עם הפנים לאסיה: התחממות ביחסים בין ישראל ואינדונזיה

הדרך לכינון יחסים רשמיים עדיין ארוכה, אך מתחת לפני השטח ישראל חולקת אינטרסים כלכליים ומדיניים רבים עם המדינה המוסלמית הגדולה בעולם

"הזדמנויות לשיתוף פעולה". ראש הממשלה נתניהו וסגן נשיא אינדונזיה קאלה | ויקיפדיה

בשנה האחרונה נשמעו בישראל דיווחים רבים על קיומם של יחסים ברמות שונות עם מדינות ערביות, בעיקר מהמפרץ, יחסים שנשמרים בשלב זה מתחת לשולחן. לאלה הצטרף לפני מספר שבועות הדיווח על פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם סגן נשיא אינדונזיה יוסוף קאלה, בעצרת האו״ם בניו-יורק.

מעבר להיותה יעד תיירותי אקזוטי, אינדונזיה היא המדינה המוסלמית הגדולה ביותר מבחינת אוכלוסייה, עם מעל 260 מיליון תושבים. בדומה למרבית המדינות המוסלמיות, גם אינדונזיה אינה מקיימת יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל, אך שני הצדדים מצאו בעבר מצאו מספר הזדמנויות לקיים דיאלוג שייטיב עם שני הצדדים.

מטוס סקייהוק אינדונזי | ויקיפדיה

הדוגמה המרכזית לכך הייתה בראשית שנות השמונים, אז ישראל מכרה לאינדונזיה מטוסי סקייהוק. באותן השנים, אינדונזיה מצאה את עצמה בבעיה לאחר שהתרחקה מהגוש הסובייטי ואספקת התמיכה הטכנית וחלקי החילוף למטוסים מתוצרת סובייטית שהיו ברשותו.

לאינדונזיה היה צורך בהחלפת המטוסים הרוסים המיושנים שהיו ברשותה, כמו האיליושן 28 ביל וטופולב 16, ובשל כך רכשה את מטוסי הסקייהוק מישראל שיצאו משירות בחיל האוויר הישראלי. מכיוון שבין שתי המדינות אין יחסים דיפלומטיים, הועברו המטוסים דרך סינגפור. הסקייהוקים שירתו בחיל האוויר האינדונזי עד לראשית שנות האלפיים.

בשנת 1993, ערך ראש הממשלה יצחק רבין ביקור בביתו הפרטי של נשיא אינדונזיה דאז סוהארטו, בבירה ג׳קרטה. ב-2009 הוקמה בתל-אביב לשכת מסחר אינדונזית-ישראלית משותפת וב-2012 הסכימה אינדונזיה לשדרג את קשריה עם ישראל ולפתוח קונסוליה ברמאללה, בראשות דיפלומט בדרגת שגריר שבנוסף ישמש באופן בלתי רשמי כשגריר אינדונזיה בישראל. הסכמה זו עוד לא יצאה לפועל, ויתכן ונידונה בפגישה בין המנהיגים בשולי עצרת האו״ם.

לפני כשנתיים קרא נתניהו לנורמליזציה בקשרים עם אינדונזיה ואמר כי "ישנן הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה דו-צדדי". ראש הממשלה הוסיף כי הסיבות המונעות את הקשר בין שתי המדינות אינן רלוונטיות עוד. ססגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה אז כי ישראל מקיימת מגעים חשאיים עם אינדונזיה. עם זאת, בדומה להסכמה ב-2012, אינדונזיה דחתה את ההצעה וציינה כי היא תקדם נורמליזציה עם ישראל רק אם תושג עצמאות פלסטינית.

תנופה מדינית

לגבי תוכן הפגישה בין נתניהו לקאלה לא נמסרו פרטים ובלשכת ראש הממשלה לא התייחסו לדיווח אודותיה, כנראה בשל אי רצונם של האינדונזים למשוך תשומת לב וביקורת מצד העולם המוסלמי. בהסתמך על ניסיון העבר, סביר להניח כי המנהיגים שוחחו בין השאר על אפשרויות לשיתוף פעולה, בעיקר בתחום הכלכלי.

