“התנהלות עבריינית”: השביתה הלא חוקית בנמלים עלולה להתחדש

עו"ד שלומי לויה מאיגוד לשכות המסחר תוקף בחריפות את השבתת הנמלים: "נזק של מאות מיליונים. אזרחי ישראל הם בני ערובה של ההסתדרות והממשלה צריכה להתעורר"

"השביתה הבאה כבר מעבר לפינה". נמל אשדוד | פלאש90

נזק של מאות מיליוני שקלים למשק, פגיעה קשה במוניטין העסקי של ישראל, וביזוי שלטון החוק: אלו הן רק מקצת ההשלכות של השביתה הבלתי-חוקית שערכו בשבוע שעבר עובדי הנמלים באשדוד וחיפה, בגיבוי ההסתדרות.

למרות הנזקים הקשים והמתמשכים, כרגע נראה כי יוזמי השביתה לא ייתנו את הדין על מעשיהם. בדיון שנערך במוצ"ש האחרון בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים אמר סגן נשיאת בית הדין, השופט אילן איטח, כי בכוונתו לבטל את קנסות בגובה עשרות אלפי שקלים שהשית על ראשי הוועדים בגין ביזוי בית המשפט, לאחר שבשבוע שעבר ירדו למחתרת וניתקו מגע על מנת שלא לקיים צו בית הדין לשוב לעבודה.

הערב (שלישי) צפוי להתקיים בבית הדין דיון נוסף, וב'גלובס' דווח כי בכוונת העובדים לחדש את השביתה בתום הדיון בבית הדין. בהנהלת נמל אשדוד אמרו ל'מידה' כי גם הם שומעים "רכילויות, אולי גם בגדר איומים" כי השביתה צפויה להתחדש, אך בינתיים העבודה נמשכת כרגיל.

עו"ד שלומי לויה

עורך הדין שלומי לויה, היועץ המשפטי של איגוד לשכת המסחר המייצג את האיגוד בבית הדין מול ההסתדרות, תוקף בחריפות את ההסתדרות והיחס הרך של רשויות החוק כלפי פורעי החוק מהנמלים. "ראשי הוועדים התנהלו בשיטות של עבריינים לפי קודים של עולם תחתון", אומר לויה בראיון ל'מידה'.

"אם בית הדין אכן יבטל את הקנסות הוא ישלח מסר שמותר לצפצף על שופטים, מותר לברוח לשוטרים, מותר לבזבז זמנם של בית המשפט ועורכי הדין, מותר לאמלל בעלי עסקים ומותר לקחת את אזרחי ישראל שבויים בידי האינטרסים הצרים של עובדי הנמלים. ברגע שצווים של בית משפט הופכים להמלצה בלבד ואיש הישר בעיניו יעשה בלי לשלם מחיר – שלטון החוק נרמס ואנחנו הופכים לאנרכיה", מתאר לויה את המצב שנוצר בעקבות התנהלות כל הגורמים המעורבים בשביתה.

סגירת דילים בחסות בית הדין

בימים האחרונים אנו עוקבים מקרוב ב'מידה' אחר ההתנהלות הפרועה של ועדי נמלי אשדוד וחיפה, המאוגדים תחת ההסתדרות. הרקע לסכסוך הוא הקמתם של נמלי ים חדשים באשדוד ובחיפה אשר יחלו בפעילותם בשלוש השנים הקרובות ויתחרו עם הנמלים הקיימים.

עבור אזרחי ישראל, משמעות הקמת הנמלים החדשים היא שבירת המונופול של הנמלים הקיימים, התייעלות המשק והורדת יוקר המחיה. מנגד, עבור ההסתדרות ועובדי הנמלים תחרות היא מילה גסה, והם נוקטים בכל האמצעים כדי להכשיל את הקמת הנמלים החדשים.

