דויד גרוסמן כמשל: כשלשר החינוך לא נותר זמן למשול

ההחלטה להעניק לשונא המתנחלים דויד גרוסמן את פרס ישראל, דווקא בתקופת כהונתו של בנט כשר חינוך, ממחישה את עומק משבר המשילות

בנט וגרוסמן | פלאש90

בספרו "הזהו אדם?" מתאר פרימו לוי תהליך שאותו עבר עם הגעתו ברכבת לאושוויץ. הוא פונה אל הקוראים וכותב:

עתה שוו בנפשכם אדם שניטלו ממנו ביתו, הרגליו, בגדיו, הורחק מיקיריו, הכל, כל מה שהיה לו: אדם כזה לא יהיה אלא קליפה ריקה…

הרומאן "חיוך הגדי" של דויד גרוסמן, זוכה פרס ישראל לספרות השנה, מתאר את "עוולות הכיבוש בשטחים". ערבי אחד, מגיבורי הסיפור, מתאר כך את מעצרו בידי חיילי צה"ל:

והחיילים לקחו את קליפתי אל בית המושל הצבאי של ג'וני (הכפר בו מתרחש כל הסיפור) והציבו אותה בתוך חדר אחד גדול, ושם כבר עמדו קליפות אדם רבות…

על רקע זכייתו של הסופר בפרס יש מקום לברר מהו המשהו שבסיסמת הבחירות הקליטה "משהו חדש מתחיל". אחרי הכל גם לפני עשרים שנה, כאשר שר החינוך היה מהמפד"ל, זכה בפרס ישראל עמוס עוז.

נראה כי קיימת תמימות דעים באשר לכשרונם הספרותי של שני זוכים הללו, אך אפשר לכל הפחות לתהות  מהי הזיקה בין כתיבתם והתבטאויותיהם הפוליטיות, לבין יום העצמאות שבו מחולק הפרס. הענקת הפרס לסופרים מסמלת לקוראי הספרים של עוז וגרוסמן, בארץ וברחבי העולם, את  מדינת ישראל כפי שהיא מצטיירת בעיני עצמה. אך, כפי שכתב פעם עמוס עוז: "רק אנשים נבערים אינם מבינים שהחיים עשויים סמלים"

כדאי להזכיר את שר המשפטים לשעבר יוסף לפיד, שאמר כי הזקנה בין ההריסות ברצועת עזה הזכירה לו את סבתו באירופה. על מה שאמר לפיד הוא זכה  לגינויים. כתיבתו של גרוסמן ב"זמן הצהוב", על זקנה במחנה הפליטים ה"מזכירה לי את סבתא שלי והסיפורים שלה על פולניה, שממנה נעקרה", מזכה אותו בפרס ישראל. מעניין אם הסמיכות  בין פרוץ האינתיפאדה הראשונה להוצאת ספר זה, וההשפעה שלו על רקימת "הסכם אוסלו", נעלמה מעיני מקבלי ההחלטות, או שמא עמדה לנגד עיניהם.

לא שר החינוך הוא הבוחר את זוכי הפרס. הם נבחרים על ידי ועדות, אך ועדות אלה מתמנות בידי שר החינוך. מי שעמד בראש הוועדה שבחרה בגרוסמן הוא פרופ' אבנר הולצמן. מועמדותו של הולצמן לכהן בוועדה נפסלה בעבר ע"י ראש הממשלה נתניהו, בתקופה שבה כיהן גם כשר החינוך, מאחר שהוא נמנע על קבוצה של "קיצוניים ואנטי ציוניים".

אפשר להשוות את תוצאות הועדה שמינה שר החינוך לתוצאות ועדה שהקימה שרת התרבות מירי רגב, ואשר החליטה לשלול מתיאטרון "אל-מידאן" את התקציב שאמור היה לקבל ממשרד התרבות.

