"תקשורת חופשית היא הבסיס למדינה דמוקרטית"

חברת הכנסת שרן השכל מספרת בראיון ל'מידה' על הרפורמה שהובילה בשוק התקשורת. "התחרות חשובה מאוד, זה היה צריך להיעשות לפני שנים"

"חופש ביטוי לכולם". ח"כ שרן השכל | פלאש90

"פתיחת שוק התקשורת בישראל הייתה צריכה להיעשות כבר לפני שנים", כך אומרת ח"כ שרן השכל לאחר שהצעת החוק אותה הובילה להקלת הרגולציה על ערוצים ייעודיים עברה בכנסת בשבוע שעבר.

בשקט בשקט, וכמעט בלי ששמנו לב התחוללה לה בימים האחרונים מהפיכה של ממש בשוק התקשורת הישראלי. הרפורמה שחברת הכנסת השכל הייתה ממוביליה היא מהלך חשוב ליצירת מרחב שיח פתוח ומתן במה למגוון הדעות הקיים בישראל, דבר אשר לא התאפשר עד היום.

"עד היום המדינה מנעה ממשקיעים להיכנס לשוק התקשורת על ידי יצירת חסמים וסכומי עתק שכל מי שרצה להיכנס לשוק היה צריך לשאת. חסמי הכניסה יצרו בעצם מצב בו יש לשתיים או שלוש חברות שליטה מוחלטת במשאב הזה", היא מסבירה בראיון מיוחד ל'מידה'.

הריכוזיות הגבוהה בשוק הגבילה את השיח ואת כניסתם של משקיעים חדשים, ויצרה מצב תמידי של ניגוד עניינים לצד חוסר מחויבות לתחרות אמיתית. על פי השכל, הכוח שיש כיום לערוץ טלוויזיה בישראל הוא אדיר: "הטלוויזיה נמצאת בכל בית בישראל, והחדשות שמשודרות בעצם מגבשות לאזרחים את תפיסת העולם שלהם. המסרים שמשודרים משפיעים על הערכים ועל האופי של ילדים ונוער וגם של מבוגרים – זה המסך שדרכו הם רואים את המציאות הישראלית. והכוח האדיר הזה היה עד היום בידיים של בודדים".

איך לדעתך הרפורמה תשפר את מצב שוק התקשורת?

"השינוי העיקרי הוא הורדת הכמות האדירה של חסמי הכניסה בצורת בירוקרטיה, רגולציה, היטלים בסכומי עתק והשקעה בכניסה לשוק. זה יאפשר לערוצים נוספים להיכנס ולהתחרות, תחרות שהיא מאוד חשובה לשוק. כמדינה דמוקרטית אנחנו צריכים לתת מגוון של קולות, עמדות ודעות – כמה שיותר, יותר טוב. זה בעצם הבסיס של כל דמוקרטיה וזו החשיבות של הרפורמה – חופש תקשורתי וחופש ביטוי לכולם".

גופי התקשורת בישראל מן הסתם לא יפרגנו לחבר כנסת שפועל כנגד המונופול הקיים

"הרבה אנשים באמת ייעצו לי לא לבצע את המהלך הזה על מנת שאוכל לקבל סיקור הוגן, אבל הייתי מוכנה לשלם את המחיר כדי להיטיב עם אזרחי ישראל. גם כשהתחלתי את כל התהליך לפני מעל לשנה וחצי הרבה אמרו לי שאין סיכוי להעביר את זה, בטח לא כשכל כך הרבה ניסו לעשות זאת בעבר. מדובר פה בכמות אדירה של כסף והרבה מאוד אינטרסים".

השכל מציינת את המשבר שכמעט הוביל לסגירתו של ערוץ 20 כאירוע שהאיץ את כל תהליך קבלת החוק. "פניתי לשר התקשורת איוב קרא ואמרתי לו שאם אנחנו עכשיו לא דוחפים בכל הכוח את הצעת החוק הזו זה אומר שתחת המשמרת שלנו יסגרו גופי תקשורת פרטיים במדינת ישראל. שר התקשורת נרתם איתי למשימה, והתחלנו ביחד לקדם את הנושא. הצבנו ועדה מיוחדת בראשותו של ח"כ יואב קיש וניהלנו במשך ימים ארוכים דיונים ביחד עם כל הגופים המסחריים".

