ארה"ב: אין ראיות נגד טראמפ, הרוסים פעלו לטובת ברני סנדרס

סגן התובע הכללי הודיע כי ההתערבות הרוסית החלה זמן רב לפני שטראמפ הכריז על כוונתו להתמודד על הנשיאות, וניסתה לקדם את מועמד המפלגה הדמוקרטית

הרוסים ניסו לפגוע בלגיטימיות הנשיא. סנדרס, פוטין וטראמפ | ויקיפדיה

אין ראיות לקנוניה בין דונלד טראמפ לרוסיה. זו השורה התחתונה מההודעה שמסר אתמול (שישי) סגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין על הגשת כתבי אישום כנגד 13 אזרחים רוסים ושלוש חברות רוסיות בחשד להתערבות פסולה בבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית.

לפי משרד המשפטים האמריקני, אחת החברות המואשמות נרשמה בארצות הברית כבר בחודש יולי 2013, והפרויקט החתרני החל לרקום עור וגידים באפריל 2014 – זמן רב לפני שטראמפ הודיע על כוונתו להתמודד לנשיאות, ביוני 2015. כלומר, הרוסים גמרו בדעתם להתערב בבחירות בארצות הברית, ללא קשר לזהות המועמד הרפובליקני לנשיאות.

סגן התובע הכללי הדגיש כי ההתערבות הרוסית לא השפיעה על תוצאות הבחירות לנשיאות וכי אין יסוד להנחה כי אזרחים אמריקנים, בכלל זה חברים בצוות הקמפיין של טראמפ, היו מודעים לפרויקט החתרני. בנוסף, חלק מהפעילות הרוסית כללה ארגון הפגנות נגד טראמפ לאחר בחירתו לנשיא ואף קידמה את מועמד המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס. בכתבי האישום לא מצוין כי התקיים שיתוף פעולה בין הנאשמים לבין ממשלת רוסיה, והגשתם אינה מהווה סוף פסוק בעבודת צוות החקירה המיוחד בראשות רוברט מולר.

ממשל אובמה לא חשד

כתבי האישום מפרטים כיצד ביקשו הנאשמים הרוסים לנהל "מלחמת אינפורמציה נגד ארצות הברית", באמצעות שימוש כוזב בשרתי מחשב אמריקנים ופרסום מודעות פוליטיות ברשתות החברתיות – תוך מצג שווא כי מדובר במודעות 'אותנטיות' של אזרחים אמריקנים.

חלק מהנאשמים אף ביקרו פיסית מספר פעמים בארצות הברית לצורך איסוף מודיעין. רוזנשטיין מציין אמנם כי חלק מהנאשמים יצרו קשר עם גורמים בצוות הקמפיין של טראמפ, כמו גם עם גורמים פוליטיים נוספים, אך האזרחים האמריקנים לא היו מודעים לכך שהם מתקשרים עם גורמים חתרניים. ממשל אובמה לא חשד גם הוא באזרחים הרוסים ולראייה אפשר להם להיכנס פעם אחר פעם בשערי ארצות הברית מבלי לחקור את פעילותם.

לפי סגן התובע הכללי, הנאשמים "קידמו חוסר סדר בארצות הברית ופעלו לחתור תחת הדמוקרטיה האמריקנית". כלומר, המניע של הגורמים הרוסים לא היה פוליטי בעד מפלגה אחת או אחרת, אלא פגיעה בארצות הברית כאומה באמצעות הקצנת השיח והגברת המחלוקות הפנים-אמריקניות.

ארגון הפגנות נגד טראמפ

בכתב האישום מצוין כי הנאשמים פעלו להשחיר שמה את של הילרי קלינטון במהלך הפריימריס הדמוקרטים והקמפיין לנשיאות, אך לאחר הבחירות עברו הרוסים להתמקד בפגיעה בלגיטימיות של טראמפ כנשיא. כך למשל ב-12 בנובמבר 2016, ארבעה ימים לאחר ניצחונו בבחירות, ארגנו הנאשמים תהלוכה ברחובות ניו יורק תחת הכותרת "טראמפ הוא לא הנשיא שלי".

לפי עיתון הגרדיאן, מעל לעשרת אלפים אזרחים אמריקנים השתתפו בתהלוכה המדוברת, כולל במאי הסרטים התיעודיים ואיש השמאל הקיצוני מייקל מור. מור ויתר המפגינים לא ידעו כמובן כי הם מהווים כלי שרת בידי האקרים רוסים. במקביל, הנאשמים הרוסים ארגנו באותו יום תהלוכה בעד טראמפ בניו יורק, אך אין עדות כי היא היתה מוצלחת כמו תהלוכת הנגד. שבוע לאחר מכן, ב-19 בנובמבר, ארגנו הנאשמים תהלוכה נוספת נגד הנשיא הנבחר, הפעם בעיר שארלוט, תחת הכותרת "שארלוט נגד טראמפ".

