עובדה: מורה בישראל מרוויח טוב

מורים בישראל משתכרים שכר רעב? הפוך גוטה. עם שכר בפועל הגבוה ב-40% מהממוצע, קשה להבין על מה המורים מתלוננים. כל המספרים לפניכם

יש סיבה טובה לחייך; מורה בפתיחת שנת לימודים. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

יום ההוקרה למורים שצוין אתמול בכנסת הוא הזדמנות טובה לדון בסוגיית שכר המורים בצורה רצינית. כל מי שמכיר עובדי הוראה יודע שמדובר בעבודה לא פשוטה. הורים מתמודדים עם ילדיהם שעות בודדות ביום וזה לא תמיד קל, בעוד מורה צריך לעמוד מול שלושים ילדים מדי יום, שעות לא מבוטלות, וללמד אותם נגד רצונם. בנוסף, המורה נדרש להקדיש זמן ואנרגיה להכנת מערכי שיעור, מעקב אחרי מדדים משווים, בדיקת מבחנים, השתלמויות, וגולת הכותרת התמודדות עם ההורים. אתגר לא פשוט בכלל.

כמה זה משרה מלאה?

למרות זאת, התמורה המשולמת למורים מעליבה. לכאורה. מורה שעובד במשרה מלאה משתכר פחות מהשכר הממוצע במשק, כך גם לפי רפורמת 'אופק חדש'. מורים הם אמנם אקדמאים, בעלי רישיון מקצועי, אבל גם שנות הוותק והניסיון לא מביאות אותם לדרגת שכר ראויה.

לכאורה. מפני שאם בוחנים לעומק את היבטי השכר, מתברר שהדברים שונים מהדימוי המקובל. מורה שעובד במשרה מלאה מחויב להיקף של שלושים ושש שעות שבועיות, מתוכן עשר שעות לא מול כיתה אלא 'שעות שהייה' או שעות פרטניות. מספר שעות העבודה החודשיות המוגדרות למורה הוא 153 שעות עבור משרה מלאה, ובכך לא מסתכם החשבון. הגדרת שעת עבודה של עובדי הוראה היא 45 דקות, ולכן היקף המשרה האמיתי של המורים הוא 115 שעות בחודש. גם אם נוסיף ארבע שעות עבודה שבועיות מהבית (לא כולל יום חופשי ולא כולל ימי שישי) נקבל 132 שעות עבודה בחודש, למשרת הוראה מלאה. משרה מלאה בישראל לעומת זאת, עומדת על מאה שמונים ושש שעות.

זאת ועוד. מדי שנה נהנים המורים מ100 ימי חופשה בתשלום. לשם השוואה, ימי החופשה בתשלום במשק עומדים על חודש בקירוב (כולל חגים). אם נכמת את החופשות יסתבר שעובדי ההוראה בישראל מקבלים שכר מלא עבור 12 חודשי עבודה אך בפועל עובדים נטו כשמונה וחצי חודשים בלבד.

חישוב השעות הכולל של מורים לפי נתונים אלו מעלה שסך שעות העבודה השנתיות הנדרשות ממורה במשרה מלאה, כולל שעה יומית בבית עומד על 1,122 שעות (8.5 חודשים נטו, 132 שעות חודשיות), בעוד משרה מלאה מקובלת במשק תעמוד על 2,046 שעות שנתיות (11 חודשים נטו, 186 שעות חודשיות), נראה אפוא שמצבם של המורים טוב למדי.

אין סיבה אמיתית להפגין. צילום: פלאש 90
אין סיבה אמיתית להפגין. צילום: פלאש 90

עובדים פחות, מרוויחים פחות

אם נוסיף לחישוב את שנת השבתון של עובדי הוראה, המצב אף משתפר עוד יותר. בחישוב של שמונה שנים, המורה יעבוד 7,854 שעות (1,122 במשך שבע שנים נטו – שנה שמינית שבתון), בעוד משרה מלאה הנהוגה במשק תעמוד על 16,368 שעות (2,046 שעות כפול שמונה שנים).

כעת ניקח את שכרו של המורה וננרמל אותו לשעות עבודה. עיון בטבלאות השכר של רפורמת אופק חדש מלמד כי מורה עם ותק של שמונה שנים, בעל תואר ראשון, ירוויח שכר של 6,500 שקלים בקירוב. בהתאמה לשמונה שנות עבודה מדובר על 624,000 שקלים עבור 7,854 שעות כאמור. כ-80 שקלים לשעת עבודה.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה השכר החודשי הממוצע לשכיר בישראל עומד על 9,687 שקלים לחודש, כלומר 930,000 שקלים בשמונה שנים, עבור 16,368 שעות עבודה נטו. 57 שקלים לשעת עבודה בקירוב. שכר המורים גבוה בכארבעים אחוזים מהשכר הממוצע במשק.

ציבור המורים נהנה מיתרונות נוספים בעלי שווי כספי, למשל העדר צורך בקייטנה לילדים בחופש הגדול או שעות עבודה החופפות לשעות הלימודים כך שאין צורך בצהרון – יתרונות בעלי ערך של אלפי שקלים לכל ילד מדי שנה.

התאמת השכר השעתי של מורה לשעות העבודה המקובלות במשק תציב את המורים על מדרגת שכר מכובדת של 14,800 שקלים לחודש (80 לשעה כפול 186 שעות בחודש). אכן, המורים עובדים קשה ומדובר בעבודת קודש שרובנו לא היינו מצליחים להתמודד איתה, אך השכר של המורים בפועל אינו סיבה אמיתית לזעקה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

107 תגובות למאמר

  1. הכותב לא יודע מושכלות בסיסיות. לגבי שנת שבתון – המורה לא מקבל שכר אלא פודה את קרן ההשתלמות שלו בכפוף להשתלמות )להבדיל מיתר עובדי המגזר הציבורי שיכולים לפדות את הקרן כל 6 שנים ללא תנאי.עובדה זו כבר מורידה את התחשיב ב 10 ₪ לשעה, לשיטת המחבר. וזו רק נקודה אחת.
    כדאי שבפעם הבאה הכותב יעשה בעצמו שיעורי בית

    1. ליאור, אתה אינך עושה את "שיעורי הבית"!

      אמנם, המורה אינו מקבל משכורת בשנה השביעית, אך בנגוד ל"חברו" מהשרות הציבורי, יכול ה"מורה" לעבוד במשט שנת השבתון (לא בשרות הציבורי כמובן) ובכך הכנסתו עולה. ההגיון שלך טועה בכך שאינו לוקח בחשבון את ההשתכרות תוך כדי שנת השבתון.

    2. אשר פט היקר,
      רק לעניין הנקודה שהעלית – האם אתה באמת מעריך שקל ו/או רציונלי בכלל להעריך שמורה באמת מסוגל למצוא לעצמו עבודה לזמן של שנה בכל שנת שבתון? האם מדובר במלצר? קופאי בקולנוע? בייביסיטר?
      אשמח להבהרת הנקודה

    3. ליאור אתה משווה בינכם לבין המגזר הציבורי , אתה רק שוכח שקרן השתלמות במגזר הפרטי זה בונוס יחודי בזמן שבסקטורים שלכם זה תנאי בסיסי המעוגן בחוק !
      זה אפליה מקום המדינה

  2. חישוב מטעה מיסודו. למרות שהות השהייה בבי תל הספר מורה טוב חייב לעבוד גם בבית להכנת שעורים. בדיקת מבחנים למפגש עם הורים ו ישיבות אין קץ.מעבר לכך. גם אם מספר השעו תצ הכללי שמורה עובד הן פחות מעובד אחר. אין ביכולתו לעבוד עבודה נוספת כדי להעלות את שכרו. . כך שבשורה התחתונה הוא מרווח מעט.

  3. אם הכותב מודה שעבודתו של מורה היא קשה הרבה יותר מהממוצע, מדוע שלא יכניס את הפרמטר הזה לחישוב השכר? אם תחשב כל שעת עבודה של מורה כשוות ערך לשעתיים עבודה של פקיד – תגלה שהמספרים מדברים אחרת לגמרי.

    1. למה? פקיד עובד פחות קשה? למשל פקיד בסוכנות דואר (עובדי הקבלן) 12 שעות לעיתים בלי הפסקה, או אולי פועל בנין יקבל פי 2 מהמורה שמקבל כבר פי 2 מהפקיד כי הוא עובד יותר קשה, ומה עם הרופאים שעושים תורנויות פעמיים בשבוע מעל 24 שעות רצופות? פי 2 ממי הם יקבלו? כל היום עסוקים ברחמים עצמיים, אני לחלדי הייתי רוצה מורה מנהיג ולא סחבה שבוכה כי להועיל במצב כזה לא ממש הייתי רוצה.

