הברית החדשה: אובמה ומרקל נגד טראמפ

בחירות דמוקרטיות? הצחקתם את אובמה, שבשבוע שעבר ביקר בגרמניה ועודד את המדיניות החדשה של מרקל לצאת נגד ארה"ב ובריטניה

אובמה ומרקל בשער ברנדנבורג, 2013. צילום: פיט סוזה, הבית הלבן

בשבוע שעבר חזר ברק אובמה לנאום בשער ברנדנבורג, לאחר שנאם שם כנשיא בשנת 2013. אלא שהפעם הוא עושה זאת כאזרח פרטי וכאורח של ״יום הכנסייה״ האוונגלית-פרוטסטנטית הגרמנית, לציון 500 שנה לרפורמציה. ארבעה חודשים לפני בחירות כלליות גורליות בגרמניה, הופיע אובמה בפני 70 אלף חברי הכנסייה האוונגלית לצדה של בת הכומר האוונגלי, אנגלה מרקל, והעניק לה חיבוק פוליטי שלו היא די זקוקה.

אובמה, שקיים בברלין את הופעתו הבינלאומית הראשונה מאז עזב את הבית הלבן, החמיא לקנצלרית ואמר שהיא הייתה בעיניו אחד השותפים המועדפים ביותר לעבודה מבין שאר מנהיגי העולם. הוא העניק גיבוי מלא למדיניותה בנושא ״משבר הפליטים״ וקרא לנוכחים ולשאר הצופים (הופעתם של אובמה ומרקל הועברה בשידור חי בטלוויזיה הציבורית הגרמנית) להתגייס נגד הכוחות האנטי-דמוקרטיים, המתחזקים ברחבי העולם לנוכח ״הסדר העולמי הנמצא בפני פרשת דרכים״.

אובמה נמנע מלנקוב בשמו של מחליפו כאחד הגורמים ל״משבר הסדר העולמי״, ובחר לרמוז על כך בדרך עקיפה. הוא תיאר את המציאות העולמית בתקופת ילדותו: ״מסך הברזל״ במזרח אירופה, האפרטהייד בדרום אפריקה, דיקטטורות ששלטו ברוב העולם ״כמצב נורמלי״. אולם, הדגיש אובמה, דבקותן של מערב אירופה וארה״ב בערכי החוק, זכויות האדם והסחר החופשי הצליחו לייצר התקדמות ולשנות את פני העולם.

״אני חושב, שעלינו לעמוד מאחורי העקרונות החשובים שלנו ולפעול נגד הזרמים האנטי-דמוקרטיים״, הדגיש אובמה.

דברים אלו קיבלו משנה תוקף כמה ימים לאחר מכן, כאשר נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, הגיע במסגרת מסעו הבינלאומי הראשון מאז נכנס לבית הלבן לפסגת מנהיגי נאט״ו בבריסל ולמפגש ראשי המדינות המתועשות, מועדון ה-G7, בסיציליה. בעוד בבריסל נמנע הנשיא האמריקני לזעזע מחדש את יסודות נאט״ו, לפחות כלפי חוץ, בפסגת ה-G7 בסיציליה שררה אווירה קשה למדי. זאת בעיקר בשל סירובו של טראמפ להתחייב לעקרונות הגנת איכות הסביבה, המחייבים את המדינות המתועשות לצמצם באופן משמעותי בשנים הקרובות את פליטת גזי החממה בתחומן. טראמפ מתנגד להטיל על התעשייה האמריקנית מגבלות, שיפגעו ביכולתה להגביר את כושר הייצור שלה.

העמדות שהציג טראמפ בסיציליה, אך גם בבריסל, הביאו את מרקל לצאת אתמול בהצהרה החריפה, לפיה על אירופה להפסיק לסמוך על אחרים – קרי על ארה״ב, ולהתחיל לעמוד על רגליה: ״הזמנים בהם יכולנו לסמוך לגמרי על אחרים עברו, חוויתי זאת בימים האחרונים״, אמרה הקנצלרית, ״אנחנו האירופים צריכים באמת לקחת את גורלנו בידינו״. דבריה הברורים של מרקל מבטאים את ההבנה הגוברת באירופה מאז בחירתו של טראמפ ואחרי ה״ברקזיט״, שאם האיחוד האירופי רוצה לשרוד במציאות העולמית החדשה, עליו לנתק את חבל הטבור שקשר אותו עד כה לארה״ב ולפתח יכולות מדיניות, כלכליות וצבאיות עצמאיות, שאינן תלויות עוד בחסדיה של וושינגטון.

מרקל הביעה בדבריה את המודעות הגוברת באירופה לכך שהתנאים הבינלאומיים המשתנים מעניקים לאירופה הזדמנות פז להמציא את עצמה מחדש ולהפוך למעצמה בפני עצמה. על העמדה האירופית החדשה הזו כתבנו ב״מידה״ כבר לפני שלושה חודשים, בעקבות ״ועידת הביטחון״ במינכן.