כשלא נשאר זמן למשול

נראה כי  ב"בית היהודי" מקדישים  יותר מדי משאבים ללמד את הליכוד לשלוט עד שלא נותר להם זמן לנהל את המשרדים עליהם הם מופקדים. מאידך, הפוליטיקה אינה מאפשרת לשרים לנהל את המשרד, ולכן הם ממנים מנכ"ל מטעמם.

מבלי  להטיל דופי בכישורי המנהלים שנבחרו, יש לבחון את השקפותיהם הפוליטיות. עם כניסתו לתפקיד שר החינוך, בחר שר החינוך בנט להשאיר בתפקידה את המנכ"לית מיכל כהן, מי שמונתה על ידי קודמו בתפקיד – שי פירון – שמדיניותו במשרד החינוך זכתה לביקורת נוקבת מהימין ומהדתיים. כשפרשה מתפקידה בשנה שעברה, בחר בנט להחליפה בשמואל אבואב. הנ"ל היה שותף בביצוע ההתנתקות, בתפקידו כמנכ"ל משרד השיכון. משם קודם לתפקיד מנכ"ל משרד החינוך, על ידי אשת השמאל הקיצוני, השרה יולי תמיר. גם במשרד המשפטים נותרה בתפקידה המנכ"לית אמי פלמור, שמונתה ע"י שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני.

נותר רק לצפות ולראות האם לקראת בחירות 2019, יגיע שר החינוך אל המתנחלים לבקש שיצביעו עבורו. זאת לאחר שהעניק פרס ישראל לסופר שתיאר איך זכה לפגוש את המתנחלים "לא בעונת הייחום המשיחי שלהם".

הכותב הוא דוקטורנט באוניברסיטת אריאל ועמית מחקר ב"מכון אריאל לביטחון ותקשורת".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

36 תגובות למאמר

  1. "מועמדותו של הולצמן לכהן בוועדה נפסלה בעבר ע”י ראש הממשלה נתניהו, בתקופה שבה כיהן גם כשר החינוך, מאחר שהוא נמנע על קבוצה של “קיצוניים ואנטי ציוניים”."
    אשמח לקבל דוגמא אחת(!) לקיצוניות והאנטי ציונות של פרופ' הולצמן. ואגב, זה "נמנה", לא "נמנע".

    1. אשמח אם אתה תביא דוגמא אחת לכך שפרופ' הולצמן הוא לא שמאלן קיצוני ודוקא ציוני לעילא.

    2. אני קורא את הכתוב ולא מאמין למראה עיני: מנכ"ל או כל בעל משרה אחר לא נמדד לפי כישוריו אלא קודם כל לפי דעותיו הפוליטיות!
      למה משרת הציבור חייב להיבדק על דעותיו הפוליטיות? מה הולך כאן? מי כותב את כל השטויות האלה? המדינה כבר לא חשובה אלא רק אם בן אדם הוא בימין או לא? אם הוא היה פעם תומך בהתנתקות זה הפך אותו לחסר כל כישורים? מי מקדם את השטויות הללו?
      אבל בעצם מה אני מתרגש? במדינה שבה מינו את חסרת התרבות גברת גרב להיות שרת התרבות שאפילו את הרעיונות שלה (שחלקם אפילו נכונים) איננה מסוגלת לבצע כהלכה – אפשר למנות כל אחד לכל תפקיד כולל את הסוס של קליגולה (ונראה את הוד מעלתה גברת גרב אם הבינה את הרמז)

    3. תגובה מבישה.
      לפי התגובה אז הנאצים צדקו. על היהודים היה להוכיח כי מותר להם לחיות מאחר ועל זה שמלעיזים עליו חובה להוכיח חפותו או מעשיו.
      ומכאן שהיהודים צריכים להוכיח שהפרוטוקולים של זקני ציון אינם נכונים. עליהם להוכיח כי אפיית מצות אינה כוללת דם ילד נוצרי וכו'.

      האם אתה רציני. האם נאשם צריך להוכיח חפות או שהמדינה צריכה להוכיח אשמה.

