חמישה לקחים לשר הביטחון בקדנציה השניה

כיצד נתכונן למערכה הבאה? אל"מ במיל' יהודה וגמן, חוקר ומרצה בתחום החשיבה הצבאית, עם חמישה עצות ולקחים לשר הביטחון החדש-ישן.

להכות חזק, ומהר; מנהרות בעזה. צילום: דובר צה"ל, פלאש90

אל תיפגע באימונים

אימונים הם תנאי הכרחי לכשירות הצבא; זה הצבא שיהיה לעם ישראל במלחמה שתפרוץ אחרי שכמו קודמותיה איש לא חזה אותה. היית רמטכ"ל שקיצץ באימונים וסגר יחידות. היו שטענו כי האמנת שמבצע מעצרים גדודי בשכם הוא חלופה ראויה לתרגיל של התקפה גדודית על יעד מבוצר. מלחמת לבנון השניה הוכיחה שאין בסיס לאותה האמונה. מג"ד שמפעיל את יחידתו באופן מלא בפעם ראשונה בלחימה בפועל, כפי שהיו כל המג"דים ב-2006, יכול להצליח רק אם האויב שמולו משתף איתו פעולה. בדרך כלל האויב אינו כזה. במערכת הענקית שאתה ממונה עליה יש אלף ואחד אגפים, מדורים, פרויקטים ותקציבים שניתן לקצץ בהם.

קצר את המלחמה

מלחמות ארוכות מזיקות לישראל מכיוון שהן רעות לכלכלתה ולמורל הלאומי שלה, מציגות אותה כמדינה חלשה, וגם לא יוצרות יותר אהדה בינלאומית כלפיה. אם כל מה שצה"ל מסוגל לעשות כאשר הוא נלחם בארגון סמי-צבאי אלו 50 ימי לחימה שמסתיימים ב"הבנות" ולא בהכרעה מוחצת, הוא נתפס כארגון חלש של מדינה מותשת. ההיסטוריה של האומות ושל מדינת ישראל מלמדת,  שחולשה מזמינה דה-לגיטימציה. בהקשר לכך – אל תמציא תירוצים מגוחכים להארכת המלחמה בנוסח "הפסקת אש למלא את מצברי הלגיטימיות".

המטרה – חיסול ההנהגה

קיצור המלחמה מחייב לקבוע את גירוש או הריגת ראשי האויב כמטרתה העיקרית, ולכך צריכה להית מכוונת הפעלת הכוח במהלכה. התירוץ של הימנעות ממהלך כזה מכיוון שהחלופה תהיה גרועה יותר הוא חלק ממנגנון של התחמקות מקבלת החלטות שייצרו מציאות אחרת. אם כל שליט הוא רק העתק והמשך של קודמו, כפי שטוענים מרפי הידיים אצלנו, אין גם כל טעם בבחירות דמוקרטיות שנועדו להחלפת השלטון. אם חשוב למישהו להחליף ראש ממשלה בישראל, אזי חובה עליו, על-פי אותו ההיגיון, לשאוף להחלפת השלטון גם אצל האויב. לכן, אל תודיע לראשי האויב שאין בכוונתך לפגוע בהם, מכיוון שהמשך שלטונם דרוש לביטחון ישראל. זה סוג של בדיחה גרועה.

נפגעים 

שלא יפחידו אותך ואותנו עם תחזיות בנוגע למספר הנפגעים בלחימה הצפויה. אין בהיסטוריה הצבאית ולו תחזית אחת מהסוג הזה שהתממשה בפועל. לקראת המלחמה שהפכה ל"מלחמת ששת הימים" נכרו אלפי קברים, שרובם נותרו ריקים. מנגד, במהלך המלחמה שפרצה כאשר צה"ל נמצא בשיא בטחונו העצמי, זו שכונתה בדיעבד "מלחמת יום כיפור", נחפרו בחיפזון אלפי קברים זמניים.

מהסוף להתחלה

אם תבחר שוב להפעיל את שיטת הלחימה המוזרה המכונה "המדרגות העולות של הלחץ", תעשה זאת מהסוף להתחלה. משמע – תתחיל את המלחמה מהמדרגה העליונה של הלחץ ותרד למדרגה הנמוכה יותר, רק אחרי שהאויב ירים דגל לבן. כמו כן אל תודיע לאויב מיד בתחילת הלחימה מהו היעד הסופי שלה. זה מעודד אותו ומסייע לו להחזיק מעמד מול כל מה שאתה מפעיל מולו.

