"העתיד הצפוי לרוסיה, במילה אחת: קטסטרופה"

מחירי הנפט צונחים, מצב האזרחים מידרדר ופוטין מטיל את האשמה על המערב. ככל שהמשבר יחריף כך היציבות תפחת. רוסיה, לאן?

המצב ברוסיה מידרדר, אך האזרחים מסרבים לראות במנהיגם הכל-יכול את האחראי הבלעדי למשבר • מחיר הנפט צנח בכ-50%, והסעודים בשלהם: "לא נאפשר לא לרוסיה ולא לאיראן למכור נפט ללקוחותינו" • פוטין, מצדו, תוקף את המערב ומחפש סוכנים זרים • המדפים מתרוקנים אך המחסניות מתמלאות, ודרום-מזרח אוקראינה ימשיך לבעור

כך לא נראה מי שניצח את המערב; נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צילום: kremlin.ru
"כך לא נראה מי שניצח את המערב"; נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צילום: kremlin.ru

תמונה מונפשת של יער מושלג, ועליה רובצת שורה של מספרים דו-ספרתיים. מדי פעם הם מתעדכנים, לרוב, כלפי מעלה. מנגינה נוגה מושמעת בלופ אינסופי. לא, לא מדובר ביצירה של בן טיפש-עשרה שלמד את יסודות ה-HTML. ברוכים הבאים לאתר "הזֶן הרוסי" הזוכה לכמאתיים אלף כניסות מדי יום. המספרים המסתוריים מייצגים את שער הדולר, שער היורו ומחיר חבית נפט, בהתאמה. הבעלים, איש ההיי-טק הרוסי מיכאיל ליסניאק, אומר כי האתר שבנה תוך כמה שעות, הוא מקום אידיאלי לחובבי המדיטציה: "כולם מדברים על משבר הרובל. ברגע מסוים החלטתי להפסיק להתרגש ובמקום זאת להקים אתר בעל השם "הזֶן הרוסי, חסר המשמעות והרחמים" (על משקל הביטוי "המרד הרוסי, חסר המשמעות והרחמים" שטבע המשורר והסופר אלכסנדר פושקין).

נכון לרגע כתיבת שורת אלה, שער הדולר טיפס ל-59 רובל. לשם השוואה, בינואר 2014 הוא עמד על 32 רובל בלבד. ישראלית שלמעלה מעשור מתגוררת באחת הערים הגדולות ברוסיה, מבקשת עצה מחבריה לרשת הפייסבוק. בשנים הללו היא התפרנסה מהוראת עברית, אז מאז השבוע האחרון המשכורת החודשית שלה עומדת על פחות מאלף דולר. המורה שוקלת, אפוא, לשוב אל המדינה העברית וחותמת את הסטטוס במילים "אני בפאניקה. עכשיו זה רשמי".

אנטולי שְפֶּרְך הוא איש חינוך ותיק האחראי לפיתוח פרויקטים בתחום הוראת מדעי המחשב בסנט פטרסבורג. בניגוד לאחרים, הוא לא מתכוון לעזוב את רוסיה. "אני ועמיתיי לעבודה קשורים לשפה הרוסית ולמנטליות, אנחנו לא סתם אנשי IT שיכולים לעבוד בכל מדינה נתונה. מה שכן, כולנו מנבאים שחורות ומגדירים את העתיד הצפוי לרוסיה במילה אחת: קטסטרופה". אלא שזהות האחראיים לאסון הממשמש ובא לא כל כך נהירה לאזרחי רוסיה. שפרך רחוק מלעשות הכללות, אולם לדעתו מרביתם של הרוסים מפנים את זעמם לפקידי הממשלה ולצמרת השלטונית. "רק מעטים מבינים שהאחראיות הבלעדית מונחת על כתפי האחד והיחיד, האיש שעל פיו יישק כל דבר ברוסיה", נאנח שפרך.

