90% מהעסקים הקטנים בישראל נסגרים במהלך השנה הראשונה

המדיניות הכלכלית האטטיסטית המונחלת בישראל פוגעת באופן אנוש בעסקים הקטנים, ומשמרת את בעיית הריכוזיות במשק

עומדים בפני קריסה. חנויות ביפו | פלאש90

על פי נתוני הבנק העולמי, ישראל נמצאת במקום ה-54 במדד קלות עשיית העסקים. הקושי לעשות עסקים בישראל משפיע בעיקר על העסקים הקטנים והבינוניים, אשר רובם קורסים לבסוף תחת נטל המיסים והחוקים.

אחוז הרווח הנקי בעסקים קמעונאים בישראל נע לרוב בין 3%-6%. זאת אומרת שעסק שמייצר הכנסות של כמיליון שקלים בחודש, מפיק רווח נקי של בין 30 אלף ל-60 אלף שקלים. זאת כמובן רק במידה וההתנהלות העסקית שלו נכונה ומדויקת, וללא שום משברים בלתי צפויים.

אחוז הרווח הנקי לשנת 2017 בחברות המובילות בישראל בתחום הקמעונאי

אם אלו הנתונים בעסקים הגדולים, אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה קשה לממש רווח משמעותי בעסק קטן. אותם אחוזי רווח נמוכים מתקיימים גם אצל העסקים הקמעונאים הקטנים המוצלחים, רק שאצלם אחוז כה קטן מההכנסות שווה לערך נמוך בהרבה.

העסקים הקטנים מתמודדים באופן יומיומי עם בעיות תזרים הנובעות ממחזור נמוך, חוסר יציבות, חוסר יכולת להיתכנות כלכלית, קשיי מימון ועמידה בתשלומים הלא יציבים והמשתנים של העסק. קשיים אלו מובילים לקשיים בהעסקה והתרחבות, הן מבחינת כוח אדם והן מבחינה עסקית, ולחוסר עמידות כך שבעל העסק נמצא במצב תמידי של התמודדות עם מצבי לחץ.

בנוסף לכל אלה, העסק צריך לממן את משכורתו של בעל העסק ורבים מהעסקים מתקשים לעמוד בכך באופן יציב, בפרט במהלך השנים הראשונות לקיומו. בעלי עסקים קטנים רבים נמצאים במצב של גרעון מתמיד ולמעשה לא רק שלא מרוויחים דבר, אלא אפילו משלמים על התענוג להיות בעלים של עסק.

מצב זה מסביר מדוע ישנה עליה מתמדת באחוז העסקים שנסגרים בישראל. על פי נתוני הסיכום השנתי שערכה חברת המידע העסקי  CofaceBdi לשנת 2016, על כל עשרה עסקים שנפתחו בישראל, נסגרו תשעה.

מיסים, חוקים והלוואות

העסקים הקטנים בישראל עומדים בפני שני קשיים עיקריים, והראשון שבהם הוא נטל המיסים הכבד. כאשר אחוז הרווח מהעסק הוא כל כך נמוך כל אגרה, רישיון או מס שהמדינה מטילה יכול להיות ההבדל בין להיות או לחדול.

מדינת ישראל מנהיגה מדיניות מיסוי גבוהה מאוד כלפי העסקים הקטנים אשר חונקת אותם, מונעת מהם לצמוח והרבה פעמים גם מלהתקיים. עסק גדול יכול לספוג את ההוצאות הכבדות ויש לו אפשרויות תמרון רבות יותר בתשלום המס. הוא יכול לספוג הפסדים לאורך זמן רב יותר ובכך לאפשר לעצמו זמן ביסוס שלרוב לעסקים הקטנים אין – לא בפתיחתם, לא בעיתות משבר ולפעמים גם לא בהתנהלות היומיומית.

הקושי השני הוא בהתמודדות עם מערכת החוקים הסבוכה והמכבידה מולה עומד כל עסק בישראל. בעלי העסקים מחויבים להתעסק בבירוקרטיה אינסופית, להתרוצץ בין משרדים שונים עבור כל טופס או אישור ולעמוד בביקורות תכופות. מי שלא מספיק גדול או חזק לרוב לא שורד את האחידות הרגולטורית של הממשלה כלפי העסקים, ואין פלא שרבים מנסים לעקוף את את גזירות הממשלה על מנת להבטיח לעצמם פרנסה טובה ואיכותית.

הפגנה של עצמאים מול משרד האוצר | פלאש90

מדינת ישראל מתייחסת לכלל העסקים בישראל כמקשה אחת, כאילו אין לכל עסק צרכים משלו, אפיקים שונים להתפתחות ויכולות כלכליות אחרות. הדבר מערים קשיים על כלל העסקים בישראל ובכך יוצר ניעות כלכלית נמוכה דווקא בשוק העסקים הקטנים, כיוון שחברות הענק נהנות מיכולת תמרון גדולה יותר במציאות העסקית הקשה ומשמרות את כוחן הריכוזי במשק.