  4. למיטב ידיעתי קיימת בעיה בשכר המורים המתחילים. הסכמי העבודה עם וועדי המורים מקנים חשיבות ענקית לשנות הוותק, ומתעלמים לחלוטין מאיכות העבודה. מכאן, השכר הממוצע של המורים מטשטש את הקושי למשוך מורים צעירים מעולים למערכת ולתגמל מורים מצטיינים
    התנהלות הסתדרותית אופיינית הידועה לשמצה

  5. נכון שיש יתרונות בעבודת הוראה – שעות ההוראה קצרות ויש חופשים רבים.
    אבל עדיין – המשכורת השנתית שלהם נמוכה, וזו העבודה היחידה שלהם. הם לא יכולים לעבוד משרה נוספת בשעות הפנויות שלהם ביום או ביום החופשי שלהם, אולי רק "חלטורות" כמורים פרטיים (בחלק מהמקצועות).

    הם יכולים לעבוד בקיטנות בחופשת הקיץ (בבית הספר של בננו יש קיטנה בבית הספר), אני לא יודע כמה זה מוסיף להם.

    שכר שנתי של 6,500 ש"ח אחרי 8 שנות נסיון הוא שכר נמוך מדי.

    1. המושג הנכון הוא שנות ותק ולא שנות ניסיון, כיוון שהמורה אמנם נמצא שמונה שנים במערכת אבל זה לא מעיד על הניסיון שצבר בפועל. מה שמשנה זה לא כמה שנים תיאורטיות של ניסיון יש לך אלא מה איכות הניסיון שלך ומה התוצר שאתה מוציא באמצעות הניסיון הזה.

      במהלך השנים האלה מורים עובדים הרבה פחות שעות משאר העובדים במשק, ורובם גרועים בהוראה. במצב הזה 6500 הוא שכר הולם ולעיתים אף גבוה מידי גם אחרי עשרים שנות ניסיון.

  6. אני לא מפקפק בנתונים שנפרשו פה וגם לא בחישובים. יש לי רק הערה אחת והיא משמעותית:
    החישוב של 4 שעות עבודה מהבית.
    הנתון הזה מגוחך. כמורה ומחנך אני יכול להעיד על עצמי שכל יום אני יושב בבית על עבודה כשעתיים בבמוצע בתקופות רגועות (לא כולל תקופות מבחנים אסיפות הורים וכו' שיש די הרבה סה"כ)
    בנוסף יש לי כמורה יום חופשי פעם בשבוע ביום הזה אני יושב מהבוקר עד אחה"צ ועובד מהבית. על כל השעות האלה אני לא מקבל .
    גמול או שכר
    פעם כתרגיל מתמטי עשיתי חישוב כמה שעות אני עובד בחינם בשנת לימודים, מסך השעות שקיבלתי קיזזתי חודשיים של החופש הגדול(בהנחה האופטימית מדי שבחופש אני לא עובד) ועדיין אחרי הקיזוז נשאר חודש שלם שאני עובד בשנה ללא שכר.
    חומר למחשבה

    1. גם הנתון לגבי שנת השבתון לא מדויק. את שנת השבתון מממנת קרן . ההשתלמות שאנחנו חוסכים. אם לא חסכת לא יצאת לשבתון.

    2. צודק בהחלט. הכותב – לא ממש מבין את משמעות עבודת המורה ואת ההשקעה העצומה הנדרשת מסביב. הוא רואה שעות מול שכר אבל לא טורח לרדת לעומק הדברים וחבל

    3. נכון רק המורים עובדים קשה. אני מלמד את ילדי להתמודד עם מה שיש, הביאו לימונים תעשו לימונדה. לא הייתי רוצה שמורה בכיין ילמד את ילדיי, מחר בבוקר גם יהיה גנרל בכיין ומנכל טבע יבכה בעיתונים שמחיר המים עלה אז הוא כבר לא ממלא את הבריכה כל יום. תתבגרו ותתמודדו.

    4. ברוב העבודות היום אנשים לוקחים איתם עבודה הביתה…
      אם זה מענה לאימיילים עד השעות הקטנות של הלילה ובין אם זה הכנת מצגות לאיזה לקוח חשוב.

      עבודת ההוראה אינה יוצאת מן הכלל בנושא הזה.

    5. באותן עבודות שאנשים לוקחים איתם עבודה הביתה, השכר גבוה משמעותית מאשר בהוראה ובמשרות אחרות כגון טכנאים, מזכירות, מכירות וכו'.
      השכר בהוראה משתלם רק למורים ותיקים שצברו גמולי השתלמות, שקיבלו קביעות.
      המורים החדשים יורקים דם וחוטפים בוץ מתלמידים שלא רוצים ללמוד, ומקבלים שכר בדיחה.
      התוצאה: שליש מהמורים החדשים עוזבים את המקצוע תוך שנתיים, ורק מעטים רוצים להצטרף. בצדק.

  7. יש הרבה ביקורת כנגד תאוריטקנים שמנסים ליעל תהליכים שמעולם לא עסקו בהם, כמו סטלין כשלימד את האיכרים כיצד עליהם לעבד את השדות.

    אודה שגם אני תאורטיקן ללא הרבה הבנה.
    ההערה שלי מושתתת על היכרות שיטחית עם הנושא בדמות חבר שלאחרונה התחיל להרצות.
    לפי מה שאני רואה, על כל שעת הרצאה שהוא עורך הוא מתכונן בערך 5-6 שעות.
    מן הסתם אולי תחום ההוראה בבתי ספר שונה, אבל גם שם אחת הטענות היא השקעה בעבודה מחוץ לשעות הרשמיות.
    בין אם זה הכנת מערכי שיעור, אביזרי לימוד, ריענון הידע וכו'…

    1. נכון מאוד. תכנון שבועי זה עבודה של 6 שעות בממוצע. את זה עושים ביום החופשי או בשבת או אחר הצהריים. וזה רק התכנון. מה עם הכנת דפי עבודה בדיקת משימות התאמת חומרי לימוד לילדים שצריכים משהו אחר. עדכון אתר כיתה מיילים להורים ולילדים. וטיולים שנתיים? יומיים רצופים עם 35 ילדים?
      יש הרבה מעבר לשעת עבודה נטו. אי אפשר לחשב את שכר המורה לפי השכות שהוא בפועל בכיתה מאחר ויש עוד הרבה שעות עבודה מחוץ לזה.
      אתה לגמרי צודק.

    2. נכון שלוקח זמן לבנות הרצאה, אבל ברגע שבנית אותה פעם אחת היא יכולה לשמש אותך שנים רבות. כך שזו לא השקעה חד פעמית, אלא לטווח ארוך וככזו היא משתלמת מאד.

  8. לא לשכוח גם את העבודה בשחור. מורים רבים מנצלים את היקף המישרה הנמוך ובשעות הפנאי שלהם מעבירים שיעורים פרטיים, בתחום עיסוקם. עיסוק הנהנה מהכשרות רבות לאורך השנים.
    יש מורים שקנו דירה שנייה רק מהתוספת הזו של שיעורים פרטיים.

  9. חיסכון כי אין צורך בצהרון או קייטנה?! אם כך מי שרופא שיניים חוסך משכרו על הוצאות אלו ומי שבעל מכולת חוסך בהוצאות על מזון…נו באמת?! פשוט בושה…

  10. טעות נוספת (או הנחת יסוד נוספת) והיא שבמהלך החופש הגדול, יש למורים, כמו לתלמידים, 2 חודשי חופש.
    זה לא נכון.
    חודש ראשון הוא אכן חופשי, בחודש השני כבר חוזרים לעבודה בצורה של הכנות\השתלמויות וכו'..

  11. מגיבים חרטטנים מדברים על "עבודה מהבית" ועל "הכנות בחופשים", כאילו מורים לא ממחזרים את אותם מערכי שיעורים משנה לשנה, לא מחייבים תלמידים להגיש עבודות בקבוצות כדי לבדוק פחות עבודות, לא ממחזרים מבחנים, לא עוברים לכתוב יותר ויותר "שאלות אמריקאיות" בבחינות כדי לחסוך לעצמם זמן בדיקה ויוצא באלה, וגם מחרטטים על "עבודה קשה" ו"שחיקה", כאילו אנשי צוות רפואי, כוחות שיטור וכיוצ"ב לא עובדים קשה ולא נשחקים בטירוף. אף אחד מהם לא עובד כ"כ מעט כמו מורים.

    מורים בישראל מתוגמלים על ותק במקום על איכות, לכן יש תמריץ למורים בינוניים ומטה (גם כמורים וגם כבני אדם) למשוך כמה שיותר שנים במערכת למרות שהם מבלבלים את המוח על "שכר נמוך" ו"שחיקה", בעוד שאנשים איכותיים ורציניים מעדיפים מקצועות אחרים שבהם הם נדרשים להשקיע הרבה יותר שעות ומאמצים אבל מתוגמלים על הערך שהם מביאים.

