השר הנעדר: ציון נכשל במנהיגות לגלעד ארדן

בזמן שמערכת אכיפת החוק חותרת נגד שלטון הימין, נציג הליכוד האחראי על המשטרה לא עושה דבר כדי לעצור את הטירוף

דממה מוחלטת. השר לביטחון פנים גלעד ארדן | פלאש90

בספרו המטלטל ״מדוע אתה מצביע ימין ומקבל שמאל״ מסביר הפובליציסט ארז תדמור מדוע הימין יודע לנצח בבחירות אך בפועל אינו מסוגל למשול. בשנים האחרונות חל שינוי מסוים לטובה, שהתבטא למשל בפתיחת שוק התקשורת, במינויים של איילת שקד לבית המשפט העליון, או במדיניות של מירי רגב במשרד התרבות. אך הימין, לפחות בקרב נבחרי הציבור שלו, עדיין רחוק מאוד מהפנמת המסר של תדמור.

על אף מסע הרדיפה חסר התקדים שמתנהל נגד ראש הממשלה בימים אלה, בו נראה כי התקשורת והמשטרה עושות יד אחת כדי להפיל את שלטון הימין בפוטש אנטי-דמוקרטי, מרבית נבחרי הציבור של הימין שותקים.

השיקולים שלהם שקופים – רובם משותקים מפחד ולא רוצים להרגיז את המערכת, והנותרים עושים זאת כדי להרוויח מבחינה אישית מהמצב. אבל כולם מפספסים את הנקודה העיקרית – זהו לא ניסיון להדיח את נתניהו, אלא לאלף את הימין ולמנוע ממנו להמשיך ולבצע רפורמות עמוקות שיפגעו באינטרסים של האליטות הישנות.

למרות שאותן אליטות היו מעדיפות לראות את נציגיהן בכל עמדות הכוח בממשלה, כל עוד הימין עסוק בלדבר ולא לעשות שום דבר, הוא לא באמת מפריע להן. במהלך כהונת הממשלה הנוכחית בה הימין החל להראות סימני התעוררות – גם אם מפוזרים ולא יעילים כרגע – האליטות הישנות החליטו לדכא ביד קשה את ניצני ההתעוררות בעודם באיבם.

הדרך לדכא את התעוררות הימין היא להפילו מהשלטון, כשהמאמץ מתמקד בהפלת נתניהו, שהוא מנהיג הימין ומרכז הכובד הפוליטי שלו. התפיסה היא שסילוקו של נתניהו תביא להפלתו של הימין הישראלי כולו, ונבחרי הציבור מהימין שרואים את הרדיפה הנחושה אחר נתניהו, נותרו משותקים מפחד מול אותם כוחות.

לעצור את הטירוף

בין שורת הפוליטיקאים השתקנים בולט במיוחד השר לביטחון פנים, שהוא היחיד שיש לו הסמכות להתערב ולעצור את הטירוף. גלעד ארדן הוא ללא ספק אחד הפוליטיקאים המוכשרים בליכוד ובמערכת הפוליטית כולה. הוא בנה לעצמו תדמית של ביצועיסט שלא מפחד מאיש, לא עושה דילים ולא משרת אינטרסים צרים, והגיע לצמרת הליכוד בזכות העשייה שלו.

נראה היה שארדן עלה על מסלול בטוח להיות אחד הטוענים המובילים לכתר ביום שבנימין נתניהו יחליט לפרוש מן החיים הפוליטיים, אך בחודשים האחרונים יש תחושה שמשהו השתבש וכעס גדול החל להצטבר כלפיו בקרב פעילים רבים בימין בכלל ובליכוד בפרט. נראה שהשר ארדן חושש מהמפכ"ל ומהמשטרה ונגרר אחריהם, במקום שהמצב יהיה הפוך.

קיימת בישראל אי הבנה עמוקה בקרב פוליטיקאים רבים על מהות תפקידו של שר. השר אמור ליישם במשרדו את המדיניות שקבעה הממשלה, ולייצג את האינטרסים של הממשלה, קרי של רוב הציבור. הוא איננו אמור לייצג את האינטרסים של הפקידות במשרדו.