רשתות השיווק הגדולות מזכירות סצינות מהעבר הסובייטי. המדפים מתרוקנים, אזרחי רוסיה למודי התהפוכות קונים מכל הבא ליד, כדי להיפטר מהרובל הצונח: מסכי מחשב, תנורי אפייה, וגם כוסמת הנחשבת לאמצעי מספר אחד בעתות מצוקה והישרדות. הקונים מריצים בדיחות על לקוח נלהב במיוחד שביקש לרכוש אפילו את הקופה הרושמת.

 נס פצלי שמן

מסיבת העיתונאים שקיים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום חמישי שעבר לא הוסיפה לתחושת הביטחון של תושבי המדינה. הוא הדף ביקורת כנגד הבנק המרכזי, הזכיר את המשבר שפקד את רוסיה ב-2008 וציין כי גם הפעם יינקטו אמצעים זהים. אלא שלפני שנים הכלכלה הרוסית ניצלה בעיקר הודות לעלייה במחירי הנפט, אשר התחרשה במקום הנכון ובזמן הנכון, אחרת רזרבות מטבע החוץ של רוסיה היו מתרוקנות כליל.

במקום לפרט דרכים להבראת הכלכלה הרוסית שנשענת ברובה על יצוא נפט גולמי (39%) ונפט מזוקק (15%), פוטין הביע תקווה לעלייה החוזרת במחיר ה"זהב השחור" שלפני חצי שנה פתח במסלול הנפילה מאיגרא רמא של מעל ל-100 דולר לחבית לבירא עמיקתא של 58 דולר לחבית, נכון לרגע כתיבת שורות אלה. בעתיד הקרוב המחיר לא אמור לנסוק בחזרה, וזאת מכמה סיבות עיקריות.

ראשית, החל מהרבעון הראשון של 2014 ההיצע עלה על הביקוש. זאת משום שארצות הברית פיתחה וניצלה לצרכיה את טכנולוגיית הפקת הנפט מפצלי שמן, דבר שמניב 9.1 מיליון חביות נפט ליום. בקצב זה עד 2019 ארה"ב עשויה לעקוף את סעודיה ולהפוך למפיקת הנפט הגדולה בעולם. שנית, הכלכלה הסינית מזה כמה שנים חווה האטה משמעותית. היקפי הצמיחה הדו-ספרתיים הם נחלת העבר. קצב הצמיחה של כלכלת סין עומד היום על 7.5% לשנה, והדבר משפיע בעקיפין על מחירי הנפט. שלישית, ב-27 בנומבמר החליטו מדינות אופ"ק שלא לצמצם את תפוקת הנפט ולקבוע את היעד על 30 מיליון חביות ליום. למה? התשובה נמצאת בפי הנסיך טורקי אבן פייסל אל-סעוד, נציג הממלכה הסעודית: "אנחנו לא מתכוונים לוותר על השווקים שלנו. לא נאפשר לא לרוסיה, לא לאיראן, לא לניגריה ולא למדינות אחרות למכור נפט ללקוחות של סעודיה".

צלילה חדה; גרף מחיר הנפט בחודשים האחרונים (מעודכן ל-22.12.14). באדיבות אתר investing.com
צלילה חדה; גרף מחיר הנפט בחודשים האחרונים (מעודכן ל-22.12.14). באדיבות אתר investing.com

מתקרב, מתרחק וחוזר חלילה

כשם שנשיא רוסיה חסך במילים על מנת לתאר את המצב הכלכלי, כך התיר את חרצובות לשונו מהרגע שניתנה הזדמנות להשתלח במערב. פוטין התייחס לסנקציות שהוטלו על רוסיה כאל פעולה שנועדה למנוע מהאומה הרוסית לשמר את עצמה, האשים את ארצות הברית בסיפוח טקסס ולקינוח השווה בין רוסיה לדב שרודף להנאתו אחרי חזרזירים,  בעוד שהגורמים החפצים ברעתו מעוניינים לגרש אותו מן היער ולקשרו לשלשלאות ברזל.

