נתונים סותרים ברייטינג של ערוץ 20: למי אתם בוחרים להאמין?

אל מול נתונים מעליבים של ועדת המדרוג המיושנת, חברה חדשה במדידת רייטינג העניקה לערוץ 20 לא פחות מ-41% רייטינג

צילום: נדב כהן יונתן

כ-142 אלף ישראלים צפו אמש במהדורת החדשות הראשונה בערוץ 20. כך עולה מנתוני הצפייה של חברת MBER. מדובר ברייטינג של 41%, לעומת 24% שצפו ברשת 13 ו-19% שצפו בערוץ 10. בקשת 12 צפו 10%, ורק 6% צפו בשידורי התאגיד.

41% רייטינג לחדשות ערוץ 20 | מקור: MBER

המהדורה הראשונה של ערוץ 20 לא היתה שונה מהפורמט המקובל בערוצים המתחרים, מלבד הניחוח הלאומי-ציוני הברור שעלה הן מהנושאים שסוקרו, הן מהטרמינולוגיה ששימשה את המגישים והכתבים. האייטם המרכזי היה ראיון ארוך שקיימה מגישת המהדורה, דנה סומברג, עם המפכ"ל רוני אלשיך. סומברג שאלה את המפכ"ל שאלות קשות, ואף משכה אותו בלשונו לשקר ולומר שאף גורם במשטרה לא הצביע על יאיר לפיד כעד מפתח בתיק 1000. בפועל, דוברת המשטרה אמרה בתדרוך לעיתונאים כי לפיד, מי שהעסיק אותה בעבר כדוברת במשרד האוצר, הוא עד מפתח.

המהדורה כללה גם הקלטות בלעדיות של גורם בשב"ס החושף את מערכת היחסים הבעייתית בין אסירים בטחוניים לבין שב"ס, וכתבה מגזינית על פלסטיני שבגיל מבוגר גילה את יהדותו, חזר בתשובה והכריז מלחמה על אונר"א.

מלחמת הרייטינג, גרסת המודדים

ועדת המדרוג העניקה למהדורת החדשות של ערוץ 20 פחות מעשירית ממה שהעניקה MBER – רק 3.2%. מקור אפשרי לפער יכול להיות העובדה שוועדת המדרוג מודדת רק את מי שצופה באמצעים הישנים – ממירי הוט, יס ועידן פלוס; בעוד שהטכנולוגיה של MBER אדישה לאמצעי שבאמצעותו מועבר השידור, ודוגמת גם את מי שצופה באמצעות האינטרנט, במחשב ובטלפון החכם.

142 אלף צופים | מקור: MBER

לפני כחודשיים חשפנו כאן במידה את נתוני ההורדה של תכניתו של אראל סג"ל בגלי צה"ל. הנתונים, שצה"ל עשה מאמץ להסתירם, מלמדים ששיעורי ההורדה באינטרנט הם מדד חשוב בקביעת רייטינג. לגבי קהלים מסוימים – בעיקר צעירים בני 30 ומטה – מדובר בנתון חשוב יותר מאשר הנתונים לגבי צפייה והאזנה באמצעים הישנים – שידורי FM וממירים.

השיעור ההולך וגדל של צופים הצורכים טלויזיה באמצעות האינטרנט מקנה עדיפות לנתוני MBER. ימים יגידו למי יאמינו המפרסמים, אולם ישנן אינדיקציות לכך שנתוני MBER קרובים יותר למציאות: השרתים המשדרים את ערוץ 20 באינטרנט ובאפליקציות קרסו במהלך השידור, מה שמעיד על ביקוש גבוה. בנוסף, בערוץ מדווחים על מעורבות גבוהה של עשרות אלפי משתמשים ברשתות החברתיות במהלך שידור המהדורה ואחריה.

MBER היא שחקן חדש בשוק נתוני הצפייה בישראל. נתוני הצפייה הם נתון חשוב לא רק בגלל העניין הציבורי, אלא גם בגלל התגובה שהם מעוררים אצל מפרסמים: ככל שערוץ מצליח לגייס יותר צופים, כך יותר מפרסמים מזרימים אליו את תקציביהם.

