מדוע הנשיא ריבלין כל כך מרגיז אותנו?

ההתבטאויות של ריבלין ביחס לאירועי הדמים בכפר דומא ומצעד הגאווה ממחישות כיצד הוא התרחק מהקונצנזוס הישראלי.

מאבד את ההדר עם רטוריקת הטלת הדופי בחברה הישראלית. ריבלין. פלאש 90 קובי גדעון

הסערה הציבורית שהתחוללה בסוף השבוע שעבר הייתה מוצדקת. ביממה אחת חווה הציבור הישראלי שני אירועי רצח מסעירים – הרצח במצעד הגאווה והפיגוע בכפר דומא, שכנראה בוצע בידי יהודים.

למי שקצת עוקב אחר המתרחש לא יכול להיות ספק שרובו המוחלט של הציבור בישראל, בקונצנזוס חוצה מחנות, תיעב וגינה את פשעי השנאה. למעט מיעוטים קיצוניים ומובחנים, עמדתו של הציבור הרחב בנושאים האלו ברורה לחלוטין. אך בתוך כל זה הצליח אדם אחד לחולל מהומה פנימית, שעוררה נגדו חלק גדול מהציבור הימני – הלוא הוא נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, כמובן.

למה זה קורה? איך יכול להיות שלמרות הקונצנזוס הרחב בעניין, דווקא האיש שאמור לבטא את הקונצנזוס מצליח לפגוע בו בצורה כה קשה?

כדי להבין זאת, יש לנתח את תגובותיו של מר ריבלין לשני האירועים החמורים, במצעד הגאווה ובכפר דומא, ולהשוות אותם עם אלה של ראש הממשלה נתניהו. ההבדלים בין גישתם של המנהיגים והרטוריקה בה נקטו חושפים את הפער הגדול ביחסם לציבור הישראלי.

נפתח בדבריו של ריבלין לגבי פשע השנאה במצעד הגאווה. וכך הוא כתב:

פשע שנאה נוראי התרחש כאן בירושלים בירת ישראל.
נדקרו אנשים שחגגו את החופש שלהם להביע את זהותם ותפיסת עולמם. אסור לנו לחיות באשליות, חוסר הסובלנות יוביל אותנו לאסון. אם יש מי שיכול לפורר אותנו מבפנים הרי זה רק אנחנו בבחינת "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו" (ישעיהו מ"ט, י"ז).
אסור לנו להשלים עם פשעים שכאלה ועלינו להוקיע את המבצעים אותם והתומכים בהם. 
אני מאחל החלמה מהירה לפצועים.

אין ספק שכל הציבור מזועזע ומגנה את האירוע, ואין ספק שאת האירוע ביצע אדם שכבר עשה זאת בעבר, כך שאפילו אין כאן פושע נוסף. לאור זאת, היה ניתן לצפות למסר המבטא את הרגש המשותף של הציבור, המזדעזע נחרצות מהאירועים. אלא שלמר ריבלין יש אג'נדה עקבית, שהיא הטלת אשמה על כלל הציבור כציבור: "חוסר הסובלנות יוביל אותנו לאסון. אם יש מי שיכול לפורר אותנו מבפנים הרי זה רק אנחנו… אסור לנו להשלים עם פשעים שכאלה…". סליחה,כבוד הנשיא: חוסר סובלנות של מי? מי משלים עם פשעים שכאלה? אתה יכול להיות יותר מפורט?

העובדות מורות כמובן את ההיפך: מאז פשע השנאה של אותו דוקר בשנת 2005 מעמדה של הקהילה הלהט"בית השתפר לאין שיעור. מה שקרה השבוע לא נובע מהעובדה שהחברה הישראלית "חסרת סובלנות" או "משלימה עם פשעים". בית המשפט שחרר את הפושע והמשטרה לא פיקחה עליו, אז מדוע להטיל אשמה בציבור?

אפשר כמובן גם אחרת, כפי שמשתקף מהתייחסותו של ראש הממשלה נתניהו לפרשה:

בירושלים בוצע הערב פשע שנאה מתועב. זה אירוע חמור ביותר ואנחנו נמצה את הדין עם האחראים למעשה.
בישראל לכל אחת ואחד, לרבות בקהילה הגאה, הזכות לחיות את חייהם בבטחה, ואנחנו נגן על הזכות הזאת. טוב שאשי הדת בישראל גינו את הפשע המתועב ואני קורא לכל מנהיגי הציבור להצטרף להוקעת המעשה השפל הזה. אני מאחל בשם כל אזרחי ישראל החלמה שלמה ומהירה לכל הפצועים.

