"הפצ"ר אמר לי בפנים: לא נדרוש עונש מוות למחבל שהרג את הבן שלך"

אביו של לוחם דובדבן רונן לוברסקי ז"ל אומר ל'מידה': "אנחנו מזמינים את הרצח הבא כשנותנים למחבלים תקווה"

"במלחמה הורגים את האויב". ולדימיר לוברסקי | פלאש90

מחר בבוקר (רביעי) ייפתח משפטו של אסלאם יוסף אבו חמיד, המחבל שהרג לפני כשלושה חודשים את לוחם דובדבן סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל, אך ולדימיר, אביו של רונן, יודע כבר עתה כי הפרקליטות הצבאית לא תדרוש להטיל על המחבל את העונש החמור ביותר בחוק – גזר דין מוות.

בראיון ל'מידה' מספר לוברסקי כי במהלך פגישה שקיימה המשפחה עם הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף שרון אפק, נאמר להם מפורשות כי עונש מוות אינו עומד על הפרק: "הוא אמר לנו בפנים שהמדיניות היא לא לבקש את זה. הוא אמר שהוא מבין אותנו אבל זו המדיניות. לזכותו ייאמר שהוא לא שיחק משחקים".

מה השבת לו בתגובה?

"אמרתי לו 'מדיניות' זה מתי שהתחילו אותה. לא משהו מְהר סיני. כמו שהתחילו – אפשר לסיים את המדיניות הזו. היום הזה לדעתי הגיע".

הפצ"ר הוא לא זה שקובע את המדיניות

"נכון, זה צריך להגיע מראש הממשלה ומשר הביטחון. הפצ"ר אמר לי 'כשגוזרים מאסר עולם, אז הכוונה שלי באמת שהמחבל יישב כל החיים שלו בכלא. זו לא אשמתי שמשחררים מחבלים בעסקאות ושמחבל יושב כמו מלך בבית סוהר'. הוא צודק. לכן אני אומר שאם יהיה עונש מוות לא יהיה את מי לשחרר. במקום לשחרר מחבלים ובמקום הסדרות בעזה צריך מעטפת שלמה של מלחמה בטרור – גירוש משפחות, הריסת בתים, חיסולים של ראשי חמאס וכן, גם עונש מוות למחבלים".

ליברמן הצהיר לא אחת שהוא תומך בעונש מוות למחבלים

"לקראת ה-30 על רונן ישבנו עם ליברמן, אנחנו יודעים שבעיקרון הוא בעד, אבל יש הבדל בין עיקרון לעשייה בפועל. ביקשנו ממנו שילחץ על הפרקליטות הצבאית כדי שידרשו עונש מוות. הוא לא ממש הגיב. מאז עברו כמעט חודשיים ואני לא רואה שקרה משהו".

הבית של המחבל עוד לא נהרס

קרוב לשלושה חודשים חלפו מאז השליך המחבל את לוח השיש שהרג את רונן לוברסקי, אך עד היום לא הוצא צו הריסה לביתו של המחבל. לשם השוואה, משפחתו של המחבל שרצח את יותם עובדיה ביישוב אדם לפני כשבועיים כבר קיבלה צו והבית צפוי להיהרס בימים הקרובים. בחודש האחרון פנינו ב'מידה' פעמיים לדובר צה"ל בנושא, ומהצבא נמסר כי הנושא מצוי "בטיפול". אתמול דווח בערוץ 20 כי הצנזורה מסרבת לחשוף חומרים נוספים בנושא.

לוברסקי מעיד כי אף גורם צבאי לא שוחח עמו: "אנחנו באפילה, מקבלים מידע מהתקשורת", הוא מודה. "אני לא רואה הסבר הגיוני למה הבית של המחבל עוד לא נהרס. הריסת בית צריכה להתבצע באופן מידי אחרת ההרתעה נפגעת".

סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל

לדברי לוברסקי, ישראל חייבת לשנות גישה בכל הנוגע למלחמה בטרור: "קראתי מאמר ב'הארץ' שכתוב בו שהרוצחים הם לא מחבלים אלא לוחמים. אני מסכים. מערכת המשפט מתייחסת לטרור כאילו יש פה חבורה של פסיכים שמשתגעים ודוקרים. לא, זה אויב לכל דבר וענין עם אידאולוגיה ברורה להשמיד אותנו רק כי אנחנו יהודים שחיים בארץ ישראל. הם חושבים שאנחנו צריכים להסתלק מכאן – ואנחנו חייבים להשיב מלחמה. ובמלחמה כמו במלחמה – הורגים את האויב. לא מתחשבים במצבו הנפשי, לא בודקים מי ההורים שלו ולא הורסים רק חדר בבית שלו. אז מה עושים במקום? נותנים 14 שנה למחבל שכמעט רצח אישה רק כי הסכין נתקעה לה בתוך הגוף והוא לא הצליח להשלים את המלאכה. זה פשוט מטורף".