___________

כתבות קודמות בסדרה:

ד"ר מיכאל שראל – שלושה תמרורי אזהרה לשר האוצר כחלון | לקריאה

דקר אילת – מכתב גלוי לשר ארדן: להחזיר לשוטרים את האמון במערכת | לקריאה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אין סיכוי. ארבעת הנקודות האחרונות הן אנטיתזה לעמדת ההנהגה המדינית בטחונית מאז שאני זוכר את עצמי. לצערי בלי אסון גדול זה לא ישתנה וכנראה גם זה לא יספיק.

    1. יש סיכוי. זו דווקא הייתה התפיסה של אולמרט – גם במלחמת לבנון השנייה, וגם במבצע עופרת יצוקה (אולמרט ורמון דחפו לכיבוש הרצועה ופירוק שלטון חמאס, בערך כמו ליברמן היום. ברק ולבני התנגדו). לבנון השנייה הייתה מלחמה ארוכה מאוד, ונוהלה באופן מחפיר, אבל הופעל בה כוח רב ונלקחו סיכונים בניסיון לחסל או ללכוד בכירים בחיזבאללה, ללא ההססנות שמאפיינת את נתניהו ויעלון (ובתקופה הרלוונטית אהוד ברק) ב"צוק איתן" ובוודאי ב"עמוד ענן".

  2. 1) צריך אימונים, אבל אני לא מכיר נתונים על כך שצה"ל נכשל בלחימה בלבנון בגלל מחסור באימונים.
    2) אני מאמין מאוד בקיצור הלחימה. מאמין שמה שעושים בכמה ימים של לחימה לפני שהעיתונות העולמית מתארגנת, אפשר לעשות ביד חופשית יותר.
    3) הגדרת מטרות זה מאוד חשוב וחסר, וזה בהחלט בא לידי ביטוי בהגדרה של מטרות איכות להשמדה.
    4) הפחד מפצועים משתק את מערכת הביטחון.
    5) זה תמיד הרגיז אותי בפאוור ריינג'רז. אז גם במציאות.

    1. צה"ל הגיע למלחמת לבנון לאחר שנים של הזנחה של האימונים. בראשית הייתה זו הזנחה מאונס – בשל האינתפדה השנייה, ואחר כך התרגלנו. זו האמת לאמיתה

  3. בכותרת המשנה: "שלושה עצות" אנא תקנו זאת במהירות ודא ישנם אנשים שזה עולה להם בבריאותם י

    1. חמישה עצות ולקחים. לקחים, זכר. בקיצור, הסר דאגה מליבך.

  4. הלקח היחיד והבודד שעל מדינת ישראל להבין : מלחמה היא לא משחק "דוקים" בין שני אנשים בודדים שאם "דוק" אחד נופל על השחקן השני זה לא ידגדג אותו אפילו … אי לכך ובהתאם לזאת , במלחמה הבאה ( שתתרחש בסבירות של …100% ) יש להודיע מראש על רדיוס 100 מטר מהאזור שממנו נורה הטיל כשטח הפצצה והשטחה והכי הכי הכי חשוב לדעת ולהבין שזה אומנם "יעלה" לישראל במחיר של חרם / הפגנות נגד / פיגועים ספורים בארץ ו/א בחו"ל / תקופת צנע מסוימת אבל !!!
    עם ישראל ירוויח ביטחון . האמונה בצידקת הדרך חשובה להתמודדות עם העולם . כל !!! מדינה אחרת הייתה מפעילה כח בלתי סביר במצבים שכאלה ורק ואך ורק בגלל הפחד מוועדות בעולם ישראל לא מצליחה לספק "נוק אאוט" לאויביה וזה חייב להסתיים כבר אתמול.
    עם ישראל חי !!!

  5. מעניין באמת מה הדין אם ישנם שתי מילים , זכר ונקבה , ולפניהם תאור כמות ( במספר) …. האם בעברית במקרה כזה משתמשים בלשון זכר ( כמו שעשה מר וגמן ) או אחרת ?
    מישהו יודע ?

  6. שאלתי עצמי האם עצות אל"מ מקבלות התייחסות מרמטכ"ל. אינני יודע אף אם יקראם או מי מעוזריו יפנה תשומת ליבו. העצות כל כך נכונות וכל כך טריוויאליות עד כי הן שקופות לחלוטין בעיני מקבלי ההחלטות. מה שרואה כל בר דעת בעם ומיטיב להגדירו כותב העצות, איננו מספיק מתוחכם ואיננו מהווה מסך ערפל סמיך דיו כדי להתחמק מאחריות עתידית למחדלי ההנהגה