תגובה זו מבטאת את הקונצנזוס, מאחלת החלמה בשם "כל אזרחי ישראל", ללא התנשאות על הציבור והשתלחות בו.

משוגע אחד לא מטיל אשמה על כל החברה; שליסל לאחר הדקירה ב-2005. צילום: פייר טרג'מן, פלאש90
משוגע אחד לא מטיל אשמה על כל החברה; שליסל לאחר הדקירה ב-2005. צילום: פייר טרג'מן, פלאש90

מדיניות של האשמת החברה הישראלית

מסרים דומים מובלעים גם בתגובתו של הנשיא ריבלין לפיגוע בכפר דומא. כדאי לקרוא אותה בעיון:

קמנו הבוקר ליום עצוב. רציחתו של עלי דוואבשה, תינוק שישן במיטתו, והפגיעה הקשה בבני משפחתו, אחיו, אביו ואמו הנאבקת על חייה, פצעו את לב כולנו.
יותר משאני חש בושה, אני חש כאב. כאב על רציחתו של תינוק קטן. כאב על שבני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש. דרכם אינה דרכי. דרכם אינה דרכינו. דרכם אינה דרכה של מדינת ישראל ואינה דרכו של העם היהודי.
לצערי הרב, עד עתה נראה שטיפלנו בתופעת הטרור היהודי ברפיון. אולי לא הפנמנו שמולנו ניצבת קבוצה אידיאולוגית, נחושה ומסוכנת שהציבה לה למטרה להרוס את הגשרים העדינים אותם אנו בונים בעמל רב. אני מאמין שככל שנבין שמולנו ניצבת סכנה מהותית למדינת ישראל נהיה נחושים יותר לעמוד מולה ולעקר אותה מהשורש.
אל מול גל הטרור הפוגע בחפים מפשע, הבז לחיי אדם, הבז לשלטון החוק, מדינת ישראל והחברה הישראלית מחויבות לחשבון נפש … 

במקרה הזה, רבים שמו דגש על המשפט "כאב על שבני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש", זאת מאחר ונראה שיש כאן הטלת אשמה בכל "בני עמי". אלא שההוגנות מחייבת להודות כי ברור שריבלין לא התכוון כאן לכלל העם אלא רק לאותם שבצעו את הפיגוע הנפשע.

אך הטעות הזאת אינה מקרית. הטלת אשמה על ישראל היא מנהג קבע של ריבלין (האיש שבראשית דרכו האשים כי "החברה הישראלית חולה") והיא גם מהווה מרכיב מרכזי בתגובה הזאת. כך למשל הקביעה כי "עד עתה נראה שטיפלנו בתופעת הטרור היהודי ברפיון". או כי "מדינת ישראל והחברה הישראלית מחויבות לחשבון נפש".

הציבור בישראל סופג טרור במשך שנים ארוכות, ובכל זאת הדמוקרטיה בו נשמרת והציבור מלוכד סביב הערכים הדמוקרטיים והאנושיים. אין חברה בעולם הדמוקרטי, שמגלה חוסן דמוקרטי ומוסרי כזה לנוכח אלימות כה קשה המופנית כלפיה. והנה, למרות זאת, נשיא מדינת ישראל בכבודו ובעצמו, מטיל ספק בכל זה, ובאופן עקבי מטיח בו ובמנהיגיו אשמה קולקטיבית. הטחת רפש בציבור הישראלי כציבור היא מעשה חמור – לא רק בגלל שהיא שקרית – אלא גם בגלל שזו בדיוק האסטרגיה של אויבי ישראל הפועלים לפגוע בה באמצעות חרם ודה לגיטימציה. כשנשיא המדינה בכבודו ובעצמו משתתף במסיבה, מדובר במעילה בתפקידו.