מלחמת הפקידים

הפגנת עובדי ערוץ 20 | פלאש90

הריכוזיות הגבוהה מעמידה את שוק התקשורת תחת סכנה תמידית של ניגודי עניינים עסקיים ופוליטיים, ולדברי חברת הכנסת היו גורמים רבים שלא היו מרוצים מהמהלך. "הבעיה היא תמיד הפקידות. היא מאוד שמרנית ורוצה לשמור לעצמה את כל הכוח האדיר שהיה לה. במדינה מערבית אין שום הצדקה להתערבות בתכנים, רגולציה ובירוקרטיה עודפת שלא קיימת באף מקום אחר. כשיש אדם או גוף שיש לו כל כך הרבה כוח בידיים כמו השליטה בשוק הטלוויזיה, מן הסתם הם לא ירצו לשחרר. לכן המלחמה הכי גדולה הייתה באמת מול הפקידות".

גם משרדי הממשלה השונים לא ששו בתחילה לשתף פעולה עם הרפורמה אותה דחפה השכל. "זה לא היה פשוט גם מבחינת שרים שונים ומנכ"לי משרדים, אבל לבסוף הצלחנו להעביר את החוק בוועדת השרים לחקיקה ובמליאת הכנסת. אני חייבת לציין שבסופו של דבר גם הדרג הפקידותי הצטרף ושיתף פעולה עם הרפורמה כדי שנוכל להעביר את החקיקה. היו קצת פשרות אבל הצלחנו".

האם ישנם עוד נושאים שניתן וצריך לטפל בהם בשוק התקשורת בישראל?

"ישנם כיום שלושה גופים רגולטורים שאחראים על רגולציה ופיקוח בתוך הטלוויזיה המשודרת – הרשות השנייה, מועצת הלוויין והכבלים וכמובן המועצה של תאגיד השידור. בשום מדינה דמוקרטית לא קיימים כל כך הרבה גופים וכל כך הרבה סמכויות. המטרה הבאה היא להיות איחוד הגופים המפקחים על השוק תחת מחלקה אחת שתהיה באחריות משרד התקשורת. לא צריך שלושה גופים שונים שעושים את אותו הדבר. אנחנו לא רוצים ולא צריכים להגביל את חופש הביטוי, ועניין התכנים לא צריך להיות בידי נציגי הציבור. התפקיד שלנו הוא לקבוע כללים בסיסיים של אתיקה ושל איכות ולפי זה המדינה דרך משרד התקשורת צריכה לפקח על הערוצים האלה. זו הצורה בה השוק עובד במדינות אחרות, וככה נכון שתתנהל גם מדינת ישראל".

איזה עוד פעולות לדעתך הן קריטיות למשק הישראלי?

יש כל כך הרבה דברים שצריך לעשות. השוק הישראלי זקוק נואשות להסרת חסמים ורגולציות בשלל תחומים. הנטל שהמדינה מעמיסה על הציבור מהבחינה הזאת הוא פשוט אדיר והוא חונק את הכלכלה הישראלית ואת אזרחי המדינה. מה שהמשק צריך זה חירות, חופש, שחרור".

על פי השכל, התחום העיקרי בו צריך לטפל הם העסקים הקטנים והבינוניים. "הם נדרסים תחת העול הבירוקרטי וההיטלים השונים, ויש כמות אדירה של עסקים שנסגרים. לכן אחד מכיווני הפעולה הראשונים צריך להיות בנושא ההגבלות על העסקים הקטנים על מנת לתת להם הזדמנות להתפתח ולפתח את הכלכלה של מדינת ישראל".

ח"כ השכל מציינת נושא דחוף נוסף הדורש טיפול והוא שוק הדיור. "הסיבה שבגללה כל כך יקר לקנות פה דירות היא ההתערבות של המדינה. היטלי שבח, מס קניה, ולמעשה רוב הכסף שאנחנו משלמים בשביל דיור הוא כסף שהולך לקופת המדינה. ככל שנשכיל להסיר את ההיטלים והבירוקרטיה העודפת שתוקעת פרויקטים לאורך שנים, כך אנחנו נוזיל את מחירי הדיור בישראל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. כל הכבוד שרן השכל את קרן אור בחשיכה מול ח"כ פופוליסטים מימין שלא יודעים מה זה אומר להיות ימין.