התעמולה הרוסית כללה גם יצירת תוכן ששירת את השמאל הקיצוני בארצות הברית ומועמד המפלגה הדמוקרטית ברני סנדרס. ביוני 2016 למשל, בישורת האחרונה של הפריימריס במפלגה הדמוקרטית, פורסמה בפייסבוק מודעה התוקפת את קלינטון, ובה הופיעה תמונתו של סנדרס לצד הכיתוב: "ברני סנדרס: הקרן של קלינטון היא 'בעיה'".

במודעה אף נכתב כי ההתנהלות של קלינטון מזכירה דפוס פעולה של "פשע מאורגן בשיאו". לפי כתב האישום, הגורמים הרוסים שילמו על המודעה פחות מתשעה דולר והיא זכתה לחשיפה מועטה ביותר: פחות מ-2,000 צפיות ו-222 הקלקות בלבד. מודעה ממומנת נוספת של הרוסים הציגה את סנדרס כגיבור קהילת הלהט"ב בארה"ב וזכתה גם היא לחשיפה נמוכה יחסית. סנדרס סירב בינתיים להתייחס לממצאים אלו.

המפעילים הרוסים פעלו לקדם גם את פוליטיקת הזהויות המהווה בסיס אידאולוגי לשמאל הקיצוני בארצות הברית שאנשיו תופסים נפח הולך וגובר במפלגה הדמוקרטית. ביולי 2015 פורסמה למשל בפייסבוק מודעה ממומנת המתכתבת עם פעילותם של תנועת 'חיי השחורים נחשבים' (BLM) – ארגון עליו דיווחנו בהרחבה ב'מידה' המחזיק בתפיסות מרקסיסטיות אלימות, כולל עידוד לרצח שוטרים והגדרתה של ישראל "מדינת אפרטהייד".

המודעה עלתה קרוב לאלף דולר למתפעלים הרוסים וזכתה ל-200 אלף צפיות ומעל ל-12 אלף הקלקות. BLM היו שותפים לארגון העצרת נגד טראמפ בניו יורק, שכאמור אורגנה גם היא על ידי הנאשמים הרוסים.

בכתב האישום מצוין כי החשבונות הרוסים קידמו גם קבוצות פמיניסטיות רדיקליות שהיו שותפות לארגון 'צעדות נשים' נגד טראמפ שנערכו בחודשים שלאחר השבעתו לנשיא. כפי שדיווחנו ב'מידה', מארגנות צעדת הנשים משויכות לקצוות השמאליים במפה הפוליטית ואף כינו את ישראל "מדינה קולוניאליסטית המבצעת רצח עם בפלסטינים".

בפייסבוק וטוויטר מנקים את טראמפ

גורמים בכירים ב'פייסבוק ו'טוויטר', שנפלו גם הם קורבן למזימה הרוסית כשאפשרו להאקרים לפרסם את המודעות ברשתות החברתיות, העידו כי המתפעלים הרוסים לא פעלו בהכרח בשירות טראמפ.

היועץ המשפטי של חברת פייסבוק קולין סטרץ' אמר כי לאחר ניצחונו של טראמפ בבחירות פעלו הרוסים "לעורר מחלוקת חריפה על זכייתו". שון אדג'ט, היועץ המשפטי של טוויטר, הוסיף כי הנאשמים הרוסים "ניסו לערער על הלגיטימיות של טראמפ" לאחר שגבר על קלינטון.

ג'ונתן טרולי, מרצה בכיר למשפטים מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, גיחך על כתבי האישום ועל הטענות שהשמיע השמאל האמריקני בדבר ההשפעה הרוסית על הבחירות: "אי אפשר שלא לתהות אם פוטין ישב במוסקבה, צפה במצעד הנשים ואמר: 'וואו, 13 האנשים האלה (הנאשמים) ממש הצליחו לספק את הסחורה'".

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. החתרנות בארה"ב בעד קלינטון , ולאחר מכאן נגד טראמפ זהה במדויק לחתרנות אצלנו ע"י השמאל העוין והחתרני:
    גם אצלנו כסף גרמני, אירופי פועל לטובת השמאל, ומסית נגד ראש הממשלה המכהן.
    ארה"ב וישראל נמצאות באותה סכנה של חתרנות מהשמאל ומהחוץ למדינה, במטרה לרסק אותה ולהשתלט עליה.
    אסור לנו למצמץ, כי ה'נשק' נדרך ע"י המשטרה, ונמסר ליועץ המשפטי, בהנחה שהוא, תחת לחץ הפגנות השמאל יביא את 'התוצאה המבוקשת'. הרי הוא כבר קיבל את הרמז.

