משחק של דמעות: אושרת קוטלר לא באמת רוצה לשמוע את דעתכם

הסערה סביב דבריה של קוטלר והתגובה המתקרבנת שפרסמה אתמול הן דוגמה נוספת לניתוק וחוסר המודעות של התקשורת הישראלית

הקוזק הנגזל. אושרת קוטלר | פלאש90

סערת ההתבטאויות של אושרת קוטלר שפרצה שבשבת שעברה כמעט ונשכחה לה עם במהלך השבוע הפוליטי הסוער שחלף. אבל תסמכו על אושרת קוטלר שלא תפספס את הרגע, וכמיטב המסורת של התבטאות מזעזעת-סערה ציבורית ותקשורתית-ציוצים זועמים-סיבוב פוליטי-התנצלות, סחטה את הלימון הזה עד הסוף עם נאום מרגש שנשאה אמש.

אין צורך לחפור שוב בתוכן דבריה הלעוסים של קוטלר על חיילי צה"ל, אבל כן שווה להתעכב על מספר נקודות שהעלתה. ביו השאר טענה קוטלר כי "כעיתונאית שמגישה תוכנית מגזין אישית, שמארחת כתבים ואורחים שמציגים את כל מגוון הדעות בחברה הישראלית, זו לא רק זכות עיתונאית אלא גם חובה מקצועית להביא דעה, להביע דעה על המציאות שבה אנחנו חיים".

כאן קוטלר מפגינה כשל נפוץ בקרב אנשי התקשורת בישראל. החל מגל"צ, דרך בתי הספר לתקשורת למיניהם וכמובן עד למערכות החדשות, השתרשה בתקשורת הישראלית התפיסה לפיה מטרתו העיקרית של העיתונאי היא לשמש אופוזיציה ביקורתית לשלטון או בשפתם – להיות "כלב השמירה של הדמוקרטיה".

כמובן שתקשורת צריכה לחשוף עוולות ולבקר את השלטון במקרה הצורך, אבל כאשר זה הופך להיות קולה היחיד ותוך השתקת קולות אחרים ועיוות המציאות לשם כך, אנחנו מקבלים שיבוטי קוטלר למיניהם שהשתלטו על מרבית הערוצים.

תלונה נוספת של קוטלר הייתה כלפי הפולטיקאים שמיהרו לקפוץ על הציטוטים שלה ולהתשמש בהם לצרכיהם. בתור עיתונאית כה מנוסה, שבעצמה עוסקת רוב היום בציטוטים וחלקי אמירות של אחרים, היא ידעה בדיוק שזה מה שיקרה, לכן לא ברור מי קונה את ההיתממות הזו לאחר מעשה.

הקוזק הנגזל

דוגמה קלאסית נוספת לזעקת הקוזק הנגזל הייתה בסוף דבריה של קוטלר בשבוע שעבר, עם ההצהרה הדרמטית כי היא "תמשיך להביע את דעתי בתוכנית הזאת. לא תצליחו להשתיק אותי".

אושרת קוטלר התחילה לעבוד כמגישה ועורכת בטלוויזיה המקומית בכבלים בראשית שנות התשעים. בהמשך הצטרפה לערוץ 2 והגישה תוכניות כמו 'פגוש את העיתונות', 'אולפן שישי' ואת מהדורת החדשות. במשך השנים יצרה גם סרטים וסדרות תיעודיות, ומאז שנת 2007 היא מגישה מדי שבוע את מהדורת השבת בערוץ 10 שהפך כיום ל-13.

במילים אחרות, קוטלר מביעה את דעתה ללא הפרעה ומעל הבימות המרכזיות ביותר של התקשורת הישראלית מדי שבוע, עשרות אלפי שעות מסך במשך כמעט שלושה עשורים. לטעון שמישהו מנסה להשתיק אותה זו פשוט בדיחה.

גם המחמאות שקיבלה קוטלר מעמיתיה בתקשורת על ה"אומץ" שהפגינה נשמעות מגוחכות להפליא. איזה "אומץ" בדיוק יש בלהשמיע את אותה הדעה שבה מחזיקים כמעט כל מי שנמצא בסביבתך החברתית והמקצועית? קוטלר עצמה יודעת שהיא יכולה להתבטא בחופשיות ומבלי שיהיו לכך השלכות עליה, כאשר מנגד במקרים הנדירים בהם אנשי תקשורת מעזים לחרוג במעט מהשורה ולבטא דעות שונות, הם מושתקים מיד במתקפה משולחת רסן מצד אותה תקשורת "ליברלית".