תעשיית הנשק הישראלית, שהיא אחת מהמובילות בעולם, מהווה מקור משיכה למדינות רבות גם אם אינן מקיימות יחסים רשמיים עם ישראל. בדומה לכך, גם תעשיית ההיי-טק הישראלית מושכת לארץ מדעים ומשקיעים המחפשים לרכוש חברות ולקיים שיתופי פעולה.

כיום נחשבת כלכלת אינדונזיה כאחת הכלכלות הצומחות והמבטיחות ביותר בעולם בכלל ובאסיה בפרט, ומדורגת במקום החמישי ביבשת לאחר סין, יפן, הודו ודרום קוריאה.

כלכלת אינדונזיה הציגה שיעורי צמיחה מרשימים ונחלצה ממשבר כלכלי חמור שזעזע את היבשת. בשנים הבאות היא צפויה להמשיך ולצמוח בקצב מהיר ואף עתידה לעקוף בדירוג העולמי כלכלות גדולות ומבוססות ממנה.

בשל כמות האוכלוסייה העצומה, במונחי כוח קנייה צפויה אינדונזיה להשאיר מאחור גם את איטליה ואוסטרליה. על פי התחזיות ארוכות הטווח, אם תמשך הצמיחה המהירה של בעשורים הקרובים אינדונזיה תהיה  אחת משמונה הכלכלות הגדולות בעולם עד מחצית המאה הנוכחית.

על מנת להמשיך את הצמיחה אינדונזיה צריכה לאמץ טכנולוגיות חדשות, וישראל יכולה להיות המקור לכך, בין אם בצורה ישירה ובין אם עקיפה. סכסוכי הגבול שמנהלת אינדונזיה, כמו למשל עם מזרח טימור, מהווים עבורה סיבה נוספת להזדקק לניסיון הצבאי שישראל יכול לספק.

ישראל מצידה זוכה לתשומת לב חיובית גוברת ממדינות באסיה, לרבות מדינות ערב, ויכולה לרשום לעצמה עוד הישג עם התקרבות למדינה המוסלמית הגדולה בעולם. התנופה המדינית הזו מתאפשרת בין השאר הודות לטכנולוגיות המתקדמות של התעשיה המקומית, ונכון עושה הממשלה כאשר היא משתמשת בידע זה על מנת לבצר את מעמדה של ישראל בעולם.

שיתוף הפעולה בין שתי המדינות התחזק עוד יותר לאחרונה, כאשר ישראל העבירה לאינדונזיה מערכות לטיהור מים כדי לסייע בהתמודדות עם נזקי רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את מזרח אסיה לפני כשבועיים. הסיוע לא הועבר ישירות אלא באמצעות ארגון הצלב האדום, כך שכמובן שיש עוד דרך ארוכה מהפגישה בין נתניהו לקאלה ועד לכינון של יחסים דיפלומטיים מלאים בין הצדדים.

הזרעים ליחסים בין ישראל לאינדונזיה נזרעו כבר לפני כמה עשורים, וכיום הם מתחילים לצמוח. יש לקוות ששני הצדדים ימצאו דרכים נוספות לשתף פעולה, ולפתוח הזדמנויות רבות לתועלת הדדית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. למה למכור למדינה מוסלמית נשק מתקדם? כמה מפגרים אפשר להיות? כל מדינה מוסלמית שייכת לארגון שיתוף הפעולה האסלאמי הנפגש מספר פעמים בשנה ומתווה אסטרטגיה ופעולות נגד ישראל. אסור לעזור לאף מדינה מוסלמית בשום טכנולוגיה צבאית.

  2. אפילו מתקנים לטיהור מים בעת אסון שפקד אותם הם לא מוכנים לקבל ישירות מאיתנו. גאווה מזוייפת וצביעות מרוכזת מאפיינת את העולם המוסלמי. כן כן אני יודע שיש אילוצים ויש שיקולים אבל עדיין מה שאמרתי הוא נכון. היהודים צריכים להיות נחמדים מאד ונדיבים ביותר וכמובן למחול על כבודם כדי שיסכימו לדבר איתם. אולי זה ישתלם בעתיד ,אין לדעת. לי יש ספק.

    1. מה לא ברור? יש מהלכים דיפלומטים שהם לא זבנג וגמרנו, אלא השקעה לטווח ארוך. אין פסול במה שנעשה כלל וכלל. לא תהפוך אןתם לציוניים אבל תוכל לגרום להם להבין שיש להם אינטרס ברור עם ישראל, וגם ברית אינטרסים זה חשוב.

