מלחמת הערוצים: פוקס משאירה אבק לרשתות השמאל

סקר חדש חושף את הרגלי הצפיה של האמריקנים. CNN מתרסקת לאחר דיווחים כוזבים נגד טראמפ

שון הניטי, מגיש תכנית האקטואליה הפופולרית ביותר בארה"ב | צילום: גייג' סקידמור

רשת 'פוקס ניוז' השמרנית רושמת עלייה בשיעורי הרייטינג ומותירה אבק למתחרותיה משמאל. בחודש האחרון השיגה הרשת ציון דרך מרשים עם 200 חודשים רצופים בפסגת טבלת הרייטינג של ערוצי החדשות בטלוויזיה האמריקנית. פוקס, שהוקמה בשנת 1996, מחזיקה בתואר רשת החדשות הנצפית ביותר מאז 2001 וגוברת על מתחרותיה הליברליות העיקריות, CNN ו-MSNBC, במספר הצופים הממוצע ליום כמו גם בשעות צפיית השיא.

הישג נוסף שרשמה הרשת הוא 26 חודשים רצופים שבהם עוקפת ערוצים פופולריים שאינם ערוצי חדשות, דוגמת ESPN, ערוץ ההיסטוריה ועוד. הרשת מפעילה גם את 'פוקס ביזנס', ערוץ המתמקד בחדשות בתחום הכלכלה ומזה 15 חודשים רצופים ניצב פוקס ביזנס בפסגת טבלת הרייטינג בענף.

לפי הנתונים, שפורסמו על ידי מכון המחקר נילסן, בחודש אוגוסט האחרון נצפתה פוקס בשעות צפיית שיא על ידי 2.3 מיליון אמריקנים – עלייה של 4% לעומת אוגוסט 2017. רשת MSBNC, הנחשבת לעוינת ביותר לטראמפ, זכתה ל-1.8 מיליון צופים – עלייה של 1% לעומת שנה שעברה. ב-CNN, שהובכה לאחרונה עם דיווחים לא מדויקים נגד טראמפ, צפו כמיליון איש – ירידה חדה של כ-12% לעומת הקיץ הקודם.

בפוקס משודרת תכנית האקטואליה הנצפית ביותר בארה"ב, בהנחיית שון האניטי. בחודש אוגוסט צפו בה קרוב ל-3.1 מיליון אמריקנים. האניטי, הנחשב למקורב לטראמפ, נהנה מפופולאריות שיא גם בקרב קהלים בגילאי 45-25 המהווים את פלח השוק העיקר עבור מפרסמים.

אחרי האניטי ניצבת תכניתה של רייצ'ל מדו ב-MSNBC, המאופיינת באג'נדה עוינת ביותר לנשיא טראמפ עם 2.9 מיליון צופים. שתי תכניות מובילות נוספות של פוקס – אחת בהנחיית טאקר קארלסון והשניה של לורה אינגרהאם – תופסות את מקומות 4-3 ונצפות יחד על ידי 4.7 מיליון איש. החמישייה המובילה נסגרת על ידי תכנית נוספת ב-MSNBC.

רשתות חדשות נוספות דוגמת ABC, CBS ו-NBC, המתנגדות גם הן לטראמפ, לא נכללו במחקר. המשמעות היא שפוקס אמנם מובילה את הטבלה, אך צופי ערוצי החדשות האמריקנים עדיין נחשפים ברובם לתקשורת שמאל.

CNN טועה ומתרסקת

CNN חווה כאמור את הירידות החדות ביותר – 12% בשעות צפיית שיא ו-15% בממוצע ביחס לאוגוסט 2017. אף לא אחת מתכניות CNN התברגה ב-20 הגדולות של טבלאות הרייטינג. באופן אירוני מדובר בשיפור לעומת מצבה של CNN עד לפני מספר חודשים. בפברואר האחרון חוותה הרשת שפל היסטורי כאשר הרייטינג של תכניותיה צנח ב-30% לעומת תחילת 2017.

