דרוזים שתומכים בחוק הלאום: סותמים לנו את הפה

"כולם מתייפייפים כדי לזכות בקול הדרוזי, אבל הם לא באמת מכירים את העדה"

"לא מכירים את העדה" | צילום אילוסטרציה: פלאש90

"המחאה הדרוזית" נגד חוק הלאום משתלטת על סדר היום הציבורי, אך קולותיהם של בני העדה הדרוזית התומכים בחוק כמעט ואינו נשמע. סאמר סעיד ביראני, חבר מועצת דלית אל כרמל ומנהל עמותה להסברה ישראלית בשפה הערבית, תומך בחוק הלאום ומתלונן על סתימת פיות שהוא חווה בימים האחרונים: "מנסים להשתיק אותנו ולסתום לנו את הפה בכוח", אומר ביrאני ל'מידה'. "כל החיים שלי הייתי דרוזי שהניף בגאווה את דגל ישראל, שר התקווה וקיים ברית אחים עם היהודים בישראל. פתאום אני קם בבוקר ומגלה שאני גזען נגד דרוזים ובוגד בעדה שלי. למה? כי אני מעז להגיד שחוק הלאום הוא חוק טוב, גם ליהודים וגם לדרוזים במדינת ישראל. דרוזים התגייסו לצבא ונהרגו עבורה בידיעה שזו מדינת הלאום של העם היהודי עוד לפני חוק הלאום. החוק לא שינה כלום, פשוט כלום. אנשים נסחפו לחלוטין, זה עצוב".

איך משתיקים אותך?

"האליטה הדרוזית מתנגדת לחוק מסיבותיה שלה וזה מחלחל למטה – לאו דווקא בהתנגדות לחוק עצמו אלא בתחושה שאם אתה לא מתבטא נגד החוק, שלא לדבר על לתמוך בו, אתה בוגד בדרוזים".

בידאני, לשעבר פעיל של 'אם תרצו', מסביר כי התקשורת הישראלית לא מגלה ענין בדרוזים שתומכים בחוק. "יהודים שמתנגדים לחוק מעזים להגיד לי שאני 'דרוזי מחמד' או 'בובה של ביבי'. אלו אותם אנשים שטוענים שזו ממשלה גזענית. איזו צביעות. אז חשוב לי להגיד שאני ודרוזים נוספים שתומכים בחוק לא בובות של אף אחד. בחיים שלי לא פגשתי את ביבי ומי שחושב שיצליח לסתום לי את הפה – ייכשל. להיפך זה רק מגדיל אצלי את המוטיבציה לצאת בעד החוק".

מי לדעתך מרוויח מהסערה של הימים האחרונים?

"איימן עודה וחנין זועבי חוגגים. השמאל לצערי גם עלה על הפטנט ומשתמש באהבה של הדרוזים למדינה כדי לסכסך בין הדרוזים לימין. הם רואים שבבחירות האחרונות רוב הדרוזים הצביעו למפלגות הקואליציה (ליכוד, ישראל ביתנו, כולנו) ומנסים עכשיו להפוך את התמונה. רק עיוור לא מבין שיש פה קמפיין פוליטי".

על מה הטענות שלך מתבססות?

"קצינים דרוזים מתראיינים אצל בן כספית, שהשנאה שלו לנתניהו מוכרת לכולם. אותו דבר עם דיסקין שקורא לדרוזים להפגין. שלא לדבר על לבני שהלכה לטאריף ואמרה לו שהשמאל ישמור עליהם. הכי מדהים היה איתן כבל שקורא לדרוזים לנטוש את הימין ולעבור אל השמאל. איזה ניצול ציני. בושה וחרפה".

חברי הכנסת חמד עמאר (ישראל ביתנו) ואכרם חסון (כולנו) שעתרו לבג"ץ נגד החוק חברים בקואליציה.

"חסון השתתף בשנה שעברה בכנס של ג'יי סטריט, שהיו שמחים אם לא תהיה בישראל מדינה יהודית. אז ממנו אין לי ציפיות. לגבי עמאר – הוא מאוד מאכזב ולצערי נפל בפח של השמאל. הוא היה חתום על החוק המקורי ואחרי ששתק בכל השנים האחרונות שבהן דנו בחוק פתאום הוא נזכר לשאת את דגל המאבק".

עמאר אומר שהוא מייצג 99.9% מהדרוזים.

"אין לי מושג על איזה סקר הוא התבסס. אני אומר את דעתו של הרוב הדומם מקרב העדה הדרוזית, אלו שמתעניינים יותר במה שקורה בסוריה מאשר בחוק או כאלו שתומכים בחוק הלאום. לצערי הרבה דרוזים פוחדים לדבר כדי לא לצאת נגד האליטה".

שבת שלום לאחיי ואחיותיי הדרוזים והדרוזיות שאני כל כך אוהב – אומר זאת בצורה ברורה: אין לכם מה לחפש בליכוד ובימין. בואו…

Posted by ‎איתן כבל‎ on Friday, 27 July 2018

מדוע אתה תומך בחוק הלאום?

