הקרב על הקול החרדי: "היעד בליכוד – שני מנדטים מהציבור החרדי"

נציגי יהדות התורה מזהירים מהצבעה מחוץ למגזר, ובמטה החרדי בליכוד אומרים ל'מידה': "המפלגות החרדיות לא מייצגות את החרדי-ישראלי, יש כעס גדול עליהן"

מגמה חדשה? חרדים מצביעים בפריימריז בליכוד | פלאש90

האם החרדים נוהרים למחל? במטה החרדי בליכוד מדווחים על עלייה במספר החרדים והחרדיות שמצביעים ואף מתפקדים למפלגת השלטון, גם מהחסידויות המסוגרות ביותר כגון חסידות סאטמר.

יעקב וידר, יו"ר סיעת הליכוד במועצת העיר בני ברק וראש המטה החרדי בליכוד, סיפר בשיחה עם 'מידה' כי במערכת הבחירות הנוכחית הח"כים החרדים יוצאים לראשונה בקריאות חוזרות ונשנות לציבור החרדי שלא להצביע למפלגות שאינן סקטוריאליות, בהן השותפה הקואליציונית הוותיקה שלהן, הליכוד. "במערכת הבחירות האחרונה ב-2015, הרחוב החרדי הביא כמעט מנדט לליכוד, וזה נתון מדהים. השנה ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנחנו מציבים כיעד שנצליח להביא למפלגה שני מנדטים", אמר וידר, ממייסדי המטה החרדי שקם לפני שנים ספורות.

יעקב וידר | צילום מסך

לאור ההתבטאויות הרבות של הנציגים החרדיים מהסיעות השונות בכלי תקשורת חרדיים במערכת בחירות הנוכחית, ניתן להבחין כי מפלס הלחץ שלהם עולה. כך למשל, המועמדים החדשים של רשימת יהדות התורה לכנסת הרב יעקב טסלר ויצחק פינדרוס, הביעו בראיון ל'יתד נאמן' שפורסם אתמול (רביעי) את אותו החשש שמתאר וידר, והתריעו מפני בריחת קולות חרדים לטובת מפלגות הימין, ובראשן הליכוד.

"המשמעות יכולה להיות קריטית הפעם, בפרט שהגושים מתנדנדים על חודו של מנדט", הזהיר פינדרוס והוסיף: "בסוף סופרים את החרדים לפי מספר הבוחרים, וכך אנחנו מתוגמלים בפרמטרים שונים. כאשר אנחנו באים ואומרים שאנחנו מייצגים ציבור גדול יותר, עונים לנו 'אתה לא מייצג אותם, הם משתנים ומתחדשים'".

פינדרוס הזכיר את הבחירות בשנת 2013, בהן הוקמה ממשלת ליכוד ללא נציגי הציבור החרדי, אשר לדבריו "שילם באותה קדנציה בכל תחום". עוד אמר נציג 'דגל התורה' שהוצב במקום השמיני ברשימה לכנסת כי "בהצבעה ליהדות התורה ירוויח המצביע גם את האינטרסים האישיים שלו ומאידך יתמוך בממשלת ימין". גם ח"כ יעקב אשר מ'דגל התורה' אמר בראיון לרדיו קול חי בשבוע שעבר כי "אדם חרדי שרוצה  להצביע לליכוד, יש לי רק דבר אחד לומר לו: הצבעת לליכוד – הצבעת לנתניהו ללא כיפה. הצבעת ג'  – הצבעת לנתניהו עם כיפה".

