כל מה שצריך לדעת על בחירות האמצע בארצות הברית

אמריקה נערכת לבחירות האמצע שיערכו השבוע, וצפויות להיות גורליות במיוחד. כותבי 'מידה' עם הסוגיות הבוערות, התוצאות האפשריות וההשלכות לעתיד

שלטי בחירות באיווה | Tony Webster

בחירות האמצע בארצות הברית אשר יערכו ביום שלישי הקרוב יכריעו את זהותם של כל חברי בית הנבחרים, וזאת בנוסף לשלושים וחמישה סנאטורים, שלושים ושישה מושלי מדינות ועוד עשרות משרות ציבוריות במדינות וערים בכל רחבי אמריקה.

הבחירות מסמלות גם את מחצית כהונתו של הנשיא, ומהוות מעין סקר שביעות לגבי תפקודו עד כה. לתוצאות בחירות האמצע עשויות להיות השלכות על המשך הקדנציה של טראמפ, ובמיוחד על יכולתו להמשיך ולקדם מדיניות ולהעביר חוקים בקונגרס, בעודו מתכונן בעצמו לבחירה מחדש ב-2020. בדקנו עם כותבי 'מידה' את השאלות החמות לקראת בחירות האמצע.

1. האם באמת נחזה ב"גל כחול" שוטף את בית הנבחרים או שהמפלגה הדמוקרטית בטוחה בעצמה יותר מדי?

קובי ברדה, בעל הבלוג 'קצרצרים על פוליטיקה וחברה': הסקרים נוטים לכיוון גל כחול בעיקר בגלל שבבחירות אמצע באופן מסורתי המטוטלת עוברת לצד שהפסיד בבחירות לנשיאות. אני חושב שהם לא לוקחים בחשבון כמה פקטורים חשובים כמו שרטוט מחדש של חלק ממחוזות הבחירה, ההקצנה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית וההשפעה של פרשת מינוי השופט קוואנו. אני מעריך שבסנאט יגדלו המושבים הרפובליקנים לאזור 53-54 מושבים (ביחס ל-51 כיום) ובקונגרס יהיה קרב צמוד.

אריאל ויטמן, כתב 'ישראל היום': אם לא יתרחשו שינויים ברגע האחרון, נראה כי 'אפקט קוואנו' יבלום את הגל הכחול. הרבה מהמצביעים שנטו להצביע לדמוקרטים נבהלו מהתנהגות המפלגה סביב מינוי השופט, ולכן אני צופה שהדמוקרטים ישיגו רוב קטן בבית הנבחרים ואילו הרפובליקנים ישמרו את הרוב בסנאט ואף יתחזקו ב-3-2 מושבים.

עו"ד מאיר בוחניק, פורום קהלת: באופן נדיר למדי, נראה שהגל הכחול שוטף רק את בית הנבחרים ולא את הסנאט. המפלגה הדמוקרטית הימרה יותר מידי על הסיפור של מינוי השופט קוואנו, וזה פגע במועמדים שלה שמתמודדים על מקומות בסנאט. יש לזכור גם שהדמוקרטים צריכים להגן על יותר כסאות מאשר רפובליקנים.

עדי דניאל, כתבת ערוץ 20: גם הדמוקרטים האופטימיים ביותר נמנעים כעת מלדבר על "גל כחול". לפי רוב התחזיות נחזה לכל היותר ב"גל סגול" – הדמוקרטים ישיגו רוב בקונגרס,  אך לא בסנאט. חשוב לזכור  שבארה"ב זוהי מסורת ותיקה שהמפלגות השולטות נחלשות בבחירות האמצע. כמובן שיהיו ניסיונות להציג כל הצלחה דמוקרטית כמפלה לטראמפ, אך בסופו של דבר מדובר יותר מכל בסטטיסטיקה.

2. כיצד התוצאות האפשריות ישפיעו על המשך החקיקה בבית הנבחרים ועל מינויים נוספים של הנשיא טראמפ?

ברדה: זה תלוי. אם הקונגרס כולו יישאר רפובליקני, החקיקה תפעל במלוא המרץ קדימה, כולל נושאים שהמפלגה הדמוקרטית הצליחה לעכב כמו מינויים, תקצוב לחומה ושינוי מהותי של חוק ההגירה. אם הסנאט בלבד יעבור לדמוקרטים, נצפה בנשיא שמתקשה מאוד הן בחקיקה והן במינוי ואישור של מועמדים למשרות שונות, אשרור אמנות והמשך חקיקה. אם בית הנבחרים יעבור לדמוקרטים, נצפה בתחילת הליך הדחה שלא יבשיל כמובן כי אין רוב בסנאט, אבל תשרור אי ודאות סביב הנשיא והחקיקה תיעצר.

