זה נמשך: ארגוני הקרן החדשה מקדמים האשמת צה"ל ב'פשעי מלחמה'

'בצלם', 'עדאלה' ו'יש דין' משתפים פעולה עם ועדת החקירה של האו"ם על האירועים בעזה: "ישראל מפרה את הדין הבינ"ל". במשרד החוץ סירבו להתייחס

ככה נראית "ציונות"? מיקי גיצין ומתפרעים בגבול עזה | צילום מסך, פלאש90

ארגוני שמאל קיצוני ישראלים מקדמים את העמדתם לדין של מפקדי וחיילי צה"ל בגין "פשעי מלחמה". הארגונים 'יש דין', 'בצלם' ו'עדאלה' משתפים פעולה עם ועדת החקירה של האו"ם הבוחנת האם ישראל מבצעת "פשעי מלחמה" בשטחי עזה, יהודה ושומרון וירושלים המזרחית.

הוועדה ניסחה מסמכים בעברית ובערבית בהם היא פונה לאישים וארגונים על מנת שיספקו מידע בדבר "זיהויים של האחראים" להפרת הדין הבינלאומי, ויסייעו במציאת "אחריות פלילית אישית ואחריות פיקודית". במסמך היסוד של הוועדה מודגש כי היא תבחן את "ההתקפות הצבאיות על ההפגנות האזרחיות רחבות-ההיקף". מניסוח זה לא ברור אם מסקנות הוועדה יתייחסו לפעולות הטרור של חמאס, או שהוועדה תמקד מאמציה אך ורק בסימון לוחמי צה"ל.

הארגונים הישראלים נרתמו למשימה, ובחודש שעבר הגיש 'יש דין' נייר עמדה לוועדה, בו נטען כי העמדה המשפטית של מדינת ישראל המצדיקה את הירי בעזה היא בגדר "המצאה מוחלטת" וכי פיגועי טרור של ערבים המבקשים לרצוח אזרחים וחיילים ישראלים אינם נחשבים לפעולה מלחמתית. בשבוע החולף העיד בפני הוועדה היועץ המשפטי של 'יש דין', עו"ד מיכאל ספרד.

"אני בהחלט סבור שישראל ביצעה ומבצעת הפרות של הדין הבינלאומי, חלקן עשויות להוות פשעי מלחמה", אומר ספרד בשיחה עם 'מידה'. "כל הקריירה שלי ובמרכזה הפעילות במסגרת יש דין היא בניסיון להביא לכך שישראל תחקור בעצמה את ההפרות האלו ברצינות ותעמיד לדין את האחראים. בעדותי בפני הוועדה הבעתי בדיוק את העמדה הזו".

הארגונים 'בצלם' ו'עדאלה' העבירו גם הם חומרים לוועדה, שאמורה לפרסם את מסקנותיה בחודש מרץ הקרוב. ב'עדאלה' אמרו ל'הארץ' כי הם מייחלים ל"התערבותם של גורמים בקהילה הבינלאומית כדי להביא לאחריותיות על הפגיעה בפלסטינים".

סלחנות לטרור

בעדותו טען ספרד כי קיים "כשל מוחלט ומביש של חקירת תלונות על הפרת החוק על ידי חיילים כלפי פלסטינים", ולכן חיילים ישראלים נהנים מ"חסינות כמעט מוחלטת מהעמדה לדין בעקבות פגיעה בפלסטינים… השילוב של פקודות לא חוקיות והיעדר חקירות הוא קטלני". יצוין כי רק לאחרונה הודיע הפרקליט הצבאי הראשי על פתיחה בחקירה פלילית ביחס לשני אירועי מוות בעזה.

הדאגה העזה של ספרד ו'יש דין' מכך שלא מספיק לוחמי צה"ל הועמדו לדין בגין פשעי מלחמה עומדת בניגוד מוחלט לטון הסלחני שנוקטים בארגון כלפי הטרור הערבי הרצחני. בנייר העמדה שהגישו לוועדת האו"ם, העבירו ב'יש דין' ביקורת נוקבת על כך שהפרקליטות הצבאית מגדירה פיגועי דקירה או דריסה נגד אזרחים או חיילים ישראלים כאירועי "לחימה של ממש". לפי הארגון מדובר בסך הכל ב"אירועים אזרחיים שהמסגרת הנורמטיבית החולשת עליהם היא אכיפת חוק ולא לוחמה". ב'יש דין' גם לא מגדירים את הפעולות האלימות כטרור אלא כ"ניסיונות פגיעה".