אתה מבין את אלו שטוענים כי עונש מוות עלול לעורר התססה?

"להפך. מה שמעודד טרור זה שנותנים תקווה למחבלים. אנחנו נותנים להם תקווה בזה שלא פועלים ביד קשה נגדם. יותם עובדיה (קורבן הפיגוע ביישוב אדם לפני כשבועיים) היה חי היום אם המחבל שרצח אותו היה יודע שהמשפחה שלו תגורש. אבל הוא ידע שלא רק שהמשפחה לא תגורש, אולי יהרסו איזה חדר בבית שלהם וההורים שלו יהיו מיליונרים מהמשכורות של הרשות הפלסטינית. אם הוא במקרה היה יוצא בחיים מהפיגוע הוא גם היה עושה חיים בכלא הישראלי".

אתה חש שהציבור תומך בדרישות שלך?

"בהחלט. יש תסיסה בדעת הקהל. אין אדם שפגשתי ולא הסכים איתי. כולם תומכים בדרישה שלי. פשוט אבסורד מה שקורה פה".

אתה מצטרף להורים השכולים שהתנגדו למינוי יאיר גולן לרמטכ"ל?

"בהחלט. יכול להיות שמדובר באמת בקצין אמיץ ומוערך אבל עם עמדות כמו שלו אני לא רוצה שהוא יהיה רמטכ"ל. זה לא מישהו שראוי להיות המפקד העליון של הילדים שלנו".

תתקשה להביט בפנים של המחבל מחר?

"הוא לא מזיז לי. אני לא מחפש צדק ולא נקמה, הכל שטויות. אני רק רוצה הרתעה. הבן שלי כבר הלך, עכשיו צריך לדאוג שלא ייהרגו אחרים. רק אם נהיה חזקים ונחושים נצליח להציל חיים".

תגובות

מדובר צה"ל נמסר: "מערכת הבטחון פועלת להריסת ביתו של המחבל שהרג את הלוחם סמל- ראשון רונן לוברסקי ז״ל במהלך פעילות יחידת דובדבן ללכידת חוליית טרור.
בתוך כך כבר נערך מיפוי של בית המחבל וגובשה חוות דעת הנדסית בעניין הריסתו. הגורמים האמונים על הנושא ממשיכים בטיפול בעניין. הטיפול נמצא בשלבים מתקדמים״.

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר: "מפלגת ישראל ביתנו, בראשות אביגדור ליברמן, מחבקת את ולדימיר לוברסקי, כמו את כלל המשפחות השכולות ונפגעי האיבה. ישראל ביתנו היא שהזמינה לישיבת סיעה מיוחדת את לוברסקי ונפגעי טרור נוספים, שבה עדכן יו"ר המפלגה ושר הביטחון על המאמצים לקידום חוק עונש מוות למחבלים. ישראל ביתנו פועלת ותמשיך לפעול עד להשלמת החקיקה".

ארגון 'בצלמו' המלווה את משפחת לוברסקי מסר: "אנחנו דורשים מיידית מצה"ל הוצאת צו הריסה לבית המחבל. לא יתכן ששיקולים חיצוניים יובילו לכניעה ומתן פרס לטרור. בכוונת הארגון לעתור לבג"ץ בשבועיים הקרובים ככל שלא יוצא צו הריסה מיידי".

פנינו למשרד ראש הממשלה בבקשת תגובה, והיא תפורסם מיד כשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. התייחסות לשתי התגובות :

    א. תגובת דובר צה"ל. תגובה שקרית. דומה מאד לתגובות השקריות של דובר צה"ל על הנעשה בגבול רצועת עזה. יש גופים בצבא (המנהל האזרחי והפצ"ר – במיוחד היועץ המשפטי של איו"ש) שעושים ככל יכולתם לעצור הריסת בתים של מחבלים. לצערנו , הם מצליחים.
    ב. תגובת מפלגת "ישראל ביתנו". מי שמאמין למילה אחת של המפלגה הזו ושל העונד בראשה אביגדור ליברמן, שם את כספו על קרן הצבי. המפלגה הזו ובעיקר העומד בראשה זרקו הרבה מאד הצהרות מחייבות. הם לא קיימו אפילו אחת. תחת שר הבטחון הזה מתנהל הצבא כגוף שמאל לכל דבר ועניין. אזהרה למצביעים : אם אתם רוצים להצביע ימין , בשום אופן אל תצביעו למפלגה הזו.