  2. יש בעיה מובנית בהתנהלות של מנהיגי הבית היהודי – התחושה שלי כאזרח היא שהם לא מצליחים למשול. את השגיאה עשה בגין לפני כארבעים שנה, אך מצער לראות שטרם הצליחו לתקן אותה.
    אני באופן אישי לא רואה את עצמי מצביע שוב לבית היהודי מסיבה זאת.

  3. והיום עם ההכרזות שלו על מועמדות לראשות ממשלה. מספיק לחתור תחת ביבי. הימין תמיד מסכל לעצמו את המשילות והיכולות. היום יש לנו בליכוד את אמיר אוחנה שמתגלה כל יום כבעל חוט שידרה וחוכמה חריפה. בנט נמאסת.

  4. מכל אנשי הימין את הצדיק היחיד
    כל כך הרגיז אותי שגרוסמן יקבל

  5. אפשר גם לציין שהוא השאיר את המפמרית של אזרחות יעל גראון

  6. לגבי חוסר משילות הימין אין מה לבוא בטענות זה חלק מהDNA שלהם.
    לגבי הדוקטורנט שכותב עם שגיאות כתיב זה הרבה יותר גרוע!

  7. כדאי להזכיר שנפתלי בנט גם נתן קביעות למפ"מרית אזרחות, אשת השמאל הקיצוני יעל גוראון, שעושה שמות בלימודי האזרחות. בנט הוא דוגמא טובה לחוסר המשילות של הימין. מדבר הרבה (לא בענייני משרדו) ועושה מעט.

    1. מאיפה עזות המצח לקרוא ליעל גוראון 'אשת שמאל קיצוני'?
      מזה שמאל קיצוני בכלל? שם קוד למה בדיוק?
      יעל גוראון היא קודם כל מקצוענית אשר מעולם לא התעסקה בפוליטיקה, להבדיל מיו"ר ועדת המקצוע הקודם למשל, שרץ בפריימריס של הבית היהודי.

    2. תתרגז כמה שאתה רוצה. יעל גוראון שמאלנית קיצונית. מהיכרות אישית.
      זה שאתה כותב "עזות מצח" לא הופך את דבריך לנכונים.
      ולא, היא לא מקצועית בכלל. למעשה היא אשת מקצוע גרועה. גרועה ביותר אפילו

  8. לא להגזים. מדובר בסופר מחונן, מעלה דמעות וחיוך והתרגשות, בכמה וכמה ספרים שכתב בנוסף לזמן הצהוב

    1. סופר מחונן? בינוני ומטה. אלמלא היה מזמר לאדריכלי אוסלו "מה יפיתם" לכל אורך הדרך ותומך ברטוריקת "קורבנות השלום" שלהם, לא היה זוכה לפרסום שזכה לו. כמו עמוס עוז גם הוא הבין שהדרך לתהילה עוברת ב"שלום עכשיו" והדרך לפרס ברנדנבורג עוברת באינטרנציונל הסוציאליסטי:

      http://www.e-mago.co.il/magazine/grossman-horse.html

      http://www.e-mago.co.il/magazine/literary-oren.html

  9. שקד ובנט עובדים בשביל השמאל. הם לא עושים שום דבר לקידום האג'נדה של המחנה הדתי-לאומי אלא רק לחיזוק השמאל ואחרי כל צעד שהם עושים לחיזוק השמאל אנשי השמאל תוקפים אותם על איזו אמירה "לאומנית" כביכול שלהם – כדי לעזור להם להמשיך למכור לבוחריהם התמימים את התדמית הלאומית שלהם.

    https://tinyurl.com/y7eejbh5

    https://tinyurl.com/ya6dnkno

    https://tinyurl.com/yd3z5mga

  10. תמהני שבוחרי הבית היהודי כולל עיתונאים ימניים (במקור ראשון) מציינים את הצלחת בנט במשרד החינוך

    בנט נכשל במקצוע האזרחות (כמעט בכיה ל"דורות", דהיינו זמן רב)
    בנט הכניס את הרפורמים למערכת הלימודים
    בנט מחלק פרסים (ולא חשוב אם אלו ועדות ולא הוא,הן פועלות בשמו) לספרות לשמאלנים קיצוניים. מה אמורים להבין מזה תלמידים שאנחנו טורחים לחנך אותם ללאומיות בריאה.

