פריצת יעד הגרעון: כחלון מבזבז, הילדים שלנו ישלמו בריבית

החלטות חסרות אחריות כמו תכנית מחיר למשתכן והסכם השכר לגמלאי המשטרה הקפיצו את הגירעון בעשרות מילארדי שקלים ומציבות את המשק כולו בסיכון

עולה לנו הון עתק. שר האוצר משה כחלון | פלאש90

בסוף כל מסיבה מוגש החשבון, ולמסיבת הבזבוזים הפרועה של משה כחלון בשבתו כשר אוצר בשנים האחרונות יש בהחלט חשבון מכובד. אלא שבמקום לשלם את החשבון כפי שצריך לעשות כל מבוגר אחראי, כחלון מסרב לעשות זאת ומורה על פריצת יעד הגירעון. כלומר, במקום להעלות מיסים או לקצץ בשומנים כדי לכסות את ההוצאות הממשלתיות שרובן בבחינת שוחד בחירות, כחלון החליט להטיל את העלויות על מדינת ישראל העתידית, בריבית דריבית.

יעד הגירעון שנקבע לשנה זו עמד על 2.9%, אך כעת נראה כי ממשלת ישראל תסיים את שנת 2018 עם גירעון של 3%-3.2%. זהו אולי נראה כמו שינוי מינורי, אך מדובר פה בהיפוך משמעותי של המגמה – לראשונה מאז 2012 ישראל תסיים בגירעון גבוה מהיעד שנקבע, הגירעון הגבוה מזה חמש שנים. שינוי המגמה משמעותי עוד יותר כאשר משווים את השנה הנוכחית לזו הקודמת, בה עמד הגירעון על 1.9% בלבד.

מקור: החשב הכללי

אחת הסיבות לגירעון הנמוך יחסית בשנה שעברה היו עודפי הגבייה במיסים, אשר לא תוכננו מראש, ואפשרו לסיים מתחת ליעד. כתבתי אז כי עודפי הגבייה אינם סיבה לבזבוזים חסרי אחריות שכן מדובר בעודף חד פעמי שלא יחזור בשנים הבאות, וכאשר הממשלה מחליטה להוציא יותר קשה לה מאוד לחזור בה כאשר אין מהיכן להביא את המשאבים.

אז ממשלת ישראל החליטה בכל זאת לצאת בקמפיין בזבזני לקראת סוף השנה, ואת התוצאות אנו רואים היום בפריצת יעד הגירעון – מ-4.8 מיליארד בספטמבר שנה שעברה, ל-24.1 מיליארד בספטמבר השנה, מספר שצפוי ללכת ולגדול משמעותית עד סוף השנה.

סכנה לאשראי

שלל תכניותיו של כחלון עלו למשלם המיסים הון עתק. תכנית 'מחיר למשתכן' בלבד עלתה בהערכה שמרנית 10 מיליארד שקלים ולא הביאה את התוצאות הרצויות. הסכם השכר השערורייתי של כחלון עם גמלאי המשטרה עלה למשלם המיסים 20 מיליארד.

אלו רק שתי דוגמאות בולטות, אך יש אינספור דוגמאות מן השנה האחרונה לחגיגת הבזבוזים הבלתי נגמרת, באמצעותה כחלון מבקש לקנות את קולות הציבור בבחירות הקרובות. את המחיר הוא כאמור מסתיר מהציבור, ובמקום לגבות במיסים את ההוצאות, הוא דוחה את התשלום לדור הבא שישלם על קמפיין הבחירות הבזבזני שלו.

למדיניות גירעונית יכול להיות היגיון כלכלי, אך בתנאים מאוד מסוימים: כל עוד ההשקעות – כלומר ההוצאות הממשלתיות – מביאות תשואה משקית גדולה יותר משווי ההוצאות. זו הסיבה שיעד הגירעון נקבע כל שנה מראש, ובהתאם לחוק הנומרטור הממשלה לא יכולה להבטיח במהלך השנה הבטחות בעלות משמעות תקציבית ללא מקור כספי מתאים.

מקור: החשב הכללי

האחריות הכלכלית הזו היא קריטית לממשלת ישראל, והיא שהביאה בין השאר להעלאת דירוג האשראי של ישראל. ההחלטה לשנות מגמה היא טעות אקוטית, וישראל עלולה לשלם על כך בירידת דירוג האשראי שלה, צעד שיעלה הון תועפות הן לממשלה בריבית על החוב והן למשק הישראלי בכלל.

מי ישלם?

