התלמידים שובתים, ההורים זועמים וההסתדרות נותנת גב למנהלת

למרות התנהלות כושלת במשך שנים ומחאה חריפה, הסתדרות המורים ממשיכה להגן על מנהלת בית הספר 'קשת' בכוכב יאיר מפני פיטורים

צילום אילוסטרציה | פלאש90

שביתות במערכת החינוך הן לא עניין שצריך להפתיע איש, אבל הסיפור הבא הוא על שביתה יוצאת דופן: לא מצד המורים או ארגוני המורים, אלא שביתה של הורים שאינם מוכנים עוד לשלוח את ילדיהם לבית הספר. אמנם מדובר על סיפור מקומי, אך הוא מדגים היטב את נזקה של הריכוזיות המאפיינת את מערכת החינוך בישראל ואת העדר חופש הבחירה של ההורים הנובע מכך.

מראשית השבוע הנוכחי רובם המכריע של תלמידי בית הספר 'קשת' בכוכב יאיר (ליתר דיוק קרוב ל-90% מהם) אינם מגיעים לבית הספר. המצב האבסורדי הזה נוצר מאחר שהורי התלמידים נכשלו בכל ניסיונותיהם להדיח את מנהלת בית הספר המכהנת בו בארבע השנים האחרונות.

המנהלת אביגיל פסנטין החלה לנהל את בית הספר בכוכב יאיר לפני ארבע שנים. כבר בשנה הראשונה הנהגת ההורים הנבחרת של בית הספר המליצה להחליפה מאחר שנציגיה חשו כי היא איננה מצליחה לקדם את בית הספר אל המקום לו ציפו.

ההנהגה לא קבלה את הגיבוי משאר ההורים והוחלפה, כאשר לפסנטין ניתנה עוד תקופת חסד מתוך הכרה כי לא פשוט לנווט בית ספר בשנה הראשונה. לצערם של ההורים, בשנתיים שלאחר מכן לא חל שיפור. לאור נתוני מיצ"ב גרועים, אקלים בית ספרי מעורער ואי עמידה ביעדים רבים שאת חלקם הציבה המנהלת בעצמה,  גם הנהגת ההורים החדשה הגיעה למסקנה כי אין ברירה אלא להחליף את פסנטין.

התנהלות כושלת

'קשת' הוא בית ספר קטן בו לומדים בסך הכל 334 תלמידים. בניגוד לערים בהן ניתנת להורים האפשרות לבחור בין מספר בתי ספר בתוך אזור הרישום אם לא בעיר כולה, ביישובים כפריים המצב מעט מורכב יותר בשל מיעוט הילדים וההשפעות ההדדיות בין הקהילה לבית הספר.

בקיץ 2017 פתחה ההנהגה, בגיבוי רחב של הורים מבית הספר, במאבק להדחתה של פסנטין. המועצה המקומית נרתמה גם היא למאבק, ובקשה ממשרד החינוך להחליף בהקדם את המנהלת, אך משרד החינוך סרב, וכפשרה הוסכם להצמיד למנהלת שתי מפקחות שילוו את עבודתה באופן צמוד ויסייעו לה בעבודה מול ההורים.

במכתב ששלחו ראש המועצה שימי אליאל ומנהלת מחלקת החינוך ב-25 ביולי שעבר, הם דרשו ממשרד החינוך להתערב באופן מיידי להפסקת פעילותה של המנהלת. "השארת המצב כפי שהוא הינו בלתי אחראי ובלתי סביר, ולא ניתן יהיה להמשיך להסכים לכך או לעבור לסדר היום לקראת פתיחת שנת הלימודים", כתבו.

עוד מפרט המכתב את התנהלותה הכושלת של המנהלת לפי טענות ההורים: "מאופיינת בחוסר גמישות, אי פתיחות לדעות ורעיונות של אנשי מקצוע, אי קריאת תמונת המצב הכוללת וחוסר יכולת למנף את התנאים הבסיסיים המעולים בישוב…[פסנטין] לא הצליחה להוביל את בי"ס ולקדמו למקום הראוי לו, כפי שהיה מצופה לאחר שלוש שנים של ניהול".

