לעודד טרור, להיחשב מתון: האסטרטגיה של אבו מאזן

הפלסטינים פועלים כתמיד במקבילית כוחות של "קיצונים" ו"מתונים" כדי להעלות את עניינם על השולחן הבינלאומי.

הפלסטינים פועלים כתמיד במקבילית כוחות של "קיצונים" ו"מתונים" כדי להעלות את עניינם על השולחן הבינלאומי • כך פעל ערפאת בשנות הפיגועים המדממות וכך פועל גם היום תלמידו הנאמן אבו מאזן • עובדה, זה עובד: כמה פעמים שמעתם דוברים בכירים בצה"ל הטוענים כי אבו מאזן הוא "גורם מרגיע וממתן"?

A Palestinian man sits in front of a poster for late President Yasser Arafat and another poster showing Palestinian President Mahmoud Abbas of Fatah and deposed Hamas Premier Ismail Haniya in Gaza city.24,june ,2008. photo by Wissam Nassar/Flash 90 *** Local Caption *** ????? ??????? ???????? ????? ??? ???? ????? ???????? ????????? ??????? ???????? ???????? ????????? ??????? ???????? ??????? ???????? ??????? ???????? ???????? ????????? ???????? ????????? ???????? ????????? ???????? ??????? ???????? ??????? ????????? ???????? ????? ???? ??????? ????
יד אחת מנענעת את העץ, השניה אוספת את הפירות. אבו מאזן ואסמאעיל הנייה. צילום: איסעם נאסר פלאש/90

בימים האחרונים אנו מתבשרים מדי יום מפיהם של "מקורות ביטחוניים" על כך שמחר בבוקר תגיע עונת הדקירות והירי הנוכחית אל סופה. אבל זה לא קורה. בניגוד למה שהבטיחו לו מומחינו, מוצא עצמו האזרח הקטן כשהוא מתעורר שוב אל בוקר חדש של דקירות. מתברר שהאויב מתעקש לא לשתף פעולה עם הערכות צה"ל, שמצידו ממשיך ומתעקש לדבוק בהסברים ובדברי הרגעה חסרי שחר, המתבססים על משאלות לב במקום על ניתוח מפוכח וענייני. אני מציע מסגרת שונה לתמונה שתבהיר מול איזו תופעה אנו עומדים.

כל תנועת התנגדות המכבדת את עצמה פועלת תמיד בשני ערוצים המכוונים אל אותה המטרה. הערוץ האחד הוא זה המכונה "מתון", בעוד שהשני הוא זה המכונה " "סורר", "קיצוני" ושאר תוארי גנאי. השיטה פשוטה – תפקיד הארגון "המתון" הוא לקיים שיח קבוע עם הממשל שמכבליו הוא חפץ להשתחרר, בעוד שתפקיד הארגון "הקיצוני" הוא להבעיר את סביבתו של אותו השיח על מנת שעניינו לא יירד מסדר היום. בדרך זו משיג הארגון "המתון" תשומת לב קבועה לצרכיו, תוך שהוא איננו מפליל את עצמו כ"קיצוני", מה שהיה גורם לניתוק קשריו עם הממשל, שהם חיוניים להשגת מטרותיו.

שיטת הפעולה שבה המאמץ "המתון" מתגבר את כושר המשא-ומתן שלו בעזרת המאמץ "הקיצוני" מוכרת כבר שנים רבות. יש הטוענים שאלה למשל היו היחסים בין דוד בן גוריון "המתון" לראשי האצ"ל והלח"י "הקיצוניים". זה נדרש לקשר, להבנות, ולשיתוף הפעולה עם שלטונות המנדט הבריטי על מנת שיתמכו בהקמת המדינה היהודית, בעוד שאלה שימרו את העניין הבריטי במשא-ומתן על הסתלקות מארץ ישראל, שתביא להקמת מדינה יהודית בעזרת פעולות הטרור הנועזות או הנוראות שלהם – תלוי את מי שואלים.