בניגוד לטיעוני נציגי יהדות התורה, וידר טוען כי מספר הולך וגדל של חרדים לא חש הזדהות עם המפלגות החרדיות הקיימות, ומגיע למסקנה כי דווקא לובינג מתוך המפלגות הקיימות ייטיב עם הסוגיות עמן הוא מתמודד. לדברי וידר, מפלגת פועלי אגודת ישראל שייצגה את החרדים-הישראליים נעלמה, אבל הציבור הזה לא נעלם, אלא אף ממשיך לצמוח ולגדול. "כרגע יש 12 אלף סטודנטים חרדים בכל רגע נתון, יש אלפי חיילי צה"ל חרדיים ויש יותר אנשים שעובדים. המפלגות החרדיות פשוט לא מייצגות אותו יותר, והוא נוהר לליכוד", הסביר

בנוסף, טען וידר בשיחה עם 'מידה' כי הציבור החרדי מתחבר לאידיאולוגיה הימנית של הליכוד ולעובדה כי מדובר במפלגה דמוקרטית. "לפי מחקרים שנעשו רק שלושה אחוזים מהציבור החרדי מזדהה עם השמאל אבל לציבור הזה נמאס שהח"כים החרדיים לא משרתים אותו, והוא כועס כשקובעים מעל ראשו מי יהיו הנציגים בכנסת, למשל. חלק מהח"כים החרדים הם למעשה שמאלנים, וזה תהליך טבעי שהחרדים הולכים לליכוד בעקבות האג'נדה".

החרדי החדש

לדברי וידר, בשנים האחרונות מתחולל שינוי עצום בעולם החרדי, שגרם גם למפלגות החרדיות להתעורר ולהתחיל לדבר עליו. כך למשל לפי דו"ח של מרכז המידע של הכנסת מ-2018, שיעור התעסוקה באוכלוסייה החרדית כולה בגילאי 64-25 עלה בעשור האחרון מכ-%70.7 לכ-%78.2.

וידר טוען כי העניין בהצבעה למפלגות הימין חוצה מגזרים פנימיים, ולא נותר נחלתם של החרדים המודרניים: "כיום יש גם מצביעים ומתפקדים מתוך החסידויות, ויש אפילו אנשים מסאטמר שהצטרפו לליכוד. יש שינוי בשטח שאנחנו רואים למשל בכניסה של רשימת הליכוד בבחירות המוניציפאליות האחרונות לעיריית בני ברק, שהיווה גרעין קשה לפיצוח בעשורים האחרונים. הכניסה של ליכוד לעירייה שם גרם לשינוי חשיבתי גדול".

מרכז המחקר של הכנסת

בנוסף, חרדים רבים נושאים את עיניהם לאחיהם ולאחיותיהם המשגשגים בקהילות חרדיות באנגליה, צרפת וארצות הברית, ומנסים להבין את הפערים. "בחו"ל אין דבר כזה מפלגות חרדיות, ובכל זאת החרדים חיים טוב", אומר וידר. "הם פשוט מצביעים לרוב לאחת מהמפלגות הגדולות, בדרך כלל הימניות שבהן. בצרפת הרבנים לא אומרים למי להצביע, כי הם יודעים שזה ערבוב שהוא רע ולא מועיל. כאן, מנגד, העסקנים משתמשים ברבנים, כמו פלקט בחירות, ויש התמרדות גדולה ברחוב החרדי על כך".

בתוך כך, הרב טסלר תהה בראיון ל'יתד נאמן'  מה יקרה לאותו מצביע פוטנציאלי שמאיים כי ייתן את קולו לסיעה ימנית כלשהי, כאשר יזדקק לסיוע וטובה כלשהי במסדרונות השלטון. "הוא יפנה לחבר כנסת מאותה סיעה לבקשת עזרה? הרי בטוח שלא. אם אנחנו טובים בשביל להטות שכם לכל פונה, אז למה הוא חושב שאת קולו הוא יכול לתת לסיעות אחרות – שבחלקן גם לא עוברות את אחוז החסימה לפי הסקרים? ישתמשו בו ויזרקו אותו אחר כך".

