"אנטישמיות היא הרסנית לכל חברה. זה מתחיל ביהודים ואף פעם לא נפסק"

חוקר האנטישמיות ד"ר גוסטבו פרדניק אומר ל'מידה' בעקבות גל התקריות נגד יהודים בעולם: "האווירה קשה, בישראל רק מדברים ולא עושים כלום"

"עליית מדרגה בתעוזה". הרב דוידוביץ' וכתובת אנטישמית בליטא | לע"מ, Beny Shlevich

"מדובר בהסלמה חמורה ועליית מדרגה באנטישמיות", כך אומר למידה ד"ר גוסטבו פרדניק לאחר האירוע בו רב הקהילה היהודית בארגנטינה גבריאל דוידוביץ' הותקף בביתו ונפצע באורח קשה.

לדברי פרדניק, חוקר אנטישמיות ומחברם של מספר ספרים בנושא, העובדה שהתקיפה התרחשה בתוך ביתו של הרב מצביעה על תכנון וארגון שעומד מאחורי המבצעים. "לתקוף יהודי ברחוב או במקום אחר בו הוא יכול להימלט זה דבר אחד, אבל לתכנן התקפה בצורה כזו זה דבר אחר לגמרי".

איך השלטונות בארגנטינה מתייחסים לאירוע?

"ממשלת ארגנטינה הנוכחית מסמפטת מאוד את הקהילה היהודית וידידותית מאוד לישראל. אירוע כזה מבחינתה הוא לא דבר טוב וצריך להתייחס אליו מיד ובחומרה. אני מאמין שיגיעו לתוקפים וימצאו אותם, גם אם זה ייקח זמן".

מה הן התחושות בקהילה היהודית בארגנטינה?

ד"ר גוסטבו פרדניק | באדיבות המצולם

"התחושה קשה מאוד. ברור שזה פשע אנטישמי, אבל התעוזה והארגון שבהם הוא נעשה היא נורת אזהרה. רוב הארגנטינאים הם בעד ישראל אבל אלה שנגד הם רבה יותר פעילים. לצערי אני מרגיש שזה לא הסוף וההסלמה הזאת בארגנטינה תמשך".

פרדניק מספר על אירוע נוסף שהתרחש רק לפני מספר ימים, בו כוכבת הריאליטי הארגנטינאית ממוצא יהודי נטשה חאיט נמצאה ללא רוח חיים בביתה. "נסיבות המקרה עדיין לא ברורות, אבל בשבועות שלפני מותה חאיט השמיעה ביקורת כלפי עיתונאי מקומי בשם פבלו דוגאן, שהוציא ספר בו הוא טוען שמותו של התובע היהודי אלברט ניסמן היה התאבדות. אני לא יודע אם המקרים קשורים אבל זה בהחלט מדאיג".

תזוזה מימין לשמאל

התקיפה של הרב דוידוביץ' בארגנטינה התרחשה בסמוך לשורה של תקריות אנטישמיות עליהן דווח בשבוע האחרון באירופה, כמו חילול הקברים בבית העלמין היהודי בשטרסבורג וכתובות נגד יהודים שהתגלו בספרד ובפולין.

לדברי פרדניק, גל הפשעים האנטישמיים הוא תופעה כלל-עולמית, שהתגברה בשנים האחרונות ואף שינתה את מקורותיה. "האווירה הכללית של יודופוביה בעולם זזה בעשורים האחרונים מהימין לשמאל, ואפשר לראות את זה כמעט בכל מדינה. זה מתחיל בדמוניזציה לישראל שמושלכת כלפי יהודים. לכן כשמגיע מצב של אלימות זה כבר לא מפתיע, כי האווירה הכללית מבחינת הדימוי שהאנטישמים מעצבים ליהודים היא קשה".

איך ניתן להסביר את העובדה שרוב האנטישמיות כיום מקורה בשמאל?

"השמאל איבד את האידיאולוגיה שלו. כל הבסיס הרעיוני של הסוציאליזם ואנטי-לאומיות עומד בפני התמוטטות, ולכן עכשיו מנסים להכשיר את האנטישמיות. אם בעבר גזען ניאו-נאצי היה תוקף יהודים אז היה ברור שהמניע שלו מגונה, אבל אם אינטלקטואל שמאלני תוקף את היהודים בשם השוויון והאוניברסליות אז הרבה יותר קשה להתמודד עם זה".

ד"ר פרדניק מביא כדוגמה את ההתבטאויות האחרונות של חברת הקונגרס האמריקנית אילהן עומאר, שטענה לאחרונה כי ארגונים יהודיים משלמים לפוליטיקאים כדי שיתמכו בישראל. "לפני עשר שנים לא יכולנו לסבול אמירה כזאת שמהדהדת עלילות דם בנוסח הפרוטוקולים של זקני ציון. היום זה הפך לדבר מקובל בשמאל האמריקני שדוגל כביכול בשוויון וזכויות אדם", הוא מסביר.

