אפי נוה שבר שמאלה – ופתח לשקד הזדמנות לצאת מהדיל

לא ברור מה הרוויחה שקד מהדיל המפוקפק עם יו"ר לשכת עורכי הדין, אבל התיישרות הלשכה עם השמאל מאפשרת לשרת המשפטים להשיב את כבודה האבוד

השרה שקד ויו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה | פלאש90

במאמר שפרסם עקיבא ביגמן באתר זה ערב הבחירות בלשכת עורכי הדין בשנת 2015, הוא עסק בדומיננטיות של השמאל והשמאל הקיצוני בלשכת עורכי הדין ובתמיכתם בעו"ד אפי נוה לראשות לשכת עורכי הדין. בתגובה לאותו מאמר מסר נוה הודעה, שבין היתר נכתב בה כך:

"לשכת עורכי-הדין הינה בראש ובראשונה איגוד מקצועי אשר אמור לטפל בליבת הנושאים הקשורים לכבוד המקצוע, הכשרת עורכי-הדין, סוגיות שכ”ט, מעמדם הציבורי של עורכי-הדין, הקשר מול הרשות השופטת וכיוצ”ב. לטעמי לשכת עורכי-הדין אינה אמורה ליטול חלק או צד במגרש הפוליטי וכל עיסוק מסוג זה תוצאתו פגיעה ישירה באיגוד המקצועי שלנו…".

באופן שאינו משתמע לשני פנים, נוה התחייב שהלשכה היא גילדה שעוסקת רק בענייני חבריה ולא תוחבת את אפה לסוגיות פוליטיות שרק יפגעו בה. זו היא עמדה הגיונית כשלעצמה, ובאותה העת גם כזו שהתיישבה עם רצונו של נוה לזכות בתמיכה ממרב האגפים בקרב עורכי הדין.

שת"פ, שלב א'

לאחר שנבחר לראשות הלשכה הצליח עו"ד נוה בכישרון רב ליצור קואליציה מקיר לקיר: חרדים, דתיים לאומיים, ערבים ושמאל. ההצלחה של נוה הייתה כה רבה, עד שעו"ד ינון היימן, יו"ר מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין ומקורב לנוה, אמר באירוע בדצמבר 2015 "אין לנו אופוזיציה".

כדי להמחיש את היקום המקביל בו מתקיימת לשכת עורכי הדין ביחס ליקום הציבורי, די להתבונן בתמונה המדהימה הזאת, בה אנשי הבית היהודי ואנשי הרשימה המשותפת נראים כשותפים טבעיים לכל דבר ועניין. התמונה הזאת גם ממחישה את כשרונו הרב של נוה ביצירת קואליציות.

מעבר לחיוכים, דובר לא פעם על עסקה בין נוה לבין שרת המשפטים איילת שקד, לפיה תבטל שקד את הרפורמה בלשכת עורכי הדין שיזמה קודמתה בתפקיד ציפי לבני, וזאת בתמורה לשיתוף פעולה של נוה בוועדה לבחירת שופטים.

במשך הזמן נראה ששיתוף הפעולה עבד יפה בוועדה לבחירת שופטים, וגם בהחלטה להאריך את תקופת ההתמחות. במקביל, כמות הסטודנטים שעברה את בחינות ההסמכה מאז שנוה נבחר צנחה באופן דרמטי, מה שהתיישב עם ההבטחה המרכזית שלו ממערכת הבחירות – לצמצם את כמות עורכי הדין החדשים בישראל.

שקד לא רק נתנה לכך יד מתוקף "דיל", אלא הסכימה עם הגישה הדרקונית הזאת בפומבי. אך אליה וקוץ בה: בחינות ההסמכה פגעו באלפי מתמחים ובמשפחותיהם בצורה קשה, מה שהעיר מחאה מתמשכת. את הזעם העצום מפנים המתמחים לשתי דמויות: נוה ושקד. אך נוה איננו פוליטיקאי. הוא זקוק לאנשי הגילדה שלו, בעיקר לכוחות החזקים מתוכה. עבור שקד, לעומת זאת, מדובר בפגיעה ציבורית ממשית.

נוה שובר שמאלה

בשבועות האחרונים חל מפנה חד בעלילה. השמאל התארגן לחולל שתי סערות בשיח הציבורי: חוק הפונדקאות וחוק הלאום. בשני המקרים הללו חבר נוה אל מחנה השמאל. הוא גייס את לשכת עורכי הדין למאבק הלהט"בים על הפונדקאות וארגן "צעדת שוויון". בפוסט בדף הפייסבוק שלו כתב נוה: "לשכת עורכי הדין תמשיך לפעול למען קהילת הלהט"ב ותמשיך ליצור שיתופי פעולה גם באמצעות החטיבה החברתית בלשכה", משמע, נוה מגייס גוף פוליטי שהוקם בלשכה, למאבק פוליטי.

