האביב המתעורר: שלושה אתגרים עיקריים לרמטכ"ל החדש

אביב כוכבי יצטרך להכין את הצבא למערכה מורכבת מול ארגוני הטרור המתחזקים, להיערך לבלימת האיום האיראני ולזרז ולייעל תהליכים ארגוניים

משימות רבות לפניו. אביב כוכבי | פלאש90

הרמטכ"ל החדש אביב כוכבי יכנס לתפקידו בקרוב, ובפניו יעמדו מספר רב של משימות. מעבר לתהליכים המתרחשים באופן שוטף בצבא מבחינה ביטחונית וארגונית, שלושה אתגרים משמעותיים ניצבים בפני צה"ל והעומד בראשו בשנים הקרובות.

האתגר הראשון במעלה הינו אתגר ההתמודדות עם צבאות האויב החדשים. צבאות אלה כמו חיזבאללה, חמאס, ג'יהאד אסלאמי ומליציות שיעיות או סוניות נוספות השוהות בקרבת הגבולות השונים של ישראל, מורכבים מאלפי לוחמים מיומנים וחולקים מספר מאפיינים דומים:

מחבלי חמאס בעזה | פלאש90

הם מונעים מאידאולוגיה דתית פנאטית ובעלי מוטיבציה רבה לפעול כנגד ישראל. הם מחומשים מאומנים, ומוכוונים על ידי איראן ומדינות אויב נוספות ולכן משמשים למעשה כשלוחות מדינתיות (פרוקסי), שמיועדות כדי להילחם בצה"ל. למרות שאותם ארגונים אינם משתווים לו מבחינה טכנולוגית וקונבנציונלית, הם התגברו על חסרונותיהם המובנים באמצעים כמו הקמת מערך צפוף של טילים נגד מטוסים, ספינות וטנקים, שנועדו לפגוע בכלי הנשק הצה"לים המובילים באוויר, ביבשה ובים.

מתקני הפיקוד, השליטה והלוגיסטיקה של ארגוני הטרור מוטמנים בעומק התווך התת-קרקעי והאורבני, וממוקמים בכוונה בקרבה לאוכלוסייה אזרחית. הארגונים פיתחו גם יכולות לוחמה פסיכולוגית מתקדמות, ומעל הכל מערך שיגור רקטות, טילים ופצמ"רים בקנה מידה גדול ובדיוק רב לעבר כל שטחה של מדינת ישראל.

הדעות בישראל לגבי השאלה האם מדובר באיום אסטרטגי על עצם קיומה של המדינה חלוקות, אך כל מחשבה על פעולת הצבאות החדשים הללו נגד ישראל צריכה להתחשב בעובדה שבכוחם לשתף פעולה ולפעול בו זמנית מכמה חזיתות, לחדור לעומק השטח ולפגוע פגיעות משמעותיות.

לצערנו זהו תסריט מציאותי לחלוטין, שכן ברור כי בכל מערכה עתידית צה"ל יצטרך להתמודד מול איום זה במלואו או מול חלק ממנו. מטרתו הראשונה של צה"ל בעימות מסוג כזה תהיה לעצור את ירי הטילים והרקטות לשטח מדינת ישראל, אך זוהי בעיה מהותית שלצבא כיום אין פתרון מספק לגביה. פתרון כזה אמנם יצריך מאמצים מערכתיים, ניכרים אך יסכל את האסטרטגיה המרכזית של האויב ויהפוך את יתר מערכיו הצבאיים לחסרי ערך.

האיום האיראני

האתגר השני עמו יצטרך צה"ל בראשות הרמטכ"ל כוכבי להתמודד הינו האיום האיראני להשיג נשק גרעיני, אם כדי להשתמש בו ישירות כנגד ישראל, או כדי לנהל נגדה מלחמת התשה תחת מטריית איום גרעינית. על הרמטכ"ל להכין את צה"ל וגורמים אזוריים ועולמיים נוספים לפעולה צבאית רחבה שמטרתה השמדת יכולות הגרעין האיראני, תוך בניית קואליציה אנטי-איראנית רחבה ככל האפשר.

בהקשר הצה"לי מדובר בהכנות אופרטיביות של יכולות תקיפה בעומק שטח האויב, בעיקר של חיל האוויר, וחימוש מונחה מדויק לטווח ארוך המיועד לפגוע בביצורים. לכך יש להוסיף גם נשק לא קונבנציונלי טקטי, וכוחות לפשיטה אסטרטגית אם כזו תידרש.

רה"מ נתניהו מציג את מסמכי הגרעין האיראנים | פלאש90

יחד עם זאת חשוב לציין שהשמדה מוחלטת של יכולות הגרעין האיראניות המפוזרות ברחבי איראן בעשרות אתרים, חלקם מוגנים היטב ובעומק הקרקע, תדרוש כאמור שיתופי פעולה עם גורמים נוספים. חלק גדול מהפשרת מהידוק היחסים בין מדינות סוניות כמו סעודיה ומצרים לישראל בשנים האחרונות קשור במאבק המשותף באיראן השיעית ובהשפעתה הגוברת.