עד כה נמדדו נתוני הצפייה בישראל על ידי גוף חצי ממשלתי בשם ועדת המדרוג – ועדה שבה חברים ערוצי הטלויזיה המרכזיים, משרד התקשורת והרגולטורים של שוק הטלויזיה. הוועדה מפעילה מערכת בשם פיפל-מטר (people meter), שבמסגרתה 580 משקי בית מקבלים גישה לכל ערוצי הטלויזיה ומכשירים מיוחדים המדווחים לוועדה במה צופה כל אחד מבני הבית. הנתונים מעובדים כך שכל משק בית אמור לייצג את חלקו באוכלוסייה הכללית.

נגד נתוני ועדת המדרוג נשמעות ביקורות על כך ששיטת המדידה היא מיושנת וכי הנתונים לא באמת מייצגים. המפסידים הגדולים הם המפרסמים, שנותרים ללא גישה לנתונים קריטיים לצורך חלוקת תקציב הפרסום. המרוויחים הגדולים מהעמימות הזו הם הערוצים הגדולים, שכן מבחינת שוק הפרסום – ניתוב הכספים אליהם במקרה של ספק נחשב "ללכת על בטוח".

MBER מודדת את הנתונים אחרת: הפאנל של החברה מורכב ממשתמשים אשר הורידו אפליקציה, הדוגמת את השמע בסביבת הטלפון אחת מספר דקות. אם השמע תואם את התוכן המשודר באותו זמן באחד מערוצי הטלויזיה והרדיו, המערכת יודעת שהמשתמש צופה באותו רגע בערוץ.

על רייטינג וציונות

נתוני הרייטינג הם בעלי חשיבות מכרעת גם במאבק המתמשך של הימין בישראל לייצוג הוגן בתקשורת הישראלית. כאמור, קיים קשר בין הרייטינג לבין תקציבי הפרסום – ותקציבי פרסום מיתרגמים לכוח והשפעה בשוק התקשורת. לא פחות חשוב: הרייטינג מצביע על מרכזיות הגוף המשדר בשיח הישראלי. אתר וואלה!, לדוגמה, פירסם הבוקר את נתוני ועדת המדרוג עם כותרת המשנה "דרמה בגזרת השחקנים הקטנים". השאיפה למסגר את ערוץ 20 בזירת השחקנים הקטנים, נובעת מההכרה בכך שהתייחסות לערוץ הצעיר כאל אחד השחקנים בזירה של קשת, רשת ועשר, משנה את יחסי הכוחות בדעת הקהל, בין הזירה התל-אביבית לבין שאר אזרחי המדינה.

לכן, הבחירה למי להאמין כשבוחנים נתוני רייטינג, היא שאלה ערכית. הציבור הישראלי לא נותן אמון בתקשורת הישראלית מזה זמן רב, אך הספקנות הזו לא פינתה מקום בתודעה למרכזיותם של שחקנים אחרים בשוק התקשורת. ערוץ 20, ודומיו ברדיו ובתקשורת הכתובה, ממוסגרים על ידי התקשורת הממוסדת כ"שחקנים קטנים" ומגזריים. אך סדר היום שמשתקף בכלי התקשורת האלה מייצג נתח גדול הרבה יותר גדול בציבור, שהממסד התקשורתי מתעלם מקיומו במכוון.

הציבור הכללי – אותו ציבור שאין לו אמון בתקשורת – קנה את המסגור הזה מבלי להטיל בו ספק. נתוני ועדת המדרוג נהנים, משום מה, מאמון. זאת למרות שקהל היעד המקצועי של הנתונים האלה, המפרסמים, כבר מזמן מטיל בהם ספק.

כעת מגיעה MBER ושואפת לעשות לשוק מדידת הצפייה את מה שערוץ 20 מנסה לעשות בשוק הטלויזיה: לייצר אלטרנטיבה. השאלה עד כמה יצליח ערוץ 20 להשפיע על סדר היום, קשורה הדוקות לשאלה לאילו נתוני צפייה אנחנו בוחרים להאמין.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

45 תגובות למאמר

  1. יפה – אז למעשה אתם אומרים שהמשדר קיבל את הרייטינג הגבוה ביותר שנמדד בישראל – 41%

    כל הכבוד.

