חשיפה: אלה הארגונים שמעבירים את כספי הצדקה שלכם למסתננים

איסוף מזון מבסיסי צה"ל, בנות שירות לאומי ושיתוף פעולה עם העירייה. כך מנצלות עמותות הסיוע את מוסדות המדינה ואת התורמים כדי לתמוך בשוהים בלתי חוקיים בדרום ת"א

מבסיסי צה"ל היישר למסתננים. חלוקת מזון בדרום ת"א | אמיר לוי

בכל יום שישי בצהריים, כאשר רבים מתושבי דרום תל-אביב עסוקים בהכנות האחרונות לקראת שבת, עוצר בסמוך לגינת לוינסקי המוכרת בשכונת נווה שאנן רכב מסחרי חדש ונוצץ, ממנו נפרקים בזריזות שולחנות ארוכים ועליהם נערמות קופסאות פלסטיק בשלל צבעים. במקום המפגש מחכים כבר הלקוחות הקבועים והם מתקבצים במהרה סביב המזון הארוז המחולק לכל דורש.

לכאורה מדובר במחווה מרגשת של נתינה וסיוע לנזקקים, אך סקירה מהירה של הקהל הרעב מגלה כי רובם המוחלט אינו משתייך בדיוק לתושביה המקוריים של השכונה, וגם גדודי המתנדבים שפוקדים מדי שבוע את דרום העיר בתחושת שליחות קדושה לא בדיוק נכחו שם עד לפני מספר שנים, כאשר החלה תופעת ההסתננות הבלתי חוקית מאפריקה לישראל.

בין אלה הדואגים דאגה רבה למסתננים בדרום תל-אביב נמנה גם ארגון 'לקט ישראל', שבמסגרת פעילותו הענפה אוסף שאריות מזון ממסעדות ומבסיסי צה"ל ומחלק אותן בנקודות שונות ברחבי הארץ.

אין ספק שמדובר ביוזמה ברוכה שמטרתה לסייע למעוטי יכולת לקבל ארוחה משביעה גם כאשר ידם אינה משגת, אך במקרה של דרום תל-אביב חשוב לזכור כי כל תמיכה לכאורה במסתננים שהשתלטו על האזור היא למעשה פגיעה חמורה בתושבי השכונה הישראלים, שהם הנפגעים העיקריים מתופעת ההסתננות הבלתי חוקית ושלל המרעין בישין שהביאה עמה.

לפי המידע המופיע באתר הארגון וכמו כן באתר רשם העמותות, 'לקט ישראל' מגדיר את עצמו כפועל ל"קידום פתרונות לבעיית מצוקת המזון בחברה הישראלית", מכך עולה כי יתכן שראשי ארגון הצדקה רואים במסתננים בלתי חוקיים, אשר נכנסו לארץ ללא אישור ושוהים בה באופן בלתי חוקי ולהם הוא מסייע במשך שנים, כחלק מן "החברה הישראלית".

ל'לקט ישראל' תורמים רבים ברחבי הארץ והעולם, ועל פי מסמכי הארגון מחזור הפעילות השנתי שלו הוא מעל ל-130 מיליון שקלים. חלק משמות התורמים הנדיבים, בני משפחות יהודיות אמידות מארצות הברית, אף מופיע בגאון על אותם רכבים חדשים בהם עושה הארגון שימוש להעברת המזון שנאסף היישר אל המסתננים בדרום תל-אביב. כאשר נשאל נהג הרכב הקבוע, שמקפיד אגב לחנות באופן לא חוקי על המדרכה בגינה מדי יום שישי, האם אותם תורמים מודעים לשימוש שנעשה בכספם הוא גיחך וסירב לענות על השאלה.

צוחקים על החוק. רכב של 'לקט ישראל' חונה על המדרכה בגינת לוינסקי | אמיר לוי

ב'לקט ישראל' מפעילים גם מערך עצום של אלפי מתנדבים בכל רחבי הארץ, אשר עוזרים באיסוף המזון ממקורות שונים ובאריזתו בטרם הוא מופץ מחדש לפי תכנית העבודה של העמותה. חלק מההתנדבות מתבצעת דרך חברות גדולות המארגנות את העובדים ליום של תרומה לקהילה, או בעזרת תלמידי בתי ספר הבאים לעזור בליקוט הירקות מן השדה. גם כאן צריכה להישאל השאלה – האם כל אותם מתנדבים רבים והארגונים המשתתפים במפעל איסוף המזון אכן מודעים ליעד הסופי של פרי עבודתם?

