בספורט אין קבוצות מעורבות, וגם בצבא אסור שיהיו

ענפי הספורט מתנהלים בהפרדה בין גברים לנשים מסיבה פשוטה: השחקנים רוצים לנצח, ולא מעלים בדעתם להנמיך את רף הדרישות בשם ה"שוויון" המלאכותי

חיילות גדוד קרקל המעורב באימונים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בין תחום הספורט לעולם הצבאי ישנו קשר הדוק. לאורך ההיסטוריה, ענפי ספורט שונים התפתחו מתוך הצורך לרכוש כישורים ויכולות למען הישרדותו האישית של האדם ולמען קיום משפחתו, שבטו ועמו. כך נוצרו ענפי ספורט שונים כגון ציד, סיף, אמנויות הלחימה, מקצועות האתלטיקה השונים ועוד.

האדם הבין כי על מנת לשרוד את האיומים המסכנים אותו עליו לרכוש חוזק פיזי ומנטלי, כמו גם כישורים אישיים וחברתיים. כדי להגיע להישגים במסעות ציד, מלחמה או הגירה לשטחי מחיה חדשים, נדרש האדם לשכלל את תפקודו על-ידי קיום משטר אימונים בתחומים כמו קליעה, רכיבה, או לחימה פנים-אל-פנים.

הפרט, שלמד כי ביכולתו לפעול כחלק מקבוצה לשם השגת מטרות ויעדים משותפים, הבין כי נדרשים אימונים משותפים והכשרה של פרטים נבחרים מתוך הקבוצה, בהתאם למאפייניהם הפיזיולוגיים, יכולתם וכישוריהם, תוך הצבת ספים שיאפשרו דינמיקה חברתית והשגת כושר פעולה גבוה, לשם ביצוע משימות קבוצתיות שונות.

בהתאם לזאת התפתחו מאז תקופת יוון ורומי ענפי ומקצועות הספורט בתרבויות שונות, שבהם התחרו גברים צעירים וחסונים זה בזה בתחומים כדוגמת היאבקות, אגרוף, הטלת כידון, מרוצי כרכרות, ריצה ועוד.

גם בעת החדשה התפתחו ענפי ספורט מהצורך הצבאי, כדוגמת הביאתלון – ספורט המשלב גלישת סקי וירי ברובה, שמקורו באימוני צבא נורווגיה, והמקביל ל"ירי אחרי מאמץ" בצה"ל. ספורט הניווט התפתח מצרכים צבאיים, וכיום מתחרים בו אזרחים בכל קצוות העולם בקטגוריות גיל ומין שונות.

הספורט כאמצעי לפיתוח כושר וכשירות התמסד ברבות השנים לתחרויות מאורגנות, כדוגמת האולימפיאדה, שבה מתחרים מיטב האתלטים כדי לנצח. כל קבוצה, שבט, חברה ומדינה חפצי ניצחון, דאגו להעמיד מתוכם את הכשירים, המיומנים והחזקים ביותר, שביכולתם להביא להכרעת אויביהם באופן מוחץ.

לא בג"ץ מכריע מי מנצח בקרב

במסגרת תחרויות ספורט לאורך שנות ההיסטוריה האנושית, ובהעדר שינוי מהותי באבולוציה ובהתפתחות גוף האדם, הבינו המנהיגים תאבי הניצחון שגברים שיתמודדו מול נשים – ינצחו. הם הבינו גם שקבוצות מעורבות, שבהן מתחרים יחדיו נשים וגברים, יפסידו לקבוצות גבריות.

ניסיון לעמת מתאבק או מתאגרף גבר מול אישה נועד לכישלון מוחץ, כפי שהוכח לא מכבר בתחרות אגרוף שערך חיל הנחתים האמריקני. גם בתחרויות ריצה נמצא כי האצנית האולימפית הטובה ביותר לא הייתה נכללת בעשיריית האצנים המובילה במקצים השונים. במקצי השחייה לא תמצאו שחיינית אחת שמתקרבת לשיאי הגברים.