גם כאן, תגובתו של נתניהו יכולה לשמש דוגמה ראויה:

אני מזועזע מהמעשה הנפשע והנורא שהתרחש הלילה בכפר דומא. מדובר בפיגוע טרור לכל דבר. מדינת ישראל נוקטת יד קשה נגד הטרור ולא משנה מי הם מבצעיו. הנחיתי את כוחות הביטחון לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו ללכוד את הרוצחים ולהביאם בהקדם לדין.
ממשלת ישראל מאוחדת בהתנגדותה הנחרצת למעשים נוראיים ושפלים שכאלה. בשם אזרחי ישראל אני מבקש להשתתף בצער משפחתו של עלי דוואבשה ולאחל החלמה מהירה לבני משפחתו שנפגעו.

שימו לב להתנסחות: "ממשלת ישראל מאוחדת בהתנגדותה…"; "בשם אזרחי ישראל אני מבקש להשתתף בצער…" – זו בדיוק התגובה הנחוצה: ראש הממשלה מבטא את חוסנה המוסרי של החברה בישראל, ומדבר בשם תמימות הדעים בישראל נגד פשעי שנאה. נתניהו משתמש במעמדו לבטא את אחדות זו, ובכך הוא מעצים את החברה ולא מטיל בה רפש.

מיהרו לצטט; צילום מסך מ-PRESS TV, ערוץ התקשורת של משטר האייתוללות האיראני
מיהרו לצטט; צילום מסך מ-PRESS TV, ערוץ התקשורת של משטר האייתוללות האיראני

רוח גבית למכפישי ישראל

ההבדל הזה בא לידי ביטוי גם בהתייחסותו של ראש הממשלה לטרור הפלסטיני. בעוד שבישראל יש אחדות מוחלטת נגד פשעי שנאה, הרי אצל שכנינו טרוריסטים הם גיבורים. את ההבדל המוסרי הזה מנסה ריבלין לטשטש באמצעות יצירת משוואה מופרכת בינינו לבין שכנינו, תוך שימוש בחריגים של החברה הישראלית כדי לנגח את החברה כולה. נתניהו לעומת זאת, מדגיש דווקא את ההבדלים: "אי אפשר לטשטש את ההבדל בינינו לבין שכנינו: אנחנו מוקיעים ומגנים את הרוצחים, הם קוראים כיכרות על שם רוצחי ילדים".

מסרים מסוג זה רחוקים מהנשיא ריבלין. מי שעטה על עצמו מנטליות של נביא זעם לא יוותר בקלות על עמדת ה"אני מאשים". הוא גם לא יוותר בקלות על אהבתם של ארגונים כמו "הקרן החדשה לישראל", העומדת מאחורי ארגונים העוסקים בהכפשת ישראל על בסיס שגרתי, כמו 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. אמור לי מי תומך בך מר ריבלין, ואומר לך מי אתה.

ריבלין אמר אמש: "רגע לפני שיתוף הפוסט הארסי, לפני ה'שיימינג', הלינץ' ברשת – תעצרו רגע"– אכן מילים כדרבנות שיש להפנות לנשיא עצמו: רגע לפני שאתה מפרסם עוד תגובת שיימינג על החברה הישראלית, תעצור מר ריבלין, תקרא כיצד הגיב ראש הממשלה – ותעתיק, או שפשוט תשתף.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

46 תגובות למאמר

  1. ניתוח מבריק.
    נקווה שהנשיא יקרא ויפנים, שכן על פי עברו איש כבוד הוא, ולא טוקבקיסט מתלהם
    נקוה שזיקנתו לא תכלים את נעוריו..

    1. תסתכל למשל ביוטיוב על תוכנית של שיישאר בינינו משנת 1984, החל מהדקה ה18:30. האיש הזה, בן 45 דאז, מתנהג בתוכנית יותר כמו ליצן או סתם הומוריסט מאשר אחד שמתעתד להיות נשיא https://www.youtube.com/watch?v=ycuZ5M3hMlA.

  2. איזו "הפתעה", העסקן הבינוני רודף הפרסום התגלה כ..עסקן בינוני ורודף פרסום..

    בפעם הבאה, מוטב שיקשיבו לנתניהו במקום לתמוך בעסקן ליצני .

    1. ראוי להדגיש זאת. הקריירה הפוליטית של ריבלין גם לפני מינויו, הייתה סתמית לחלוטין. בפירוש לא מדובר כאן בפוליטיקאי שמעד, אלא באדם שהיה ונשאר בינוני לחלוטין בנוף הפוליטי. כמו כמה פוליטיקאים אחרים, גם הוא נישא על כנפי האליטה האוהדת ולא על כנפיים שהתקין לעצמו.