שתי הסיבות שציינתי לעיל גורמות לעסקים הקטנים קושי רב בתמרון ובהישרדות העסקית שלהם, מה שמוביל רבים מהם לקחת "הלוואות הישרדות" שלרוב יתוו תנאי הלוואה בהתאם למצבו העגום של העסק ועם ריביות גבוהות יותר.

העסקים הגדולים יכולים לאפשר לעצמם לקחת הלוואות מינוף לקידום ופיתוח העסק בתנאים אטרקטיביים יותר ובריביות נמוכות ביותר עד אפסיות, ובכך למעשה משתמשים בהלווה כדי לייצר עוד כסף. לעומת זאת, העסק הקטן נאלץ לקחת הלוואה רק בשביל לשרוד אך היא רק מעמיסה ומקשה עוד יותר על ההתנהלות התזרימית השוטפת שלו. ההבדל הזה הוא קריטי להישרדות העסקית.

המדיניות הכלכלית האטטיסטית המונחלת בישראל עוד משנות מפא"י העליזות, פוגעת באופן אנוש בעסקים הקטנים, ביכולת הניעות שלהם ומשמרת בעיקשות את בעיית הריכוזיות במשק הישראלי.

כשהחוקים והמיסים כל כך נוקשים עבור העסקים הקטנים ומנגד מקלים על הגדולים להתחרות, אין פלא ששוק העסקים הקטנים בישראל בקריסה.


המחברת היא מנכלי״ת ובעלים של חברת אדוס המסייעת לעסקים קטנים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. זה בגלל שהפקידות הבולשביקית ששולטת במדינה, הממסד הסוציאסלטי, המגזר הציבורי אוכל את כל המסים במדינה הזאת, כל הכסף הולך אליהם ובגלל זה אי אפשר לנשום כאן

    1. רק טיפש מקים עסק בישראל. לכו לבולגריה, 10% מס הכנסה, למה להפוך לעבד?

  2. תנו לעסקים מתחילים 100000 שח בלי ריבית. ולא להריץ אותם לקיקיונים שדכנים להלוואות לעשות כסף על עובדי עצות. במקוםלסייע אתם הורסיםתשלם מעמ תשלם ביטוח לאומי תשלם ועוד תשלם ולאחרמכן..הוצאה לפועל וכן הלאה עד שבר. תתעוררו תתעורר…

  3. לצערי לאף אחד לא אכפת עסקים הקטנים ממנים את כולם לצערי עסק קטן ששוקד 10 שנים פשוט דחה את הסוף ומימן בנקים פקידים וכל מיני נבלות בדרך ולבסוף אחרי שתש כוחו יבעטו אותו ויזרקו אותו לכלבים

  4. נכון לציין שבין הגורמים המרכזיים לקשיים של העסקים הקמעוניים – מצויה העובדה הפשוטה שהמחזורים נמוכים. אבל חשוב לציין מהי הסיבה העיקרית לכך: המחזור קטן כשליותר קונים פוטנציאליים יש פחות מדי כסף. כלומר הבעיה בהקשר הזה היא שאין מספיק כסף פנוי בידי הקונים.
    וכאן חשוב לציין שהסיבה לכך היא ששכר העובדים אינו גבוה. הגורם לכך הוא המדיניות הממשלתי הנאו ליברלית ביחס לעבודה. המדיניות הזו סילקה את הממשלה כגורם פעיל בהסדרת שוק העבודה, החלישה מדי את העבודה המאורגנת, דרדרה את כושר המיקוח של העובד על שכר ותנאי שכר והפכה אותו במקרים רבים למין עבד מודרני העובד קשה מאוד או בעבודה חלקית, ובכל מקרה משתכר רק אל צרור נקוב.

    1. אתה בעלים של עסק קמעוני? אתה מדבר מניסיון אישי או מדף תעמולה?

  5. השוק הפרטי לא מתפקד.
    הוא מייצר מעט מאד מקומות עבודה ואלה שהוא כבר
    מייצר,רובם בשכר נמוך (אסור לשכוח שמטרתו של עסק היא למקסם רווחים,כלומר קודם כל מינימום הוצאות.כל עסק פרטי שואף,מעצם הגדרתו,להעסיק
    כמה שפחות אנשים ולשלם להם כמה שפחות).
    המיסים פה והדפסת הכסף הסיטונית במקומות אחרים
    נועדה לזה : לייצר באופן מלאכותי שכבה של אנשים
    עם רמת הכנסה משמעותית כי אחרת כל העסקים האלה
    לא ירוויחו כי לא יהיו להם לקוחות.
    השוק הפרטי צריך שמישהו אחר ייצר לו לקוחות עם הכנסה פנויה,ללא כל המיסים האלה מדינות היו נראות
    כמו רמי לוי.
    המיסים והדפסת הכסף הם תוצר הלוואי של קריסת הרעיון הקפיטליסטי.