ביחס לחוק הלאום כתב נוה בדף הפייסבוק שלו: "חברות וחברים יקרים, החלטתי לקיים דיון בעקבות פנייתו אלי של המשנה לראש הלשכה ויו"ר ועדת ההתמחות, עו"ד וואל חלאילה וכן חברי לשכה נוספים אשר הביעו תחושת פגיעה מנוסח חוק הלאום כפי שאושר בכנסת ישראל. לשכת עורכי הדין חרטה (כך במקור, מ.א) על דגלה עקרונות שוויון לכל אדם ולכל מגזר, יהודים ולא יהודים כאחד, אשר מדינת ישראל היא גם ביתם והם זכאים לשוויון זכויות מלא – וגם לזכות לחוש כשווים בין כשווים".

במלים אחרות, אפי נוה מגייס את לשכת עורכי הדין לתמיכה בעמדה הפוסט-ציונית, ואף מציע כי תצטרף לעתירות לבג"צ נגד חוק הלאום. אתם הבנתם את זה? גילדה מקצועית הפכה למוקד כוח סוציאליסטי, וכעת הלשכה משתמשת בכוחם ובכספם של עשרות אלפי החברים בה בכפייה, לטובת מחנה השמאל.

המבחן של שקד

בחשבון הכולל, ברור מה נוה הכישרוני והכריזמטי הרוויח משיתוף הפעולה עם שקד, אך לא ברור מה שקד הרוויחה, אם בכלל.

נוה הרוויח מכל העולמות: עמידה בהתחייבות להורדת כמות הנכנסים למקצוע, הארכת תקופת ההתמחות וגילדה בעלת עוצמה בלתי רגילה שנתונה כולה בידיו. כנראה שנוה כל כך בטוח בהישגיו, עד שהוא מרשה לעצמו לשבור שמאלה ולספוג מכה קלה בכנף, תוך שהוא מותיר לשותפתו אדמה חרוכה.

מנגד, שלוש שנים לתוך כהונתה של שקד ובג"צ אקטיביסטי מאי פעם. גם אם נוה עמד בהתחייבויותיו כלפיה, המינויים שהצליחה להעביר עד כה לא הצליחו לרסן את השופטים. ייתכן, עם זאת, שהשינוי יתחולל בעתיד.

מה ששקד כן "הרוויחה" הם אלפי מתמחים ומשפחותיהם שזועמים עליה, דבר שעלול גם לגרום לה נזק עתידי.

אבל הנזק הזה יוצר גם הזדמנות: השבירה החדה של נוה שמאלה, כשהוא מפר התחייבויות פומביות שנתן ערב בחירתו, נותן לשקד את התירוץ המושלם לרסן אותו. הדרך לעשות זאת היא לפתור את מצוקתם של המתמחים: עליה לכפות פקטור לפחות בשתי הבחינות האחרונות, להוריד את ציון המעבר ל-60 ולרסן את ההשתוללות בוועדת ההתמחות של הלשכה, ברוח הביקורת החריפה של בית המשפט העליון בפס"ד מלפני כחודשיים.

אם תעשה זאת, תוכל שקד להפוך לגיבורת השעה: הרווח האלקטורלי המיידי מהעמידה לצד המתמחים המקופחים, ההתייצבות מול מי שגנב את קולם של עורכי הדין כדי לקדם תעמולת שמאל וההתיישרות מחדש עם הצהרת הכוונות הליברלית שלה מתחילת הקדנציה עשויים להעניק לה מקפצה פוליטית משמעותית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. שקד היא אכזבה עצומה.
    בעצם אני מתבייש שתליתי בה תקוות! כמי שחתמה על חוק 'ישראל היום' ומקבלת ליטופים מנוני מוזס כרור מהו עמוד השדרה המוסרי שלה.

