תפסיקו לספור נשים ברשימות

ספירת נשים ברשימות המועמדים לכנסת, לא רק שאינה תורמת למעמדן אלא מרדדת את השיח ופוגעת בהן.

כמה יש לך ברשימה?; עליזה לביא (מימין) לוי-אבקסיס ופנינה תמנו שטה. צילום: פלאש90

לאחרונה התפתח ענף ספורט שתופס תאוצה מיום ליום ומפריימריז לפריימריז, ושמו, בפי העם, "לספור נשים".

"ברשימת העבודה", זועקות הכותרות, "שלוש נשים בעשירייה הראשונה". אצל כחלון יש ארבע נשים בעשירייה הראשונה (בינתיים כבר הפכו לשלוש), והגדיל לעשות ליברמן ששיבץ שתי נשים בשלישיה הראשונה, מיד אחריו. והליכוד? הוא מפגר מאחוריהם עם אישה אחת בלבד בעשירייה הראשונה. האימה, האימה.

מסתבר שנשים הן הסחורה החשובה ביותר בבחירות הנוכחיות, והפמינסטיות בשמיים. סופסוף בחירות על רקע מגדרי! שני בחשיבותו לספורט הזה, הוא הספורט המוכר הרבה יותר במחוזותינו "לספור מזרחים", ובן דודו החביב "לספור פריפריה". מיהן הנשים הללו? קצת פחות חשוב. במה הן תומכות? מה המדיניות שהן מציעות? איזה ניסיון מקצועי הן מביאות לשולחן ואיזו תפיסת עולם מובילה אותן? אלה שאלות שוליות, כי העיקר הוא להגיע ל-40% נשים ברשימה.

אז הרשו לי לומר דבר מה כאישה, כמזרחית ואפילו בת פריפריה: תודה לכולכם – אבל לא תודה. אני לא מעוניינת באישה רק כיוון שהיא אישה, ולא במזרחי רק כי הוא מזרחי. אני מעדיפה שיסתכלו על רקורד מקצועי לפני מגדר, על תפיסת עולם לפני מוצא עדתי ועל תכניות מדיניות לפני מקום מגורים. אלה הדברים שבאמת משפיעים על חיינו בסופו של דבר ואני מעדיפה שהם יעמדו בראש סדר היום. מה עמדתם של כל המועמדים בנושאי חברה וכלכלה? ביטחון ויחסי חוץ? כיצד הם מתכננים לשפר את חיינו? אילו הצעות מדיניות יש להם? אולי כדאי לשאול אותם לפני שמתרגשים מהמין הביולוגי שלהם.

איני מכירה את כל הנשים ברשימות השונות אבל אני מניחה שרובן נשים רציניות עם תפיסת עולם סדורה ושאיפות להשפיע ולעשות טוב, ובכל זאת הקטינו אותן לכדי מגדר ותו לא. הגברים זוכים לכינויים ערכיים כמו "ביטחוני", "חברתי", "הוביל רפורמות", "בא לשנות", ואילו הנשים הן רק "נשים". ממש מהפכה פמיניסטית.

זאת הסכנה עם אפליה מתקנת, כמו כל גווני המדיניות בעלי הכוונות הטובות, באו לתקן ויצאו מחזקים את הדעות המוקדמות. התפיסה המשתרשת כרגע בציבור היא שהנשים האלה נבחרו קודם כל כי הן נשים, אובייקטים יפים שמקשטים רשימות, ורק אחר כך הן נשות ציבור, פעילות, אידיאולוגיות. אולי אם נפסיק להתייחס אליהן פחות כמו אל "נשים" ויותר כמו "פוליטיקאיות" תבוא המהפכה הפמיניסטית האמיתית. בינתיים זאת סתם החפצה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. כל השיח המפגר על רשימה של נשים, בטיחונים, דוגמנים, שחקנים וכו' יצא מכל פרופורציה.
    במקום להתעסק בנושאים חשובים ולהביא הון איכותי לרשות המחוקקת והמבצעת….