יורקים לבאר: הפלסטינים תוקפים את טראמפ אבל מתחננים לסיוע אמריקאי

הרש"פ ממשיכה במפגני השנאה וההסתה נגד הנשיא וממשלו, אך מצפה שהוא ימשיך למממן אותה במיליארדי דולרים מדי שנה

הפגנה נגד טראמפ ברצועת עזה | פלאש90

פעם נוספת, הפלסטינים משדרים מסרים סותרים בגישתם כלפי ארה"ב וכלפי ממשלו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ. מצד אחד, הם מגנים את טראמפ על החלטתו להפסיק את הסיוע האמריקאי לארגון אונר"א. מהצד השני, הפלסטינים מתנגדים לכל תכנית אחרת של הממשל שתעזור להם לשפר את תנאי החיים בשטחי הרש"פ.

העמדה הפלסטינית היא לא רק משחק כפול וחוסר יושרה. היא גם משקפת את מצב הבלבול וחוסר הוודאות בקרב הציבור בכלל, ובשורות ההנהגה ברמאללה בפרט. במציאות, למרות הניסיונות לטשטש זאת, המסר העיקרי אותו משדרים הפלסטינים לאמריקאים הוא אחד: אנחנו שונאים אתכם ומסיתים נגדכם, אבל מצפים שתמשיכו למממן אותנו במיליארדי דולרים מדי שנה. גם כאשר אתם מנסים לעזור לנו, אנחנו שומרים את הזכות לירוק בפרצופכם.

וכעת לעובדות.

בשבוע שעבר ארגנו הפלסטינים הפגנה ברמאללה נגד ממשל טראמפ והחלטתו לעצור את הסיוע האמריקאי לאונר"א. במהלך ההפגנה שנערכה מחוץ למרכז התרבות האמריקאי בעיר, המשתתפים שרפו תמונות של טראמפ ושל בכירים אחרים בממשלתו, כולל השגריר האמריקאי בישראל דייוויד פרידמן והיועצים לנשיא ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט. המפגינים צעקו סיסמאות בגנות הממשל אותות כינו "משתף פעולה מלא עם ישראל", ב"מלחמתה התוקפנית" נגד הפלסטינים.

במילים אחרות, המפגינים הפלסטינים (שכללו גם בכירים בפת"ח) דורשים שארה"ב תמשיך למממן בנדיבות את סוכנות "הפליטים" אונר"א, בזמן שהם שורפים תמונות של הנשיא ושרים שירי שנאה בגנותו.

יש בשפה הערבית מילה מיוחדת לחוצפה הזאת: وقاحة (וואקחה), שפירושה עזות מצח או תעוזה. צריך הרבה מאוד 'וואקחה' כדי לירוק למישהו בפנים, ואז להתחנן אליו לכסף.

שני צדדים למטבע

יום למחרת ההפגנה ברמאללה, קבוצה אחרת של מפגינים במזרח ירושלים ניסתה למנוע מאנשי עסקים פלסטינים להשתתף במפגש שאורגן על ידי השגרירות האמריקאית. אז מי הוביל את המחאה נגד הפגישה הזו, שמטרתה הייתה בבירור להיטיב עם תושבי ירושלים הערבים? שני פעילי פת"ח, שאדי מטור ועוואד סלאיימה. המפגינים התאספו מחוץ למלון נוטרדאם הסמוך לעיר העתיקה, וניסו למנוע מאנשי העסקים להיכנס למקום.

הפגנה נגד טראמפ בשכם | פלאש90

אחד ממובילי ההפגנה שאדי מטור טען כי המפגש היה ניסיון לעקוף את המנהיגות הפלסטינית ברמאללה. "זה לא מקובל עלינו, כי אנחנו תומכים בעמדה הפלסטינית של חרם נגד הממשל האמריקאי", אמר.

מטור גם הביע אכזבה מכך שחלק מאנשי העסקים בחרו להתעלם מההפגנה ולהשתתף בפגישה: "הם וכל אחד אחר שמסכים להתפשר על ירושלים צריכים להתבייש". שותפו להפגנה סלאיימה האשים את המשתתפים בפגישה ב"נורמליזציה" עם ארה"ב וישראל, שהן לדבריו "שני צדדים של אותו המטבע".

גם מטור וגם סלאיימה הם כאמור חברים בתנועת הפת"ח, השולטת ברשות הפלסטינית בהנהגת מחמוד עבאס. עיקר קיומה של התנועה כיום נשען בכבדות על סיוע כספי אמריקאי ואירופאי. וכך, בזמן שהמפגינים ברמאללה דורשים שארה"ב תחזור בה מההחלטה לחתוך את המימון לאונר"א, אנשיו של עבאס במזרח ירושלים ניסו לחסום ניסיון אמריקאי לבחינת דרכים אחרות בהן ניתן יהיה לעזור לכלכלה הפלסטינית.

הסתה מתמדת

זה לא המקרה הראשון בו הפלסטינים דחו ניסיון אמריקאי לסייע להם. בחודש יולי האחרון, הפלסטינים סיכלו ביקור מתוכנן בשכם של משלחת מטעם השגרירות האמריקאית. הביקור היה חלק מהניסיון האמריקאי להגביר את שיתוף הפעולה עם הפלסטינים במטרה להרחיב את ההזדמנויות הכלכליות עבורם. הוא בוטל כאמור בשל חששות ביטחוניים לשלומם של חברי המשלחת, אחרי שמפגינים פלסטינים איימו להפריע לפגישה וקראו להחרים אותה.

