חשיפת הריגול האמריקני: מי מנסה להרתיע את ישראל?

ההדלפה הנוכחית על הפריצה למערך הכטב"ם הישראלי היא עוד חוליה בשרשרת, ומעלה תמיהה: למי יש אינטרס להרתיע את חיל האויר של ישראל?

לא סודי כמו שחשבנו. צילום: יוסי זליגר /פלאש90

במשך השנים התפלאנו על מה שנתפס כנאיביות של ישראל, או שלווה זחוחה, בכל הנוגע לסודות ברמת סיווג גבוהה ביותר שמועברים במערכות תקשורת מוצפנות ברמה גבוהה, אחרי הכל יחידת הסיגינט הלאומית (8200) מצליחה לפרוץ לאמצעים חסויים שנחשבים בידי אויביה לבטוחים. היית צריך לדעת שניתן לפענח ולפרוץ לכל אמצעי שנראה לך בטוח. אתם הרבה יותר פגיעים וחשופים ממה שאתם חושבים.

ציטוט זה, שמסר איש מודיעין אמריקני לעיתונאי רונן בגרמן לפני כחודש זה יכול להיות הרקע שכדאי לקחת בחשבון בעקבות החשיפה בידיעות אחרונות על כך שהבריטים והאמריקנים הצליחו לפענח ולעקוב אחר תקשורת הכתב"מים (מל"טים) של ישראל ב-18 השנים האחרונות.

מבצע 'אנארכיסט' כפי שנקראת הפעולה הבריטית אמריקנית למעקב אחר פעילות הכתב"מים של ישראל התחיל ב-1998, ומוזכרות גם פעילויות בשנים 2008 וכן 2010 והלאה. כמה נתוני רקע להבנת התמונה המודיעינית העולה מהפרסום: ב-1997 התרחש מה שנקרא אצלנו 'אסון השייטת'. מארב שהכינו לוחמי חיזבאללה בדרום לבנון ליחידה של שייטת 13 גרם למותם בקרב של 12 אנשי קומנדו שלנו. היו תחקירים שונים שניסו להבין כיצד התרחש אסון מבצעי כזה ליחידה כל-כך מעולה. השאלה בעיקרה היתה האם היחידה עלתה באופן מקרי על מארב שמורכב מכמה זירות מטענים בדרך לחיסול המטרה, או שלאויב היה מודיעין מראש על ציר ההתקדמות של השייטת והמארב הוכן מבעוד מועד. כעבור שנים פורסם שמל"ט ישראל פעל בשטח והעביר כל הזמן מודיעין חזותי על הציר. באותם ימים לא העלה איש בדעתו בצה"ל, שניתן בכלל לעלות על התשדורות של המל"טים ולקבל במודיעין האויב את אותן תמונות שהמודיעין שלנו מקבל. בוודאי שלא חשבו שחיזבאללה והאיראנים מסוגלים לזה. התשדורות לא היו ממש מוצפנות וככל הנראה זה מה שאיפשר את הכנת המארב.

לא קשה להבין מדוע ארצות הברית ובריטניה מעוניינות לעקוב אחר פעילותה של ישראל. ברור שהן רוצות לדעת בעצמן על כל פעילות צבאית חריגה כמו תקיפה באיראן, לא רק באמצעות דיווחים מודרכים מצד ישראל. הגברת המאמץ ב-2008 ואחר כך בתקופת נתניהו מוסברת על ידי תקיפת הכור בדיר א-זור בסוריה בספטמבר 2007. אפשר בהחלט לטעון, שמאז התקיפה בסוריה ישראל תחת ממשלת אולמרט נתפסה כבלתי צפויה. אם הנשיא ג'ורג' בוש התנגד לפעולה נגד הכור בסוריה, הוא בוודאי חשש עוד יותר מפעולה באיראן שהיתה מסכנת גם את סעודיה שהיתה בבת עינה של משפחת בוש.