  3. אסור להפריע לראש הממשלה בנימין נתניהו ליצור עוד קשר דיפלומטי גלוי ו"חם" עם עוד מדינה מוסלמית שאין בה תועלת לעם היושב בציון (את מה שמוכרים להם כיום אפשר להמשיך למכור דרך מתווכים, לא חייבים למכור לאינדונזים ישירות).
    אסור שתושבי דרום תל אביב (בגלל הפשע של המסתננים שעדיין לא נזרקו מהמדינה), ועוטף עזה (עליה בתחלואת ריאות בקרב התושבים וחיילי צה"ל בגלל הטרור הכימי מרצועת עזה), ומחדשי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון (שלא מורשים לבנות את בתיהם על אדמות שאין להן בכלל בעלים מקרב צאצאי הפולשים המוסלמים, ואפילו לא על אדמות השייכות ליהודים, וכל זאת בעת שהם חיים תחת סכנת ההריסה והגירוש), אסור שהם יפריעו לראש הממשלה להגיע לעוד הישג דיפלומטי בזירה הבינלאומית.
    מה הן השטויות והזוטות שיש במדינת ישראל (בסה"כ מדינה קטנה ולא חשובה בפח האשפה שנקרא המזרח התיכון) לעומת שגרירות מכובדת בג'קרטה? אז מה אם אינדונזיה עושה טובה ששולחת שגריר לרמאללה שיתפקד גם כנציג דיפלומטי בישראל (וזה רק כשיגיע, כי עד כה זה לא קרה). " וב-2012 הסכימה אינדונזיה לשדרג את קשריה עם ישראל ולפתוח קונסוליה ברמאללה, בראשות דיפלומט בדרגת שגריר שבנוסף ישמש באופן בלתי רשמי כשגריר אינדונזיה בישראל. הסכמה זו עוד לא יצאה לפועל". ציטוט מהמאמר.

    למי אינדונזיה יכולה בכלל להועיל במדינת ישראל, חוץ מאשר לכמה מקורבים?
    חמור מכך, עקב העובדה שכינון יחסים עם מדינה שהשקפתה נוגדת להשקפת מדינת היהודים (ובכלל גם את קיומה של מדינהת יהודים, שאמורים בכלל להיות ד'ימים – נתינים מושפלים של המוסלמים) יצריך ויתורים מצד מדינת ישראל, מה יהיה התשלום שתושבי מדינת ישראל היהודים ייאלצו לשלם עבור גחמה חסרת חשיבות זו?
    כמה יהודים ייאלצו להירצח, וכמה משפחות ייהרסו, עקב הויתורים לאינדונזיה?
    האם כינון יחסים דיפלומטים עם אינדונזיה יאפשר לה לשלוח עולי רגל למסגד אל-אקצה, שיתחרו בעולי הרגל מטורקיה בהפגנות ובהתססה? האם זה אומר שאחרי שמדינת ישראל הוכשה ע"י נחש צפע, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכניס למיטת חוליה גם קוברה, בשביל האיזון או ריפוי?

    בבחירות הבאות, כאשר בנימין נתניהו יתהדר ביחסי החוץ ובהשפעה הבינלאומית שיש לישראל בראשותו ובזכותו, ציבור הבוחרים צריך להיזכר שכל זה בא על חשבון הביטחון האישי של כל אחד ואחת מאיתנו, ושלבנימין נתניהו יש סדר עדיפויות שבו הביטחון האישי של היהודים במדינת ישראל והמשך התפתחות ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון נמצאים הרחק אחרי יחסים בינלאומיים