דימה קורס, דוקטורנט באוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת אריאל וחוקר במרכז ICRES, לא הופתע מהתקיפות של פוטין. "ציניות ופרגמטיות הן שתי תכונות המאפיינות את צמרת המשטר הרוסי", אומר קורס, "אלא שמאז ומעולם בבסיס ההתנהלות של ממשלות רוסיה לדורותיהן עמדה השקפת יסוד אימפריאליסטית. נציגי האגף הלאומני, אנשי רוסיה הגדולה היו פעילים אפילו בתקופת כהונתו הליברלית יחסית של בוריס ילצין".

לדעתו של קורס, מדיניות החוץ של רוסיה מתפתחת במעגלים: "תחילה יש התקרבות למערב, אלא שבהמשך מדיניות הפנים עומדת בסתירה להתקרבות זו, ואז הידידות הופכת לאיבה אנטי-מערבית. ילצין ניסה להתקרב למערב, אך המלחמה בצ'צ'ניה שינתה את הכיוון. אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר פוטין ואנשי הביעו הזדהות עם המערב, אלא שהמהפכה הכתומה באוקראינה ב-2004 ופלישת הצבא הרוסי לגיאורגיה הפכו את היוצרות. גם הנשיא מדבדב ניסה לשדר פתיחות. בסופו של דבר המעגל נסגר, וכך קיבלנו את פוטין בגלגולו החדש והתוקפני".

יחד עם זאת, היו דברים שנתנו אינדיקציה להתרככותו של הנשיא הכל-יכול בסוגיית דרום-מזרח אוקראינה. בין היתר, פוטין דיבר על המרחב הפוליטי האחיד של אוקראינה. רבים ראו בכך רמז לכך ששתי ה"רפובליקות העממיות", מעשה ידי הבדלנים, שקמו בדונייצק ובלוהנסק לא יסופחו לרוסיה, בניגוד לתכנון הקודם. כמו כן, מפת רוסיה שהוצגה על מסכי הפלזמה הענקיים באולם שבו התקיימה מסיבת העיתונאים, באורח פלא לא הכילה את חצי האי קרים. פאשלה של גרפיקאי או הצהרת עמדה מכוונת?

ויאצֶ'סְלב ליחָאצ'וֹב, חבר המועצה המתאמת של התאחדות הארגונים והקהילות היהודיות של אוקראינה, נשמע פסימי. הוא משוכנע כי נשיא רוסיה לא יחדל מלהתערב בנעשה באוקראינה. "ההיסטוריה מלמדת אותנו שלרוסיה תמיד היה כסף לניהול מלחמות. אפילו בשנות ה-90, עם התפרקות ברית המועצות, רוסיה הייתה פעילה למדיי באבחזיה ובטרנסניסטריה, סייעה לבדלנים וליבתה את אש הסכסוך. לא נראה לי כי משבר הרובל ישנה כהוא זה את כוונותיו של פוטין".

יומיים אחר כך, ב-20 בדצמבר, ולדימין פוטין הצהיר על כך ששירותי הביון הזרים הרחיבו את פעילותם ברוסיה, וכי למעלה מ-230 סוכנים זרים נחשפו במהלך השנה החולפת. כלי תקשורת שונים החלו בחיפושים קדחתניים אחרי אותם הסוכנים הגלויים והסמויים ואף נקבו בשמו של רומן סוּלְז'יק, אחד המנהלים בבורסת מוסקבה. לדעת המבקרים, עליו היה להפסיק את המסחר בניירות הערך ולא לגרום להיחלשות נוספת של הרובל. עיתונאים לא חסכו כל פרט מחשיד בקורות חייו של סולז'יק: הוא אזרח אוקראינה, הוא למד בארצות הברית, הוא השתתף בהפגנות האופוזיציה הרוסית ב-2011.