מנגד, לדברי וידר, אין צורך במפלגות החרדיות בכנסת. "זה אחד מהשקרים הגדולים שהם מפמפמים המון שנים; שבלעדיהם לא יהיה ייצוג לחרדים בכנסת ומי שידאג לאינטרסים שלהם. עולם הישיבות לא יקרוס בגלל היעדר המפלגות הללו, ולהפך, הן יצליחו יותר. אני מאמין בשיטה הליברלית – ככל שיהיה לך פחות מיסים לשלם, תדע להחליט בצורה מושכלת לאן להשקיע את הממון שלך. כפועל יוצא, גם לישיבות יהיה מעמד טוב יותר".

ראש המטה החרדי בליכוד הוסיף כי המפלגות החרדיות פועלות "לפי שיטת מפ"אי הישנה", בזמן שהציבור עצמו מגלה פתיחות רבה יותר עקב החשיפה הבלתי נמנעת אל האינטרנט: "בישיבת העירייה בבני ברק לכולם יש אייפון – מראש העיר ועד אחרון חברי המועצה".

שאלת החיילים

בנוגע לקשרים בין המפלגות החרדיות למפלגת השלטון, אמר הרב טסלר באותו ראיון כי היחסים בין 'יהדות התורה' ואחיותיה עם הליכוד נתקלים בקשיים. "נושאי היהדות שהם ציפור הנפש של המדינה בכלל ולנו ביהודים חרדים בפרט, אינם משימה שאפשר לזלזל בה ולתת אמון בנושא לכל מי שיבקש את הקול שלנו. ברור לכולם שיש הבדל בין שותפים חילוניים שאנו חוברים אליהם למטרות קואליציה לבין ח"כים חרדים שאחריות והדאגה לצביון היהודי והרוחני של המדינה רובצות על כתפיהם", אמר.

מנגד, יעקב וידר טוען כי המטה החרדי בליכוד פעל בקדנציה הנוכחית למען הציבור החרדי בניגוד לעמדת הח"כים החרדיים, כמו למשל בנושא החיילים והסטודנטים. "הייתה תופעה של הסתה נוראית ואלימות נגד חיילים. רה"מ ואנחנו היינו מעורבים בחקיקה, כשהמשטרה טענה מנגד שזה חלק מחופש ביטוי, טיעון שפשוט לא הבנתי".

לדבריו, "הח"כים החרדים לא רק שלא עזרו לנו, אלא נלחמו בוועדות ובכל מה שיזמנו. הוועדות היחידות שבהן הם משתתפים זה רק בענייני כספים כדי לוודא שהכסף מגיע לאן שהם צריכים. הם לא נלחמו עבור החיילים החרדים והעמיקו את הפלגנות, והתבטאו לרעה בנושא סטודנטים. הם אשמים במצב הזה".

מתוך 'בחדרי חרדים'

לפי סקר שפורסם בינואר האחרון על ידי באתר 'בחדרי חרדים", עולה כי הרוב המוחלט של הציבור החרדי – 96 אחוזים – מצביע למפלגות חרדיות או ימניות. הסקר שנערך בקרב למעלה מ-3,300 גולשים מכל העדות, החוגים והמגזרים, חשף כי הליכוד זוכה לתמיכה מפתיעה – אחד מכל 12 חרדים מצביע לנתניהו והליכוד היא המפלגה החילונית היחידה שזוכה לשיעור הצבעה כה גבוה.

במקום הראשון כיכבה יהדות התורה עם 21.9% מהקולות, כשאחריה הגיעו ש"ס (19%), 'יחד' בראשות אלי ישי (17%) ו'עוצמה יהודית' (14.5%).

הכוח הנשי

אף על פי כן, חרדים רבים סובלים מרדיפה "בחסות העסקנים", כדברי וידר, וחוששים להתפקד בפומבי למפלגות חילוניות בניגוד לעמדת רבניהם. "יכולים לצלם אותם ולהפיץ, אך בתוך הקלפי עצמו בעת ההצבעה יש יותר חירות", הוא מסביר.

