שנה לבחירת טראמפ: "הנשיא השמרן ביותר מאז רייגן"

יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, מרק צל: טראמפ מתמודד עם אקטיביזם שיפוטי וחקירות סרק כמו נתניהו

"לא נואם דגול". טראמפ | צילום: גייג' סקידמור, פליקר

"טראמפ הוא הנשיא השמרן ביותר שהיה בארה"ב מאז רונלד רייגן". כך אומר השבוע עו"ד מארק צל, יו"ר הסניף הישראלי של המפלגה הרפובליקנית, במלאות שנה לנצחונו המפתיע של טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית. "הוא כבר החל להסיר את החסמים הבירוקרטיים שהניעו חברות להעביר מפעלים ותעשיות למדינות אחרות. הוא הפעיל את מלוא משקלה של הנשיאות כדי לשכנע חברות אחרות להישאר בארצות הברית ופועל לקיצוץ מסים. את התוצאה כבר רואים כשהבורסה מרקיעה לשיאים חדשים, האבטלה בירידה ומדד הביטחון הכלכלי עולה בהתמדה".

התמודדותו של טראמפ החלה כקוריוז, ולכל אורך הקשת הפוליטית התקשו לקחת אותו ברצינות. בחירתו היכתה בהלם את תומכיו ומתנגדיו כאחד, והשנה שחלפה מאז היתה סוערת כמעט כמו התקופה שקדמה לבחירות – מינויים מעוררי תהיה והדחות בזק, הצהרות לוחמניות, חקירות מסועפות ומאבקים בממסד הרפובליקני. כל אלה הותירו אותו חבול מבחינה ציבורית, ושיעורי התמיכה בו הם מהנמוכים בהיסטוריה.

למרות זאת, צל נראה נינוח כשהוא סוקר את השנה החולפת. "העיתונאים לא סולחים לטראמפ על מה שנתפס על ידם כגזילת השלטון. הם נטרפים מכך שהוא לא מתרגש מהם. העובדה שהוא עקף אותם ופונה ישירות לציבור משנה את סדר העולם ויחסי הפוליטיקה-תקשורת שנבנו במהלך המחצית השניה של המאה העשרים מוציאה אותם מדעתם".

"הוא אדם חריג, שובר מוסכמות", מסביר צל. "הוא בעל חזון ועקרונות ובעיקר הוא איש של מעשים, מנהיג. הוא לא פוליטיקאי. הצרה שלו היא שהוא לא נואם דגול ולא תמיד יודע להביע בצורה הולמת את מחשבותיו".

"מהיום הראשון טראמפ שם לו כיעד לטפל בכל מה שהוא רואה כמגרעות של המערכת הפוליטית האמריקאית. כשלים ובעיות שבגללם הממשלה האמריקאית לא משרתת את הציבור והאזרח הקטן נפגע מכך". מכאן צמחה התמיכה בו בקרב האזרחים הפשוטים שמאסו בשחיתות וההסתאבות של המערכת הממשלתית. לטענת צל, טראמפ מחויב לנקות את ה"ביצה", כפי שהוא מגדיר את וושינגטון.

"בניגוד למה שהורגלנו לגבי הבטחות של פוליטיקאים במהלך מערכות בחירות – טראמפ באמת מתכוון לקיים את ההבטחות שנתן לאזרחים ולמצביעים שלו" אומר צל.  אך מה שמקשה עליו זו הבירוקרטיה המסואבת של וושינגטון – אותה ביצה שהוא הבטיח ליבש. זה כולל את ה"מורדים" בקרב מפלגתו שהקשו עליו מהיום שהצטרף למרוץ. על אף השליטה רפובליקנית בשני בתי הקונגרס, הוא נתקל בהתנגדות ומתקשה לקדם חוקים, כמו למשל ביטול "אובמה קאייר" –  ביטוח הבריאות של אובמה. כרגע הוא נאלץ לחפש פשרה.

טראמפ נתן שם לחברי בית הנבחרים המורדים מקרב הרפובליקנים, הRINO's  – רפובליקנים בשם בלבד, והוא סימן אותם כמכשול העיקרי בפני יישום המדיניות שהוא מבקש לקדם. צל מעדכן שעל מנת לפתור את הבעיה, "סטיב באנון, שהיה היועץ הבכיר של הנשיא, ממשיך לסייע גם מחוץ לבית הלבן. הוא מסתובב ברחבי ארה"ב כדי לאתר מועמדים אפשריים, השותפים לדעותיו של הנשיא, למירוץ שיהיה בשנה הבאה".

משילות ואקטיביזם שיפוטי

גם הפקידות הממשלתית מערימה קשיים: "טראמפ לא מיהר להחליף, כפי שהחוק האמריקאי מתיר, את מאות הפקידים שמונו בתקופת אובמה. כמו בישראל, גם לו יש קושי כרגע עם המערכת המשפטית". אומר צל.

בארה"ב הנשיא רשאי למנות מאות שופטים פדראליים, ושופטים רבים שמונו בתקופת אובמה מתערבים בהחלטות הנשיא ומנסים להכשיל פעולות שלו. לכן אחד המהלכים הרחבים שטראמפ מבצע כעת הוא גל מינויים לבתי המשפט הפדרליים, מה שמציף התנגדות וביקורת, אשר דוחפים מטה את אחוזי התמיכה בו.