    הקלישאה הכי מפורסמת של מורים על תלמידים זה ש"הוא לא ממצה את הפוטנציאל שלו", ואף מורה לא שואל את עצמו איך זה שהתלמידים שלו ושל הקולגות שלו באופן עקבי לאורך שנים "לא ממצים את הפוטנציאל שלהם". רבים בהחלט ממצים, זה פשוט לא קורה בסביבה המדכאת-אינטלקטואלית של בית הספר, ואצל אחרים הפוטנציאל פשוט נמוך מלכתחילה ואז הם הולכים להיות מורים.

    1. .תת רמה של תגובה, ברור שאין לך מושג מהי עבודת מורה

    2. אני מסכימה עם העובדה שיש לא מעט בעיות באיכות ההוראה בישראל. אך אין קשר בין זה לבין ההשקעה בשעות העבודה. אי אפשר למחזר מערכי שיעור מאחר והכיתות משתנות ואיתן הרכב התלמידים והיכולות שלהם. לגבי שאלות רב ברירה (אמריקאיות) זה נכון בגדול. שאלות כאלה באמת עוזרות
      למורים לבדוק מהר יותר את 35 המבחנים שיש להם לבדוק. משימות קבוצתיות הן פחות עבודות לבדיקה אך יותר קושי בביצוע מאחר וילדים מסוימים לא מצליחים לעבוד ביחד וצריך לעזור להם ללמוד לעבוד ביחד וגם להעריך את זה בציון. א ותנים משימות קבוצתיות כדי להפחית כמות עבודות לבדיקה אלא כדי ללמד לעבוד יחד. חשוב לבדוק את כל הדברים האלה לפני שכותבים דברים ללא ביסוס.
      עבודת המורה היא קשה מאוד ואינה נמדדת בשעות העבודה בכיתה בלבד. ועל זה הכתבה.
      וע

    3. קרציה יקרה – אין לך מושג על מה את/ה מדבר/ת. מבחוץ הכל נראה זהב. מבפנים – נקרעים. מה שנקרא – לך וחפש…

    4. קרציה יפה אמרת, שים לב רק איך הדוגמאות לכוחות הבטחון והרפואה יעלמו בתגובות. הרי ידוע שלהיות מורה זה המקצוע הקשה בעולם. רק יחידי סגולה מתאימים לכך.

  12. חשוב לציין שקיימת גם רפורמה מקבילה של מורי התיכון והיא כוללת 40 שעות עבודה שבועיות "אמיתיות".
    יכולה לספר לכם שכמורה לפיזיקה, בעלת תואר בהנדסת חשמל מאוניברסיטה, 3 שנות וותק + כניסה לרפורמה שכר השעה שלי ירד ל36 ש"ח. כן, כן. אני נמצאת בבית הספר 40 שעות שבועיות מתישות מאין כמותן, בתנאים שאינם כוללים הפסקת צהריים (או הפסקה ארוכה יותר מ5-10 דק') , שירותים אנושיים או פינת עבודה, ממשיכה את עבודתי גם בשעות הערב ללא תגמול – וכל זאת בשביל 36 שקלים עלובים לשעה.
    .הרורי חרטה על עזיבת ההיי-טק ? בהחלט קיימים
    מדוע אני עדיין במערכת? כי למרות הכל ההוראה היא בדמי ולמרות הקשיים אני נהנית ממנה. חבל שאין אפשרות במדינת ישראל להיות מתגומל כראוי על כך.

    1. בהיי טק יהיו לך 4 חודשי חופש בחלום
      ולגבי ההפסקות – יש לכם חצי שעה הפסקה בצהריים ועוד 20 דקות משאר ההפסקות הקטנות ביום

  13. אני מנסה לנטרל את התגובות שמדברות על דמגוגיה וחוסר הבנה כי אין לי איך להגיב לזה.
    לגבי יתר הטיעונים:
    1. שנת שבתון לעומת קרן השתלמות – מדובר על שכר שנתי נוסף מעבר לעבודה, גם אם שאר המגזר הציבורי נהנה מזה זה לא מבטל את התגמול.
    2. חישוב שעות עבודה – נכון שמורים נמצאים גם בהפסקות אבל גם מי שעובד משרה מלאה (8.5 שעות ביום) נמצא יותר מהנטו הזה בעבודה.
    3. שעות עבודה בבית – מעיקר הדין היה צריך להתעלם מהשעות האלו מלכתחילה, במרבית המקצועות אנשים לוקחים עבודה הביתה. עורכי דין, מנהלים, נותני שירותים ואפילו רופאים ממשיכים בעיסוק מקצועי מהבית. הייטק נמצאים בעבודה עשר שעות לפחות כל יום אז חבל על הניסיון להשוות.
    4. המורים עובדים קשה – לא כפרתי בזה. הטענה היא שהם מקבלים שכר שעתי מכובד. לא צריך לקצץ, אבל גם לא צריך להתלונן.
    5. מורים עובדים פחות ומרוויחים פחות. גם מזכירה בסוכנות ביטוח עובדת מעט שעות ומרוויחה שכר נמוך. זה חלק מהיתרונות והחסרונות של המקצוע, וזו לא הפתעה.
    6. לגבי חוסר הכרות והבנה. אני אישית מכיר מקרוב מאוד מאוד את עבודת המורים ואת תנאי השכר. גם לי יצא לגזור באמצע הלילה שבלונות מקאפה, ואף על פי כן ולמרות זאת ובגלל, אני עומד מאחורי הדברים. אי אפשר להשוות משרה מלאה של מורה למשרה מלאה מקובלת, השכר בהתאם.

    1. מתייחסת לטענה 5 – מורים עובדים פחות ומרוויחים פחות.
      הכל טוב ויפה, אבל היקף השעות בישראל דומה מאד להיקף השעות בשאר מדינות העולם המערבי, מה שלא ניתן לומר על תנאי השכר.
      אין שום סיבה שבישראל מורים לא ירוויחו יפה כמו במדינות אירופה או ארה"ב. יותר מכך, זו חובתה של המדינה להבטיח שמוריה יתוגמלו כראוי, וע"י כך למשוך ציבור מורים איכותי ומוכשר למערכת. רמות השכר המעליבות הנהוגות כאן במשך שנים מבריחות את המורים המוכשרים לענפים אחרים ומשאירות במערכת רק את אלו שאין להם אלטרנטיבה תעסוקתית אחרת.

    2. ביחס ל"אבל". יצאתי עם מישהי שהיתה מורה בארצות הברית- לא משלמים להם שם על חופשת הקיץ, כל שנה יש להם חודשיים בלי תשלום- היקף השעות בכלל לא דומה למה שיש בשאר מדינות העולם. (בנוסף לחופשת הקיץ, בארצות הברית לפחות מורים עובדים חמישה ימים בשבוע, לא 4)

    3. מקבל.

      אולי אתה צודק, אבל אם כן אז כיצד ניתן להשוות?

      עורך דין, רופא, מנהל ומתכנת שלוקחים את העבודה הביתה עובדים בבית שעות שונות. אגב, איני מכיר באופן כולל את הפרקטיקות במצועות תכנות אבל מספר חברים שלי שעובדים בתחום, אמנם מבלים שעות ארוכות בעבודה אבל כשהם חוזרים הביתה- זהו. או שאנחנו יוצאים לאן שהוא או שהם עם בת הזוג או משחקים או עוד משהו (אין עדיין ילדים)… אני מניח שבכל תפקיד זה קצת שונה.

    4. גם כאן ישנם עובדי קבלן שאינם משתכרים בחודשי הקיץ.מבלי להכיר לעומק את המערכת האמריקנית אניח שקיימים עובדים שמשתכרים בקיץ וכאלו שלא.
      בעקבות המעבר לרפורמה גם בישראל מורים עובדים 5 ימים ולא 4.

    5. ל-אבל. רשמת "רמות השכר המעליבות הנהוגות כאן במשך שנים מבריחות את המורים המוכשרים לענפים אחרים ומשאירות במערכת רק את אלו שאין להם אלטרנטיבה תעסוקתית אחרת". אני נאלץ לחלוק עליך. לא ניתן להעלות את שכר המורים כל עוד אין יכולת לפטר מורים שאינם עושים את עבודתם כראוי, או להביא מורים טובים יותר להחליפם. טוב יעשו המורים אם ישילו בעליהם את עול ההסתדרות וארגון המורים (לא נדבר בכלל על רן ארז), כדי שיהיה אפשר לבצע שינוי אמיתי במערכת לטובת המורים, וכיו"ב, לטובת הילדים.