    אגב, גם לאתר מידה, יש את החשיפה הרחבה ביותר בעולם, גוגל+פייסבוק+ערוץ 7+pornhub.

    המדידה באתרים כמו אלקסה הם מיושנים. בוא נתחבר לאפליקציה לא אמינה של כמה חברים טובים ונשתול נתונים כמו שבא לנו

    1. אם היית קוראת את הכתבה היית מבינה שהמאה אחוז הוא מתוך כלל הצופים, לא מכלל האזרחים במדינה.
      מקווה שברור לך ש140 אלף זה לא 41 אחוז מתוך כלל המדינה…

    2. ולא זו בלבד, אלא שהאחוזים שהם מפרסמים , כך הם מסבירים, מייצגים את מספר בתי האב בקרב הצבור היהודי ולא מספר הצופים. זה גם לא כולל את הצפיה במחשב, בסמארטפונים, באפליקציות ביוטיוב וכד'. את הבנת את זה ברכה?

    3. ערוץ 20 זה ערוץ מתחרד, כולם שם עם כיפות וזקנים, והנשים שעדיין מרשים להן לעבוד בו עם שביס וכיסוי ראש. מעטות אלו שבלי, בכדי לעשות לשמש כעלה תאנה להתחרדות הערוץ.
      חוץ מזה, כערוץ מתחרד הם לא משדרים כלל השבתו וחגים וגם לא בימי שישי. קרי: 5 ימים בלבד בשבוע, וזה עוד בשבוע רגיל חגים ומועדים שבהם הערוץ סגור. כך שלא שאם אני חברת פרסום לא הייתי מפרסם בערוץ כל כך מוגבל ומתחרד שפונה בעיקר לקהל הדתי והמתחרד. ולכן גם תמצאו בו ראיונות עם לא מעט רבנים, דרשות ושטיפת מוח חרדית שאין לה שום קשר לציונות, אם כבר נהפוכו, החרדים הם אנטי-ציונים מוצהרים שרואים בהקמת מדינת ישראל והציונות מעשה שטן ובצה"ל צבא שמד ובחייליו ומדיו תועבה, ולכן גם מסרבים לגיוס חרדים לצה"ל.

  2. הפילוח הסטטיסטי באפליקציה לא מדוייק לדעתי
    אבל ערוץ 20 עוד יעלה גבוה גבוה

    הרבה אנשים פשוט לא מודעים עדיין שיש חדשות בערוץ
    למעשה, אף אחד שאני מכיר לא ידע שהערוץ מתחיל לשדר חדשות ולא ממש ידע שהקו של הערוץ יהיה שונה
    ואני מדבר על אנשים שסולדים מהשקרנים בערוץ 10 2 ו1

    פשוט לא כל האנשים מכורים לחדשות ויש הרבה שבכלל עסוקים מידי מכדי להתעדכן בכך
    לאט לאט העניין יעבור מפה לאוזן
    3 אחוז להתחלה שקטה כזאת ללא פרסום זו הצלחה גדולה !!
    חשוב מאוד שכל אחד יעדכן את הסובבים אותו בעובדה שיש חדשות אחרות בערוץ ויוודא שהם רואים
    אני כבר הודעתי ל 15 אנשים לפחות אבל לא בטוח שהם זכרו אתמול להעביר בכלל
    לאלא לאט זה יקרה
    פוטנציאל של 20 אחוז רייטינג וכל היתר יהיו על 3 אחוזים
    אם משווים את זה לחלוקת המנדטים

  3. באמת המונים אצו לראות. העם מאוד מאוד לאומי וצריך לפתח ערוץ זה כדי שתהיה תחרות בונה קריאטיבית. הליכוד חייב להזרים מאות מיליונים לערוץ דחוף כדי לשדרג אותו. לפי מה שקראתי הוא לא משדר בשישי שבת. למה. חייבים להתחיל ללחוץ על ביבי והליכוד שיעלו דחוף עוד מדייה לאומית שתהיה תחרות שווה. חסר ערוץ לאומי שמשדר 24שעות ביממה חדשות. לכל האומות יש את זה. חייבים לפתח את נישת המדייה הלאומית דחוף כדי לתת אספקלריה אמיתית על מחשבות העם. לא יכול להיות שימשיכו לדחוק אותו ככה. חייבים לפתח אומנות ותרבות עיבריים לאומיים אידיאליסטים כי המוסר כבר מיזמן אבד ואפשר להרים את המוסר מנישות רבות עוצמה אלה. הלאומיות והחדשנות יכולים להציל המון את העם המבולבל כל כך בימינו.