  3. "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" האירוניה ירתה לעצמה בראש כשריבלין, פאקינג ריבלין! יחס את המשפט הזה לאחרים

  4. ולחשוב שהוא התפאר בעבר על היותו צאצא של תלמידיו של הגר"א הלא היא משפחת ריבלין המפורסמת.

  5. המאמר לא פוגע

    רבלין מרגיש אחריות כנשיא העם שממנו יצאו מרצחים אלו כביכול בשם העם

    נתניהו השיב תשובה לקונית וקלישאתית שלקוחה מפנקס התגובות השחוקות שלו

    לריבלין אני מאמין שאכפת לו להביא לשינוי בשיח המתלהם בחברה הישראלית
    לנתניהו דווקא נוח עם שיח מתלהם כיוון שזה מביא לו אלקטוראט נכבד

    1. על סמך מה הקביעה, עם או בלי הכביכול, שזה היה בשם העם?
      כי אפילו אנשי ימין גינו את זה, וכששאלתי בפרטי הם חזרו על כך, כלומר זה אמיתי.

  6. מבחינתי האיש התרחק לחלוטין מעם ישראל כשברך את הזוג היהודי מוסלמי לרגל חתונתם. שנים שאנחנו מבכים את נשואי התערובת בחו"ל, והנה במדינת היהודים האזרח הנכבד הראשון מברך על כך בראש חוצות. אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?

  7. איזה כתבה של נבי נעלבי, גבר אמיתי יודע לקחת אחריות ואנחנו כעם ישראל כשלנו אם הגענו למצב שהומואים נדקרים ונורים, ולמצב בו אנחנו נותנים לקבוצות פרטיות ליזום פיגועים נגד אויבינו. אנחנו יותר טובים מזה, אנחנו שואפים למצוינות, וכל קצין יודע שהדרך לשיפור עוברת בתחקור עצמי. אל תשכחו שביבי רוצה להבחר שוב אז הוא אומר לכם מה שאתם שמחים לשמוע: "הכל בסדר לא אשמתנו, לא ביג דיל"
    ריבלין לעומתו לא צריך את הקול שלנו, או את ההרגשה הטובה שלנו (הוא פטור מפופוליזם) אבל הוא בהחלט רוצה עתיד טוב יותר לעם שלנו, ולכן כמו אבא כועס הוא מרשה לעצמו לבקר את העם.

    1. תגיד לי בן כמה אתה?!
      "הומואים נורים ונדקרים"
      ממתי להטבי"ם נורו במדינת ישראל?
      יש אדם אחד שדקר (אותו אחד שעשה את זה לפני עשר שנים)
      זה "כולנו"?!
      יש מישהו, נגיד יהודי, שרצח ילד.
      כל העם (אולי, אולי חוץ מאיזה מאה אנשים) לא מסכימים עם המעשהץ
      והחוצפ הזה אומר "עמי בחר בדרך הטרור והאלימות"?!
      איך הוא מעז?
      איך אתה מעז?
      אם אתה רוצה דימויים מעולם הצבא, זה דומה לקצין שהתקלקל לו כלי במהלך תרגיל שצפה בו הרמטכל ובמקום להודות שזו תקלה הוא תופר תיק לכל הקצינים הנגדים והחפשי"ם שהיו שם.
      בושה.

    2. אם החברה הישראלית לא הצליחה לייצר מחליף לשליסל במשך 10 שנים זהו אות כבוד, לא אות קלון.

      רק אידיוט מושלם מסתכל על אדם אחד שעושה את אותה פעולה פעמיים בהפרש של 10 שנים ורואה "תופעה חברתית המחייבת הפקת לקחים".