באופן מעניין למדי, דווקא הנשים החרדיות, אשר משוללות כל נציגות מינימאלית במפלגות החרדיות, עשויות להשפיע על מאזן הכוחות העתידי בתוך הקואליציה. "יש גם חרדיות חברות ליכוד, אם כי במספרים נמוכים ביחס לגברים, בדומה לפערים שקיימים בכלל העולם הפוליטי", מספר וידר ל'מידה'.

לדבריו, בכל הנוגע לפוליטיקה "הנשים החרדיות אמיצות יותר מהגברים, עם ראש פתוח ומשתכנעות יותר בקלות בעניינים אלה. ייתכן שהן גם פחות הורעלו פוליטית, בניגוד לגברים שהורעלו בישיבות. כל הדברים הללו באים לידי ביטוי בבחירות המוניציפאליות והארציות. רק השבוע היה לנו חוג בית בחסידות ויז'ניץ והיו בו רק נשים, ואותו ריכזה אישה חרדית. לא היינו יכולים לחלום על כך רק לפני שנים", הסביר.

ציפי חוטובלי | פלאש90

בתוך כך, ח"כים חרדיים יצאו החודש בחריפות רבה נגד סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, בשל קריאתה לנשים חרדיות להצביע לליכוד. לפי הפרסום באתר 'כיכר השבת', אמרה חוטובלי באירוע לנשים חרדיות כי "יש כאן תנועת המונים של נשים משכילות. לא יכול להיות שלא יספרו את עמדתכן – כשזה מגיע לקלפי אתן צריכות להיות מיוצגות. אתן צריכות לבנות כוח פוליטי שיאפשר לכן להיכנס למפלגות גדולות. אני בעד שהכוח יתחיל לצמוח מלמטה. אל תחכו שיפתחו לכן את הדלת".

בעקבות כך תקף חבר הכנסת ישראל אייכלר ישירות את הליכוד, וטען בין היתר בהקשר לשריון החרדי בליכוד במקום ה-43 כי "הליכוד לא הכניס אף נציג חרדי במקום ריאלי, כי הוא יודע שמי ששייך לשבט החרדי לא יצביע ליכוד". הוא הוסיף כי "רוב הגזירות נגד קצבאות ילדים ונגד תעסוקה לחרדים חסרי תארים אקדמאים במגזר הציבורי נעשו על ידי הליכוד", ותקף את "אופייה החילוני של הסיעה ברוח ז'בוטינסקי".

גם ח"כ אורי מקלב חרץ כי "לא הליכוד ילמד כיצד לנהוג בכבוד לאישה החרדית כאשר במבחן המעשה הם סגרו את הדלת בפני הנשים, כיצד חוטובלי עצמה שפעולותיה היו חיוביות תוכל לעמוד בפני יוזמות חקיקה כנגד מסורת ישראל המגעים מידי שבוע מחברי הכנסת של הליכוד?".

וידר, מצדו, מבטל את כל טענות הח"כים החרדים. "על מה הם מדברים, האם הם בכלל יאפשרו לאישה לכהן במפלגה כמו 'יהדות התורה'? אם הם אי פעם יעשו זאת, הם ייקחו אישה שתהיה השפוטה שלהם. הם יצאו על חוטובלי בקלשונים כי הרחוב בוער, והם יודעים זאת".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אם כבר זהות פייגלין השואף לשבירת מעגל העוני , מיסים כבדים – הקצבות. מיסים כבדים – אי אפשר להתקיים, אי אפשר לייצר, אי אפשר לעשות כלום, הכל יקר, חינוך, חשמל, מים, ארנונה, התשובה? הקצבות. אומר פייגלין, לא מיסים ולא הקצבות, כלומר, כבוד האדם, זכות האדם על קניינו. לא מס הכנסה ולא טובות ולא חינוך חינם. כל אדם יחיה מפרי חריצותו. והחריצות לא תהיה השגת הקצבות, סובסידיות, מחיר למשתכן ועוד בבל"ת. רוצה אדם בקב שלו יותר מעשר קבים של חבירו – הנה תמצית הקפיטליזם