אפקט האגף הרדיקלי

מקום אחר וזמן אחר שבו פעלה אותה השיטה היה בארצות-הברית באמצע המאה שעברה. בספרו של סמי שלום שטרית 'המאבק המזרחי בישראל' [הוצאת עם עובד -2004] מצטט המחבר את החוקר הרברט היינס שהצביע על התועלת הרבה שהפיק מרטין לותר קינג, שנתפס בדעת הקהל האמריקאית כ"מתון", מפעולותיהם האלימות של ארגונים שחורים קיצונים. היינס כינה את מודל הפעולה המשותפת של ד"ר קינג מחד והקיצוניים מאידך בשם "אפקט הרדיקלים האגפיים" [Radical flank effects] ובמילותיו של שטרית: "האחד מנענע את העץ, השני אוסף את הפירות".

מתינותו של קינג התבטאה באידיאולוגיה המוצהרת שלו, שגרסה מאמץ לשילוב השחורים בחברה האמריקנית בדרכים לא אלימות, בעת שהקיצונים קראו למרד אלים, להקמת מדינה עצמאית לשחורים בדרום ארצות-הברית, לסירוב לשרת בוויטנאם ושאר פעולות נגד הממסד הלבן.

בקצה הקיצוני של התנגדות השחורים לממשל פעלה תנועת סטודנטים אלימה שהוקמה על-ידי אלה בייקר שהייתה – איך לא – פעילה קודם לכן בתנועתו של מרטין לותר קינג . על-פי שטרית, היינס הגיע למסקנה כי "למעשה מרטין לותר קינג השתמש בתנועת הסטודנטים [כאמור בהנהגת מקורבתו אלה בייקר] כל אימת שרצה להחריף את המאבק. וכך כאשר יד אחת שלו הפעילה אפקט קיצוני, היד השנייה קטפה את פירות המשא והמתן עם הלבנים".
ככה בדיוק זה עובד, ולא מהיום, גם במקרה הפלסטיני.

חלוקה שיטתית בין ערוץ "מתון" לפעילות "קיצונית"; טרור פלסטיני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
חלוקה שיטתית בין ערוץ "מתון" לפעילות "קיצונית"; טרור פלסטיני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מהלך הונאה

המזרח התיכון המתפורר ועשרים ושתיים השנים שעברו מאז הסכם אוסלו שלא צלח למרות פרסי הנובל והחגיגות על מדשאת הבית הלבן, לימדו את העולם שהנושא הפלסטיני איננו הבעיה החשובה ביותר באזורנו. הסטת תשומת הלב הבינלאומית מהפלסטינים אל הלחימה בסוריה ובעיראק המתפוררות הדאיגה יותר ויותר את אבו מאזן ושאר "מתוני" אש"ף, הנמצאים בקשרים קרובים עם הצבא והממשל הישראלי. כל מה שנדרש מהם על-מנת להחזיר את הדיון בעתידם אל סדר היום הבינלאומי והישראלי היה לתת את ברכת הדרך המרומזת לארגונים "הקיצוניים" לצאת אל דרך הרובה והסכין.

כמו במתקפות הטרור הקודמות, על מנת לדרבן עוד יותר את מהלך ההונאה, גם הפעם עם תחילת המתקפה הנוכחית פצחו "המתונים" מבית מדרשו של אבו מאזן אבו מאזן בסדרת הודעות עמומות המיועדות ראשית להפריד אותם בתודעת הישראלים המבולבלים מ"הקיצונים", ושנית וחשוב יותר – לדחוף את עניינם אל חזית הדיון הבינלאומי. במילים פשוטות – המצג הפלסטיני הנוכחי מייצר תמונה שעל פיה אבו מאזן איננו אחראי על הטרור, אבל יש סיכוי להפסקתו אם ישראל תחזור למשא-ומתן חסר התוחלת עם הפלסטינים.

לגבות מחיר; אבו מאזן. צילום: אמיר לוי, פלאש 90
לגבות מחיר; אבו מאזן. צילום: אמיר לוי, פלאש 90

ההודעות המוזרות, בלשון המעטה, שמוציא צה"ל בנוגע למה שמתרחש בימים האחרונים ברחובות הערים אינן מוסיפות כבוד לארגון. ביום חמישי התרחשה סדרה של מעשי דקירות בכל רחבי המדינה. אולי כדאי להזכיר שרק לפני כמה ימים (30.9) אמר קצין בכיר בפיקוד במרכז לאתר YNET: "הטרור העממי בירידה" . אם נתייחס למצב כמות שהוא בפועל נמצא שהוא הפוך מהודעת צה"ל מיום חמישי בערב [8/10] על כך שאבו מאזן הוא "גורם מייצב ומרגיע".

