אנחנו על המפה: פריחה מחודשת ביחסי ישראל וברזיל

ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בברזיל יסייע לקדם אינטרסים מדיניים וכלכליים חשובים של ישראל

יחסים חמים. נשיא ברזיל בולסונארו עם רה"מ נתניהו | אבי אוחיון, לע"מ

תאריך השבעתו של ז'איר בולסונארו לנשיאות ברזיל השתלב היטב עם יריית הפתיחה של המרוץ של בנימין נתניהו לראשות הממשלה. המערכת הפוליטית בארץ כמרקחה, אך ראש הממשלה מצא את עצמו בקצהו השני של העולם, מסמן וי נוסף ברשימת המפגשים הדיפלומטיים ההיסטוריים.

ההישגים פורצי הדרך ביחסי החוץ שרשם נתניהו במהלך שתי הקדנציות האחרונות יהפכו ככל הנראה לגולת הכותרת של מורשתו הפוליטית. למורת רוחם של כל מתנגדיו, עלה בידיו של ראש הממשלה לעשות את מה שרבים חשבו שהוא בלתי-אפשרי: להפוך את ישראל, על מדיניות הביטחון והפנים שלה, לאהודה בבירותיהן של כמה מהמדינות החשובות בעולם.

לא יהיה מופרך להעריך שמחשבות על כיצד תראה "המורשת" שלו מעסיקות בימים אלה את נתניהו יותר מאי פעם. האיש שייבא לישראל כל כך הרבה מן הפוליטיקה האמריקנית יחגוג השנה את יום הולדתו השבעים, ומושג "המורשת הנשיאותית" הדומיננטי בתרבות הפוליטית בארה"ב ודאי נמצא גם במחשבותיו.

נתניהו רואה בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים נדבך חשוב במורשת הזו, והוא ממשיך לקדם את ההכרה העולמית בירושלים כבירת ישראל. מדינות נוספות שיחליטו ללכת בדרך הזו יקבעו עוד עובדות בשטח, ויהפכו את פעילות השגרירויות בירושלים ממעשה ספציפי של טראמפ לדרך סלולה שאין ממנה חזור.

התחנה האחרונה היא כאמור ריו דה ז'ניירו, והחבר החדש של ישראל – הנשיא ז'איר בולסונארו.

השגרירות בדרך?

ברזיל לא הייתה ידועה עד כה כאוהדת גדולה של ישראל, ונתניהו הוא ראש הממשלה הישראלי המכהן הראשון לבקר בה. בשני העשורים האחרונים הנהיגו את ברזיל בעיקר ממשלות שמאל-סוציאליסטי שנקטו בגישה פרו-פלסטינית ואף פרו –איראנית, מה שבאופן טבעי לא עודד יחסים קרובים.

עלייתו לשלטון של בולסונארו – הימני השמרן ואוהד ישראל – מהווה כמובן הזדמנות פז לפתוח דף חדש ביחסים. במהלך מערכת הבחירות הבטיח בולסונארו להעביר את שגרירות ארצו לירושלים, ובנוסף התחייב כי אם יבחר יסגור את הנציגות הפלסטינית בברזיליה.

ראש הממשלה בחר להיענות להזמנה ולפגוש את בולסונארו כבר ביריית הפתיחה של כהונתו, כשהבטחות הבחירות עדיין טריות. האם המהלך באמת יביא לקיום ההבטחות? מוקדם עדיין לדעת. הנשיא החדש אמנם מכונה "טראמפ של ברזיל", אך אין הבטחה שבעניין השגרירות ינהג כמו שנהג הנשיא האמריקני. במחלקת המדינה בוושינגטון אגב, מיהרו השבוע להדגיש כי הממשל האמריקני אינו צופה שבולסונארו יוותר על המהלך.

הפגישה בין בולסונארו לנתניהו הייתה הראשונה אותה קיים הנשיא הנבחר עם מנהיג זר מחוץ ליבשת, ובמהלכה ניתן לראש הממשלה עיטור הכבוד הלאומי הגבוה ביותר של ברזיל, ובולסונארו הצהיר על כוונתו להגיע לישראל. סביר מאוד להניח שהמתנה אותה היה מעדיף נתניהו לקבל היא הצהרה למצלמות מפיו של בולסונארו על העברת השגרירות – אך זו לא הגיעה.