רבים מייחסים את הצניחה של CNN להפיכת התחנה לכלי תעמולה נגד טראמפ, כולל פרסום סיפורים שמתבררים בדיעבד כשגויים. לפני כשנה נחשף בתחקיר המקיף של ‘פרויקט וריטאס’ כיצד בכירים ב-CNN מודים כי הסיקור האובססיבי של הרשת את יחסי טראמפ ורוסיה אינו נשען על עובדות ממשיות, אלא מוּנע משילוב של איבה עזה לנשיא ומשיקולי רייטינג.

“כרגע זה בעיקר בולשיט" הודה ג’ון בוניפילד, מפיק בכיר ב-CNN ביחס ל"קנוניה" בין טראמפ לרוסיה. בוניפילד אישר כי חברי המערכת ברשת היו רוצים לראות את טראמפ "נזרק מהבית הלבן… טראמפ צודק כשהוא טוען כי מנהלים נגדו ציד מכשפות. אין שום הוכחה שהוא ביצע פשע". כאמור גם שיקולי הרייטינג לא מוכיחים את עצמם.

לאחרונה סיפרו ב-CNN לצופיהם וקוראיהם כי טראמפ ידע מראש על פגישה שקיים עורך דינו לשעבר, מייקל כהן, עם גורם רוסי ביוני 2016 בטרם נבחר לנשיא. ידיעה זו נועדה לחזק לכאורה את תאוריית הקונספירציה לפיה קיימת 'קנוניה' בין טראמפ לפוטין וכי הנשיא נכנס לבית הלבן בסיוע הקרמלין. הידיעה של CNN פורסמה על ידי קארל ברנשטיין, אחד מחושפי פרשת ווטרגייט ומתנגד חריף לטראמפ, וג'ים סקוויטו ששימש בעבר כמינוי פוליטי של הנשיא אובמה.

זמן קצר לאחר הפרסום התברר מי הוא המקור לדיווח של CNN: עורך הדין לני דייויס, המשמש כעת כפרקליטו של מייקל כהן. לאחרונה הפנה כהן גב לטראמפ והגיע להסדר טיעון לפיו יטען כי שילם 'דמי שתיקה' לשתי נשים בהוראת טראמפ עוד בטרם נבחר לנשיא. אין בינתיים כל ראייה שכהן אכן שילם את דמי השתיקה מכספי הקמפיין, ולכן אין בכך כדי להפליל את הנשיא. דייויס, פרקליטו של כהן ומקורב למשפחת קלינטון, הודה כי טעה כאשר אמר ל-CNN שטראמפ ידע בוודאות על הפגישה של כהן עם הרוסים.

למרות הודאתו של דייויס ב-CNN מסרבים בתוקף להתנצל ועומדים על כך שהסיפור מדויק, בטענה כי ישנם "מקורות נוספים" המאשרים לכאורה כי טראמפ ידע מראש על הפגישה של כהן עם הרוסים. בזכות חשיפת המקור התברר גם כי CNN שיקרו לצופיהם: בידיעה המקורית נכתב כי דיוויס "סירב להגיב" לדיווח – בעוד כעת ידוע כי דייויס לא רק ששוחח עם CNN, אלא אף שימש כאמור מקור לידיעה.

הזיכרון הקצר של אובמה

סוגיית היחס לתקשורת עמדה במוקד חילופי הדברים בין טראמפ לנשיא הקודם אובמה בסוף השבוע האחרון. בנאומו אתמול תקף אובמה חזיתית את טראמפ וקרא לדמוקרטים להצביע בבחירות לקונגרס כדי להכשיל את מדיניות הנשיא. אובמה האשים את טראמפ כי הוא פוגע ב"תקשורת החופשית". בנאומו התרברב הנשיא לשעבר בכך שבתקופת כהונתו לא כינה את 'פוקס' בתואר "אויב", כפי שטראמפ נוהג כעת עם CNN.