מיכאל ספרד | פלאש90

בסיום עדותו פנה ספרד לחברי הוועדה וביקש מהם "לדחוק בממשלת ישראל להתאים את הוראות הפתיחה באש לדרישות של המשפט הבינלאומי וליישם את המלצות ועדת טירקל בנוגע לחקירות חשד להפרת הדין הבינלאומי על ידי חיילים". במילים אחרות, ארגוני השמאל הקיצוני שולחים מסר ברור לצה"ל וממשלת ישראל: או שתתחילו להעמיד בעצמכם לדין לוחמים – או שנסייע לקהילה הבינלאומית להפוך את מפקדי וחיילי צה"ל למבוקשים בגין פשעי מלחמה.

מסקנות הוועדה צפויות להתפרסם בחודש מרץ הקרוב, ולא מן הנמנע כי חברי הוועדה יכריעו כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה וימליצו להעמיד לדין את קציני ולוחמי צה"ל, בהתבסס על עדויות וחומרים של יש דין, בצלם ועדאלה.

למרות שמסר עדות מפורטת לפני הוועדה, לפני כשלושה חודשים אמר מיכאל ספרד ל'מידה' כי במסגרת פעילותו ב'יש דין' הוא אינו עוסק "בהליכים פליליים בחו”ל". לדברי ספרד, אין סתירה בין הדברים: "עדותי בפני הוועדה אינה סותרת את האמירה שאני לא פועל להעמדה לדין של חיילים בחו"ל", הוא אמר בשיחה היום עם 'מידה'.

בג"ץ גם שותף לפשע

לפני מספר חודשים חשפנו ב'מידה' כי ארגון 'עדאלה' היה שותף בקידום ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל. ביוזמה להקמת הוועדה חברו ב’עדאלה’ לקואליציה של ארגונים אנטי-ישראלים, ביניהם 'אל-מיזאן' ‘בדיל‘, ‘אל חק’ ו‘המרכז לזכויות אדם בקהיר’  – כולם ארגונים קיצונים הדוגלים בהשמדת מדינת ישראל וחלקם מפיצים אנטישמיות ארסית. ארגונים אלה נתמכים בחלקם על ידי ישויות זרות, כמו גם ‘קרנות החברה הפתוחה’ של המיליארדר היהודי והאנטי-ישראלי ג’ורג’ סורוס.

נציגת 'עדאלה' בדיון באו"ם, עו”ד סוהיר אסעד, הבהירה כי בארגון דורשים מהאו”ם לא רק לפתוח בחקירה בינלאומית, אלא גם להבטיח כי "ההמלצות ותוצאות החקירה ייושמו כדי שישראל לא תוכל להתחמק כפי שעשתה בעבר”. כעת בזכות פועלה של 'עדאלה' הודגש במסמך היסוד של הוועדה כי אחת ממטרותיה "לשים קץ לחסינות ולהבטיח מתן דין וחשבון, לרבות אחריות פלילית אישית ואחריות פיקודית".

הנחת היסוד לפיה ישראל אינה ריבונית לחקור בעצמה מקרים של הפרת דין, תקפה גם לגבי בית המשפט העליון הישראלי, שדחה בעבר מספר עתירות מצד 'עדאלה', 'יש דין' וארגוני שמאל קיצוני נוספים נגד הירי בעזה, וקבע כי בין ישראל לבין חמאס קיימת לחימה מתמשכת.

מחבלים מתפרעים בגבול עזה | פלאש90

"חמאס ביקש להפיק תועלת צבאית מפריצה אפשרית של המכשול הביטחוני, באופן שגם היה מסייע לחדירת מפגעים לישראל", כתב השופט מלצר בפסק הדין.

הנשיאה חיות הוסיפה כי הירי ב'מפר סדר/מסית מרכזי' אמנם לא עוגן בדין הבינלאומי, אך בעוד המדינה הציעה להציג בפני השופטים במעמד צד אחד את הוראות הפתיחה באש המלאות וכן חומר מודיעיני סודי הנוגע לאירועים – ארגוני השמאל הקיצוני שעתרו סירבו לכך. לאור הסירוב, ולאור החומר הגלוי שהוצג בתגובת המדינה לעתירה, החליטו השופטים פה אחד לדחות את העתירות.

בארגוני השמאל לא קיבלו את דין בית המשפט הישראלי, אותו הגדירו כ"התחמקות" ממתן דין, ופנו כאמור לאו"ם על מנת שיבוא חשבון עם ישראל: "פנינו בתחילה לצבא, אחר-כך עתרנו לבג"ץ והשבוע העדנו בפני ועדת האו"ם. את הזעקה הזו חובתנו להשמיע בכל מקום עד שהצבא יחזיר את השפיות לפקודותיו", אמר עו"ד ספרד לאחר עדותו בוועדת החקירה.