  8. אני לא שמאלן אבל:
    אל תשלו את עצמכם שהטיפול בטרור היהודי לא היה רפה עד עכשיו, כי כמעט ולא פוענח עשרות מקרים של תג מחיר כמו הצתות של מסגדים או רכבים של פלסטינים.
    אומנם גם הפלסטינים זורקים הרבה פעמים אבנים ובקבוקי תבערה על חיילינו.
    אבל רק עכשיו שאיזה תינוק מסכן ממזרח ירושלים ששילם את בחייו בגלל יהודים קיצונים אז כולם ניזכרו להתעורר ולטפל בבעיה הזו.
    כי בגלל אנשים חרא כאלו זה לא עושה אותנו יותר טובים מאשר הפלסטינים או החאמס בכלל.
    וגם בשנה שעברה שרפו איזה אחרי שהרגו לנו את שלושת שילדים, כמה קיצונים יהודים הולכים ושורפים ילד פלסטיני אחר?!
    לאן הגענו אנשים?!
    יש בנינו אנשים כאלו שאני מתבייש לקרוא להם יהודים בכלל…
    תלכו לבתי ספר חילונים אפילו ותשאלו ילדים יהודים מה דעתם על ערבים ישראלים או פלסטינים.
    אז אל תגידו שריבלין שמאשים את העם שלנו שזה לא נכון לגמרי .כי כולנו צריכים לעשות חשבון נפש ולהיות יותר טובים מהפלסטינים והערבים בפרט. צריך לטפל בקיצונים שלנו כמו שאנחנו מטפלים בטירור ובקיצונים הפלסטינים!!!

    1. הטיפול בטרור היהודי בכלל לא היה רפה וטרור יהודי כמעט לא קיים. מספר הצתות המסגדים הוא קטן מאוד ביחס להצתות של אתרים יהודיים על ידי ערבים. הצתות שלא פוענחו מניין לך שיהודים הם המציתים? בחלק ניכר מהצתות המסגדים שכן פוענחו ערבים היו . המציתים.

    2. משה, אל תגזים. למיטב זכרוני היה מקרה אחד שבו מסגד "הוצת", אבל חוקרי השריפות של מכבי האש קבעו שזו לא היתה הצתה אלא שריפה מקרית כתוצאה מקצר חשמלי בתנור חימום (שסולק מהמקום לפני תחילת החקירה). מקרה נוסף לא פוענח אבל הראיות נראות חשודות למדי.

      גיא, גם אתה מזים. עשרות מקרי הצתה? בחייך. היו עשרות מקרי גרפיטי, עאלק טרור. מספר מקרי הצתת המסגדים הוא חד-ספרתי וגם מספר מקרי הצתת כלי הרכב לא גדול בהרבה – ולפחות בחלק מהמקרים כבר עלה חשד מבוסס שזו "עבודה מקומית".

      דווקא את הצתת הכנסיה לא מזמן נראה שפיענחו. איך זה מסתדר עם התזה שלך? ההנחה שאם פשע לא פוענח הרי שזה מעיד על כך שהאנשים "שם למעלה" לא רצו לפענח אותו מעידה בעיקר על מי שמעלה טענה טפשית שכזוץ לידיעתך, רובם הגדול של העבירות, בארץ ובעולם כולו, לא מפוענחות והעבריינים לא נתפסים. בכל העולם, רוב הרוצחים לא מתגלים, רוב האנסים לא נאסרים ורוב הגנבים לא מורשעים. האם המסקנה שלך היא שבכל העולם, ההנהגה רוצה בעצם ברצח, אונס וגניבה? האם תחת ממשלות שמאל, המשטרה והשב"כ מפענחים יותר עבירות? אם אין לך סטטיסטיקה מובהקת שמעידה על כך, אתה טועה ומטעה וגם מוסת ומסית.

      אולי אתה לא טוב יותר מהפלסטינים, אני בהחלט טוב יותר. מתי בפעם האחרונה הפלסטינים העמידו לדין אדם באשמת רצח יהודים? אני יכול לחסוך לך את החיפוש: זה מעולם לא קרה ולא בגלל שפלסטינים לא רוצחים יהודים. בארץ, לעומת זאת, יהודים יושבים בכלא על רצח פלסטינים. כמה רוצחי פלסטינים מקבלים משכורת ממדינת ישראל? התשובה היא אפס, ואל תתחיל עם החרטטת על הקלות מס שמקבלים תורמים לעמותה שמעבירה חלק מהכסף שהיא מקבלת למשפחות של מורשעים ברצח. הרשות הפלסטינית מעבירה לכל פלסטיני שיושב בכלא הישראלי (כי, כאמור, בכלא הפלסטיני הם לא יישבו) על פגיעה בישראלים שכר חודשי קבוע _לפי חוק_ ומעניקה לכל אסור ששוחרר משרה. כמה כיכרות, רחובות ובתי ספר נקראו בארץ על שם רוצחים? אצל הפלסטינים יש לא מעט כאלו, שנחנכו ע"י ראש הראשות בכבודו ובעצמו. כמה פעמים קראו במצעי התקשורת הרשמיים של מדינת ישראל לציבור ללכת לפי דוגמתם של הרוצחים הגיבורים? כמה פעמים ישראל דרשה לשחרר יהודים רוצחי ערבים? כמה פעממים הצד השני עשה את זה?