    6. 1. לגבי קרן השתלמות – זו אכן הטבה אבל – כמו שאמרת – קיימת בעוד מקומות עבודה. כשחישבת את השכר הממוצע הוא כמובן לא כולל את ההטבה הזו. לכן להחשיב את ההטבה למורים אבל לא לחישוב השכר הממוצע לא יוצא נכון.
      2. נכון חלקית. מי שנמצא 9 שעות במקום 8.5 זה כי הוא אוכל ארוחת צהריים על חשבון זמנו. מצד שני, כשיוצא להפסקת סיגריה/קפה/מדבר קצת עם חבר לעבודה/עונה לטלפונים (כמובן לא בהגזמה, לא על זה מדובר)/קורא וואטסאפ או סתם נושם לרווחה זה כבר לא על חשבונו. ההפסקות נועדות לזה ויחד איתן אנחנו כבר הרבה פחות רחוקים משעת עבודה עגולה.
      3. שעות עבודה בבית – יש בזה משהו. לא רק מורים עובדים מהבית וזה שהם עובדים יחסית הרבה מהבית לעומת הרבה מקצועות לכאורה מגולם בכך שהוספת עוד 4 שעות.
      אבל… במקצועות עם השכר הנמוך כמו – קופאיות, מזכירות, אבטחה וכו' – אין עבודה מהבית. בעבודות עם שכר גבוה לרוב יש. לגיטימי שיש פה מרכיב של עבודה עם ראש גדול שמצריכה לעבוד גם מעבר לשעות "הרשמיות" ומתגמלת בהתאם. השאלה אם הוראה מתגמלת כמו מקצועות אלו? שאלה.
      4-6 יש מצב שמשכורת המורים תואמת ולא צריך לקצץ. אכן, עבודת ההוראה על כלל מרכיביה (שכר, חופשות וכו') נראית כהוגנת.
      2 דברים בעניין – עבדות ההוראה קשה. היא לא היחידה שקשה ובכל זאת היא עבודה קשה יחסית וצריך להתחשב בזה.
      אבל בעיקר – גם אם המורים לא צריכים להתלונן וכלל מרכיבי השכר שלהם ביחס לעבודה הוגנים (ובהחלט יתכן שכך) – למדינה יש אינטרס להעלות את שכר המורים. לא בגלל שהשכר לא הוגן, אלא כדי למשוך מורים טובים יותר וכך להשקיע ולשפר את התחום החשוב ביותר ובעל ההשפעה הרבה ביותר על הכלכלה הישראלית – החינוך.
      אוסיף גם שקשה להתעלם מאחוזי הנשירה הגבוהים מאוד של מורים בשנותיהם הראשונות. כנראה שהרווח-תועלת מבחינתם לא מאוזן.

  14. נועם, אתה רוצה צילום של התלוש?
    כתוב שם שחור על גבי מסמך ששכר העשעה הוא 35 שקלים. זו עליבות.
    מדובר על מורה שעבדה כמהנדסת חשמל ועשתה הסבה להוראת םיזיקה.
    בכל מקום בו אין הסכם שכר קיבוצי היא היתה מקבלת פי 2 מזה, וכאן טמונה הבעיה האמיתית.
    מכיוון שהסכמי השכר שלהמורים לא פתוחים – גם.
    מורה טוב וגם מורה כלומניק יקבלו אותו שכר גרוע

  15. האם עובד במשרד או מזכירה מקבלים שכר גם כשהם עוברים לשירותים או שאין שיחות בטלפון והם ממתינים לשיחה השיעור 45 דקות אבל תוך רבע שעה אתה מסיים את השיעור אוסף חומר לכיתה אחרת ועובר לכיתה אחרת כך שזה לא מדוייק

  16. שאלה לכותב המאמר מאת הדיוט מוחלט בנתוני השכר והתנאים.

    אם התנאים והשכר במערכת החינוך באמת כל כך טובים, איך ניתן להסביר את העובדה שחסרים מורים איכותיים למתמטיקה ומחסור כללי במורים למדעים?

  17. סעיף 5 בדבריך מעיד שהבנת שהכותרת לכתבה פשוט לא נכונה. מורה אכן 'מרוויח פחות' ולא 'מרוויח טוב'. מן הראוי שתתקן זאת
    רק שים לב- שאתה משווה את המשרה של המורה לפי הנוחות. מורה עובד קשה לפחות כמו בהייטק , לוקח עבודה הביתה וכו', ושעות העבודה הרשמיות הן כמו של מזכירה בחברת ביטוח- שממש לא לוקחת עבודה הביתה
    בנוסף- בשנת שבתון מורה מקבל 75% מהשכר ולא משכורת שלמה- והשכר הזה משולם מקרן השתלמות שגם המורה בעצמו מפריש לה כספים . עכשיו תחשב את העלות האמיתית

  18. משחקי המספרים האלה הם עבודה בעיניים. אילו השכר והתנאים של מורים היו כל כך טובים, הרי היינו מצפים למבול של אנשים איכותיים, בעלי השכלה רחבה וטובה, מתחומי המדעים וגם מתחומי הרוח

    בעיקר היינו מצפים למבול של אנשי הייטק ובוגרי תארים מתקדמים מדוייקים. האם שה קורה? בפרוש לא. אוכלוסיית המורים למתמטיקה והפיזיקה מזדקנת. מי ילמד אחרי שהעולים הוותיקים יצאו לפנסיה ? האם אנשי המדעים המדוייקים מטומטמים ועיוורים? האם הם לא רואים כמה נפלאים תנאי העבודה של המורה?

    כתבת לך בקלות רבה ששר המורה השנתי הוא 57 ש״ח. אפילו נניח שזה כך. עובדה היא שמעטים מבוגרי המדעים ממהרים למקצוע ההוראה, כאשר יש להם אופציות טובות בהרבה בשוק ההיטק. ההשוואה בין מורה בעל השכלה אוניברסיטאית לבין מזכירה פשוטה אינה במקומה. האם אתה רוצה שהמורים שילמדו את ילדיך יהיו בעלי השכלה שוות ערך לזו של מזכירה פשוטה? אגב, אני בטוחה שמזכירה מקצועית וטובה מרוויחה שכר טוב בהרבה מזה שציינת כאן.

    אני יכולה לספר לך שקיימים בארץ מקומות שמעסיקים מורים על פי מודלים השונים מאלו של מערכת החינוך. המורים זוכים לתנאים טובים הרבה יותר. וראה זה פלא. מורים איכותיים מוצאים את דרכם לשם.

    1. אפשר לשמוע יותר על המקומות שמעסיקים מורים איכותיים ומתגמלים בהתאם?

    2. אמירה שלך טוענת שאין מורים מוכשרים במערכת, מצער שאנשים חושבים שכל המורים הם חסרי כישרון, וחסרי יכולת להצליח בכל תחום אחר

  19. מציע להסיר את הכתבה או להעביר אותה תיקון יסודי. לא חושבו שעות השתלמויות קיץ וחגים- לא כל יום חופש לתלמידים הוא חופש למורים. גם הטענה ששעת עבודה היא 45 דקות כי זה משך השיעור היא תמוהה. מה המורה אמור לעשות בדיוק בהפסקה? לשגר את עצמו לעשר דקות הפסקה הביתה?
    כך גם לא חושב שהרבה מימי החופש של המורים עומדים מול שעות נוספות של טיולים שנתיים וישיבות צוות בערב.
    כתבה זו היא שוב דוגמה לחוסר ההבנה של חינוך והוראה מצידם של כלכלנים או שרוצים להיות כלכלנים. שעת הוראה פרונטלית גוזרת באופן אוטומטי מספר מטלות החל משיעורי בית ומהכנת השיעור וכלה בבדיקת מבחנים ושיחות עם תלמידים. חינוך לא מספק ולא יכול להימדד כמו תפוקה של מפעל, פשוט כי ילדים אינם תוצר גולמי סתמי.
    אני בכלל לא מתייחס לטעויות בסיסיות בכלכלה כמו אי ההבנה מהיכן מגיע הכסף לשנת שבתון. הסירו את הכתבה לאחר כבוד, צאו נא למחקר אמיתי ושיהיה בהצלחה

    1. גם אם נשקלל את כל שהוספת נגיע ליותר מהשכר הממוצע, נמאס מכם כבר, בכיינים.