גם בבריטניה עלתה האנטישמיות על סדר היום הפוליטי לאחרונה, עם פרישתם של מספר חברי הלייבור מן המפלגה בשל הדעות הקיצונית של מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין. גורמים בקהילה היהודית בלונדון עמם שוחחנו בשבוע שעבר טענו כי במקרה שקורבין יעלה לשלטון הם ישקלו לעזוב את המדינה, ופרדניק מסכים איתם. "האפשרות שקורבין יהיה ראש ממשלה נראית כרגע מטורפת אבל זה אכן יקרה היהודים יהיו בסכנה. זה ברור שאם מעצמה כמו אנגליה תונהג על ידי אדם כל כך קיצוני אז יהיו השלכות גם על הקהילה היהודית", הוא אומר.

שורת התקריות האנטישמיות באירופה הובילה את נשיא צרפת עמנואל מקרון להכריז בשבוע שעבר כי ארצו מאמצת את ההגדרה לפיה אנטי-ציונות היא צורה מודרנית של אנטישמיות. "מאחורי שלילת הקיום של ישראל מסתתרת שנאת היהודים", אמר מקרון אך לפי ד"ר פרדניק מדובר בהצהרה מאוחרת ולא מספקת. "כרגיל אירופה מתעוררת מהתרדמת רק כאשר הסכנה כבר נמצאת עמוק בתוכה. התפיסה שאנטי-ציונות היא גזענות קיימת כבר עשרות שנים אבל עד עכשיו רוב האירופאים דחו אותה. גם בבריטניה נזכרו רק לאחרונה להגדיר את חיזבאללה כארגון טרור. זה גם מעט מדי ומאוחר מדי".

הכל מתחיל בחינוך

לאחר פרסום הידיעה על התקיפה בארגנטינה, מיהרו פוליטיקאים ואנשי ציבור רבים בישראל לגנות האירוע, ולהצהיר כי יש להיאבק באנטישמיות בכל אמצעי. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אסור לנו לתת לאנטישמיות להרים את ראשה" וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול נגדה, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הביע זעזוע ואמר כי ישראל "לא תשקוט" מול מתקפות אנטישמיות.

אך לטענת ד"ר פרדניק, ישראל בעיקר מדברת בנושא ועושה מעט מאוד. "הייתי בעבר בפורום למאבק באנטישמיות של משרד החוץ. הגיע לשם גם פרופ' שלמה אבינרי שהתחיל לדבר על כך שלא צריך להיאבק באנטישמיות בלבד אלא להוביל מאבק כולל נגד גזענות. ברגע שאמרת משפט כזה, כל הפורום הזה לא שווה כלום", הוא מספר.

לדבריו, כל עוד לא מתייחסים לשנאת יהודים כתופעה ייחודית ולא כפן אחד מתוך תפועה כללית של גזענות, לא ניתן יהיה להיאבק בה באופן יעיל. "כל דוגלי הרלטיביזם בשמאל באים ומספרים את המעשיות האלה על גזענות אוניברסלית, ולכן אנחנו רק ממשיכים לדבר ולא עושים כלום. כדי לדקלם שאתה נגד גזענות לא צריך פורום ממשלתי שעולה הרבה כסף".

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

"היום כבר קיימות תוכניות ללימודי שואה במספר מדינות, אבל אי אפשר ללמוד על שואה בלי שלומדים על שורשי תופעת היודופוביה ועל הייחוד שלה. מדובר בשנאה העיקשת והוותיקה ביותר בתולדות האנושות אבל אחד לא לומד עליה, ולכן צריך לעשות עבודה יסודית מבחינת החינוך ומבחינת מחקר וספרות. להגיד שאנטישמיות היא רק עוד דעה קדומה לא יפתור את הנושא מכיוון שיודופוביה היא הרסנית לחברה: זה מתחיל ביהודים אבל ממשיך לכולם. השנאה אף פעם לא נפסקת".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

    1. למוסלמים יש 50 מדינות להגן על עצמם מתוכן ובכל זאת הם מנסים לנכס לעצמם את המדינה היהודית היחידה. תמצא מנהיג מוסלמי אחד שגינה את התבצרות המתפללים המוסלמים בשער הרחמים. מה בדיוק הם מחפשים שם? אם הם קורבנות מסכנים וחלשים של רדיפה איך זה יכול להיות שהם יכולים לפלוש לשטח ללא פחד שיבצעו בהם טבח נוראי!