האם באמת יש סיכוי לקבוצת כדורסל נשית מול גברית, לנוכח ההבדלים הפיזיולוגיים הנראים כל כך לעין? האם מישהו חשב להנמיך את הסל של הקבוצה הגברית, או להציב תחתיו סולם? האם מישהו חשב לשלב שחקניות כדורגל, מוכשרות ככל שיהיו, בליגה למקומות עבודה, שלא לדבר על הליגה הלאומית? היכן היא אליס מילר של עולם הספורט, שתעתור לבג"ץ בניסיון להתקבל לבית"ר ירושלים או למכבי תל אביב?

מדוע אין ספורטאיות בקבוצות מעורבות בכל רחבי העולם במקצועות כגון פוטבול, רוגבי, הוקי, כדור-בסיס ואפילו קריקט? הייתכן שלא נמצאה אישה מתאימה ואמיצה בכל רחבי העולם שתחולל את השינוי, בין אם בעצמה ובין אם באמצעות תנועת מחאה חברתית ופעילות משפטית בשם ערכי כבוד האדם, השוויון וחופש העיסוק? מדוע זה ישנן תחרויות גולף, קליעה ואפילו תחרויות שחמט נפרדות לגברים ולנשים? האם במשחק המלכים אין מקום לשלב מלכות במשחק זה מול זו?

מכובדיי מעצבי המדיניות: אם בספורט, שבו המפסידים הולכים בסוף התמודדות הביתה או לכל היותר יורדים ליגה, לא השכילו לשלב נשים בקבוצות גבריות או לעמת גבר מול אישה בתחרויות, מניין האומץ לשלב נשים במסגרות לוחמות מעורבות, שמבחנן הוא מבחן של דם ואש בשדה הקרב, שבו המפסידים לא חוזרים הביתה כלל אלא יורדים אל מתחת לאדמה?! מנין לכם המחשבה כי החלטתכם טובה ממסקנות מחקרים רבים שבוצעו בארץ ובעולם המעידים אחרת? כיצד עלה בדעתכם לפעול בסתירה לטבע האדם ולניסיון האנושי המצטבר מזה אלפי שנים?

באיזו תחרות ספורטיבית מקצועית חשבתם למצוא שוויון והקלות? ערך השוויון לא רלוונטי בשדה הקרב הפיזי שבו נלחמים לחיים או למוות, ובג"ץ אינו מכריע מי המנצח בסופה של מערכה ומי מפסיד בה. ערך זה אף אינו מופיע בעקרונות המלחמה, להבדיל מערכים כמו עמידה במשימה וחתירה לניצחון, מקצועיות, אחריות וחיי אדם. האם אלו הערכים העומדים לנגד עיניכם בבואכם לעסוק בסוגיה זו, הטומנת בחובה את חיינו ועתידנו במדינת ישראל?
_______________

אל"מ במיל' טל בראון ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, ושירת כמפקד בה״ד ורמ״ח בחיל האיסוף הקרבי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

32 תגובות למאמר

  1. המאמר ריק מתוכן. אף אחד לא מצפה מנשים לוחמות להיות גדוד חיר"מ. חלאס. הן לא משוות לגדוד 12 או 890, בסףך הכל צריכות לתפוס קו בגבולות שלום! ובכל לחסןך ולאפשר לחטיבות הרלוונטיות להתאמן כמו שצריך.
    יוצא מן הכלל הוא הפיילוט בשריון שהוא חסר כל היגיון ובוודאי יכשל.

    1. גם הניסיון לייצר גדוד חי"ר נחות כקרקל נכשל. 12 שנה ואין שדרה פיקודית שצמחה שם, מוטיבציה נמוכה ואחוזי נשירה גבוהים. צה"ל, במקום ללמוד מטעויות העבר, מייצר עוד גדודים מעורבים עקב האג'נדה השיוויונית שזרה לערך הניצחון. לא צריך נשים בקו האש. הן יהפכו למטרה לחטיפה ואונס. הן בעיקר נפצעות ואת סרגל המאמצים צריך "להתאים" להן שוב ושוב. לא חסרים גברים לוחמים. שצה"ל ישתמש בהם.