למרבה הצער, שרים רבים בישראל חושבים שברגע שהתמנו לתפקיד הם הופכים לנציגי המשרדים בממשלה ולכן הם אמורים לייצג את האינטרסים של הפקידות שלהם נגד הממשלה. מדובר בעיוות מוחלט של השיטה הדמוקרטית, ונדמה שגלעד ארדן אימץ את התפיסה המעוותת הזאת.

כך מעידה התנהגותו בתקופת כהונתו כשר התקשורת. הוא לא ניסה להפחית ברגולציה, לא פעל לפתיחת השוק, ואף אפשר השתלטות שמאלנית על תאגיד השידור הציבורי החדש והעניק לו אוטונומיה במקום לפעול לביטולו כליל. בכך התנהג ארדן כמו רבים מהפוליטיקאים הימנים לפניו, שנבחרו כדי ליישם מדיניות ימנית ובפועל יישמו את תפיסות השמאל.

כשר לביטחון פנים הוא רשם לזכותו לא מעט הישגים בתחום הביטחון האישי והצליח לדכא את אינתיפאדת הסכינים ביעילות. הוא הוביל מהלכים מעניינים שיכולים לתרום לשינוי עמוק ביחסים בין יהודים לערבים, למשל בירושלים, ופתח במידה מסוימת את שערי הר הבית למבקרים היהודים.

ארדן והמפכ"ל אלשיך | פלאש90

אך כשזה מגיע להתנהלות הבעייתית מאוד של משטרת ישראל, הדממה שלו מוחלטת. גיוס של 180 דוברים, חוזה של מיליונים עם יועץ התקשורת ליאור חורב הידוע בשנאתו לנתניהו, אכיפה בררנית של החוק, חקירות לא ענייניות בהן המטרה מסומנת מראש, הדלפות בלי סוף על כל פרט מחדרי החקירה בניגוד לחוק הפלילי – והשר האחראי על כל אלה לא פוצה פה.

אכיפה בררנית היא חמורה במיוחד כי משמעותה סוף שלטון החוק, שהופך למעשה לכלי של המערכת המפעילה אותו לנוחיותה כלפי כל מי שמפריע לה. אם אין שוויון בפני החוק אין מדינת חוק ואין דמוקרטיה.

משטרת ישראל כפופה לסמכותו של המשרד לביטחון פנים, וחוק המשטרה קובע שהשר יכול להדיח כל שוטר על פי שיקול דעתו. השר יכול להתערב בכל רגע, לדרוש הסברים מהמפכ״ל ואפילו לפטר אותו לאלתר, ורוני אלשיך בהחלט סיפק די והותר סיבות לעשות זאת בזמן האחרון.

להציל את הדמוקרטיה

רק על הופעתו השערורייתית של המפכ"ל בתוכנית "עובדה" והחשיפה כי הדליף פרטים מהחקירות, השר היה צריך להחליפו לאלתר.

אך גלעד ארדן לא עשה שום מעשה ולא הפעיל את הסמכויות שלו בתור שר. מסיבה לא ברורה, הוא נאלם דום לגמרי מול ההפקרות של המשטרה במהלך משמרתו, ואף גיבה אותה. האם מדובר ברצון לסלק את נתניהו כדי להתמודד על הנהגת הליכוד, או פחד מתפירת תיק נגדו על ידי המערכת? בכל מקרה זה מצטייר רע מאוד בעיני הציבור הימני.

בזמן שמערכת אכיפת החוק מבצעת פוטש נגד שלטון הימין, נציג הליכוד האחראי על המשטרה לא עושה דבר כדי להציל את הדמוקרטיה ולהילחם בשחיתות של המערכת שתחת חסותו, ומעדיף להתעסק בדברים כמו בניית אורווה חדשה לסוסי המשטרה.

 

https://www.facebook.com/gilad.erdan/videos/1986268801413221/

 

השבוע נפל דבר כאשר בערוץ 10 נחשף חשד לתיאום בלתי חוקי בין שופטת לחוקר באחד מתיקי השחיתות הקשורים לכאורה לראש הממשלה. הידיעה גרמה לתדהמה בציבור ומבוכה גדולה מאוד במערכת המשפט.