בהודעה לעיתונות שנמסרה לאחר הפגישה אמר גורם מדיני כי המצב בברזיל "דומה להכרזה של טראמפ – הכריז וביצע בהמשך". גם במפגש עם הקהילה היהודית בברזיל אמר נתניהו דברים ברוח דומה. "הוא אמר שזו לא שאלה של 'אם' אלא שאלה של 'מתי"', סיפר ראש הממשלה על שיחתו עם הנשיא הברזילאי.

הגל האוונגליסטי

אם אכן בולסונארו מעוניין לקיים את הבטחתו ומילותיו החמות כלפי ישראל במהלך הבחירות משקפות את תפישת עולמו, מדוע ההתנהלות המהוססת?

במהלך חודש דצמבר אותתו בליגה הערבית לבולסונארו כי העברת השגרירות לירושלים עלולה שלא להתקבל בעין יפה אצל מנהיגים ערבים ולפגוע ביחסיהם עם ברזיל. בעיקר חושש בולסונארו מפגיעה כלכלית מצד מדינות ערב, שאיימו לצמצם את צריכת הבשר מברזיל השווה מיליארדים.

על המאזניים מול הרצון שלא להכעיס את העולם הערבי, ובדומה לשיקולים שהביאו את טראמפ להחלטה, עומד אינטרס חשוב וקריטי אחר של בולסונארו – לרצות את האלקטורט האוונגליסטי. בולסונארו נבחר לנשיאות כשהוא נישא על כפי הגל האוונגליסטי שסוחף את ברזיל. ההבטחות באשר להעברת השגרירות נועדו (בין היתר) לרצות גם את הקהל הזה – ומימושה של ההחלטה תלוי כנראה גם במידת השפעתו בפועל של הלובי האוונגליסטי על בולסונארו.

לברזיל ישנו אינטרס חשוב נוסף בנושא אחר שקרוב ללבו של נשיאה – המאבק במשבר האלימות והפשיעה החמור. ההתחייבות למלחמה חסרת פשרות בפשיעה הייתה מהבטחות הבחירות המרכזיות של בולסונארו, והוא מעוניין בידע ובטכנולוגיה הישראלית בתחום. השבוע פורסם ב'הארץ' כי ישראל נמצאת במגעים מול ברזיל על מכירת מל"טים ורחפנים מתקדמים.

גם האינטרס הישראלי אינו מסתכם בהעברת השגרירות. ברזיל אמנם סובלת ממשבר כלכלי מתמשך, אך היא עדיין הכלכלה השמינית בגודלה בעולם והמדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. לא מדינה שכדאי לזלזל בידידות אתה. במהלך ביקורו של נתניהו התפרסם ב'ישראל היום' כי ישנן תכניות לקיצור משמעותי בשעות הטיסה לאמריקה הלטינית, ולהוזלת מחירי הטיסות, צעד חשוב נוסף לקירוב היחסים בין ישראל והיבשת.

חשיבות דיפלומטית

את הביקור בברזיל ניצל נתניהו גם כדי לקיים פגישה משולשת עם מזכיר המדינה האמריקני פומפאו נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס, במהלכה סוכם על קידום הפתיחה של שגרירות הונדורס בירושלים – עדות נוספת לכך שנתניהו ממשיך לדחוף בכל הכוח להגשמת החזון של ירושלים מלאה בשגרירויות.

לפי שעה נראה כי בחירתו של ראש הממשלה לטוס בזמן כה אינטנסיבי מבחינה פוליטית הייתה ההחלטה הנכונה. בזמן שיריביו משמאל ניצלו את הזמן כדי להטיח אחד בשנייה הכפשות בפומבי, ויריביו מימין הכריזו על הקמת מפלגה חדשה, המשיך נתניהו לקדם במרץ את מדיניות החוץ שלו.

מלבד המפגשים הפוליטיים, עושה רושם כי נתניהו ניצל את הזמן כדי לאזור מעט כוחות לקראת מערכת הבחירות שתעבור להילוך גבוה יותר עם שובו. גם אם הוא לא הצליח לחזור לירושלים עם הצהרה על העברת השגרירות בידו, למסע עדיין הייתה חשיבות דיפלומטית גבוהה.

אשר לבולסונארו, אם ברצונו להצדיק את הכינוי "טראמפ של ברזיל", כדאי לו לזכור כי אחד מהמאפיינים המובהקים של כהונת טראמפ היא נחישותו לממש כמה שיותר הבטחות בחירות. במידה ובולסונארו אכן מעוניין לייבא לברזיל את ה"טראמפיזם", יש לו אינטרס לא קטן לנסות ולרצות את נתניהו.