במכתב נוסף למנהלים בכירים במשרד החינוך במאי 2018, הביעו ההורים שוב את חוסר שביעות רצונם מן המצב בבית הספר ומתפקוד המנהלת. בין השאר קבלו ההורים על "יחסים רעועים בין בית הספר לקהילה ובעיות אלימות מתמשכות", וכמו כן על "ליקויים בניהול השוטף ובתהליכי הלמידה והחינוך".

על פי ההורים, לאחר ארבע שנים תחת ניהולה של פסנטין ברור כי "אין ביכולתה להוביל וליישם שינוי", ולכן הם מצפים כי השיקול העיקרי שינחה את החלטות משרד החינוך יהיה טובת הילדים.

המצב לא השתפר

לאחר שגם במהלך השנה הנוכחית המצב לא השתפר למרות מתווה פעולה שהוסכם בין משרד החינוך להורים, הם דורשים כעת ביתר שאת לסיים את עבודתה של המנהלת עד כדי השבתת הלימודים. גם גורמי פיקוח ממשרד החינוך ניסו לשווא לשכנע את המנהלת למצוא מקום עבודה חדש. למותר לציין כי פיטורי המנהלת ממשרד החינוך אינם עומדים על הפרק בשל הקביעות, אך העברתה לבית ספר אחר מתבקשת בשל הנסיבות.

יוסי (שם בדוי), הורה לילד שלומד בבית ספר מספר ל'מידה': "זה לא סוד שכוכב יאיר הוא ישוב ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, ואחת הסיבות שאנשים באים לגור פה היא שרמת החינוך פה נחשבה לטובה. גם המעורבות פה של הקהילה בתחום החינוך היא הרבה מעבר למקובל, עם המון התנדבות ומוכנות להשקיע".

למרות כל זאת, אומר יוסי כי המצב בבית הספר 'קשת' הוא שונה ."כשבאה מנהלת שהודפת את כל זה במקום לנצל, וכאשר בבית ספר קטן עם ילדים שבאים מבתים טובים קיימת לא מעט אלימות, אז משהו לא עובד כמו שצריך".

יוסי ממשיך ומספר על ההתנהלות התמוהה בבית הספר: "לא ייתכן גם שבזמן שבכל בית ספר תקין ההורים יודעים כמה הם צריכים לשלם על תוכניות לימודים כבר מתחילת השנה, אנחנו מקבלים את המידע רק באמצע השנה. גם התעודות ניתנות באיחור", הוא אומר ומוסיף: "משהו לא דופק כמו שצריך, וזה לא שלא נתנו צ'אנס: אנחנו כבר ארבע שנים עם זה, והסכמנו לפשרות ולליווי, אבל כלום לא עוזר. גם משרד החינוך כבר מבין את זה".

קרנות המזבח

מה גורם אם כן למנהלת לאחוז בקרנות המזבח ולהישאר בתפקידה על אף שהקהילה והמועצה אינן מעוניינות יותר בשירותיה? ובכן, הגורם היחיד שעומד לימינה של המנהלת ומשאיר אותה בתפקידה הוא כמובן הסתדרות המורים. מבחינת מזכ"לית הארגון, יפה בן-דוד, זכותה של המנהלת להישאר בתפקידה גוברת על זכותם של תושבי כוכב יאיר לשפר את חינוך ילדיהם.