אירוע חמור זה היה יכול להיות הזדמנות פז להקמה מיידית של ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה שתחקור באופן יסודי את התנהלות הגופים האמונים על שלטון החוק ותביא הצעות לשינוי מהותי. אולם מלבד כמה חברי כנסת שקראו להקים ועדה כזאת, נבחרי הציבור של הימין עוד פעם בחרו לשתוק. ההזדמנות חלפה והמערכת עברה מייד לטיוח ולקבירת כל ניסיון של בדיקה אמיתית.

כשהציבור הימני רואה את כל השערוריות הללו מתרחשות לנגד עיניו ומזדעזע, וכשהוא רואה את חדלונם של רוב נבחריו, השאלה היא כבר לא מדוע אתה מצביע ימין ומקבל שמאל, אלא מדוע בכלל להצביע?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

40 תגובות למאמר

  1. אני אמשיך להצביע ימין אך לא לליכוד כיון שהזה אינו רוצה להיות ליכוד. אצביע עבור מפלגת זהות (פייגלין).

    1. כל הכבוד! זהות בראשות פייגלין היא בשורה לעם ישראל וחובה להצביע לה.

    2. פעם הצבעתי ליכוד. בפעם האחרונה לבית היהודי. "הודות" לאזלת היד של הימין בכלל והשר ארדן בפרט, אצביע זהות בבחירות הבאות.
      פרופ' אליהו בן-חנן
      EliahuBenHanan@Yahoo.com

  2. גם בתיק השני שלו כשר לעניינים אסטרטגיים אפשר לראות את אותה המגמה. די להסתכל בסוג הפקידים שהשתלטו על המשרד עם התקציב הגדול, בחוסר מקצועיות וחוסר החלטיות.
    כשבמשרד מוציא מיליונים על עלון שמפאר את עצמו הדבר מצביע על חוסר עשייה. כשעושים באמת לא צריך לבזבז מיליונים מכספי ציבור כדי להציג זאת.
    והשר ארדן? נראה כי אינו שולט כלל במצב ובמשרד הזה.

  3. לנבחרי הציבור הימניים יש מזל גדול שהבוחרים שלהם הם דיי כסילים.
    אם פעם אחר פעם אתה מתאכזב מהמדיניות של הנבחרים אך בכל פעם בוחר בהם מחדש כי מישהו המציא שאין אף אחד אחר במקום זו התוצאה.
    ולגבי הנבחרים עצמם כנראה שהם ממש מפחדים להתעסק עם האליטות הישנות.
    אז כל מי שהספיד את אותם אליטות נא להתעורר

  4. גם אני תוהה לא פעם לאן נעלם ארדן בעת האחרונה הקשה כל כך לביבי ולימין כולו, אך נראה לי שהתיק רובץ לפיתחו של כל הליכוד ושריו שאימת השמאל והמערכות המגוייסות לטובתו נפלה עליהם וגורמת להם לשיתוק.
    במקום להיפגש ולדון בתגובה הולמת מערכתית שתממש את הסמכויות החוקיות שיש להם על מנת להשיב מלחמה וליזום מיתקפה על מעוזי השמאל הם מסתתרים בחוריהם אחוזי פחד ויראה ומתפללים שהסופה לא תגיע אליהם – מתכון בדוק לנפילה והתפרקות.
    מאידך אינני מסכים עם הסיפא של המאמר השואלת מדוע בכלל להצביע ימין, משום שהשמאל עדיין לא כבש את המרחב הבטחוני והמדיני שהם החשובים ביותר לקיומנו ואם חלילה יתייאשו מצביעי הימין ויפקירו את זירת ההצבעה הדמוקרטית לשמאל יתרחש אסון גדול פי כמה מהמצב כיום (כמו אסון אוסלו והכמעט אסונות של יוזמות ברק ואולמרט).

  5. כבר הרבה מאוד זמן שאני חש שאת נפש מהתנהלות המפכ"ל וברגעים שתחושה זו מגיעה לשיא וכעס רב, עולה השאלה מי היה אמור להפסיק את הקרקס הזה וכמובן שהתשובה היא השר ארדן.
    הגיע הזמן םשהדברי יכתבו בצורה רהוטה כמו שנכתבו כאן. כל מי שחשובה לו הדמוקרטיה הישראלית חייב לקרוא מאמר זה ולהסיק מסקנות.
    אני את שלי הסקתי אגב, כבר לפני מס' חודשים. פוליטיקאים אוהבים להציף אותנו במלל של רעשי רקע, אך לעיתים, מגיעים רגעי מבחן כמו בטירוף הנוכחי, המאפשרים לבחון את התנהגות אותם פוליטיקאים ולהבין את ערכם באבחה אחת כבדיקה בנייר לקמוס. אצלי מר ארדן מחוק.