"ממה שהבנתי לגבי טראמפ וממה שאני שומע ממכרים שלי שעבדו ועובדים איתו, הוא מתעלם לגמרי מהסקרים ובמיוחד מהביקורת התקשורתית", אומר צל. "הוא לא מייחס לכך חשיבות ולא נותן לדברים להשפיע עליו. כמו שהיה במהלך מערכת הבחירות כך גם עכשיו: טראמפ ממוקד מטרה. הוא מאמין בדרכו וימשיך לחתור להשגת היעדים שהוא מאמין שהם מה שיטיבו עם העם בארה"ב".

"גם במהלך מערכת הבחירות אמרו לו שאין סיכוי כי הוא לא מנהל מערכת בחירות לפי המקובל. היה לו צוות קטן באופן משמעותי מכל צוות קודם בששים השנים האחרונות והוא השקיע במרוץ כעשירית מהסכום שהמומחים טענו שהניצחון מחייב. גם במהלך מערכת הבחירות היו פרשיות וביקורת אבל הוא המשיך בשלו והצליח בניגוד לדעת המומחים".

"כמו שרייגן ידע לנצל את התקשורת של שנות השמונים, כך טראמפ הוא מומחה לניצול האמצעים התקשורתיים המודרניים כדי לדבר אל הציבור ולקדם את המטרות שלו" אומר צל.

דיבורים על מהגרים

מאז תחילת כהונתו של טראמפ צנח מספר המהגרים המבקשים להתאזרח בארה"ב בכ-70%. "זה קורה רק כתוצאה מההתבטאויות של טראמפ, ועוד לפני שנבנתה החומה בגבול מקסיקו", מסביר צל. "המהגרים מבינים שנגמר עידן ההטבות של אובמה, אז הם פשוט מפסיקים להגיע". אל מול הצגתו של טראמפ כמי שמקיים בעקשנות את הבטחות הבחירות שלו, יש מי שמנפנף בכך שהחומה עוד לא נבנתה. אולם צל מבקש להרגיע: "כרגע עוסקים בעבודת הרקע. טראמפ מתכוון לקיים את ההבטחות שלו וזו הייתה הבטחה מרכזית".

מרק צל | פלאש90

באשר לחקירות שמתנהלות נגדו אומר צל שהנשיא טעה במינוי החוקרים: "הראשון היה חלש מדי ונכנע ללחצי התקשורת. מחליפו מקורב לדמוקרטים. אין לו ברירה עכשיו אלא להמתין למיצוי ההליך ולספוג את ההדלפות ואת הביקורות. כרגע אין חשדות שנוגעות ישירות לטראמפ, אבל הוא מתמודד עם מסע של דה ליגיטמציה. מאוד דומה למה שעובר על נתניהו".

אם כבר נגענו בנתניהו – מה באשר להבטחה הגדולה שלו במהלך הבחירות שיעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים? מדוע זה מתעכב ולמה הוא לא מקיים את ההבטחה הזו?

"טראמפ יעביר את השגרירות לירושלים", אומר צל בנחרצות, "הוא הבטיח והוא יקיים. אבל כולם שוכחים שטראמפ אמר דבר יותר מהותי וחשוב במהלך מערכת הבחירות, וגם כשביקר בארץ: מעל לכל הוא תומך בריבונות ישראלית ובכך שהישראלים הם האדונים לעתידם. הוא לא יכפה פתרון מדיני, והוא מחויב למדיניות של הממשלה הנבחרת של ישראל. הוא לא יעשה צעדים חד צדדים בניגוד לאינטרס ולרצון של ממשלת ישראל", אמר ולא הוסיף.

"כרגע טראמפ רוצה לקדם את הציר נגד איראן, המורכב ממדינות סוניות ביחד עם ישראל. זה מחייב בניית אמון אבל בראש ובראשונה מנהיגות. כאן טראמפ נאלץ לתקן את הנזקים העצומים שאובמה עשה למעמדה של ארה"ב כמנהיגת העולם החופשי. מנהיגות הוא פועל יוצא של נחישות ונחרצות. טראמפ כבר עשה כמה צעדים שאותתו לעולם שארה"ב שבה ותפסה את מקומה. במקרה הסורי, כשהם חצו קו אדום אמריקאי והשתמשו בנשק כימי, טראמפ מיד הורה על הפצצה של יחידות סוריות".

צל מדגיש שהעולם רואה ומבין שהמשחק היום שונה ממה שהכירו בעשור האחרון. "ההכרזה על בחינה מוחדשת של ההסכם עם איראן וההודעה על פרישה מארגון אונסק"ו גם הן עדות לשינוי".

"תראה את הסיור שטראמפ מקיים השבוע במזרח הרחוק", מסכם צל, "תראה איך הוא מתקבל ביראת כבוד ואף בידידות רבה. לא רק במדינות ברית כמו יפן ודרום קוריאה. גם בסין. בעולם אוהבים סדר. אוהבים דברים ברורים. טראמפ מדבר באופן ברור. מעמיד את ארה"ב במקומה הטבעי וכסמל לעולם החופשי".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. השם rino נתנה הרבה הרבה לפני טראפ. זה ידוע שטראמפ אוהב לנכס לעצמו המון דברים ורעיונות שאין לו שום קשר אליהם, אבל עכשיו אני רואים שגם לחסידיו השוטים יש את אותו נטיה.