    2. למה מתעקשים על גדודים מעורבים ?
      למה שלא יקימו גדודים לוחמים על טהרת המין הנשי ?
      אם הן כל כך טובות שיעשו להם גדודים משלהן ונראה אותן.
      אני יעזור לך להבין, צריך שיהיו כמה גברים כדי שיעשו את העבודות השחורות הקשות והכבדות, ועיקר העיקרים הוא כמובן, לקיים בהידור את המטרות של הקרן לישראל חדשה שהם הזניית צבא ההגנה לישראל והפיכתו לצבא עלוב ואימפוטנטי ויצירת "ישראל חדשה" שהיא מדינת כל גוייה ובעיקר חסרת דת יהודית .

    3. בוקר טוב אלכס "החכם"
      שלוש שנים+ עברו מאז כתבת את תגובתך למאמר וראה זה פלא- דווקא יש מי שמצפה ועושה.

  2. המאמר מתריע מפני מדרון חלקלק שמתחיל משילוב נשים בשריון ולך תדע לאן עוד ירחיבו את זה

  3. וואי וואי, מה יעשו לך עכשיו כל חסידי הפוליטילי קורקט. לא לחינם מפקדים בכירים ממלאים פיהם מים ולא אומרים את דעתם האמיתית. ככה צהל הולך לרדת ברמה עוד ועוד. לאחר שהכיל את האוייב, מבין את מניעיו ומתחשב בו. עכשיו מגיע השלב שצריך לתת לאויב לנצח.

  4. בספורט האיכות מכריעה
    בצבא – לעיתים הכמות מכריעה: הצבא הסוביטי היה נחות בהרבה מהצבא הנאצי, וגם הצבא האמריקאי לא היה משהו, והם הכריעו רק בזכות הכמות את מלחמת העולם השנייה.

    השאלה האמיתית היא האם הפגיעה בחיילות המתגייסות (הרבה יותר נכות צה"ל) ובמוטיבציה של חיילים גברים וחיילים חרדים שלא מתגייסים עקב כך שווה את מיעוט החיילות . לדעתי – לאֱ!

    1. באיזה מלחמה ממלחמות ישראל הכריעה הכמות ?

    2. כנראה שלא ממש למדת היסטוריה
      נכון שהטייגר והטייגר 2 היו עדיפים על הנייר על כול טנק אחר הגזרה
      אבל כמות הטנקים הנ"ל בפועל היתה נמוכה והם היו מלאי תקלות
      הT34/5 והשרמן ריפלי שני טנקים העקריים של בעלות הברית בחישוב סופי היו עדיפים על הטנקי פנצ'ר הגרמניים

    3. למשתמש האנונימי – בכל מלחמות ישראל הכמות הכריע! גם במיקרים שבהם בסה"כ היו לנו פחות חיילים, בכל קרב הבקעה שבו ניצחנו, זה היה בזכות זה שבאותה נקודה היה ריכוז כוחות ומאמץ כך שנקודתית בסביבת הקרב היה לצה"ל יתרון מספרי ניכר.
      זה נכון אפילו לגבי מלחמת העצמאות.

    4. יופי טומי, ונניח שאתה צודק ו "בכל קרב הבקעה שבו ניצחנו, זה היה בזכות זה שבאותה נקודה היה ריכוז כוחות ומאמץ כך שנקודתית בסביבת הקרב היה לצה"ל יתרון מספרי ניכר."

      אבל עד עכשו לא נוצר באותה נקודה של ריכוז ריכוז כוחות ומאמץ יתרון מספרי באמצעות לוחמים (לוחמות) עם סרגל מאמץ ויכולת פיזית נחותים.

