"ישראל צריכה לקחת את המושכות מול יהדות ארה"ב"

העיתונאית קרוליין גליק מסכימה עם חלק מהביקורת על דבריה של ציפי חוטובלי, אבל סבורה שהסערה סביבם לובתה על ידי בעלי עניין

יהודים בצבא ארה"ב | Senior Airman Elisabeth Rissmiller

אמירותיה של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי בנוגע להבדלי ההשקפות בין אזרחי ישראל ליהודי ארצות הברית, עוררו סערה וביקורת בסוף השבוע האחרון. בשיחה עם קרוליין גליק, עורכת בכירה בג'רוזלם פוסט, היא סבורה שגם אם חלק מן הביקורת מוצדקת, היא לובתה במידה רבה על ידי גורמים שונים בישראל בקהילה היהודית בארה"ב, שקפצו על ההזדמנות לחבוט בממשלת ישראל. לדעתה, יש לראות את הסערה האחרונה בהקשר של מכלול היחסים בין מדינת ישראל ליהודי ארה"ב, כאשר גם הוויכוח המתוקשר על מתווה הכותל משמש במידה רבה אמצעי וכלי למטרות אחרות.

"הדבר העיקרי שצרם לי מאוד היה האמירה שלה בנוגע לשירות בצבא, שהתפרשה גם ביחס לשירות בצבא ארצות הברית", פותחת גליק. "אם היא הייתה אומרת שיהודי ארה"ב אינם משרתים בצה"ל, היא הייתה מעבירה את המסר שלה. אבל הובן ממנה שהם לא משרתים בצבא האמריקני וזה כבר בעיה. אני מניחה שהיא לא הבינה את משמעות הדברים כשהיא אמרה אותם, אבל זו הייתה אמירה מאוד בעייתית וחבל. אני לא חושבת שההתבטאות שלה משרתת איזה אינטרס ישראלי".

אלא שגל הביקורת על דבריה של חוטובלי לא התמקד רק בזווית הזו: "יש גורמים בקהילה האמריקנית שיש להם מימון וקהל, שבאמת מנהלים מלחמה נגד ישראל בטענה שאנחנו פוגעים בחופש הפולחן של יהודים אמריקנים. זה הפך להיות מעין מסע דגל מבחינתם כדי לגייס תומכים. ראינו עכשיו את הסרטון של התנועה הקונסרבטיבית נגד ישראל בעניין מתווה הכותל, וכאן מדובר באמת במערכה מתוכננת ומחושבת. הם מחפשים כל דרך להצדיק את המערכה שלהם נגד ישראל, והדברים של חוטובלי שיחקו לידיהם ושירתו את האינטרס שלהם, וחבל. אם אתה נגרר אחרי אנשים שרוצים להחריף את את המאבק שלהם נגדך, אתה רק נותן להם רוח גבית.

"מתקבל הרושם שמשתמשים במתווה הכותל כשוט נגד ישראל, כדי להגדיר איכשהו את עצמם. כלומר, במקום שהרפורמים והקונסרבטיבים יגדירו את עצמם, כמו בעבר, כקהילות שתומכות בישראל, הם מגדירים את עצמם לעומת ישראל. כשגורמים יהודיים שנאבקים למען זכויות פרוגרסיביות נמצאים במאבק מול גורמים שמרניים ודתיים בישראל, זה עוזר להם להגדיר את עצמם. זו בעצם המערכה העיקרית שהם מנהלים, והם מנצלים את הכותל כסמל מאחד".

האם אין צדק בטענה שלהם בעניין הכותל, שצריך לתת ביטוי לכל העם היהודי?

"יש להם ביטוי בכותל, אבל הם לא משלימים איתו או לא מקבלים אותו בשמחה. המאבק הוא לא על הכותל אלא על משהו אחר. אם הבעיה הייתה הכותל אפשר היה לפתור אותה, אבל אם הבעיה לא נמצאת בכותל והוא רק סמל למאבק שמשתמשים בו למשהו אחר, אז זה לא משנה. אי אפשר לרצות אותם. ישראל היא מדינה פתוחה ודמוקרטית, ומבחינתה מי שבא ברוך הבא. אנחנו מקבלים את כל מי שרוצה לבוא לפה ולהשפיע".

קרוליין גליק. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האם יש משהו שמדינת ישראל יכולה וצריכה לעשות כדי לקרב את יהדות ארצות הברית?

"אני חושבת שיש מה לעשות. קודם כול, כמו שאמרתי, מתקפות מכוונות עליהם אינן עוזרות. אני חושבת שיש הרבה מאוד דברים שיכולים לעשות וחייבים לעשות. זה לא שיהדות ארצות הברית עכשיו תלויה בגורמים שהם אך ורק אנטי ישראלים. בקהילה היהודית האמריקנית יש רבים שרוצים מאוד ליישר את ההדורים עם ישראל. אני לא יודעת אם אנחנו צריכים לנהל איתם דו-שיח על הכותל דווקא. את הנושא הזה צריך להניח בצד, ולדבר על דברים משותפים כמו המאבק באנטישמיות בארצות הברית ובמערב, שכיום הייצוג העיקרי שלו הוא תנועת ה-BDS.