  6. איפה חוק המשטרה מסמיך את השר להדיח שוטרים?
    באופן כללי, המצב החוקי במדינת ישראל הוא שהמשטרה לא כפופה לממשלה, והשר לביטחון פנים הוא סתם בדיחה.

    1. ״סעיף 21: שום דבר האמור בפקודה זו או בחוק המשטרה אינו בא לגרוע מסמכות השר להרחיק שוטר בכל עת שירצה.״

      המשטרה כפופה למשרד לבט״פ על פי חוק.

  7. גלעד ארדן אינו ימני. ישנה זהות מוחלטת, 100% בין סביבתנות ושמאלנות עוכרת ישראל. אי אפשר להיות "ירוק" בלי להיות "אדום" וארדן הוא ככל הנראה "אבטיח" – "ירוק בחוץ ואדום בלב" (GREEN ON THE OUTSIDE, LEFT TO THE CORE). אנא ראו כאן את ה"ירוקת" של ארדן:
    http://www.green-logic.info/search?q=%D7%92%D7%9C%D7%A2%D7%93+%D7%90%D7%A8%D7%93%D7%9F

    ארדן הוא ריבלין החדש – ואולי גרוע ממנו.

    1. להזכיר גלעד ארדן התנגד לשינוי שיטת מינוי השופטים ביחד עם ראובן ריבלין, בני בגין, גדעון סער – ובראשם דן מרידור. היה זה כאשר ליצניהו הכריז על רצונו לשנות אך החזיר לזירה את בני בגין ודן מרידור.

      ישנה גם בעיה נוספת והיא ריקבונה המוחלט של המשטרה. לצורך כך ראוי שמבקר המדינה ידוח על המתרחש כמו התיקים הפוליטיים. מבקר המדינה בשיטת בחירתו הנוכחית לעולם לעולם לא יעשה זאת. הסיבה: מבקר המדינה נבחר תמיד על ידי הכנסת מקרב השופטים במקום שיבחר מתוך משרד מבקר המדינה. בשום מקום אחר בעולם לא נותנים לשופטים גם להיות מבקרי מדינה.

  8. וזה השר שהיה אחראי על הקמת רשות השידור חדשה
    איזה כישלון אידיוטי!!!!

  9. מסע רדיפה??? על איזה מסע רדיפה אתה מדבר??? אתה אולי מתכוון להתנהלות בריאה של מדינה שמסוגלת לשפוט את מנהיגיה, כמו ששפטה את אולמרט ואת שרון?

    1. אכיפה סלקטיבית זו לא התנהלות בריאה. זו התנהלות חולנית, אנטי דמוקרטית ומפחידה. החוק היחיד שיחסל את זה הוא דרישה מהמשטרה, מוסד או שב"כ לחשוף כל(!) חומר שיש ברשותם על נבחר ציבור ואנשים שמחזיקים בתפקידים בכירים או בני משפחתם מדרגה ראשונה תוך שנה מהיום שהחומר הזה התקבל או פסילתו המוחלטת של חומר כזה כקביל בבית משפט והאשמתם של הגורמים שמנעו את הפרסום בשיבוש הליכי חקירה. כך לא ניתן יהיה להחזיק אנשים שבויים בידי המאפיה של "שומרי הסף" ואי אפשר יהי למרוח חקירות על שנים תוך רמיזה גסה שמי שלא משתף פעולה יענש. מי שמושחת באמת יתנפה מהמערכת ומי שלא, יקבל הזדמנות להוכיח את חפותו בבית המשפט. מאוד פשוט, בריא ונקי.

  10. הסיבה לאימפוטנטיות של ארדן פשוטה: המשטרה הראתה לו את התיק שנקרא "תיק ארדן" בספריית התיקים של משטרת ישראל להחזקת הפוליטיקאים באשכים.

  11. מישהו עוד קונה את ההתקפות של מגיני המושחתים לכאורה על המשטרה ?

  12. הם לא מבינים שבגידה כזו תוריד אותם למקום לא ריאלי. כולם יושבים ונהנים מכריזמה והיכולות שח נתניהו.
    נבוא איתו חשבון

  13. כחבר ליכוד, נחשב בעיני ארדן עד לחודשים האחרונים כמחליף ראוי ליום שאחרי,
    ואז באו בזה אחר זה פרשיית תאגיד השידור והכניעה המוחלטת וללא תנאי לאלשייך וחשפו כי המדובר באפס מוחלט.
    בצד החרפה שבהתנהלותו, הרי הוצאתו המוחלטת מרשימת המועמדים (שום שביעייה או עשירייה) תצמיח הזדמנות נפלאה לתנועת הליכוד לטייב את נבחריה ולהתוות למועמדים העתידיים כיוון ברור – לא מימשתם את השליחות = בגידה בבוחרים = קישטה

  14. לא חשבתי על זה, אבל אכן כך, השר ארדן מפחד מהצל של עצמו ולא עושה מה שהיה צריך לעשות.
    חבל שהוא לא מבין שבכך הוא רק מרחיק את עצמו מאיזשהוא סיכוי להיות ראש הממשלה בעתיד.

  15. שר הברילאנטין. חוסר יכולת עם הערכה עצמית גבוהה. בקיצור: כשלון מגוחך.

  16. אם מישהו יגרום לזה שביבי יורשע זה ארדן. במסגרת הנסיון להיות "כחלונים" נתן ארדן כשר התקשורת יד חופשית לברגר (שהיהי סמנכ"ל בפרטנר) למסע ציד נגד בזק שבמסגרתו הוא הצליח לשכנע את ארדן לחתום על תקנות הזויות שבמסגרתם הולאמה תשתית הטלפוניה של בזק למרות שלכל המתחרות שלה היה פתרון מקביל (VOIP) שעלות אפסית וכל מטרת המהלך היה לתת למתחרות את כל הרווחים של בזק ללא שום השקעה מצידן. התקנות האלו נחתמו ביום האחרון של ארדן בתפקיד (ממש מופת להתנהלות ציבורית – לזרוק אבן לבאר ולתת למחליף לנסות להוציא אותה משם), ובמקביל ביטלו את החלטת ועדת חייק שמאפשרת לבזק לקבל את ביטול ההפרדה המבנית. ברגר היה אחוז אמוק לפגוע בבזק וכל התקנות שהוציאו במשרד בתקופתו כוונו לפגוע אך ורק בבזק תוך שהוא מאתרג חברות אחרות (גולן לדוגמא) וארדן נתן לזה יד.

  17. שר חלש ומפוחד.
    אם איילת שקד היתה באותו כסא
    אלשיך לא היה מעז בכלל לעשות את כל המהלכים האלה

  18. ארדן בבעיה. מצד אחד, הוא הולך ומפנים שנתניהו כשל בעבירות מסוימות, שיתכן שמנינן יתפח בעתיד. הוא אינו מסוגל לעשות דבר בנידון – שכן החוק אינו מאפשר לו להתערב. מצד שני, הוא צפוי להיות מושמץ בתור שר רופס שאינו מתיצב לטובת המנהיג, ובכך הוא עלול לספוג נזק של ירידה בתמיכה בו בקרב חברי המרכז.
    מה שעשוי להציל אותו זה דוקא המשך והעמקת החקירות נגד נתניהו. ככל שהפרשיות יתרבו והראיות יתמצקו – גם חברי הליכוד בכלל וחברי מרכז הליכוד בפרט יבינו שנתניהו כשל וחטא, וכל הנרטיב לפיו כביכול הוא 'נרדף' ע"י רשויות החוק – יתפוגג תחת האימפקט המשכנע של החומרים המחשידים. בשלב זה נתניהו יתפס כנטל על הליכוד, וכאן תתרחש פנית פרסה נגדו. ארדן יתפס כעת שאיש ליכוד שקול, אחראי, ממלכתי ומועיל לאינטרסי המפלגה.
    זה אומר שארדן יוכל להצטרף בעתיד כחבר להנהגה העתידית של הליכוד. אני מנחש שהמנהיג הבא יהיה סער – אם ישכיל להתמודד נכון עם השמועות על התנהגותו המטרידנית כלפי נשים בשלב קודם בחייו, טרם שעבר שינוי ערכי ואישי ולקח פסק זמן מהפעילות המפלגתית הפורמלית. אני מניח שהוא יצליח במשימה זו, והאמת שאני באופן אישי אשמח אם הוא יהיה מנהיג הליכוד וראש ממשלה. סוף סוף מישהו נקי ונכון יותר אחרי שרון, אולמרט ונתניהו הבעייתיים, וגם שייך לימין אמיתי.