  2. אם הייית יודעת איזו חשבונית מחכה לך בסוף הדרך. משפחות שלמות קרסו. אנשים בעלי משפחות הסתבכו בהוצל"פ. בוגרי התמחות בגילאי ה-30 שחוזרים לגור עם הוריהם. שמוצאים עצמם ללא פרנסה במשך שנה וחצי. כי הם לא מתמחים. והם לא עו"ד והשוק לא יודע לקלוט אותם. ולא משנה שהצטיינו בתאריהם. נכשלו בבחינה שלא בודקת דבר. בושה וחרפה. את תפרת את התקנות ללא סמכות. נתת לנבחנים בחינה בלתי מידתית שמכילה את כל פסקי הדין שניתנו אי פעם בישראל. כן. כן. קראו את הבג"צ האחרון ואמירותיו הקשות. את פושעת. והדם הוא על ידיים שלך. וניסן סלומינסקי שידע על הפשע שלך ואמר לפרוטוקול ועדת חוקה מיום 8.3.16: "ולאותם מכונים שרוצים להכשיר – להערכתי, הם לא יידעו שום דבר מה לעשות. רק אחרי הבחינה הראשונה הם יתחילו לתפוס. כנראה, את הראש של ועדת הבחינות. לפני כן, הם לא יידעו מה לעשות. אז לכן, בין כה וכה" – למה לא. תגלחו על חשבוננו. טובי הבנים והבנות שהלכו ללמוד משפטים מתוך שליחות לאחר שנגעלו מהריקבון של דור האליטה של עורכי הדין שצבר לו תארי גזלנות. רמאות. שקר ומעמד של נוכלים. בצדק. אל תתנו שום הזדמנות לדור הצעיר. תנצלו. תרמסו. תשיתו מיסים. ותגמרו אותנו. מערכת המשפט של ישראל שבויה בידי הבית היהודי! צרת המשפטים – יו"ר לשכת עורכי הדין שסגור איתה בדיל פוליטי בוועדה לבחירת שופטים ומשמש כבובת כלב דשבורד למינויה שופטים שמרנים כפי דעותיה ועל בסיס עמדותיהם הפוליטיות ומקבל ממנה דריסת הדור הצעיר. לשמן את האליטות. שישמינו יותר – יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ניסן סלומינקי –

  3. שקד היא שמאלנית בתחפושת של ימין!!! מה שכן הבחורה ידועת לעשות לעצמה יחסי ציבור מעולים. לדעתי היא הטובה מהבחינה הזו ואחריה האפס בנט.
    כל החלטה שלה תופשת כותרות בכלי התקשורת בכלל ואצל הנוניה בפרט. כך הם נותנים תחושה לציבוא הימיני כאילו היא מבצעת שינויים לטובת הבורים הימניים כאשר היא בעצם מחזרת את השמאל.
    מקווה מאד שמפלגת הבית היהודי תתרסק בבחירות הקרובות ראשית בשל העובדה שהם לא ימניים ושנית על כל הנזק שהיא ובנט מסבים לבוחרי הימין בכלל ולנתניהו בפרט.

    1. בהמשך הוסיף ראש הממשלה: "אני חושב שעצמאות בית המשפט היא דבר מובנה והכרחי. בישראל בית המשפט היה, הינו ויישאר עצמאי. כל ניסיון להביא דברים שיפגעו בעצמאות בית המשפט נופלים. גנזתי כל הצעה שנועדה לפגוע או לקצץ בכל צורה שהיא בעצמאותו של בית המשפט".

  4. עם כל הביקורת על שקד יש לזכור שהיא שר המשפטים הראשון שהצליח לחולל איזשהו שינוי מול הכוחות הדורסניים של בג"ץ והפרקליטות. שרי משפטים לפניה כמו רמון או פרידמן פשוט נוטרלו ולא הצליחו לקדם דבר.
    יש עוד הרבה מה לעשות אבל אי אפשר לעשות הכל בקדנציה אחת.

  5. כל המבקרים כתגובות את איילת שקד הם אנשי שמאל מוסווים
    כותב המאמר טועה – שקד ניצלה את נווה להעביר מינוי שופטים מתאימים מה שלא קרה עד שהיא הגיעה
    כמה הצהרות לא משנות – רק המעשים קובעים

    1. מסכים לכל מלה. השרה שקד מתנהלת בחוכמה ובאורך רוח, ולא זורה חול בעיניים ומתלהמת. בצדק היא לא ניבהלת מקבוצת אינטרסנטים, המתמחים, שדואגים רק לעצמם ולא מעניין אותם שיהיו כאן מיליון עו"ד רעבים ללחם, העיקר שהם יקבלו את מה שהם רוצים, גם אם רובם לא ראויים ו/או לא צריכים להיות עו"ד

    2. וכי צמצום דרקוני של עורכי הדין אינו מעשה?
      וכי הצטרפות למאבק הלהט"בים אינו מעשה?
      וכי הצטרפות למתנגדי חוק הלאןם אינו מעשה?