      ההבדל הוא שמה שאצלנו עושה מיעוט קיצוני מבוטל כשהרוב מתנגד לו בתוקף ומתאמץ לעצור אותו, אצלם זה הרוב . הן לחמאס והן לפתח אין שום בעיה עם יהודים מתים. למעשה, גם חלק לא מבוטל מהמיעוט הפלסטיני שלא תומך בחמאס או בפתח (וזה בהחלט מיעוט, כפי שאפשר לראות מתוצאות הבחירות ברש"פ) תומך בארגונים עוד יותר קיצוניים!

      או, אם אתה מעדיף אנלוגיה קצרה, זה ההבדל בין מי שלפעמים נוסע קצת מעל למהירות המותרת ורוצח סדרתי. שניהם עברו על החוק, אבל מי האידיוט שיטען ששניהם עבריינים, אז אין שום הבדל ביניהם?

    3. שלושים ואחד יהודים נרצחו ב שנים עשר החודשים האחרונים.
      ילדה יצאה מבית החולים ופניה מעוותים מכוויות מלבד הפגיעה בגוף.
      איני מדברת על הפצועים !
      ההשואה שלך לאוייב היא אוטואנטישמיות

  9. הניתוח שלי לזעם על ריבלין הוא לא בגלל ריבלין כמו בגלל שהימין פשוט עשה 10 צעדים ימינה, וכיום גם בוגי יעלון כמו ריבלין נחשב שמאלן. ההסבר שלכם לא מציע פתרון להתנפלות על בוגי, בגין ואנשי ארץ ישראל השלמה אחרים שנותרו כהיו – פשוט ציבור הימין שסביבם השתנה.

    1. אלו הבלים שהעיתונות מוכרת.
      הציבור זז ימינה?? המפה הפוליטית זזה שמאלה, הציבור זז שמאלה אבל קצת פחות.
      אם לפני 30 שנה השאלה היתה אם לעשות או טרנספר לכל הערבים (היתה אפילו מפלגה) אז היום הדיון הוא אם לבנות בגושים או להקפיא גם אותם.
      אם בעבר הקמת מדינה פלסטינית היתה רעיון של מיעוט שמאלני, היום ראש הממשלה מהליכוד אומר שזה הפתרון שהוא מאמין בו.
      הציבור לעומת זאת, זז גם הוא שמאלה אבל פחות. מרץ משמיאלה ונעלמת, והמרכז גדל על חשבון השמאל כי הוא זז שמאלה מדי, ועל חשבון הימין כי הציבור זז קצת שמאלה.

  10. אני מניח שכבוד הנשיא לא כותב לעצמו כל נאום יש לו יועצי תשקורת שאמורים לפאר את שמו ותדמיתו ונוכחותו התקשורתית כמו להרבה אישי ציבור חייבים להיות לו אישי תקשורת מקצועיים שמזינים את התקשורת בכתבות ואייטמים שאמורים לנסח את ההודעות לתקשורת ולפייסבוק הנל, ולתחזק את כל האתרים האלה.
    ומעניין אם באמת קיימים יועצים כאלה והאם הם נשארו בלשכה מעידן פרס ואם בכלל הם מבינים מה הוא אומר ואת הניואנסים.

    לי הסיטואציה הישראלית עם הקרן לישראל חדשה מזכירה את המחזה של הסוחר מוונציה. בסוף הטיעון המשפטי הוא שהיהודי הוא לא בן המקום אלא זר
    . ומי שיוצא נגדו בכישרון הכי גדול וגורם לגירוש ולהשפלה שלו זו הבת שלו הצעירה והאידאליסטית שמתחפשת למשפטן אובייקטיבי ובעל שם שהגיע מרחוק.