זוהי אמנם מציאות לא אידיאלית העלולה להתהפך מן הקצה אל הקצה (כמו ההרעה האחרונה שחלה במערכת היחסים עם ירדן), אבל בהחלט יש מקום להמשיך ולנצל בריתות כאלה לטובת שיפור המצב האסטרטגי הישראלי.

פעולה מוצלחת נגד אתרי הגרעין האיראני לא רק תסכל למעשה את תכנית הגרעין, אלא גם תחליש את איראן ותעודד את אויביה המסורתיים לתקוף אותה. כמובן שהמציאות שתתפתח לאחר תקיפה שכזו עלולה בהחלט לגרור התקפה נגד ישראל מצד חלק או כל הגורמים שהוזכרו לעיל כמו חמאס וחיזבאללה.

אווירה עכורה

האתגר השלישי שניצב בפני כוכבי צה"ל איננו מבצעי, אך הוא משליך ישירות על מוכנות הצבא ליום פקודה ועל תפקודו בכל הרמות והזירות: שיפור וריענון האווירה הכללית בשורות צה"ל.

על פי הדו"ח השנתי האחרון של נציב קבילות החיילים, הלך הרוח בצבא ובמיוחד בקרב קצינים זוטרים מצוי בשפל. לכן תהליך בניין הכוח הצה"לי ושיפורו מוכרח לכלול פעולה משמעותית בתחום יחסי האנוש, ופתרון לתחושת המירמור הזו. פתרון זה צריך לכלול השקעה תקציבית משמעותית בנכסים אנושיים לטווח ארוך, כדי למנוע תהליך של בריחת מוחות וכישרונות לשוק האזרחי.

בהקשר זה יש לציין כי מול גורמי האויב הזריזים ויעילים מבחינה בירוקרטית , תהליכים ארגוניים בצה"ל הינם כבדים ומסורבלים. הפתרונות המומלצים על ידי מומחים צבאיים במערב הוא שימת דגש רחב על שיתוף פעולה של כל גורמי הביטחון ביחד עם גורמים אזרחיים מקצועיים, תוך יצירת רשתות לשילוב מידע, הקמת גופים לייעול הבירוקרטיה וזירוז תהליכים ארגוניים.

משפחת אזריה בבית המשפט | פלאש90

בעקבות אירועים מתוקשרים שהתרחשו בשנים האחרונות כמו פרשת אלאור אזריה, סרבנות על רקע פוליטי והתבטאויות שנויות במחלוקת של קצינים בכירים בצבא מימין ומשמאל, יצטרך הרמטכ"ל לחדש את תדמיתו הממלכתית והכלל-ישראלית של צה"ל.

שיקום האמון של הציבור הישראלי ביכולת הצבא להגן עליו הוא חלק חשוב מתחושת החוסן והמסוגלות המבצעית של החיילים והמפקדים. מטרות אלה הן אמנם מטרות תודעתיות-מנטליות וההצלחה בהשגתן תיקבע רק לאחר זמן, אך הדרך להשגתן דומה למדי למטרות מבצעיות או ארגוניות.

דרך זו איננה עוברת במחלקת התודעה שהוקמה לאחרונה בצה"ל וגם לא מצויה בחדרים ממוזגים בקרייה. היא לא קשורה לאולפני עריכת וידאו משוכללים, לכתבות תדמית או לראיונות של קצינים רהוטים ונאומים בכנסים. הדרך הזו עוברת במקום אחר – במציאות היומיומית הסיזיפית אל מול פני האויב המשתנות אך הנוכחות תמיד.

שם, בפעילות בלתי פוסקת עיקשת וקשוחה אך גם יצירתית וגמישה בכלל הגזרות, תיבחן הצלחתו של הרמטכ"ל כוכבי בפרט ושל צה"ל בכלל בשנים הקרובות. מיליארד זוגות עיניים יעקבו אחרי כל צעד של הרמטכ"ל החדש, רק חלק קטן מהן יהיו ידידותיות.


יאיר אנסבכר הוא סופר ומחנך, ודוקטורנט בתחום הביטחון החוקר את הכוחות המיוחדים בעת המודרנית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. עליו לעשות כמה דברים:
    1) להקטין את יחדית דובר צה"ל לאדם אחד בדרגת סמל. ואותו סמל יהיה איש הקשר הבלבדי לתקשורת. אף אחד, כולל הרמטכ"ל עצמו, לא יכול לדבר עם התקשורת, אלא רק אותו סמל. זה יחסוך לצבא את התדמית הנוכחית של "קול הרעם מהקריה בתל אביב", והרבה מאד כסף. אין שום סיבה שלמח"ט יהיה דובר/ת, ואין שום סיבה שכל שבוע עיתון אחר יפרסם ראיון על 2-3 עמודים עם אלוף אחר.