A poster of Russian President Vladimir Putin is seen on a window in a coffee shop in Jerusalem's Old City on December 01, 2015. Photo by Lior Mizrahi/Flash90 *** Local Caption *** ??????? ????? ????? ????? ???? ???? ??? ??? ???? ??????
למי יש אינטרס לשחרר מידע? צילום: ליאור מזרחי /פלאש90

מאזינים תמיד

במבט היסטורי צריך שוב לחזור למה שנתפס על ידי האמריקנים כנאיביות ישראלית. אותו הר בקפריסין שמשם נוהלו המעקבים של הבריטים משמש כבסיס האזנה בריטי מזה עשרות רבות של שנים. מאז ומתמיד, וביתר שאת מאז מלחמת ששת הימים, ישראל היתה היעד מספר אחת אולי בעולם למעקב מודיעיני, האזנה, והפעלת סוכנים. לאמריקנים היתה אוניית מעקב והאזנה בשם 'ליברטי' ששייטה מול חופי צפון סיני שהאזינה לרוסים, למצרים ואולי גם לישראל. ישראל הפציצה אותה וניטרלה אותה ביום השלישי של מלחמת ששת הימים בנסיבות מבולבלות מאוד. זהו פצע אמריקני כואב שמדמם עד היום – בייחוד בצי האמריקני, בייחוד במודיעין הצי האמריקני, שעד היום מאמינים שהתקפנו אותם כאמריקאים (34 מלחים אמריקאיים נהרגו בהתקפה), למרות שלוש תחקירים ויותר מאלה אמריקאיים שטיהרו אותנו. מזכיר משהו?

לסובייטים היו אניות האזנה ששייטו מול חופי ישראל. כל המידע הזה סופר לי על-ידי בכיר מאוד במודיעין הישראלי כאשר תחקרתי את נושא המודיעין במלחמת יום הכיפורים. הסובייטים גם נהגו לשגר לגיחת צילום מודיעינית מדי יום ביומו מטוס מסוג מיג 25, המטוס המשוכלל ביותר בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת. המטוס היה עורך את הגיחה שלו לאורכה של ישראל מהחרמון ועד שארם א-שייח'. גובה הטיסה לא זכור לי, אבל כנראה מעל 50 אלף רגל. לישראל, גם עם הפאנטומים האמריקנים באותה עת, לא היתה יכולת ליירט את המיג 25. פעם באיזו מסיבת קוקטייל בוושינגטון שבה נכחו בכירים ישראלים יחד עם בכירים צבאיים סובייטים, פלט אחד הישראלים בכוונה בקירבת הסובייטים כי יש בידי ישראל אמצעי ליירט את הגיחה היומית. למחרת היתה הפסקה בטיסות. זאת היתה דיסאינפורמציה, כמובן.

ההנחה היתה שכל רכב מכל סוג שהוא שנע בין החרמון לתעלת סואץ או שארם ידוע לגורמי המודיעין מהסובייטים ועד האמריקנים. הדלפת החומר בימים אלה מכיוונו של אדוארד סנואודן מעלה שאלות לגבי מטרת החשיפה החדשה. בזמנו חשף סנואודן את ההאזנות שמבצעת ארצות הברית לקנצלרית הגרמניה מרקל כמו גם לבעלות ברית ידידותיות אחרות. למשל, דילמה רוסף הברזילאית. המידע על המעקבים גרם למשברים בין ארצות הברית לידידותיה. למי היה עניין ליצור משברים כאלה? לרוסיה. שם גם מקבל סנואודן מחסה. האם זאת גם המטרה עכשיו בפרסום? לייצר עוד מתח בין ישראל לממשל האמריקני? זה נשמע הגיוני, אבל המטרה הזאת בעיתוי הנוכחי לא תתגשם. יחסי המודיעין בין ישראל לבריטניה הם טובים וקרובים ביותר – זהו מרחב שבו היחסים הרבה יותר טובים מאשר ברמה הפוליטית. כך גם בין ישראל לארצות הברית. אבל החשיפה החדשה מצטרפת לידיעה שנדחקה לשוליים על מתקפת הסייבר שנערכה השבוע על מערכת החשמל בישראל. ישראל פשוט נתונה במערכה מתמדת שנערכת במלוא עוזה במרחב הדיגיטלי, בין אם זה בחלל הסייבר או בכל ערוץ תקשורת שאפשר להעלות על הדעת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. יסלחו לי כמה אניני טעם ונאורי מחשבה. זה לא מכבר שאני מתעב את אמריקה כמדינה. אין צורך לציין את הדברים הטובים שיש באמריקה אך אמריקה מןציאה להורג אנשים. את תורכיה לא קיבלו לאיחוד האירופי עד שביטלה את עונש המוות ואילו אמריקה עדיין מתנהגת בהתאם לרמת המוסר שהיתה נהוגה במאה ה19

    אמריקה נוהגת בעולם כאילו היתה בעלת הבית, כאילו חצי גלובוס רשום על שמה בטאבו. היא מרגלת אחרי כל ידידה ובכלל זה ישראל, ואצלנו יש כאלה שחושבים שאנחנו חלק מאותו הצבא, משל היה זה גולני וצנחנים. .
    הממשל אינו טועה לעולם לדעתם וכך הם טועים טעויות אדירות בהבנת המזרח התיכון וחוזרים על אותה הטעות בעקשנות. הדמוקרטיה היא הדרך היחידה לנהל מדינה לדעתם, אך הם עדיין לא הצליחו להפוך אף מדינה מוסלמית לדמוקרטית. זרקו מילארדים בהפצצת עיראק ונשאר להם רק דעאש.

