החיים הטובים של 'בצלם': מימון מפוקפק ונתונים מגמתיים

הבעיה מתחילה כשקוראים בביקורתיות את הנתונים. קרבנות חפים מפשע? "בצלם לא הכריע עדיין בשאלת ההשתתפות בלחימה"

שוב חורף, ושוב או"ם, ושוב דו"ח "פשעי מלחמה" פומפוזי של 'בצלם' • הבעיה, כרגיל, מתחילה כשקוראים בביקורתיות את הנתונים, ומגלים שלרוב הטענות פשוט אין כיסוי • קרבנות חפים מפשע? "בצלם לא הכריע עדיין בשאלת ההשתתפות בלחימה"

יורים וחותרים. הפגנה בעד החמאס בצוק איתן. צילום: יונתן סינדל, פלאש90
יורים וחותרים. הפגנה בעד החמאס בצוק איתן. צילום: יונתן סינדל, פלאש90

בשבוע שעבר, מספר ימים לאחר שנודע שבבית הדין הבינלאומי בהאג מתכוונים לחקור חיילי צה״ל בגין מבצע 'צוק איתן', פרסם ארגון בצלם דו"ח על מבצע צוק איתן.

הדו"ח כולל בעיקר האשמות כלליות אודות "פשעי מלחמה" ו-13 עדויות נקודתיות שנועדו לתאר בצבעים עזים את "פשעי המלחמה" של ישראל.אך כאשר מתעמקים מעט בעדויות שמספק הארגון, נחשף חוסר האמינות של הדו"ח כולו.

כבר בעדות מס' 1 המופיעה בדו"ח ניתן להצביע על סתירה מפי שני הפלסטינים. בתיאורו של מוחמד שאהין אודות המקרה של הפצצת בית משפחת אל חאג' בח'אן יונס בתאריך 10.07 14 אומר שאהין השכן: "קצת אחרי 1:00 בלילה בני המשפחה שלי כבר ישנו. אני שכבתי במיטה… המצב באותו זמן היה שקט. לא שמעתי מטוסים באוויר". אבל אחמד אל-עתמאנה, שכן נוסף, העיד להפך: "ביום חמישי, אחרי השעה 1:00 בלילה…שמעתי מל"טים באזור ופתאום ראיתי או אדום בכל המקום". היה שקט או לא היה שקט? מישהו ב'בצלם' טרם הכריע.

לפני כל עדות מפורטים שמות בני משפחות ההרוגים, במקרים בהם ידוע בוודאות כי בין ההרוגים מחבלים, 'בצלם' מציינים אותם כאמור כ"פעילים", פעילי חמאס או פעילי הג'יהאד, כמו בעדויות מס' 2, 4, 5 ו-13. באופן משונה למדי, בעדות מס' 7 מובאים שמותיהם של בני משפחה שנהרגו בהפצצת בית, אך מופיעים עוד שני שמות בעלי שני שמות משפחה שונים, המעלים את הסברה כי בדומה לעדויות אחרות גם השניים האלה היו מחבלים. במקרה זה 'בצלם' לא מספקים שום פרט על השניים שייתכן שהיו הגורם לתקיפה.

מהעדויות כולן בולטת בברור המגמה והשימוש הציני של ארגוני הטרור באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי. לפחות מעדות אחת (מקרה מס' 5, "אחד מבניו של בעל הבית שהותקף הוא פעיל בזרוע הצבאית של חמאס") ניתן גם ללמוד כיצד האוכלוסייה שיתפה פעולה עם הנחיות חמאס להשאר בבתים: "רצינו לצאת מהבית כדי לראות לאיזה בית ניתנה האזהרה אבל אבא שלי סירב ולא אפשר לנו לצאת, אז חזרנו וישבנו". עדות מס' 2 מלמדת על כך שבבית שהופצץ היה גם אחמד סולימאן מחמוד סהמוד בן 34 מחבל מהחמאס. מקרה מס' 4 מצביע על פגיעה בבכירים בג'יהאד האיסלאמי שפעלו מתוך בניין משרדים בו שהו גם משפחות.

