גדול יותר, עשיר יותר: עסקים גדולים טובים לשגשוג של כולנו

חברות הענק המצליחות מקדמות את האדם בכל תחום אפשרי. עכשיו רק נותר שהפוליטיקאים יבינו גם הם את העובדה הבסיסית הזו

מערכת אקולוגית עדינה. בנייני משרדים בעמק הסיליקון | Ben Loomis

הפוליטיקאים שלנו סוגדים בהערצה עיוורת לשני מרכיבים של החיים האמריקנים: מעמד הביניים ועסקים קטנים. הדמוקרטים נהגו לדבר מעט יותר אודות העניים לפני שהפכו למפלגת הרווארד (מסתבר שעניים הם תורמים גרועים), בעוד המפלגה הרפובליקנית נהגה להיות הרבה יותר חמימה כלפי עסקים גדולים לפני שהפכה למפלגת פועלים ימנית ולפני שעסקים גדולים היו שם נרדף להאוורד שולץ ומארק צוקרברג. אך האמת היא שאמריקה זקוקה לעסקים גדולים, אולי יותר מאשר עסקים גדולים זקוקים לאמריקה.

היחסים בין עסקים גדולים לעסקים קטנים הם מסובכים. עסקים גדולים כיום מעסיקים את מרבית העובדים האמריקנים, וגם רבים מהעובדים בעסקים קטנים בעצם עובדים עבור חברות המקבלות את רוב או כל המכירות והפעילות שלהן מלקוח יחיד, בדרך כלל פירמה גדולה בהרבה.

הדוגמה הקלאסית הינה תעשיית הרכב, בה חברות קטנות יותר מספקות רכיבים ייחודיים ושירותים למותגים הגדולים. נוכל לומר אם כן, שעסקים גדולים נשענים על עסקים קטנים בעבור תשומות – בערך 25 אחוז מהתשומות לחברות גדולות בארה"ב מגיעות מחברות קטנות, כך על פי מחקר של קבוצת Business Roundtable. זוהי מערכת אקולוגית עדינה, והדחף הפוליטי להעדיף קבוצת עסקים אחת על פי האחרות, לרוב מסיבות הקשורות יותר לרטוריקה מאשר לכלכלה, אינו עוזר לאף אחד.

"יצירת מקומות תעסוקה" הוא מדד המוטל בספק (מעבר לשיטות חקלאות מפגרות ייצור הרבה תעסוקה אך יוריד את רמת היעילות), אך עדיין שווה להתרשם מהמספרים: אחוז אחד של החברות האמריקניות הגדולות ביותר מייצרות בערך שליש מהמשרות לטווח-ארוך.

גדול זה יפה וזה גם חדיש: חברות-הזנק מצליחות תרמו במשך שנים להבדל בין גידול חיובי או שלילי נטו של משרות בארה"ב. עסקים גדולים משלמים יותר, מעניקים הטבות טובות יותר ומעניקים תעסוקה יציבה יותר לאורך זמן מאשר אחיהם הקטנים. לבסוף, העסקים הקטנים שלהם ההשפעה הגדולה יותר על רמת העושר, משכורות ורמת תעסוקה, גם גדלים להיות ענקיים: אפל, גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק ואמזון.

שליטה אמריקנית

החדשות הטובות הן שאנחנו ממש טובים ביצירת עסקים גדולים ומאפשרים את הצלחתם בזמן שהם עובדים בעבורנו. זה דבר שרק מעט אמריקנים מעריכים.

מתוך מאה החברות הרווחיות בעולם, 54 ממוקמות בארצות הברית. אף מדינה אחרת אינה קרובה אלינו אפילו: השנייה ברשימה היא סין עם 12 חברות, ואחריה אנגליה עם חמש. בשנת 2009, יפן שימשה בית לשש חברות מתוך מאה הגדולות בעולם, כיום היא מארחת חברה אחת. יבשת אירופה כולה מחזיקה רק ב-16 מתוך המאה: גרמניה וצרפת עם ארבע, שוויץ עם שלוש חברות, שתיים בספרד ואחת לבלגיה, הולנד ודנמרק.

לרוב החברות האירופאיות יש משהו מן המשותף: הן וותיקות. החברות הגדולות בארה"ב הן חברות היי-טק יחסית צעירות עם קומץ של חברות וותיקות יותר כמו ג'ונסון וג'ונסון וג'יי. פי. מורגן לקראת ראש הרשימה. החברות האירופאיות הן תאגידים זקנים כמו יוניליוור, נסטלה ורושה.

נסו לענות בזריזות: מהו הסטארטפ הטכנולוגי הגרמני החשוב ביותר מנקודת מבט גלובלית? דיימלר, בוש, או חברה אחרת מן המאה ה-19? אין חברה אחת אירופאית אחת בעשירייה העולמית, בעוד שמונה מהן חברות אמריקניות.

ארה"ב הינה בית לחברות הגדולות ביותר, בעלות השווי הגדול ביותר, אשר רק הופכות לגדולות יותר במהירות רבה יותר מאשר בכל מדינה אחרת. הצמיחה בהערכות שווי-שוק לחברות אלו הייתה 1.3 טריליון בין 2017 ל-2018 בלבד. מבין עשרים החברות שראו את הצמיחה הגדולה ביותר בשווי-השוק שלהן, 13 היו מארה"ב. אפס חברות מאירופה או מדרום אמריקה. אפס חברות מקנדה, מהמזרח התיכון, מיפן, הודו או דרום-קוריאה.