"אנחנו צריכים גם לחזק ולהעצים את החינוך היהודי בארצות הברית, בשלל פעולות שגם משרד החינוך ומשרד התפוצות יכולים לקדם. ישראל צריכה להיות יותר מעורבת בחינוך הציוני של יהודי ארצות הברית מגיל גן. אנחנו צריכים לתת ליהודים אמריקנים את הכלים ואת האפשרות להיות גאים ביהדות שלהם. כשאנחנו לא עושים את זה, אנחנו מאפשרים לאנשים שהכוונות שלהם לא טובות להכתיב את היחסים שלנו עם יהדות ארצות הברית, וזה פשוט אסון. אנחנו צריכים להוביל, לא להיות מובלים. אנחנו יכולים לעשות את זה, אבל לא עושים את זה".

"בחודשים האחרונים נפגשתי עם נציגים של ארגונים יהודיים גדולים, שפנו אליי וביקשו לבדוק יחד איך מעצימים את הציונות של יהודי ארצות הברית. ישראל לא מובילה את החינוך הציוני בארצות הברית. כשאני למדתי בבית ספר יסודי יהודי בארה"ב, חלק גדול מהספרים הופק בידי משרד החינוך של ישראל. היום אין דבר כזה, וזה צריך לחזור".

פעולות כאלה יכולות לשנות את התדמית של ישראל בקהילה הרפורמית והקונסרבטיבית בארה"ב?

"אם תסתכל על סקרי דעת קהל, תראה שרוב של יהודי ארצות הברית תומך בישראל. אין שינוי מהותי לאורך השנים. אבל בהיעדר מנהיגות אמיתית של ישראל, שעוזרת לאנשים שרוצים לחזק ולהעצים את הקשרים עם מדינת ישראל, גורמים אחרים תופסים את המושכות. זאת הבעיה. אנחנו צריכים לקחת את המושכות מהם בחזרה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. נא לא לשכוח שרוב יהודי ארה״ב אינם מקבלים חינוך יהודי או ציוני. התודעה היהודית שלהם כמעט אינה קיימת. הם הולכים לאוניברסיטאות בהן כבר 50שנה יש אירגונים פלסטיניים שממומנים היטב על ידי סעודיה וקטאר. ונוסף לכך אפשר לומר ש-80% עד 90% של חברי הפקולטות למדעי החברה והרוח הם שמאלנים קיצוניים. 95% מהם הצביעו עבור אובמה. מכאן הדרך קצרה להצטרף אל הרוב בכדי לא להיות מוקצה. כל בוגרי הסמינרים הרפורמיים והקונסרבטיבים הם שמאלנים עד אנטי ציוניים והקהילות הולכות לאט לאט ומתקצנות. ראו כמה רבנים חותמים על עצומות נגד ישראל. המצב הזה נוצר לא מעט בגלל אדישות ישראלית לנעשה בארה״ב. אני מאד פסימית ביחס לעתיד.

  2. מה הם רוצים את הכותל? מעוות כל כך שזה לא יאמן. הרפורמים רוצים את המקום החשוך הזה שצריך להרוס לדעתי? אתם ר פ ו ר מ י ם לכו למקומות בהם יש רפורמה וחדשנות, ציונות והתקדמות במעמד האשה, בהשכלה. בפלורליזם בשיוויון חופש וחירות.
    לכו למובילאי והרכב האוטונומי החדש, קפצו למת"מ חיפה ולמוליכי העל שמפתחים שם.
    למכון וייצמן. לגן הטכנולוגי.
    הכותל? מזעזע. מקום שהוא סמל לרגרסיה יהודית מביכה. מקום של חרדים פריטיבים חשוכים שדוחפים פתקים לקיר בן 2000 שנים שאין בצידו השני מאום. מקום שעל גביו האנטישמיות הרצחנית העולם נשאת מכל מסגד ודרשה של מופתי אנטישמי ורצחני.
    מקום שבו דתיים לאומנים מעוררים פרובוקציות כדי להקים את בית המקדש שבו ירצחו חיות למען אל דמיוני ובשמו ירצחו בעתיד עם בית דין יהודי אנשים שעובדים בשבת, לסביות והומואים, מכשפות (?) מקום שמסמל את כל הבערות של המזרח התיכון גם יחד, וכעת יש לו רנסס כפי שלא היה אלפיים שנה. בבקשה תמכרו אותו לאפיפיור שהוא יריב עם המולות והאימאמים. אבל אם הרפורמים מתעקשים תמכרו להם אותו. סתומים. לדעתי הממשלה צריכה להרוס אותו ואת כל הר הבית ולהקים שם פרק מדע. אבל הרפורמים מתעקשים? למכור אותו לכל המרבה במחיר. אולי טראמפ יוכל לעזור. מחבר רב המכר "אמנות הדיל". הכותל שווה איזה עשר שנות תקציב, לפחות.
    תנו להם את הכותל המסריח החשוך הפרימיטיבי והעצוב.
    קיר הדמעות רק כי אפשר לבכות מלחשוב כיצד מקומות כאלו הופכים למקומות של רגרסיה, בערות, הסתה ושטנה. Sad
    כדאי להקשיב לפט קונדל (אירי אוהב ישראל ואתאיסט שמוסלמים רוצים לרצוח) הוא בעד משהו דומה רק יותר בעד שהמלחמה על המקום הרגרסבי הזה יהיה בין האפיפיור לכל המופרעים המוסלמים האנטישמים שם.
    יש אחוז אדיר בעם של חילונים יהודים אתאיסטים המפחדים לומר את מה שכתבתי פה ומסכימים עם כל מילה
    בתקווה שקראתם עמוק, בין השורות, וחשבתם.
    גם אם לחלק מכם קופץ הפיוז באופן מיידי.
    אתר נהדר, תודה