  2. עונש מוות למחבלים הוא הדבר הכי מוסרי שיכול להיות. מחבל שרצח ונכנס לכלא יאכל, ישתה, יצחק, יבכה, יראה את בני משפחתו בביקורים ויזדקן בשיבה טובה אם לא ישתחרר בעיסקה בשעה שבני משפחות הנרצחים עוברים יום יום גיהנום עלי אדמות, אין בעולם דבר יותר מוסרי מעונש מוות למחבלים.
    שר הביטחון שלנו שקרן, מושחת וכל מי שמצביע עבורו הוא לא פחות מאשר אויב המדינה !!!

    1. מרדכי יקר, עונש מוות למחבל בזירת האירוע – לא במשפט! משפט ייהפך להצגה. הפקודות צריכות להיות שמחבל לא יוצא חי מהאירוע. לא שולל גם קבורה פומבית עם חזיר או משהו אחר שיכול להרתיע. מדינת ישראל צריכה להכריז בגאווה שהיא מדינה יהודית. מדינה שבה יש הגנה ליהודים מהרג בגלל אמונתם (וזה מה שקורה, כן? יהודים פה נרצחים רק בגלל שהם יהודים). בלי בושה – מי שבא להרוג יהודי רק כי הוא יהודי דמו בראשו. במידה ולא רוצים להמית איזשהו מחבל כי רוצים לחקור – לא אסיר בטחוני (מה זה הדבר הזה בכלל?) אלא שבוי. כן, שבוי מלחמה עם תנאים מינימליים שאנו מחויבים אליהם באמנות בינלאומיות. לא ביקורים, טלויזיה, ארוחות שחיתות, בקלאווה וכו'

    2. שכחת את המשכורת השמנה על חשבון כולנו 🙁
      הפיתרון היחיד הוא גירוש כולל.

  3. מדינת ישראל אימצה ערכים זדוניים וסוטים ממש אור לגויים👇
    תשלחו את המחבל שהרג את בנו לכלא פדראלי בארצות הברית🍺
    הוא ייאנס חייו יהיו מרים בשליטה של סוהרים מקסיקנים מהגיהנום❤
    אבל במדינת ישראל הוא יחיה כמו מלך.

  4. כותרת זדונית, מהכתבה אפשר להבין שהייחידי שמגיע לו פה צל״ש זה הפצ״ר, אבל הכותרת באה להסית.

    הפצ״ר עושה מה שאף אחד אחר לא עושה – אומר את האמת.

    למה הימין מעדיף שהפוליטיקאים שלו יעשו ההפך אבל העיקר שישקרו לו עם מילים יפות?

    מדינת ישראל כולל ראש הממשלה וכולל שר הבטחון לא רוצים עונש מוות, אז למה הם מפחדים להגיד את זה לציבור?

    1. לא היינו בטוחים שבמפלגת "רק לא ביבי" קראו את המאמר הזה עד שלא הגיעה התגובה שמייחסת לראש הממשלה חוסר מעש, אדישות והתנכרות לבעיות המדינה.

    2. הנושא הוא , לא ראש ממשלתנו היקר, אלא עונש מוות למחבלים. הנושא ציבורי פתוח. מה העמדה שלך? אתה תומך בעונש מוות או לא? ספר לנו מה העמדה שלך. ולא למה ראש הממשלה לא אומר את עמדתו, לא זה הנושא, לא זה מה שהועלה על ידי המאמר. השאלה היא למה לא מבוצע עונש מוות לרוצחים הערבים הרוצחים בנו ללא הפסקה. כל הזמן להכפיש את ראש הממשלה, זה הרי שקוף, זה מזמן דוחה.

  5. הפצ"ר בוגר תכנית קרן וקסנר, כמו (כנראה) הרמטכ"ל הבא. הדם קופא בעורקיי.

  6. עונש מוות למחבלים במשפט הוא חגיגה לטרור זה לא משרת אותנו ( להבדיל אלף אלפי הבדלות הגיבורים של האצ"ל שנהרגו ע"י הבריטים זכו להיות גיבורי האומה ודגמי מופת) לכן מומלץ להרוג בזירת האירוע בצורה שקטה ויפה… למה לתפוס אותם ואז להרוג אותם?

  7. עונש פשוט יכול להביא לתוצאות- גירוש כל המשפחה של מחבל גם ירתיע וגם יוציא מפה המון מחבלים פוטנציאלים…הריסת הבית לא תעזור אם כל משפחתו של המחבל לא תגורש מהארץ, מדובר בפתרון פשוט ואפקטיבי יותר מכל פעילות אחרת של צהל…