"אני כדרוזי רוצה שישראל תמשיך להיות מדינה יהודית, כי אם היא לא תהיה יהודית היא גם לא תהיה דמוקרטית אלא מדינת כל אזרחיה. משם הדרך למדינה בשליטה ערבית קצרה. כולנו רואים את הטבח הנורא שמבוצע באחינו הדרוזים בסוריה כדי להבין מה גורל הדרוזים תחת שלטון ערבי-מוסלמי".

המתנגדים כועסים שלא הוכנסה המילה "שוויון" ושלא הוזכרה תרומת הדרוזים למדינה

"אין קשר בין הדברים. הרבה אנשי ציבור דרוזים מדברים לא לעניין. חוק הלאום הוא תעודת הזהות של המדינה, מסדיר את הסמלים שלה ואת הייעוד שלה – להיות בית לאומי לעם היהודי. לא קשור לדרוזים, בדואים או צ'רקסים. אנחנו הדרוזים צריכים לדבר על שוויון, אבל שוויון אזרחי. מדינת ישראל היא נפלאה אבל טעתה בגדול ביחס שלה כלפי הדרוזים בכל מה שנוגע לפיתוח תשתיות והקצאת משאבים. אבל בין זה לבין חוק הלאום יש תהום. אין לנו שאיפות להגדרה עצמית לאומית בארץ ישראל. אני באמת לא מבין על מה המחאה".

מה לגבי קולות שהדרוזים בצבא יהיו מהיום 'שכירי חרב'?

"זה קשקוש. במקום לאחד ולחבר, יש מי שמנסים לפלג ולהתריס. סבא שלי עזר ליהודים עוד לפני שקמה מדינת ישראל כי הוא הבין מי הצד הצודק פה. אנחנו לא עושים טובה לאף אחד כשהולכים לצבא, אלא מגנים על המדינה שלנו".

תגיע להפגנה בכיכר רבין במוצאי שבת?

"מניח שכן. אגיע לשתות קפה עם אחיי היהודים בתל אביב. לא צריך לחשוש – אין דבר חזק ביותר בעולם מהברית בין ישראל לעדה הדרוזית. אף אינטרסנט לא יצליח להפריד בינינו".

"יום חג לדרוזים"

זוהיר גדבאן, גם הוא תושב דלית אל כרמל, מכנה את אישור חוק הלאום "יום חג עבור העדה הדרוזית". לדברי גדבאן, המשמש כדובר 'המועצה הציונית הדרוזית', "חוק הלאום מחזק את מדינת ישראל ולכן גם אותי כאזרח דרוזי במדינה. אין לי מדינה אחרת חוץ מישראל. כל היתר במזרח התיכון הם אויבים שלי, והטבח בסוריה של אחינו הדרוזים הוא ההוכחה הכי טובה לזה. האויבים שלנו מנסים לנתק את הקשר בין היהודים לארץ ישראל, וחוק הלאום מקבע את הזיקה הזו בחוק יסוד".

גדבאן משוכנע כי המחאות נגד החוק נובעות מתמהיל של בורות ועשיית הון פוליטי: "יש הסתה מצד המפלגות הערביות, והשמאל הציוני משתף עם זה פעולה. לבני וחברי כנסת אחרים מסתובבים ביישובים הדרוזים ומטפטפים להם פרשנות מסולפת של החוק".

מה החלוקה ברחוב הדרוזי ביחס לחוק?

"יש הרבה מאוד שלא מסכימים איתי, אבל בהחלט לא כולם נגד החוק כמו שאפשר להבין מהתקשורת. זה פשוט לא נכון".

מוסטפא ג'יהאד, סא"ל במילואים, תומך גם הוא בחוק הלאום אך מודה כי אם היה מכהן כיום בכנסת היה נמנע בהצבעה. "צריך את חוק הלאום והוא חשוב, אבל חבל לי שלא ניצלו את ההזדמנות כדי לעגן בחוק את יחס המדינה למיעוטים שנאמנים לה – דרוזים, בדואים ואפילו ערבים שמתגייסים לצבא", אומר ג'יהאד.

ג'יהאד, איש ליכוד, חושב כי היהודים בישראל צריכים דווקא להיות שבעי רצון מהתסיסה בחברה הדרוזית: "איכפת לנו מהמדינה ולכן חשוב לנו שהיא תכיר בתרומה שלנו. המצביעים של הרשימה המשותפת גם ככה לא מכירים במדינה הזו ורוצים שהיא תיחרב, עם חוק לאום או בלעדיו. אני חושב שעוד לא מאוחר לנצל את החוק כדי שהמדינה תייצר סדר חדש עם המיעוטים הנאמנים לה".

מה דעתך על היהודים שדורשים עלבונם של הדרוזים?

"אני לא מאמין שיש יהודי-ציוני שלא מרוצה מהחוק. כולם רוצים לגזור קופון פוליטי, מתייפייפים כדי לזכות בקול של הדרוזים, אבל לדעתי הם פשוט לא מכירים דרוזים".