                       המחירים עולים והתורים משתרכים מחוץ לחנויות 

שירים בגנות אובאמה

המשבר הנוכחי התחיל להתפשט לעבר המדינות השכנות. ממשלת בלארוס הטילה מס בשיעור של 30% על רכישת מטבע זר והגבילה את אופן שימוש בכרטיסים בנקאיים. נשיא המדינה אלכסנדר לוקשנקו שבעבר זכה לכינוי "הדיקטטור האחרון של אירופה", חתם על חוק המאפשר חסימה מיידית של אתרי האינטרנט. על אף שהחוק ייכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2015, עד כה נחסמה גישה לעשרות אתרי חדשות עצמאיים. שרת המידע ליליה אנאניץ' אף קיימה שיחה עם נציגי התקשורת וביקשה מהם להשתמש במידע המגיע אך ורק ממקורות רשמיים ולסקר את הנעשה ברחבי המדינה "מתוך האינטרסים הלאומיים של בלארוס". חרף הבטחתו של לוקשנקו כי המצב יתאזן תוך חצי שנה, האזרחים הפשוטים סירבו לשבת בחיבוק ידיים. תופעת ההסתערות ההמונית על מוצרי חשמל, ריהוט וכלי עבודה שרבים היו עדים לה במוסקבה, הגיעה למינסק בירת בלארוס בממדים נרחבים הרבה יותר.

ביום ראשון עצרה המשטרה קומץ מפגינים שתלו שלט עם תמונה של פוטין, סמל המשחקים האולימפיים, סילואטה של מטוס הבואינג המלזי העולה באש וכיתוב "המשבר החורפי היה בלתי נמנע". אכן, לצניחתו של הרובל יש מספר מרכיבים. אולימפיאדת סוצ'י שנערכה בפברואר השנה פערה חור עצום בתקציב. דימה קורס מספר על שיחה שקיים עם בכירים בעיריית סוצ'י. הם הודו כי על מנת לצאת מהגירעון התקציבי, יש למשוך לעיר כ-7 מיליון תיירים לשנה. זוהי משימה בלתי אפשרית, לאור העובדה כי בשנת 2014, על אף האולימפיאדה, אירוע גרנדיוזי ומיוחצן שאין כמותו, הגיעו לסוצ'י 5 מיליון תיירים בלבד.

לא מעט אזרחי רוסיה מעריכים כי משבר הרובל יביא להקשחת העמדות של המשטר הקיים. לפי מכון הסקרים "לבאדה", 36% מקרב תושבי מוסקבה סבורים כי בשנים הקרובות רוסיה תהפוך לדיקטטורה. 40% מניחים כי יש סבירות לפוגרומים ולאירועים אלימים על רקע לאומני. מחוץ למוסקבה הנחשבת למעוזם של אנשים משכילים ומבוססים, פוטין עדיין זוכה לתמיכה גורפת, וההסברים שלו בדבר מעורבות המערב במשבר הרובל בהחלט מתקבלים על דעת תושבי הפריפריה.

עיתון "קומסומולסקיה פראבדה" הנפוץ הכריז על תחרות הצ'אסטוּשְקות, שירים קצרים ומחורזים בסגנון עממי שעוסקים באקטואליה. אירינה מעיר ריאזאן מדווחת כי היא ואהוב ליבה קנו גפרורים, מלח וסוכר, ואילו את אמריקה ואירופה הם שולחים לעזאזל. ולדימיר מניז'ני נובגורוד חותם את יצירתו במשפט המחץ "נשרוד את המשבר קל יותר מארה"ב". גם נימה גזענית לא נעדרה מהצ'אסטושקות המודרניות. ויאצ'סלב מעיר וורנ'ז מתחייב לא לשתות יותר קפה, זאת משום שלמשקה הזה ולנשיא אובאמה יש אותו צבע.