מהעדויות עולה בברור כיצד הצליחו ארגוני המחבלים להשתמש באוכלוסייה האזרחית כמגנים אנושיים וכיצד במקרים מסויימים, על-אף שהאזהרות היו ברורות, לא שעו האזרחים לאזהרות צה"ל ומילאו דווקא את קריאות החמאס להישאר בבתים.

האמת היא שכבר ברשימות הנתונים שמספק 'בצלם' נחשף הבלוף: הם מציינים שיותר מ-2,220 פלסטינים נהרגו, אך דואגים להבהיר כי "בצלם לא הכריע עדיין בשאלת ההשתתפות בלחימה". כך, בלי להכריע בשאלה החשובה ביותר בדיון הזה, 'בצלם' פשוט מאשימים את ישראל.

זו, כמובן, לא הפעם הראשונה: יהונתן דחוח-הלוי, מזרחן ואיש מודיעין, חשף בעבר כי פעילי 'בצלם' מסווגים מחבלים כאזרחים שלא נטלו חלק בלחימה, ואף סיווגו מחבלי חמאס שנהרגו במחנה אימונים של ארגון הטרור ככאלו שהיו לא חמושים ולא היו מעורבים בלחימה אלא בפעילות דתית ולא מלחמתית במרכז קהילתי של החמאס. הדוגמה הבולטת ביותר, נזכיר, הייתה לא אחר מאשר השיח' אחמד יאסין.

.
בתמונה: פעילים במרכז קהילתי בעזה. צילום: עימאד נאסר, פלאש90

מאמץ להפריך את טיעוני צה"ל

לאורך כל הדו"ח, המונה 32 עמודים, מתייחסים ב'בצלם' באופן ישיר לחמאס וארגונים אחרים כמי שהפרו את הוראות המשפט הבינלאומי רק פעמים ספורות; גם באותם אזכורים לא מצוין שחמאס או מי מהארגונים האחרים הוא ארגון טרור. 'בצלם' מסווגים אותם כ"ארגונים פלסטינים" או סתם בשמם ולעיתים, כשיש בין ההרוגים מחבלים, 'בצלם' מסווג אותם כ"פעילי חמאס", או "פעילי ג'יהאד אסלאמי". האזכורים האחרים של ארגוני הטרור לקוחים מתוך ציטוטים של דובר צה"ל וגורמי צבא אחרים, תוך ניסיון של פעילי 'בצלם' להפריך את טיעוני צה"ל על-מנת לחזק את קביעתם בדבר הפרה של צה"ל את החוק ההומניטארי הבינלאומי.

אם 'בצלם' טרם הכריעו עדיין מי מחבל ומי לא, כיצד הם יכולים להאשים האשמה חמורה את ישראל? מדוע הם אינם מסווגים באופן ברור את ארגוני הטרור ככאלו?

ייתכן שהם עושים זאת כדי להצדיק את המימון הזר המאפשר את פעולתם, וממשיכים בדפוס הפעולה בו נוקט הארגון לאחרונה.

בשנים האחרונות הלך ונוצר דפוס פעלה קבוע: בעיצומם של מבצעים צבאיים שנועדו להגן על אזרחי ישראל כמו 'עופרת יצוקה', 'עמוד ענן' ו'צוק איתן' ארגוני השמאל הקיצוני לא מבזבזים זמן, וממהרים לחבור לארגונים פלסטינים ובינלאומיים בפניה לאו"ם בדבר "פשעי מלחמה" שמבצעת ישראל. וכרגיל, חודשים ספורים לאחר מכן, מפיצים הארגונים דו"חות שקריים המלווים בקמפיינים תקשורתיים בינלאומיים, כאשר בחלק ניכר מהמקרים הם קוראים בגלוי להעמיד לדין את חייל צה"ל, ואף מסייעים בכך.