  5. הרעיון שמאחורי הגופים שמתאמצים לקדם "צדק חברתי", "שוויון לנשים", "רב-תרבותיות", "דו-קיום" ו"פלורליזם" הוא פשוט: לסכסך בין מגזרים (נשים וגברים, דתיים וחילונים, מזרחיים ואשכנזים, ערבים ויהודים) וכך לפורר את החברה בישראל ולהחליש את מדינת ישראל. כל כך פשוט וכל כך שקוף:

    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-55654-00.html

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/863/135.html

    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/223078

  6. 1. אוי לנו מהיום בו נצטרך, בגלל שיאים חדשים של התקינות הפוליטית, לגייס לשרות קרבי ילדים בני עשר, כי "אין להפלות מגדרים", יאמרו, "וודאי לא מגדר בעל נפש כה רכה כעוללים הללו".
    2. אין לי בעיה עם "חטיפה" ו"אונס" של חיילותינו. גם חיילינו השבויים לא ליקקו ולא ילקקו דבש, ואם שוויון, אז שוויון.
    3. יש לי כן בעיה עם התבוסה המסתמנת במלחמה הבאה בגלל הדחף לרצות את הפמיניבטיות.

    1. חיילת בשבי של החיות מסביבנו זה אסון. פשוט אסון. מלכתחילה אנחנו מתגייסים לצבא בשביל להגן על הנשים שלנו.

  7. יש רק הבדל אחד בין צה"ל לספורט.
    בספורט העיקר הוא לנצח.
    בצה"ל לנצח היא מילה גסה.
    אשר על כן נשים בצה"ל דוקא רצויות, ועוד כשזה עטוף באידיאולוגיה נעלה של "שוויון. מה רע? שתי צפורים במכה אחת.

  8. יפה.
    סתם ידע כללי-באולימפיאדה מתכננים כן לשלב גברים ונשים באותה תחרות אך בצורה שהתחרות תישאר שוויונית- למשל מירוץ שליחים שבכל קבוצה יש שלושה גברים ושלוש נשים, וכן תחרויות ג'ודו קבוצתיות, שגם בהם כמובן לא תתמודד אישה מול גבר, אלא בכל קבוצה יהיו מספר גברים ומספר נשים והגברים יתמודדו מול הגברים והנשים מול הנשים.
    כל זה רק מדגיש את חוסר השוויון ביכולות…

    1. רועי ידידי, כמה חבל שאי אפשר לסכם עם הצבא האירני שגם הוא ישלח לחזית חטיבות מעורבות של חיילים וחיילות מול החטיבות המעורבות שלנו. כי אם, חס ושלום, ישלחו חטיבות על טהרת החיילים מול החטיבות המעורבות שלנו, יקרה לחטיבות המעורבות שלנו מה שיקרה לקבוצת מירוץ השליחים או הג'ודו המעורבת מול קבוצת מירוץ השליחים או הג'ודו על טהרת הזכרים: עיבור מונומנטלי!

  9. זורם עם כל מה שכתוב במאמר – אבל לא צויין משהו אחד.
    האם אתה תומך בשילוב נשים בצבא עם אפס הפרדה – משמע, גברים ונשים יעברו את אותם מבחנים, אותם הקלות, אותו יחס – וכו'?

  10. תראו, ביחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, ביחידת האב"כ של חיל ההנדסה הקרבית, בחיל הרפואה, בחיל החימוש, חיילות משרתות באותם צוותים ביחד עם הבנים. הכשירות של היחידות המעורבות הללו לא נפגעת נהפוך הוא.

