רכבת ישראל חשופה לתביעות אם לא תעניש את העובדים ששבתו בניגוד לחוק

עשרות נהגים הודיעו על "מחלה", לא הופיעו לעבודה וגרמו לשיבושים כבדים. במידה ולא ינקטו נגדם צעדים, תהיה הרכבת חשופה לתביעות ייצוגיות

"שביתה פראית שחורגת מהחוק". רכבת ישראל | Sebastian Großert

רכבת ישראל עשויה להיות חשופה לתביעות בשל שביתת הנהגים הפתאומית שפרצה בימים האחרונים. כך עולה ממכתב שנשלח הבוקר (שני) מתנועת 'תחרות' להנהלת רכבת ישראל בעקבות השיבושים ברכבת. מנכ"ל 'תחרות', אלון תובל, אמר ל'מידה' כי במקרה שלא יינקטו צעדים כנגד העובדים השובתים באופן בלתי-חוקי ופגעים כך בציבור, חברת הרכבת עלולה להיות חשופה לתביעה. "במקרה של שביתה בלתי חוקית, לא עומדת ההגנה הנזיקית אשר פועלת בזמן שביתה מוכרזת, וחברת הרכבת עלולה להיות חשופה לתביעה מצד לקוחותיה", הסביר.

שביתת הנהגים פרצה בפתאומיות במוצאי השבת האחרונה, לאחר ששלושים וחמישה נהגים הודיעו כי הם חולים, ולכן לא יכולים להגיע לעבודה. לאחר הערכת מצב שהתקיימה ברכבת ישראל ולאחר שהוזעקו נהגים כוננים שיחליפו את החולים, הוחלט על ביטול של עשרות נסיעות אתמול והיום כך שלמעשה שירות הרכבות מושבת בחלקו בעיקר בקווים העוברים בתחנות לוד ובית שמש. המשך המחלה המסתורית בימים הקרובים אמור לגרום לשיבושים נוספים בתנועת הרכבות.

לדברי תובל, הודעתם של הנהגים על אי הגעה לעבודה בעקבות מחלה מצטיירת כשביתה פראית וכצעד קולקטיבי אשר חורג מן הדרך הקבועה בחוק להפעלת צעדים ארגוניים. "לפי התגובה הראשונית של הנהלת הרכבת, זה ברור שגם הם מבינים שלא מדובר במגפה שהתפרצה, אלא בשביתה בלתי חוקית. גם תגובת הוועד, לפיה לא ניתנה לעובדים שום הוראה לא להגיע לעבודה לא מותירה מקום לספק כי מדובר בצעד שלא זוכה לגיבוי הארגון היציג".

נוסעים תקועים בתחנה בעקבות שיבושים | פלאש90

הוא מוסיף כי במידה ואכן יימצא שמדובר בשביתה בלתי חוקית, על הנהלת הרכבת לנקוט פעולות ענישה משמעותיות ומרתיעות. "פעולת העובדים היא בעצם עקיפה של היחסים הקיבוציים ולכן הם לא זכאים להגנה מדין משמעתי. החל מקנסות ועד פיטורין בשל הפרת חוזה ופגיעה באמון".

בחודש מאי 2017, ועד רכבת ישראל חתם על הסכם קיבוצי נדיב במיוחד, שהזניק את השכר והתנאים של כלל העובדים. ההסכם העלה את עלויות השכר עד כדי כך, שרכבת ישראל עברה מרווח  להפסד.

בתמורה לכל אלו, הוועדים הבטיחו דבר אחד בלבד: לא לשבות, ולשמור על שקט תעשייתי שיאפשר לרכבת למלא את הייעוד שלה – להסיע אנשים בצורה אמינה, בטוחה ונוחה. המשמעות של שביתה וכניעה נוספת כעת תהיה פשוטה – עוד הטבות לעובדים, מחירי כרטיסים גבוהים יותר, פחות שירותים ממשלתיים והעלאת מיסים. בכל מקרה, זה יבוא על חשבון הציבור.

כאמור, במקרה שברכבת ישראל לא ינקטו צעדים נגד העובדים השובתים, גם החברה עצמה עשויה להיות חשופה לתביעה מצד הלקוחות. "כולם יודעים שלוועד העובדים ברכבת יש כוח הרתעה, אבל זה לא פוטר את הנהלת החברה מהחובה שלה כלפי הציבור כולו".

תובל מציין כי ישנו תקדים למקרה כזה מן העבר הקרוב, אז הגיש תביעה ייצוגית ביחד עם עמותת 'בצדק' על ידי משרד מירון, בן ציון ופריבס, בעקבות רשלנות חברות הנמל בטיפול בשביתות בלתי חוקיות. "בדיון בבית הדין לעבודה על השביתה הפראית בנמלים בחודש מאי, לפתע "נוצר" קשר של העובדים השובתים עם ההסתדרות בדיוק כשבית הדין החליט על הטלת קנסות. לא מן הנמנע שגם כאן מדובר בצעד של העובדים שמתואם עם הוועד ועם ההסתדרות", הוא אומר.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הנהלת רכבת ישראל עשתה כל מאמץ לצמצם את הפגיעה בנוסעים, וביטול הרכבות בוצע בקווים בהם מספר הנוסעים הנמוך ביותר. אנו ממליצים לנוסעינו להתעדכן באפליקציה ובאתר רכבת ישראל".