"80% מהמתנגדים לחוק לא קראו אותו"

למרות המחאות נגד חוק הלאום, ג'יהאד סבור כי קיים דווקא סחף חיובי בקרב המיעוטים בישראל. "יש לא מעט ערבים, מוסלמים ונוצרים, שאומרים לי שהם טעו כשלא פעלו כמו הדרוזים. אנחנו רואים את זה בשטח. הערבים מתחילים לחקות אותנו ולהתגייס יותר לצבא, ויותר דרוזים ממג'דל שמס שנאמנים למשטר הסורי מבקשים אזרחות ישראלית – דבר שפעם לא היה עולה על הדעת".

אתמול קרא קצין דרוזי שלא להתגייס לצבא. אתה חושש שהמחאות נגד חוק הלאום יעצרו את המגמה?

"ממש לא. גם מנהיגי המחאה בעדה הדרוזית הבהירו שמבחינתם אסור לאיים בהשתמטות מהצבא. זה בכלל לא על השולחן. אני גם פועל מול שרי הממשלה להקמת יישוב חדש של יהודים ודרוזים – 250 משפחות מכל צד. זה יהיה יישוב ראשון מסוגו בארץ ואני מקווה שהוא יקום בשנים הקרובות".

הקול הבולט ביותר בעד חוק הלאום מקרב העדה הדרוזית הוא זה של עטא פרחאת, יושב ראש המועצה הדרוזית הציונית. "80% מהאנשים שמתנגדים לחוק לא קראו אותו", מסביר פרחאת. "בתוך עמי ועדתי אני חי, מסתובב בין אחיי הדרוזים ומפציר בהם להגיד לי איך החוק פוגע בנו כדרוזים. הרוב נשארים בלי מילים. אף אחד מאיתנו לא רוצה לחיות תחת שלטון מוסלמי ולהיות בן חסות. טוב לנו בדמינה יהודית. לצערי הרבה מגיבים מהבטן, והמוח שלהם נשטף על ידי תקשורת שמנצחת היטב על המקהלה".

ומה דעתך על הח"כים הדרוזים מהקואליציה שעתרו נגד החוק?

"פוליטיקה. כחלון הצביע בעד החוק אבל קרץ לאכרם חסון שילך לבג"ץ כדי לעשות קמפיין אצל הדרוזים (בבחירות האחרונות 'כולנו' ניצחה בדאלית אל-כרמל אותה ניהל חסון בעבר, ג"צ). עמאר לדעתי נכנע ללחץ, לא מבין אותו".

מה לגבי טענות על קיפוח של העדה הדרוזית?

"המחאה היא נגד חוק הלאום, לא נגד חוקי התכנון והבנייה. אמל אסעד היה תת-אלוף בצבא וכיום בכיר בתעשייה האווירית. על איזה קיפוח הוא מדבר? יש יהודים ניצולי שואה שחיים מן היד אל הפה, אבל אסעד מקופח?".

המועצה הציונית הדרוזית בראש עומד פרחאת מונה כ-600 חברים ועוסקת בהנחלת ערכים ציוניים לנוער הדרוזי: "אנחנו עושים סמינרים בירושלים, גוש עציון והנגב, מסבירים לנוער הדרוזי מה זו שיבת ציון ומדוע עם ישראל שב לארץ ישראל", מסביר פרחאת. "הם מבקרים במוסדות הלאומיים, בכותל, בגבעת התחמושת ועושים מסלול 'מהתנ"ך לפלמ"ח', על שם רחבעם זאבי הי"ד. מכניסים להם ציונות בעורקים".

הצלחתם לעצור עמותות כמו בלדנא שמנסות להסית דרוזים נגד המדינה ולהשתמט מהצבא?

"כן, יחד עם 'אם תרצו' ואמיר אוחנה עמדנו מולם".

"די לצביעות"

דברים ברוח של פרחאת השמיע לאחרונה גם נאוול פוארסי, רב-סרן קרבי במילואים מהיישוב מע'אר: "כדרוזי שנולד במדינת ישראל אני נאמן למדינה ונאמנות היא ערך עליון שחונכתי עליו וגדלתי עליו. זה היה ויישאר לעולם. לא צריך לחפש תמורה לנאמנות ונתינה", כתב פוארסי בפוסט בפייסבוק שזכה למעל עשרת אלפים שיתופים ולייקים.

טוב אז אחרי הרבה התלבטויות החלטתי להגיב על חוק הלאום , אני כדרוזי שנולד במדינת ישראל אני נאמן למדינה ונאמנות היא ערך…

Posted by Nael Fwarsy on Thursday, 26 July 2018

"מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי מאז ומתמיד", כתב פוארסי. "זה היה וזה צריך להישמר לנצח נצחים. אנחנו כדרוזים מעולם לא שאפנו למדינה משלנו". לדבריו הדרוזים סובלים מאפליה בתשתיות ומצוקת דיור, אך התיקון לא קשור לחוק הלאום: "אסור להיות שוויון בין אזרח שמשרת את המדינה ושומר על בטחונה ובין אזרח שפועל נגד המדינה ותומך בטרור ורוצח חיילים ושוטרים", הוא מבהיר. "במקום המילה שוויון הייתי מכניס את המילה הוגנות או נאמנות הדדית … אני מעדיף ממשלה עם חוק הלאום ולא ממשלה עם זחאלקה ואיימן עודה והרשימה המטונפת (המשותפת). די עם הצביעות בבקשה".