    הבעיה מתחילה שרוצים לשלב בנות בתפקידים שההגיון הבריא אומר שיש כאן בעייתיות כמו למשל יחידות חי"ר לסוגיהם. הרי נניח שצריך לבצע סחיבת פצוע, ברור שגם בחורה יכולה לבצע את הסחיבת פצוע אלא שעדיף שבחור יעשה זאת מסיבות ברורות.
    כנ"ל לגבי נפילה בשבי, או להפצע מכדור תועה בבטן.
    לסיכום, אין לי ספק שגם בחורות ונשים יכולות לשרת בכל תפקיד קרבי ולהכריע את האויב, אבל מה שמטריד אותי מאוד הוא הטמטום שלנו.

    1. הן לא יכולות לסחוב את המשקל, גם משקל יחסי בהשוואה לגברים הן אינן יכולות, זה קשור למסת שריר, חוזק שלד, אחוזי השומן של הנשים גהוהים יותר כי הן צריכות ללדת.
      לרוב הנשים אין יצר תחרותיות כמו שיש לגברים.
      תבחר 100 גברים ומאה נשים ותשאל אותם האם הם יהיו מוכנים ללכת ולהלחם ולסכן חיים ולחיות חיי חיילות ברור שרטץוב הנשים תסרבנה ואצל הגברים המספרים יהיו קהוהים יותר

  11. נשים נא זיכרו, צבא זה עסקי גברי נא להתאים את את עצמכם ולא שצה"ל יתאים את עצמכם אליכן!

  12. כל הכבוד על ההתייחסות המנומקת היטב.
    בעבר הייתי מפקד על לוחמות במג"ב כאשר הנושא היה עדיין בשלב פיילוט. מסקנתי הייתה אז ונכונה גם להיום, בוודאי שישנן נשים אשר תוכלנה להיות לוחמות אבל כמובן לא אוכל להשוות את הלוחמת הטובה ביותר מול הלוחם הטוב ביותר אבל הן המעט שבמעט, רובן אינן מתאימות במיוחד בתפקידים הדורשים כח פיסי ומנטלי, לעומת זאת ישנם תפקידים שנשים יבצעו טוב יותר מגברים, המגבלות של השילוב בין לוחמות ולוחמים כמות ויחס ביניהן לכל משימה מגבילה את העשייה היום יומית בשגרה ובוודאי במהלך קרב. לסיכום: העיקרון המוביל שעדיף להתמקד כל אחד במה שהוא טוב בו ויציל חיים, ולא מה יגידו עלינו כמה אנחנו שויוניים, "לא כל לוחם קרבי מסוגל להיות לוחם סייבר והפוך"

  13. ראשית, שיוויון הוא כן עיקרון חשוב בצה"ל. למשל, בואו נשווה מהנדס תוכנה שמרוויח 35 עד 40 אלף ש"ח לחודש, ותורם כ-200 אלף בחודש לתל"ג, מול פועל שמרויח שכר מינימום. ברור שלמדינה יותר כדאי לגייס למילואים את הפועל מאשר את מהנדס התוכנה ובכסף שנחסך להשקיע למשל בעוד מערכות מעיל רוח או טילים מדוייקים. אבל האם מישהו יעלה על הדעת החלטה מטכ"לית או החלטת ממשלה לפיה מי שמרוויח משכורת מעל גובה מסויים יהיה פטור משרות מילואים?

    שנית, זה נכון שבדברים פיזיים, הגבר הטוב ביותר עולה על האישה הטובה ביותר, אבל האישה הטובה ביותר עולה על מרבית הגברים האחרים. למשל, בענף השייט הישראלי, ואין כמעט ספורט אחר שדורש יותר כוח פיזי וכושר גופני משייט ואין כמעט ספורט אחר שבו לספורטאים הישראלים יש הישגים בינלאומיים כל כך מרשימים. בתחרויות בארץ תמיד מזניקים את כולם ביחד, ואז יש דירוג כללי ודירוג מגדרי, כשאת המדליות/גביעים מחלקים לפי הדירוג המגדרי. למרות שנדיר שבת/אישה תגיע ראשונה בדירוג הכללי, כמעט תמיד הנשים/בנות הראשונות מגיעות בקדמת הצי הכללי, ועוקפות חלק ניכר מהבנים – ומדובר על ספורטאים שהם בכושר וכח יותר טובים מחלק ניכר מלוחמי צה"ל הקרביים.
    לכן, גם אם נשים לא יכולות אולי להיות לוחמות בשייטת או סיירת מטכ"ל, אין סיבה שלא יהיו לוחמות בגדודי בט"ש וישחררו בכך את הגברים לטובת אימונים ומוכנות למלחמה.