ההפך מליברלית

בספרו ‘על החירות‘ הקדיש ההוגה האנגלי בן המאה ה-19 ג’ון סטיוארט מיל חלקים נרחבים לדיון פילוסופי על חופש הביטוי. לטענתו, הפגיעה האמיתית בחירות האדם היא בהשתקת דעותיו, אך השתקה זו לא פוגעת רק בו: השתקת דעות והתבטאויות מזיקה לאנושות בכללה, גם לאלו המתנגדים לדעות שהושתקו.

על פי מיל, במקרה בו הדעה המושתקת היא נכונה במהותה, הנזק שנגרם למצנזרים הוא בכך שהם שוללים מעצמם ומאחרים את האפשרות לדעת את האמת. אך גם אם הדעה שגויה יש לאפשר לאדם לבטא אותה, מכיוון שהדרך היחידה להתעמת עם השקר היא לא באמצעות השתקה אלא על ידי השמעת האמת נגדו.

לכן מופע ההתקרבנות והדמעות שהפיקה אמש קוטלר נועד כולו למטרה אחת: לא בעד חופש הביטוי של אושרת קוטלר, שאף אחד לא באמת מבקש לפגוע בו, אלא נגד חופש הביטוי של מבקריה שהם רוב הציבור הציוני בישראל. מעל כיסא המגישה שכמו נרשם על שמה בטאבו, קוטלר משוכנעת שהאמת נמצאת רק אצלה ולכן היא כלל לא מעוניינת לשמוע קולות אחרים שעשויים להפריך את השקר שלה. מבחינתה אין בהם כל ערך או צורך, ובדיוק בשל כך קוטלר היא בדיוק ההפך מדמות הליברלית הדגולה אותה היא מנסה להציג.

חופש הביטוי הוא כמובן ערך עליון בכל חברה דמוקרטית, אבל מה שקוטלר וחבריה עדיין לא הצליחו להבין זה שהזכות הזו לא שמורה רק להם באופן בלעדי. רוצים למתוח ביקורת על כל דבר בעולם? אין בעיה, עשו זאת חופשי. אבל אל תבואו לבכות אחר כך כשתגלו שגם לאחרים יש הזכות לבקר אתכם. הימים בהם המיעוט השתיק את הרוב תמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. מילים כדורבנות. רק הערה אחת:
    הבעיה עם הטיעון שהתקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה אינה שזה הקול היחיד. היא שזה לא יכול לבא רק עם קול אחד.
    התקשורת צריכה לחשוף עוולות אבל זה עובד לשני הצדדים: גם מועסק יכול לעשות עוולות למעסיק, בג״ץ לכנסת, מפגינים ערבים לצה״ל והאזרח הקטן למערכת. אך בכל המקרים נראהשרבים מאנשי התקשורת משוכנעים שבמסגרת תפקידם לחשוף עוולות הם אחראים לבקר רק את הצד השני.
    לזה לא ראוי לקרוא כלב שמירה(הייתם רוצים כלב שמירה שמגן רק מפני חלק מהפורצים?) ובטח שלא על דמוקרטיה(דמוקרטיה מחייבת שני צדדים ודיון ולא יכולה להיבנות רק מאופוזיציה ולכן שמירת דמוקרטיה היא לא פחות שמירה מהאופוזוציה מאשר מהקואליציה).

    1. המאמר מחמיץ את העיקר. מונופול אינו יכול לטעון לחופש הדיבור. עצם קיומו כמונופול ממומן מכספי מיסים מנטרל ממנו כל טיעון לחופש הדיבור. לחופש הדיבור יש משמעות אחת וגם היא לא אין סופית, זכותי לומר מה שעולה בדעתי בלי לחשוש מלהיענש בעונש פלילי. זהו. לא מעוגן בחופש הדיבור הזכות לקבל מימון מהציבור באופן המאפשר לי לומר כל העולה בדעתי גם נגד הציבור, גם אם הציבור אינו רוצה לממן השמעת דעות מאין אלו, ובמיוחד דעות המסכנות להבנת הציבור את קיומו.

  2. כמו שמאלנים רבים שלוקחים את עצמם ברצינות רבה מדי ומחזיקים מעצמם בעלי מוסר גבוה – גם הגברת קוטלר היא בסך הכל קשקשנית אכולת חשיבות עצמית, מרירה ותוקפנית, שמשליכה את חולשותיה על מושאי הסיקור שלה:

    https://www.youtube.com/watch?v=MVDYXjlZapc

  3. מבחינת התייחסות לעצם העניין, קוטלר אמרה משפט מפתח (כנראה פליטת פה) שחמק מתשומת הלב הציבורית. היא אמרה "אין לי פתרון קסם, אני לא פוליטיקאית". כלומר, הגברת חובטת לנו בראש בלי הרף על "כיבוש כיבוש", וכמה הוא משחית וכולי וכולי, וקונה לעצמה בברנז'ה שם של מה-זה-מוסרית עלק, אבל כמיטב מסורת הצביעות והמוסר הכפול של השמאל היא מודה שאין לה שום פתרון, ומצפה שדווקא הפוליטיקאים השנואים עליה, שהם כנראה סוג של עושי נפלאות בעיניה, ימצאו בשבילה את פתרון הקסם איך לסיים את "הכיבוש" כדי לעשות לה טוב.