אם ראש הרש"פ אכן "מייצב ומרגיע" מדוע מיום ליום מתרחשים יותר ויותר פיגועים? ומדוע, כמו בימי ערפאת לפני "חומת מגן", זקוקה ישראל לשיתוף פעולה מצד הרש"פ להפסקת הטרור המכוון נגדה, שהוא כולו פרי ההסתה מטעם הרש"פ ? הרוצחים, כמובן, אינם זקוקים להסתה משום שמיום הוולדם הם מחונכים במערכת הפלסטינית לשנוא את "הקופים והחזירים היהודים", כך שביום פקודה מספיקות כמה מלות קוד להפעילם כמו מכונות רצח מתוכנתות.

אבו מאזן פועל בדיוק בדרך שבה פעל מורו ורבו יאסר ערפאת, שיצר לעצמו תדמית של "מתון", תוך שהוא מעודד ומממן פיגועים איומים שבוצעו לדבריו, וגם לדברי מומחינו שנפלו בפח, על-ידי "ארגוני סירוב קיצוניים". אבו מאזן, למי ששכח, היה סגנו של ערפאת משך שנים. על ישראל לא חלה החובה למחזר את כל השגיאות שנעשו ביחסה אל עראפאת ואל פועלו הרצחני.

גם היום ראש המנגנון המפעיל בקריצה וברמזים את ה"קיצונים" הוא ראש הרשות הפלסטינית, זה שידו האחת אמורה לאסוף את הפירות המדיניים שיפלו מהעץ שאותו מטלטלת כעת ידו השנייה.

הטלטלה המתחוללת כעת ברחובות ובכבישי ישראל תיפסק רק כאשר ממשלתה תדע לגבות מאבו מאזן ומשלטונו מחיר שיביא אותו להפסקתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. אמת, אבל קשה להאמין שצמרת צה"ל וממשלה לא מודעים לכל זה. זה נראה שלא אכפת להם במיוחד. אגב גם את החמאס בעזה הם מדבררים ומציגים בתור מתון. על פניו שקר מכוון כלפי פנים כדי להצדיק הבלגה.

  2. דוגמא להפרדה בין "מתון" ל"קיצוני" – ב2013 האיחוד האירופי הכריז על חיזבאללה כארגון טרור, אבל רק הזרוע הצבאית. הזרוע המדינית שלו נותרה ארגון חוקי.

  3. תודה על ההשוואה עם הטקטיקה של מרטין לותר קינג. לא חשבתי על כך בעצמי אך אחרי שקראתי ברור לי שזה נכון.
    יש להערכתי עוד מקור לטעות של צהל פרט לאסטרטגיה המוצלחת של הפלסטינאים. הם רואים רק את מה שנמצא בתחום אחריותם. הם זוכים לשיתוף פעולה של צבא אבו מאזן וזה כל מה שהם מתעסקים בו. הם לא מתעסקים בנאומי אבו מאזן, לא בוחנים לאן הולכים כל כספי הסיוע שמגיעים לפלסטינאים, לא עוקבים אחרי מסרים של תחנת הטלוויזיה של הרשות וכדומה.
    זה כמו להגיד שהיחסים עם ארצות הברית מעולים כי אנשי הצבא שלנו מקבלים יחס טוב מאנשי הצבא שלהם ומוכרים לנו תוצרת צבאית אמריקאית. הם יתעלמו מכל מעשי אובמה ומחדליו כיון שהם לא בתחום העיסוק שלהם.
    עולמם צר מעולם נמלה, ולכן הם נהדרים בפרטים וגרועים בתפיסת המכלול. זו גם הסיבה לכל שרשרת טעויות החיזוי האסטרטגיות של כל גופי המודיעין שלנו. הם רואים מצוין את פרטים כמו איזה איש חמאס קיבל נזלת אך לא מסוגלים לנבא לאןהמזרח התיכון / המוסלמים הולכים.