חמד עמאר מסר בתגובה: "תמכתי בחוק בתחילת הדרך, אבל מרגע שלא הצלחתי לשלב את המילה שוויון ואת זכויות הדרוזים לחוק הצבעתי נגדו".

פנינו לתגובות לציפי לבני ואכרם חסון והן יפורסמו עם קבלתן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

42 תגובות למאמר

  1. אחד הכישלונות במישמרת שלטון הימין, קשור לביצוע רצון העם כביטוי לדמוקרטיה,
    בבמה הציבורת של התקשורת, במשפט ובביטחון.
    תנועות לאיזונים, עיקרן מלמטה, מצפים שלהבא, יתעצמו בהובלת מנהיגים, לוקחים את הזמן

    1. טעות! הימין קטן בכנסת.. ותלוי בכחלון שאין לו בעיה להחזיר שטחים שמנטרל כל שינוי שיביא לביטוי את שלטון הימין
      מתווה הגז.. נגד
      שינוי בבית המשפט העליון שנטיתו שמאל.. נגד
      רפורמה אמיתית בתקשורת.. נגד

    2. למה לא מדיחים מצה"ל את הקצין הדרוזי שקרא לא להתגייס לצה"ל כשם שהדיחו את הבן של פייגלין? מישהו מבין?

  2. הדרוזים משחקים באש. לחכימא ברמיזא, כי לשטיא בכורמיזא.

  3. הרבה פעמים תהיתי עד כמה ליבני שמאלנית. תמיד היה בה משהו שהקרין ביטחון ועמדות מרכז ימין. פתרון למי שלא מחפשים איש ימין ולא שמאל אבל לא רואים בכחלון או לפיד מנהיגים מסיבות שונות. כעת אני יודע סופית את מה שחשדתי בו: ליבני שמאלנית כמו מיכאלי ובהלול ממפלגתה. האם למשל תכה בחמאס בתור רו"מ? כנראה שכן, אך זה ממש לא חכמה ולא מעיד דבר.

    1. לדעתי, הגברת לבני מכילה בתוכה גם גישה ימנית מאוד וגם גישה שמאלנית. זו אשת ימין מהבית, עם קריירה לא מבוטלת בביטחון המדינה, אשר עברה תהליך הדרגתי של היפתחות להשקפת עולם שונה, אפשר להיות לאומן, בעד מדינה חזקה ובגבולות בטוחים לעמו ויחד עם זה, להיות הומאני, רגיש לבני לאומים אחרים, רגיש להיסטוריה של המקום ובשאיפה מתמדת לפיוס בין הצדדים ושלום

  4. מי שיקרא על ריאד עלי בויקיפדיה, יופתע לגלות שבנו, לואי, הופיע כזמר בטקס הדלקת המשואות השנה (2018) בשירת התקווה… מתברר שיש לו מה ללמוד מבנו.

  5. הדרוזים הם נאמנים למדינה. הדרוזים כרתו ברית איתנו ומחובתינו לתת להם פיתוח ישובים. הרחבה לצעירים. עזרה בלימודים. כל זכיות האזרח . חבל שחלק מהדרוזים הולכים שולל עם השמאל ועם הרשימה המכזבת. בטחו בעם היהודי ותראו שאין לכם ממה לחשוש. אוהבים אותכםאחינו הדרוזים.

  6. לא שמעתי אחד מהעדה הדרוזית שמתנגד להגדרת המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי…
    המחאה על העלמת המילה שיוויון כפי שהופיעה במגילת העצמאות שחתומים עליה האבות המייסדים של המדינה.
    הרוב המוחץ של בני העדה נגד החוק איך שאושר.
    אל תשלה את עצמך אדון ביראני שהרוב הדומם הוא בעד החוק……… רוב מוחץ מהדרוזים דורשים שיוויון בחוק היסוד. השיוויון הוא הבסיס למדינת ישראל, מדינת העם היהודי הנפלא.
    ולא אני לא שמאלני ולא תומך בשמאל!!!!

    1. לא הבנתי. עד היום היה שוויון? עד היום היית מרוצה? מהיום אחרי החוק המצב שלך יורע? מהיום תתחיל לסבול?! תגיד זה רציני? אתה בעצמך מאמין במה שאתה אומר? "שוויון" במה? בתקציבים? למה לא לשאוף למצב של אי תלות בתקציבים? של מדינה חופשית קפיטליסטית בה המוכשר והחרוץ מצליח ולא בעל הקשרים? ומה זה קשור לדרוזי או ליהודי?

    2. שינוי לא צריך להגיע מחוק לאום.
      הדרוזים וכל מי שמאמין למדינה זכאי לקבל את כל הזכויות שאני כיהודי מקבל. אבל זה לא קשור לחוק. החוק בדיוק כפי שהגדיר אותו ביראני ת.ז של המדינה

    3. למה לטרוח בכלל להגיב למוסתים? דרוזי או לא, מי שלא עוצר רגע לקרוא את החוק להבינו לא ראוי לתגובה.