מפת הבחירות לקונגרס | ויקיפדיה

ויטמן: בהנחה שאכן לא יהיה גל כחול משמעותי הרי שהתוצאות לא ישפיעו יותר מדי על המשך כהונת הנשיא, למעט העובדה שיהיה לו קצת יותר קשה להעביר חקיקה שחשובה לו בקונגרס.מינויים נעשים בסנאט ולכן לא צפויה בעיה שם. מה שכן, טראמפ מעוניין בהשגת תקציב לבניית הגדר בגבול עם מקסיקו, ואת זה יהיה לו קשה להשיג בבית נבחרים בשליטה הדמוקרטית.

בוחניק: בתסריט בו הרפובליקנים לא מפסידים את הסנאט ואולי אפילו משתלטים על כסאות נוספים, כנראה שזה לא ישפיע לרעה על המינויים של טראמפ. בנוסף יש לשער שהדמוקרטים גם כן קוראים את הסקרים בעקבות פרשת קוואנו, ומבינים שרוב האמריקאים מתנגדים לפוליטיזציה חמורה כל כך של הליך המינויים.

דניאל: בתרחיש של רוב דמוקרטי באחד או בשני הבתים, ההתנהלות של ממשל טראמפ תראה שונה מהשנתיים האחרונות. בעיקר צפויים הדמוקרטים לנסות לבלום את ביטולה המוחלט של "אובמה קייר" ותכניות לקיצוץ מסים. בתרחיש (הפחות סביר) שהדמוקרטים ישיגו רוב בסנאט, הם יפעלו לסיכול מינוי המועמדים של טראמפ למשרות שופט ומשרות בכירים אחרות.

3. מה משנה יותר לבוחר האמריקני – הכלכלה הצומחת או המחלוקות סביב טראמפ?

ברדה: אם ננטרל את הגרעין הקשה של דמוקרטים ורפובליקנים ונסתכל על עצמאים ודעת האמצע, נראה כי יש מאבק בין הנרטיב הדמוקרטי שכל כולו מתמקד באישיות ובמעשים של טראמפ למול הרפובליקנים שמציגים את הצלחותיו. אני משער כי אירועי שיירת המגרים ממקיסקו יהיו דרמטיים בהקשר הזה. אם נחזה במראות קשים הכוללים ירי, הסבירות שמצביעים יצביעו למועמד רפובליקני תפחת. אין חולק כי צמיחה כלכלית חשובה, אך היא לבדה תתקשה להביא את קהל האמצע, שברובו לא מרוצה מהתנהלותו של טראמפ כנשיא.

ויטמן: קשה להגדיר את "הבוחר האמריקני", כי יש הרבה סוגים של אנשים בארצות הברית והם בעלי העדפות שונות ומשונות. למצביע הפרוגרסיבי במדינות החוף אכפת יותר מהתבטאויות של הנשיא מאשר כל דבר אחר. לעומת זאת, למצביע שגר ב"חגורת הפלדה" ויש לו מקום עבודה בזכות המדיניות של טראמפ אכפת הרבה יותר מהכלכלה מאשר התבטאויותיו המוזרות לעיתים של הנשיא.

בוחניק: באופן בסיסי מה שחשוב יותר הוא הצמיחה הכלכלית. ישנה קבוצה קיצונית של דמוקרטים פרוגרסיבים שמתנגדים לכל דבר שיש בו אפילו אבק של ערכים ימניים. זו קבוצה רעשנית אבל למעשה קטנה מאוד. אני חושב שבפועל אחוז גבוה מהאמריקאים לא אוהבים את טראמפ, אבל הם לא אנשי "Never Trump" ולכן יצביעו מתוך שיקולים יותר ריאליסטים.

דניאל: בחירות האמצע, כמו מערכת הבחירות לנשיאות שקדמה להן וכמו מערכות בחירות מקבילות אחרות בתקופה הזו במערב, עוסקת בחלקן הגדול בשאלת הזהות. לכן במידה רבה תיאוריית "החמוצים" של נתניהו פועלת גם כאן. לבוחרים הדמוקרטים שמרגישים שניצחונו של טראמפ "לקח מהם" משהו או פגע בחלום שלהם על "לאן העולם צריך להתקדם", לא ישנו הנתונים על התחזקות הכלכלה.

4. האם החקירות הנמשכות נגד הנשיא צפויות להשפיע על הבחירות?

ברדה: הם כבר השפיעו ובגדול. אם הרפובליקנים יפסידו את בית הנבחרים אז החקירות סביב הנשיא, שעד כה לא הניבו ולו בדל של ראיה לקנוניה עם רוסיה, יקבלו תנופה מחדש. המאבק הזה מתיש את טראמפ, מקבע לו תדמית בעייתית ומחייב אותו להגביר את עוצמת הטון ה-"אנטי-נשיאותי" שלו (שקיים ממילא) ופוגע בקרב אוכלוסיות של נשים וקהל עצמאי.

ויטמן: לדעתי לא תהיה השפעה לחקירות. שימו לב שחקירות טראמפ כמעט ולא עולות בקמפיינים השונים ברחבי המדינה. יש לכך סיבה – הציבור האמריקני התעייף מלשמוע על החקירות. השמאל האמריקני מודע לכך ולכן מחכה לאחר הבחירות כדי לנסות להשתמש בחקירות – בדעת הקהל זה לא יעבוד.