פריצת יעד הגירעון מהווה בעיה גם בהיבט המוסרי – אין שום סיבה שאדם יטיל חובות על אחרים בגין נהנתנות או רשלנות שלו עצמו. כמו שאדם שהותיר חובות עתק לילדיו מהווה עול כלכלי עליהם ופועל באופן לא מוסרי, כך גם ברמת הממשלה. הטלת החובות על דור העתיד בגין בזבוזים בהווה היא לא צודקת ולא הוגנת.

דור העתיד של הישראלים, שחלקם עוד לא נולדו, לא בחר בממשלה הזו והבזבזנות שלה תשפיע דווקא עליהם ביתר שאת עקב הריבית שהחוב יצבור לאורך השנים. אפשר להקביל מצב זה להשפעות הסביבתיות העתידיות של זיהום האוויר למשל. כפי שראוי לצפות ממנהיגי ציבור לשיפור בתחום איכות הסביבה למען דור העתיד, יש לצפות מהם להקטין את הגרעון כדי שדור העתיד לא יאלץ לסבול חוב גדול מנשוא.

בעיית החוב היא כמובן לא רק בעיה ישראלית. למעשה – משבר החובות של מדינות רבות בעולם, בראשן ארצות הברית עם חוב של למעלה מ-20 טריליון דולר – מתפשט לאחרונה באופן מדאיג.

ישראל דאגה בשנים האחרונות להפחית את יחס החוב-תוצר שלה לרמה טובה יחסית, ויש לברך על כך, אך הנתונים האחרונים בדבר יעד הגירעון שנפרץ מהווים תמרור אזהרה לממשלה ולציבור. שינוי המגמה המסתמן צריך להדאיג כל ישראלי – אם ישראל לא תגבש מדיניות גירעון אחראית, המשק יספוג מהלומה קשה במשבר העולמי הבא. אנליסטים בעולם מתריעים כי המשבר הבא צפוי לבוא מהכיוון הזה, אבל שר האוצר כחלון מתעקש לנווט את הספינה דווקא אל עין הסערה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. נא לדייק בכתבה שלכם. השר כחלון לא עשה שום הסכם שכר חדש עם המשטרה. השר כחלון מחזיר לשוטרים ואנשי שב"ס ובעיקר לגמלאי הגופים כסף שמגיע להם כחוק, אחרי שהממשלה אישרה זאת ואחרי שבית משפט הוראה לעשות זאת. זה שהאוצר התעלם ולא הסכים לשלם כל השנים, זה משהו אחר. יש חוק וצריך לכבד אותו.
    אז…..תעשו קצת שיעורי בית ואל תהיו סמרטוטים של נערי האוצר……

    1. "כחוק"… כנראה שצריך להזכיר שלא מדובר בעשרת הדברות וגם לא בחוקי ניוטון. ככל שהחוק אכן מחייב את ההוצאה האדירה הזאת (ומי שהתעניין וקרא יודע שזה לא חד משמעי), ניתן היה לפעול כדי לשנות את החוק ולפחות למנוע את החלק העתידי שלה.
      וכל הכבוד לנערי האוצר, שנלחמים כדי שאני ושאר אזרחי ישראל לא נשלם מיליארדים עכשיו ומאות מליונים כל שנה כדי… לפצות על היעדר ביטחון תעסוקתי את מי שיש להם ביטחון תעסוקתי.

  2. עקב פריצת היעד החלטתי לא לבחור בליכוד למרות שעד כה תמיד הצבעתי לביבי אבל בהחלט לא הפעם כי הוא לא היה צריך לתת לכחלון יד חופשית לבזבז כסף של העם

    1. זאת התחפושת האופיינית לטרולי השמאל לקראת הבחירות הבאות: "אני ליכודניק אבל לא יכול להצביע לנתניהו"
      או "עד עכשיו הצבעתי ליכוד, עכשיו הכל רק לא ליכוד". קמפיין הנדסת התודעה העדכני עד לבחירות.

  3. לשוטרים לא מגיע. השכר הממוצע שלהם 18000 שח. חופשות הבראה… אין להם שום בעיה עם ביטחון תעסוקתי. לא מגיע להם.
    שיתנו לנכים

    1. מה קשר לשוטרים ולשכר שאת מהרהר השכר שאמרת ל3 שוטרים לא לאחד

  4. אני מציע לכחלון ליראות את הכיוון של המשק שהוליך כלפי מטה .שנת 2019 כול העסקים ישלמו על הרעיונות של כחלון.חבל !!!