    1. שטויות במיץ עגבניות.
      אינדונזיה, כפי שהוסבר היטב בכתבה, היא מדינה ענקית ויש בה פוטנציאל עצום עבור ישראל במגוון תחומים. קשרים עם מדינה כזו הם הישג גדול לישראל וזאת בכמה היבטים:
      1.חיזוק הכלכלה שלנו על ידי מכירה של מוצרים שונים (דרך אגב, אפשר בהחלט למכור לאינדונזיה גם נשק. הסקייהוקים שנמכרו להם בשנות השמונים הם דוגמא נהדרת. לחייל האויר שלנו לא היה בהם עוד צורך, הם לא היוו יותר טכנולוגיה מתקדמת, ולכן מכירתם היתה בבחינת תועלת טהורה לנו, בלי שום סיכון). ככל שכלכלתנו חזקה יותר ומבוססת על מגוון קשרי ייצוא כך אנחנו חזקים יותר גם מבחינה מדינית.
      2. מאז קום המדינה ניסו מדינות ערב לבודד את ישראל ובכך להחליש אותה. הם ניסו וגם הצליחו להשפיע על מדינות רבות בעולם, ובעיקר על מדינות מוסלמיות. כל מדינה כזו שלא משתפת פעולה עם החרם הזה היא בבחינת כשלון מהמהד למאמצים הערביים והצלחה לישראל.
      3. אין שום קשר ישיר בין המדיניות של ישראל ברצועת עזה ובין נסיונות ישראליים להרחבת הקשרים הבינלאומיים שלנו. נהפוך הוא: ככל שמעמדנו הבינלאומי יהיה חזק יותר, כך יהיה לנו קל יותר לבנות בכל חלקי ארץ ישראל וגם להגיב צבאית באופן חד יותר כנגד איומים והתגרויות.
      בבחירות הבאות אנשים כמוך יצביעו לכל מיני מפלגות נישה ימניות, ואנחנו בימין הישראלי עלולים למצוא את עצמנו עם המצב שבו נמצאנו ב 1992 – ממשלת רבין במקום ממשלת שמיר . או ב 1999 – ממשלת ברק במקום ממשלת נתניהו. עכשיו בוא נחשוב ביחד מה עדיף.

    2. אתה בטח היית זבוב על הקיר כשסוכמו כל הפרטים במגעים עם אינדונזיה ואתה בטח שמעת שנתניהו אמר לקאלה: "אין לנו בעיה שתתמכו ברצח ישראלים, העיקר שתעזרו לי להתהדר ביחסי החוץ שאני מפתח עם מדינות בעולם". ככה לפחות משתמע מהתחזית המגלומנית שלך.

    3. ל-מוקי,
      אני קצת מבין במסחר. אם אתה קונה מוצר מסיטונאי/מתווך, אתה משלם לו עמלה. מקובל ומכובד. אם אתה רוצה לקנות ישירות מהיצרן, אתה מוריד את עלות הרכש, אבל אם היצרן דורש בתמורה משהו שבלתי נתפס בדעת, אתה תעדיף לעבוד עם הסיטונאי/מתווך ולשלם לו את העמלה שמגיעה לו ובלבד שלא לשם מחיר נמוך בתוספת משהו מזויע.
      עד היום בנימין נתניהו, כראש הממשלה כבר זמן רב (ולא מאתמול, אלא קרוב ל-10 שנים) שילם בדם יהודי ובהרס התיישבויות יהודיות ביהודה ושומרון כדי להביא או לשמור על הישגים ביחסים בינלאומיים.
      אז לגבי הפוטנציאל הכלכלי של אינדונזיה, תודה, אבל לא תודה. בעולם של ימינו צריך לשלם על כל דבר, בכסף או בזוועות. אני מוותר על התשלום בזוועות.
      לו בנימין נתניהו היה ראש הממשלה בתקופת קום המדינה, המדינה לא היתה קיימת, אבל היו לה יחסי חוץ משובחים ומהודרים. לו דוד בן גוריון היה ראש הממשלה היום, המדינה היתה פורחת לא פחות מכפי שהיא פורחת כיום, למרות שיחסי החוץ שלה היו הרבה פחות טובים מכפי שהם כיום. ואגב דוד בן גוריון, אני מניח גם שאת השמאל שקיים היום הוא היה משבית ומנפנף לכל הרוחות. דוד בן גוריון היה הרבה יותר ימיני מאשר בנימין נתניהו.