    2. "אבל שנאת מוסלמים זה סבבה"?
      הסרקזם שלך ממש שובה לב.
      אולי תשאל את הנוצרים שנאלצו לחיות תחת כנפי האסלאם באלפיים השנים האחרונות עם השתלטות האסלאם עליהם מה שהפך אותם לאזרחים סוג ז'. דימ'י קוראים לזה. עיין בתקנות עומר איבן חטאב שמעולם לא בטלו מן העולם.
      מאז "האביב הערבי" האוכלוסייה הנוצרית עברה טבח נורא ואיום. מה שנקרא טיהור אתני. ומי שלא הספיק להימלט פשוט נשחט כפשוטו.
      תשאל אותם מה דעתם על הסרקזם שלך. שאל גם את היאזידים …
      תפנה את אותה השאלה אל הנוצרים בסוריה ובעיראק אם נותרו כאלה ותברר לאן נעלמה אוכלוסייתם הנוצרית. עיין בסרטונים שהועלו ליוטיוב בידי המוסלמים המראים מה היו מעשי המוסלמים החביבים שלך בכפרים נוצריים בלבנון, איך נהגו בנערות נוצריות שם.
      משום מה הצילומים הללו שנלקחו כאילו הישר משואת הארמנים מלפני 100 ש' לא תפסו בתקשורת המערבית ובקרב הארגונים הרחומים והנאורים שכל רחמיהם יוצאים רק אל המוסלמים החביבים בלבד. תשאל את הנשים במדינות המערב שבהן קלטו "פליטים" מוסלמים כאלה שהגיעו מפקיסטן, ומשלל מדינות צפון אפריקה ומרכזה.
      הנשים במדינות הללו הפכו לקרבנות פשעי מין מידי יחידים וכנופיות המהגרים המוסלמים.
      גם אחוזי הפשיעה "הרגילה" קפצו מאז במאות אחוזים. אבל אסור לפרסם זאת בתקשורת הממוסדת.
      תשאל גם את הקופטים מה עובר עליהם מידי חביביך המוסלמים במצריים
      תשאל את אותה אזרחית אמריקאית בארה"ב עובדת מפעל ניצולת השחיטה. המוסלמי שעבד לצידה במפעל התחיל כבר לנסר את צווארה בסכין למזלה מנהל המפעל הציל אותה מידיו ברגע האחרון.
      משום מה יש לי הרגשה שחוש ההומור שלך לא ישעשע אותם.

  1. היהודים נרדפים בכל העולם.אין להם מנוחה.
    לכן מה שיקרה זה שהם יאלצו להתבצר בשכונות סגורות.מין גטו מודרני.או לעלות לארץ.גם פה מסוכן.ויש שמאל שתומך בערבים אבל מה עדיף לא יודע מה לומר להם.קל לדבר קשה לבצע.בכל אופן ברוכים הבאים.

    1. ימח שמם של הערבים המחבלים ותומכי הטרור ,
      ומי שסתם לא נח לו פה יקח את חפציו ויגלה לארצות ערביות למינהם .

  2. עדיף שיעלו לפה ,
    עדיף שנהיה 7-8 מיליון יהודים בישראל מול 2 מיליון ערבים ,
    מאשר 5-6 מיליון מולם ,
    כך יתחילו להבין שמקומם האמיתי מזמן איננו כאן .

  3. עדיף שנהיה 7 או 8 מיליון יהודים בארץ מול 2 מיליון ערבים ,ולא 6 מיליון מולם ,
    לכן עדיף שיעלו אלינו כמה שיותר יהודים מהגולה האנטישמית .

  4. הבעיה היא בישראל! מגן היהדות בעולם (לפחות לפי פמפלטים של משרד שר זה או אחר)
    מזמן היה צריך לשלוח יחידה של המוסד/שב״כ לטפל בנאצים האלה. אם לא להרוג אותם אז לפחות להכות אותם שיצטרכו המון כסף לתרופות.
    אבל כשאני מתעורר מהזיותי ונזכר באלשייך שהוגדר כמוצלח מאד בשב״כ אני מבין הכל. פשוט אין סיכוי. רק יצא לתקשורת והתבררו שוב בגדי המלך החדשים.
    כשאני מתעורר ואני מבין ששי ניצן הוא ה ״פרקליט״. אחד שיש לו אג׳נדה מול העיניים (לא, אל תעצרו את נשימתכם, זה לא טובת המדינה) שלא מסוגל לראיה רחבה שתגן על פעולות מוסד/שב״כ שכאלה. נעצור כאן (שי ניצן ראיה רחבה) נראה לי שנסחפתי.
    אני מבין שכל היהודים המותקפים בכל רחבי העולם הם לעצמם, מה יש להם לחפש במדינת הגמדים???