  11. אני לא מסכים עם הניתוח. כותב הכתבה סימן מטרה ובנה תזה שלמה סביבה. המציאות שונה יש לנו נשיא אמיץשעושה רבות למען קרוב לבבות. עדת הקיצונים אשר מרבה להסית נגדו, להתלהם ולחפש בציציותיו היא מבישה ועצוב שמי שמתיימר להיות עיתונאי מוסיף להסתה

  12. אין ספק, לא התחרפנתם סופית עם טיעונים ברמת:
    חמאס=שוברים שתיקה=הקרן החדשה=ריבלין
    שיהיה בהצלחה עם זה.

  13. אני מסכים עם מרבית המגיבים כאן. וההשוואה שלך חשפה זו ביבי קלישאתי,רדוד,התגובות שלו שלופות מדף מסרים חלול והוא לא מתכוון לאף מילה. ריבלין מרגיז אותנו כי הוא שם מראה וכשאנו מסתכלים בה אנחנו נראים מכוערים, אחרי התגובות לפייסבוק שלו אני יכו להבין למה הוא התכוון כשאמר שהחברה הישראלית חולה. אני לא שמאלן ואני מוצא יותר ויותר שריבלין מדבר אלי

  14. ריבלין מרגיז כל כך כי הוא אידיוט חסר עמוד שדרה שעשה קריירה מחציית הקווים מימין לשמאל. אין לו שום דבר אחר להציע, לא שכל, לא תובנות, לא אישיות. כלום

  15. איש טוב הנשיא שלנו. הצרה איתו היא שהוא נכנע לגמרי לתקינות הפוליטית הממאירה ויותר גרוע, שהוא בכלל לא מודע לכךולכן גם לא מבין מה רוצים ממנו

  16. עכשיו אני מבין שנתניהו צדק. כשהתנגד לריבלין כנשיא. מה בעצם הוא עשה לאורך הקריירה הפוליטית שלו? בנה בית חולים? ייעל את מערכת הביטחון? הקים ועדה לבדיקת מחיר הדיור בישראל?
    מה?
    הוא תמיד היה שם. תמיד נבחר, תמיד הזיל דמעה על ירושלים.
    ועכשיו הוא נשיא.
    נשארו רק עוד 4.5 שנים, לא?

  17. לאחר שהיה ברור לו בדקה ה 89 שלא נבחר לנשיא המדינה ובדקה

    ה 90 בכל זאת זכה

    ריבלין בונה לעצמו תשתית לבחירה לתקופה נוספת לנשיאות

    לצורך זה ריבלין צריך את קולות השמאל והערבים

    טכס הסליחה בכפר קאסם היה מוגזם – הזוי ומתסכל

    עד כמה יכול אדם לרדת נמוך כדי לבסס מצב לבחירה נוספת

    חבל על ריבלין – סך הכל בחור פשוט לא חכם גדול

    אבל סומך על ברוני ובריוני התקשורת בעיניים עצומות…

  18. הנשיא צודק לחלוטין. "קבוצת השוליים" תג מחיר פועלת כבר כמה שנים. היו עשרות מקרים של תקיפת פלסטינים, עקירת עצים, שריפת בתים. ואף אחד בזרם המרכזי לא עשה דבר נגדם. אילו הם היו מבינים שרוב המתנחלים ורוב הימין בישראל מתנגד לפעלות שלהם, ייתכן והיןו מפסיקים
    פתרון המדינה האחת היא אסון לישראל ויביא לסופו של המפעל הציוני . גם אלה השורפים כנסיות ומסגדים שייכים לאותם "שוליים".

  19. כי הוא אומר לכם את האמת – גם אתם אשמים. מי שמוציא את עצמו מהככלל…

  20. נשיא זה מי שיש לא סיבה טובה להתנשאות מעל העם
    ,הנשיא הוא לא נשיא

  21. בדבריו המצוטטים לעיל ריבלין מוכיח פעם נוספת, שמוסד הנשיאות מיותר ואינו רלוונטי. אף אחד מהנשיאים האחרונים, החל מעזר וייצמן ז"ל לא היה ממלכתי ולא עשה כבוד לחברה ולמדינה. הסיבה לכך היא פשוטה: נשיאות בישראל היא פרס תנחומים לפוליטיקאי שלא הצליח לעלות להנהגת המדינה וניתן בידי קומץ פוליטיקאים לחבריהם הבכירים והמבוגרים בדרך כלל. הממלכתיות אינה חלק מהשיקולים במתן המשרה. לנשיאות כזאת החברה הישראלית לא זקוקה.