    1. אחרי כל כך הרבה שטויות ובלגן שפייגלין עושה ומקבל חשיפה כל כך יפה בתקשורת יש מישהו שעוד לא מבין שהוא אחד היורשים של אבישי רביב? ראית פעילות אחת שהוא יזם או עשה ושהיטיבה עם המחנה הלאומי? כל פעילותו מלמדת שהוא פיון בלוח הכלים של השמאל – להגחיך את הימין, לסכסך בתוך הימין, להקטין ולהחליש את הימין בפיזור קולות ובאיבוד קולות.

      http://www.news1.co.il/Archive/003-D-45981-00.html

      https://www.inn.co.il/News/News.aspx/347656

      https://twitter.com/moshefeiglin/status/863681514902626305

    2. לאדון אבישי רביב. אתה מכיר את פייגלין? נפגשת אתו? אתה מדבר שטויות ומפיץ רעל. ילד קטן חכם ממך. חוכמולוג

  2. בתוך המאמר יש הערה אחת משמעותית שעוברת בדרך אגב.
    בסקר מופיע שעוצמה יהודית נהנית מתמיכה משמעותית אף יותר מהליכוד המגזר החרדי. פחות או יותר כמו מפלגה חרדית ממש.
    אנו רגילים לחשוב עליהם כחבורת נערי גבעות אבל מתברר שהם דווקא ממש לא הזרם הזה הרי המפלגות החרדיות האשכנזיות מקבלות בסקרים כ-3.5 מנדטים כל אחת וזה כמה שעוצמה יהודית מקבלים(ש״ס כנראה נתמכים גם ע״י לא-חרדים) והם כמעט משתווים בסקר הזה כלומר זה רוב מוחלט של הקולות שלהם!
    עוצמה יהודית-לא מה שחשבתם!

  3. עוד כתבת יחץ לליכוד.

    הטענה שיש ברחוב החרדי מרמור מהמפלגות החרדיות הוא נכון, אבל ל"חרדים החדשים" אין את התשובות לאותם טענות. הרחוב החרדי מקבל שיש צורך בשינויים מסוימים, אבל ממש לא בכיוון שוידר מושך. הטענה של וידר שהוא יכול להוות אלטרנטיבה למפלגות החרדיות בגלל שהוא "עוזר לחיילים וסטודנטים" היא מגוחכת. חלק לא קטן מהסטודנטים וחיילים החרדים ממש לא מתחבר לזה.

    גם הטענה של ה"כח הנשי" היא מגוחכת. הטענה שאני שומע לא מעט בתקשורת היא שהאורח חיים החרדי נכפה על האשה החרדית על ידי הגברים לא מתבססת על ניתוח סוציולוגי של המצב. לדעתי ההפך הוא הנכון, אורח החיים החרדי נכפה על הגבר החרדי. עד כמה שזה ישמע מוזר, לאשה החרדית יש קרירה וכו' והגבר החרדי נשאר מסכן בבית לגדל את הילדים. יש לא מעט חרדים שלא יוצאים לעבוד בגלל לחץ של הנשים החרדיות.

    קשה לי להגדיר מה מפריע לחרדים, אפילו חרדים עובדים ואקדמאיים, באנשים כמו וידר. [חוץ מהעובדה שוידר הוא דמגוג.] אבל נראה לי שהתחושה היא שהם לא רוצים לעזור לציבור החרדי לפתור את הבעיות שלו בדרך שתתאים להם, אלא לשנות את הציבור החרדי. כל התפיסה החרדית היא ש"חדש אסור מהתורה" ולכן כשאומרים לך שיעזרו לך להשתנות אתה בורח.