  4. כפי שציינת באמירה אחת, בסופו של דבר נדע את זה לפי הכרעת המפרסמים. בסוף השוק החופשי הוא זה שקובע, ומפרסמים ישימו את תקציב הפרסום איפה שהם יראו תוצאות, גם אם אלה נמדדים על פי טכנולוגיה חדישה.

    1. ואת כמובן מכירה נתונים אחרים שמתבססים על ….?
      ואל תגידי People meter , שיטה מימי המבול שכבר עם היווסדה היתה מפוקפקת. אפילו המפרסמים (שאמורים להיות צרכני השיטה) , אינם מאמינים בה.
      את בטח משתמשת בבית בטייפ קסטות.

  5. 41% ברייטינג זו אמינות דומה להפגנת הארבע מאות אלף.
    הזוי ומביך.
    אפילו אנשי ימין מובהקים חשים מבוכה.

    1. "כ-142 אלף ישראלים צפו אמש במהדורת החדשות הראשונה בערוץ 20. כך עולה *מנתוני הצפייה של חברת MBER*. מדובר ברייטינג של 41%, לעומת 24% שצפו ברשת 13 ו-19% שצפו בערוץ 10. בקשת 12 צפו 10%, ורק 6% צפו בשידורי התאגיד."

      לחזור על זה שוב? אוקיי:
      "כך עולה *מנתוני הצפייה של חברת MBER*."

      כלומר, 41% מצופי הטלוויזיה אמש שרשומים ב-MBER, שהם 142 אלף במספר.

      נכון שאחרי קריאה שנייה ושלישית זה נהיה ברור יותר? אה לא? חבל.

    2. אתה כמובן מעדיף להאמין לPeople Meter שדוגם 580 משפחות מתוך אוכלוסיה של 8.5 מיליון תושבים. אוכלוסיה שאיש אינו יודע איך היא נבחרה ומה היא מייצגת (אם בכלל) משום שזה נעשה לפני למעלה מ-30 שנה ומאז לא שינו דבר..

    3. מעניין שלפחות מהחנות של גוגל, הורידו את האפליקציה פחות מ-10,000 איש. לא מאמין שבאפל סטור יש עוד 100,000 הורדות.
      אני אמנם מעולם לא הוסמכתי בסטטיסטיקה, אבל איי קול בולשיט.
      פקעלק 142 אלף…

    1. שהם 142,000. מספר מכובד לכל הדעות (ועוד כשמשווים לצופי הערוצים האחרים). גילוי נאות: כותב שורות אלה לא הוריד מעולם את היישומון MBER ועם זאת צפה במהדורת החדשות הראשונה של ערוץ 20. אז… 142,001 צופים.

  6. השאלה -עד כמה יצליח ערוץ 20 להשפיע על סדר היום -קשורה קשר ישיר בפולואפ ,לערוצים 12,13,14 יש פולואפ בגלי צה"ל וברשת ב' ,בתדר 103 בבוקר עם הקריינית הידועה ,אם לערוץ 20 לא יהיה פולואפ בדוגמת ערוצי רדיו מושמעים וקליטים ( שיש להם קליטה טובה כמו רשת ב' ) ברדיו ברכב ובבית שיעשו סדרת המשך רציפה למה שנאמר בערוץ 20 זה לא ימשיך הלאה ויתקע בערוץ 20 ולא ימשיך ,יכול להיות לערוץ 20 רייטינג של 100% אם לא יהיה פולו אפ העסק יתקע .