    1. אתה חמוד. כבר עכשיו אפשר לקבוע בוודאות מוחלטת שהחקירות פוליטיות רק בגלל האכיפה הבררנית. זה שאין חקירה על חוק ישראל היום די מסגיר את הכל. גם שהמשטרה מגדירה החלטות על מדיניות כשחיתות אם זה אל בהתאם לרצון הפקידים. התיקים נגד ביבי בדיחה אפילו אם מה שהמשטרה אומרת נכון. הציבור מבין את זה מצוין. אלא אם כן יוכח שביבי לקח כסף לכסאו שום דבר לא ישתנה.

  19. מ צ ו י ן !!!!!!!!!!!!! מקווה שיעיפו את גלעד ארדן מהליכוד ראישת על כך שהקים את המפלצת התאגיד על חשבוננו. ועל שהקים מפלצת שנייה בדמותו של אלשיך .
    האיש נכשל בכל תפקיד שאותו הוא אמור לבצע. קדימה הביתה.
    לאפס הזה מקווה שיצטרפו יולי אדלשטיין + הליצן אורן חזן + התמוה יהודה גליק

  20. מאמר מוזר, האם אולמרט הורה לשר המשטרה בזמנו לעצור את החקירה נגדו? מאיפה הרעיון הזה?

  21. קודם כל מי שעצר את אינטיפדת הסכינים הם השבכ (כולל אלשייך) והמשטרה והצבא ואולי הדרג המדיני שלנו ושל הפלסטינים וכוחות השיטור שלהם ובטח שלא השר הממונה על המשטרה שמקסימום יכול לתת הנחיות כלליות לאשר תקציבים ולגזור סרטים.
    אז פה הכותב צריך לדבר חזק ולנפנף בידיים כי הטיעון שלו חלש.
    מה רצית שהשר יעשה?

  22. ארדן הוכיח את עצמו כביצועיסט, ועכשיו הוא שותק ולא עושה. כנראה יש לו סיבה טובה.

  23. אם הולכים לבחירות זה בגלל השר הזה,
    אבל הפעם נתניהו יחתים את כל מי שימנה ואת השותפות הקואליציוניות על התחייבות להשאר בקואליציה עד פסק דין חלוט.

  24. ארדן שר הבלוף והמפכ"ל המעפן אלשיך תעופו הבייתה עכשיו וברגע זה הבייתה לא רוצים אותכם העיקר עבר תקציב המדינה איפה הייתם ומה עשיתם בנדון אנחנו הגימלאים מחכים לאיזה מענק לשם קניות לחג היות ומצבכם טוב ולא חסר לכם כסף אתם לא מתענינים ב מצבנו העגום קשה לי לאחל לכם חג שמח לי בטוח לא יהיה חג שמח גם לא אוכל לארח איש גם כסף לקנות עוגיות בוטנים לפסח אין לי (חומר רע למחשבה)

  25. ארדן 0. בתור מצביע ליכוד,אין סיכוי שאצביע להם שוב כל עוד ארדן בליכוד. וההתנהלות שלו בעניין הייצוא של קנאביס רפואי הוא מחפיר. חסר ניסיון, חסר עמוד שדרה. חסר אידאולוגיה, ולא אתפלא אם ביום מן הימים יקומו האשמות בשחיתות בנוגע לכל הקומבינטורים בנושא הקנאביס.

  26. רשמתם " בכך התנהג ארדן כמו רבים מהפוליטיקאים הימנים לפניו" – אני מתקן לפוליטיקאים מהליכוד ולא מהימין.

    הליכוד המסרס הרשמי של הימין, אני לא יודע מה ימין בה ואם בכלל אפשר לקרוא לה ימין.