מכל מקום, הנשיא הברזילאי הבטיח בעבר כי ביקורו הראשון כנשיא מחוץ לברזיל יהיה בישראל. השבוע התחייב לבקר בארץ לא יאוחר מחודש מרץ, כך שלא נאלץ להמתין עוד הרבה עד לפרק הבא בסיפור החברות החדשה עם ברזיל.


עדי דניאל היא עיתונאית, כתבת ועורכת חדשות חוץ בערוץ 20. עקבו אחריה בפייסבוק ובטוויטר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. "עלה בידיו של ראש הממשלה לעשות את מה שרבים חשבו שהוא בלתי-אפשרי: להפוך את ישראל, על מדיניות הביטחון והפנים שלה, לאהודה בבירותיהן של כמה מהמדינות החשובות בעולם"
    אני מבין שזה הרבה יותר חשוב, ומעניין, מאשר לדאוג שחוקרי השב"כ לא יתעללו באישה בהריון רק כדי ללחוץ על אחיה, מהיהודים הקטינים שנעצרו בימים האחרונים. השב"כ, ומערכת המשפט, מונעים מהיהודים הקטינים לפגוש את עורכי דינם, ואף מתעללים בהם ומענים אותם. רק להזכיר לקוראים מי האחראי הישיר והבלעדי על השב"כ – המומחה ביחסי חוץ של מדינת ישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו.
    אגב, שאלה קטנה – כשנעצרה כוכבנית הוידאו תמימי, באיזו אלימות נקטו כוחות הביטחון נגדה, ונגד משפחתה? כולם יכולים לראות את הסירטונים על המעצר, הסירטונים נמצאים ביוטיוב. איזו אלימות חוותה הכוכבנית בעת חקירתה? מהמראה שלה לאחר שיחרורה ממאסר יש רושם שלא רק שלא חוותה אלימות כלשהי (כנראה אפילו לא מילולית) אלא שהיא השמינה הרבה במאסר.
    להבדיל מליארד מליארדי הבדלות, באיזו אלימות נקטו השוטרים שעצרו את הקטינים היהודים, ואיזו התעללות עוברים הם ומשפחותיהם (כולל האחות של אחד מהם, שכאמור נמצאת בהריון)? בעוד כמה שנים, כשיתקיים סוף סוף דיון משפטי על תקפות ה"הוכחות" שיש לשב"כ נגדם, כולם ידעו על איזה בסיס הקטינים נעצרו, וכנראה שעדיין יהיו במעצר עד אז.

    יש עוד הרבה בעיות פנימיות במדינת ישראל שבגלל בנימין נתניהו, בתפקידו כראש ממשלת ישראל, פשוט לא מקבלות התייחסות נאותה במקרה הפחות גרוע, או כל התייחסות שהיא במקרה הרע. שתי דוגמאות – המסתננים מסודאן ומאריתראה והאלימות שהם נוקטים כנגד תושבי דרום תל אביב בחסות משטרת ישראל (וצריך לזכור גם את אולימפיה חביב, לחובתו של בנימין נתניהו שלא טורח לגרש מפה את המסתננים האלימים), וההפקרות הבטחונית (כן, הבטחונית) מצד הבדואים בדרום הארץ.
    בקשה קטנה לתומכי נתניהו, תחסכו מכולם את ההגיגים שלכם בעניין אחריותו של בג"צ. בנימין נתניהו, בתפקידו כראש ממשלת ישראל, הגן ומגן בחירוף נפש על בג"צ, ואמר זאת בפה מלא ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים.

    "לא יהיה מופרך להעריך שמחשבות על כיצד תראה “המורשת” שלו מעסיקות בימים אלה את נתניהו יותר מאי פעם"
    עמרם בן אוליאל נמצא בכלא, עדיין במעצר, מזה 3 שנים, ללא משפט, וכאשר ה"הוכחות" נגדו שיש לאנטישמים בשב"כ מתמוססות להן בבתי המשפט.
    הלילה פונו באלימות, שוב, מתיישבי עמונה, מאדמות השייכות להם מבחינה חוקית. שוב, זה בוצע בעת שראש הממשלה אינו איזה שמאלני אנטי-ציוני, אלא בנימין נתניהו.

    זוהי המורשת האמיתית של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל. יחסי חוץ נהדרים, אבל בכל מה שקשור לבעיות פנים בישראל הוא פשוט לא מתפקד. אם וכאשר הוא כבר מתפקד, הרי זה לרעת הציונים.