ארץ לבנה, עתיד שחור

דימה קורס מדגיש כי לא ניתן לחזות את תוצאות המשבר: "מצד אחד, העם הרוסי מאז ומעולם התייחס בחרדת קודש אל הצאר והבדיל בינו לבין השרים. אחוזי התמיכה הגבוהים שפוטין זוכה להם מלמדים כי העם מוכן לגונן על הצאר מפני מזימות המערב. מצד שני, העם לא יהסס לעשות לינץ' באנשי הפמלייה של הצאר. ככל שהמשבר יחריף, היציבות תפחת. לא מן הנמנע כי ראשי המחוזות, כגון קלינינגרד, טטרסטן או המזרח הרחוק הרוסי יתחילו לשאול את עצמם: מה היה קורה אילו היינו יותר עצמאיים, כמו המדינות הפדרליות בגרמניה, למשל? אולי היינו עוברים את המשבר ביתר קלות?".

ובינתיים ברק אובאמה בראיון לרשת ה-CNN לא נמנע מלעקוץ את יריבו המוסקבאי באלגנטיות מופגנת. "לפני שלושה-ארבעה חודשים תיארו את פוטין בתור רב-אמן שניצח את המערב. עכשיו הוא ניצב אל מול מטבע קורס, משבר עצום וכלכלה מצטמקת. הוא לא דומה לבן אדם שניצח אותי או את ארצות הברית".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ירידת מחירי הנפט והסנקציות המערביות הם רק שני קשים שהתווספו לגב הדוב הרוסי.

    איך יכול להיות שמדינה כל כך משכילה מתבססת בעיקר על יצוא של משאבי טבע ?
    איך יכול להיות שרוסיה נמצאת במקום ה- 100 ומשהו במדדי השחיתות העולמית

    עם זאת יש שלושה אלמנטים שיכולים להפוך את הרוסים לאופטימיים כושר הספיגה המדהים של העם הרוסי, הרצון של סין לבסס עצמה כאימפריה המתנגדת לארה"ב והרפיסות ההולכת וגוברת של אירופה המזדקנת ?