העבודות לבניית הנמל החדש באשדוד | פלאש90

בסבב הנוכחי של המחאה, שהחל לפני כשבועיים, פצחו העובדים ב'שביתה איטלקית' במסגרתה האטו משמעותית את קצב עבודתם, זאת לאחר שבית הדין דחה בקשתם לשבות בשל היעדר עילה מספקת. ביום רביעי האחרון החריפו הוועדים צעדיהם כשהפכו את השביתה למלאה, בניגוד לחוק.

בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה נגד השביתה וזימן את ראשי הוועדים להתייצב בפני השופטים, אך בתגובה הם בחרו לכבות את הטלפונים הסלולריים ולנתק מגע. המשטרה לא השכילה לאתר אף אחד מראשי הוועדים לאורך 24 שעות תמימות, ורק כשכלו כל הקיצין השית הרכב השופטים בראשות איטח קנסות של עשרות אלפי שקלים על ראשי הוועדים שיזמו את השביתה (80 אלף לאשדוד, 20 לחיפה).

באורח פלא, זמן קצר לאחר ההודעה על מתן הקנסות חודש הקשר עם ראשי הוועדים: "פתאום הם יצאו ממקומות המסתור שלהם", מעיד עו"ד לויה מאיגוד לשכת המסחר. "לא היה צריך את אורי גלר כדי לתקשר איתם. מסתבר שהדרך היחידה ליישר אותם היא אך ורק דרך הכיס".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן מחוץ ללשכת השופט | יצחק מור

במוצ"ש האחרון התקיים הדיון המכריע בבית הדין, אליו גם הופיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. כחצי שעה לפני פתיחת הדיון הורו ראשי הוועדים לעובדי הנמל לשוב לעבודה, אך בפועל העבודה החלה בראשון בבוקר. בשלב מסוים של הדיון זימן השופט לחדרו את ניסנקורן ונציגי המדינה ל"התייעצות" שלא נכללה בפרוטוקול. כלומר, הליך שהיה אמור להתנהל לעיני כל בבית הדין הפך לסגירת דילים בחסות השופטים.

התוצאות השליליות של חוסר השקיפות לא איחרו לבוא, ועם יציאת הצדדים מהחדר מחל השופט לוועדים על ביזיון בית הדין והביע נכונותו לוותר על הקנסות האישיים שהוטלו על יוזמי השביתה.

בדיון הערב צפוי השופט להודיע רשמית על ביטול הקנסות. "במקום השופטים הייתי נעלב באופן אישי", אומר לויה. "התנהלות ההסתדרות כמוה כיריקה בפרצופה של המערכת. ויתור על הקנסות יהיה פגיעה קשה בהרתעה ותבטיח כמעט בוודאות שהשביתה הבאה מעבר לפינה".

יש כבר איומים בחידוש השביתה

"אין דבר כזה, אסור להם לשבות בלי שהוכרז סכסוך עבודה. הם רוצים להוציא את העוקץ מהרפורמה להקמת הנמלים החדשים. מבחינתם הציבור יכול ללכת לעזאזל. יש גבול לחוצפה".

מפחדים מנקמנות

איגוד לשכת המסחר, שיציין בשנה הבאה 100 שנים להקמתו, מהווה את ארגון העסקים והמעסיקים הגדול בישראל. האיגוד מייצג את עיקר מגזר המסחר והשירותים, הכולל 240 ענפי משק ומהווה כ-70% מהתוצר העסקי ומהתעסוקה במגזר העסקי.

לפי הערכת איגוד לשכות המסחר, שבוע שביתה של הנמלים מסב נזק כולל של 350 מיליון שקלים למשק, המתורגמים לפגיעה ביוקר המחיה. "רוב בעלי עסקים הם לא טייקונים, אם סחורה שלהם נתקעת הם צריכים להשלים את ההפסדים מן הגורן ומן היקב", מסביר לויה. "אין סיבה שהם יספגו הפסדים שלא נגרמו בגללם. יש סוגי מזון שאם הוא מעוכב בנמלים ולא יוצא בזמן אי אפשר להשתמש בו וצריך לזרוק אותו. מי יפצה את בעל העסק הזה, עובד הנמל שהשבית לו את הסחורה? התשובה היא לא: מי שישלמו הם אזרחי ישראל שישלמו יותר על מוצרים, או לחלופין שכספי המסים שלהם יפצו את בעלי העסקים".