"ישראל שודדת אדמות פלסטיניות"

ועדת החקירה הוקמה במאי האחרון על ידי 'מועצת זכויות האדם'  של האו"ם היושבת בג'נבה ונחשבת לאחד הגופים הבינלאומיים העוינים ביותר לישראל. זמן קצר לאחר שהוחלט על הקמת וועדת החקירה הנוכחית הודיעה ארה"ב על פרישתה ממועצת זכויות האדם, בנימוק כי היא מוטה נגד ישראל. שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי, אף כינתה את המועצה "ביב שופכין השמה את נושא זכויות האדם ללעג".

בחודש יולי האחרון הוכרז המשפטן האמריקני דייויד קריין, בכיר לשעבר בפנטגון, כמי שיעמוד בראשות וועדת החקירה. קריין היה אמור לסמל שינוי גישה מצד הוועדה המוטה: בעבר אמר כי לישראל זכות להגנה עצמית וכי ירי הטילים של חמאס מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. מנגד ביקר קריין את ישראל בגין תגובות "לא פרופורציונליות" מצדה במלחמת לבנון השנייה.

סנטיאגו קנטון | טוויטר

בתוך פחות מחודש, בסוף אוגוסט, הודיע קריין על התפטרותו מהוועדה בשל "עניינים אישיים". לפי דיווחים שונים, קריין אולץ להתפטר לאחר שנטען כי ייעץ בעבר לממשלת ישראל. במקומו של קריין מונה לראשות הוועדה סנטיאגו קנטון, שהיה בעברו יועץ פוליטי לנשיא ג'ימי קרטר.

חברה נוספת בוועדה, שרה חוסיין מבנגלדש, תוארה כבעלת נטיות אנטי ישראליות בוטות. לפי הלל נוייר, מנכ"ל הארגון הפרו-ישראלי 'UN WATCH' המבקר בחריפות את התנהלות האו"ם ומועצת זכויות האדם, חוסיין סבורה כי "ישראל שדדה את אדמות הפלסטינים" ואין לה זכות להתקיים כמדינה יהודית. החברה השלישית בוועדה היא קארי בטי מורונגי מקניה.

פיגוע מדיני

לפי נתוני ארגון NGO מוניטור, שגם נציגים מטעמו הופיעו בפני הוועדה, בעשור האחרון העבירה הקרן לישראל חדשה כ-22 מיליון שקלים ל'יש דין', 'עדאלה' ו'בצלם'. בשבע השנים האחרונות קיבלו הארגונים כ-74 מיליון שקלים מישויות זרות – בראשן האיחוד האירופי, גרמניה, דנמרק, נורבגיה ושבדיה.

בעבר טענה הקרן כי היא “תומכת בפעילות המשפטית החשובה של ארגון עדאלה, אולם אין הדבר אומר שאנו תומכים בכל הודעה לעיתונות או עמדה של הארגון”. במילים אחרות, הקרן תורמת מיליוני שקלים לעדאלה אך מסירה אחריות מפעולות הארגון ומהנזק האדיר שהוא מסב למדינת ישראל.

הפעילות האקטיבית של ‘עדאלה’ למען העמדת חיילי צה"ל לדין פלילי סותרת גם את ההצהרה ששחרר לפני מספר חודשים מנכ”ל הקרן מיקי גיצין, לפיה הקרן היא “ארגון ציוני”. בראיון ל’אולפן שישי’ הוסיף גיצין  כי הקרן היא ציונית “אם ההגדרה של ציונות היא לפי מגילת העצמאות”. כעת נותר לתהות האם האשמת ישראל בפשעי מלחמה, שלילת זכותה להגנה עצמית והגנה על מחבלי חמאס משתלבים עם מגילת העצמאות שהקרן מתיימרת לפעול ברוחה.

בקרן החדשה עוד ניסו בעבר להתכחש למעורבות ארגוניהם בדו"חות בינלאומיים מוטים נגד ישראל, אך הפעם ארגוני הקרן עצמם מתגאים בפועלם החתרני. המשמעות דרמטית: ארגונים ישראלים במימון ישויות אירופיות וקרנות אמריקניות מערערים על הריבונות הישראלית, פוגעים בחוסנו של צה"ל ומחלישים את יכולתה של ישראל להילחם בטרור.

פנינו למשרד החוץ בבקשת תגובה אך במשרד סירבו להתייחס לדברים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. הכרת הטוב היא אחד מחיובי היסוד של האנושות.
    לא לשכוח להודות מעומק הלב להוגה, יוזם ומבצע של מיזם סברה ושאטילה לשיסוי העולם נגד המשטר בישראל, המדינאי המהולל, האינטלקטואל הנדיר והאלטרואיסט המיוחד שמעון שימון פרס. יהי זכרו בראך.