  4. ראה נא הספר של הגנרל הרומני יון מיחאי פצ'אפה, ראש הביון הרומני שערק למערב ב 1978, "אופקים אדומים". זו הייתה האסטרטגיה של צ'אושסקו וערפאת – להציג עצמם כמתונים ובה בעת לפעול ב"קיצוניות"

    1. של הטלוויזיה של הרשות, אין לך עובדות בעניין זה? או שהחינוך שלך מונע ממך להתוודע לעובדות ולמציאות.

  5. איך בפועל אבו מאזן מתסיס את הרחוב הפלסטיני?
    אחרי הכל לפי מה שהבנתי ממאמרים קודמים כאן, מי שאחרי על הטרור הוא פעל פעיל החמאס כרוקי. ובנוסף הסקרים מראים על אחוז תמיכה נמוך מאד ברבו מאזן… ובהתחשב בעובדה שהטרור היום הוא לא ״מכונות הריגה״ אלא צעירים חסרי ניסיון קשה לי לראות איך התשתית הזאת בנויה ועובדת בפועל.

    1. אם אבו מאזן בוחר ל'השקיע' עשרות מיליוני דולרים מכספי הסיוע שהרשות מקבלת במתן תמיכות נדיבות למשפחות רוצחי היהודים הוא מעודד את כל
      הצעירים לעזור לבני משפחותיהם באמצעות רצח יהודים.
      הצעירים הללו גם יזכו מאבו מאזן ה'מתון' לפרסום ותהילה, דבר שכל צעיר
      מודרני משתוקק לו, באמצעות קריאת רחובות וכיכרות על שמם.

      לו היה בוחר להשקיע את כספי הסיוע בקידום הכלכלה הפלסטינית היא הייתה עכשיו נס כלכלי, עם אחוז אבטלת צעירים אפסי. במקרה כזה ישראלים היו משתוקקים לעבוד בתחומי הרשות במקום שישראל תתמלא מהמוני שוהים בלתי חוקיים. כמובן שכל מחנות הפליטים גם היו משוקמים ועוד כל מיני גורמים שהיו גורמים לאוכלוסייה לחשוב עוד 5 פעמים אם כדאי לה לצאת למסע טרור

      טרור זקוק לקרקע של אוכלוסייה תומכת ומעודדת בכדי שיוכל לשגשג. וזאת
      אבו מאזן עושה בהצלחה

    2. לא צופה אדוק של הטלוויזיה הניאונצית של הרשות? האם הוא מאמין שהמחבלים ראויים לקבל כסף על רצח יהודים מהרשות (מכספי האיחוד האירופי)? על מי הוא עובד? הוא מדגים כמה הרעיון 'לדבר איתם' מופרך. חניכיי האיסלם לא מכבדים אמת ומאוד אוהבים להתחזות.

  6. התשובה לשאלת משה היא – הסתה, הסתה ועוד הסתה. עשה לעצמך מנוי לאתר pmw

  7. גם מדינות יכולות לאמץ את השיטה הדואלית המוצלחת. ראו ערך חמינאי וזריף. הם לא פחות מגאונים.

    גם אנחנו צריכים שר חוץ שיפריח סיסמאות שלום לכל עבר, אבל יידע שזה בהומור. בינתיים רוה"מ יציג את המתנחלים ונאמני הר הבית בתור הקיצונים, ובסתר ייתן להם לפעול כאוות נפשם, כי ידיו כבולות בגלל שקר כלשהוא.

    1. התקיה מקובלת מאוד כבר בקוראן, הן באיסלם השיעי והן בסוני: מומלץ להונות את הכופר כשיטת לוחמה (באופן מפותח מיומן וממוקד בשקרים, מעל ומעבר לפסוק "בתחבולות תעשה לך מלחמה"). בטווח הארוך, מאות שנים של כיבוד השקר בתרבות הזו, כאשר בשקר כשיטת עבודה, מטבע הדברים לא נעשה רק שימוש חיצוני, אלא גם פנימי, תוך- חברתי, אם אתה שקרן אין לזה גבולות – זה דרדר את החברה הזו למצבה המתמוטט כיום.