    1. נשמע יותר כמו חבר "ליכוד חדש" שמנסה לעודד את הנציגה שלו במפלגה. השמאל לא מצליח לקבל את קולות הבוחרים אז הוא עושה קולות של ליכוד כדי להפוך את הליכוד לשמאל.

    2. ההבדל היחידי בינך לסמול הוא נאומים לפני הבחירות.
      להיות משועבד לקומץ אקדמאים עם פנקס אדום
      או לקומץ אקדמאים ללא פנקס אדום,זה ממש
      לא משנה.

    3. חשיכה? עאלק ליכודניק, חתיכת שקרן. מי היה אומר על המפלגה של עצמו שהיא חשכה? המפלגה הכי מצוינת בכנסת,
      ואני מסכים ששרן השכל היא הדובדבן שבקצפת. ח"כית יחידה במינה, אמיצה ממלכתית והולכת בכל הכוח עד שהיא משיגה את מטרתה.

  2. חן חן שרן. צל"ש ענקי מגיע לך.
    שאי ברכה והצלחי במאבק הבא בתחום הורדת הפקידות והרגולציה בתחום התקשורת!!!

  3. אור קטן במקום חשוך כ"כ.
    ואתם בונים על החכים שיקימו ועדה לשחיתות שאנו עדים לאחרונה
    את הפשעים כנגד האנושות שהשמאל ביצע בילדי תימן החכים הפחדנים לא מוכנים לחשוף לציבור. עד כדי כך הם פוחדים מהאליטות הישנות

  4. חוסר הבנה בסיסית. המושג לתת למגוון של דעות, הוא לא מושג של חופש וחרות. בארץ חופשית השלטונות אינם נותנים ולא מחלקים ולא מאפשרים, אלא מסתלקים מכל מעורבות, החופש והתחרות צומחים מלמטה מתוך החופש והחרות. לא צריך להקטין חסמים אלא לבטל אותם כליל. לא צריך להקטין רגולציה אלא לבטל אותה לחלוטין. צריך רק לעמוד על המשמר של חוקי היושר וההגנה על קנינו של אדם. וחיים סבן הוא מילת המפתח לכל מה שמתרחש.

    1. ההבדל היחידי בינך לסמול הוא נאומים לפני הבחירות.
      להיות משועבד לקומץ אקדמאים עם פנקס אדום
      או לקומץ אקדמאים ללא פנקס אדום,זה ממש
      לא משנה.

  5. שרן השכל מהווה היום חלק (קטן עדיין לצערי) של מנהיגות צעירה שמובילה ומיישמת אידיאולוגיה ימנית ליברטנית אמיתית! כל עוד היא ושכמותה נמצאים במסדרונות השלטון, יש לכולנו תקווה שהטוב למדינת ישראל עוד נמצא לפנינו.
    חזקי ואמצי!

  6. איך חברת כנסת צעירה הצליחה היכן שעשרות חברי כנסת ושרים לא הצליחו.
    כל הכבוד!!!!!
    כדי שהצביע לך צריך לוודא שאת לא בעד חוקים פמינאצים.
    אין מצב שבעולם שאני מצביע לפמינאצית גם אם היא מוכשרת מאוד כמוך.

  7. שרן השכל החכי"ת הכי ראויה בכנסת כולה! אנחנו איתך מול כל המפריעים מבית ומחוץ!

  8. המשיכי לעבוד על החרות בתקשורת.
    טוב שהתחלת במלכה. אל תניחי ואל תתפזרי.
    זה ירשם על שמך אם לא תוותרי ברכות על העשיה.

  9. שרן

    אכן, חופש עיתונות אינו חופש לשטיפת מוח.
    טוב הייתם עושים אם הייתם יוצרים מדד לשטיפת מוח (נושא מורכב) ומונעים בעזרת תקנות או קנסות, יכולת שטיפת מוח של ממדיה משמעותית.

  10. תקשורת חופשית ? תקשורת שנשלטת בידי אצולה אקדמאית לא יכולה להיות חופשית.
    דיקטטורה של מיעוט אקדמאי לא יכולה להיות דמוקרטיה אפילו מבחינה תיאורטית.
    לדעתי קיומה של תקשורת הוא מכשול שמונע קיום
    דמוקרטיה,ולא חשוב איך התקשורת בנויה.