    1. תגיד, בן כמה אתה? מה הקשר בין הכתבה לבין התגובה שלך?

      דע לך שיש בארה"ב דיון ער ונוקב בסוגיית עונש המוות, והלה בוטל במספר מדינות בצפון מזרח ארה"ב. כמות ההוצאות להורג בארה"ב בשנים האחרונות נמצאת במגמת ירידה מתמדת (פחות מחמישים אנשים בשנה מתוך אוכלוסיה של כ-320 מיליון) ומערכת הצדק האמריקאית היא אחת המורכבות והטובות בעולם. למרות שהחוק בפועל לא מגביל את עונש המוות לרצח בלבד, הצצה קצרה ברשימת המועמדים לעונש מוות מגלה שמדובר כמעט אך ורק בנאשמים ברצח בנסיבות מחמירות. אגב, אינדקס שלטון החוק (WJP) מדרג את ארה"ב במקום ה-19 בעולם. לבוא ולהשוות בינה לבין כל מדינה איסלאמית, ואפילו טורקיה (המדורגת במקום ה-80 אגב) זה מגוחך בלשון המעטה. בארצות ערב אין מערכת לגלית ומשפטית נאותה ולרוב גם אין לנאשמים שום דרך אמיתית להוכיח את חפותם. לעיתים עונש המוות מנוצל לסגירת חשבונות בין יריבים ולעיתים מנוצל למשפטי ראווה.

      בקיצור השאלה האם עונש מוות אי פעם מוצדק והאם הוא מהווה גורם מרתיעה לפשיעה או לא אלו שאלות מוסריות ואמפיריות לא פשוטות ולא זה המקום או הזמן לדון בהם. ובניגוד לדבריך, אין למתנגדי עונש המוות איזשהו מונופול על המוסר. אבל להאשים את ארה"ב כאילו היתה איזו מדינת עולם שלישי חשוכה כדוגמת טורקיה, זה שיא הבורות או צביעות לשמה.

      "אמריקה נוהגת בעולם כאילו היתה בעלת הבית, כאילו חצי גלובוס רשום על שמה בטאבו."

      לא מדוייק, אבל גם אם כן, עדיף שארה"ב תהיה בעלת הבית על כל אלטרנטיבה אפשרית אחרת כדוגמת סין, רוסיה הודו או ברזיל (שלא נזכיר את איראן). ארה"ב היא זו השומרת על נתיבי המסחר הימיים. זו שעזרה להציל את אירופה מהנאצים, זו שבלמה את התפשטות הקומוניזם ועכשיו ניצבת בחזית המלחמה מול הג'יהאד העולמי. בזכות ה"היהורות" האמריקאית מערב אירופה ויפן שוקמו והפכו למעצמות כלכליות ותרבותיות מובילות בעולם. כנ"ל טייואן ודרום קוריאה. הצי האמריקאי ובסיסיו בעולם הם הארובה הטובה ביותר ליציבות גלובלית שארה"ב יצרה אחרי מלחמת העולם השניה בתקופה שהיטיבה עם האנושות יותר מכל תקופה אחרת בתודלותינו. האם זה אומר שלא נעשו שגיאות תוך כדי? ודאי שלא. אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שמדובר באימפריה הנאורה הראשונה בתולדות האנושות שגם אם ביצועיה לא תמיד מזהירים, בכל זאת שואפת להפוך את עולמנו למקום טוב יותר (ובניגוד לקומוניזם גם הצליחה לעשות זאת).