מבחינתה של מרקל מהווה ״הצהרת העצמאות״ הזו השלמת מהפך משמעותי: כמי שגדלה במזרח גרמניה הקומוניסטית, ראתה מרקל בארה״ב את חומת המגן היחידה של המערב על כל ערכיו. בימים בהם איש לא האמין שחומת ברלין תיפול ובריה״מ תיעלם, חלמה מרקל לנסוע לארה״ב כשהיא – הפיזיקאית באקדמיה למדעים של מזרח ברלין – תצא לפנסיה, בעוד שנתיים מהיום. אך, להיסטוריה היו תוכניות אחרות עבור העולם ועבור מרקל.

לאחר נפילת חומת ברלין, כשמרקל החלה בדרכה המהירה לצמרת השלטון בגרמניה, היא המשיכה לראות בארה״ב מגדלור של חופש, דמוקרטיה וצמיחה. עד כדי כך, שכאשר ארה״ב של ג׳ורג׳ וו. בוש יצאה למלחמה בעיראק, בניגוד לדעתם של רוב האירופים, מרקל עמדה מול הסחף האנטי-אמריקני בארצה והביעה תמיכה מוחלטת במדיניותו של בוש בנושא העיראקי.

בחירת טראמפ לנשיאות שינתה באופן מהותי את גישתה של מרקל כלפי בעלת הברית הגדולה. בצד החשדות מפני מדיניותו ויחסיו הקרובים עם פוטין ונתניהו, רואה מרקל בקונסטלציית היחסים הנוכחית עם ארה״ב יתרון מעבר להזדמנות לעצב את אירופה כמעצמה: גרמניה, שאוהבת להטיף לאחרים מוסר, יכולה היום להציג את עצמה כמעצמה מוסרית. אין דבר שיכול ללטף יותר את האגו של הגרמנים מתדמית שכזו, ואין דבר שיכול לסלול טוב יותר את דרכה של מרקל לתקופת כהונה רביעית.

לצדו של אובמה ב״יום הכנסייה״ האוונגלית בברלין הודתה מרקל: ״אני יודעת שאני עושה טעויות, הידיעה הזו לא מחלישה אותי, אלא מחזקת אותי ומעניקה לי כוח להתמודד עם דברים אחרים״. מרקל מוכנה נפשית למאמץ הגדול הבא העומד בפניה: המאמץ להפוך את אירופה למעצמה עצמאית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

    1. הוא תמיד היה נגד האינטרסים של ארה״ב ופעל בשירות מפעיליו מאיראן

  1. לוזרים!!!! באשר למשבר הסדר העולמי אני מקווה שזרימת המהגרים המוסלמים יטביעו את מרקל ואז שיבוא אובמה וידבר איתה על דמוקרטיה

    1. לא שאני כל כך בעד מרקל אבל מי אתה רוצה שיהיה במקומה? אם זה לא היא אז זה יהיה מישהו מהשמאל

  2. "בצד החשדות מפני מדיניותו ויחסיו הקרובים עם פוטין ונתניהו" ??? , ממתי אנגלה מרקל היא אויבת של נתניהו? , נכון שבגרמניה קיימת תופעה אנטי ישראלית , אבל מרקל דווקא תמכה בישראל באופן די עקבי , יש הבדל גדול בין ההנהגה הנאיבית שח חוסיין אובאמה , להנהגה של מקרל שאומנם נגועה בנאיביות אבל ברוב הפעמים נואת אופי פרגמטי .

    1. הצג בבקשה הבדל אחיד בין מרקל לאובאמה ביחס לישראל (או בכלל).

    2. הצג בבקשה הבדל אחד בין מרקל לאובאמה ביחס לישראל (או בכלל).

  3. אובמה מתחיל להזיק מחוץ לנשיאות –

    זה היה רק עניין של זמן עד שהמתוסכל הזה יתחיל להזיק בכל מיני תפקידים מיוחדים או סתם מתוקף היותו נשיא לשעבר. חכו עוד קצת ותהיה לנו מהדורה חדשה של ג'ימי קרטר, שליח מיוחד וכו

  4. התכוונת מעצמה גרמנית! גרמניה מתחילה שוב בקמפיין לכיבוש אירופה.

    1. הגרמנים כבשו את אירופה כבר מזמן (ב 1989 אם לדייק). טראמפ והברקזיט רק נותן להם תירוץ למסד רשמית את שליטתם המוחלטת באיחוד האירופאי.

  5. הגרמנים לא השתנו… הם רק נחים… והפעם עם שותף ג'יהדיסט בתחפושת… שניהם תומכים באיראן גרעינית…

  6. איבדתם אותי ב"גרמניה מעצמה מוסרית". הם לעולם לא יכולים להיות מוגדרים כמעצמה מוסרית ועוד רק 2 דורות לאחר שביצעו רצח עם. גם לא אף אומה אחרת באירופה. בגרמניה יש עדיין כל כך הרבה אנטישמיות מוסתרת.

