מבחן באזרחות: האם 'הכלה של דאעש' תורשה לחזור מסוריה לארה"ב?

על פי החוק האמריקני לא ניתן למנוע מאזרח להיכנס בחזרה למדינה. הפתרון: הגשת כתב אישום באשמת סיוע לטרור ועונש מאסר ממושך

מעמד לא ברור. הודה מוטאנה ומחבלי דאעש | צילום מסך, ויקיפדיה

לפני כשבוע פרסמתי טור בעיתון ה'ניו-יורק פוסט' על הודה מוטאנה, האישה מאלבמה שהתחתנה עם מחבל פעיל בארגון המדינה האסלאמית (דאעש) ועברה לפעול עבורו בסוריה, וכעת מבקשת לשוב למשפחתה. באותו טור טענתי כי למרות העובדה שמוטאנה ביצעה פשעים של בגידה במדינה, עדיין עומדת לה הזכות לחזור ולעמוד בפני משפט מכיוון שהיא (על פי העובדות שהיו ידועות באותו הזמן) אזרחית אמריקנית.

מייק פומפאו | Hudson Institute

במהלך סוף השבוע הודיע מזכיר המדינה מייק פומפאו כי מוטאנה לא תוכל להיכנס חזרה לארה"ב מכיוון שהיא אינה אזרחית אמריקנית. מוטאנה אמנם נולדה וגדלה בארה"ב, אך לטענת מחלקת המדינה העובדה שנולדה למשפחה של דיפלומטים מתימן שוללת ממנה את הזכות לאזרחות. "לדרישת מוטאנה לחזור לארה"ב אין  כל בסיס חוקי. היא אינה נושאת דרכון אמריקני ואין לה זכות לדרכון כזה או לאשרת כניסה לארה"ב", אמר פומפאו.

משפחתה של מוטאנה הודיעה כי היא חולקת על המסקנה הזו, ויתכן שיש אמת בדבריה. באופן אישי, אני הייתי מציע למשרד המשפטים להגיש כתב אישום נגד מוטאנה באשמת בגידה ותמיכה בטרור. אם מוטאנה תבין כי היא עומדת בפני אישומים חמורים עם חזרתה ואף תקופת מאסר ממושכת, היא עשויה להירתע מהדרישה לאזרחות ואשרת כניסה.

שאלת האזרחות דורשת מבט מעמיק יותר. לעניות דעתי, מושג האזרחות כולל בתוכו לא רק את היתרונות של חברות מלאה בציבור, אלא גם חובה של נאמנות לאומה. בעולם מתוקן, אזרח שיצא למלחמה נגד ארצו היה זוכה לשלילת אזרחות מיידית, אך החוק האמריקני קובע דבר אחר.

כפי שכתבתי בשבוע שעבר, בית המשפט העליון פסק בעבר כי לא ניתן לשלול אזרחות ממי שנולד על אדמת ארה"ב ללא הסכמתו, זאת בניגוד למקרה של אזרח שנולד במדינה זרה וזכה לאזרחות אמריקנית. במקרה שאדם כזה מצטרף לארגון המוגדר כארגון חתרני במשך חמש שנים מאז קבלת האזרחות, ניתן לשלול אותה ללא הסכמתו. זהו לא המקרה של מוטאנה.

מעמד לא ברור

על פי הדיווחים בתקשורת, הודה מוטאנה נולדה בניו-ג'רזי למשפחה של מהגרים מתימן בשנת 1994. את רוב חייה היא העבירה באלבמה, שם למדה בבית ספר תיכון ואף התחילה לימודים במכללה. הפרשנות הנוכחית לתיקון ה-14 לחוקה טוענת באופן כללי בעד הענקת אזרחות לילידי ארה"ב: אם נולדת כאן אתה אזרח, ללא קשר לשאלה האם הוריך הם אזרחים או אפילו האם הם נכנסו למדינה באופן חוקי. אבל יש לכך גם יוצאים מן הכלל, כפי שמחלקת המדינה טוענת במקרה של מוטאנה.

לפי דיווח ב'ניו-יורק טיימס', גורמים בממשלה טוענים כי אביה של מוטאנה לא היגר באופן רשמי לארה"ב, אלא רק שהה בה כדיפלומט ולכן ילדיו אמורים להיות אזרחי תימן ולא אזרחים אמריקנים. במשפחת מוטאנה מודים כי ההורים אכן הגיעו מתימן בשליחות דיפלומטית, אך זו הופסקה זמן קצר בטרם לידתה של הודה.

כרגע עדיין לא ברור מה היה המעמד החוקי של הוריה באותה עת, אך מוטאנה עשויה לטעון כי גם אם היא בת למשפחה של מהגרים לא חוקיים היא זכאית לאזרחות מתוקף לידתה בארה"ב, כמו כל ילד אחר שנולד כאן למהגרים לא מורשים.