  20. מזמינה את הכותב להיכנס לקבוצת הפייסבוק מורות נשקיעות ולראות כמה שעות ובאילו שעות המורות עובדות. לספור שעות בצורה יבשה כמו זאת זה עוול

    1. נכנסתי. הרבה פוסטים על "מחפשת מבחן לכיתות ו'", וגם "מחפשת ערכה (כנראה מערך שיעור) לכיתות ח'"…

  21. חישובים דמגוגיים ולהטוטי מספרים לא יסתירו את העובדה הפשוטה שמורים מרוויחים הרבה פחות ממה שהם שווים לחברה. נכון שרפורמת עוז לתמורה ואופק חדש שיפרו את המצב ללא הכר ובכל זאת המורים שהם בוני העתיד שלנו בכלכלה בבטחון ברפואה ובחברה ראויים להיות מתוגמלים טוב מאוד בלי שיזדקק לשם כך הכפלות וחילוקים וחישובים מטשטשי מציאות. הדבר צריך להתבטא בנטו בסוף החודש וכשיש יותר מדי הסברים מפולפלים סימן שהטענה אינה נכונה. את שכר המורים והתנאים שלהם צריך להשוות לשכר ולתנאים של משרתי הקבע , בקרבי , כולל אפשרויות הפרישה לאחר 20 שנים מייגעות ומלאות. התפקיד שלהם כפי שיכול להבין כל קורא ״מידה״ חשוב לעם לא פחות ולמעשה יותר. ראה הכתבה על צבא השלום בגיליון השבוע. את מה שאנחנו חייבים למורים המוסרים נפשם למעננו הורים וילדים יום יום בבתי הספר אי אפשר לכמת, לפחות נשלם להם טוב. ם

    1. התלמידים שלנו לא הופיעו מהאוויר, בגיל 18 הם לא הולכים ישר לתפקידים ב-"כלכלה, בטחון, רפואה וחברה", והם לא האויב

      חברת העתיד נבנית בבית, עם המשפחה, באקדמיה ובמקום העבודה לפחות כמו בבית הספר.

      ולגבי ההשואה לקרבי- בוא נגיד שלא שמעתי על מרכז שיכבה שחטף טיל בסיור גזרות, או על מחנך שסגר שבועיים בבית הספר כי היתה התראה בגיזרה. ,

    2. מנהל תיכון? טול קורה מבין עיניך
      אני מטיל ספק בכושרך לנתח ולהשוות בין מצבים ועובדות ומכאן גם בכשרותך למלא תפקיד של מנהל תיכון.
      של נעליך מעל רגליך כשאתה בא לדבר על שכר אנשי קבע קרביים. הם עובדים 24/7 ואינם רואים את בני משפחתם ואת ביתם ימים ושבועות שלא לדבר על תנאי החום הקור האבק והמשא שהם נושאים על גבם וכל זאת לפני שמדברים על סיכוני חיים שהם נוטלים על עצמם בתפקידם על בטחון המדינה מול אוייבים ומחבלים.
      .ואתה רוצה להשוות את המאמץ של המורים בחדרים הממוזגים למשרתי הקבע הקרביים?
      קשה לי לחשוב , על פי תגובתך, ששרתת ביחידה קרבית ועינך צרה בשכרם? ואתה מבקש לקבל תמורת הבורסה הנוחה שלך במשרדך שכר למשרתי קבע?

  22. שכר שעה לא יכול לשמש מדד לקביעת תשלום נאות היות ואין המורה יכול לעבוד בעבודה נוספת ואזי סך השכר הוא מה שקובע.

  23. מזמן לא יצא לי לקרוא כתבה כל כך רדודה באתר הזה. לא ברור כיצד בכלל נתנו לכתבה כזו להתפרסם. שורה תחתונה 6500 ש"ח אינם מספיקים לפרנסת משפחה ובוודאי שאינם מהווים שכר ראוי למי שמחנכים את ילדיך .

  24. מורה מלמד 45 דקות אז לא נחשיב לו את זה כשעה? ומה הם עושים ברבע שעה מעשנים ג'וינט ורואים סדרה? הם מתכוננים לשיעור הבא אם הם לא תורנים בחצר להשגיח על הילדים. פעם הבאה לפני שאתה מפרסם גיבוב של נתונים תזכור להשקיע בהם קצת מחשבה

  25. ממש… כתבה מגמתית שלא לוקחת בחשבון שכל המורים בלי יוצא מן הכלל לא מפסיקים לעבוד כשמסתיים יום הלימודים. רובנו עובדים גם בחופשים בשעות הלילה ובשבתות שעות השהייה הם בדיחה. מי יכול להספיק בהן לבדוק את כל המבחנים, לכתוב תוכניות לימודים, למלא מיפויים ומיצבים, לכתוב תעודות,הערות לכל תלמיד, לבנות יח' הוראה ותוכנית שבועית, למלא דוחות לישיבות פדגוגיות, לשוחח עם הורים, לעצב את סביבות הלמידה, לשאת בתפקידים בית ספריים כמו רכזות מקצוע, לעבור השתלמויות אחרי הצהריים (צריך לצבור עד 60 שעות השתלמות בשנה- כל השתלמות כוללת מטלות אקדמיות והגשת עבודה או מבחן) ועוד ועוד ועוד… בכתבה ההתיחסות היא לשכר פר שעת עבודה ובפועל מורים מרוויחים משכורת חודשית נמוכה בהרבה מהשכר הממוצע במשק. שלא יעבדו עליכם!

    1. את משקרת.
      תכודות וישיבות זה בדיוק פעם בשנה.
      על תפקידים נוספים כמו רכזת או אחראי בטיחות אתם מקבלים תוספת שכר של 10%.
      וכמו שנאמר פה אלף פעם בעבר – צאו מהסרט שרק אתם עובדים מהבית. רק תשאלי עורכי דין או כלכלנים כמה הם עובדים מהבית.

    2. רונית צודקת. בבית ספר אין תנאים להכנת מערכי שיעור וכו'.

  26. הכותב שכח לציין או שאינו יודע על הנוהג של משרד החינוך לא לשלם בשלושת החודשים הראשונים של העבודה . אמנם מקבלים את כל הסכום לאחר התקופה הזו, אבל ממה בדיוק ישלמו למכולת בינתים? שלא לדבר על בירוקרטיה הרסנית, מערכת מדכאת ועוד. לא, זה ממש לא תענוג להיות מורה בישראל.

  27. זה לא השכר הנמוך שהוא בעייתי , זה בעיקר היחס למורים מצד משרד החינוך ובעיקבותיו של כל שאר הציבור. הכתבה הזו ההתמקדות בשכר ואיך מחשבים גורומת לזילות במורים ובערכת החינוך. אז בואו נפסיק גבר לדבר על השכר — שהוא דומה פחות או יותר למה שמקבלים מורים במערב. ונתחיל לדבר על החוסר באמון שהוא הבעיה האמיתית

  28. בכתבה מצוטטים "100 ימי חופשה בשנה", עם קישור לדף תקן.
    עשיתי חישוב פשוט והגעתי להרבה פחות מ-100 ימים בשנה: בדף המקושר מדובר על "184 ימי לימוד מלאים" (כמדומני בחינוך יסודי). בשנה יש 52 שבועות, כלומר 260 "ימי עבודה" (בלי לקחת בחשבון חגים), כלומר מדובר על לכל היותר 76 "ימי חופשה", לא 100.

    חישוב פשוט זה מונה את כל השבתונים שנופלים ביום חול כ"ימי חופשה", למרות שעבור עובדים אחרים, לא נהוג לספור שבתונים כ"חופשה".

    אנא, חזור והכן את שיעורי הבית שלך, ומנה את מספר ימי החופשה כהלכה – זה בוודאי לא "100".

  29. אין ביכולת המורה לעבוד עבודה נוספת? מורים נותנים מלא שעורים פרטיים. בגלל שהם מורים זה מעלה את קרנם והעובדה שהם נותנים שעורים פרטיים מראה שיש זמן. גם אפשר לעבוד בקייטנות בקיץ שזה נחמד.
    ובכתבה היה חישוב של שעות עבודה בבית
    עבודתו של מורה קשה. גם של סוהר בבית כלא, או שוטר, או חייל, או עובד סוציאלי או… זה לא פרמטר, אחרת עובדי בניה היו צריכים להרוויח הכי הרבה. ואגב, גם פקיד זה עבודה לא קלה: הרבה אנשים עצבניים, עבודה בלי הפסקות וכו'.
    ואגב, העבודה קשה למי שאין לו גישה. גם לשבת מול מחשב כל היום קשה לאנשים מסויימים. מורה טוב מקבל הערכת הכיתה ועבודתו קלה ומספקת.