  7. ביראני, פרחאת, גדבאן ואחרים כמותם כמו איוב קרא, מוחים כפיים לכל החלטה ציונית אנרכיסטית. יש להם סיבות חזקות לעשות כך. נניח שהגלגל מסתובב וינושלו ממה שהם רובצים עליו…. האם יישארו באותה עמדה ? בטוח שלא. התרנגולת רואה רק מה שיש לה בין הרגליים, ושני מטר ממנה – לא מעניין אותה.
    עד היום הצבעתי ימין, בקרוב יעבור השלטון לשמאל, וישראל תחזור לשפיות שלה.

  8. השמאל משתמש לא רק באהבה של הדרוזים את המדינה אלא גם מנצל את האהבה שחשים אזרחי המדינה היהודים אל הדרוזים.

  9. החוק לגמרי מיותר ואפילו אידיוטי. מי שלא מבין שמדינת ישראל היא מדינת היהודים לא רוצה להבין או לא איכפת לו. האם לא ברור שצרפת או ארצות הברית הן מדינות נוצריות גם אם יש בהם יהודים,מוסלמים,בודהיסטים וכו' ? ובחוקה שלהן לא מצויין שהמדינה היא נוצרית. אז הגיע הזמן לבטל את החוק כי הוא מריח רע מאד.

    1. החוק מצויין ולטעמי מרוכך מידי. לעניין מי שרוצה להבין או לא, זה סוג של התממות כיוון שדברים במדינה משתנים מאד מהר ומה שהיה מובן פעם כבר לא מובן היום ומה שהיום מובן מאליו לא בהכרח יהיה מובן בעתיד, כך שצריך חוק שיגדיר באופן ברור את המובן מאליו.

      לגבי מדינות לאום נוצריות או ערביות זה שוב התממות – יש מלא כאלה אבל מדינת לאום יהודית יש רק אחת ולכן צריך לעשות הכל כדי שהיא תישאר כך….

    2. טיפש ובור שכמוך. צרפת וארצות הברית אינן מדינות נוצריות ומעולם לא היו. למעשה ארה"ב גם אינה מדינת לאום אלא מדינת כל אזרחיה. צרפת היא בהחלט מדינת לאום (כמו הרוב המוחלט של המדינות הדמוקרטיות), של העם הצרפתי.
      נראה שהשמאלנים לא רק שלא קראו את חוק הלאום, אלא גם בגרות באזרחות לא עשו.
      ולשאלה הסופר-אידיוטית: למה בכלל לעגן את לאומיותה של המדינה בחוק יסוד? בגלל בית המשפט העליון, שעד עכשיו היה מתחשב בפסיקותיו רק בהיותה של המדינה דמוקרטית (על בסיס חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. אגב לשיטתך ולשיטת דומיך האווילים זה גם חוק מיותר, לא? הרי מי לא מבין שישראל מדינה דמוקרטית ולמה בכלל צריך לציין את זה בחוק יסוד..) , ובגלל אנשים כמוך.

  10. השמאלנים מעולם לא בחלו בשום אמצעי כדי להגיע או לשמר את השלטון. מה אנחנו מצפים מאנשים שחיסלו את ראש ממשלתם כי חשבו שזה מה שישמר את שלטונם?

  11. כמובן שהחברה הדרוזית אינה הומוגנית ויש לכולם זכות דעה ואף אחד לא סותם את הפה לאף אחד.
    ההתנגדות שלי ושל הוב המוחלט של הדרוזים לגבי חוק הלאום היא לא לגבי רוב מה שיש בו, אלא מה שאין בו. אין לנו בעיה עם ההגדרה היהודית של המדינה, מכבדים את הסמלים, הדגל וההמנון, אבל לא מקבלים שתהיה עדיפות לבנייה להתיישבות לשבט אחד במדינה רק כי הוא שייך לדת מסויימת (ההתייחסות היא לסעיף 7), זה הופך את החוק ללא שוויוני, לא דמוקרטי וגזעני, חוק הלאום סותר את רוח מגילת העצמאות שאומרת שלצד היותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, היא מדינה דמוקרטית שתשקוד לפיתוח הארץ לטובת כל תושביה ותיתן שוויון זכויות מלא ללא הבדל דת, גזע ומין.

    העניין המצער הוא שלמגילת העצמאות אין מעמד חוקתי בעוד חוק הלאום הינו חוק יסוד, כלומר הוא יכול להוות פלטפורמה לחקיקה לא שוויונית ומפלה נוספת.

    למה מגילת העצמאות ללא מעמד חוקתי אתם שואלים? בגלל ההתנגדות של המפלגות החרדיות הלא ציוניות לרעיון השוויון שבין יהודי ללא יהודי ובין גבר ואישה.

    כל אדם בעל מצפון צריך לשאול את עצמו האם הוא מוכן לחיות במדינה שלא נותנת שוויון זכויות לאזרחים רק כי הם לא נולדו לשבט מסויים?