בבצלם רוצים שישפוט את חיילי צה"ל. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, במנהרת טרור של חמאס. צילום: חיים צח, פלאש90
בבצלם רוצים שישפוט את חיילי צה"ל. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, במנהרת טרור של חמאס. צילום: חיים צח, פלאש90

בצלם בחברה טובה

בדו"ח שפרסמה בשבוע שעבר תנועת 'אם תרצו' תחת הכותרת "היכונו לטרור המדיני" נחשפת השיטה: ב-2 באוגוסט, שלושה שבועות לאחר תחילת המבצע, אישרה 'מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי' בקשות לסיוע חירום מצד ארגונים שונים, כשהדגש היה על "תיעוד הפרות של זכויות אדם והפרות של החוק ההומניטרי הבינלאומי, במהלך הפגיעה הצבאית המתמשכת על ידי ישראל ברצועת עזה…". בהתקשרות עם 9 הארגונים מתון 11 שביקשו את הסיוע, הדגישה המנהלת את הצורך ב"תיאום מאמצי התיעוד על מנת לתמוך בתיעוד הנוכחי והעתידי ובמאמצי החקירה על ידי ארגונים במטרה לסייע למנגנונים לאומיים ובין-לאומיים". בכך ניתן האות למתקפה רבתי על הלגיטמציה של צה"ל והפעולה כולה.

מבוקש ע"י ארגוני השמאל. שר הביטחון בוגי יעלון. צילום: אבשלום אביחי, פלאש90
מבוקש ע"י ארגוני השמאל. שר הביטחון בוגי יעלון. צילום: אבשלום אביחי, פלאש90

בין הארגונים שקיבלו את סיוע החירום לחקירת "פשעי המלחמה" של ישראל, ניתן למצוא ארגונים פלסטיניים רבים, המקושרים בדרך זו או אחרת עם ארגוני טרור: סניף פלסטין של 'האגודה הבינלאומית לזכויות הילד', שאחד מראשיו הוא שעוואן ג'בארין, פעיל בכיר בארגון הטרור 'החזית העממית לשחרור פלסטין', ובשל כך מנוע מקבלת ויזת יציאה מישראל לירדן; 'מרכז אל-מזן לזכויות אדם', שפעל להעמיד לדין בלונדון את אהוד ברק על פשעי מלחמה ב-2009; 'בדיל', המקדם בין היתר גם את טענת השיבה ל"פליטים" הערבים, מאשים את ישראל בביצוע "טיהור אתני", "רצח עם" ו"ג'נוסייד"; וה'מרכז הפלסטיני לזכויות אדם', ארגון שעומד מאחורי רוב התביעות נגד בכירים ישראלים, ביניהם: שאול מופז, דורון אלמוג, אבי דיכטר, משה (בוגי) יעלון, עמי איילון ועוד. על-פי כתבה שהתפרסמה בעיתון 'דר-שפיגל', ארגון PCHR הכין לאחרונה 936 תביעות נגד צה"ל בגין פשעי מלחמה. באתר הארגון מוצגות האשמות חמורות כנגד מדינת ישראל המצוטטות בהרחבה בדו"ח גולדסטון.

לצד כל אלה, מתנוססים שמותיהם של שני ארגונים ישראלים: 'בצלם', שקיבל מהמנהלת $710,000 ו'שוברים שתיקה' שקיבל $300,000. ארגונים אלו נתמכים גם על-ידי 'הקרן החדשה לישראל'.

אז מי זו "מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי"? על-פי דו"ח 'אם תרצו', מדובר בקרן ערבית שבסיסה ברמאללה, שרוב מימונה מגיעה ממדינות אירופאיות: שוודיה, דנמרק, שוויץ והולנד. ומדובר בסכומים גבוהים למדי: במהלך שנת 2014 בלבד, הודיעה המזכירות על העברה של מעל ל-11 מיליון דולר לעשרות ארגונים חוץ ממשלתיים, ישראליים ופלסטיניים.