    1. זה לא משנה כל כך, גם ללא הכתם השחור הזה גרמניה היא ממש לא מעצמה מוסרית, להפך.
      אם אנחנו שמאלנים שרואים אונס של גרמניות, גרמניה עצמה וכל מערב אירופה ע"י תרבות עולם שלישי ואונס כלכלי כ"מוסרי" – אז, כן גמרניה היא מאוד מוסרית.

      אך כל בן אדם נורמלי יודע שהגרמנים שוב פעם הולכים להרוס את אירופה. כל בן אדם נורמלי רואה ששום דבר לא השתנה. המרשעת הזו מרקל משתפת פעולה עם אובמה ושאר הגלובליסטים כדי להרוס את העולם.

      לפי דעתי ההבדל בין היטלר ומרקל הוא יחסי ציבור.

    2. ג'וספה שלום,
      זה בדיוק העניין, אנחנו חיים בעולם של שקר ושל תדמיות.
      הגרמנים חייבים את המקום המוסרי על מנת להיות מעצמה.
      הם חייבים לכסות על ערוותם הגלויה לכל (וזה לא משנה שכולם יודעים את האמת).
      הרצון לא השתנה מלפני 2 דורות רק השיטה.

  7. Typical of an evil personality, like that of that former president, that it will not rest until as much as possible evil is accomplished.

  8. אז אם מנהיג לשעבר מופיע באירועים רשמיים במדינה ידידותית זה אנטי דמוקרטי? או שלמילים אין יותר משמעות ב"מידה"?

  9. מי עדיין לא הבין שאובמה המוסלמי עשה כל שאפשר להעצים את האיסלם ולגמד את אמריקה ולפגוע בדרך גם בישראל .

  10. והנה שוב גרמניה משתלטת על אירופה צבאית ופוליטית. הגיב:

    מה לא ברור בהצהרה של מרקל? מה לא ברור בתמיכה של אובאמה? דרכם הפרוגרסיבית ידועה, האמתלה בה ישתמש השלטון הגרמני בכלל לא משנה. שוב ישתלטו על אירופה צבאית, כלכלית ופוליטית ויפעילו אותה כנגד כל התנגדות בריטית או אמריקאית לשמור על עצמאות המדינות האירופאיות שישאו בנטל הגרמני.
    שוב גרמניה מרוב ללכת שמאלה תיפול ימינה ותחבור לגרועים שבאויבים ולגרועות שבאידיאולוגיות.
    שוב הדבר היחידי שיעמוד מולם תהיה ארה"ב.
    עוד פיסת פאזל בדרך למלחמת העולם השלישית התבהרה – אירופה שוב נכנסת באיחור למירוץ החימוש.

    שיהיה לכולנו בהצלחה.

  11. "לפתח יכולות מדינית, כלכלית וצבאית עצמאיות, שאינן תלויות עוד בחסדיה של וושינגטון"
    דבר כזה לוקח שנים ותרבות של תחרות ולא ניתן לעשות כתוצאה מאיזה החלטה גחמנית של פוליטיקאית שעבר זמנה. זה אין היום באירופה הנהנתנית והרופסת כך שמה שהוכרז בנאום הנ"ל מסמל בעצם את המשך שקיעתה ולא דרך חדשה…

  12. חופש ביטוי? הצחקתם את אלדד בק.
    אני לא מבין על מה הרעש. אובמה מטייל בעולם ומפטפט על ילדותו ועל כך שדמוקרטיה זה סבבה ודיקטטורה זה קקה.

    גם לשיטתו של הכותב, אפילו הביקורת האיומה עקיפה ולא מזכירה את טראמפ בשמו.

    על מה יהיה המאמר הבא? על עיתונאי מה"ניו יורק טיימס" שיעשה כתבה אוהדת על הילארי קלינטון המשחקת שחמט בפיג'מה ונעלי קרוקס עם השכן?

    1. כן, זאת הייתה סתם פגישה תמימה בין שני ידידים. אם תכתוב את זה אלף פעמים, אולי בסוף תמצא מישהו שיאמין לך. חבל רק שאתה לא מאמין לזה בעצמך. הרי אתה לא תמים עד כדי כך. מיתמם כן, תמים ממש לא.

  13. המערב מתנוון בקצב מואץ.

    ניתן לראות זאת בברור בדמותן המגוחכת (הזוג המוזר) של ה"גרמניה החדשה" – מרקל, ו"האמריקאי החדש" – אובמה.

  14. במקום שאירופה תתנתק מטראפ. על ארצות הברית להתנתק מאירופה. ממילא זאת יבשת אבודה. תוך שנים היא תהיה מוסלמית. אז מי צריך אותה בתור מוסלמית.