במכתב חריף אותו שגרה בן-דוד עוד בקיץ הקודם כתבה מזכ"לית ההסתדרות:

לצערנו משרד החינוך מאפשר לרשות המקומית המונעת על ידי קבוצת הורים קטנה לנהל את העסקתה של מנהלת בית הספר. לא זו בלבד מסתבר לנו שמתקיים דיאלוג בין משרד החינוך וההורים מעל ראשה של המנהלת ושל הסתדרות המורים. הסתדרות המורים רואה בחומרה רבה התנהלות זו, ומודיעה בזאת כי על פי כל דין המנהלת תמשיך לנהל את בית ספר קשת בשנת הלימודים תשע"ח"

בן-דוד (מימין) ופסנטין בשער בית הספר

אתמול, ביומה השלישי של השביתה, ובעוד בית הספר מרוקן כמעט לחלוטין מתלמידיו, הגיעה יפה בן-דוד לבית הספר על מנת לתמוך במנהלת. כעת נותר לראות עוד כמה זמן ימשיכו המנהלת וההסתדרות להחזיק את תושבי כוכב יאיר כבני ערובה.

שביתות של עובדים הם עניין שגרתי למדי בישראל, שביתה של לקוחות מעט נדירה יותר. למרבה הצער ישנם לא מעט מקרים בהם הורים משביתים לימודים בבית ספרם מסיבות שונות, אך שביתה כנגד מנהלת שלא מוכנה להתפטר הוא אירוע חריג בכל קנה מידה.

אין ספק שלו היו בתי הספר מוסדות פרטיים הנתונים לתחרות מקרים כגון אלו היו נחסכים, ומנהלים ומורים כושלים (או כאלו שרוב קהילת בית הספר סבורה שהם כושלים), לא היו נשארים בתפקידם יום אחד מיותר. כיום נראה שכל עניין כוח האדם נתון בידיהם של ארגוני המורים, ומשרד החינוך מתפקד כמו בובה על חוט בכל פעם שיש חיכוך עם הארגונים האלימים בנושאי כוח אדם.

מחוז מרכז של משרד החינוך מסר בתגובה: "איננו עוסקים בתקשורת בנושאים מהסוג הזה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. הפעם פספסתם בגדול. אין פה עניין של ההסתדרות אלא של מאבק כוחני ומכוער של קבוצת הורים שמנסה להלך אימים על שאר ההורים.
    זה נכון שהשביתה "מצליחה" אבל רוב הילדים נמנעים ללכת לביה"ס בשל איומים מצד ילדי אותה קבוצה.
    גם מקריאת הכתבה לא מוצאים נימוקים רציניים שבגללם נדרשת החלפת המנהלת אלא שלל אמירות מעורפלות וחסרות ביסוס.

    1. אין צורך בנימוקים רציניים להחלפת המנהלת, מלבד רצון ההורים.
      בדיוק כמו שאין צורך נימוקים רציניים וענייניים כדי להחליף ראש ממשלה, מלבד רצון הציבור.

    2. נעם,
      חוששני שפספסת את עיקר דבריו של "שפוי".
      ודאי שרצון ההורים צריך להספיק, אבל כדאי לבצע משאל רשמי ואנונימי בין ההורים, כדי לודא שזה באמת רצונם, ולא רצון קבוצה קטנה ורעשנית.

      במקרה אני מכיר את זה ממוסד למודים אחר – בו קבוצה קטנה מבין ההורים מינתה את עצמה לוועד, והתכסחה עם ראשי המוסד בצורה לגמרי חסרת טעם. הם עדיין ממשיכים בכך, אבל בינתיים התנהלו בחירות חדשות ומסודרות לוועד, והקבוצה הזו לא זכתה ליותר מדי אהדה בהן.

      בדרך כלל, כשהכל בסדר, אנחנו לא טורחים לצעוק את זה בקול. מעוט שהמצב לא מוצא חן בעיניו – וזכותו המלאה להביע דעה זו ואף לנסות לשכנע אותי – יוצר לעתים מצג שווא.
      כמו השמאל במדינת ישראל, אתה יודע.
      אלא שבישראל יש לנו בחירות הקרובות למדי להיות ישרות והוגנות, כך שדעת הקהל האמתית נחשפת פעם בארבע שנים (בערך).