מזכיר המדינה פומפאו הדגיש גם את העבודה לפיה למוטאנה אין דרכון אמריקני או ויזה עבור כניסה למדינה. זה נכון, אבל כנראה שלא רלוונטי. מסמכים אלה הם רק צורה של אישורי נסיעה, וחסרונם לא מהווה אישור לכך שאזרח אמריקני לא יכול להיכנס למדינה.

על פי החוק, אם אזרח אמריקני מגיע לאחד משערי הכניסה למדינה, לרשויות אין זכות למנוע את כניסתו. האזרח כן יכול להיות מעוכב בזמן שהרשויות מוודאות את זהותו, וגם לעמוד למשפט אם התברר שהפר את חוקי המדינה.

גישה קשוחה

באותו דיווח ב'טיימס' נטען כי פומפאו נוקט בגישה קשוחה במקרה של מוטאנה, מכיוון שהנשיא טראמפ הורה לו שלא לאפשר את כניסתה למדינה, כפי שטראמפ עצמו אישר בטוויטר. בתור מי שמופקד מטעם החוקה על ביטחון אזרחי ארה"ב, זו חובתו של הנשיא לנקוט בצעדים משפטיים כדי למנוע כניסת טרוריסטים ואויבים למדינה. אך כאמור, אם מוטאנה היא אכן אזרחית אמריקנית, גם הנשיא אינו יכול למנוע את כנסיתה אם היא תגיע לאחד מנמלי התעופה או נקודות הגבול.

לכן אם הנשיא טראמפ וממשלתו לא מעוניינים בחזרתה של מוטאנה למדינה, האסטרטגיה הטובה ביותר תהיה להגיש נגדה כתב אישום בעברות חמורות שיגרום לה לחפש חלופות טובות יותר מאשר מאסר ממושך על אדמת אמריקה.

כמובן שמוטאנה עדיין יכולה להחליט שברצונה לחזור אם היא מעדיפה לבלות את חייה בכלא אמריקני ולא במחנה פליטים בסוריה. בנוסף, אם היא אכן אזרחית אמריקנית יתכן שגם בנה זכאי לאזרחות וסיכוי ההישרדות שלו כאן יהיו גבוהים יותר מאשר בסוריה או במקום אחר במזרח התיכון.

בכל מקרה נראה שמחלקת המדינה כבר קיבלה החלטה בעניין. כעת תורה של משפחת מוטאנה לנסות ולהוכיח שהיא אכן אזרחית, ותורו של הנשיא טראמפ להגיש נגדה כתב אישום אם יבחר בכך.


אנדרו מקארתי הוא משפטן ופובליציסט, בעבר שימש כעוזר לתובע הכללי של מדינת ניו-יורק. הטור התפרסם לראשונה באתר ‘נשיונל רוויו

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. בישראל הפתרון שהוא מציע לא יעבוד כי טרוריסט יעדיף להיכנס לארץ, להיכנס לכלא לכמה שנים ואז להשתחרר ולהישאר בארץ, מאשר לחפש לעצמו מדינה אחרת.

  2. קצת מטורלל הקטע שילד לשוהה בלתי חוקי או לתייר מקבל אוטומטית אזרחות.
    בעידן בו כרבע מהאנושות טסה מדי שנה לנופש בחו"ל
    אזרחות אוטומטית זה פירצה להגירה ללא בקרה – לטוס לדירת נופש במדינת היעד בחודש שמיני ללדת במדינת היעד ולהישאר בה.
    אי אפשר להבדיל בין אדם אמיד רוסי או סיני או מקסיקני או ערבי שכוונתו לטייל באמריקה ולחזור לארצו בתום הנופש לבין מהגר לאותן ארצות.

  3. מקרה כהנא –

    כשהרב כהנא הי"ד נשבע לכנסת ישראל ארה"ב ביקשה לשלול את אזרחותו האמריקאית.
    בטענה שאזרחות אמריקאית מתבטלת עקב שבועת אמונים למדינה זרה.

    הבחורה הנ"ל טוענת שמגיע לה אזרחות אמריקאית למרות שאין לה טכנית את המסמכים הדרושים.
    רשויות ההגירה צריכות לטעון שלמרות שאין להן טכנית הוכחות פורמאליות ברור שמבחינה מהותית הבחורה נשבעה אמונים למדינה זרה (דאע"ש זה ראשי תיבות "המדינה האיסלמית של עיראק וסוריה") ולכן אין לה זכאות לאזרחות.

    נ.ב. במקרה של כהנא – הוא טען שהוא לא נשבע אמונים למדינת ישראל אלא נשבע לשמור את התורה.
    מבדיקה של הצילומים עלה שבמעמד ההשבה הוא הוסיף את המשפט "ואשמרה תורתך תמיד לעולם ועד".
    ולכן הוא נדרש ע"י יו"ר הכנסת להתחייב בשנית.