    1. אנחנו כבר לא מקשיבים לפולו אפ. עשר דקות מספיקות לי להקשיב לרשת ב', או גלי צה"ל כדי להתעצבן ולסגור. זה תיבת תהודה! שמהדהדת את עצמה לדעת. אנחנו יוצאים מהמשחק הזה. הבנו איך ספין עובד. מעלים נושא בערוץ 12 ואז טוחנים אותו ברשת ב'. זה נשמע כמו קמפיין ממומן בסוף. אין לזה אמינות! זה ברנז'ה שנורא אוהבת את עצמה. אבל אנחנו לא אוהבים אותה! לכן נצפה בערוץ 20, נקרא באינטרנט את מידה, ערוץ 7, מקור ראשון, 0404,
      ונקשיב בינתיים לגלי ישראל – למרות שהוא מלא פרסומות. עד שהכלכלה תבין מה אנחנו רוצים, והשינויים יבואו מתוכה.
      ואת התאגיד על חשבון משלם המיסים חייבים לסגור – כמו שביבי רצה מלכתחילה.

  7. המציאות היא ששתי המדידות אינן אמינות לחלוטין, מכמה סיבות, ונתחיל מהיתרונות: לוועדת המדרוג היתרון שלה הוא שלצופיה יש גישה לכל הערוצים (כך שצופי עידן+ לא נמדדים), אך שיטת המדידה מיושנת ביותר, והנמדדים נדרשים לדווח במה הם צופים.
    לעומתם, אפליקציית MBER מודדת את הנתונים בשיטה חדשנית ומתקדמת, אך החיסרון הוא שהצפייה רק בכמה ערוצ ברודקאסט (11,12,13,14 ו-20) בלבד, ולפיה 100% מהצופים צפו בשידורי הברודקאסט. במציאות המצב הוא שהצפייה בברודקאסט עומדת על 40% בערך, כך שהנתונים שמספקת האפליקציה עדיין לא אמין מספיק.
    בכל מקרה – אני מאחל בהצלחה ל-MBER ומקווה שיזכו במכרז למפעיל חדש למדידת הרייטינג בוועדה למדרוג.

  8. ברור לכל אדם אוביקטיבי שזו הסנונית הראשונה.
    שעון החול של הרייטינג לערוצים השמאלנים החל לתקתק.
    שלום ולא להתראות

    1. הרמה בפני עצמה סבירה לגמרי. אם משווים לערימות הקש והגבבה בשלושת הערוצים 1, 12 ו – 10, הרמה אפילו מעולה.

  9. אפילו לפי המדידה של מדרוג – 3.2% – זו הישג יפה מאוד – כהתחלה. חבל שבמאמר לא מביאים נתוני רייטינג של הערוצים האחרים על פי שיטת המדרוג.

  10. מדובר בכתבה פרסומית – מאכזב.

    אפליקציית MBER הורדה כ-1000 פעמים.
    היא עדיין רחוקה מלהיות משמעותית או רלוונטית.

  11. לפי ועדת הדירוג FKNWS הרייטינג של ערוץ 20 היה 98% (כמו אצל אסאד), בשביל שידור ראשון זה באמת השג. יש להניח שבהמשך הרייטנג יעלה בצורה משמעותית

    1. ראית הערב ?
      אתם פוחדים !!!!!
      בינתיים עד שלשום היה פה כמו אצל אסד!.
      ערוץ 12: נתניהו חקירות……
      ערוץ 13: נתניהו חקירות… רבבות בככר רבין…
      ערוץ 14 – 10: חקירות נתניהו …מאות אלפים בהפגנה למען המסכנים מאפריקה…..
      העם יגיד את דברו !!!!!

  12. אני חושב שיש מקום לערוצי 10, 13 ו 14. כידוע יש ביננו מאזוכיסטים. אבל לאלה שנשארו נורמלים יש רק את ערוץ 20

  13. כן ולאיש הנורא מבלפור יש 128 מנדטים! עד מתי פרופוגנדה חבורת מושחתים שכמוכם?!

  14. פחחחחחחחחחחחחח. אני פרסומאי ומבין דבר אות שניים ברייטינג. "אין היום חיה כזו", רייטינג של 41%. לכאורה ; "פייק ניוז"

    1. פרסומאי, אתה מבין ברייטינג, אך אינך יודע לקרוא.
      מדובר פה באחוז מסך צופי ערוצי הברודקאסט. כיון שיש 5 ערוצים כאלו היוצרים יחד 100%, ובממוצע 20%, 41% זה אחוז סביר בהחלט.