    1. גברת יקרה,

      המסורת היהודית טוענת שהר הבית הוא מקום המפגש הגאוגרפי בין הבורא ונבראיו. סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. שרידיו הם לכל הפחות, סמל חי למצבו של היהודי בגלות ובנין בית המקדש בעזרת השם יהיה כתר נפלא מעל הגוף הבנוי לתלפיות שנקרא מדינת ישראל.

      מובילי ומתם חשובים לנו כיהודים שמאמינים שמלכותו בכל משלה אך הם לא יכולים לתת מזור לנפש הצמאה לאלוהים חיים

    2. גברת יקרה,

      המסורת היהודית טוענת שהר הבית הוא מקום המפגש הגאוגרפי בין הבורא ונבראיו. סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה. שרידיו הם לכל הפחות, סמל חי למצבו של היהודי בגלות ובנין בית המקדש בעזרת השם יהיה כתר נפלא מעל הגוף הבנוי לתלפיות שנקרא מדינת ישראל.

      מובילי ומתם חשובים לנו כיהודים שמאמינים שמלכותו בכל משלה אך הם לא יכולים לתת מזור לנפש הצמאה לאלוהים חיים

    3. האתאיסטית חשוכה,
      שיכנעת ברגע הזה למה החילונות מלאה בפגמים, עם מפגן הבורות הפרמיטיבי האישי בזכות התוכן חינוכי מקולקל של כמותך על רגל אחד .
      לא בכדי, מתקופת התנאים מסורת חז"ל (שבעידן השכלה והחילונות של היום עשו תעשייה שלמה מן התוכן היהודי) מלאה בתוכן ביחס לבחורה נזופה כמוך המשתייכת למחנה שקרוב כ"פני הכלב" לצורך העניין נזכיר גם אחד מהן:
      "אם אין תורה אין דרך ארץ, אם אין דרך ארץ , אם דרך ארץ אין תורה,אם אין חכמה אין יראה, אם אין יראה אין חכמה. אם אין דעת אין בינה, אם אין בינה אין דעת. אם אין קמח אין תורה, אם אין תורה אין קמח."

  3. ללא קשר למאמר הנ"ל, אני לא מבין למה לא היית ולו התייחסות דלה לנושא חוק ההמלצות באתר.

    ביבי הוא מנהיג ראוי וחשוב ששכח שהוא גם בן אדם אחרי כל כך הרבה זמן בהנהגה.
    ביבי הוא ההוכחה החיה והטובה ביותר לנצרכות הגבלת הקדנציה לנשיא/רה"מ כפי שנהוג בארה"ב!!

    1. שימו לב לשיטות שלהם: לא משנה מהו נושא המאמר, הם תמיד מאשימים את נתניהו במשהו וקוראים לו לפרוש מראשות הממשלה. הפעם הם מתעלים על עצמם ומתחילים את דבריהם במילים "ללא קשר למאמר הנ"ל". ביבי, אם אויבי מדינת ישראל דואגים להעסיק טוקבקיסט אנטי-ביבי בכל מאמר, סימן שאתה באמת אוצר גדול לאוהבי מדינת ישראל.

  4. האתגר הגדול באמת, ניצב לפתחה של הציונות החילונית. זו שאינה מקבלת את המחוייבות התורנית המסורתית ומאידך חשה היטב כיצד המודל הרפורמי עוקר את הזהות היהודית מן השורש, גם אם לעיתים יש בו תרומה לשימור הזהות עוד זמן מה.

  5. ביבי מבין באמריקה אנחנו אוהבים את ביבי