    1. לא הבנתי את בעל המצפון. עד היום היה שוויון? עד היום היית מרוצה? מהיום אחרי החוק המצב שלך יורע? מהיום תתחיל לסבול?! תגיד זה רציני? אתה בעצמך מאמין במה שאתה אומר?

    2. לדרוזי היקר,
      אין ספק ששיוויון הוא ערך חשוב ביותר. אולם אין קשר בינו ובין חוק הלאום!
      באותו האופן, אתה יכול להתרעם ששיוויון לא הופיע בשום חוק ואפילו לא בחוק שממנו יונקים את הפסיקה – חוק כבוד האדם וכו'.
      נכון שהמילה שיוויון לא מופיעה בחוק אבל מופיעה במגילת העצמאות, אבל איך אתה מסיק שהחוק מבטל את הערך הזה במגילה (הרי הוא לא מופיע בחוק)? זה כמו להסיק שהחוק מבטל את ערך החופש כי הוא לא כולל את המילה "חופש". עשית כאן קפיצה לוגית בלתי אפשרית.
      אני מסכים איתך שרצוי לשפר את נושא השיוויון במדינה. לא יעלה על הדעת שמגזרים מסויימים נושאים בכל החובות ולא מקבלים את כל הזכויות, בעוד מגזרים אחרים לא נושאים בכל החובות אבל מקבלים את כל הזכויות. אתה יכול להתנחם שבעובדה זה אתה מצטרך לרוב היהודי-חילוני במדינה.

    3. למשתמש אנונימי.

      לא קראת את התגובה שלי עד הסוף כנראה או שלא הפנמת, מגילת העצמאות אין לה מעמד חוקתי.. כלומר מבחינה משפטית היא שווה לקליפת השום. חוק יסוד כבור האדם וחירות אומנם גם לא מזכיר שוויון אבל מעדן את האופי הדמוקרטי של המדינה. כששני חוקי יסוד – חוק הלאום וחוק כבוד האדם וחירותו לא מזכירים שוויון אז אין חובה להכפיף שוויון על כולם.. במיוחד שחוק הלאום נותן זכויות יתרה לבני שבט אחד בלבד.

    4. למשתמש אנונימי.

      לא קראת את התגובה שלי עד הסוף כנראה או שלא הפנמת, מגילת העצמאות אין לה מעמד חוקתי.. כלומר מבחינה משפטית היא שווה לקליפת השום. חוק יסוד כבור האדם וחירות אומנם גם לא מזכיר שוויון אבל מעדן את האופי הדמוקרטי של המדינה. כששני חוקי יסוד – חוק הלאום וחוק כבוד האדם וחירותו לא מזכירים שוויון אז אין חובה להכפיף שוויון על כולם.. במיוחד שחוק הלאום נותן זכויות יתרה לבני שבט אחד בלבד.

      מרקוס

      ההבחנה העדינה היא שכרגע אי השוויון מעוגן בחוק יסוד.. אז כמובן שהמצב יכול להיות יותר חמור.

  12. חוק הלאום הוא מצוין לאחנו הדרוזים ואל תיפלו לספינים ולידי אנשים ותקשורת שאתם לא מעניינים אותם כל השנה.

  13. חברי הכנסת הערבים מהסיעה המשותפת קרעו את החוק…לכן, החוק הוא התשובה שמדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי…שוויון קיים בחוק כבוד אדם וחרותו ובעוד עשרות חוקים…הדרוזים הם חלק מהעם היהודי למרות שדתם שונה…ומי שמתנגד לחוק הוא מתנגד למדינה יהודית…!

    1. לכל המתיפיפים ביראני פרחאת וגדבאן תתחילו להפנים ותבינו שלא משנה כמה שתלקקו וכמה שתעשו תמשיכו להיות ערבים בעיני המדינה הגזענית הזאת
      אני אוהב את המדינה ומוכן להקריב את עצמי למענה אבל במקביל מה המדינה מוכנה להקריב בשביל העידה שלי האם הם מתיחסים אליך כמו שאתה מתיחס אליהם שנית כל על כל ציוץ אנטי שימי בחו"ל מדברים יומיים ז"א שלא מקובל עליהם את היחס שמקבלים בעולם אבל עליהם מקובל להתיחס למיעוט באותו יחס שהם מקבלים והייתי מציע לכם שתתגירו כי אתם לא מיצגים אותי ובטח לא חלק גדול מהעידה הנפלאה השזאת אתם בושה ואני מתהיש בכם

  14. כשייקחו לך את האדמה, תחת סעיף 7, בחוק הלאום, כדי להרחיב ולפתח ישובים יהודיים סמוכים – אל תבוא לבכות!

    1. הנה הסתה מהסוג האנטישמי המובהק המאפיין את השמאל החולה והמנוון. היהודים לוקחים אדמות, החוק נועד להכשיר גזל אדמות של יהודים המומחים לגזל. הגיס החמישי בתוכנו ממשיך להסית ולהתסיס

    2. מרקוס גם אתה מגיב בתשלום שכל הזמן צועק "זאב זאב"?