    1. נראה שאתה לא מודע לכך, אך ישנו קיטריון של שחרור ממילואים שנקרא "תרומה למשק", בהחלט עובדים בעלי תרומה כלכלית וניהולית יכולים לדרוש ולקבל פטור ממילואים בעילה זו.

  14. מאמר שטותי. אין קשר בין צבא לספורט. אשה יכולה להיות לוחמת בדיוק כמו גבר. המילה ״גבר״ מציינת את מינו ולא אומץ, תבונה או כח. דוגמת הלביאה והאריה – מי החזק והמוביל ביניהם, ברור, הלביאה.
    מטרת המאמר ליצור מגדריות דתית בצבא וזה אסור שיקרה במדינה דמוקרטית.

    1. את מתעלמת מהעובדות
      1. יש משמעותית הרבה יותר נכות צהל ביחידות המעורבות מנכי צהל
      2. סרגל המאמצים הגופניים של הלוחמות נמוך יותר, וזה בא לידי ביטוי ביכולת לשאת ציוד ותחמושת וביכולת לשאת נפגעים. יש לזה גם משמעות קרבית משמעות קרבית.

      נראה שגם בדוגמת האריה והלביאה שלך מחנטרשת. האריה בטבע חזק מהלביאה, מכניע אותה, והורג את צאצאיה (שלא ממנו). למעשה, האריה (או צמד אריות אחים) נלחם עם האריה השליט, מגרש אותו, הורג את צאצאיו, ומשתלט על כל עדר הלביאות. כשמדובר באכילה, גם אם עדר הלביאות הן אלו שערכו את הציד – האריה הוא זה שאוכל ראשון.

  15. נעצור את הטיעון השובנסטי שמרני השיקרי בתזכורת קטנה במרבית טורנירי טניס מקצועני יש משחקי זוגות מעורבים.

    בעולם בו חיי הכותב השמרן והשובניסט הינו שחור ולבן ללא גוונים שלא לדבר על צבעים של משימות ודרישות גופניות …מנטליות ושיכליות

    1. עצור את הטיעון ה p.c., הפמיניסטי, "הנאור", המטורלל והשיקרי בתזכורת קטנה במרבית טורנירי טניס מקצועני יש משחקי זוגות זיכריים ומשחקי זוגות מעורבים (לגבי זוגות ניקביים, איני בטוח).

      בהתאם לערכי ה p.c., הפמיניסטי, "הנאור", המטורלל והשיקרי לא היו צריכים להתקיים משחקי זוגות זיכריים, אלא משחקי זוגות מעורבים בלבד.

      יש לך הסבר משכנע מדוע לא פועלים עפ"י ערכי ה p.c., הפמיניסטי, "הנאור", המטורלל והשיקרי ?

      ואידך זיל גמור …

  16. נראה שבאולימפיאדה הבאה יהיו קבוצות מעורבות בשם השוויון…

  17. מה הקשר בין ספורט לצבא? נשמע שהאיש לא היה יום.בצבא. אף אחד לא מצפה מהנשים להיות לוחמת באריות הים או חי"רניקית מדופלמת. משלבים נשים איפה שיכולים. עד היום.במגב, קרקל, חיל הים וכיוב השילוב.היה מוצלח.

    1. מסתבר שיש לך קיבולת שם מאחורה…
      אחרת איך תסביר את הבג"ץ האחרון? איך תסביר את מה שקורה בארה"ב?
      תגדיר שילוב מוצלח במדדים?