על-פי הדו"ח, 'המנהלת' החדשה אינה אלא גלגולו של המרכז לפיתוח ארגונים חוץ-פרלמנטריים (NDC), שבדו"ח קודם נחשף הקשר שלה לתמיכה במשפחות "שאהידים" וארגוני טרור. גם בגלגול הנוכחי ניתן לראות קשר בין המנהלת לבין גופים התומכים בטרור בצורות שונות: קחו למשל את כדוגמת שני הארגונים שבמרץ 2014 קיבלו כספים מהמנהלת: ארגון 'אדאמיר', אשר לו קשר הדוק עם ארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלסטין", שקיבל $325,000; וארגון "אל-חק", שקיבל $710,000 .

כשמחברים את כל הנקודות המהלך מתבהר היטב: 'בצלם' ו'שוברים שתיקה' לא פועלים בחלל ריק. מדובר למעשה ברשת ארגונים שלמה שנועדה לספק את התשתית החברתית והמוסרית לפעילותם של ארגוני הטרור. לפי הדו"ח "מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי" תורמת לארגונים הפועלים בתחומים הבאים: "יצירת דה-לגיטימציה למדינת ישראל; קריאות לחרם על מדינת ישראל (BDS); האשמת ישראל במדיניות מכוונת של טיהור אתני ואפרטהייד; קריאה וסיוע להעמיד בכירים במדינת ישראל לדין על ביצוע פשעי מלחמה; חקירת ישראל והאשמתה בפשעי מלחמה". ובכן, 'בצלם' ו'שוברים שתיקה' עומדים בצורה מכובדת למדי ברובם המוחלט של הסעיפים. על רקע זה, אין להתפלא כי דו"ח כה מסולף וחסר ביסוס הופך בין-לילה לראש חץ בקמפיין הכפשה עולמי.

___________

עמית ברק הוא רכז קשרי ממשל פורום גיוס העדה הנוצרית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. כמה נקודות חשובות לגבי הארגונים הישראליים הנתמכים ע"י ממשלות אירופאיות, שמטרתם לפגוע משפטית במדינת ישראל, צבאה וחייליה.
    1) אני רואה הרבה כסף שממשלות אירופאיות (אנטישמיות מן הסתם) מעבירות למדינת ישראל במסוה של תמיכה בארגוני שמאל.
    הרבה מסים משולמים ומעשירים את קופת המדינה בזכות אותן תרומות לארגוני השמאל.
    ————–
    2) מה אפשר לצפות מארגוני השמאל כאשר הם מביאים מידע והוכחות הישר משדה הקרב? שיספרו את האמת ויביאו על עצמם בכך את סופם? ואם הם לא מביאים את המידע וההוכחות הישר משדה הקרב, הרי שזו עדות שמיעה ופרשנות, שקבילותם בכל בית משפט (בית משפט אמיתי, ולא זה של הגויים ומלחכי הפינכה שלהם) מוטלת בספק. קצת מוזר הוא שהעדים של 'בצלם' היו בתוך בית שהופגז ע"י צה"ל וכל תושביו נהרגו חוץ מהעדים שראו במו עיניהם את תקיפת צה"ל, את מותם של התושבים (בין אם הם מחבלים/פעילים ובין אם הם סייענים ובין אם הם סתם חפים מפשע). הרי במצב שכזה ניתן רק לשבח את צה"ל שהפצצות שלו ידעו להבדיל בין תושב א' (שאינו חשוד ועל כן לא נפגע) לבין תושב ב' (החשוד בהיותו מחבל/פעיל/סייען).
    ————–
    3) מה כבר יקרה אם כל העולם יטען שמדינת ישראל הפרה את החוק הבינלאומי (אין חוק שכזה, ואין מערכת חוקים שכזו. כל מדינה מחזיקה במערכת חוקים משלה ולאף מדינה אסור להתערב במערכת החוקים של מדינה סוברנית)? לא יסחרו איתנו? אחלה, נוכל לגרש מפה את כל המוסלמים, ונשמח לקבל את כל היהודים (אלו שירצו לחיות פה, גם אם המילקי יותר יקר). כך יהיה פה בטוח יותר ונוכל ליישב ביתר שאת את יהודה ושומרון.
    ————–
    4) אם ארגוני השמאל מבאישים את ריחה של מדינת ישראל, הרי שבכך הם תומכים בעבודתה של תנועת להב"ה המטיפה כנגד התבוללות. מי שחושב שאין קשר, שיבדוק את נתוני ההתבוללות בארה"ב (דוגמא פשוטה ביותר). עדיף שהגויים יתרחקו מהיהודים מאשר שינסו לקרב אותם. בקיצור, היהדות רק מרויחה בזכות ארגוני השמאל.
    ————–
    לגבי ארגונים של צאצאי מהגרים מוסלמים לארץ ישראל (להלן "פולשים"), הם לא מעניינים אותי. ממילא ידיהם יהיו בקרוב עמוסות מעל ומעבר, כאשר בעקבות פעילותם, במקביל לפעולות דאע"ש, תהיה נכבה 2. רק שאז אף אחד בישראל לא יתייחס אליהם, ומה שיקשקשו בחו"ל לגבי מדינת ישראל – יחזור אליהם.