      עכשיו מי שמתנגד לחקיקה של המנהיג העליון ביסי הוא פאשיסט? למרות שהחקיקה פאשיסטית??

      אתה יודע מה משמעות המילה בכלל? מטומטם.

    3. מרקוס גם אתה מגיב בתשלום שכל הזמן צועק "זאב זאב"?

      עכשיו מי שמתנגד לחקיקה של המנהיג העליון ביבי הוא פאשיסט? למרות שהחקיקה פאשיסטית??

      אתה יודע מה משמעות המילה בכלל? מטומטם.

  15. למה כל כך קשה להבין חוק הלאום הוא בוגע בכבוד של דרוזים
    לא ציך לבכות ולגיד הדרוזים עשו לפני והיו ונלחמו והכל .
    הדרוים הם עדה עם כבוד שתבינו מי שאין כבוד לא יבין מא אומר החוק דרוזים הם לא נגד אף חוק אבל יש כבוד יותר חזק מי
    זכיות פה מדובר על השפלה אם מבדלי בן יהודי לי לא יהודי
    אך גם יהיה יותר לעתיד שזה לא יפעל גזעניות יותר מי מה שיש
    פה במדינה .
    זה אומר סוג א וסוג ב ו ג ובסוף תעודת מעבר
    אבל זה גבר 70שנה מדנת ישראל קימת חזקה מאוד אבל זה לא אמור לבדיל בעם שלה עכשוו פתאם רוצם חוק מה זה אומר
    למה גם דרוזם נלדו במדינה וגם לפני מדינת ישראל.

    פשוט מאוד לא רוצם בעיות תשנו בחוק שלכם או לזרוק

    תמיד עם הדרוזים נאמאן למי שנאמן להם ולא מותרים לאף חוק שפגע להם בכוד שלהם .
    בלי שטית חעשו פשוט זה משחק של גזענות .
    שבין דרוזים יש דבר שהוא חשוב כבוד.
    כל דרוזי שתחשוב שהוא יתרחק מי עיד בסוף יגע לכבוד

    1. ניסיתי מאוד להבין אותך, אבל ממש לא הצלחתי להבין איך הגדרת ישראל כבית הלאומי של היהודים פוגע בכבודך או בכבוד העדה הדרוזית…

  16. נראה שרק אתה ואיוב קרא תומכים בחוק, אז אך תגיד שמשתיקים את כל הדרוזים שבעד החוק!!!

  17. למגיבים הדרוזים,
    —————

    רבותי, קצת התבלבלתם, אתם כלי שרת בידי האליטה הישנה של ישראל שאיבדה את השליטה בבחירות 1977 אבל קולה רם בתקשורת דוברת העברית (לא כתבתי ישראלית) ובמערכות המשפט.

    מדינת ישראל היא מדינה ריבונית ודמוקרטית. קבוצה קטנה שכוללת את מר"צ וחלק מהעבודה מקבלת 10 מנדטים בכנסת זה כוחה האלקטורלי בסה"כ.

    הקבוצה הקטנה הזאת מנסה לנגח את הממשלה השלטת ואתם כלי משחק בידיה.

    לגוף העניין, חוק הלאום לא אומר שום דבר על שיוויון הוא אומר בצורה המפורשת ביותר שעל המנדט הבריטי על ארץ ישראל המנדטורית שכולה יועדה ליהודים והבריטים חתכו כ- 70% לנסיך בדואי שהגיע מהעיר מכה שבסעודיה (בניגוד להחלטת סאן רמו) – החלק שנותר הוא בית לאומי לעם היהודי.

    אומר זאת מפורשות כפי שאני רואה את הדברים: האדמה הזאת שלי ושל בני עמי. תמיד היתה שלנו גם כשהרומאים הגלו אותנו, גם כשהביזנטים והצלבנים טבחו בנו, גם כאשר הטורקים העותמאנים נשלו אותנו לא בדין. זו האדמה שלנו ואם צריך להרוג בשביל להגן עליה נעשה זאת.

    שלא תבינו אותי לא נכון, אינני מחפש מלחמות.

    לעניין הקפוח, מי שכאן מקופח הוא הצבור היהודי שחי גם בפריפריה בקופסאות בטון שעלות בנייתן כ- 160,000 ש"ח ליחידה יחד עם עוד 47 שכנים על חלקת קרקע שבכפרים שלכם יושבות עליהן 2 יחידות דיור. הוא משלם כ- 1,600,000 ש"ח בשביל אותה קוביית בטון.

    כמי שקונה לא פעם בישובים הדרוזים (לישובים הערביים בצפון אני לא נכנס לאחר מהומות 2000) אתם חיים נפלא, יש לכם וילות ענק, בכפרים נוסעות מכוניות יוקרה. אני עובד עם חלק מכם, השכר שלכם טוב לא רק במונחים של מזרח תיכון אלא גם במונחים של מערב אירופה.