      לגבי מדינות ערב ומדינות מוסלמיות, הקוראים מוזמנים לקרוא את דעתו של ד"ר גיא בכור על התועלת שצמחה למדינת ישראל וליהודים מהבידוד המדיני הזה, ועל הנזק שהיה נגרם לולא הבידוד. אין לישראל שום הצלחה כאשר מדינה מוסלמית מקיימת איתה קשר דיפלומטי כלשהו. מדינה מוסלמית רוצה משהו מישראל? שתשלם.
      בצעירותי זכיתי לראות רולס רויס בעירי, עם לוחית רישוי של איחוד הנסיכויות. מה הרולס רויס עשתה בעירי? לא יודע. איך היא נכנסה לארץ? לא יודע, אבל עובדה שנכנסה ונסעה בכבישי ישראל. רבים מהקוראים מכירים את הסיפורים על תפוזים מישראל שנשלחו למדינות ערב, או על טפטפות תוצרת ישראל שנמכרו למדינות ערב. כל אלו ורבים אחרים היו בתקופות בהן היה מצב של איבה, פעילה או פאסיבית, בין מדינות ערב ומדינות מוסלמיות אחרות ובין ישראל.
      אז שוב, תודה על ההצעה, אבל לא צריך את היחסים הדיפלומטים עם המוסלמים. ישראל רק הרויחה ומרויחה ותמשיך להרויח ללא יחסים דיפלומטים עם המוסלמים.
      כמו כן, אין לי שום עניין ב"כישלון מהדהד למאמצים הערביים" כדבריך. הם לא מעניינים אותי. מה שמעניין אותי הוא חיי יהודים במדינת ישראל, הכוללת את יהודה ושומרון. מצדי המוסלמים יכולים ללכת לעזאזל. עם ישראל חי וקיים ופורח מזה 4000 שנים, ללא כל יחסים דיפלומטים עם המוסלמים. זה לא ישתנה גם ב 4000 השנים הבאות.

      אתה מדבר על תגובה צבאית? איפה היא אותה תגובה בחצי השנה האחרונה? מדוע אתה מתעלם מהנזק הבריאותי שנגרם לתושבי עוטף עזה עקב הטרור הכימי שמופעל עליהם מצד העזתים? האם אתה שמעת על הבלון תבערה/נפץ שנחת בראשון לציון? האם שמעת על הבלון תבערה/נפץ ששוגר באזור ירושלים ונחת בה? הדברים שכתבת הינם חסרי אחריות ולא יותר מהבל.

      בעניין הבחירות, לו בנימין נתניהו היה כיום בתחילת תפקידו כראש ממשלת ישראל, הייתי נוקט בגישה שלך. אכן עדיף מישהו שנראה ונשמע ימיני וחכם על פני חולה רוח מהשמאל. אבל בנימין נתניהו הינו ראש ממשלת ישראל מזה קרוב ל 10 שנים, ושום דבר לא זז בנושא הביטחון. שום דבר לא זז בנושא המסתננים בדרום תל אביב. שום דבר לא זז בנושא התעמרות של מערכת המשפט במדינת ישראל (וזה אגב בגיבוי מוצהר של ראש הממשלה בנימין נתניהו). הדבר היחידי שכן זז בתקופת בנימין נתניהו בראשות הממשלה הוא גירוש יהודי עמונה (שאת חלקם זכיתי להכיר) ועד היום אין להם בית כי ממשלת ישראל (בראשות בנימין נתניהו) לא הזיזה אצבע קטנה כדי לאפשר להם להקים את ביתם מחדש על אדמות מדינה אחרות שכביכול הוקצו עבורם.

      ל-יתוש בחלון,
      כשתפסיק לפרש באופן מעוות ומטופש את דבריי, רק אז אגיב בכבוד לדבריך. אם אין לך משהו חכם לתרום, עדיף שתשתוק.

    4. תת-רמה של הבנת המציאות. מזל של כולנו הוא שכל מה שאתה יכול לעשות זה לתקתק שטויות על המקלדת.

    5. אהבתי….. נחמד שיש קשרים עם מדינות מוסלמיות אבל אם זה כרוך בתשלום כזה אחר על חשבון ביטחון האזרחים ….. מוותר על התענוג….. בלי שום קשר אכן ההתנהלות של ביבי רופסת לגבי פסקת ההתגברות, ולגבי גירוש המסתננים

