הטקטיקה החדשה של חמאס: מלחמת התשה בגבול עזה

ארגון הטרור ממשיך בהצתות ומגביר בהדרגה את העימותים מול צה"ל על הגדר. המטרה: "להמאיס על תושבי עוטף עזה את החיים"

מכינים הפתעה לישראל? מחבלי חמאס מתפרעים על הגדר בעזה | פלאש90

במשך יותר מחצי שנה, מאז "יום האדמה" שנערך ב-30 במרץ, סובלים תושבי הישובים בעוטף עזה מטרור ההצתות של חמאס באמצעות בלונים ועפיפוני תבערה, אשר שרפו שטחים גדולים של גידולים חקלאיים וחורש טבעי.

לכך נוספים החששות מפני מנהרות חודרות של חמאס שנועדו לחדור לתוך הישובים, וירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר הישובים. ב-13 במאי השנה, בשעות הערב, אף הטילו רחפנים של חמאס מטעני נפץ באחד מיישובי עוטף עזה, אחד המטענים התפוצץ אך לא נגרם נזק.

בשבועיים האחרונים החריף ארגון חמאס את רמת האלימות מרצועת עזה, בעקבות המבוי הסתום במגעים להסדרה מול ישראל ופיוס עם תנועת פת"ח. אל גדר הגבול זורמים מדי יום שישי עשרות אלפי מפגינים, שמשליכים מטעני חבלה ורימונים לעבר חיילי צה"ל. נרשם גם גדל באופן משמעותי בשיגור בלוני ועפיפוני התבערה לעבר יישובי עוטף עזה, ובהם בלונים נושאי מטעני נפץ.

"היחידה להתשה לילית" שהקים ארגון חמאס פרסמה ב-28 בספטמבר סרטון שבו קראה לתושבים ביישובי עוטף עזה לפנות את בתיהם בכל יום בשעה שמונה בערב ולשוב אליהם רק לאחר שהיחידה תחליט. עוד נאמר בסרטון כי היחידה מתכננת השלכת פצצות סירחון שמכילות חומרים רעילים וריסוס השדות והעצים בשטח ישראל. בחמאס הבטיחו להמשיך לשגר על בסיס יום-יומי בלונים ועליהם רימוני הלם לעבר יישובי עוטף עזה.

"המתנחלים ישלמו"

אולם מה שצריך להדאיג עוד יותר היא המגמה של ארגוני הטרור בראשות חמאס והג'יהאד האסלאמי להגביר את ההתקפות על יישובי עוטף עזה עד לכיבושם בעתיד. את הביטוי הגלוי למגמה להמאיס על תושבי עוטף עזה את החיים ביישוביהם נתן זיאד נח'אלה, המנהיג החדש של הג'יהאד האסלאמי, בנאום בכורה שנשא ב-5 באוקטובר.

נח'אלה הוא יליד רצועת עזה המתגורר בלבנון, ממשוחררי "עסקת ג'בריל" וממייסדי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי. מאז 1995 הוא משמש כסגנו של ראש הארגון רמדאן שלח, אשר בחודשים האחרונים שרוי בתרדמת עקב אירוע מוחי. בשבוע שעבר נבחר זיאד נח'אלה בבחירות פנימיות לעמוד בראש הארגון והוא ממשיך את הקשר ההדוק של ארגונו לאיראן ולארגון החמאס.

בנאומו אמר נח'אלה את הדברים הבאים:

"המוות הוא החיים בעבור עמנו והחיים למען ילדינו והכניעה היא המוות, כוח ההתנגדות חייב לקחת את האחריות על כך, יש לו את היכולת להפוך גם את עוטף עזה ואת ההתנחלויות למקום שלא ראוי לחיות בו"

על הדברים ברוח הזו חזר גם ח'אלד אלבטש, בכיר ארגון הג'יהאד האסלאמי וראש המטה העליון של צעדת השיבה בנאום בעזה שנשא ב-5 באוקטובר: " לא נשלם לבדנו את מחיר המצור המקפח שמוטל על רצועת עזה – האויב הוא שישלם אותו, המתנחלים בעוטף עזה הם שישלמו אותו".