גדול זה יפה

רוברט אטקינסון ומייקל ליין טוענים בספרם 'גדול זה יפה' כי:

עסקים גדולים הוכיחו עצמם כטובים יותר בהשגת המטרות אותן רואים גם בשמאל וגם בימין כחשובות לכלכלה האמריקנית: עסקים גדולים משלמים משכורות גבוהות יותר, מספקים הטבות טובות יותר, בעלי פריון עבודה וחדשנות גדולים יותר, מבצעים יותר מחקר ופיתוח. הם מייצאים יותר ומשיגים יותר בתחומים של הגנת הסביבה, בטיחות עובדים, הכשרה, וותק וגיוון מקום העבודה. בקצרה, אם הימין והשמאל יסקרו את העסקים על בסיס תוצאות בלבד, שני הצדדים יעידו על כך שעל הממשלה לעשות יותר בעבור עסקים גדולים"

אך עסקים גדולים לא זקוקים לתומכים מובהקים מתוך הממשלה, ואנחנו נסתפק בכך שהמדינה תפסיק להיות עוינת נגד חברות גדולות וחובקות עולם. כך למשל, המתמודדים על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ב-2020 מתחרים כרגע במי יותר קיצוני בנוגע למלחמת המעמדות: הסנאטורית וורן מציעה להפקיע בהדרגתיות נכסים של אמריקנים עשירים, הסנאטורית האריס מדברת על העלאת מס החברות, בעוד הסנאטור סנדרס, הסוציאליסט האדום מברוקלין שמשום מה מייצג את ורמונט, לעולם לא ישתנה.

גם פנים חדשות כמו חברות הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואילהן עומאר דנות בינן לבין עצמן האם על המיסים לעלות לאזור ה-70 או 90 אחוז, ואיך צריך לגרום לכך שתעשיות הייצור והאנרגיה הוותיקות יפשטו רגל.

עסקים גדולים אינם מושלמים, אך בין עסקים גדולים לקנאה גדולה הבחירה אינה קשה. קנאה לעולם לא תשים לחם על השולחן ובעלי הון לא יישארו במקום בו שונאים אותם. נראה שמרוב שפע התחלנו לקחת את העניין הזה כמובן מאליו. יש לקוות שלא נתעורר רק כשזה יחסר לנו.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'. מאנגלית: גידי גולן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. חס וחלילה מי שמנהל את התאגיד זה דיקטטור או דרקטריון שלא נבחר . אסור לתת להם כוח

    1. בג״ץ?
      פקידים במשרד ממשלתי?

      😉

    2. שמעון לא שמעת על המושג חברה בבעלות פרטית?

  2. המציאות מוכיחה שעדיף כמה חברות ולא חברה אחת בודדת.פיזור ההון הוא עדיף מאדם יחיד או קבוצה שתשלוט בכל המשק
    הראיה שאחרי ההפרטות של כל החברות הממשלתיות המחירים הוזלו.קפיטליזם זאת כלכלה נכונה.אבל לא עם קרטלים.

    1. קרטל זה גוף הפועל באופן בלתי חוקי. אלים. דורס את יריביו תוך הפרת חוק. כמו חברת חשמל למשל. כל השאר זה כלכלה חופשית

  3. במאמר נפלו כמה טעויות:
    א. דמוקרטים מציעים מס שולי של 70% על *מנהלים ובעלים*, לא על החברות.

    ב. "54 ממאה החברות הגדולות בעולם ממוקמות בארצות הברית"- אבל את המיסים שלהן הן משלמות באירלנד, ברמודה וכו', בזכות תכנוני מס חוקיים לגמרי.
    מבחינת האזרח האמריקאי- אפל וגוגל נבנו על מדע, טכנולוגיה והשכלה גבוהה ציבורים אמריקאיים, ונותנות בחזרה עשרות אלפי משרות מצויינות וכן תקציבים להקמת משרדים ואחזקתם. זה נחמד, אבל לא מתקרב למיסים על *מאות* המיליארדים שהן הרוויחו מחוץ לארה"ב בלי לשלם מס.
    וגם לא מתקרב לתועלת הציבורית במאה חברות קטנות, שהיו משתמשות באותן השקעות, עובדים ותשתית טכנולוגית להפקת פחות רווח- שכולו אמריקאי.

    בארץ המצב גרוע יותר: אני גולש באתר מידה הישראלי, ורואה פרסומות ישראליות של חברת בניה ישראלית שבונה קוטג'ים בתל-מונד (הישראלית).
    אם זה היה בעיתון- הפרסומות היו נרכשות דרך משרד פירסום שמשלם מס בארץ.
    אבל באינטרנט- חברת הבניה קונה את הפרסומות מגוגל-אירלנד, שמשלמת לאתר מידה, וגוגל מרוויחה *כחצי מיליארד ש"ח בשנה* בארץ בלי לשלם מס כמובן.

    אמזון, גוגל וכו' הקימו משרד פיתוח בארץ.
    נהדר. גאווה אדירה להייטק הישראלי ולישראל בכלל.
    גלובלית, זה הניצול המיטבי של הכשרונות הישראליים שמרויחים שם 60-70 אלף ש"ח לחודש (אחרת חברה אחרת היתה מעסיקה אותם).
    אבל *עבור ישראל*, עדיף היה שיעבדו בחברה ישראלית או בחברה שמחזיקה כאן מטה , תמיכה, ייצור ושיווק ולא רק מרכז פיתוח.