    1. חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

  30. מדהים כמה שזה מטומטם!
    שורה תחתונה – מורה מרוויח בחודש 6,500 שקל!!!!
    החילוק המגוחך הזה פר מספר השעות שהוא עובד בפועל מטופש כל כך, שאני מתפלא איך בכלל העזתם לתת לכותב להמשיך לעבוד אצלכם.
    .
    זה כמו שאגיד שמישהו מרוויח 1000 שקל לשעה, אך עובד רק שעה אחת בחודש. כותב הכתבה היה בא ואומר – "על מה הזעקה? הרי שהשכר במשק לא מתקרב בכלל ל 1000 שקל לשעה!"
    בקיצור, נעם שמבה, אתה כל מה שרע במקצוע העיתונאות כיום.

  31. נכתב בכתבה כי "מורה שעובד במשרה מלאה מחויב להיקף של שלושים ושש שעות שבועיות, מתוכן עשר שעות לא מול כיתה אלא 'שעות שהייה' או שעות פרטניות."
    האם שעות שהייה שבהן המורה בודק עבודות, מבצע שיחות עם תלמידים והורים, נמצא בישיבות ועוד, הוא אינו עובד? האם בשעות פרטניות המורה לא מלמד?
    כותב/ת יקר/ה, שעות השהייה הן שעות עבודה לכל דבר, והשעות הפרטניות לעיתים מצריכות השקעה רבה יותר מהשעות הפרונטליות "הרגילות".
    הוספת וכתבת על סה"כ שעות העבודה. חבל רק שהמורה הוא מורה גם לפני תחילת השיעור וגם בסופו וגם בהפסקה וגם אחה"צ כאשר הורים/תלמידים מתקשרים ולא רק במהלך השיעור. ואילו היו המורים משקיעים רק 4 שעות שבועיות, אולי מצבם אכן היה טוב יותר.
    האם אתה חושב שהוראה היא כמו בנק או דואר עם שעות עבודה מסויימות? ושהחל משעה מסויימת נפרד המורה מעבודתו?
    צר לי לומר לך שלא כך הדבר.
    אולי כדאי שתכתוב מתוך ניסיון אמיתי, הרי אין חכם כבעל ניסיון.
    הצטרף לצוות המורים בישראל, עבוד בהוראה במשרה מלאה (ואם השכר נראה לך גבוה מדי, יש הרבה בתי ספר המחפשים מתנדבים), מורה מקצועי ומחנך. וספר את חוויותייך.
    מובטח לך גמול מדהים, אבל לא בממון רב.

  32. מותר גם להעריך את העבודה הקשה של הורים שנמשכת הרבה מעבר לשעות, אני למשל מתןגמלת לפי שעות שיעורים ולא השעות שבהם אני נמצאת בבית ספר (תורנויות בוקר, הפסקות, אסיפות הורים) ובלי קשר גם אם זה נכון (והרוב לא נכון)מותר להיות עם עין רחבה, לפרגן למי שאחראי על הרווחה של הילדים ועל החינוך שלהם ברוב שעות היום.

  33. מורים עובדים גם מהבית טלפונים, הכנת מערכי שיעור ועוד

    1. וואלה… צודק.
      בעלי מקצועות אחרים לא מקבלים טלפונים מהעבודה בכלל.
      נכון.

  34. אני לא מורה.
    אמא שלי מורה לאנגלית. היא עובדת בהוראה ואבא שלי חולה עם פרקינסון אז הוא לא עובד. אחרי 30 שנות ניסיון ותואר שני בהוראה ושפת האנגלית (litirature) היא מרוויחה 8000 ש"ח בחודש. איך זה הגיוני?? איך?? זה ביזיון לאנשי היי טק אין הפסקות?? אין חופשות?? תראו כמה מהם מטיילים בחו"ל ומרוויחים עוד כסף בזמן שהם מטיילים בגלל שהם מרוויחים גלובלי 20 ושלושים אלף בחודש. ואני לא מזלזל באנשי היי טק. אבל המדינה שמה דגש על על היי טק ואנשי קבע. יש לי חבר סמ"פ בבאח גולני ורוב היום הוא יושב על התחת שלו ולא עושה כלום אולי גם תספור את שעות המנוחה שלו. כתבה ביזיונית ומיתממת

    1. באמת בושה. וקשה וחבל! הבעיה היא שלא מתגמלים מורים כמו שצריך וזה חס וחלילה לא אשמתה של אימך, אמי גם מורה להיסטוריה ואני מבינה את הבעייתיות. אני בעצמי הייתי צריך לשלם כד י לדכת אנגלית כמו שצריך לעבודה שלי כי המורים בבית ספר לא היו מחוברים או בעלי מוטיבציה ואפשר להבין אותם! למדתי אנגלית במרכז ללימודי אנגלית בוולסטריט ושילמתי על זה מכספי וזה אכן היה מוצלח אבל אפ השיטה מלכתחילה היתה פועלת והיה תגמול ראוי הייתי כבר יודע אנגלית מראש. ממש מכעיס לקרוא את הכתבה הזו.

    2. המדינה שמה דגש על עובדי ההייטק? על מה אתה מדבר? שקל לא יוצא מכיס המדינה לעובדי הייטק.

    3. את רצינית?
      בהיי טק אין לך חופשים כמו במערכת החינוך
      ובטח שאין לך קביעות…

  35. מורים במשרה מלאה מחויבים לעבוד 5 ימים בשבוע ולא ארבעה. מעבר לכך המנהלים כופים על המורים להגיע לשעות רבות יותר מהמשרה בפועל.

  36. אני חושבת שאנשים כותבים פה ללא ידיעת האמת המרה.
    במבחן התוצאה ישראל כמו כל מדינה זקוקה למערכת חינוך טובה ומערכת חינוך טובה שתגדל דור שיגיע להישגים גבוהים זקוקה לאנשי חינוך טובים ומאושרים מעבודתם. כרגע זה לא המצב, המורים שחוקים ומתוסכלים, חשים לא מתוגמלים מספיק, מקצועם לא מכובד ע״י כלל האוכלוסיה והם נחשבים לנחותים.
    במצב כזה החינוך בארץ הולך ומתדרדר!
    עם כל הכבוד לניתוח הנתונים בכתבה …. נדרש שינוי!
    לדעתי השינוי חייב להיות בדמות גמול כספי הולם יותר למורים כך שהמקצוע הערכי והחשוב הזה ימשוך כוחות טובים ויוסיף מוטיבציה לכוחות הקיימים. רק גמול כספי יעלה את סטטוס מקצוע ההוראה למעמדו המתאים!

  37. שלום רב,
    כמורה קרוב ל20 שנה במערכת… מכירה אופק חדש ועידן ישן… דנה ושומעת רבות על שכ, אומר כי
    את מרבית ההשגות והחישובים אני מקבלת בברכה ולכן גם לא מתלוננת על השכר מעולם. אפילו כשהתחלתי את דרכי בשכר זעום של 2700 שח לחודש.
    שני דברים מפריעים לי:
    1. שנת שבתון: אנו מקבלים שכר מכספי קרן השתלמות שאת חלקם אנו מפרישים מהמשכורות ולא חישבתם אותם. נוסף לכך גם העניין שבניגוד למגזר הפרטי, אין לי אפשרות לפדות את הקרן לצרכי האישיים כעבור 6 שנים אלא אם כן יצאתי לשבתון או ניגשתי לועדת חריגים שמאוד מחמירה בעניין שחרור כספי השתלמות (שבחלקם שלי. קצת הזוי. לא?) אומנם זה לא נמדד בכסף לשעה אבל זה מעיק ואפילו מרגיז שכובלים את הכספים ומתנים הוצאתם ביציאה לשבתון.
    2. נכון שבשבוע העבודה שלנו יש פחות שעות משאר המשק אבל אם היו מאפשרים לנו הרחבת משרה תמורת שיפור תנאי שכר רבים היו מאריכים את יום העבודה. אפשרות זאת כלל לא אופציונאלית ולכן אינה מאפשרת לנו להתקדם בשכר גם לו רצינו בכך. לגבי 45 דקות לשיעור לא לקחתם בחשבון שתי האכלות ביום של 15 דקות שהייה בהשגחה על הילדים שמצטברות ל30 דקות יומיות. אם כבר מחשבים בדקדקנות אז עד הסוף.
    * אציין גם שיום הלימודים של הילדים מסתיים לפני יום הלימודים של המורה (בכל אופן ביסודי) ולכן מורים רבים לילדים צעירים לא ממש חוסכים צהרונים או גנים אחרי סיום הלימודים. חלקם אפילו נעזרים בשירותי בייביסיטר שגם הם לא פתרון זול.
    אסיים ואומר שכל מי שחושב שהשכר מצדיק את עבודתנו ושעבודתנו מצדיקה את שכרנו במידה וקיימים בו הכישורים הנדרשים מוזמן להיצטרף לשורותינו.
    מצד שני אדגיש כי מי שחש ממורמר וזועם מהשכר באופן שפוגע בביצוע מלאכת הקודש שלנו מוזמן לחשוב על קריירה אחרת.
    אם נצליח לשפר שכרנו מה טוב ואם לא, גם ככה מספיק טוב. פשוט תעריכו אותנו ותתמכו בנו. זה הכל. אם ישפרו את שכרנו רק ילדיכם יצאו נישכרים וירוויחיו מורים עם מוטיבציה וראש שקט לעבודה ללא דאגות מהשכר.
    חג שמח וימים טובים לכולנו.