    May he Rest In his very own version of Peace, Amen

  2. האם ארגוני השמאל האלה לא צריכים להיחשב כמי שמשתפים פעולה עם האוייב בשעת מלחמה?
    בדרך כלל הבוגדים הסטנדרטים מגלים אמת לאוייב, אבל בסתר לאוייב.
    ובמקרה שלנו הבוגדים הם לא סטנדרטיים, הם מספרים לאוייבנו שקרים ובפרהסיה.

    קשה לי לקבוע מה חמור יותר.
    אבל אני כן יכול לקבוע ששני המקרים חמורים בתכלית החומרה ומהווים בגידה במדינה ובאזרחיה.

  3. לשלול לאלתר אזרחות של כול אזרח בוגד שפוגע במדינתו ,בבטחונה ומשתף פעולה עם האויב.רק ככה ניפטר מכול עוכרי ישראל שמקבלים כסף משונאי ישראל להתקיף מבפנים בבטן הרכה לפגוע באזרחי ישראל.
    הם לא ראויים לגור בישראל. שיגורו עם מי שהם מגינים עליו ,שם כנראה יהיה להם טוב יותר.
    אני בטוח שכול עם ישראל יסכים איתי.

    1. הממשלה בתרדמת? הממשלה נלחמת בתרדמת! הממשלה היא לא האויב של מדינת ישראל – היא נלחמת באויבים שלה. והאויבים האלה נמצאים לא רק מחוצה למדינה אלא גם בתוכה, במימון כספים של האויבים מבחוץ: ארגונים שרצים לתבוע את חיילי צה"ל בבתי דין בעולם, וארגונים שמייצגים מחבלים בתביעות בבתי משפט ישראלים. מול כל אלה הממשלה פועלת בשם הישראלים אוהבי ישראל, ולכן המגיבים מטעם אויבי ישראל מציגים אותה כמצויה בתרדמת. צריך להאשים את מי שאשם ולא את מי שמבצע רק חלק ממה שצריך לבצע כי הגיס החמישי לא נותן לו.

    2. למגיב משעה 13:06 , מסכים עם כל מילה, אבל הם עובדים לאט מדי

    3. מסכים עם המגיב משעה 13:06, רק שיפעלו יותר מהר.

  4. למגיב משעה 13:06 , מסכים עם כל מילה, אבל הם עובדים לאט מדי.

    1. אתה בטח היית עובד יותר מהר. אפשר לראות את זה לפי המהירות שבה אתה מקליד 11 מילים ולוחץ ENTER.

  5. מה פירוש "במשרד החוץ סרבו להתייחס"
    א. לא מעניין, אל תבלבל לנו ת'מוח
    ב. לא ידענו, פעם ראשונה ששומעים על כך
    ג.אנחנו עסוקים בסעודיה והמפרציות, כשיהיה לנו זמן נטפל בזה
    אנחנו לא ממש יודעים מה לעשות איתם.

  6. למה אתם שמים לעצמכם רגל וקוראים לה 'הקרן החדשה לישראל'?
    השם האמיתי שלה הוא 'New Israel Fund' שתרגומו לעברית הוא 'הקרן לישראל חדשה'. כלומר, מטרת הקרן היא השמדת ישראל הקיימת והקמת ישות חדשה לפי האידאולוגיה של הקרן. כדי להסתיר את מטרתה זאת, הקרן תרגמה את שמה לעברית בצורה מטעה במכוון ל'הקרן החדשה לישראל'.
    ואתם משרתים את מטרתה זאת, להסתיר את כוונותיה, כשאתם משתפים פעולה עם התרגום המטעה.
    אילו שמה האמיתי היה 'הקרן החדשה לישראל', הרי שמה צריך היה להיות באנגלית Israel New Fund.

  7. יש להוציא אל מחוץ לחוק את ארגוני הטרור המשפטי הללו. כל עוד ממשלת ישראל לא עושה זאת, זו עדות לחוסר יכולתה להתמודד עם אויביה במישור המשפטי.

  8. פשוט מביש
    לעשות שני דברים
    א. לבדוק האם הפעילות שלהם כנגד מדינת ישראל היא חוקית – ואם לא – להגיש תלונות !
    ב. להחיל עליהם במיידית ואף רטרואקטיבית את חוק-העמותות לפיו 45% מן "התרומות" נגבות כמס עבור המדינה הציונית.
    ג. להקים ועדת שרים שתהיה במעקב לאחר הפעילות החתרנית ומה שמסכן את מדינת ישראל – יבלם