אך הנקודה ההזויה ביותר בכל הסיפור הזה היא העובדה שחלק עיקרי מן המזון המחולק על ידי 'לקט ישראל', בין השאר למסתננים בדרום תל-אביב, נאסף למעשה מבסיסי צה"ל, אשר מן הסתם מניח כי עדיף לתרום את שאריות האוכל לישראלים רעבים מאשר להשליך אותן לפח ולא עוקב אחר השימוש האמתי הנעשה בתרומה.

כלומר – מזון הנקנה במיליוני שקלים מתקציב הביטחון אותו מממנים מכספם אזרחי ישראל המשלמים מיסים, מגיע בסופו של דבר לשוהים בלתי חוקיים, אשר ממררים במשך שנים את חייהם של ישראלים בערים שונות. לכך יש להוסיף את העובדה שממשלת ישראל עצמה מובילה מזה תקופה ארוכה מהלכים שמטרתם להרחיק מהארץ את אותם מסתננים, כך שפעילות 'לקט ישראל' בשיתוף פעולה עם צה"ל מקבעת את נוכחות המסתננים בדרום תל-אביב למשל וחותרת למעשה נגד המדיניות הרשמית של הממשלה.

מארגון 'לקט ישראל' נמסר בתגובה: "לקט ישראל הוא ארגון שמטרתו הצלת מזון למען אלה הזקוקים לכך, ללא הבדל דת, גזע ומין. הארגון אינו נוקט בעמדות פוליטיות אלא מסייע לאנשים במצוקה בכלל, ואין הוראה או חוק במדינה שמונע סיוע לפליטים. לקט ישראל שומר על שקיפות בכל הקשור לפעילות, ובוודאי כלפי כל התורמים באשר הם".

בית הכנסת שהפך למסעדה למסתננים

ארגון נוסף שמעניק שירותי הסעדה בדרום תל-אביב היא עמותת "לשובע", המפעילה במשך שנים בית תמחוי ברחוב צ'לנוב, לא רחוק מאותה גינת לוינסקי ומהתחנה המרכזית. על פי מספר תושבים בשכונת נווה שאנן, חלק ניכר מן הפוקדים את בית התמחוי מדי יום הם מסתננים, הנהנים מארוחה בחינם באדיבות העמותה. נשים ישראליות מבוגרות הגרות בקרבת המסעדה מספרות כי הן חוששות לעבור באזור בשל המספר הרב של זרים המתקבץ במקום בשעות חלוקת המזון.

"בית התמחוי ברחוב צ'לנוב היה בעבר בית כנסת, אך עיריית תל-אביב החליטה להסב את הבניין מייעודו המקורי ביחד עם עמותת לשובע", מספרת אחת מתושבות השכונה. "המהלך הזה עורר התנגדות רבה בקרב התושבים, וחלק מן התורמים אף איימו שיפסיקו לתרום לעמותה, אך ללא הועיל", היא מוסיפה.

מוסד נוסף מטעם עמותת 'לשובע' המשרת את המסתננים בדרום תל-אביב היא משחקיה לילדי הזרים הפועלת בתוך לשכת הרווחה של עיריית תל-אביב ברחוב וולפסון. "זה מקום שמיועד לילדי אפריקאים זרים בלבד, והוא חלק משירותי הרווחה שמעניקה להם העירייה ביחד עם העמותה", היא אומרת.

מסעדת 'לשובע' בבניין שהיה בעבר בית כנסת ברחוב צ'לנוב | עמותת לשובע

ואם חשבתם שזה הכול, מסתבר עוד כי על אף שעמותת 'לשובע' תומכת בגלוי בין השאר במהגרי עבודה מאפריקה החיים בדרום תל-אביב, היא נהנית מפירות עבודתם של עשרות מתנדבים בשנת שירות ובנות שירות לאומי. בנוסף לכך מודים בארגון כי חלק מהמזון המוגש במסעדה בתל-אביב מקורו בתרומות מצה"ל: "אנו מקבלים מדי יום חול את כל עודפי המזון מבסיסי צה"ל השונים. ניידות "אסיף העיר", נהוגות ע"י עובדי העמותה ומתנדביה, מגיעות לבסיסים ואוספות את העודפים היישר מהסירים במטבחים", נכתב באתר העמותה.

וכך שוב נוצר המצב הבלתי נתפס שבו יד אחת של מדינת ישראל מנסה למצוא ללא הרף פתרונות להרחקת המסתננים מן הארץ, אך היד השנייה שלה תומכת באותם מסתננים באופן עקיף וזאת בסיוע נרחב של עמותות שונות, התורמים להן והמתנדבים בפעילותן.