אויב אולי לא, אבל ב-2010 האשים אובמה את רשת פוקס כי היא "הרסנית לאמריקה". ב-2013 נחשף כי ממשל אובמה ניהל מעקבים אחר עיתונאי פוקס ג'יימס רוזן בחשד להדלפות ואף לקשירת קשר עם גורמים עוינים. המעקבים כללו חדירה למיילים ולרשומות הטלפון של רוזן. בסופו של דבר המעקבים לא העלו ממצאים כלשהם. לפי ה'וושינגטון פוסט' שחשף את הסיפור לא מדובר היה באירוע חריג: מסתבר שממשל אובמה ניהל מעקבים נגד עיתונאים יותר מכל הממשלים הקודמים גם יחד, על בסיס תקנה משנת 1917.

התנהלות זו של אובמה מקבלת משנה תוקף בימים אלו, כאשר "בכיר" בממשל טראמפ פרסם מאמר אנונימי בניו יורק טיימס ובו טען כי הוא פועל להכשיל את מדיניותו של טראמפ "בכל מחיר". לא ברור אם אותו "בכיר" נחשף לחומרים רגישים וחסויים והאם בכוונתו להשתמש בהם כדי להכשיל את מדיניות הנשיא.

היחס של אובמה לעיתונאים שמרנים היה כה חמור עד שבדצמבר 2016, לאחר בחירתו של טראמפ לנשיא וכחודש לפני שאובמה פינה את כסאו, הזהירו בניו יורק טיימס, הידוע כתומך אובמה, כי אם טראמפ יתנכל לעיתונאים – האשמה תיפול על כתפי אובמה בשל יחסו לעיתונאים שמרנים. טראמפ אמנם תוקף בחריפות את התקשורת המרכזית אך כאמור לא מתקרב ל"הישגים" של אובמה ברדיפה אחר עיתונאים שהוא לא חפץ ביקרם.

בעוד מרבית כלי התקשורת בארה"ב מתלוננים על יחסו של טראמפ כלפיהם – מסתבר כי הציבור האמריקני אותו הם אמורים לשרת מפנה להם עורף: סקר 'גאלופ' האחרון מגלה כי אין קשר של ממש בין עמדותיו של הציבור האמריקני לבין נושאי הסיקור בתקשורת בארה"ב. רק אחוז בודד מן האמריקנים מוטרדים למשל מההתערבות של רוסיה בבחירות האחרונות לנשיאות – אך זה לא מפריע לעיתונאים בארצות הברית להקדיש לא פחות מרבע מהסיקור שלהם לנושא זה. מדובר על פי 2.5 חשיפה מעיסוק בנושא ההגירה שמטריד 16% מהאמריקנים ולמעלה מ-1,500% מסיקור נושאים כלכליים המעסיקים כמעט חמישית מהאמריקנים. 21% מאזרחי ארה"ב חשים שלא בנוח מהתנהלות הממשל – נתון דומה לתקופת אובמה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. עוד כתבה מעניינת באמת של האתר מידה, ישר כוח

    אף אחד בישראל לא יודע למה פוקס מצליחה איפה שהערוצים הימנייםהישראליים נכשלים, אפשר לכתוב על זה מאמר באתר מידה ?

    1. בארצות הברית של אמריקה הכלכלה החופשית עובדת כבר הרבה שנים: ערוץ עם צפייה גדולה – מרוויח הרבה על הפרסומת בערוץ והרייטינג הוא המלך. בישראל הקטנה אפילו ערוצים ותיקים מערוץ 20 לא מצליחים להיות רווחיים מספיק בזכות עצמם ונתמכים על ידי טייקונים שמוכנים להפסיד כסף ולהרוויח שליטה בערוץ תקשורת שמקדם להם עסקים אחרים.

    2. הממשלה הימנית מממנת ערוץ סמול קיצוני - ערוץ 11 - מהכסף של כולנו - ושוכחת מהציבור הימני שלא מעוניין לצפות באשפה של ערוץ 11 הסמולני הגיב:

      לכסף כסף כסף: פוקס מצליח כי יש להם הרבה כסף כדי לייצר תוכניות יקרות ולהעסיק הרבה יוצרים ומנחים מצויינים – מה שאין לצערנו לערוץ 20. הממשלה היתה צריכה לקבוע שחצי מהמימון שנשפך על ערוץ 1 יעבור לערוץ הימני. ערוץ 20 היה ממריא עם 350 מיליון שקל בשנה.