    1. צודק . אותו דפוס פעולה של הבולשביקים בכל מקום, סדנא דארעא חד הוא. סתם עצה לנתניהו, קח את דן אבי יצחק, שהוא קליבר יותר משכנע ויותר רציני מעמית חדד.

  2. הגיוני לגמרי, אם הייתי רוסיה, והייתי רוצה להחליש את ארצות הברית, הייתי פועל לקדם את האידיוט הכי גדול שלה, וברני סנדרס הוא אידיוט שאין סכנה שיפסיק להיות כזה, שהרי הוא למד אותה במוסדות הנחשבים ביותר.

    1. הלוואי וסנדרס היה אידיוט. למעשה הוא חולה נפש מסוכן ביותר לציבור, הלוקה בתסמונת ה – ל.ס.מ. (לניניזם-סוציאליזם-מרקסיזם) באופן חסר תקנה, וללא כל סיכוי להחלמה.

  3. רוזנשטיין ומולר, רוזנשטיין ומולר, יא חתיכת אהבלים שכמותכם, רוזנשטיין ומולר! מה עשיתם לנו?! הייתם אמורים למצוא חומר נגד טראמפ ואך ורק נגד טראמפ! עוד תשמעו מאתנו בוגדים שכמותכם!

    על החתום, ללא שמץ של כבוד
    ברק ידיד האייתולות אובמה, הילרי המשתוללת קלינטון, ננסי הבכיינית פלוסי, אליזבת פוקהונטס וורן, קית' האיסלמו-נאצי אליסון, לינדה BDS סרסור, ברני הפסיכוטי סנדרס, ג'ורג' הסנדק סורוס ושאר נאורי כל העולם ומחריביו.

  4. להזכיר לכולם שרוסיה היא עדיין "אימפריה מרושעת" ואויבת המערב החופשי. אין לה מה להציע לעולם חוץ מסדר ודיכוי צבאי.

  5. אם היתה חסרה הוכחה לכך שהפרוגרסיבים הם סכנה וגורמים למערב להתפורר מבפנים, היא הגיעה עכשיו.

    1. טוב זה די ברור. אפילו אפשר לנסח ססמת פרסום לפי ההיגיון הזה – "רוצה להרוס מדינה? ברני סנדרס לשירותך!"

  6. אל הלקח האמיתי העולה מהעובדות הכתב כלל לא מתייחס [וגם המגיבים, אבל ניחא]: התשלום המינימלי בכל השוואה עבור המודעות/פוסטים שסביבם התלכדו מפגינים. כל מי שעוקב אחר הנהי של ישראלים יודע שהכתב, והקולגות באתר זה, מרבים לציין את סכומי הכסף "הזר" שמקורו בקרן, סורוס, מחלקת המדינה, מדינות אירופה ועוד שמושקעים בכל ארגוני/ומפלגות שנאת-ישראל במדינה שלנו, כנימוק ותירוץ להצלחת אלה בשיבוש החיים והכשלת המשילות כאן. והנה הדיווח הזה, על מודעה בעלות 1000$ שלפי הנטען שימשה בסיס להפגנה מסוקרת תקשורתית מאוד, מוכיח שוב שכל שדרוש להצלחת קמפיין שנאה היא נכונות של ציבור לקיים אותו ותקשורת להעביר את מסריו. צריך לומר לאתר זה: מספיק עם מאמרים המסתתרים מאחורי נימוק כמויות הכסף הזר המוזרם לישראל כהסבר הן לאי הנכונות של הממשלה הנוכחית שלנו לקיים את רצון הציבור שבחר בה, והן לגופי שלטון כמו משטרה ובית משפט המפקירים את חייו, שלמות גופו ורכושו של היהודי בבית הלאומי של העם היהודי. בקיצור – צריך לתבוע דין וחשבון מנבחרי ציבור הבוגדים ברצון בוחריהם, ומגופי שלטון המסכנים את אזרחי המדינה.

    1. עמותות השמאל עושות הרבה יותר מלארגן הפגנות והפעילות שלהם דורשת הרבה מאוד כסף. רק הפעילות שלהם בנושא הפליטים כללה נסיעות שכנוע מסביב לעולם, אינספור בג"צים ופעילות משפטית יקרה כשההפגנות בהשתתפות האידיוטים השימושיים הרגילים היו רק הקצפת על העוגה.
      מעבר לזה, מה שעשו הרוסים בארה"ב מנוגד לחוק, כמו שאמור להיות במדינה מתוקנת ששומרת על הריבונות שלה, ואילו פעילות כזאת בישראל עוברת מתחת לרדר.