    6. אני אוהב מאד את תגובתך למה שכתבתי. אני רוצה להצמד למשפט אחד ממה שכתבת שמסכם את הבדלי הגישות שלנו. אתה כותב כך:
      "עם ישראל חי וקיים ופורח מזה 4000 שנים, ללא כל יחסים דיפלומטים עם המוסלמים. זה לא ישתנה גם ב 4000 השנים הבאות."
      כחובב היסטוריה מושבע אני זוכר היסטוריה קצת אחרת. אני זוכר 400 שנות שיעבוד במצרים, חורבן מלכות ישראל ע"י אשור, חורבן מלכות יהודה ע"י בבל, חורבן בית ראשון, כיבוש פרסי, כיבוש יווני, כיבוש רומאי, חורבן בית שני, גלות, גירוש ספרד, פרעות ת"ח ות"ט, אינספור פוגרומים ורדיפות ושואה אחת.
      יש לנו ראש ממשלה שמתמרן ביד אמן בזירת המטענים הבינלאומית , ומה עושים אנשים כמוך? מנאצים אותו מפני שהוא לא מצליח להביא עכשיו מיד את כל מה שהם רוצים.
      יותר מכל דבר אחר אתה ודומיך מזכירים לי ילד קטן ומפונק שמושך בשולי השמלה של אמא שלו וצועק:" אני רוצה הכל ועכשיו! ואם לא אז אני שונא אותך. את רעה ואת שמאלנית!"
      בבחירות הבאות תצביע לרסיס מפלגה ימני שלא יעבור את אחוז החסימה, וכך תחזק את מחנה השמאל, תחליש את הימין, ותוכל להתקרב בשעטה אל 4000 שנות ההסטוריה יהודית הפורחת שפירטתי למעלה (פחות 70 שנות הריבונות הציונית בארץ שנראות לך רופסות מדי) . אתה באמת כל כך מתגעגע לשם?

    7. לקרן החדשה יש כסף כמו זבל: בכל מקום שאפשר לדחוף עוד תגובה של לשון הרע נגד נתניהו או מי מבני משפחתו, יגיע שליח של הקרן ויתחזה לאוהב ישראל לאומי – כדי לעשות את מלאכת הטינוף.

    8. תודה על הפירגון, גם דבריך מחכימים ומאתגרים.

      עם ישראל קיים החל מאברהם אבינו (שחי לפני כ-4000 שנים, והספירה שלנו כעם מתחילה מהיותו בגיל 100, מלידת יצחק אבינו, והמהדרין יספרו מגיל 3 שאז החל אברהם אבינו להאמין בקב"ה), אשר נקרא אברהם העברי משום שהיה העברי הראשון.
      למעשה אנו עם עברי, ולא עם ישראל. אבל אפשר גם אפשר לכנותנו בני ישראל, הוא יעקב אבינו.

      כל הידע שלך לגבי תקופות השיעבוד והחיים תחת עול הגויים מבוסס על מה שכתוב בתנ"ך. אלא שבתנ"ך כתובה גם ההבטחה של הקב"ה לאברהם, וליצחק וליעקב שארץ ישראל ניתנה להם ולצאצאיהם עד עולם. גם בפרשות ה"קללות" הדבר מוזכר כהבטחה שלא ניתנת להפרה.
      משמע מכאן, שכל הנוכחות של גויים בארץ ישראל, היא זמנית בלבד, ועקב גזירה משמיים. לחלוטין לא בעלות חדשה על ארץ ישראל.
      אדרבה, מי שטוען שבעת שעם ישראל הוגלה מארץ ישראל (בין אם גלות שלמנאסר – שבטי ראובן גד וחצי המנשה, ובין אם גלות בבל, ובין אם גלות רומי וכו') הרי שפקעה זכותו על הארץ, בעצם נוקט בגישת הנוצרים הטוענים שהקב"ה ביטל את בריתו עם היהודים בשל פשעיהם וכרת ברית עם הנוצרים (זה בגדול הברית הישנה והברית החדשה), וכן נוקט בגישת המוסלמים שטוענים בדיוק מה שהנוצרים טוענים כנ"ל.
      רק מה, מי שבודק את מה שכתוב בפרשת בחוקותי, יגלה את הפסוק שהתגשם לעיני כל העולם – "והשמתי אני את הארץ ושממו עליה איביכם הישבים בה". בכל שנות הגלות, כל גלות (לאחר רצח גדליה בן אחיקם הורה נבוכדנצאר לפזר על האדמה גפרית ומלח כדי ששום דבר לא יצמח בה), הארץ היתה יחסית שוממה. רק כאשר היהודים החלו לעלות לארץ, אחרי גרוש ספרד ומעליית תלמידי הגר"א במספרים הולכים וגדלים, הארץ החלה לפרוח.
      מכאן אפשר להיוכח שטענות הנוצרים והמוסלמים – שטות מוחלטת והבל רוח.