מעמותת 'לשובע' נמסר בתגובה: "אנו מבינים ומקבלים את ההתנגדות והמחאה כנגד ריכוז האפריקאים  בשכונות  דרום ת"א. בעיה  אנושית כאובה זאת מצויה לפתחם של הממשלה  ובתי המשפט. תהא הסיבה לריכוז האפריקאים בדרום ת"א אשר תהא, ויהא הפתרון לבעיה אשר יהא, המוסר היהודי הבסיסי מחייב מחד יחס אנושי והושטת עזרה וחסד לגר אשר בקרבנו, ומאידך שלא יהלכו בינינו אנשים רעבים.

כל עוד הם עמנו, אנו רואים לעצמנו זכות וחובה אנושית למנוע רעב בקרב האפריקאים השוהים  באזור פעולתנו, שרובם כידוע חסרי כל, במובן הפשוט של המונח. אגב, גם  למען בטחון התושבים הכרחי שאנשים רעבים לא יהלכו ברחובות דרום ת"א .

לגבי המשחקייה לילדי הזרים ברחוב וולפסון: בדרום ת"א מתגוררים אלפי אפריקאים ועובדים זרים ולהם מאות ילדים. אפשרי שהוריהם שוהים בישראל שלא כחוק, אך אין בעולמנו ילדים בלתי חוקיים.  אלו  כללי המוסר, זה החוק וגם על פי אמנת האו"ם למען הילד, כל מדינה חייבת לטפל בשוויון מלא בכל הילדים אשר בתחומה, ללא כל קשר למעמד החוקי של הוריהם.

עמותת לשובע מקבלת ממשרדי החינוך והרווחה תקנים למימון הפעלת חלק  ממתנדבי שנת השרות  ובנות השרות הלאומי. פעולותינו כאמור לעיל  מסייעות להפחתת הסיכון הפוטנציאלי הקיים מעצם ריכוז האוכלוסייה הזרה בדרום ת"א".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

28 תגובות למאמר

  1. ואל תשכחו שמדובר בעמותות שמקבלות כסף ציבורי!

  2. בוגדים הארגונים הללו והם עוברים על החוק ומהתלים ברשויות החוק להעביר את הכתבה למירי רגב ולבנט ולישראל כץ
    בואו לא נשכח מי הגרוע בממשלה וזה דרעי שנתן 500 מעמד לסודנים

  3. "כאשר נשאל נהג הרכב הקבוע, שמקפיד אגב לחנות באופן לא חוקי על המדרכה בגינה מדי יום שישי, האם אותם תורמים מודעים לשימוש שנעשה בכספם הוא גיחך וסירב לענות על השאלה."

    זה כל הסיפור כולו. צוחקים לנו בפרצוף צחוק מלא זלזול, ועוברים על החוק בנחת ובגאווה. והכל בעידודה הנלהב של החולדה שעומדת בראשות עיריית תל אביב.

  4. כל מי שמתלונן על אותו "חולדה" שעומד בראש עירית תל-אביב יותר מדי שנים, כדאי שיבוא בתלונות אל עצמו ואל הקרובים אליו, שלא הגיעו ביום הבחירות אל הקלפי – שם נקבע עתיד השכונות.

    מה אפשר לדרוש ממי שנבחר ברוב קולות של תושבי צפון תל-אביב – הם מאורגנים ומבינים היטב את החשיבות של ראש עיר שנבחר ברוב שלהם, המשמעות היא שכל תקציב הפיתוח \ חינוך \ גנים \ פעוטונים \ טיפת חלב \ נקיון \ הכי חשוב: אפס מסתננים, כל אלה יהיו במצב טוב ומטופח בצפון תל-אביב, ומצב נורא בדרום תל-אביב.

    מספיק לילל בפייסבוק, מאמרים בעיתון, ואתרי אינטרנט למיניהם – רוצים שינוי בואו להפגנות שמארגנת שפי פז מדי מוצאי שבת, והצביעו לסיעת "דרום העיר" בבחירות, אחרת תשתקו.

  5. החכם יסיק מסקנות.הפיקח יסייע לארגונים שבעד.
    ואני מקווה שבאמת יוציאו אותם מכאן.
    המדינה אמרה שתוך כמה שבועות זה יחל
    ואני מתפלל ומייחל שתוך כמה שנים ניפטר מהם.
    על אף שאין לי שכן מסתנן אפילו אחד.
    עדיין ליבי עם אלה שכן.