    2) להקטין ל-0 את העיסוק והסמכות של פרקליטים צבאיים בדיני מלחמה. אלא אם הם אלו שהולכים ראשונים לפני כל שאר החיילים (כולל טייסי חיל האויר) בכל ארוע קרבי. זה יחסוך את הישנות המשפט הבזיוני של אלאור אזריה, ויבהיר לכל הטרוריסטים המשפטיים (הן בתוך הצבא והן במערכת המשפט האזרחית) שהם צריכים להגן בגופם, פשוטו כמשמעו, על כל חוו"ד משפטית שהם מנפקים. אם זה יגרום לתביעות נגד חיילי צה"ל על פגיעה בחפים מפשע, לזה יש תשובה ביריחו 3. אף אחד לא מעז לתבוע חיילים רוסים או אמריקאים או סורים או איראנים או השד יודע מי על פשעי מלחמה. התובעים יודעים היטב מה יקרה להם. אבל כל עוד היהודים חושבים ומתנהגים בגלותיות, חיילי צה"ל ימשיכו להיות נרדפים משפטית ועל כן נרפים מבצעית.

    3) לבטל את תפקיד היוהל"ם, ולבטל כל התייחסות למצבי רוח מגדריים בקרב אלו שרוכבים על הגל הפוסט-שפיותי. אין שום סיבה שאישה זרה תחליט לגברים מה טוב ומה חשוב להם. בשביל זה לחיילים יש את אמא שלהם. באותה המידה אין שום סיבה שגבר זר יחליט עבור חיילות צה"ל מה טוב ומה חשוב להן. עד לפני כמה שנים קצינת ח"ן היתה עוסקת בזה, וכך זה צריך להיות שוב.

    4) לבטל או לשנות לחלוטין את "פקודת השרות המשותף". חיילים וחיילות שרוצים/ות שיתוף, שידאגו לאמצעי מניעה על חשבונם, לפני ואחרי ההריון, וטיפולים על חשבונם במחלות מין. חיילים וחיילות שרוצים/ות הפרדה, יזכו לשיתוף פעולה מלא של צה"ל, כפי שהיה עד לפני מספר שנים.

    5) להחזיר את החינוך היהדותי של חיילי צה"ל לידי הרבנות, במקום שזה יהיה בידי בורים מחיל החינוך האנטישמי.

    6) לשפוט בחומרה מפקדים בכירים הפולטים נאצות כנגד עם ישראל או חלקים נכבדים בו (כמו יאיר גולן, כמו אהרון חליווה, וכו').

    7) להעיף לכל הרוחות את שלוחות הקרן להשמדת ישראל ולהפסיק כל שיתוף פעולה איתן (כולל בייביסיטינג לילדי מסתננים מאריתראה וסודאן), ולפטר כל קצין אשר יקבל שוחד/לימודים מקרנות אזרחיות זרות שמטרתן הגלויה לחנך את קציני צה"ל להתחשב באויב, ומטרתן הסמויה היא לערער ולהחליש את צה"ל ולוחמיו.

    באופן זה, העם וילדיו החיילים ידעו שיש מי שמפקד על הצבא, ושומר עליו מפני השפעות זרות כאירגון שכמעט כולם רוצים לשרת בו ולסכן את חייהם בעבור מדינת ישראל.

    1. אפשר לסכם את התגובה במשפט אחד: להבין שהוא עובד בשביל משרד הבטחון ולכן אחראי לביטחון אזרחי ישראל ולזה בלבד.
      -הוא לא עובד של שר החוץ ולכן לא אחראי על הסברה ולא צריך לדאוג מאיום בחרם בינ״ל. שמשרד החוץ ידאג.
      -הוא לא עובד של שרת המשפטים ולכן לא אחראי להקל על היועצים המשפטטים להגן על התחת של בכירי המדינה בבג״ץ ובהאג.
      -הוא לא עובד של שר הרווחה ולא צריך להפנות כח אדם, זמן ותקציב לפעילויות חברתיות.
      -הוא לא עובד של משרד החינוך ולכן לא צריך להביא שום חינוך לחיילים(רק שיחות של העלאת מורל מותרות).

      מתוך זה כל הפתרונות לבעיה 3 יגזרו באופן יותר רחב ויעיל משמספר 2 הגיב.

  2. קרן וקסנר. בראש צה"ל יעמוד בוגד. הוא לא יעביר ידיעות סודיות לאוייב אבל בשיתוף פעולה עם בוגדי קרן ארורה זו (למשל יאיר גולן, הפצר, הבעל של המחסוםווטש ולמרבה הצער רבים אחרים( בוגד ינסה להקהות את עוצמת ישראל כדי לא להכריע את האוייב. בוגד הוא האוייב המסוכן ביותר, וההנהגה שלנו עיוורת.

  3. המוסלמים הקנאים מנהלים נגד ישראל מלחמת שמד… זה ברור. כמו בחיסול הנאצים, יש להסיר את הכפפות ולפגוע בכל הטרוריסטים בכל היכולות ובכל המקומות כולל פגיעה באזרחים, לפי דוקטרינת דרזדן או דוקטרינת פוטין.

  4. משהו לא טוב עובר על מערכת הביטחון שלנו …הכתובת על הקירות כולם.