    צודק מרכוס שלזהות יש הרבה יותר מה להציע לחרדים מאשר לליכוד. הסיבה שחרדים לא יכולים להצביע זהות היא בגלל שהם בעד נישואין אזרחיים וכו'. בניגוד למה שאפשר להבין מהכתבה, הדברים האלו חשובים גם לחרדים שלא מרוצים מהמפלגות החרדיות.

    1. מה הבעיה בנישואין אזרחיים? פייגלין הרי שואף שלא תהיה איזו העדפה בשום תחום לנשוי או לא. אם אין העדפה אז מה הבעיה בנישואין אזרחיים? כל אחד יכריז על עצמו מה שהוא רוצה, רק שלא יקבל תמורת ההכרזה איזו העדפה מהמדינה.

    2. נישואין אזרחיים בעייתיים עבור העם היהודי משום שהם מפחיתים את רמת הוודאות של כל אדם לגבי יהדותו/ה של בן/בת הזוג העתידי/ת.
      איך יודעים שמישהו יהודי? כי יש רישום על כך וזה לא משנה אם הרישום הוא ברבנות, במשרד הפנים או בבתי דין חרדיים פרטיים.
      הבעיה תצוץ בעוד 2-3 דורות כשכל הצאצאים של אלה שהתחתנו בנישואין אזרחיים, יגלו שהם לא יכולים להתחתן עם יהודים שומרי תומ"צ, וכתוצאה מכך כל אלה שרישום הנישואין שלהם לא התנהל בבתי הדין החרדיים הפרטיים מזה דורות, גם כן לא יוכלו להתחתן עם יהודים שומרי תומ"צ, ומה שיווצר זה ציבור של מיליון חרדים שמתחתנים רק בינם לבין עצמם, וכל השאר לא ייחשבו יהודים.
      בכל מקרה שוויון הוא נחמד אבל הוא לא קשור לנישואין אזרחיים שהם בעיה ציבורית שנוגעת לכל יהודי ולכל הצאצאים העתידיים שלו. ברגע שלא תהיה העדפה לנשוי או רווק אז כשאתה מתחתן לפחות תעשה את זה כמו שצריך.

  4. לא נראה שהכותב מכיר היטב את הציבור החרדי

    יש כאן מדיי הרבה הכללות וסטריאוטיפים לא מידתיים ולא מדוייקים.
    יש כאן כשל בסיסי בהבנת הפרדיגמה הנכונה.
    זה לא בשביל טיקבוק אחד, מי שחי את העולם הזה מבפנים כמה שנים טובות יוכל להסביר טוב ממני.

  5. מה שיקרה הוא שהשינוי יגיע מבפנים.
    עוד עשר שנים, להרבה פחות חרדים יהיה אכפת מאופייה היהודי של המדינה.
    עוד עשר שנים וידר יהיה נציג מטעם יהדות התורה, כי זה האדם שהמצביעים של יהדות התורה ירצו להצביע לו.
    עוד עשר שנים (ואולי פחות) תהיינה נשים ברשימת יהדות התורה, ותהיינה נשים חרדיות בכל תחום ציבורי כזה או אחר.
    עוד עשר שנים הציבור החרדי יישאר ציבור מגזרי, אך יהיה שונה בהרבה מהמוכר כיום.

  6. במאמר יש טעות מספרית חמורה, ואני מצטט: "כך למשל לפי דו”ח של מרכז המידע של הכנסת מ-2018, שיעור התעסוקה באוכלוסייה החרדית כולה בגילאי 64-25 עלה בעשור האחרון מכ-%70.7 לכ-%78.2".

    לא נכון! הנתון הנ"ל מתייחס ל"כלל האוכלוסיה" כלומר כלל האוכלוסיה בישראל ולא האוכלוסיה החרדית. נתוני האוכלוסיה החרדית מופיעים בשתי השורות התחתונות בטבלה והם נמוכים יותר.

    (לפי הטבלה, תעסוקת הגברים החרדים עלתה מ-40.02% ל-47.8%, ותעסוקת הנשים החרדיות עלתה מ-59.1% ל-75.5%).