      אגב, המעט שארץ ישראל פרחה בעיתות הגלות, היא בזכות יהודים קשי עורף שנאחזו בה ויהי מה, למשל משפחת זינאתי מפקיעין. אז בזכות יהודים אלו לא פקעה זכות העם העברי על ארץ ישראל (מבחינת הניראות ולא מבחינת הפועל, כי בפועל לא פקעה שום זכות). עוד בעיה עבור שונאי ישראל.

      אכן יש למדינת ישראל הזכות שיש לה ראש ממשלה שכדבריך "מתמרן ביד אמן בזירת המטענים הבינלאומית". הבעיה היא לא הזירה הבינלאומית. אתה, כחובב היסטוריה, מוזמן לבדוק את עניין ועידת אויאן, האניה סנט-לואיס, אי הפצצת מסילות הרכבת מהונגריה לאושויץ, ועוד מופעי "אהבה" שיש לעולם כלפי היהודים.
      הזירה הבינלאומית מעניינת אותי רק בתנאי שבזירה הפנימית, בתוך מדינת ישראל, אף יהודי לא נפגע. אם יהודי אחד נפגע, אפילו ברמה שנפלה שערה מעל ידו, מצדי שכל העולם ילך לעזאזל.
      משה רבינו אמר לקב"ה "יפלו אלף כמשה ולא תיפול שערה מישראל" (זה בגדול, אינני זוכר את המדרש המדויק). אז הקב"ה העמיד אלף גויים גדולים ברמתם הרוחנית כמשה רבינו והמית אותם, כי קללת צדיק אפילו על תנאי היא מתקיימת. אז העולם כבר הוכיח אלפי שנים עד כמה היהודים חשובים לו. מצדי שכל הגויים ילכו כפרה על עם ישראל. כעת תוכל להבין מדוע אינני מעוניין ביחסים דיפלומטים עם שונאי ישראל למיניהם.

      לו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבניגוד לדבריך, אינני מנאץ אותו אלא דוקא מכבד אותו, בכל זאת – ראש ממשלת מדינת ישראל, לו היה פועל בנחרצות גם בזירה הפנימית, כלומר – לא הורס ישוב יהודי על סמך טענה הזויה ושקרית שהתקבלה ע"י שופטי בג"ץ האוטו-אנטישמים, בונה עוד ועוד ישובים יהודים חדשים ומחודשים ביהודה ושומרון, מגרש את המסתננים מאפריקה, מורה לצה"ל לחסל כל מי שמפעיל טרור כימי מרצועת עזה כנגד מדינת ישראל (ובמידה והרמטכ"ל היה מסרב, ראש הממשלה היה מעמיד אותו בפני ברירה – להתפטר מיידית ולהוריד את דרגותיו, או לעמוד לדין באשמת מרד), ועוד עניינים חשובים מאד שאינני רוצה להאריך בהם, הייתי תומך בו באותה הנחרצות, והייתי פועל לטובתו באופן מלא.
      אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו לא עושה כלום בזירה הפנימית לטובת היהודים.
      ראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיח למחדשי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון הבטחות מפה ועד להודעה חדשה. אבל בפועל לא עושה כלום. בעצם עושה הרבה – כמה זמן עמירם בן אוליאל נמצא במעצר בכלא, למרות שאין כנגדו שום כתב אישום? שלוש שנים! השב"כ לא יכול להוכיח כלום מאשמתו של עמירם, ולהזכירך – השב"כ נמצא תחת אחריותו האישית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
      אז ראש הממשלה בנימין נתניהו ראוי לכל גידוף ונאצה על יחסו ליהודים, אבל לא ממני. זו לא לשוני ולא שיטתי.