דניאל: חשיבות החקירות בעיני הציבור בשלב הזה תלויה בעיני המתבונן. עבור אוהדי טראמפ החקירות הן חסרות חשיבות, ובמידה מסוימת אף תורמות לתחושה שהוא נרדף ולכן מחזקות אותו. בקרב בוחרים דמוקרטים, שכל מעלליו של טראמפ הם סדין אדום עבורם, החקירות הן רק סיבה טובה נוספת לנסות להחליש את הרפובליקנים.

5. האם יש מרוץ מקומי שעשוי להיות משמעותי במיוחד?

ברדה: צפון דקוטה היא דוגמה טובה לנזק ההיקפי של הקיטוב הפרוגרסיבי, כפי שבא לידי ביטוי בהליך בחירת השופט קוואנו. מדובר במדינה אדומה בוהקת, שהצביעה ברובה בבחירות לטובת טראמפ. בבחירות מתמודדת הסנאטורית הדמוקרטית המכהנת היידי הייטקאמפ, אך היא מפגרת בפער משמעותי אחרי המועמד הרפובליקני, שהלך וצמח אחרי הפארסה של הליך מינוי השופט. השאלה ששואל כעת כל תושב בצפון דקוטה היא: האם להצביע למועמדת שאני אוהב ומכבד (סנאטורית מכהנת שהובילה בסקרים), או למפלגה ורעיונות להם אני מתנגד?

ויטמן: במחוז ה-27 של פלורידה חברת הקונגרס הרפובליקנית הנוכחית פורשת, והדמוקרטים חשבו שבמצב הנוכחי יהיה להם קל לנצח. אלא שהרפובליקנים הציבו מועמדת שנותנת פייט משמעותי ונראה כי היא לקראת ניצחון: מריה אלווירה סלזאר, שדרנית לשעבר בטלוויזיה הספרדית, היא המועמדת המושלמת שהגיעה משום מקום. היא שמרנית ובו בזמן היספאנית ואישה – קבוצות שהפרוגרסיבים ניסו ללא הרף לנכס לעצמם.

דניאל: בתקשורת האמריקנית מרבים לעסוק במספר הנשים ובני המיעוטים הרב יחסית במערכת הבחירות. במקביל הנתונים מספרים על מספרים גבוהים של צעירים שמתכוונים להצביע. בג'ורג'יה ופלורידה על משרת המושל, ובטקסס על משרת הסנאטור מתמודדים שלושה בני מיעוטים שזוכים לאהדה ותשומת לב תקשורתית. המשותף הוא שמדובר במדינות רפובליקניות, והמועמדים רצים על מצע פרוגרסיבי מובהק. מעניין יהיה לראות אם לאחוז ההצבעה הגבוה של הצעירים בשילוב עם "הגל הפרוגרסיבי" במפלגה הדמוקרטית יש סיכוי לחולל "מהפכים"- או שמדובר בהגזמה תקשורתית.

6. איך ישפיעו תוצאות בחירות האמצע על הבחירות לנשיאות ב-2020, אם בכלל?

ברדה: ניצחון רפובליקני ושימור הכוח יביא לגל תנופה אדיר לנשיא, שכבר הכריז בנאום במונטנה כי מדובר במשאל עם עליו. הפסד של הקונגרס לדמוקרטים יצור כאוס במערכת הפוליטית ויתן את האות לפתיחה מיידית של הקמפיין לבחירות 2020.

ויטמן: לכאורה אני לא צופה השפעה גדולה אך מה שבטוח הוא שביום שלאחר הבחירות, המרוץ לבית הלבן יחל באופן רשמי וכך כולנו נסבול קמפיין של שנתיים שבו כולם נגד כולם.

בוחניק: לא בחירות האמצע ישפיעו על 2020, אלא ההתנהלות של המפלגה הרפובליקנית לאחריהן הבחירות וכמובן ההתנהגות של הנשיא טראמפ. הרטוריקה של הנשיא פוגעת בתמיכה בו, בעוד שמדיניות הממשל זוכה לתמיכה מהמרכז האמריקני. אחת מההשפעות החשובות ביותר של טראמפ על המפלגה הרפובליקנית היא העובדה שהוא נותן לימין את היכולת להצמיח עמוד שדרה ולעמוד על הערכים שלו בלי להתקפל. הדוגמה הטובה יותר היא כמובן מינוי השופט קוואנו שאכן חיזק את המפלגה, לכל הפחות בסנאט.

דניאל: לבחירות האמצע צפויה להיות השפעה ישירה על הבחירות לנשיאות. למעשה סיומה של מערכת הבחירות נחשבת ליריית הפתיחה ל-2020. אם יצליחו הרפובליקנים לשמור על הרוב, תתחזק תדמיתו של טראמפ והוא יפעל בכל הכוח כדי להגיע ל-2020 עם רשימת הישגים ארוכה. תבוסה דמוקרטית תחזק את התפישה שהם לא מסוגלים לנצח את טראמפ, ותטרוף את הקלפים בהיערכות לקראת הבחירות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *