מילואימניקים על הגניבות בצאלים: "אף אחד לא יגבה אותי אם אירה בגנב"

תצפיתנים, מדים ורכבי שטח מתוחכמים. אלה לא כוחותינו אלא צבא של גנבים בדואים שפושטים על ציוד פרטי וצבאי ומשבשים אימונים

הפקרות מוחלטת בשטח. בדואים בבסיס צאלים | תנועת רגבים

ההפקרות בבסיס צאלים בנגב נמשכת. תופעת הגניבות מבסיסי צה"ל בדרום הארץ מוכרת במשך תקופה ארוכה מאוד אך נראה כי בשנים האחרונות היא תופחת לממדים מבהילים, במיוחד לנוכח התגובה הנרפית מצד הרשויות שאמורות לטפל בבעיה.

עדויות של חיילי מילואים שעברו אימונים בצאלים בחודשים האחרונים חושפות את עומק התופעה ואת ההשלכות הקשות שלה על התנהלות הצבא בשטח, בנוסף לפגיעה חמורה בריבונות ובביטחון המדינה לטווח הארוך.

ירון, מפקד בפלוגת שריון שביצעה אימון בבסיס צאלים לפני מספר שבועות, סיפר ל'מידה' על המציאות הבלתי אפשרית בפניה ניצבים החיילים בשטח. "היינו בשבוע של אימון בשטח עם הטנקים, ובגלל שכל הזמן יש דיווחים על גניבות הוריתי לחיילים לישון בתוך הטנק הסגור עם כל הציוד בתוכו. מדי פעם היינו מקבלים הודעות בקבוצת הווטסאפ שיש בדואים בשטח ושנפקח את העיניים", הוא אומר ומוסיף: "במצב שנוצר יוצא שחלק גדול מהזמן שלי כמפקד אני מקדיש לשמירה על הציוד במקום להתאמן. אין לי מספיק אנשים כדי לשמור על כל הציוד והחיילים לא ישנים בלילה כדי לשמור על הטנקים".

עוד מתאר ירון כיצד בשנים האחרונות החלו הגנבים לקבל תעוזה רבה יותר אל מול חוסר האונים של החיילים במגע איתם. "הבדואים תמיד הסתובבו באזור צאלים כל הזמן, אבל פעם הם היו עוד חוששים להתקרב והיו גונבים בעיקר מתכות ממטרות שנשארו בשטח או בזנטים ישנים. בגלל זה הפסיקו לשים מטרות לטנקים כי היו גונבים אותן. בתקופה האחרונה הם התחילו לנסוע חופשי גם בשטחי האש, מתקרבים לרכבים ולטנקים ונכנסים בלי פחד למאהלים ואפילו לבסיס וגונבים ציוד אישי ואמצעי לחימה. אחת השיטות שלהם היא פשוט להיצמד לרכב צבאי בנסיעה ולחתוך ממנו את הציוד שמוצמד אליו", הוא מספר.

ירון מתאר מקרה חמור במיוחד שקרה בזמן האימון ובו הגיעה רמת התעוזה של הגנבים לשיא חדש. "באחד הלילות העברנו טנק שלנו בתוך השטח על מוביל טנקים, כאשר במהלך הנסיעה נצמד אליו רכב של בדואים. אחד מהם קפץ על המוביל והצליח לגנוב ציוד מהטנק. הוא פשוט טיפס על הטנק תוך כדי נסיעה וזרק את הציוד לכביש. אחר כך חברים שלו באו ואספו את זה". בהמשך גילו מפקדים בפלוגה את הבדואי כשהוא מוטל פצוע בתעלה לצד הדרך, ככל הנראה בשל נפילה מהטנק במהלך ביצוע השוד.

כאשר נשאל לגבי הנהלים להתמודדות עם הבעיה אומר ירון: "אין שום גורם צבאי שנותן מענה, המפקדים הם בעצמם חיילי מילואים והם חסרי אונים. התחושה הכללית היא של 'זה הציוד שלכם ותשמרו עליו', אבל גם אם תפסת גנב אז אתה לא יכול לעשות לו כלום ואם תפגע בו זאת בעיה שלך".

לגבי התחושות בקרב החיילים הנתקלים בתופעת הגניבות, מספר ירון כי מילואימניקים רבים מסיימים את האימון כשהם מתוסכלים וזועמים. "זאת תחושה של השפלה. אנשים באים למילואים עם ציוד אישי ופשוט חוזרים בלי כלום, והמצב רק הולך ומחמיר. גונבים לאנשים את המפתחות ואז פורצים להם לרכב, לגדוד הנדסה שהתאמן לפנינו גנבו תיק מלא באמצעים לראיית לילה. חייבים להפעיל לחץ על הפוליטיקאים שיפעלו לחקיקה, ולתת סמכות ליחידות צבא ומשטרה לאכוף את החוק גם בשטח", הוא מסכם.

הראיס של הכפר התערב

א', מפקד פלוגה בגדוד חי"ר שהתאמן בצאלים בחודש שעבר מספר גם הוא על ההפקרות בשטח. "שטח האימונים אמור להיות שטח צבאי סגור לאזרחים, אבל הבדואים מסתובבים שם חופשי ומתגרים בנו. הם נוסעים על טרקטורונים בשטח, מתצפתים עלינו כדי לבדוק איפה נמצא הציוד ומדי פעם מתקרבים כדי לנסות לראות אם נגיב. נוצר מצב הזוי שבתוך שטח אש סגור אני מעמיד שומרים ביום כדי לשמור על הציוד, וגם בלילה אני בכוננות כל הזמן במקרה של אירוע עם בדואים".

גם בפלוגה של א' חוו במהלך האימון מקרה של גניבת ציוד אישי של חיילים, אך החליטו להגיב בצורה אחרת. "באחד הימים נגנבו מהמאהל שלנו שני תיקים. כשהתקפלנו מהשטח עשיתי סריקה אחרונה במאהל, כאשר לפתע זיהיתי רכב של בדואים מסתובב שם. רדפנו אחריו וחסמתי את הדרך שלא יוכל לברוח. הבדואי הזעיק את הראיס של הכפר ואיימנו עליהם שנגיש תלונה במשטרה. למחרת הראיס התקשר והחזיר לנו את התיקים שנגנבו, וכמעט את כל הציוד מהמאהל".

אך למרות האירוע יוצא הדופן מעלה א' טענות קשות על המצב בשטח. "זה ביזיון, פשוט הפקרות. אני ישן ארבע שעות במהלך שבוע אימונים וחצי מהזמן אני מבזבז על אבטחה. במקרה שלנו התעקשתי והצלחנו להחזיר את הציוד שנגנב אבל חייבים למצוא פתרון להפקרות הזאת. צריך להקים כוח משטרתי שיפשוט על הכפרים הבדואים באזור ויחרים את כל הציוד שנגנב", הוא מציע.

"לא יודע אם אבוא יותר למילואים"

גם יוסי, מפקד טנק בגדוד שריון שערך אימון מילואים בבסיס צאלים לפני מספר שבועות, נתקל במקרים חמורים של גניבה שנותרו ללא מענה. "היינו במהלך אימון עם הטנקים בשטח, כששלושה בדואים נכנסו למאהל לבושים במדי צבא. הם פשוט העמיסו תיקים של חיילים ונעלמו", הוא מספר ומעריך את שווי הציוד שנגנב באלפי שקלים: "הם גנבו ציוד אישי של חיילים. מעילים חדשים, משקפי שמש, בשמים, מכשירי טלפון, ארנקים ומסמכים. לאחד החיילים נגנבו תפילין יקרות מאוד. אני אישית חזרתי הביתה עם בגדים שהשאלתי מחברים כי גנבו לי את כל המדים".

יוסי מספר כי גניבות כאלה מתרחשות כמעט מדי יום, כאשר החיילים בשטח פשוט חסרי אונים. "יש 'גזלן' בדואי שמסתובב בשטח ומוכר ארטיקים והוא מעביר להם את המיקומים. כל יום הם הגיעו לפלוגה אחרת וגנבו עוד ציוד. הלכנו להגיש תלונה במשטרת אופקים אבל אמרו לנו שחבל על הזמן ואי אפשר לעשות כלום", הוא אומר ומתאר את התחושות הקשות: "תמיד ידענו שהבדואים גונבים אבל בשנים האחרונות הם תפסו תעוזה. מעבר למחדל הביטחוני, יש פה גם סכנת חיים. במשך שנים אני עושה חודש מילואים בשנה, אבל אני אישית נשברתי ואני לא יודע אם אבוא יותר", הוא מסכם.

 

בדואים על טרקטורון במהלך אימון שריון בשטח אש בצאלים | תנועת רגבים

דניאל סאלם מירושלים הוא לוחם בגדוד חי"ר שהתאמן בצאלים לפני כשנה. בשיחה עם 'מידה' הוא מתאר את המצב ההזוי במהלך האימון בשטח. "ירדנו בערב לשטח הכינוס ובנינו מאהל. למרות שהיו שומרים בלילה גילינו בבוקר שגנבו לנו תיקים מהאוהל. הבדואים פשוט באים בלילה, נכנסים לאוהלים שבקצה המאהל ולוקחים מה שהם מוצאים. נגנבו כמויות של ציוד באלפי שקלים, כולל מחשבים ניידים".

דניאל מספר כאשר פנו החיילים למפקדי הגדוד הם קיבלו מענה לא החלטי ומבולבל. "המג"ד אמר שאין מה לעשות ושמי שחושש לציוד שישים אותו באוהל של המפקדים. לשומרים בלילה הורו להוציא את המכלול מהנשק כדי שלא יוכלו לירות, ואמרו להם שאם הם רואים גנב בדואי צריך לקרוא למשטרה. אתה בעצם לא יכול לעשות כלום, והתחושה הייתה שאם מישהו ירה בגנב לא יהיה לו גב מהצבא. הצבא מעדיף לאבד ציוד של מיליונים בשנה מאשר שיקרה איזה מקרה של ירי בבדואי", הוא אומר.

עוד אומר דניאל כי חיילים רבים בגדוד שלו חשו כעס מהאטימות של המערכת כלפיהם. "היו חיילים שאמרו: 'בשביל מה אני מגיע בגיל ארבעים למילואים כדי שיגנבו לי ציוד אישי?'. בשנים האחרונות המצב בצאלים נהיה ממש קיצוני ויש תחושה של חוסר ביטחון. החיילים מפחדים מהבדואים", הוא מספר.

נ' הוא חייל בגדוד שריון שהשתתף באימון מילואים בצאלים לפני שבועיים, וחווה גם הוא את מכת הגניבות המשתוללת במקום. "הבדואים מסתובבים בשטח גם במהלך האימון. הם באים עם טרקטורון, גורמים לרכב צבאי לעצור ואז הבחור השני גונב ממנו ציוד. לפעמים הם פשוט מחכים שיפול ציוד מאיזה טנק ואז הם גונבים אותו", הוא אומר ומספר על רמות התחכום של הגנבים: "הם באים עם טרקטורונים בעלי מנוע מושתק, יש להם אמצעי תצפית והם לובשים מדי צבא שהם גנבו מחיילים".

לפי נ', המצב בו אזרחים מסתובבים בשטח צבאי גורם גם לפגיעה מהותית באימונים עצמם. "מעבר לזה שמבזבזים המון כוח אדם על שמירה במקום להתאמן, אתה תמיד צריך להסתכל מאחוריך במהלך האימון. הם מסתובבים בזמן הירי בשטח האש ואז צריך לעצור את התרגיל, הם רצים בין המטווחים ואוספים את התרמילים. הם פשוט צוחקים לך בפנים ויודעים שלא יעשו להם כלום", הוא אומר.

נ' מספר גם על התסכול הרב שנוצר בקרב החיילים. "לפני שאנחנו חיילי מילואים אנחנו אזרחים, ואני יודע שאף אחד לא יגבה אותי אם אני ארה בגנב, זה מטריף. אני מבין שהמערכת מתוסכלת בדיוק כמוני, מהרמטכ"ל עד אחרון החיילים, כי המדינה לא עושה כלום. זה משהו ברמה של חוקים ובתי משפט ולא בסמכות הצבא".

"שומרים על הציוד במקום להתאמן"

ד"ר יגאל הלביץ הוא רופא בגדוד חי"ר שהתאמן בצאלים בשבועות האחרונים. "לפני שירדנו לשטח עדכנו אותנו שהיו אירועים של גניבות ושנפקח עין, אבל אמרנו לנו גם שאסור לירות כי זאת עבירה פלילית" הוא מספר ומוסיף: "בזמן שהכוחות התאמנו, אני בתור רופא הייתי צריך לבצע חסימות על הציר כדי לשמור שלא יגיעו בדואים. במקום להשתתף באימון אתה מבזבז את הזמן שלך על אבטחה. כל המטרה של בסיס צאלים היא לאמן כוחות מילואים אז מה הטעם אם האימון לא מתקיים בכלל?".

אזור צאלים בנגב | גוגל מפות

גם ביחידה של הלביץ אירעו מספר מקרים של גניבה במהלך האימון. "אחד החיילים סיפר שנצמדו אליו במהלך נסיעה בג'יפ ולאחר מכן הוא גילה שחסר לו ציוד. הגענו למצב שבאים וגונבים ציוד מהצבא וכולם בסדר עם זה, זה הזוי. הרי אזרח נורמטיבי מעולם לא חושב לגנוב מחיילים, ופה יש קבוצה שלמה שמשום מה נותנים לה לעשות כרצונה".

ד"ר הלביץ מספר גם כי הוא חש תסכול רב בקרב לוחמי המילואים בצאלים. "זה מעצבן וזה הפך לבעיה של ממש. אלה לוחמים עם הרבה ניסיון קרבי ואתה אומר להם שאסור להם לעשות כלום אם גונבים להם ציוד. קראתם לנו למילואים, הוצאתם אותנו מהעבודה ומהמשפחה, אתה שם אותי בשטח ולא נותן לי אפשרות להגן על עצמי, אז בשביל מה אנחנו חותמים על נשקים? בתור מפקד שעומד מול חיילים שנפגעו מגניבות אין לי איך להצדיק את זה ולהגיד להם להמשיך להתאמן כרגיל".

עמיחי יוגב, מנהל מחוז הדרום של תנועת רגבים המתעדת ופועלת בשנים האחרונות כנגד התופעה, מכיר את המציאות בצאלים גם כקצין מילואים המגיע מדי שנה לאימון בבסיס. "הגניבות האחרונות מראות עובדה פשוטה: לצה"ל אין טיפת הרתעה כלפי חוליות השודדים. החיילים בשטח מנועים מלפעול נגד השודדים אפילו במקרים שמתועדים בזמן אמת", אומר יוגב.

בחודש מאי האחרון, לאחר גל גבוה במיוחד של פעילות חוליות השוד שגרר מחאה ברשתות החברתיות, פרסם דובר צה"ל הודעה לתקשורת לפיה הצבא שינה את הוראות הפתיחה באש על גנבי ציוד. על פי ההוראות החדשות, במקרה של אדם אשר נחשד בביצוע פשע מסוכן כמו גניבת נשק חם, רשאים החיילים להגיע לנוהל מעצר חשוד. אולם למעשה ההנחיות הללו מתייחסות רק למקום שהוא שטח צבאי המגודר בתוך מתחם מסודר.

"אלו הנחיות שאינן רלוונטיות לרוב רובם של המקרים, ולכן מדובר בספין ריק מתוכן", טוען יוגב. "אף שטח אש של צה"ל איננו עונה להגדרות הללו. עד שלא יחילו את ההנחיה הזו גם על שטחי אש בהם מתרחשים רוב אירועי השוד, לא נראה שינוי אמיתי בשטח. השודדים יודעים זאת וממשיכים לחגוג".

תגובת צה"ל ומשרד הביטחון תתפרסם מיד כשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

35 תגובות למאמר

  1. חברים, פשוט אל תיענו לזימון למילואים. זה לא סירוב פקודה. אין לנו כבר צבא הגנה לישראל. נגמר.
    הפקודות חייבות להיות – אם בדואי מתקרב 100 מטר אל חיילים או מאהל – לירות לו בין העיניים.
    אני לא מבינה – תפקידכם לרכוש עבור הגנבים הדרומיים, מחשבים וסלולאריים שקניתם בכסף טוב?
    תחרימו את הזימונים למילואים – כי אין צבא. אין.
    אם יש אירגון כלשהו – הוא קיים כדי לסחוט מהתקציב 70 מיליארד שקל בשנה. הכסף הולך לפרנסת הבדואים
    ולמימון ניתוחים לטרנסג'נדרים.
    להפסיק ללכת למילואים.

    1. לא הגזימה בכלל,מאחל לך חודש מילואים שם ונראה איך תחזור…
      הצבא מזמן איבד את זה, התופעה הזאת כבר שנים, בגלל שהבכירים בצבא פשוט קוקסינלים פחדנים עלובים ששכחו מה זה לוחם אמיתי.
      דואגים רק לתחת שלהם שיקבל כסא גדול יותר ושכולם יזדיינו.

    2. זה נכון לגבי כל מנגנוני המדינה,
      המדינה כבר קרסה.

  2. בפעם הבאה להגיד שהבדואי גנב את הזימון למילואים אז אי אפשר להגיע..

  3. המטכל ובראשם הרמטכל נמוך הקומה והרוח אינם נותנים את ההוראה המחויבת לפתוח באש על פעולות איבה על נכסי צהל בגנבת אמצעי לחימה רכוש וציוד צבאי

  4. וכל זה קורה במשמרת של רמטכ"ל המספריים וסגנו מזהה התהליכים. הרמטכ"ל עסוק יותר בהקמת מחלקת טנקים של חיילות, עצירת ההתקדמות של קצינים דתיים, הוצאת חיילים לעזרה למסתננים בדרום תל אביב, פגישות עם אהוד ברק הקורא למרד של הצבא ועוד ועוד.

    1. בערב יום השואה סגן הרמטכ"ל נואם שהוא מזהה סממנים נאציים בקרבנו. את הדבר בלע הזה ,האיש הזה שצריך להיות דמות מופתית ונערצת, הוציא מפיו בערב לזכר מעל מיליון ילדים יהודים שנרצחו, וכל זאת בשעה ששונאינו מנהלים נגדנו מסע דמוניזציה. הקצינים האלו פשוט שמים ז*ן על כולנו.

  5. זה הרי קצה הקרחון. המדינה כולה כסף זר שולט בה מהעולם הערבי מהארופי מהאמריקאי סיני רוסי והש יודע עוד מאיפה. גורמים זרים מנהלים אותנו. אויה לנו שהיגענו לכך. בגידת אליטות נוראה ואיומה. כמה עצוב.

  6. …אבל אם אני יאבד ממימיה אני אצטרך לעמוד למשפט או לחתום על אלף טפסים, בזמן שאלה גונבים במיליונים.

  7. זו תופעת המשך לאפקט אלאור עזריה,בשלב הבא יתקפו חיילים במדים ברחובות ערינו וגם אז האלופים שלנו ימלאו פיהם במים…

    1. ימלאו פיהם מים? ככה אתה מכיר את המטכ"ל הנוכחי הנפלא שלנו? האלופים ללא ספק יאשימו את החיילים הלא נאורים והלא ליברליים, ויטענו שהם בטח התגרו בפלסטינים התמימים ו"הזמינו" את ההתקפות עליהם…

    2. טוב שלפחות משהו עוד עושה מילואים..חשבתי שאהוד ברק ,יעלון וחבריהם השמידו סופית את מערך המילואים,כנראה מבחינתם אין לישראל צורך במערך מילואים.

      שתי החטיבות בהם שירתתי במילואים נסגרו אחת אחרי השניה,ונראה שסד"כ הטנקים של צה"ל נשאר כשליש ממה שהיה לפני כעשר שנים,וזאת מתחת לרדאר של השיח הציבורי.

      למערך המילואים יש ערך רב מהרבה בחינות וניתוצו על ידי ה"גנרלים" שלנו צריך לעלות לסדר היום הציבורי.

  8. זה העידן החדש של אייזנקונץ, זו המורשת שלו, התנכרות לחיילי צה"ל ואימוץ האויב.

  9. מה אתם רוצים להפוך את צהל לצבא מיליטנטי??

  10. הבעייה היא בחוסר הגיבוי של המערכת לתגובה יעילה. את רוח המפקד לכך מתווה בית המשפט העליון

  11. ….העיקר אם אני יאבד מימייה , אני יעמוד למשפא או אצטרך למלא איזה 20 טפסים.

  12. כל מה שצריך זה איש אחד בעל יוזמה שיאחד את כל המילואימניקים לפעולה, והופה – שביתה עד שהדברים נפתרים. זה באמת יעבוד אני חושב, אם יש מספיק שיתוף פעולה

    הזוי שצריך להגיע למצב שחיילים שובתים, כאילו – מי שמע על דבר כזה בעולם ? אבל פה זה ככה.

  13. ביבי מליפני העם
    והעם מאחורי ביבי

    שבוע טוב

  14. אכיפת חוק במדינת ישראל חלה בעיקר על: אנשי ימין, תושבים יהודים בדרום תל אביב , מתנחלים, חרדים , אם אינך שייך לאחת מן הקבוצות הנ"ל אתה יכול להיות רגוע , ואם אתה איש שמאל, "אתרוג" , ערבי ישראלי , בדואי , אריתראי , אז אתה יכול לצפצף על כל החוקים

  15. בשנת 1992 אני יריתי ועוד איך יריתי וגם רצו להעמיד אותי לדין הצלחתי להתחמק והורדתי פרופיל

    1. מעניין מאוד, כי יש אצלנו בפרקליטות תיק פתוח מ-1992 של הריגה באזור הדרום. כרגע פלוגות הקרן החדשה מאתרות את מקום מגוריך וישלחו אליך צווי מזונות!