    1. שטויות במיץ. אפשר גם להכפיל את שכר –כל– המורים, אך רובם ככולם בינוניים ומטה, לא נראה מהשקעה כזו שמץ של תועלת.

  38. אני עובדת עם ילדים אוטיסטים בעלי 100% נכות. המורות אצלנו מגיעות לבית הספר לפני השעה 07:30 והולכות כמעט ב17:00. והן מרוויחות 30 שקל לשעה. זו עבודה שוחקת ביותר, ואפילו ההורים של אותם ילדים מתקשים להתמודד עם 1 בבית. אני מזמינה את כותב הכתבה האניפנטילית הזו ללכת להתנסות בשבוע של הוראה, שהוא זה שצריך להכין כל שיעור ושיעור במערכת, כי מה לעשות, אין מי שיעשה את זה במקומו (זה כולל לגזור, להדביק, לניילן ולעצב- לכל שיעור בנפרד, כן?) ואחרי זה, שיכתוב את בכתבה. קל לשבת בבית מול הלפטופ עם כוס קפה חמה, שם במגדל השן, ולבלבל ולקשקש. תודה, שלום.

  39. לכותב אין שמץ של מושג בעבודת המורה. אין להשוות בין שכר עובד הוראה לשכר עובד במשק. עובד הוראה לא מפסיק לעבוד לאחר שסיים את שעת ההוראה. יש לחשב שעות עבודה רבות בבית ! לכן תחשיב והשוואת עלות השכר לשעה לפי מספר שעות העבודה בבית הספר אינה נכונה כלל.

  40. כתבה מגוחכת (לצערי מתאימה לאתר הזה שחלק מכותביו לא יודעים מה הם שחים).

    אמנן המסקנה נכונה – שכר המורים כיום אינו מביש כבעבר (כי לדעתי לא צריך עיניים גדולות ומורה לא אמור להשתכר שכר של מנכלים…)

    אבל כל החישובים בכתבה – חסרי שחר (כמו שהעירו קודם).
    כדאי לתקן את המאמר הזה.

  41. נפלא כרגיל,
    מתאים כמובן למי שחושב שהוא מבין בהכל דרך המספרים.
    ודם כל העובדות אינן נכונות,
    עליהן בניתם תיאוריית שעות מוטעית,
    והפכתם אותנו לגזלני שכר מוסבים.
    בואו נשווה למה שכותבי מאמר זה מרוויחים לפי שעה ? או אולי נהייה רציניים ונשווה לשאר המדינות המפותחות.
    אז אעדכן,
    30%ימי חופש יותר,שכר גבוה יותר ביותר מזה,וחבל על חוסר המקצועיות של נער אוצר מתוסכל

  42. לעניות דעתי הבעיה של השכר למורים הוא לא השכר השעתי אלא החודשי, זאת הבעיה של המורים שאין להם מספיק שעות עבודה ובגלל זה שכר מועט, ומצד שני לא יכולים לעבוד בעבודה נוספת כדי להשלים את החוסר ומה שיוצא הוא שאנשי אקדמיה אלו מקבלים משכורת שאינה מכובדת עבור אנשים מסוגם

  43. שכר המורים באמת אינו גרוע,ובכל זאת כדאי לכותב המאמר לבדוק את הסיבות לבריחה ממנו על ידי המורים הצעירים.
    כדאי עוד יותר לעשות תחקיר עומק על העסקת מורים ע״י חברות קבלן למיניהן, כמו חברת המתנ״סים, ברנקו וייס , רשת עתיד ועוד.כשמורה עובד לפי שעות,
    בלי כל תשלום על חפשים, אז יבין העתונאי הנכבד שכדי שיהיה קל לפטר מורה כושל, נוקטים במדיניות העסקה פוגעני ,במיוחד שמורה אינו יכול לעבוד בחופש, גם אם הוא רוצה.
    נושא ההפרטה ותנאי הניצול של מורים עובדי קבלן מרתק ועמוק, אפשר לטבוע בו, ונראה שזה מה שקורה בפועל.

    1. הכותב ליצן, לא מעמיק, רואה את המציאות באפן לקוי. כמות האנרגיה שדורשת שעת הוראה גבוהה יותר מ"סתם" עבודה פקידותית, זאת עבודה שוחקת , וחלק משמעותי משעות העבודה זה עבודת הכנה לשיעור , ולא השעור עצמו. הכותב לא הכין שעורי בית…… הכותב תוצר של מערכת חינוך לקויה….. ואינו אומר אמת. בן אדם רדוד ושיטחי.

    2. הכותב דווקא העמיק מאוד, וברור שהוא זכה להשכלה טובה בהרבה משלך, המגיב דני. אילו אתה היית מעמיק בעצמך היית מציין את חוסר הדיוקים בכתבה במקום סתם לזרוק חצאי דברים לאוויר. אילו באמת היה כל כך גרוע במקצוע שבחרת היית מזמן כבר בורח לתחום אחר, אך אפילו אתה יודע שזה לא נכון. כולם כולם כולם יודעים שהוראה לא יותר גרועה מכל מקצוע אחר שם בחוץ, לכן הם נשארים בתחום.

  44. כל המספרים הרבים הכתובים כאן.. נשמע מאוד מלומד, מאוד מדוייק ונכון ומאוד מהימן – אך רק לכאורה.

    זה בא לבלבל את מי שלא מבין כמה עומס תשומת לב ועוצמות אישיות ונפשיות צריך כדי לטפל, לקדם, לטפח – מה ? 6 כיתות ? שזה להיות אחראי על כ200 תלמידים (והוריהם … לפעמים) – במשרה מלאה –

    ולהשתכר באופן מעליב, לא מכובד, ולא מעל הממוצע במשק – שימו לב- אחרי *שמונה שנות ותק*-
    6500 שח שזה הרבה מ ת ח ת לשכר הממוצע.

    אין מורה שאני מכירה שלא משקיע מעבר לשעות הפורמליות (36 משרה מלאה). מה עם טלפונים להורים בערבים לגבי תלמידים (בין בנושאים לימודיים או התנהגותיים), הכנת פרוייקטים מיוחדים, משחקים, צ'ופרים… – שעות השהייה בקושי מספיקות לבדיקת כל בחנים/ עבודות והכנת חומרים.

    מספיק עם צרות העין. לוקחים את חופות המורים וצובעים את מהות המשרה בעניין הזה. מורים מעולים- מורים איכותיים – מעניקים המון מזמנם הפרטי –

    מבלי להיות מתוגמלים על כך.

    1. וואלה…
      כי רק המורים עובדים מהבית…
      ולעובדים אחרים במשק שעובדים מהבית אין חצי מהחופשים שיש לכם.

    2. נכון. ולמעשה אפילו אם מורה עובד קצת פחות שעות יש עוד עבודה מהבית.
      ולתת מגיב – ירין, הוראה זה מקצוע מתיש יותר מתפקיד פקידותי מה לעשות.
      אין מה להשוות שיעור שמורה עומדת מול כיתה לשעה שמזכירה יושבת עם עצמה.

    3. באמת? נסה להיות רופא יונתן, או פועל בניין, או כל מקצוע שוחק גוף ונפש אחר… בכיין! נדמה שהדרישה היחידה של משרד החינוך מהאמונים על חינוך ילדינו היא רחמים עצמיים בלתי נדלים וחוסר יכולת להשוואה אובקייטיבית לאחרים.

  45. אני אסכם, בלה בלה בלה בלה בלה…6500 שקל לחודש לאחר 8 שנים זה ביזיון.
    אם כ"כ טוב בהוראה, איך זה שלא נוהרים למקצוע? או יותר נכון בורחים.

  46. התנאים של המורה הם אכן כמו שמתוארים בכתבה, והתלונות על עבודה מהבית אכן לא רלוונטיות – הרבה מקצועות אחרים גם עובדים מהבית. אבל למורים יש בעיה רצינית אחרת והיא שמשנה את פני התמונה- והיא- ש***משרד החינוך לא מעסיק במשרה מלאה***.
    הרבה פעמים מורה מועסק ב80% משרה ואז זה גם 80% משכורת. וזה גם יכול לפגוע בשאר התנאים כמו הקביעות או היום החופשי. לכן יש מורים שעובדים במשרות חלקיות בכמה בתי ספר בערים שונות, ואז תוסיפו גם שעות נסיעה, פגישות וימי הורים בכמה בתי ספר, ותנאים כמו קביעות שכבר לא מובטחים לכם – ומכאן התסכול של המורים.