ההפתעה של חמאס

מעבר להסלמה ההדרגתית על גדר הגבול, גורמים בארגון חמאס אומרים בגלוי כי הזרוע הצבאית של הארגון מתכננת "הפתעה גדולה" לישראל בעוטף רצועת עזה.

לדבריהם, יחיא סינוואר ומוחמד דף, ראשי הזרוע הצבאית של הארגון, מתכננים כבר מזה מספר חודשים מתקפת פתע מהירה על ישובי עוטף עזה, במהלכה יחדרו כוחות העילית של הזרוע הצבאית לשטח ישראל באמצעות מנהרות שעדיין לא התגלו על ידי צה"ל.

על פי התכנית, המחבלים יכבשו כמה ישובים ויחטפו אזרחים וחיילים באמצעות המנהרה לתוך שטח עזה. הפעולה תתבצע תוך מהלך הטעיה של  חדירה של עשרות פעילי הזרוע הצבאית על הקרקע לשטח ישראל, דרך גדר הגבול, כדי להעסיק ולהסיח את דעתם של חיילי צה"ל. מדובר בתכנון נועז שמטרתו לסחוט את ישראל באמצעות לקיחה בשבי של עשרות בני ערובה ולאלץ אותה להסיר מיידית את המצור מעל הרצועה.

מישהו מסתיר בכוונה את מה שקורה בגבול עזה >>רואים את זה?זה כמה דקות מזיקים. איפה שהיו פעם היישובים הישראלים של צפון הרצועה.המתפרעים הערבים הצליחו לפרוץ את הגדר אתמול והציתו עמדה צבאית. זה קורה כל יום בזמן האחרון, אם לא נתעורר זה עניין של זמן עד שהם יטבחו בתושבים.**גדרות לא פותרות כלום, הן בסך הכל קישוט ואשליה בלי הרתעה.*את המציאות לא ניתן להסתיר. הפיצו, זה מתחת לאף של כולנו.*ישראל שלי

Posted by ‎My Israel | ישראל שלי‎ on Monday, October 8, 2018

לדברי הגורמים בחמאס, פעילי "יחידת ההתשה הלילית" מרגילים את חיילי צה"ל לנוכחותם הקבועה על גדר הגבול ובעיתוי המתאים הם יפרצו את גדר המערכת ויחדירו לתוך שטח ישראל עשרות פעילים של הזרוע הצבאית, "עז א-דין אלקסאם", במקביל לחדירה מן המנהרות.

ביטוי גלוי לתוכנית המבצעית של חמאס נתן הפרשן הפוליטי העזתי פאיז אבו שמאלה המקורב להנהגת חמאס. בראיון שהעניק לאחד מערוצי הטלוויזיה ברצועת עזה ב-16 בספטמבר, הוא הזהיר כי אם לא יוסר המצור רצועת עזה תהייה בעימות כולל עם ישראל שיכלול גם שיגור רקטות לעבר תל אביב ונתב"ג.

אולם, לדבריו, גולת הכותרת של העימות הצבאי הזה תהיה כיבוש "ההתנחלויות" בעוטף רצועת עזה ולקיחת "מתנחלים" בשבי." תהיה זו הפתעה לישראלים והצבא הישראלי יצטרך להודות שרצועת עזה שינתה את המשוואה, האדמות של ההתנחלויות יושבו לידי הפלסטינים" התרברב אבו שמאלה.

תסריט אימים

מערכת הביטחון הישראלית מודעת היטב לתוכנית הזו של ארגון החמאס והיא נערכת לכך. זוהי אחת הסיבות שבסוף השבוע שעבר הורה הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט לתגבר בכוחות צבא גדולים את אזור עוטף רצועת עזה. גם הקבינט הביטחוני דן בכוונות ההתקפה של חמאס ובאפשרות לפנות במידת הצורך כ-30 אלף אזרחים מישובי עוטף עזה כדי להרחיקם מקו האש.

ככל שנמשך המבוי הסתום בשטח, גוברת הסכנה שהחמאס יבצע את תוכניתו כדי לשבור את הקפאון ולהרוויח קלפי מיקוח חשובים מול ישראל.