  2. גם אחרי הדור הבא של ורסמן ורן ארז יתחלף וישארו אותם מנגנונים ההסתדרותים מאורגנים, זה אותה אדרת בשינוי גברת.
    את מערכות החינוך ברובה צריך להפריט , להציע מסלולים איכותיים שונים ומגוונים בין קבוצות איכות תלמידים שונות מגילים 10 ומעלה ועד גיל על תיכוני , להנגיש תקציבי שוברים לתלמידים יחד חשבון חינוך שהורים יחסכו וישלמו, עידן הארוחות חינם צריך להגיע לקיצו.
    חינוך זה לא מוצר ציבורי כמו ביטחון ותשתיות, ודורות רבים הולכים לבטלה בגלל ועדי המורים שמקבלים את כוחם מאותו מנגנוני ההסתדרות המאוסיים כל כך.
    את אותו הפרנציפ יש ליישם גם בבריאות וברווחה!!!!!!!

  3. פוליטיקאי שמוכן לשים את כל הילדים בסיכון רק בשם הפוליטיקה . תתבייש.
    יש עברות של ממש והסטוריה מפוארת של כשלים התנהלותיים בבתי הספר שעבדה לפני הנוכחי.
    אתה וחבריך פוגעים בילדים ומנצלים את המנהלת , במקום לתת לה הזדמנות לצאת בצורה מכובדת , גררתם אותה ככלי משחק לפוליטיקה שלכם.

  4. הורים חצופים. דבר דומה מתרחש בצהלה. שערוריה מתח בחדר מורים. אין קוליגיאליות וההורים מנסים לשלוט.

    1. הורים חצופים לא פחות? הבעת דעה חופשית היא תמיד חצופה. חובה להכנע לממסד ההסתדרותי ולשלטון הביורוקרטיה. כמובן שהפתרון האולטימטיבי והיחיד הפרטה. למה פקידים צריכים לנהל את החינוך?

  5. הפתרון פשוט.
    בכל ארגון ממשלתי/מונופוליסטי,
    בכירים מעל רמה מסויימת יטופלו כמו ה-10% התחתונים של לקוחות אותו ארגון.

    בכירי ארגון המורים יקבלו מורים ומנהלים גרועים לילדיהם.
    מנהלי משרד הבריאות ישכבו במסדרון.
    בכירי משרד הפנים יחכו בתור.
    בכירי המוסד לביטוח לאומי יקבלו הודעות חיוב 4 שנים אחורה.
    פנטזיה.

  6. נראה שלא בטוח שהצדק עם ההורים אלה הם תורמים למצבה של הבית ספר שהוא נמוך שאין גיבוי לצוות החנוכי אז יש בעיות אלימות ומשמעת

  7. מנהלת בי"ס אינה נבחרת ציבור אלא איש מקצוע שעובר מכרז ובא עם נכסים מקצועיים ואישיים.
    העובדה שיש קבוצת הורים שאינה אוהדת אותה וחטשבת שברשותה כלים טובים יותר להעריך את מקצועיותה, אינה הופכת זאת לעובדה שרירה.
    הורים כיום מרגישים שהם יכולים לכפות דעתם על מסגרות חינוכיות כשלמעשה הם חסרים כלים אובייקטיבים לעשות זאת.

  8. אני בדר"כ פאסיבי ולא מתלהם, אבל "שפוי" הצליח להזיז אותי.

    אז שלא תלכו שולל אחר "שפוי" (שפירגן לעצמו) ו"אבנר" שאת כל מרצם מקדישים לסכל את השינוי המיוחל הזה. ולא בוחלים בכלום. אבל בכלום !!