  47. הכתבה לא נכונה ולכן כולה שקרית.
    שעה בהוראה היא 60 דקות לפי משרד החינוך. רק השיעורים הם 45 דקות.
    אבל מורים עובדים 40 שעות בשבוע, כאשר כל שעה היא בת 60 דקות (בדקו במשרד החינוך).
    זה לא כולל הכנת שיעורים ועבודה מהבית.

    1. גם אם עובדה אחת בכתבה אינה נכונה, והיא כן, כי שעת הוראה היא 45 דקות בהגדרה, זה לא אומר שכל הכתבה לא נכונה.

  48. מי שכתב את הכתבה לא מבין כלום אבל באמת כלום.
    לתת שיעור טוב צריך לתכנן לחזור על החומר להכין תרגילים על 45 דקות אתה יכול לשבת גם 180 דקות בבית ולהכין מערך שיעור.
    ומפני שאתה לא מבין כלום ואין לך שום ניסיון אתה לא יודע מה זה להתמודד עם 40 ילדים בכיתה.
    נראה אותך עומד מול כיתה ומלמד!!!
    החישוב המתמטי לכאורה שעשית לא שווה בכלל התיחסות. לא אתפלא אם אתה תלמיד בינוני ומשועמם בחיים.

    1. התבלבלת, הבינוניים ומטה הולכים להוראה, הטובים לא.

      אתם פשוט בכיינים בלתי נלאים, לא רק אתם עובדים קשה, כולם עובדים קשה! את השקרים על העבודה מהבית לך מכור לפראייר אחר, עוד מעט תספר לנו שאתה עובד 18 שעות מהבית ועוד 6 שעות בבית הספר. אם אתה באמת משקיע כל כך הרבה זמן בהענת מערכים כנראה שאתה פשוט לא טוב בזה, אני לא מאשים אותך כי משרד החינוך ידוע בגיוס אנשים חסרי כישרון והשכלה אבל אל תשליך את האחריות לפתחנו, מצא מקצוע מתאים יותר.

    2. מישהו חכם פעם הסביר לי למה מורים מתלוננים
      כי יש להם זמן להתלונן!!

    3. למי שכותב שהבינוניים ומטה הולכים להוראה:
      הרי ההוכחה.
      אם חשוב למדינה, לחברה, שעובדי ההוראה יהיו איכותיים – צריך ליצור מצב שעבודת ההוראה היא משתלמת ומושכת.
      אולי השכר 'לא כזה גרוע' כטענתם של אנשים פה, אולי יש אנשים בתחומים אחרים שעובדים קשה יותר –
      תכל'ס, אם חשוב לכם חינוך איכותי לדור הבא – תעשו את מקצוע ההוראה הכי משתלם שיש. ככה יהיו רבים שירצו – ותוכלו לבחור את הטובים מביניהם.
      אם כל הכבוד לדיבורים, המציאות בשטח מוכיחה שאין הרבה אנשים מוכשרים שפונים להוראה. הם אולי רוצים, אבל ה'בכיינים' האלו לא בוחרים לעבוד במקצוע הזה.
      אפשר לקרוא להם בכיינים ולהגיד שאין סיבה ובסוף להישאר עם קושי גדול בגיוס מורים ואיכות הוראה בינונית ומטה –
      או שאפשר להבין שזה המשאב הלאומי הכי חשוב שיש לנו, ולהשקיע בו.

  49. אין כאן התייחסות למונח גמול השתלמות, כך שכל פעילות מעבר ללימוד רגיל (מחנך כיתה, הכנה לבגרות וכו׳) מתורגם לשעות אשר נגרעות מסך השעות אותן אמור המורה למלא.

  50. אני מורה עם ותק של 7 שנים. משרה עדין לא מלאה בקושי מגרדת את ה5000 בחודש.קורעת את התחת בשביל התלמידים המתוקים. לידיעתכם שנת שבתון שכולם מקנאים בה מורידה לי סכום כל חודש מהמשכורת. החופשים שכולם מקנאים בהם מרעננים אותי ונותנים לי כוחות להיות שוב מורה מוצלחת ואהובה לילדיכם. בדומה לכל כוס קפה שאתם שותים אחרי שהיה מרובת שעות עם ילדיכם. רק שאני מתמודדת איתם כליום כפול 30 כאלה בכל שיעור. ואחראית על נשמות כפשוטו ממש. אוהבת את העבודה שלי אך השכר עלוב מאד. חבל שלחנך ילדים – לחנך נשמות הרבה פחות יוקרתי ושווה מלחנך עכברים.

  51. אחרי כל החישובים היפים אני רוצה לראות את כמות האנשים שיסכימו להיות מורים!והייתי רוצה לשמוע אחכ את התגובות שלהם.העבודה היא קשה בלי שום השוואה לפקיד משרד.תנסו ותבינו בהצלחה!

  52. אכל מורים עובדים מלא בבית, בודקים מבחנים ושיעורי בית ומכינים שיעורים לשבוע הבא, שלא לדבר על כך שבכתבה לא נתנו מספר על כמה הם מרוויחים לשעה, איך 40% מעל השכר הממוצע?
    ולמה 40% יותר זה כל כך הרבה? מתכנת מתחיל מרוויח 15 אלף, למיטב ידעתי זה 50% יותר מהשכר הממוצע וזה ללא ניסיון.

  53. לא נשמע שכותב המאמר הוא מורה.
    4 שעות שבועיות מהבית? איפה??? הרבה הרבה יותר מזה. בניסיון שלי (7 שנים בהוראה) על כל שעת עבודה יש לפחות שעה של עבודה בבית, לפעמים יותר (במיוחד בתקופות העומס – פתיחת שנה, סיום מחצית, סוף שנה).
    עוד דבר שלא נלקח בחשבון הם:
    – ימי טיול
    – כדי להעלות את המשכורת למספרים הגיוניים יש צורך בהשתלמויות כל הזמן – והשתלמויות עולות כסף ולוקחות זמן

    ועוד דבר – לא ברור לי מאיפה המשפט הזה ששכר מורים גבוה ב40%.
    השכר במשרה מלאה ברמת ותק כמו שלי היא כ-7.5 אלף לחודש.

  54. כאשר אתם עומרים 6500 שח אתם מדברים על הממוצע רוב המורים מקבלים פחות לדוגמה אמא שלי היא מורה ןאני יודע מהבית שהיא מקבלת בסביבות ה4000 שח על להיות מורה מול 40 ילדים רוב השבוע

  55. מאיפה להתחיל?
    מציע לך לבוא לעבוד שנה אחת במקצוע, להיחשף למורכבות ולסיטואציות ולהשקעה הנדרשת הרבה מעבר לשעות הפורמליות ולעבודה שהולכת אתך הביתה ועוד ועוד. אחר כך תדבר מעמדה הרבה יותר מפוכחת

  56. מטעה מאוד מה שכתבת ורחוק מהיכרות עם עולם עבודת החינוך. אכן, משרה מלאה בהוראה נחשבת ל-36 שעות בשבוע. מתוכן למורה ביסודי יש 5 שעות שהייה ולמורה בחטיבת ביניים יש 9 שעות שהייה (לא ברור לי מהיכן הנתון של 10 שעות שהייה, אולי רק מראה את חוסר הדיוק בנתונים האחרים שבכתבה).
    עם זאת, בחינה של מחקרים שונים (אפשר לראות למשל אצל Bubb and Earley, 2004ֿ) ובלתי תלויים אשר מדדו את מספר שעות העבודה *בפועל* של מורים ומורות עולים המספרים הבאים (בממוצע בין המחקרים השונים, וכמובן ממוצע בין המורים והמורות השונים): מורה ביסודי עובדת בפועל כ-52 שעות בשבוע. מורה בבית ספר על-יסודי עובדת בממוצע כ-50 שעות בשבוע. כי כמובן, לוקח זמן להכין 31 שעות לימוד בשבוע. 4 שעות שהייה שמתוכן 2 הן ישיבת צוות משאירות לך שעתיים לתכנון 31 שעות… לא מאוד הגיוני. וכל זה מבלי להכניס שעות של שיחות עם הורים, תלמידים, מנהלים, ואחריאיות אחרות בבית הספר כמו- הכנת טקסים, טיולים, ועדות. עכשיו תחשב לפי זה את כל השאר חישובייך ותאמר לי מה יוצא השכר השעתי. בנוסף- בחישוב ימי החופש אני תוהה אם החסרת ימי השתלמויות וימי הערכות? אם לא, אנא החסר וחשב שוב בהתאם.