    אז גברת קוטלר, בפעם הבאה שאת הולכת לקשקש לנו על עוולות הכיבוש וכמה הוא משחית, ספרי לנו גם איך לסיים אותו, ואם את לא יודעת אז פשוט סתמי את הפה. הקריאה מיועדת כמובן לכל האבירי המוסר בעיני עצמם מסוגה של הגברת הנ"ל.

  4. עוד טקסט שמטרתו להתכחש למחיר הכיבוש ולמרק את המצפון. כן, היא קיבלה מאות הודעות שמייחלות למותה והיא בוכה אבל היא סתם פריבלגית שעושה הצגות…
    כבר ראינו תגובות להרג של תינוקות בשטחים על ידי צה"ל בסגנון "לא נורא, הוא במילא היה גדל להיות מחבל", אז יש פה פשוט המשך של הקו הזה…

    תהיו כנים ותגידו שאתם בעד כיבוש השטחים כי זו מצווה אלהית ולכן המחיר לא רלוונטי ואל תבלבלו את המוח.

    1. אתה זה שמבלבל את המוח- עבור רוב העם, השהייה המתמשכת בשטחים היא לא מכוח מצווה אלוהית אלא כי אי אפשר לצאת באופן חד-צדדי (ע"ע הנסיגה מעזה), והפלסטינים לא באים לשולחן המו"מ, ולא חשוב כמה כולם רודפים אחריהם ומתחננים לפניהם שיבואו, שידברו, שיתמקחו- משהו!
      אז מה בדיוק אתה מציע, מר "מחיר הכיבוש"? נסיגה חד-צדדית, כדי שנחיה תחת מטחי טילים מגבעות השומרון, העיקר שמצפונך יהיה נקי? לא, תודה!

    2. אני מציע שכוחות הביטחון יטפלו בבעיות הביטחוניות, שאכן קיימות ודורשות מענה. אבל, כל המטרה של ההתנחלויות היא השתלטות על שטח, אין שום מטרה ביטחונית מאחרי זה.

      כמובן שבנט וחבריו מבינים שצריך למכור את ההתנחלויות לציבור החילוני בעטיפה ביטחונית. אני חושב שזה בלוף אחד גדול.

    3. ודאי הכיבוש משחית לכן צריך לפנות את כל השמאלנים שגזלו את אדמות המדינה ואדמות הערבים מהקיבוצים וכל השכונות העשירות שלהם מסביב לשיח מוניס ובתוכה ואחר נראה מה בהמשך,,,

    4. כן, הצביעות היא לא רק נחלתה של הנהגת הימין. גם הנהגת השמאל צבועה.

    5. הכיבוש הופך את ישראל למדינה שפחות טוב לחיות בה ואני לא גר בשטחים אז לי עדיף שההתנחלויות יפונו. אם הייתי גר בשטחים וזה היה הבית היחיד שלי אז היה עדיף לי שההתנחלויות לא יפונו, למרות הכיבוש. הכל עניין של אינטרסים. לא טוען לרגע שהשמאל יותר מוסרי או פחות צבוע מהימין.

    6. אם כל הארץ שלנו, והצדק איתנו, ואין כיבוש, מדוע ממשלת הימין הלאומית אינה מספחת את השטחים?

  5. הבעיה איננה אושרת קוטלר אלא המציאות היומיומית של הכיבוש האכזרי שגורם לנערים ונערות ישראלים להפוך לאנשים אלימים ביותר למרות שהם לא היו כאלה לפני גיוסם.
    תחשבו על כל האירועים שלא צולמו ולא תועדו על ידי החיילים או הפלסטינים ותבינו מה הכיבוש עושה לחיילים ולחיילות.
    זה הסיפור האמיתי והחשוב ולא השאלה אם מותר או אסור למגישת חדשות להתבטא כך.