  16. היום בחדשות הוצג קנס של 500 ש"ח לנהגת שהחזיקה כוס קפה ביד בזמן נהיגה.

    אני מציע כי:

    א) למילואים בצאלים יוזמן שוטר + צוות הפעלה של מזל"ט. כשבדואי רכוב על טרקטורון בלי קסדה, האם עם טסט ורישיון בתוקף – יתחיל להתקרב הוא יעצר בידי שוטר שידרוש ממנו רישיונות, טסט בתוקף, בטוח חובה.

    ב) אם יש לו הניירות יקבל דו"ח על נהיגה פרועה, הפרת הוראות נסיעה בנתיב תחבורה, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו – כל סעיפי האישום על סך 5,000 ש"ח בחודש.

    ג) הטרקטורון יושם במעצר 30 יום עד שהאדון ישלם את החוב.

    —> האם יקרה? ברור שלא, במשטרה בישראל עובדת בעיקר על מנת להציק לאזרח שומר החוק והעבריינים חוגגים (זו לפחות תחושתי).

    ד) העברת תקנה כי רכב אזרחי או ברגל שנכנס לשטח צבאי במהלך תרגיל -> יעצר מיידית, כלי רכבו יוחרם, יוטל עליו קנס של 20,000 ש"ח וישלח לשנתיים בכלא.

    —> האם יקרה? ממש לא, לתחושתי גורמי אכיפת החוק חזקים רק על האדם הנורמטיבי – האם משהו חושב אחרת?

    ה) העברת תקנה שאזרח שנכנס לשטח אש בזמן תרגיל ונורא למוות או נפצע כל האחריות חלה עליו + קנס על משפחתו.

    ברור, שלאחר שבפעם הראשונה בה יהרג מנדהו מכדור של 7.62מ"מ של מאג מטווח של ק"מ אף אחד לא ישחק בחתול ועכבר

    –> האם יקרה? נו באמת.

    ו) ביו"ש נשלחים לזרוק אבנים על חיילי צה"ל ולבזות את כבודם כאלו מדובר בחתולי אשפתות. בשום צבא נורמאלי מיידה אבנים על חייל סביר לא היה רואה את יום המחר – אבל לא בישראל.

    פתרון סופר פשוט הוא לחוקק תקנה כי היה וקטין נתפס זורק אבנים אביו יכנס לשנתיים לכלא וביתו יחרב מיידית + 50,000 ש"ח קנס. כמה ילדים אתם מכירים שילכו לזרוק אבנים בתמורה ל- 5 ש"ח אם כנגד אביו יעמוד חורבן הבית, מאסר ארוך וקנס גדול?

    הרי הכל פשוט – למה זה לא נעשה? נו באמת, האם אתם מצפים ….

  17. הבעיה היא בסגל הפיקוד. מי שנכנס לשטח אש עושה את זה על אחריותו בלבד. תירו לו כדור אחד לכיוון הרגליים/הגלגלים (במטרה *שלא* לפגוע). תנו לו דקה לסגת. לא נסוג? תפסיקו לראות אותו ותתייחסו לאיזור שבו הוא נמצא כאל איזור מטרה. פשוט מאוד.

  18. פשוט שערורייה. עושים צחוק מהחיילים שלנו. איך הצבא מסכים שיעשו צחוק מהחיילים שלו? איך הממשלה מסכימה לזה?

  19. כאשר לא משנים את ההצבעה בקלפי אלא לעיתים רחוקות מאוד

    מה הפלא שהפוליטיקאים מצפצפים על האזרחים ולכן גם על החיילים?!

  20. צריך להיפטר מכל הבדואים בצבא בתור גששים במיוחד ולהכשיר במקומם אחרים. כך ניתן יהיה לפעול נגדם ללא עקבות ורגשות אשם מדומים. להקיאם מכוחות הבטחון ולפעול בחזקה נגד הפשיעה הבדואית וטרור אם קיים.

  21. להתחיל לירות בטרקטורונים!צרורות! יתחילו להבין עם מי יש להם עסק! אם הם יגיבו יש עילה לחסלם כמו כל מחבל! הלא הם מספקים/מוכרים את הנשק והציוד למחבלים בעזה או לאירגוני פשיעה . זה ברור !לא ברור למה זה לא עולה כל שבוע לחדשות?!חייבים לטפל מיידית בכל התופעה וגם בגניבות שקרו כבר!