ללמוד את הלקח: מיומנו של ליברלי בליכוד

אז מה יקרה היום בפריימריז בליכוד? כנראה ששוב נראה נציגים של ועדי עובדים נבחרים ברשימה • הפעם זה כבר אבוד, אבל זה לא חייב לקרות שוב

קרב אבוד? צילום: פלאש90

"אלו שלא למדו מההיסטוריה, נדונו לשוב עליה", אמר ג'ורג' סנטיאנה. ואנחנו רגע לפני עוד נכשל בשיעור היסטוריה. היום אמורים לצאת כ-95 אלף חברי ליכוד להצביע בפריימריז לרשימת התנועה לכנסת. שאר הפקודים שמופיעים ברשימות הליכוד הינם חדשים מדי, או חמור יותר – לא טרחו לחדש את חברותם, ובכך השאירו את גורלם לחסדי גורמים שמוכנים להתאמץ בשביל להגשים את מטרותיהם – יהיו אשר יהיו. הרבה פעמים, אותם פקודים רדומים פשוט התרחקו מהמפלגה ושכחו שהם רשומים ולפעמים, היעדר האטרקטיביות בקרב המתמודדים ואחוזי הפקודים והמצביעים הנמוכים הם מעגל קסמי של אנשים שמחפשים גיבורים נוצצים (לפיד, כחלון, בנט) ומתעלמים לגמרי מהצורה בה הפוליטיקה עובדת בפועל. אילו היו מתפכחים בזמן, הם היו יכולים לשנות את המפה הפוליטית של המפלגה והמדינה מן הקצה אל הקצה ולהציע מועמדים חדשים עם בשורה אמיתית לתנועה.

במקום זאת, גם הפעם נמשיך לראות את הכוחות החזקים במפלגה שיצביעו בצבאות מאורגנים היטב של אלפים שהתפקדו במטרה אחת – להטיב עם המטרה שלהם דרך הרשימה לכנסת. חבר הכנסת חיים כץ, יו"ר ועד עובדי תעשיה אווירית, הוא גנרל שעומד בראש צבא גדול של עובדי תע"א, שמתפקדים לליכוד דרך קבע. כבר למעלה מ-21 שנה שהוא נמצא ב"חופשה ללא תשלום", עבר את גיל 67  ומסדר את כל חברי הועד והעובדים, וגורמים אחרים שהוא חפץ ביקרם – כרצונו. כך, לדוגמא דאג לעוד מיליארדים לתקציב הפנסיה המנופח של משרד הביטחון. ככה זה כשיש לך אלפים במפלגת השלטון שיעשו ויצביעו לפי פקודתך – אתה הופך לכוח שלא מתעלמים ממנו ומתכופפים לגחמותיך. עוד מתמודדים רואים שהדלת פתוחה ומיישמים את השיטה.

שחקן חיזוק לוועדים

השבית את נתב"ג. בדרך לכנסת. צילום: יוסי זליגר, פלאש90
השבית את נתב"ג. בדרך לכנסת. צילום: יוסי זליגר, פלאש90

והנה התבשרנו לאחרונה, שפנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, שנבחר בבחירות דמוקרטיות נוסח מצרים עם 97% מהקולות, בחר להתמודד בפריימריז בליכוד גם כן. כבר שמעתי את חבר הכנסת יריב לוין מדבר בשבחו, ש"הפך את רשות שדות התעופה למקום שאנשים רוצים לעבוד בו". כך נקבל עוד יו"ר ועד עובדים כח"כ פעיל ואף אחד לא יפצה פה. זו לא דמוקרטיה. אלו לא בחירות דמוקרטיות אם רוב של המצביעים פשוט נרדם בשמירה שלו. היחידים להאשים בהתמודדות הזו הם את אלו שלא התפקדו או לא הרימו טלפון כדי לחדש חברות. אנחנו, כולנו, האצנו למעשה את התהליך ואמרנו לועדים – "זה בסדר, אף אחד לא יעז להרים מולכם את הראש. תרצו סוכר עם זה"?

זה ממש לא רק בליכוד – זאת מכת מדינה. מזכירים לנו בכל הזדמנות את טבעת החנק של ועדי עובדים כוחניים דוגמת נמל אשדוד וחברת חשמל, על הנפוטיזם, הסכנה למערכות שלא מתייעלות, חוסר תחרות ויוקר מוצרים. לכולנו יש חלק בזה כשלא התפקדנו עוד אתמול או לא חידשנו את החברות במפלגות הדמוקרטיות – הליכוד, העבודה, מרצ, הבית היהודי. אילו כל אותם פקודים רדומים היו מתאגדים דרך אחת מקבוצות האג'נדה, היינו זורקים מכל המדרגות את אותם פוליטיקאים ציניים שבאו לעשות לביתם במקום לכל עם ישראל.

משחק חוזר

הפעם זה כבר מאוחר מידי. חיים כץ יכהן כחבר-כנסת מטעם הליכוד גם בכנסת הבאה. מאוד יכול להיות שהוא ימצא לצידו גם את פנחס עידן שישרת את החברים שהשאיר מאחור ברשות שדות התעופה – על חשבונכם, כמובן. הפסדנו את הקרב אבל אנחנו עדיין יכולים לנצח את המלחמה. מי ימתפקד היום – יוכל להצביע בפריימריז הבאים. אל תדחו את ההחלטה. הצטרפו אלינו ועזרו לנו להעמיד במקומם את ועדי העובדים הכוחניים שהשתלטו לנו על המפלגה. לא נוכל לעשות זאת בלעדיכם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. שאלה לדני:

    האם אתה גם חבר בארגון "קול אחד" בנוסף להיותך חבר ליכוד?