  5. הטעיית הציבור הסכם שכר גמלאי משטרה רק משנה הבאה ושלומי רטרו רק מ2025 אז מה השטויות של כתב הכלכלי

  6. סר האוצר כחלאדמון, הורס לך ולי את הכלכלה את האוצר ואת המדינה האהובה שלנו ועוד לא נגענו בהוצאות. איש רע מושחת אפס

  7. אכן כחלון מחזיר קצת שפיות לפנסיות, למחירי הדיור לצעירים, אריה גרין אתה רוצה סטיטיסטיקה יפה וצעירים שמרגישים שהמדינה בגדה בהם? מזל שבן גוריון לא קרא את מידה, היו מסבירים לו שלא כלכלי להשתחרר מהמנדט הבריטי….

    1. איזה שפיות הוא מחזיר לפנסיות ? מה הוא עושה בקשר לעובד החציוני ומטה שכשיפרוש תהיה לו אולי פנסיה של עד 1,500 ש"ח לחודש ?

  8. כחלון היה ונותר טיפש. הוזלה גורפת במחירי הסלולר אינו מכשיר איש להיות שר אוצר מקצועי ואחראי, לבטח לא להשתלט על המערך המקצועי של הבניה והתשתית בו אינו מבין דבר וחצי דבר והעובדות מדברות בעד עצמן. מגמתו אך ורק פופוליזם זול כי אם הציבור לא מבין את השטויות של ראש הממשלה וחבריו לבטח אינו חש בשטויות שגורמות לנזק לנכדים ולנינים כפי שכחלון מייצר.

  9. השוטרים קיבלו זובור.
    מצד אחד מגיע להם כי חלקם באמת עובד קשה.
    מצד שני הילדים של השוטרים ישלמו את השכר המופרז של השוטרים.

  10. ישראל העתידית היא ישראל שתיוולד ותיגדל בבתים שנבנים במסגרת מחיר למסתכן, הילדים של מי שיקבלו את הטבות תוכנית הדיור של ממשלת נתניהו וכחלון.

    עם כל החסרונות של מחיר למשתכן בעיקר חוסר האפקטיביות, חוסר היעילות וחוסר השיוויון, יש עיקרון שגם לדור הצעיר הנוכחי מגיעה עזרה כמו לדורות הקודמים בקבלת קרקעות לצורך רכישת דיור… גם לפני כמה עשרות שנים המדינה חילקה מגרשים לבניה בכמה עשרות אלפי שקלים, הלוואות עומדות, מענקי מקום, ערבויות מדינה לקבלנים וכו'.
    לא מדובר על בזבוז מכספי התקציב אלא על נכס שהמדינה מפריטה בעזרת מכרז לטובת אזרחיה. וזה לא בדיוק אותו דבר.

    ואם מדינת ישראל ידעה לתת את בתי הזיקוק או את ים המלח במתנה למשפחה מסויימת אחת למרות שלפי החוק היתה לה זכות להלאים אותם או להוציא מפרט חדש, אין סיבה שצעיר בודד לא יקבל כמה מטרים במחיר מופחת כדי שהוא יוכל לגור בו.

  11. מעט נסחפתם
    א. ישנם עוד שלושה חודשים לסיום השנה
    ב. היו יכולים להחליט על יעד של 3.5 ואז הייתה ירידה…
    ג. ישנם עוד פרמטרים כמו החוב הלאומי . כמה התפתחנו, צבר הזמנות ליצוא, צמיחה וכד…

  12. איך מביאים את הדעה הזו ל main stream.
    למה בערוץ 20 ובתכניות הרדיו ה"ימניות" (ליבסקינד, אראל סגל, שרון גל, שפטל) הנושא לא מועלה כלל לדיון.

  13. שוד הקופה הציבורית, כחלון מלמד פופוליזם טהור, לאיש ניתן קרדיט על הרפורמה בסלולרי, כשמי שקידם אותה היה אריאל אטיאס קודמו בתפקיד שר התקשורת, האיש לא יודע להגיד לא,אבל כששלי יחימוביץ, סתיו שפיר, ועכשיו גם אורלי לוי הם חברתיות , אז כחלון ילמד אותם איך לחלק כספי מיסי העצמאים לכל הפרזיטים!!!!!!

  14. ושום מילה על לפיד שהצליח לרסן גרעון גדול שקיבל משטייניץ וביביולתת לכחלון גם עודף תקציבי וגם אחד הגירעונות הנמוכים שהיו כאן

  15. ושום מילה על לפיד שהצליח לרסן גרעון גדול שקיבל משטייניץ וביביולתת לכחלון גם עודף תקציבי וגם אחד הגירעונות הנמוכים שהיו כאן