    אני מציע שתבדקו מה רמות השכר בלבנון ובסיוואדה ובנותיה בסוריה ומה רמת החיים שם, מה רמת פתחון הפה ששלטון מתיר – רמז, לכולם ברור שהרג של 150איש בפגועים בסוויאדה הוא רמז עבה מצד השלטון בדמשק לגבי אחוזי הגיוס של הגברים במלחמה שכבר גבתה כ- 500,000 הרוגים ו- 10,000,000 מיליון עקורים. על רמת השירותים הרפואיים ועלותם אני אפילו לא מנסה להשוות.

    כשסבתי, סבי ואבי גיוסו למלחמה במדי צבא זר את אף אחד לא עניין שהם יהודים – כשם שברור לי שאם אעבור לארה"ב ואמריקה תצא למלחמה יגיסו אותי לדגל והמנון.

    שירותכם הצבאי הוא מינימום הכרחי של אזרח שמקבל זכויות וחובות במדינה דמוקרטית שקיים בה גיוס חובה.

    עצתי לכם, טיפסתם על עץ גבוה בקריאה לא נכונה של המפה בישראל – אנא רדו ממנו.

  18. סאמר ביראני, הרי הרקע שלך ידוע ואתה בקושי מייצג את עצמך, אתה לא יותר מפלצן עלוב, לא אתה ולא אחרים ילמדו את הדרוזים אהבת המדינה ,אם תעמיקו במחאה תבינו שהיא מבוססת על אהבת המדינה והרצון להיות שייך ולא ההיפך, אותי כדרוזי מעניין אותי רק גורלי ולא קושר אותו עם אף מיעוט במדינה, אתה מנסה להתחנף למען אנטרס אישי כמו שהשר איוב חרא שמחרטט את הימין והטמבלים תומכים בו ,

  19. מדהים כמה ליקוקים ובסוף מה!! שום דבר לא עוזר לך אתה נשאר אזרח סוג ב במקרה הטוב.ולגבי הרשימה "המטונפת" היא לא הסיבה לדברים שהזכרת שאין דיור ותוכניות מתאר ..עכשיו אם אתם משרתים בצבא ונלחמים ולא מקבלים מה שמגיע לכם, תסכים איתי שלא הרשימה המשותפת אחראי לזה אלא ממשלות ישראל.הטנופת היא בעיקר בראש שלך ובמצפון שלך.משמעות החוק היא הילד שלך יהיה שווה פחות מילד יהודי על לא עוול בחפו רק בגלל שהוא נולד לאבא כמוך!!! זה מה שאומר החוק בעיקר, ואם זה היה אכן תמיד כך כפי שאתה אומר עכשיו הבעיה שזה חוק שבעצתם מנציח את העוול הזה ומעצים אותו ונותן לו לגטמציה

  20. איייאי, איך השמאל משקר ועובד בעיניים על הדרוזים ועל כל העולם. מה הסמואל (ס"ם) טען תמיד? שחייבים להיפרד מהפלסטינים בכדי לשמור על רוב יהודי, כדי לשמור על מדינה יהודית. מדוע צריך לשמור על רוב יהודי? מה הרוב היהודי הזה יעשה? ואתם הדרוזים נופלים בפח של השמאל שהמטרה היא אחת להפיל את נתניהו. הרי השמאל דוגל בכל מה שמתועב ודוחה מבחינה דתית, כן גם שלכם הדרוזים, (והערבים המתיפיפים) הרי אם השמאל ישלוט כאן הוא ידאג לחלן את כל הדרוזים והערבים, אז מה אתם משתפים פעולה איתם? אין לכם שכל להבין את זה לבד?

  21. המטרה של השמאל הישראלי והתקשורת היא להראות ולהעצים משבר בין היהודים לדרוזים, בעזה"ש יתברך זה לא יקרה!!!!

  22. עם כל הכבוד, המדינה זורקת חול לעיניים. ברור כי מחשבים בלבד כמה אחוז אזרח מול שיויון חוקי הוא למעשה יהודי. בלבד. לו יש זכויות כל אומנם זה הכי הסיבה הנכונה "כן" ולצד המוסלמי וכל מי שתושב ישראל למעשה מראש "לא/כן..אבל…….את/ה לא יהודי"

    ולא משנה כמה אחוזים או לאום שלך הוא לא יהודי..וזה תמיד מה שיקבע את התוצאה

    זה חוק פלילי שאינו מתיחס לעניין של אנושות במדינה מול חוקיה. מדינה שנקראת החוקים באירופה המודרנית,למעשה פועלת בחוסר הגיון וצדק בחוק שיכול להוות סכנה הן ללא יהודים והן להיפך חלילה,
    אינה מחשיבה פה באמת את עניין האזרחות. מתנהגת באופן פיקטיבי ואף פלילי עוד יותר
    כמובן שהעולם והצדק בהחלט יראו בזה איסור חמור. לסנקציות על ראש הממשלה והכנסת בבית משפט עולמי יהיה נטל כבד, אם בכלל למי שעודדו נחשב בעל תעודת זהות לא רק ערבי , אם כי פלסטיני – יהווה סיבה למדינה של זכויות ערביות לחלוטין בכנסת ובכל מוסדות ממשלה בקרוב. מה דעתכם על פוליטיקה הנכונה הזו