    כשאתם תלכו להצביע בבחירות הקרובות, תזכרו היטב לאיזה שפל הוליך בנימין נתניהו את מדינת ישראל ביחסה ליהודים, ובעיקר ביחס שליחיו של בנימין נתניהו כלפי הציונים.

    1. לקראת הבחירות, המטרה העיקרית שלנו היא לפורר את הימין: לשכנע אלפי מצביעי ימין שהליכוד שמאלני ושצריך להצביע למפלגות קטנות כמו "עוצמה יהודית", "זהות", "האמונה", "תקומה". המנהיגים של המפלגות האלה אפילו לא מנסים לעבור את אחוז החסימה ולהיות חלק מהממשלה הבאה. תפקידם הוא רק לבזבז אלפי קולות ימניים על מפלגות הפח, לגרום לקולות ימניים להיזרק לפח, להקטין את הליכוד ואת הבית היהודי ולסלול את הדרך שלנו לשלטון כדי להמשיך בהסכמי אוסלו ובהתנתקויות. מנהיגי מפלגות הפח שלנו מתפרנסים יפה מהג'וב הזה, אבל כמובן שאנחנו לא מממנים אותם בגלוי אלא רק דרך תורמים פרטיים. לכן, מגיבים יקרים שלנו, תפקידכם הוא לשכנע כמה שיותר בוחרי ימין שנתניהו הוא איש שמאל, לדחוף אותם להצביע למפלגות ה"ימין" של מרזל, בן ארי ופייגלין וכך להגדיל את כוחם של לפיד, בנט-שקד, יעלון וגנץ.

    2. תידרוך מחמ"ל הליכוד לטוקבקיסטים מטעמו:
      לקראת הבחירות המטרה שלנו היא להציג כל ביקורת על בנימין נתניהו ככזו שבאה מטעם הקרן לישראל חדשה או לפחות ממומנת על ידה.
      עלינו לשכנע אלפי מצביעי ימין שכל מי שלא מצביע ליכוד הרי הוא מצביע רק למפלגות שמאל או כאלו שהשמאל חפץ ביקרן, כמו עוצמה יהודית, זהות, האמונה (לא ידעתי שיש מפלגה שכזו) תקומה.
      תפקיד הטוקבקיסטים של הליכוד הוא לגרום למצביעים לנטוש מפלגות ימין אמיתיות (ממתי זהות היא מפלגת ימין?) כי הן לא מסוגלות לעבור את אחוז החסימה ורק הליכוד יכול (לגרש יהודים, לענות יהודים באמצעות השב"כ, לאפשר פגיעה ביהודים ע"י מסתננים אלימים מסודאן ואריתראה, להתעלם מצו של בג"צ לפינוי פולשים מוסלמים לשטח של מדינת ישראל אך לבקש מבג"צ לדחות עתירה למניעת גירוש יהודים מאדמות שלהם שנרכשו בכסף רב, וכו').
      תפקיד הטוקבקיסטים מהליכוד הוא להציג הצבעה למפלגת ימין כזריקת קולות לפח (אלא שהציבור נוכח שהצבעה לליכוד היא מתן קולות לשמאל),
      ולהמשיך את הדרך שלנו לשלטון כדי להמשיך בהסכמי אוסלו ובהתנתקויות (התנתקות = מילה יפה ומכובסת לגירוש יהודים מאדמתם).
      מנהיגי הליכוד מתפרנסים יפה מהג'ובים שלהם, ונהנים (לפחות אחד מהם) מיחס לבבי בחו"ל וחשוב להשאיר את המצב כמות שהוא.
      לכן, מגיבים יקרים שלנו, תפקידכם הוא לשכנע כמה שיותר בוחרי ימין שנתניהו הוא איש ימין, לדחוף אותם להצביע "ליכוד" וכך להגדיל את כוחו של השמאל באמצעות הליכוד.

    3. תדרוך מחמ"ל השמאל 2:
      לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את ביבי, והכי טוב – תתחזו לאנשי ימין כשאתם מטקבקים, כדי שהימנים הטיפשים לא יבינו שאתם פועלים מטעמנו. תפקידכם הוא לדחוף מצביעי ימין להצביע עבור משה פייגלין, ברוך מרזל, מיכאל בן ארי, איתמר בן-גביר, שפי פז ושאר תואמי אבישי רביב – כולם חיילים נאמנים שלנו שיעזרו לנו לחזור לשלטון לבצע את הסכם אוסלו 2 ואת מהלך ההתנתקות 3.
      כדי להשתלט על המדינה אנחנו לא צריכים רוב בכנסת, מספיק לנו אם נקטין את הליכוד. בלי ליכוד גדול נוכל לעשות הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות ולקנות פוליטיקאים תמורת ג'ובים, כמו שהיה עם חברי תנועת "צומת" אלכס גולדפרב וגונן שגב, שעזרו לנו יפה כל כך להעביר את הסכם אוסלו. הדבר הראשון שנעשה כשנעלה לשלטון יהיה ליצור שוב מצב בלתי הפיך.