    1. רוסיה זאת לא מדינה משכילה. סך הכל היו שם הרבה יהודים שברחו ברובם

  2. אני מאוד אוהב את האתר שלכם כאדם שמרני וציוני, אך אתם במידה באמת לא מבינים כלום על רוסיה. לפעמים (בכול הקשור לרוסיה) אתם נשמעים כמו הדוברים של מחלקת המדינה האמרקנית. הכתבה הזאת מצטרפת לעשרות אם לא מאות כתבות בעלות טון היסטרי ורוספובי של התקשורת המערבית. היסטריה!!! רוסיה פולשת לאוקראינה בכול יום שלישי וחמישי מחדש (ועדיין הטנקים שלהם לא הגיעו לקייב) היסטריה! הדוב הרוסי המסוכן והשעיר הולך לפלוש למערב אירופה ולהגיע לפרטוגל! פוטין רוחץ בתוך דם של ילדים אוקראינים קטנים, רוסיה מפילה מטוסים, ועכשיו ההיסטריה האחרונה והסנסציונית….זהו רוסיה הולכת להתמוטט!!! האזרחים בורחים, הסופרמרקטים ריקים, ובכלל רוסיה הולכת לקרוס ולהפוך לחור שחור מסיבי שיעכל וישאב הכול פנימה ואפילו אור לא יוכל לברוח ממנו. אבל אם נריע את ההיסטריה נראה שלא כך הדבר. החנויות מלאות באוכל, השמש זורחת ו140 מיליון דובים רוסים לא מתרוצצים בפאניקה ופחד מהתמוטטות רוסיה. כמובן שהמשבר הנוכחי הוא קשור ישירות לכך שהשלטון של פוטין משקיע את כול הכסף והאנרגיה באוצרות טבע כגון גז ונפט במקום להשקיע באוצר הטבע הכי חשוב שיש לכול מדינה- האזרחים שלה. הכלכלה הרוסית מקרטעת דווקא בגלל זה. בגלל שהיא מוגבלת לגז ונפט ולמחירים שלה. אבל עדיין למרות הטמטום של פוטין והאליטה שלו, ולאשמה שלהם, האחראים למשבר הם המערב. ואם להיות ספציפי אז כמובן שארצות הברית. היאנקים הגיעו להסכמה אם בעלי בריתם הסעודים שהגיע הזמן לשבור את הרוסים כלכלית כדי שלא תהיה תחרות לסעודים ולאמרקנים בשוק האנרגיה. הרוסים גם מקימים ברית כלכלית חדשה אם מדינות חבר העמים, והקימו ברית כלכלית ביחד אם ברזיל, הודו, סין, ודרום אפריקה מה שמכעיס את היאנקים. רוסיה היא איום להגומוניה האמרקנית, והיאנקים שרואים את עצמם כ the masters of the universe לא אוהבים תחרות. הסנקציות של האמרקנים על רוסיה וההתקפה הכלכלית האחרונה על מוסקבה היא טקטיקה חדשה במלחמה של המערב על רוסיה. הטקטיקות האחרות הן תעמולה, ודיסאינפורמציה (מלחמה תקשורתית) ומלחמה ישירה דרך הפרוקסים האמרקנים (האוקראינים) נגד הרפובליקה העממית של נובורוסיה, במה שהיה פעם "מזרח אוקראינה". ולא חובה לראות את ערוצי הטלויזיה של פוטין כדי להבין כול זאת. לכול מדינה יש אינטרסים ומדינות גדולות וחזקות לא אוהבות תחרות ולכן יש לחסל אותה. כן, לצערי זה נכון. המערב בראשות ארצות הברית מחדשות את המלחמה הקרה, תוקפת את רוסיה כלכלית ורוצה לראות את רוסיה מבודדת. אירופה לא ממש רוצה בכך אבל נגררת אחרי היאנקים שלוחצים ומאיימים עליה. הסיבה לכעס האמרקני היא פשוטה. רוסיה לאט לאט קמה על הרגליים. גם כלכלית וגם מדינית. ופוטין שבמשך כמעט עשור היה ילד טוב וציית למערב התחיל סוף כול סוף אשכרה לשמור על האינטרסים של רוסיה. צדק היסטורי גדול נעשה כאשר חצי האי קרים צורף חזרה לרוסיה אחרי שתושביו הרוסים דרשו בכך בהצבעה, והם חזרו מגלות של יותר מ 40 שנה. הצבא הרוסי איבטח את חזרתו של חצי האי קרים, ובזכותם החזרה נעשתה בצורה שקטה ותרבותית, ולא בשפיכות דמים נוראית וברברית שאירגן הצבא האוקראיני במחוזות הדונבאס שגם הצביעו על פרישה מאוקראינה אך לא קיבלו הגנה מהרוסים. אם הצבא הרוסי לא היה מתערב בחצי האי קרים, גם שם הצבא האוקראיני היה מארגן שפיכות דמים נוראית. המערב אוהב להאשים את רוסיה "בחזרה" לתקופה הסובייטית, כאשר המערב עצמו תומך במפתיע בפשעים של הדיקטטורה הסובייטית שחילקה אדמות רוסיות למדינות זרות מבלי לשאול את התושבים המקומיים. חצי האי קרים והדונבאס (מזרח אוקראינה) הם אדמות רוסיות שחולקו בצורה לא חוקית לאוקראינה על ידי רודנות קומוניסטית. התושבים שם לא רוצים להיות שייכים למדינה מושחתת, ענייה, וגזענית כאוקראינה ורוצים חופש! התמיכה הרוסית במדינה הצעירה ביותר בעולם (נובורוסיה) היא פשע בעני המערב. רוסיה הייתה טובה בעני המערב כאשר קיבצה נדבות על הברכיים וכאשר שלט בה שיכור מושחת. כשרוסיה מתחזקת זה לא טוב למערב. המערב רוצה ללחוץ על רוסיה כלכלית ואולי לקוות שברוסיה יהיה כול כך קשה שהרוסים יתמרדו והשלטון הדיקטטורה של פוטין תיפול. אבל המערב לא לוקח בחשבון שכאשר ופוטין יפול, לא בהכרח יבוא לשלטון במקומו ליברלים ודמוקרטים פרו מערביים, אלא כוחות הרבה יותר לאומניים (ז'ירינובסקי) ויותר אידיאליסטים (לימונוב ומפלגת רוסיה האחרת) והרבה יותר מסוכנים למערב. התוכניות של היאנקים יכולות עדיין להפוך לבומרנג בשבילם. כמובן החלום הרטוב של כול שונא רוסיה הוא שהיא תתפורר לרפובליקות, פדרציות ומדינות שנלחמות אחת בשנייה דוגמאת יוגוסלביה. רק שהיאנקים לא לוקחים בחשבון את הנחישות וכוח הסבל של העם הרוסי, שאחרי הכול הרבה יותר מאוחד מאשר היו היוגוסלבים. כמובן בעניי היאנקים ממחלקת המדינה, והרזנקים למינהם כול ה 140 מיליון רוסים הם כפריים שיכורים מטומטמים שפוטין והטמבלויזיה שלו שטפו להם את המוח ורק הם החכמים. כן, פוטין והשלטון הבירוקרטים האוליגרכים שלו הוא מעמסה לרוסיה, אך עדיין החלום שלהם לא יתגשם ורוסיה תמשיך להתקיים, להתחזק ולשגשג כמו ישראל, ועל ישראל לחזק את הקשר אם רוסיה.