    הם מאותו 10% (כ40 תלמידים מתוך 300) שלא שובתים, ומתחלקים באופן הבא:
    1. פוליטיקאים, שנת בחירות – רוצים להרוויח נקודות אל מול ראש המועצה שתומך במאבק.
    2. יחסים אישיים מקולקלים עם אנשי ההנהגה הנוכחית. מקולקלים במובן הכי עמוק של מקולקל.
    3. צריכים ומקבלים יחס אישי מהמנהלת. ועל זה שאפו למנהלת, רק חבל שזה לבודדים.
    4. חברים של 1-3
    5. אנשי מערכת החינוך (לא מעט מ10%) שחייבים לשלוח את הילדים שלהם אך תומכים במאבק מאחורי הקלעים.

    אגב, הכתבה היתה עדינה כלפי המנהלת, אנחנו פה על גבול חיזור גורלי.
    והמפקחות (מטעם משרד החינוך) שליוו אותנו שנה שלימה ואלה שלפניהן "תומכות בנו ב200%" אבל לא מעזות להגיד דבר.

    ושלא נשכח,
    ההסתדרות, ביחד בשבילך.

  9. צר לי אבל כך לא מביאים כתבה. זו לא עיתונאות, וודאי לא עיתונאות ברמה המצופה מאתר מידה.
    אינני יודע מי צודק בוויכוח הזה. האם מדובר באמת על מנהלת כושלת או על וועד הורים בריוני ואלים, אבל לצערי ״הכתבה״ מביאה רק צד אחד של הדברים.
    אין פה נסיון אמיתי להבין את הסכסוך אלא לרתום אותו לאג׳נדה של הכותב. זו לא עיתונאות וודאי לא תחקיר. חבל, פרסומים כאלו רק פוגעים באתר ומחזקים את הרוצים להציגו כלא רציני.

    1. נראה שדווקא ניסו להביא את תגובת משרד החינוך בסוף הכתבה, אבל הם מילאו את פיהם מים

    2. התקשרתי למנהלת והיא לא רצתה להגיב (אסור לה מן הסתם)
      שלחתי הודעה למפקחת, והיא גם לא רצתה לדבר.
      בקשנו תגובה מדוברות המחוז במשרד החינוך והם לא רצו להגיב.
      אם היו מגיבים היינו מביאים את דבריהם במלואם.
      את דברי מי היינו צריכים להביא? את דבירי מיעוט הורים שכן מעונינים במנהלת? איכותה של המנהלת היא לא נושא הכתבה אלא העובדה שהרוב המכריע (כ-90%) לא מעונינים בה, תהא הסיבה אשר תהא. והרוב הזה כרגע לכוד בסיטואציה בלתי אפשרית.

    3. אכן כן. אם רצית באמת לחשוף את הסיפור חובתך הייתה להציג גם את דעת המיעוט (לטענתך). יכולות להיות הרבה סיבות לרצון לפטר את המנהלת. אחת מהן יכולה להיות שהיא אכן גרועה בתפקידה. אולם גם סיבות נוספות רבות שלאו דווקא קשורות בתפקודה של המנהלת. יושרה עיתונאית מחייבת להביא את שני הצדדים. לצערי נראה שאתה לא באמת התאמצת לחשוף את הסיפור האמיתי מאחורי המקרה אלא רק עשית בו שימוש לקידום תפיסת העולם שלך.

  10. ואני דווקא קראתי דברים שונים לחלוטין בעיתון אחר. מבחני המיצ"ב מעולים, רמת בית הספר מצויינת והבעיות של ההורים מהישוב העשיר היא שהם עושים בעיות כי המנהלת לא מאפשרת להם לנהל את בית הספר… הם חושבים שיעשו בו כרצונו וזה לא ככה. נמאס מהורים כוחניים ודורסניים. זה מה שמלמדים את ילדיהם? שיתביישו!

  11. השאלה היא אצל מי עובדים המורים ,אוי ואבוי אם המעסיקים והמחליטים עליהם יהיו ההורים..החינוך הוא ממלכתי ולא ההורים יחליטו .