    או. קיי. בנט הכריז על 5 נקודות מתמטיקה (חשוב, בהחלט חשוב) ושווק זאת כהצלחה שעדיין לא הוכחה.

    בנט עובד על מיצובו כראש ממשלה לכן הוא עוסק רבות במדיניות ובטחון. וכדי לזכות בתמיכת "כל עם ישראל" הוא מעונין להוכיח שהוא "דואג לכל עם ישראל, גם במחיר ויתור על ערכים בשמם הוא נבחר.

  11. שר החינוך תוקף את ביבי = כתבה לא מחמיאה במידה.
    אתם ממש לא אתר ימני אמיתי.

    1. הכתבה שהראית , היא רגילה לגמרי בלי שום שבחים …הדבר הכי בנאלי שקראתי בחיים.
      אם זה הדבר הכי טוב שהיה לך להביא כקישור ,אז כנראה שאין לך טיעון טוב בכלל ואני צודק.

  12. חולק על המאמר לחלוטין. בנט הוא שר החינוך של מדינת ישראל ופרסי ישראל ניתנים לאנשים לפי הישגיהם ולא לפי דעותיהם. אני איש ימין מובהק אבל גרוסמן הוא סופר חושב וראוי לפרס ישראל. בנט נהג בצורה ממלכתית וראויה.

  13. טכסט הזוי המבייש את אתר mida. גרוסמן קיבל אתתפרס ישראל כי הוא סופר בחסד עליון. הכתיבה שלו מפעימה. וכן הוא גם שמאלני וכן הוא גם אבא שכול שחינך את הילדים שלו לתרומה לחברה. מדובר בפרס ישראל לספרות למען השם. מה אתם מצפים שיתנו אותו לעסקן של תקומה?! פשוט טכסט נוראי.

    1. מי שמסוגל להנות מטקסט או ממוסיקה ולהתעלם מהעמדה של הכותב נגד בני עמו בעיני הוא לא בן אדם. באשר למוסיקה אני מתייחס לבירנבוים למשל.

  14. עם כל הכבוד לראש הממשלה, אם זו הדוגמה למשילות, אחרי כ"כ הרבה שנים כראש ממשלה (שסיכל כל יוזמה להחליש את החונטה המשפטית) – זה לא לכבודו להזכיר אותה

  15. מאמר רדוד של אדם בעל ראייה חד ממדית המחלק את העולם לאנחנו והם. הציטוטים שהצלחת להביא רחוקים מלהציג"שונא מתנחלים". לשמחתנו בנט מפגין באופן עקבי ממלכתיות ולא פנקסנות.

    1. בארץ ישראל יש עכשיו שלושה עמים: השמאלנים, הערבים והיהודים. הגיב:

      עם ישראל התפצל לשני עמים זרים ועוינים ברוח מחריביך ומהרסיך ממעייך יצאו:

      העם היהודי והשמאל בישראל.

  16. מאמר מביך
    מינויים ופרסים צריכים להינתן על פי כישרון
    תלמד לאיית, מביך מאד

  17. תמיד אמרתי שבנט ושקד מתחזים לימין!!!!! מדברים ימין ומבצעים שמאל!!!! בדגש על האפס בנט שצמוד ללפיד לונוני בידיעות.
    עכשיו שקד הודיעה ללא בושה שחתמו על חוק ישראל היום כיוון שהתעמרו בהם. שתתבייש !!! אני לא מצליחה להבין את הימנים שבמקור ליכוד מצביעים לשני אלה. לא מצליחה להבין