    4. תדרוך דחוף מחמ"ל הליכוד:
      לא משנה על מה כותבים, תמיד תאשימו את המבקרים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ותאשימו אותם שהם שמאלנים המתחזים לימנים וממומנים ע"י הקרן לישראל חדשה, וזה כדי שציבור המצביעים יתבלבל ויחשוב שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא צדיק שדמו נשפך בראש חוצות.
      תפקידכם הוא להרחיק מצביעי ימין מלהצביע עבור משה פייגלין, ברוך מרזל, מיכאל בן ארי, איתמר בן-גביר, שפי פז (לא ידעתי שהיא רצה לכנסת, וכל שידוע לי היא בכלל במר"צ, אבל לגאוני הליכוד העובדות לא חשובות) ושאר תואמי אבישי רביב (שככל שידוע לי הוא עבד עבור השב"כ, אותו גוף שרודף יהודים ושעליו אחראי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל את זה אל תחשפו כי זה יגרום למצביעים לכעוס על נתניהו). כל הנ"ל מציגים אותנו באור האמיתי – הליכוד חייב להישאר בשלטון כדי לבצע את הסכם חברון 2 ואוסלו 2 ואת מהלך ההתנתקות 3 (ותמיד תמיד להאשים איזה קצין בכיר שלא העביר את החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לפנות את עמונה, ותמיד תמיד למצוא שעיר לעזאזל כדי שהרפש לא ידבק ח"ו בנתניהו).
      כדי להשתלט על המדינה אנחנו לא צריכים רוב בכנסת, מספיק לנו אם נשאיר את הליכוד בגודלו הנוכחי ונתמרן ונתחמן את המפלגות האחרות ונציג את חבריהן כמי שמונעים מהימין האמיתי (ראש הממשלה בנימין נתניהו) לפעול ביתר שאת למען ביטחון מדינת ישראל (כמו שראינו למשל בעוטף עזה בחודשים האחרונים וביו"ש) וחיזוק ההתיישבות היהודית (באמצעות בניית בניינים גבוהים והפיכת דרום תל אביב לאזור יוקרה, אך עד שזה יקרה יש למרר את חיי התושבים היהודים שם ע"י מתן זכויות מפליגות למסתננים אלימים מסודאן ואריתראה).
      עם ליכוד גדול נוכל לעשות הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות להמשיך לרמות את בוחרי הימין, ולקנות פוליטיקאים תמורת ג’ובים, כמו איוב קרא וגלעד ארדן וגילה גמליאל, שעוזרים לנו יפה כל כך לזרות חול בעיני הציבור היהודי שכאילו מצבנו מצוין וכל מי שמבקר את הממשלה הריהו חמוץ (חייבים ממש להבהיר לכל המצביעים הטפשים של הימין שממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו וחברי הליכוד לעולם אינם טועים ואינם אחראים לדם יהודים שנשפך עקב החלטותיהם, ללא קשר אם ההחלטות שגויות בתום לב או שנעשו בזדון. חברי הממשלה ובראשם בנימין נתניהו ראויים לכל נסיעה לחו"ל וח"ו שזה לא יימנע מהם).

      והדבר הכי חשוב, אל תתייחסו, אף פעם, לטענות הביקורת שמועלות כנגד בנימין נתניהו בתפקידו כראש הממשלה ואחראי ישיר על השב"כ. אסור בתכלית האיסור להגיב על הטענות. חייבים להתעלם מהן. כל זה כדי שמצביעי הימין לא יוכלו לחשוב ואז אולי הם יפסיקו לקנות את שקריו של ראש הממשלה (כמו לאחר הגרוש האלים של יהודים בעמונה מהשטחים שבבעלותם כחוק, או לאחר שבנימין נתניהו גינה בתוקף את אלאור אזריה עד שגילה שזה פוגע במצביעיו שרובם תומכים דוקא באזריה, וכתוצאה מכך יום אחרי הוא כבר נהייה פתאום "ממלכתי" ונתן ליעלון ואייזנקוט לספוג את כל האש).