    1. לאיתמר – במקום לקשקש לנו כמה הכיבוש גרוע, ספר לנו בבקשה איך נסיים אותו. בפרטים, אם אפשר. אם אין לך תשובה פשוט שב בשקט. עד היום אף אחד מאלה שמבלבלים את המוח כמה הכיבוש גרוע לא הציעו אפילו בדל של רעיון איך לסיים אותו, משום שהם יודעים היטב שהמשמעות של "סיום הכיבוש" היא התאבדות קולקטיבית של מדינת ישראל. אז יש לך רעיון איך לסיים את הכיבוש בלי להתאבד? קדימה בוא נשמע!

    2. הפוך, איתמר גוטה, הפוך.
      יש סטטיסטיקות חד משמעיות המראות שרוב (לא באופן יחסי, אלא ממש רוב) מעשי הרצח, השוד והאונס בישראל מבוצעים ע"י מיעוט. זהו המיעוט הלא יהודי (ערבים ומסתננים) שאיננו מגוייס לשרות בשטחים ואינו זוכה לתואר "קלגסים".
      יתרת מעשי האלימות מבוצעים בד"כ ע"י יהודים שלא גוייסו , או שגוייסו ולא שרתו כלוחמים קרביים, קרי "קלגסים".
      ראינו השבוע בטלויזיה (לא אצל קוטלר) ערבי מחאן יונס, שהתאהב בחיילינו שנתנו לו סוכריות ושיחקו איתו כדורגל, עד שעזב את ביתו והתגייר. זהו החייל הישראלי הנורמטיבי. כשאינו נתון למתקפת סלעים, הוא מגלה את יופיו.

      בכל ציבור יש 2% פסיכופטים, גם בין לוחמי צה"ל, ולא הכיבוש הביא אותם לפסיכוזה.
      נכון שזו טעות להפקיד בידי חיילים את מי ששיתף פעולה ברצח חבריהם- רק קדוש יימנע מלהיפרע מהרוצחים.
      אולם אין הדבר מלמד דבר על השפעת הכיבוש על החברה בישראל.

  6. פעם היה עיתונאי לעומתי בשם גדעון לב ארי. לא חשוב את מי ריאיין הוא תמיד בחר לשאול את השאלות הקשות. מאז שהוא נפטר אין לו תחליף, לא בימין ולא בשמאל.

  7. לעצם הויכוח על ה"כיבוש"
    אתם שמאלנים הצבועים הסולדים מ"הכיבוש", קחו את מטלטליכם ועופו מפה כי אם יו"ש היא כבושה כל הארץ כבושה. באיזה תירוץ אתם מכשירים כבוש אחד על משנהו? כי האו"ם הכשיר את "העוול" הזה. שאלו את "הנכבשים" מחמל נפשכם מה דעתם על הכיבושים השונים.

    השמאלנים מסרבים לראות את התמונה העגומה שיש כאן 2 עמים הרבים על פיסת קרקע פיצפונת ואין ברירה החזק והצודק ינצח. אין מקום ל-2 עמים בפיסת הקרקע הזאת.

    מי שדורש מאיתנו לוותר, טוען בעצם שאין לנו זכות על הארץ הזאת ואין לנו זכות למדינה בכלל.

    1. אולי יכול לך מעניין לנהל את הדיון הזה עם שמאלני אמיתי ולא עם השמאלני המדומיין שבראש שלך.

    2. בוודאי שיש מקום- אין רצון.

  8. האם תחנת השדור היא רכוש פרטי של אשרת קוטלר? בתחנה ממלכתית יש להביא מול כל פרשן שמאלי גם פרשן לאומי. אבל זה כשלון של הלכוד שהשאיר את רשות השדור ואת גלי צה"ל בידי פרשנים מן השמאל הקיצוני וכמעט כולם אשכנזים. מדוע אין יצוג של מסורתיים ושל ספרדים בתחנת? מדוע אין קרינים המדברים בעברית צחה, בהגיה נכונה של מחצית האלף בית, המשמיעים שוא נע ודגש חזק ורפה? ראשי הלכוד, צאו לרחובות ירושלים ואספו אנשים, או גיסו נהגי מוניות לרשות השדור. הם ידברו בצורה יותר תרבותית, לא יכנסו אלה לדברי אלה, וגם ידברו בעברית ולא בלשון צוחות 'צבריות'.

  9. מבריק וגאוני – חותם על כל מילה— רק להוסיף שהכשל האמיתי של קוטלר הוא במתן לגיטימציה מובלעת לטרור הערבי -כי יש כיבוש והכיבוש הוא רע מוחלט ונגד רע מוחלט צריך להילחם בכל האמצעים ובכך קוטלר היא למעשה נציגת הרשות הפלשתינית והחמאס בתקשורת הישראלית– וכמו חבריה מהג'יהאד האיסלמי יורה ובוכה.