      "הממשל אינו טועה לעולם לדעתם וכך הם טועים טעויות אדירות בהבנת המזרח התיכון וחוזרים על אותה הטעות בעקשנות. הדמוקרטיה היא הדרך היחידה לנהל מדינה לדעתם, אך הם עדיין לא הצליחו להפוך אף מדינה מוסלמית לדמוקרטית. זרקו מילארדים בהפצצת עיראק ונשאר להם רק דעאש"

      ואללה, צודק. באמת. האמריקאים תמיד התקשו לפלס את דרכם במבוך המזרח תיכוני, על אחת כמה וכמה בכהונות של בוש ואובמה. לדעתי, האמריקאים ינקו עם חלב אמם את הקונספציה שדגם הממשל האמריקאי (או לפחות זה הדמוקרטי), לאחר שזכה להצלחה מדהימה בארה"ב, הוא הדרך הטובה ביותר לניהול כל חברה עלי אדמות. אם יש יהירות שבה ניתן להאשים את ארה"ב, הרי זה באמונה הכמעט משיחית בדמוקרטיה כמרפא לכל בעיות העולם. נכון מדובר בהשקפה נאיבית הנגזרת מחוסר ידע בסיסי של תרבויות, מערכות ערכים, דתות וחוויות היסטוריות מעצבות אחרות. אבל עמוק בפנים מדובר בכל זאת באימפולסים כנים של ניסיון לבנות עולם בצלמה (בניגוד לשיעבוד וניצול משאבים כפי שטוענים מקתרגיה).

      לא נראה לי שאתייחס לנושא עיראק כי זה פשוט ארוך מדי. נגיד רק שכל פעולה ותוצאתה צריכים להישקל ביחס לאלטרנטיבות, וקשה מאוד לנחש איך היה נראה עולמנו כיום אלמלא הפלישה לעיראק והפלת משטר סדאם. אך דבר אחד נשאר בטוח: גורלה של כל מעצמת-על להיות תמיד מואשמת בין אם תפעל ובין אם לאו.

      לסיום, בעניין ישראל. איני מאשים את ארה"ב בריגול אחרי ישראל. זה רק טבעי שזה מה שתעשה מעצמה אל מול שחקן מרכזי ובעל כוח צבאי משמעותי כמו ישראל, גם אם מדובר בבת ברית. למעשה לא לעשות כן, תהיה פגיעה באינטרסים של ארה"ב. במשך עשורים שני הצדדים השלימו עם הריגול ההדדי אך יחד עם זאת מתוקף היותנו בעלי ברית היתה הסכמה שלא מוציאים את הכביסה המלוכלכת החוצה (מה שנקרא מדינות ה-no daylight). רק ממשל אובמה העויין את ישראל היה הראשון שהפר את ההבנות הללו וגרם לטלטלה רצינית ביחסי המדינות, עד כדי כך שיש שהחלו לראות בארה"ב אוייבת. יהי נשיא ארצות הברית הבא אשר יהי, מה שבטוח שככל הנראה היא או הוא יהיו פחות עוינים לישראל וככל הנראה לא ימשיכו את מדיניות ההתרפסות שלו מול העולם הערבי (ורוסיה), לכן נראה לי שעדיין מוקדם מדי להספיד את ארה"ב כידידתנו הטובה ביותר רק בגלל הנזק שעשה נשיא רדיקלי אחד.

    2. טוב, אחר תגובה כל כך ארוכה ומכבדת, איני יכול להתעלם מדבריך. 1. בסופו של דבר בארצות הברית מוציאים להורג והמשטר הפדרלי מאפשר זאת. שורה תחתונה, זה סעודיה בענין הזה. בסעודיה חותכים בחרב, שם מזריקים רעל להיספאנים ולאינדיאנים. מעורר שאט נפש!
      2. הסיפור של אמריקה באמת מאד מורכב. באמת הם הצילו את אירופה, אבל לא הפציצו את המחנות. ומבחינתי זה חשוב לא פחות!. הם שולחים סיוע לכל מקום ומנסים להפוך את כולם לאמריקאים. זה סיפור מורכב.
      3. בהחלט השפעה סינית גלובלית אינה עדיפה בעיני, כל שכן איראנית או רוסית. אך אני לגמרי מפוכח שאין פה בני אור מול בני חושך אלא מדינה מורכבת מול מדינה של חושך.
      3. טבעי שמרגלים? גם טבעי שאני כיהודי אתרגז, במיוחד אחרי מה שעוללו ליהודי אחר, אחד בשם פולארד.

      לסיכום, אמריקה היא מדינה מיוחדת. אור וחושך משמשים בה בערבוביה. הביאה הרבה ברכה תרבותית וכלכלית, הביאה הרבה חורבן תרבותי ופוליטי
      והגאוה שלהם מוציאה ממני הרבה התנגדות. . .