גורמים בחמאס מעריכים כי אם תוכניתם לחטוף אזרחים וחיילים מיישובי עוטף עזה תצליח, ישראל תפתח במבצע צבאי גדול, כפי שעשתה במלחמת לבנון השנייה ב-2006 לאחר שארגון חיזבאללה חטף את החיילים רגב וגולדווסר ז"ל סמוך לגבול עם לבנון. להערכתם, ישראל תצטרך בסופו של דבר ישראל להיכנע ולהסיר את המצור מעל הרצועה ולשחרר אסירים ביטחוניים בתמורה לשחרור בני הערובה הישראלים. בתסריט כזה, ניצחונו של ארגון החמאס מובטח בכל מקרה.

לכן חשוב להגביר בתקופה זו את הערנות על גבול הרצועה ואת המעקב המודיעיני, כדי לאתר את הכוונות של ארגון חמאס לפני שיספיק לבצע את תוכנותיו כלפי יישובי עוטף רצועת עזה.


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. מצד אחד, אין שום בעיה להעמיד סוללות תותחים על גבול הרצועה, במרחקים של כמה ק"מ זו מזו, ופשוט להפגיז ללא כוונה את בתי הרצועה וכל מקום הכנסות של תושבי הרצועה. הרג לשם הרג.
    פחות עזתים = פחות מחבלים = פחות פגיעות בתושביה היהודים של מדינת ישראל.
    מצד שני, איזה פוליטיקאי יעז לעשות צעד שכזה, מרוב פחד מה יגיד העולם?
    לא רק שתושבי מדינת ישראל משלמים בדמם ובנפשם את מחיר הפחדנות של נבחריהם, אלא שהתושבים עוד ממשיכים לבחור באותם פוליטיקאים פחדנים.

    אני בטוח שאם ממשלת ישראל היתה מפרסמת מכרז להתגייסות ליחידה אשר תפעיל סוללות תותחים ותפגיז את תושבי הרצועה עד להשמדת כל מי שיכול לאיים על מדינת ישראל ותושביה היהודים, ואפילו פעילות בהתנדבות מלאה, היחידה היתה מאוישת באופן מלא בתוך חצי שעה מתחילת הפירסום, ועוד היו מספיק מתנדבים לשתי יחידות נוספות.
    זה לא בא מתאות רצח או נקם, אלא מתוך ידיעה והכרה שאין דרך אחרת לטפל בעזתים. זה או אנחנו או הם. זה או שאחד יחיה והשני ימות, או ששני הצדדים ימותו.
    אולי כדאי שהקוראים ייזכרו באותה אם עזתית שבנה מטופל בבית חולים ישראלי, על חשבון המדינה, והיא טוענת בעד רצח יהודים ע"י החמאס.

    פיתרון נוסף שאפשר להציע, וכבר דנו בו רבות, הינו נמל בעזה.
    תנו להם נמל, שדרכו יוכלו לצאת עזתים כפליטים לאירופה, וכך תתרוקן הרצועה, ותתמלא אירופה באלו שהאנטישמים באירופה כל כך אוהבים. שהאירופאים יתמודדו עם העזתים באירופה עצמה.

  2. ובתגובה למלחמת ההתשה ביבי מזרים דלק לרצועה שחלילה לא יהיה להם קר בחורף או קצת חשוך. ככה ממוטטים את חמאס. תלמדו….

  3. ובתגובה למלחמת ההתשה ביבי מזרים דלק לרצועה שחלילה לא יהיה להם קר בחורף או קצת חשוך. ככה ממוטטים את חמאס. תלמדו….

  4. חמאס מכיר את הוראות הפתיחה באש של צה"ל ועושה צחוק מהצבא שלנו. ישראל משלמת ותשלם ביוקר על הזלזול באויב, על האיומים הריקים ועל הפחדנות ללחוץ על הדק הרובה.

  5. מדינת ישראל הפכה להיות עקרונית לחלוטין. רועדת מפני חטיפה….. להבהיר ברורות וישירות לתמיד. אין ולא תהיה שום החלפת שבויים תמורת אסירים.
    כמו כן. מדוע שלא החזיר מידה כנגד מידה. מהסטילים ( הרוח תמיד מערבית) נוריד עליהם פצצות עשן מסריחות. בלוני תבערה. שירגישו מה שאנו חשים. מדוע אנחנו חליביים.
    בקשר לסירות המתקרבות לזיקים לירות בכל הסירות על מנת להטביע אותן אחת אחת. בסוף לא ישארו להם סירות