      אגב, כפי שכבר כתבתי לא פעם – מחנה השמאל כמעט ולא קיים. מחנה הימין (לא הליכוד) מתחזק. פעמון גאוס של המצביעים נע ימינה. בבחירות הבאות ייכנסו, לדעתי, שתי מפלגות ימניות חדשות לכנסת, שיחשקו מימין את הליכוד והבית ללא חינוך יהודי. וכשבנימין נתניהו ייאלץ להתמודד עם רצון הציבור היהודי בישראל, הוא יצטרך לבחור בין קואליציה עם הימין (שזה כנראה מאוס עליו, למרות שהימין מייצג את רוב הציבור היהודי, כולל את מצביעי הליכוד) לבין קואליציה עם רסיסי מפלגות שמאל קיצוני.

    9. מפלגות "ימין" קיקיוניות שלא עוברות את אחוז החסימה ומתיימרות "לחשק את הליכוד מימין" – תרגיל של השמאל לפיצול מחנה הימין ול"שתייה" של קולות ימניים שמקטינה את הכוח של מפלגות הימין הגדולות. מי שעוקב אחרי הפעילות של ברוך מרזל, איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי, משה פייגלין ושאר המתיימרים "לחשק את הליכוד מימין" מוצא בה דמיון מטריד לפעילות הפרובוקטיבית של אבישי רביב – ודיג לחכימא ברמיזא.

  4. נתניהו הוא כישלון מהדהד בכל הקשור ביחסי החוץ של ישראל.
    ההסברה הישראלית כושלת. רוב מוחץ של הציבור בחו"ל היה בוחר בחיסול מדינת ישראל. ישראל והישראלים הם בין העמים השנואים בעולם, אם לא השנואים ביותר. הטרנד הוא לא רק באירופה או אמריקה הלטינית או בקרב השמאל הצפון אמריקאי או בקרב מיליארד נקודה שמונה מוסלמים אלא התפשט כבר למזרח הרחוק כשיש סינים שמתחילים לקרוא את שטיפות המוח של האחים המוסלמים, המודיעין האיראני והרוסי ושל שלל ארגוני השמאל וארגוני הימין הקיצוני.

    במקום לנצל את היתרון הטכנולוגי של ישראל כדי לנצח את הערבים וכדי לשחרר אחת ולתמיד את יהודה ושומרון מהכיבוש הערבי העוין, ביבי, למרות התמיכה של טראמפ ושל מנהיגות אירופה ושל מנהיגות מדינות המפרץ בוחר שלא להגיב.
    לאפשר לאיראן לבנות צבא בן מעל ל 100,000 לוחמים בסוריה.
    לאפשר לאיראן להשתלט על עיראק
    לאפשר לאיראן להשיג הישגים משמעותיים בתימן
    לאפשר לאיראן לשלוט בלבנון ולחיזבאללה לאיים על ישראל משם
    לאפשר לחמאס להתסיס ולהצית ולתקוף את ישראל
    לאפשר למסתננים לחגוג, כאילו שהם משפרים את הכלכלה הישראלית כשבפועל הם מייקרים את הנדל"ן אך מזנים ומורידים את גובה השכר במשק

    בקיצור, ראש ממשלה מנותק לגמרי מעמו, במקום לתווך בעסקאות נשק למדינות עוינות שיתעסק בלשפר את מה שקורה במדינה. תחבורה, בריאות, חינוך, המדינה קורסת והכלכלה הישראלית הענפה והמפוארת לא תחזיק מעמד אחרי חודש וחצי של טילים לאיזור גוש דן.

    1. נתניהו אשם שהגויים שונאים את ישראל.
      נתניהו אשם שהסינים מתחילים לקרוא את ספרות "האחים המוסלמים"
      נתניהו אשם שאיראן השתלטה על עיראק.
      נתניהו אשם שחיזבאללה מאיים על ישראל מלבנון.
      נתניהו אשם שבג"ץ בולם גירוש של המסתננים.
      נתניהו אשם שהרכבת הקלה בגוש דן לא נבנית בשלושה חודשים.
      נתניהו אשם שכנופיית רק-לא-ביבי מאיימת כי המדינה קורסת וכדי להצילה מקריסה מוחלטת יש להעלות לשלטון את אלופי המדינאות, הביטחון והכלכלה יאיר לפיד, אבי גבאי ותמר זנדברג.

  5. די לגזענות. עם לא היה גזענים במדינה היינו יכולים לעשות שלום עם ברוניי מלזיה ואינדונזיה רצוף.