  2. למה התקשורת הממלכתית משתמשת בזכות השתיקה בענין זכות השתיקה של הרצוג

  3. כל זה לא היה קורה לו אחד, בנימין נתניהו,היה עושה את הדרוש ולא מסרס את חוק העמותות ונענה לדרישות של השוטים הידועים
    בני בגיו ורובי ריבלין
    שיריונו של בני בגין מבטי לעמותות השטנה עוד כמה שנים של שקט,לא משנה מי ינצח בבחירות

  4. תפקידם של אירונים כמו בצלם אחד הוא – לרצות את הפריץ, למצא חן בעיניו להתחבב על "עמיתיהם" האירופים

    זו תכילת קיומו ונפשו של הסמולן המצוי, ובתמורה ליחס חיובי מין הפריץ ישעבד גם את חיי אימו, אין לו דעה, רצון או אינטרסים, הקיימות שלו תלויה באם הפריץ מחבב אותו או לא

    זה כנראה תוצר הזוי של 2000 שנות גלות, משהו שהפסיכולגיה תצטרך לחקור

    קודם צריך להגדיר את הבעיה ואז להתמודד איתה, הגיע הזמן להבן זאת

  5. בצלם נמאסו על כולם, חיים בעולם מקביל מקבלים מיליוני שקלים בשנה מארגונים עויינים – די !!! הגיע הזמן להוציא אותם מחוץ לחוק

  6. מסקרן אותי – האם הציבור האירופי יודע איזה סכומי עתק מכספי המיסים שלו נשפכים במזרח התיכון?
    לו הייתי משלם מיסים אירופאי – הייתי מתחילה לצרוח שהכסף הזה דרוש למערכת החינוך / בריאות / שיפור תשתיות / … שלנו

    גם אם הייתי מוכנה להיות נדיבה – הייתי חושבת על עזרה ליזידים, לקופטים הנרדפים במצרים, לפליטים הסורים ועוד ועוד למה סכומי עתק דווקא לקידום האינטרסים של הפלסטינים שכבר קיבלו לאורך השנים יותר מכל תוכנית מרשל.

    מסקרן אותי איך מדינות אירופה ואיך האיחוד האירופי מסבירים לקהל הבוחרים שלהם את ההחלטות התמוהות הנ"ל. ואם האירופאים לא יודעים מה עושים בכספם – האם אין זה אינטרס ישראלי לידע אותם

  7. כשמידה יורדים על אתרים בגלל מימון מפוקפק ונתונים מגמתיים… #מודעותעצמית