יבואן של ציוד חשמל ואלקטרוניקה סיפר ל'מידה' כי השביתה והעיצומים התכופים גרמו לו עיכובים גדולים בקבלת סחורות. "אם בתהליך רגיל לוקח ארבעה ימי הפלגה מהספק בחו"ל, כרגע אנחנו מדברים על חודש מכיוון שחברות הספנות נאלצות לדחות כל הזמן את ההפלגות או לבטל בגלל שהאוניות תקועות בנמל אשדוד".

על פי היבואן, בשל השביתה הוא נשאר ללא מלאי והמתחרים שלו מנצלים את ההזדמנות ומספקים במקומו סחורה. "אנחנו מאבדים לקוחות בגלל זה. בנוסף, בגלל העומס שנוצר יש בעיה להחזיר מכולות ריקות ובלא מעט מקרים המוביל מחייב אותי על ההמתנה הארוכה עד שמאשרים לו להיכנס לנמל ולהחזיר מכולות ריקות. כמו כן, אנו נדרשים לשלם היטלים נוספים שנובעים מההתנהלות של הנמלים, בין אם כתוצאה מעיכוב בכניסת האוניות לנמל, ימי אחסנה ושהייה של הסחורות בנמל. אם הסחורות יפרקו בנמלים זרים יתווספו גם עלויות העמסה לצורך הובלתן לישראל", הוא אומר.

מצפצפים עלינו. הפגנת עובדי נמל אשדוד | פלאש90

מלבד ההפסד הכספי הישיר, השביתות מסבות נזק חמור ביותר למשק בדמות פגיעה במוניטין של בעלי העסקים הישראלים. "היבואן מארה"ב או מאירופה לא שמע על ההסתדרות או על הבריונים בנמלי אשדוד וחיפה", אומר לויה. "מבחינתו אם סחורה לא מגיעה בזמן זה אומר שאי אפשר לעשות עסקים עם ישראל, נהפוך למדינה שאיבדה את המוניטין העסקי שלה".

יש יאמרו שזה נזק חמור מה-BDS?

"לא הייתי מקשר את זה ל-BDS, אבל התוצאה היא פגיעה במדינה ובכיס של כל אחת ואחד מאזרחי ישראל".

ההסתדרות מגבה בינתיים את הוועדים

"ההסתדרות חוטאת לתפקידה. הייתי מצפה מארגון אחראי ורציני שיזמן את יוזמי השביתה לשימוע ואם צריך גם ידיח אותם. שים לב שאני בכלל לא מדבר על פיטורים כי אני יודע איפה אני חי".

אתם שוקלים הגשת תביעות אישיות נגד העובדים?

"זו בהחלט אופציה. העניין הוא שבשביל תביעה מישהו צריך לעמוד בפרונט. לא כל המעסיקים ששים להיות חלוצים, יש כאלו שמפחדים מנקמנות כי ההסתדרות זה ארגון עוצמתי, חלק לא רוצים להיכנס להליכים משפטיים. אם נגיע למסקנה שהזמן בשל, בהחלט נשקול לדרוש שיחויבו בסנקציות כלכליות".

"הגיע הזמן לשנות את יחסי הכוחות"

הנזק הישיר של השביתות  רק לנמל אשדוד עצמו מוערך ב-3 מיליון שקלים ביום, אך למרות זאת בהנהלת הנמל מסרבים להתבטא פומבית נגד העובדים הסוררים. "ההסתדרות ועובדי הנמלים מחזיקים את הציבור והנהלות הנמלים במקום מאוד רגיש", אומר לויה. "ההחלטה של הממשלה לפתוח שני נמלים חדשים הייתה אמיצה, אבל אסור שהמדינה תרקוד לפי החליל של הוועדים וההסתדרות. העובדים בנמלים עושים עבודה חשובה ולא פשוטה אבל האמת צריכה להיאמר: מדובר במונופול כוחני שמרוויח משכורות מנופחות. הם הגזימו ויש להם דרישות שהציבור הישראלי לא יכול ולא צריך לעמוד בהן".