  15. בליל הסדר בו השתתפתי התפתח ויכוח פוליטי, בו, בין היתר, הוזכרה מהדורת החדשות של ערוץ 20. אחת מהנשים שישבו סביב השולחן העירה את ההערה הבאה:" צפיתי במהדורת החדשות של ערוץ 20. כל כך לא אובייקטיביים". כשעניתי לה שמוזר לשמוע את זה לאור החד-צדדיות של שאר הערוצים, היא ענתה לי במילים הבאות: "החדשות של ערוץ 20 זה כמו מהדורת חדשות של המפלגה הנאצית". לא עניתי. מה כבר יש לומר?

    1. סמדר שיר היא פסל שאין לה מקום כחברת ליכוד

      שתלך לשמאל

  16. אם זה ימשיך כך, לא תהיה ברירה לאחינו הסמולנים אלא להעביר חוק לסגירת הערוץ (טוב, לנסות להעביר חוק כזה)

  17. אחת הבעיות בצפייה בערוץ 20 (לצופי עידן+) זה הצורך בממיר בתקן T2, מחירו זול מאד ועולה כ160 ש"ח. שווה כל אגורה.

  18. אנני מבין מדוע הערוץ 20 חסם אותי לחלוטין .אני חושב בטעות חברים אני המעריץ הגדול של עורך הדין שפטל..מחכה בו הכול גם משפטים שיכול להיות שאני חושד שבכלל זה נחסמתי.החזירים האדומים מפאינקים.אני חוזר על זה אין סוף.אז בבקשה בעבירו אימל זה אל הנוגעים בעניין אני אוהב הערוץ.אין לי עניין לפגוע באף אחד ימני רק כותב בעדם בדקו את הטוקבקים.אז אני מבקש ממכם כי אני חסום משום מה.העבירו כאמור אמייל זה לערוץ ותודה לכם.

  19. הפסקתי לראות חדשות בערוץ 12 , 13 , 11 , כי לראות אותם ולשמוע אותם זה דיכאון אחד גדול !!!!
    עכשיו רואה ערוץ רק ערוץ20

  20. אני צופה בערוץ 20 וקשה להאמין ליושבי הפנלים המתהדרים בתוארי דוקטור ופרופסור בבורות הכלכלית שהם משדרים,לא שמעתי מעולם מילה על השלטון הציבורי והמקומי שברובו נפוח מסואב ומושחת,אף מילה על משכורות עתק,אף מילה על פנסיות מטורפות,ראשי ערים וכנופיות הפשע שלהם לוקחות משכורות עתק שחונקים את האזרח הקטן,אף מילה על נבחרי ציבור עם רבבות שקלים כל חודש כאילו אין להם מה לאכול,מגזר ענק שחרט על דיגלו תורתו אומנותו שרובן מתקיים על חשבון משלם המיסים,הרשימה לצערי עוד ארוכה,אתם חבורת אפסים יודעים לקשקש על אחוזים על סקרים וכל מיני חארטות שמנותקים מהמציאות,איפה המציאות והאמת שאתם מתעלמים ממנה,על הקשישים שבנו את המדינה אתם לא רואים ממטר,לסיום אם אחד מימכם מדושני העונג יצליח להתקיים על קיצבת זיקנה אני מסדר לו פרס נובל,

  21. כאלה שטויות לכו חפשו את האפליקציה סך הכל 100 וקצת אנשים הורידו ממש אמינות ברמה גבוהה. לא שוועדת המדרוג בהכרח אמינה, יחד עם זאת אפליקציה שהורידו 100 איש וצריכה להקשיב ולזהות את הסאונד כמו כל אלפקיציה היא לא תמיד מדויקת והיא לא באמת קנה מידה.
    יש דרכים הרבה יותר הגיונית כמו השתלת קוד בתוך האתר/אפליקציה שמזהה צריכה, אבל הרבה יותר פשוט לחפש דרכים שבהם אתה מקום ראשון מאשר ליצור שיח ולעשות את עבודת השטח