כדי להוסיף לבלבול סביב העמדה הפלסטינית כלפי ארה"ב, נודע בשבוע שעבר כי משלחת של בכירים מרמאללה הגיעה בוושינגטון לשיחות עם גורמים ב-CIA בנושאי מודיעין וביטחון. עבאס והנהגת הרש"פ לא הכחישה את קיומו של הביקור, למרות שמדובר באותם אנשים שהחליטו להחרים את ממשל טראמפ לאחר החלטת הנשיא להכיר בירושלים כבירת ישראל.

כל אלה מראים כי לעבאס ומקורביו אין כל אסטרטגיה מסודרת ביחס לארה"ב. המסרים הסותרים אותם הם משדרים הם סימן נוסף לחוסר המוחלט של חזון פלסטיני. מה שכן ברור הוא שהרטוריקה האנטי-אמריקאית שמשמיעים הפלסטינים תקשה עליהם מאוד להיחשב בעתיד כשותפים אמינים לתהליך שלום כלשהו עם ישראל.

עבאס ומקורביו הבכירים מנסים לרקוד על שתי החתונות – להמשיך להסית נגד טראמפ בזמן שמשלם המיסים האמריקאי ממשיך למממן אותם. ההסתה המתמדת נגד ארה"ב הפכה אותה לאויבת הגדולה בעיני פלסטינים רבים. מכאן הדרך עד לאלימות וטרור נגד אמריקאים במזרח התיכון תהיה קצרה מאוד.

מבחינת ארה"ב, שריפת תמונות של הנשיא טראמפ ובכירים בממשלו ברחובות הערים הפלסטינית צריכה להיות מוגדרת לא רק כפעולה תוקפנית, אלא כהכרזת מלחמה נגד אמריקה. עבאס וחבורתו עשויים ללמוד בקרוב כי כאשר אתה יורק אל הבאר, המים שתשתה ממנה יהיו מרים מאוד.


הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון. מאנגלית: אמיר לוי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אבל זה דרישה ישראלית.

    אנחנו אלה שמשלמים את הפרוטקשן -עבור שקט זמני ומרמים את עצמנו.

    הרי בהנחיה פשוטה לצבא אפשר להציב להם את הברירה להשלים איתנו או לגווע ברעב ובצמא.

    אנחנו מחלקים ממתקים לילד הקקה של השכנים המאפיונרים כדי שלא יגרום לנו נזקים.

  2. המפגינים התאספו מחוץ למלון נוטרדאם הסמוך לעיר העתיקה, וניסו למנוע מאנשי העסקים להיכנס למקום.
    מדהים, כי הנוטרדאם נמצאת בצד הישראלי של הקו הירוק.
    אכן "וואקחה" למןפת

    1. כנסיית ומלון נוטרדאם בבעלות צרפת.
      מקום בבעלות צרפתית הוא בהגדרה לא בצד הישראלי.

  3. אין ולא יהיה ל ע ו ל ם פתרון מניח את הדעת עבור שני הצדדים.

    מצד אחד , בני אדם תרבותיים שתרמו , תורמים ויתרמו למין האנושי ללא הפסקה.

    מצד שני , חיות טרף ( ולא חשוב כלל אם הם 20% , 30% , 15% או כל מספר אחר שכן הם אלה שקובעים עבור הרוב והם הכח השולט היחיד. (מה שגם שהמספר שקרוב יותר לאמת עובר את ה-50% אך אלה הנוספים קיצוניים בדעותיהם כמו עזמי בשארה , חנין זועבי , חברי הרשימה המשותפת ודומיהם שלא יורים ברובים אבל פעילותם הטרוריסטית ברורה לגמרי …

    בעולם הפרטי , התנהגות כזאת היתה מביאה את הנותן לניתוק כל קשר עם המקבל ואפילו תביעה לקבלת פיצויים על הולכת שולל .

    שנה טובה , חג ראש השנה שמח לכל עם ישראל

  4. בעקבות ריבוי המקרים של עשרות ארגוני סיוע "הומניטארי" שפועלים בארץ וחותרים תחתה לטובת הרשות הפלסטינית, ונוכח האדישות וחוסר המעש של משרד החוץ בעניין, מוקמת בימים אלה קבוצת אקטיביסטים שתפעיל לחץ על הממשלה לפעול ולהביע את רצון האזרחים לקבוע ריבונות גם במדיניות החוץ. מי שחושב שהוא יכול להירתם לעניין מוזמן לפנות אליי למייל elchaif@gmail.com

  5. שיקומו הבוקר וילכו לעבוד כמו כל העמים והאומות כדי לייצר את האוכל שלהם. מה זה הדבר הזה ששולחים להם מיליארדים? מה זה? להפסיק עם זה מיד!

  6. כך זה, אחרי שישראל הרגילה אותם במשך 25 שנים של הסכם אוסלו שככול שיורקים ומקללים יותר כך גם מקבלים יותר..