  3. ודרך אגב התקיפה הכלכלית והסנקציות של ארצות הברית והמערב על רוסיה רק בגלל שהיא לא מצייתת להם, יכולה לקרות גם לישראל. כאשר יבוא "עושה השלום" האמרקני התורן ויחליט שאנחנו חייבים לחלק את ירושליים או לבנות מדינה לפלשתינים או לתמוך בזכות "השיבה" ועוד כול מני רעיונות שיעלו על דעתם של הוד מלכותם. רוסיה החזירה למולדתה את חצי האי קרים מגלות אוקראינית, כמו שישראל החזירה את ירושליים למולדת מגלות ירדנית. הסנקציות של המערב נגד רוסיה הם בגלל אי ציות, וכך גם יכול לקרות לישראל שלא תציית לדוד סאם. ואז לא יעזרו שום יהודים אמרקנים עשירים שלוחשים לאוזני הסנאט. אוקראינה מנסה בכוח הזרוע לשמור על האימפריה שלה שהיא קיבלה בירושה מהסובייטים שהגדילו את שיטחה פי כמה וצירפו לתוכה אדמות של רוסיה, הונגריה, רומניה ופולין. הרוסים יוצאים החוצה, בעיקבותם יש כבר דיבורים על עמים אחרים שרוצים לצאת מהאימפריה האוקראינית. על ישראל ללמוד מהתנהלות המערב מול רוסיה. כי אם המערב יחליט יום אחד שישראל במתכונת הנוכחית שלה לא מקדמת יותר את האינטרסים שלהם, אותו סיפור יכול לקרות לנו: תעמולה מאסיבית ומלחמה תקשורתית נגדנו, סנקציות והתקפות כלכליות ומלחמה חמה על ידי פרוקסים. העולם הוא שכונה די קשוחה.

    1. נכון מאוד..תשובה שלך מ2014 ועכשיו 2022 בדיוק מה שאמרת אז

  4. אירופה אינה בהכרח מונהגת ע"י ארה"ב. יש בתוכה כוחות אנטי אמריקאים חזקים המעוניינים לכרות ברית עם רוסיה נגד "כוחות הרשע" של האימפריה האמריקאית
    לצערי, בנושא של ישראל יהיה קל לאמריקאים, אירופאים ורוסים להגיע למסקנה שהם יוכלו להקריב את המדינה היהודית ולקבל דיבידנדים שמנים כמעט ללא מאמץ..