    3. הממשלה לא צריכה לממן שום ערוץ והמדינה לא צריכה להיות בעל הבית של אף אמצעי תקשורת (דוגמת גלי צה"ל). רק שוק חופשי באמת יאפשר תקשורת חופשית המבוססת על היצע וביקוש, רווח והפסד. ברגע שיהיה ביקוש (רייטינג) לכלי תקשורת, תעריפי הפרסומת שלו יהיו גבוהים יותר והוא יהיה רווחי יותר. כה פשוט, כה הגיוני, וכה צודק.

  2. פרשה נוספת שקשורה בממשלאובאמה זה בדיקה סלקטיביתת ומגמתית של מס הכנסה בארה"ב אחרי עמותות ואירגונים התומכים ברפןבליקנים עוד לפני שטראמפ הפך למועמד – הסתבר שבהנחיה ולא במיקרה התלבש מס הכנסה על ארגונים שמרניים- לא הוכח קשר ישיר לבית הלבן, כלומר בהוראת הנשיא, אבל כן הוכח 'רוח המפקד" , במיקרה הזה הנשיא ברק אובאמה !!

    1. כנ"ל עשה את זה גם לאמריקאים שגרים בארץ מה שבסוף התברר שהיה לרעתו..

  3. כל המדייה האמריקאית מפוברקת בלי שום הבדל הראשמית. תוכנה שולטת עליה ומתכנתת אותה ליישר קו עם הסדר העולמי החדש והביון המדורדר. אין בהם שום חדשות או צליל כזה. הכל אינטרטיימני מתוסרט מבוים 24 שעות ביממה. האח הגדול סטלין וכל הסופרלטיבים של דיקטטוריות . כל המדייה העולמית הארופית הישראלית הראשמית מפוברק. התיכנות הוא עולמי ושולט בכל חור בכל פינה לא להאמין. הספר הסרט האח הגדול קם לתחייה ובמלוא העוצמה. תיכנות הינדוס שליטה מוחית אם קיי אולטרא שבבים חיישני ריגול מישחקי מוח מישחקי טומאה נוראים. וולקם לחייזריות העולמית הכנענית. המכונה הכנענית האלילית אמריקה ושילטונה העולמי. ברוכים הבאים לגוליית 2018. הצלחת של אפל שניראתה לאחרונה, מזכירה להדהים את הסרטים על החייזריות הזומביות הזרים שפולשים שמלאים ברוע ומאיימים. חידה ופיענוחה. מיתברר שהחייזריות היא ביכלל לא חוצנית אלא פנימית . נורא עצוב ככה לראות ציוויליזציה סגורה הזויה מטורללת שטותית הבלית. כולה הבל הבלים , אלילי כנעני פגני למהדרין.
    מול כל רוחות הבל אלה , יש את כוח רוחות קדם. רוחות היצירה הבריאה רוחות אל יה רוחות הנבואה.רוחות קדם פיזרו את הציוויליזציה האנושית מרחם חגורת התנך לכל פינות העולם. עכשיו הן אוספות אותה בחזרה .בחזרה לעתיד בחזרה לרחם בחזרה לקדם. ליצירה חדשה וחמודה וניפלאה- יצירת אל חי.

  4. לו היתה עיתונות וטלוויזיה איכותית, נטולת אג'נדה, מאות האלפים ואף אולי יותר ממליון האנשים שאינם צורכים את המדיה המסורתית היו שמחים לראות חדשות בטלוויזיה.
    אך מאחר ובאופן כללי, אין אפילו מראית עין של אובייקטיביות, או פרשנות מורכבת ועגולה של המציאות, צרכני התקשורת בחרו ובצדק לייבש את התקשורת המסורתית.
    קיים ביקוש לתקשורת שמכבדת את האינטליגנציה של צרכניה… עדיין יש המתנה לגוף תקשורת שייתן מענה.