  6. מה שצרם לי ביותר היא העובדה שמשרד החינוך ברשות השר בנט מעביר תקציבים למשחקיה של העובדים הזרים.
    אם בארזים נפלה שלהבת מה יאמרו איזובי הקיר

    1. מי שנותן ליעל גוראון האנטי ציונית קביעות במשרד החינוך בתפקיד מפקחת ומרכזת מקצוע האזרחות, אינו ארז כלל ועיקר. אזוב זאת מחמאה בשבילו. ואני התפקדתי בשביל בנט. לא עוד.

  7. זה פשוט לא יאומן אך השמאל ההזוי חדר לכל המוסדות ועוד בהם כבשלו – פשוט גייס חמישי שועל אותנו מבפנים תוך הסתרה והפצת שקרים

  8. שאלה קטנה:
    הרי במדינת ישראל יש עשרות אלפי שוהים בלתי חוקיים. בין אם אלו זרים שפגה אשרת השהיה שלהם, בין אם כאלו שהגיעו כתיירים במטרה להישאר, בין אם כאלו שהסתננו איכשהו. רבים מהם אינם סודנים או אריתראים. רובם ממזרח אירופה, מזרח אסיה, דרום אמריקה, ואפילו מערב אפריקה.
    רוב השב"חים שאינם סודנים או אריתראים, אינם בעייתיים. לא שמענו על מהומות ואלימות מצד פיליפינים או גיאורגים. לא נתקלנו במעשי זוועה שביצעו גנאים או רומנים. ובכל זאת, מוצאם של הסודנים ואריתראים עולה כמעט בכל פשע אלים שמעורב בו שב"ח. מדוע ההבדל הזה בין השב"חים? מדוע דוקא סודנים ואריתראים הם אלו שמגדפים ומחרפים את תושבי דרום ת"א היהודיים, ומאמללים אותם?

    1. מכיווון שהמזרח אירופאיות מספקות שירותים מסוימים לציבור הדתי.

    2. כולם יודעים מה התשובה. אבל אסור לומר זאת בקול רם. ששש! שרק לא יאשימו אותנו באיסלמופוביה!

    3. אלו שנכנסו באגרת עבודה חוקית עברו סינון מקדים שמקשה על עברינים להכנס
      גנבי הגבול לא עברו סינון מקדים כזה

  9. כל עוד לא מגרשים אותם, וצריך לגרש אותם, צריך לעזור להם לחיות חיים סבירים

    1. חייבים לתת למסתננים תנאים סבירים – לדעתך. רבים, וכנראה רוב הציבור, חושב שלא צריך לתת להם תנאים סבירים. ונוכח התנהגותם המחפירה של המסתננים, נראה שרוב הציבור צודק. מה גם שמתן תנאי קיום סבירים, רק ימשוך לכאן עוד ועוד מסתננים. (וברור שזאת בדיוק כוונתם של אנשי עמותות הסיוע.)

  10. אין לי בעיה עם ארגוני סיוע שמאכילים רעבים להאכיל חלשים זה מצווה וערכים והכל בסדר.

    כפי שאני רואה את זה, הכשל הערכי בפעילות סביב "זכויות" המסתננים בישראל:

    א. ארגוני סיוע מסייעים למסתננים ופליטים תוך דריסה של זכויות הקבוצה היהודית במקומה.

    ב. הארגונים מתקיימים הודות למימון ממדינות שמשלמות לספרד ולוב מאות מליונים כדי שאותם מסתננים לא יגיעו אליהן.

    ג. תרומות מזון מארגונים ממשלתיים צריכים להגיע לכל מי שצריך אבל לא מוסרי שמשאית מזון תתמקד בחלוקת מזון בלוינסקי ותפסח על ניצולי שואה, אימהות חד הוריות ועניים שצריכים אותם לא פחות. לא מוסרי שבגלל אלימות כלפי נחלשים אחרים דווקא המסתננים יזכו במזון. הרי זאת הסיבה שבגללה הם לא באפריקה.

  11. ההתחבאות שלהם מאחורי "איו חוק האוסר סיוע למסתננים)פליטים בשפתם המכובסת( , אומרת הכל .

  12. האם הארגונים הללו עוזרים גם לאוכלוסיות אחרות בארץ ?
    אם לא – אז יש כאן בעיה אם כן – אז זה סתם קישקוש
    צרמה לי מאוד התשובה "על פי אמנת האו"ם …" חשוב לעזור ? תעזור !
    ואל תביא ראיה מן השוטים.

