בעקבות פרסומים ב'מידה'

השרה רגב דורשת מברקת למנוע הרצאת 'שוברים שתיקה' בנכס ציבורי

שרת התרבות פנתה לראש עיריית ירושלים בבקשה למנוע הרצאה של ארגון השמאל הקיצוני ב'גלריה ברבור', המתוקצבת על ידי העירייה ומשרד התרבות. ברקת: נציגי הגלריה יזומנו לשימוע דחוף

לחץ על ראש העיר; רגב וברקת. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.

שרת התרבות והספורט מירי רגב שיגרה הבוקר (שלישי) מכתב לראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ובו היא מבקשת את התערבותו המהירה במטרה למנוע קיום הרצאתה המתוכננת למחר של מנכ"לית ארגון 'שוברים שתיקה', יולי נובק, ב'גלריה ברבור' שבעיר. גלריית ברבור שוכנת בנכס עירוני של עיריית ירושלים, ומתוקצבת על ידי העירייה ומשרד התרבות. "אני מצפה כי תנחה את הגורמים הרלוונטיים בעירייה למנוע את קיום האירוע בנכס הציבורי כמתחייב מחוות הדעת של היועץ המשפטי", כתבה השרה רגב לברקת, והוסיפה: "נוכח לוח הזמנים הקצר, אבקש את התערבותך הדחופה".

בחודשים האחרונים אנו עוקבים ב'מידה' אחר התנהלותה של 'גלריית ברבור'. הגלריה אמנם מגדירה עצמה כ"מקום לאמנות בירושלים", אך בפועל, כפי שדיווחנו בהרחבה, מדובר במוסד המארח דרך קבע אירועים וכנסים של ארגוני שמאל כמו 'תאעיוש', 'לוחמים לשלום' וכאמור גם 'שוברים שתיקה'. אתמול פרסמנו התכתבות פנימית שבה מלין ממלא מקום ראש עיריית ירושלים, יצחק פינדרוס, על כך שסגירת הגלריה נמנעת בעקבות התערבותם של היועצים המשפטיים העירוניים. "יועצים משפטים וחוקים וכו' נועדו רק לדברים מסוימים", כתב פינדרוס.

מבנה גלריית ברבור, הממוקמת בשכונת נחלאות בבירה, נועד במקור לשמש גן ילדים חרדי, ופינדרוס רומז כי מנגנוני העירייה נמנעים מנקיטת הליכים נגד הגלריה כדי שלא לשחק לידיהם של החרדים. "ברור שעדיף שוברים שתיקה מגן ילדים, בפרט שיש חשש שהגן רחמנא ליצלן יהיה גן חרדי", כתב פינדרוס בסרקזם, בתגובה לפנייה מצד פעיל הימין שי גליק. במייל נוסף, חריף יותר, טען פינדרוס כי "כל זמן שיש סיכון שאולי יהיה שם גן חרדי, יעשו שם גם סניף של החמ(א)ס". בתגובה השיבה לפינדרוס חברת מועצת העיר מטעם מרצ, לורה ורטון, כי "שוברים שתיקה הוא ארגון של פטריוטים שמשרתים בצבא", בעוד ש"בגן ילדים חרדי מחנכים להשתמטות".

השיוך הפוליטי המובהק של 'גלריה ברבור' נובע בין היתר מהזדהות אידאולוגית עמוקה של מאשה זוסמן, ממקימות הגלריה ואחת ממנהלותיה, עם הקצוות השמאליים ביותר של המפה הפוליטית. בעבר, למשל, הציגה זוסמן מעבודותיה בתערוכת "נכבה, מי ראה? מי שמעה?" של עמותת השמאל הרדיקלי 'זוכרות', התומכת בזכות השיבה של מיליוני 'פליטים' פלסטינים לתחומי מדינת ישראל. בנוסף, במאמר שכתבה לפני כארבע שנים הסבירה זוסמן כי היא רואה בגלריית ברבור כלי להעברת תפיסת עולמה הפוליטית, באמצעות מתן "דגש על אירועים העוסקים בנושאים פוליטיים אקטואליים – כיבוש, אפליה, מדיניות תרבותית וכלכלית וכדומה".

אם גלריית ברבור הייתה פועלת במימון פרטי, העניין לא היה מעסיק אותנו. חופש הביטוי וזכויות הקניין מאפשרות חירות מלאה לכל פעילות פוליטית, קיצונית ככל שתהיה. אך לא כך הדבר. מנתוני דו"ח התמיכות העדכני של אגף התרבות בעיריית ירושלים שהגיע לידי 'מידה' עולה כי בשנים 2016-2015 כספי הארנונה של תושבי ירושלים מימנו את פעילותה של גלריית ברבור בסכום מצטבר של קרוב ל־123 אלף שקלים. סכום זה איננו כולל את ערך הנכס שבו פועלת 'ברבור', ושזכות השימוש בו ניתנה לגלריה בהרשאת העירייה. כאמור, גם משרד התרבות תומך בגלריה.