    3. אילת שקד היא אכזבה!
      1. כשהיא נכנסה למשרד היה חוק כבר לאחר קריאה ראשונה הכולל גוף פיקוח אפקטיבי על הפרקליטות. שקד נכנעה לשביתת הפרקליטים ופשוט סירסה את החוק לחלוטין! אין סמכות להעמדה לדין! אין סמכות לבדוק תלונה תוך כדי התנהלות התיק! ואין סמכות לבקר פרקליט מסויים אלא רק דו"ח כללי! וכל הפרשנות לסעיפים הנ"ל היא בידי היועמ"ש העומד בראש הגוף המבוקר! זו שערוריה!
      2.היא נכנעה ועל חודו של קול של שקד עצמה נבחרה השופטת הפוסט ציונית (שתמכה באיחוד משפחות בשני פסקי דין בדעת מיעוט) אסתר חיות לנשיאה.
      3. היא מכרה את מינוי ראש מחלקת הבגצי"ם ל 8 שנים הקרובות לאיש שמאל.
      4. השאירה בתפקיד המנכלי"ת את המינוי של ציפי לבני – אמי פלמור אשת שמאל מובהקת שממשיכה להיות על פי השמועה מדליפה לעתון הארץ בצורה מגמתית.
      5. הסכימה למינוי של מנהל בתי המשפט לאחד מממשיכיו של אהרן ברק למרות שיש לה זכות וטו למינוי.
      6. דינה זילבר ממשיכה להתפרע ושקד דוממה!
      7.קלמן ליבסקינד חושף ששופטת העליון ענת ברון דחתה 5 עתירות נגד מפעל הפייס וחייבה את העותרים בהוצאות, ובאותה שנה מפעל הפייס תרם למעלה מחמשה מליון שקל לקרן להנצחת בנה כשבעלה של השופטת עומד בראש הקרן! ואילת שקד לא פתחה בהליך הדחת השופטת!

      הדוגמאות עוד רבות, וכמובן אתה יכול לטעון שאני איש שמאל..

    4. עו'ד שמרן ואחרי כל התלונות שלך על שקד לפני שקד לשמאל הקיצוני היתה שליטה של 90% בבית המשפט העליון ואצל שקד זה ירד לשליטה של 70% בידי השמאל הקיצוני. אז עם כל המגרעות שלה היא עדיין הטובה מכולם בנושא זה. אם לדעתך לא אז נא ציין מישהו אחד שפעל יותר טוב ממנה לשיפור המצב של מערכת המשפט.

    5. שלום לעורך הדין המודאג. אני לא מתמחה ולא עורך דין למזלי הטוב.אני עוסק בתחום אחר לגמרי. ואני בהחלט מבין מה מדאיג אותך. אובדן הפרנסה הוא בהחלט משהו שאנשים בינוניים מודאגים ממנו. שמירה על הגילדה היא אינטרס עליון של חבריה. אני לא מבין מי אתה שתקבע מי "מתאים" ומי לא.והסתירה ברורה, הרי אם אתה טוב ממתמחה ודאי שלא תדאג!
      אני לא צעיר 0 אחרי 60 כבר, והצעירים בהחלט נכנסים ותופסים את מקומם. ואנחנו מתחרים במישהו עם יותר אנרגיה ופחות ניסיון. אבל זה בהגינות ! מה שאתה וחבר מרעיך עושים זה נוכלות . אולי כי מי שמתעסק בזבל כל היום- חוזר הביתה מסריח ! תציעו בבקשה לפרק את הגילדה, תציעו מבחן הוגן , אמצו את הקולגות לעתיד. ותנקו את האורוות, החזירו את הכבוד למקצוע שלכם.

  6. מה שאני למד מההסטוריה הפוליטית הוא שתמיד השמאל מנצח ביישום הרעיונות שלו.

  7. לא אפי נווה או רוב אזרחי ישראל שברו שמאלה זה אתם ששברתם ימינה לכיוונים הזויים. כימנים אתם נגד מעורבות הממשלה, ופתאום כשמדובר בכפייה של עמדות קיצוניות, אתם בעד. מוזר

  8. לדעתי צמצום כמות עורכי הדין לא גורם לה נזק אלא להיפך. אולי כמה מתמחים יכעסו עליה אבל לרוב הציבור נמאס מהמשפטיזציה של כל נושא ומכמות עורכי הדין הלא סבירה בישראל. אני רק מעריך אותה יותר בזכות זה.

  9. אין מקום לגילדות בדמוקרטיה. תפורק לשכת עורכי הדין לאלתר. לא יכול להיות שוועד מקצועי משתתף במינוי שופטים. הגיעה העת לפרק את הקשקוש הזה.

  10. דווקא מה שנוה ושקד עשו ראוי לשבח. ריסון כמות העוברים את בחינות הלשכה הינה דבר מבורך ובמקום לראות עוד מגמגם בבהמש תקבל עוד שמבין עניין. מספיק על ההתייפייפות תריך להפחית את כמות עורכי הדין ולהעלות את הרמה. רק כך ירוויח הציבור