  13. תראה, אין ספק שצריכים לגרום לכך שישראל היא רק תחנת ביניים, ושאלו הפוקדים אותה ילכו ויתמעטו. אבל עד שזה יקרה טיפה אנושיות לא תזיק. תמיכה במסתננים במצוקות היום-יום אינה עומדת בסתירה לפעילות שמטרתה החזרת העיר הדרומית לידי תושביה.

  14. אני מציע להעביר את תרומות המזון מאירגונים חילונים לאירגונים דתיים יהודים.

    1. לאייל הנאור (בעיני עצמו) –
      אם הכושים המסויימים האלה הם גונבי גבול, שודדים, מטרידים מינית ולפעמים גם אונסים, מכים ומשפילים את שכניהם היהודים, ובאופן כללי מפגינים הכרת תודה של עקרב למדינה שלא סילקה אותם מפה עדיין – אז לא, אין שום סיבה לתרום להם.
      אלא אם מדובר בתרומה עבור אחד מהם כדי שיקנה כרטיס טיסת הלוך ללא שוב, לכל מקום שהוא על פני הגלובוס מחוץ לישראל. לתרומה כזו אני מוכן בשמחה, ויותר מפעם אחת. ואין לי ספק שאני לא היחיד.
      במחשבה שנייה, למעשה כבר העליתי תרומה כזו, וביד נדיבה. המיסים שאני משלם לקופת המדינה אמורים בין היתר לממן גם את זה.

  15. איזה מאמר אומלל ומצער. גם אני לא מתלהבת ממהגרי העבודה הללו. יש להחזירם למולדתם.
    אבל סליחה על הביטוי זו פשוט מאמר מחליא.
    מבחינת הכותב אני מבינה שעדיף לתת לאוכל הזה להרקב בשמש ולהתאיין, מאשר להאכיל איתו אנשים וילדים רעבים.
    ואווו. שיא חדש של נבזות.
    כאילו, אם לקט ישראל יפסיקו את החסד הקטנטן הזה, המהגרים ילכו? באמת?
    מה דעתכם על ההפך? אולי אם אותם מסתננים יהיו רעבים טיפה פחות הם לפחות יפסיקו להטריד את תושבי שכונות דרום תל אביב?
    שיא רוע חדש. זה לא בא על חשבון ניצולי שואה זה לא בא על חשבון משפחות ישראליות עניות שלעולם לא יאכלו מהזבל puke

    1. האוכל לא צריך להתקלקל. פשוט צריך לתת אותו עניים בני עמנו. ושמא אוסיף – לעניים אמיתיים. את יודעת, כאלו שלא מטרידים מינית כשהם רעבים. אכן, המצאה חדשה. כולנו שמענו על עניים שגונבים אוכל. אבל עניים שפוגעים, מתעללים ומעליבים עניים אחרים (היהודים שחיים לצידם בדרום תל אביב) זה כבר חידוש מיוחד במינו, ומבחיל באמת.

  16. בניגוד לתגובה השקרית של "לקט ישראל", האמת היא שלפי החוק למניעת הסתננות, כל סיוע למסתננים מכל סוג שהוא מוגדר כעבירה פלילית. הבעיה היא שהמשטרה והפרקליטות לא אוכפות את החוק, והפוליטיקאים האחראים (ביבי, ארדן, שקד) שותקים.

    1. אגב, יש פה גם עילה לפנות לרשם העמותות בדרישה לפרק את כל העמותות שמסייעות למסתננים ומצהירות בגלוי שהן עוברות על החוק הפלילי (החוק למניעת הסתננות) שקובע שכל סיוע כזה הוא עבירה פלילית.

  17. חובה לתת פומבי לעובדות המקוממות שמתפרסמות כאן.
    התורמים היהודים בעולם ל"לקט ישראל" סבורים שתרומתם עוזרת לעניים יהודים בישראל.

    אגב,לא ראיתי חלוקת מזון חינמית לתושבים הזקנים נזקקי דרום ת"א המקוריים בשנים של טרם הגעת המסתננים ולא נראה שעכשיו הם יכולים ליהנות מהשירות הזה שכן בתנאים שנוצרו עליהם להתחרות בהמוני מסתננים אגרסיביים ולא אחת אלימים.
    במצב הזה במונחי ארצות מוצאם המסתננים הגיעו לגן עדן למה להם לעזוב?