כפי שדיווחנו בעבר, המשנה לעניינים פליליים ולמשפט מנהלי בלשכת היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד דני ליבמן, התריע בפני אנשי ברבור פעם אחר פעם כי הגלריה "אינה רשאית" לקיים בשטחה "פעילות מפלגתית או פוליטית". בברבור כאמור לא מתרשמים מחוות הדעת של המשנה ליועמ"ש, וממשיכים בשגרת אירוח פעילי שמאל.

באופן תמוה, במקום לדרוש הטלת סנקציות על הגלריה בגין הפרת הוראותיו, עו"ד ליבמן ביקש ממנכ"ל העירייה למנף את הסירוב העקבי מצד גלריית ברבור כדי לבחון את האפשרות להעניק תעודת הכשר לפעילות הפוליטית המתרחשת בגלריה, וזאת באמצעות ניסוח הסכם המגדיר "את מהות השימוש המותר לגלריה באופן מפורט ככל האפשר ושיתייחס גם למקרים כגון האירועים הנ"ל (אירוח תאעיוש, דרכנו וכו' – ג"צ), וכדי למנוע תלונות ומחלוקות".

יו"ר הבית היהודי בירושלים דב קלמנוביץ המכהן כמשנה לראש העיר, מתכוון לקיים מחר משמרת מחאה מול גלריה ברבור, במידה והרצאתה המתוכננת של מנכ"לית 'שוברים שתיקה תצא לפועל. "פעילות שוברים שתיקה בירושלים נועדה לעורר חיכוכים ומדנים בתוך שכונת נחלאות המאופיינת בסובלנות וקבלת האחר" אמר קלמנוביץ והוסיף, "אני לא מעלה על דעתי שראש העיר ברקת ייתן לארגוני שמאל קיצוני כשוברים שתיקה לעשות במבנה עירוני קן לפעילות שמאל קיצונית בניגוד לחוות דעת משפטית".

מעיריית ירושלים נמסר: "בהנחיית ראש העיר ירושלים ניר ברקת, יזומנו נציגי גלריית ברבור לשימוע דחוף מחר בבוקר בשל הפרות חוזרות ונשנות של הנחיות היועץ המשפטי. ההנחיות קובעות באופן ברור כי לנציגי הגלריה אסור לאפשר לגופים חיצוניים שימוש בגלריה ובשטחה כל עוד אין לגלריה הסכם רשות שימוש המסדיר את פעילותה".

תגובת עו"ד יוסי חביליו, המייצג את גלריית ברבור: "אנו סבורים כי לגלריה ברבור, שהנה מוסד אומנותי ותרבותי, אוטונומיה ומנדט לפעולה שהנם רחבים יותר מ'הצגת תמונות, פסלים וכו' וטיפול בצמחייה שבגינה'. נדמה שעיריית ירושלים משמשת, בהנחיותיה לגלריית ברבור, כלי לגורמים פוליטיים ו/או מפלגתיים לפגיעה בחופש הביטוי ולגריפת הון פוליטי. איני יודע האם בפניות מצד המשנה ליועמ"ש העירייה לא מעורבים שיקולים פוליטיים־מפלגתיים. ככל שהחלטה או הנחיה של העירייה להקפיא כספים לגלריה ברבור לא תבוטל, מתכוונים מרשיי לנקוט בהליכים משפטיים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. "שוברים שתיקה" מדברים בחו"ל – חבורת מלשינים בוגדים, הם לא יודעים שאת הכביסה המלוכלכת צריך לכבס בבית?
    "שוברים שתיקה" מדברים בארץ – מה פתאום נותנים להם פה במה? אם לא טוב להם פה שילכו לחו"ל.

    1. הבעיה היא לא שהם מדברים, הבעיה היא שהם
      1) משקרים
      2) מרצים בפני תיכוניסיטים (גם חרף הוראה מפורשת של שר החינוך) ואפילו בפני חיילי צה״ל
      3) עושים שימוש בכספי ציבור ו/או בבמה הממומנת על ידי כספי ציבור

      אתה פופוליסט שטחי. אני מקווה שהם לא מספיק טיפשים בשביל לשלם לך על התגובות האלה.

  2. עו"ד חביליו ייצג גם את השטן, אם הוא יתבע את עיריית ירושלים.
    אין להאמין למילה אחת שלו – מאז פיטרו אותו מלהיות עורך הדין של העירייה הוא עושה כלללל מה שאפשר נגדה.
    אני בהלם שהוא מעורב אפילו בסיפור הזה, שלא מדבר אליו כלל באופן אישי.