  18. לדוד גרוסמן יש לדעתי יותר קוראים בציבור הדתי מאשר לרב סבתו הי"ו. מאמר מוזר

  19. תעמולת בחירות ליכודניקית טיפוסית. אכן לבית היהודי היו פדיחות כמו השארת מפמ"ר אזרחות אבל מהליכוד שבמשך 30 שנה לא עשה במערכת המשפט את מה שעשתה איילת שקד בשנתיים אפשר לצפות לשקט. סליחה, הליכוד כן עשה משהו במערכת המשפט, הוא זה שהעביר את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ב-1992 שאת פירות ביאושיו אנחנו אוכלים עד היום

    1. הטקטיקה של התקשורת להציג את איילת שקד כמי שנאבקת בשופטי בית המשפט העליון נועדה להעביר בשקט את החוקה של אהרון ברק, ולהעצים את דיקטטורת השלטון של שופטי בג"צ, בחסותה של שקד. כדאי לקרוא את הצעת חוק יסוד החקיקה של שקד כדי להבין שהחוק נכתב ברוח אהרון ברק, על מנת להעביר חוקה בישראל שתעצים את כוחו של בג"צ, תסמיך אותו ותיתן בידו את כל הכוח לבטל חוקים, תצמצם את סמכויותיהם של שרים וראש הממשלה, ותמזער את כוחו הדמוקרטי של הציבור.
      הנה למשל סעיף 25 בהצעת החוק של שקד: תיקון חוק יסוד הממשלה שנועד לבטל את סעיפים 37(ב), 41 ו-44. ואלה הם הסעיפים ששקד רוצה לבטל: א. סעיף 37 ב': "חוק יכול שיסמיך את ראש הממשלה או שר להתקין תקנות בעניין שנקבע בהסמכה" (משמעות הביטול: צימצום סמכותם של ראש הממשלה והשרים); ב. סעיף 41: אי תחולה של תקנות לשעת חירום: "על אף האמור בכל דין, אין בכוחן של תקנות שעת חירום לשנות חוק יסוד זה, להפקיע זמנית את תוקפו או לקבוע בו תנאים (משמעות הביטול: חוק יסוד הממשלה מאבד את שריונו, ומעמדו כחוק יסוד, וניתן יהיה לשנות אותו כשם שמשנים חוק רגיל);
      ג. סעיף 44: יציבות החוק (א): "אין לשנות חוק זה אלא ברוב חברי הכנסת; הרוב הש להחלטות מליאת הכנסת בקריאה הראשונה, בקריאה השניה, ובקריאה השלישית, לעניין סעיף זה, 'שינוי' – בין מפורש ובין משתמע" (משמעות הביטול: ביטול השריון שניתן לחוק יסוד הממשלה, כחוק יסוד).

      http://www.conspil.com/2017/10/ayelet-shafir-stav-shaked

    2. חוק יסוד חקיקה כרגע הוא באמת לא מנוסח טוב למרות שכוונות מנסחיו טובות. אממה, החוק נועד לקצץ בכוחו העצום של בג"צ, כוח שהוא זכה לו תחת שלטון הליכוד. להזכיר לכם מי מינה את ברק לשופט ביהמ"ש העליון? להזכיר מי העביר את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו? להזכיר שדן מרידור, צחי הנגבי ובני בגין ביצרו את בג"צ יותר מאשר כל איש מר"צ ושמי שנלחמו בבג"צ היו בעיקר פרידמן איש השמאל ושקד ומהבית היהודי? להזכיר שנתניהו הבטיח בקולו לשמור על בית המשפט העליום מכל רפורמה ושהוא זה שטרפד את פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה?

  20. אנשי "שמאל קיצוני" לא שולחים את ילדהם להלחם (ולמרבה הצער גם לההרג) במלחמות ישראל. נראה שבנט שיודע מה זה להלחם ולההרג מבין את זה.

  21. אין שום תמימות דעים.
    הספר של עוז קופסה שחורה היה מקורי.
    כל היתר זבל.גם של גרוסמן.
    שני אפסים חסרי כישרון מינימלי.הדעות שלהם
    הן רשימת הכישורים המורחבת של שניהם.
    וזה לא קשור לדעות שלהם אלא חוות דעת עליהם
    הסופרים.