גם בתאגיד מאיימים בשביתה

בתוך כך נודע היום על סכסוך עבודה חדש בתאגיד השידור 'כאן'. על פי דיווח באתר ice, ההסתדרות אישרה את סכסוך בין השאר בשל כוונת ההנהלה להעביר את פעילות התאגיד לירושלים באופן חד-צדדי וללא קיום הידברות עם נציגות העובדים. בנוסף, טוענים בהסתדרות כי ההנהלה דחתה בקשת העובדים לתקן ליקויים הקשורים למעבר לבירה, בראשם בקשה לשפר את תנאי העבודה.

לפי חוק תאגיד השידור הישראלי שעודכן בשנת 2014, מקום מושבה של הנהלת התאגיד הוא בירושלים ומשם אמורים להערך עיקר שידוריו. כיום מתבצע מירושלים רק שידור מבזקי הרדיו, כאשר אולפני הטלוויזיה ומשרדי ההנהלה נמצאים במודיעין ובתל-אביב. עוד קבע החוק כי מעבר זה יתבצע לא יאוחר מיום הראשון ביוני 2018, ולשם כך נרכש מבנה בשכונת גבעת שאול בעיר בסכום כולל של 120 מיליון שקל.

חדר הבקרה של התאגיד בתל -אביב | פלאש90

המעבר לירושלים היה אמור להפוך למציאות כבר מספר פעמים בשנים האחרונות, אך בכל פעם נדחה מסיבות שונות. בחודש ינואר האחרון הכריז מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ כי המעבר יתחיל להתבצע בחודש יולי האחרון, אך כאמור הוא טרם קרה.

לכן סכסוך העבודה שהכריזו העובדים בטענות האלה נראה תמוה בעיתוי הזה, שהרי דבר המעבר היה ידוע לכל במשך שנים, גם לעובדים חדשים שנקלטו בתאגיד. מנגד, גם התנהלות התאגיד במקרה הזה והסחבת שננקטת בכל הנוגע לתהליך המעבר נראית תמוהה, בייחוד לאור העובדה שמועד המעבר שנקבע בחוק חלף לו כבר לפני יותר משלושה חודשים.

מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת, אלעד מלכא, אמר ל'מידה' כי תאגיד השידור מראה שוב כי הוא אינו מחוייב לציבור. "הנהלת התאגיד מתנהלת לפי גחמותיה האישיות והיחידים שמצליחים לכופף אותה הם ועדי העובדים. בשני המקרים מדובר בגוף שאינו נבחר ומשתמש בכספי המיסים לטובת האינטרסים שנראים בעיניו נכונים". לדברי מלכא, "שידור ציבורי הוא דבר מיותר בעידן אפשרויות השידור הבלתי נגמרות, הוא מבזבז את כספי הציבור ופוגע בחופש הביטוי. יש לסגור אותו לאלתר".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

    1. ההפרטה במקרה הזה היא בעייתית מאחר והמסילה מהווה מונופול מקומי מהגדרה. ניסיונות להפרטה היו במדינות אחרות: ביפן הניסיון צלח מאד, בבריטניה ממש ממש לא. לא אומר שלא אפשרי או לא רצוי, אבל מאד מאד בזהירות, במחשבה וללא לחצים פוליטיים (כן בטח)

  1. תביעות נזיקיות זה כיוון נהדר אבל לטווח הארוך שום דבר לא יזוז עד שרשות החברות ומשרד האוצר לא יכריחו את ההנהלות להתעמת עם העובדים.
    עד אז הכל יישאר בחזקת שקט תעשייתי שכל מנכל בכל חברה ממשלתית מנסה להעביר את הקדנציה שלו בשלום ואף אחד לא יעז להתעמת עם המפלצת ההסתדרותית

  2. נמאס מהחבורת עצלנים הללו , הכל על הגב של הנוסעים …אני נגד הפרטות אבל במקרה זה אני מבין כמה אני טועה …הם ההוכחה שחובה להפריט את הרכבת . חרפה !!!

  3. תביעות אישיות כנגד אותם נהגים שיבינו שהציבור אינו שק חבטות

  4. המגזר הציבורי בישראל מורכב מכ 50אחוז של אנשים שאינם תורמים דבר ומתפרנסים מקופת הציבור.הם מונהגים על ידי סחטנים שיודעים שיקבלו כל מה שהם רוצים כשיציגו עצמם כבסיס פוליטי שיקדם את הסחטנים המקושרים למוקדים פולחטים ומאגרי בוחרים.והציבור הכנוע משלם וממשיך בכניעתו.

  5. לסגור את הרכבת. לפ1טר את כל העובדים. לאסור על התאגדות. לחסל את ההסתדרות. ולקבל עובדים חדשים. לא יתכן שהנמל^ם. רשות שדות התעופה. הרכבת ועוד ועדים חזקים יחזיקות את המדינה בביצ….

  6. מסכנים הנהגים החליפו להם סידור עבודה במקום לנהוג 4 שעות הם צריכים לנהוג 6 שעות על זה השביתה