  22. אל שיימינג ואל תבלבלו את המוח ! מקור הבילבול באי בירור העמדות שלנו בנושאים כבדים שעל הפרק. אינטלקטואלים ואנשי רוח צריכים להציג את עמדותיהם ע"מ שהציבור ישפוט. קמפיינים בהם מודיעים שהפתרון הוא כזה או כזה רק מרגיזים. משרדי יצוב דעת קהל ממומנים ע"י גורמי חוץ, רק מחמירים את המצב. לא נתגבש אלא ע"י קיום ויכוח בתוכינו. שיימינג יוביל למציאת נמוקים מנגד. בוא נדון בדברים: מי בעד שתי מדינות בין הים לנהר ומה זה אומר. מי בעד מדינה אחת שלנו ואיך הדבר יראה ? מה זה אומר מבחינת היחס ליריב: מה לגיטימי ומה לא. אל יאמר משהו:תתביישו ! כאשר הורגים בנו, אני לא אתבייש ! אני אפעל לפי אידאולוגיה שלי. רוצים אחרת ? שכנעו אותי ואז אולי אבחר אחרת ואם רוצים לדעת מה זה תשאלו את הציבור. אני לא הרמתי את היד בעד שתי מדינות ! רוצים שתי מדינות ? לכו לנתניהו ניראה אתכם מעמידים את השאלה למשאל עם ! !.

  23. אין לי מושג מי כותב לריבלין את נאומיו, ואם יש לו כותב כזה אז ברור מה הן דעותיו הפרטיות שלו עצמו ואותן הוא מאכיל את הנשיא. לא נראה שריבלין עצמו כותב את תגובותיו בעצמו..כאשר הוא מגיב בצורה לא מתוכננת מראש, דבריו מבולבלים, לא רציפים במסר וכנראה מעידים על איזו מצוקה מוחית. זמנים יגידו…

  24. היה כבר בעבר הנשיא קציר ז"ל שאחרי מלחמת יום הכיפורים "…".:"כולנו אשמים"

  25. כל מי שהופך נשיא הופך עצמו לאיש רוח אחרי שהיה פוליטיקאי.ריבלין למד משפטים בשנות ה60 בירושלים הפקולטה הקלה ביותר עם מרצים שהיו דמויות מופת.מאז הוא הפך להיות פוליטקאי והוא אינו איש רוח אלא יש מאחרויו צוות שמנסח את אמירותיו.כך היה גם הצוות הענק של פרס.אין מקום להטיף מוסר לכל העם.

  26. רבים האנשים שמגיבים כאן ואין להם מושג על מה הם מדברים. הפעילויות טרור של יהודים הן לא קטנות, מדובר בעשרות מקרים בשנה, זה שאתם לא שומעים על זה לא אומר שזה לא קיים. ריבלין הוא אחד הפרלמנטרים הכי מרשמים שהיו לכנסת אי פעם, מי שלא קרא את הצעות החוק שלו, את ההצעות שלו לסדר, שאילתות ולא קרא פרוטוקולים של דיונים בהם השתתף בוועדות הכנסת ובמליאה, פשוט אינו מבין על מה הוא שח והוא פשוט דמגוג. מחבר הכתבה לא מחובר למציאת ורבים מהכותבים כאן, אבוי לנו.

  27. כתבת יפה רק התעלמת מאמרה אחת חזקה של ריבלין על הפיגוע בדומא שדווקא לא מתיישב עם התזה שלך –

    "דרכם אינה דרכינו. דרכם אינה דרכה של מדינת ישראל ואינה דרכו של העם היהודי."

    לדעתי האמרה הזו דווקא מחדדת את ההבחנה בין הטרוריסטים בעם לבין אלו שלא ובוודאי שלא מראה על הטחת אשמה קוליקטיבית.

  28. ניתוח מדויק ומדהים כמה מילים יכולות לפלג להרוס ולפגוע. חבל, ש"הנשיא" לא קורא ומפנים שהוא הגורם לקרע ולשינאה כלפיו.

  29. כל הנאצות שאנו סופגים מריבלין מגיעות לנו. אנו אלו שבחרנו בליצן הירושלמי הזה לנשיאות ועלינו לשאת בתוצאות .