  2. כל הכח הצבאי והכלכלי והפוליטי
    של ארהב
    אינו מועיל
    רוב העולם עני.
    כשליש מהעולם בלי אסלה וביוב מסודר.
    באסיה ובאפריקה אין יציבות.
    ארהב יתכן שהיתה יכולה לעשות יותר
    למען העולם
    אבל כנראה שהניסיון לא מצליח.
    אמריקה כשלה באפגניסטן.בעיראק.ויטנאם.
    וכנראה תכשל בהמשך.
    אז אולי כדאי שתתרכז בשיקום המדינה שלה עצמה.

  3. המיג 25 הרוסי לא ערך גיחות יומיות אלא משהו כמו 10 גיחות בשנתיים.כולן לאורך התעלה ואחת משארם א שייך לאזור התעלה
    הוא טס בגובה 75000 רגל
    במקרה אחד שיגרו עליו טיל שלא התפוצץ
    במלחמת לבנון הראשונה הופל מטוס כזה על ידי טיל הוק או מטוס
    אפ-15 כשניסה לעבור מעל לבנון
    מי שכן עשה גיחה משארם א שייח לדן היה מטוס ריגול אמריקאי מייד אחרי מלחמת יום כיפור
    (ידע אישי,50 שקלים)

  4. שאלה: מדוע החשיפה של הריגול המתמשך של ארה'ב ובריטניה אחרי ישראל נתפסת כפוגעת בישראל ? לכאורה לפחות, חשיפה של אמצעי ריגול מאפשרת להתגונן בפניו, ופוגעת אם בכלל דווקא במרגלים. האם הכוונה הייתה לידע את 'העולם' שיחסי ארה'ב ישראל היו תמיד (30 שנה לפחות) פחות טובים מכפי שהניחו

  5. השערה אפשרית : רוסיה. סנודן קיבל מקלט ברוסיה ומכאן יש לה אפשרות לשלוט בפרסומי ההדלפות שלו. לרוסיה גם מניע לסכסך בין ישראל לבין ארה'ב ובריטניה. לאחרונה, גם אינטרס לחבל מעט בברית בין ישראל לבין קפריסין ויון.

  6. הגיע הזמן שבראיה הסטורית נבין שהחיבור לארה"ב, דרך החור שאיננו הפה, מזיק לנו יותר ממועיל.
    ארה"ב מעולם לא חימשה אותנו או תמכה בנו בחינם. תמורת זה ויתרנו על הרבה מעצמאותינו. בנוסף, האמריקאים חימשו לא פחות את המדינות סביבינו.
    עניין של תחושה רק… לאמריקאים היה אינטרס במשך דור או שניים לשמור את הסכסוך פה ולתת לנו לדמם פה ושם רק כדי להגביר את התלות שלנו בהם. וזכרו בבקשה את הפניית הגב שלהם לניצולי שואה שהתדפקו על חופיהם והפניית הגב שלהם טרם הקמת המדינה.

    ארה"ב היא האימפריה הרומית של העידן המודרני. כשרומי הפנתה עורף לערכים שהביאו אותה לפריחתה, היא התחילה לשקוע. האמריקאים מפנים עורף לערכים של האבות המייסדים כבר כמה עשורים טובים אם לא מאה שנה. סופם לא יהיה שונה ואל להם להיות שאננים בהיותם שמורים בין שני אוקיינוסים.
    אם מועמד לנשיאות באה"ב מכריז על עצמו כסוציאליסט, אז ניתן בהחלט לשאול אן זו באמת אמריקה.

  7. סיפור אסון השייטת מורכב יותר ולא לגמרי ברור גם כיום.
    הטענה שחשיפת תצלומי הכתב"מ גרמה לחיזבאללה להניח מארב מתוכנן בשטח לא מסתדרת עם התגלגלות העניינים בשטח.

  8. בארהב יש כמה מיעוטים
    גדולים שאינם מהוים דבוקה אחת גדולה
    הלבנים.השחורים.המוסלמים.ההיספנים.האסיאתים..
    במדינות הסמוכות לגבול מקסיקו יש רוב היספאני
    רוב המהגרים מהצפון מתגוררים במדינות סמוכות לגבול
    שהם היו של מקסיקו
    כך שיתכן שירצו לחבור למקסיקו,
    אמריקה תתפרק למדינות בודדות
    כי אין דבק שמאחד