השרים כחלון וכץ | פלאש90

השביתות הפראיות בנמלים מקוממות במיוחד לאור העובדה שבמסגרת ההסכם עם הנמלים שנתחם רק לפני שנה, השרים כחלון וכץ התקפלו והעניקו לעובדים חסינות מפיטורי התייעלות לתקופה של לא פחות מעשר שנים מיום הקמת הנמלים החדשים.

כלומר, ניתן יהיה לפטר את העובדים רק החל מאזור שנת 2030. המשמעות היא כי חברות הנמלים הממשלתיות לא יוכלו לפטר עובדים מיותרים ויחויבו להמשיך ולהעסיק את כוח האדם המנופח גם אם לא יוכלו להרשות זאת מבחינה פיננסית.

למרות ההישגים המרשימים שרשמו במשא ומתן עם המדינה, בהסתדרות מעלים כעת דרישות רבות ונוספות שעלותן מוערכת בעשרות מיליוני שקלים אם לא למעלה מכך. ברקע מתנהל גם מאבק פנימי בין עובדי הנמלים, כשחלקם מעוניין לעבור להסתדרות הלאומית, גוף עובדים מתחרה להסתדרות הכללית.

בכיר העובדים שעבר ללאומית הוא אלון חסן, יו"ר ועד העובדים לשעבר באשדוד שלפני כחודשיים זוכה מחוסר אשמה בשורה של עבירות ביניהן לקיחת שוחד. השבוע הגישה הפרקליטות ערעור על הזיכוי, ולכן חסן עוד לא יכול לשוב לעבודה בנמל.

ההסתדרות חוששת שעובדים נוספים יעברו עם חסן להסתדרות הלאומית ולכן מקשיחה עמדות כלפי המדינה. לדברי לויה, הממשלה צריכה להיכנס לעובי הקורה ולמנוע את ההשבתות הבאות באמצעות נקיטה במספר צעדים: הגבלת השביתה בשירותים חיוניים, הטלת קנסות באופן אוטומטי על השובתים וחובת קיום בוררות לפני שביתה שתמנע מהעובדים לשבות גם כאשר מתגלעים סכסוכים בין ההסתדרות לוועדים. בידי הממשלה שמורה גם האפשרות להשתמש בסנקציות פליליות דוגמת הכרזה על מצב חירם בנמלים, במסגרתו כל מי שמשבש יחסי עבודה דינו מאסר.

"הגיע הזמן שבממשלה ייקחו מנהיגות ואחריות", אומר לויה. "לא יכול להיות שנהיה בני ערובה של ועדים שהתרגלו למנעמי השלטון. הכניעה המתמדת של המדינה לאורך עשרות שנים גרמה לעובדים להתבלבל: במקום לשרת את הציבור הם מתייחסים לנמל כקניין הפרטי שלהם, ובמקום להתנהל כעובדים הם רואים עצמם כמנהלים. רק כשיפגעו להם בכיס הם יזכרו שהם לא דון קישוט ויחשבו 100 פעמים לפני שינטשו מקום עבודה. הגיע הזמן לשנות את יחסי הכוחות".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "שלטון החוק הוא מעל הכל ויש לכבדו במלואו. ההסתדרות מחויבת לעבודה המאורגנת ולעובדי הנמלים בישראל. ההסתדרות היא שהביאה בטחון תעסוקתי לעובדי הנמלים ולא נוותר עד שנגיע להסכמות שיבטיחו את בטחון הנמלים הקיימים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *