כך מנצלים ארגונים אנטי-ישראליים את חוסר הריבונות במזרח ירושלים

לתוך הוואקום שנוצר במזרח העיר נכנסים גורמים המנצלים את כותרת "זכויות האדם" לפעילות פוליטית נגד ישראל, רובה במימון אירופאי או בחסות האו"ם

פעיל EAPPI בירושלים | פייסבוק

אירועי יום ירושלים הנערכים היום מציינים את שחרור העיר והחלת הריבונות הישראלית על כל חלקיה. למרות, חלקים גדולים של הקהילה הבינלאומית מעולם לא הכירו בריבונות ישראל במזרח העיר, מה שהביא לפעילות ענפה של גורמים זרים לקידום מטרותיהם הפוליטיות –המרכזית בהן היא חלוקת העיר וחיזוק שליטת הרשות הפלסטינית.

טורקיה, סעודיה, קטאר, הרשות הפלסטינית – כולן פועלות במזרח העיר, בין השאר באמצעות מוסדות חינוך וארגוני צדקה אסלאמיים, אך לא רק הן. סוכנויות או"ם וארגונים לא-ממשלתיים מקבלים מימון נרחב מממשלות אירופה עבור פרויקטים 'הומניטריים' במזרח ירושלים, הכוללים נוכחות של ארגונים להגנה על פלסטינים במסגד אל אקצא ואזור העיר העתיקה וכתיבת דו"חות על הפרות כביכול שישראל מבצעת במזרח ירושלים.

במסגרת האו"ם פועל המשרד לתיאום עניינים הומניטריים (UNOCHA), המשמש כזרוע הומניטרית של מזכירות האו"ם ומתאם את תגובת החירום העולמית שמטרתה "הצלת חיים" והגנה "על אנשים במשברים הומניטריים". המשרד פועל בכשלושים מדינות בהן נדרש סיוע הומניטרי, ביניהן, סוריה, לוב, עירק, תימן, סודן ועוד.

בשנת 2002 הקים UNOCHA משרד במזרח ירושלים כדי לתמוך ב"מאמצים הבינלאומיים להגיב על המצב ההומניטארי בגדה המערבית, כולל ירושלים המזרחית וברצועת עזה", אך בכל הנוגע לסכסוך הערבי-ישראלי, הגדרת ה'מצב ההומניטרי' שונה ממקומות אחרים.

המטרה האסטרטגית העיקרית שהוגדרה בתכנית במקומות כמו אפגניסטן, קמרון או סומליה היא "הצלת חיים", "סיוע חרום לאוכלוסייה ההכרחי לביטחונה ושרידותה" וכד',  ואילו בירושלים המטרה העיקרית היא "להגן על זכויותיהם של פלסטינים תחת כיבוש בהתאם למשפט ההומניטארי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי".

תחת הגדרה זו, מועבר מדי שנה מימון רב לארגונים לא-ממשלתיים הפעילים במזרח ירושלים, תוך ניצול הסיוע לצרכים פוליטיים – הן של המדינות המממנות והן של הארגונים הלא-ממשלתיים. חלק מפרויקטים אלו ממומנים בסכומים נכבדים ועוסקים בקמפיינים פוליטיים נגד ישראל, ולא בשמירה על זכויות אדם או סיוע הומניטארי.

לחץ על ישראל

כך לדוגמא, סוכנות יוניצ"ף מובילה קבוצת עבודה המורכבת מארגונים פוליטיים (ביניהם גם ארגון 'בצלם' הישראלי, שמקבל כסף מיוניצ"ף), שמטרתה לתעד הפרות שצה"ל ומגנוני הביטחון הישראלים מבצעים כביכול נגד ילדים פלסטינים, בעזה יו"ש ומזרח ירושלים.

אחת ממטרות התיעוד הוא ניסיון לצרף את צה"ל לרשימה השחורה של האו"ם בנושא הפרת זכויות ילדים, רשימה המורכבת כמעט כולה מארגוני טרור כמו דאע"ש, אל-קאעידה, בוקו חארם והטאליבן. ב-2017 קיבלה יוניצ"ף מימון עבור  פרויקט לשיפור התיעוד של הפרות, תחת הכותרת "חינוך במזרח ירושלים".

קבוצת הארגונים שעוסקת בנושא הילדים היא רק אחת מקבוצות עבודה רבות הפועלות תחת מנגנון האו"ם, ובמסגרתו ניתן למצוא קבוצות העוסקות ב-"אלימות מתנחלים", "כוח משימה משפטי", "קבוצת ייעוץ משפטי" ו"קבוצת יוזמות לובי וסנגוריה".

בין הארגונים שחברים באותן קבוצות ניתן למצוא ארגונים בינלאומיים כמו NRC, הפועל להפעלת לחץ על ישראל באמצעות הצפת בתי המשפט בעתירות, ארגונים פלסטיניים כמו 'האגודה הבינלאומית לזכויות הילד-פלסטין', שלמספר פעילים וחברים במועצת המנהלים שלה בהווה ובעבר יש קשרים לארגון הטרור 'החזית העממית', לצד ארגונים ישראליים כגון 'בצלם' ו'המוקד לזכויות הפרט'.

פעילי יוניצ"ף בישראל | פייסבוק

חלק ניכר מהארגונים הקצו משאבים רבים בשנתיים האחרונות לכתיבת דוחות על מזרח ירושלים. לדוגמא, באוקטובר 2017 ארגון 'המוקד' בשיתוף עם 'בצלם' ובמימון האיחוד האירופי, פרסם דו"ח המותח ביקורת על התנהלות רשויות האכיפה במזרח ירושלים מול קטינים פלסטינים שנעצרו בגין פעולות טרור ואלימות.

הדו"ח מאשים את ישראל ב"שגרה אכזרית של טיפול רשויות אכיפת החוק בנערים פלסטינים תושבי ירושלים המזרחית", ומסיק כי "אי אפשר להתייחס למציאות זו במנותק מכלל מדיניותה של ישראל בירושלים המזרחית".

גם פרויקט EAPPI של מועצת הכנסיות העולמית מצא את מקומו במזרח ירושלים. דו"ח של מכון המחקר NGO  Monitor חשף כי EAPPI נועדה בעיקרה להכשיר פעילים זרים להובלת קמפיינים אנטי-ישראליים בחו"ל בעת חזרתם לארצות מוצאם.

הפעילים מגיעים לארץ תחת ויזת תייר, לובשים ווסטים תוך התחזות לארגון לגיטימי ונשלחים למשימותיהם. בשנת 2018 הועברו לתוכנית כמיליון דולר מיוניצ"ף וממשלות זרות כמו שבדיה, בין השאר על מנת לספק נוכחות מגינה במזרח ירושלים, "בעיקר באזור אל-אקצא והקהילות הסובבות את העיר העתיקה", "ונוכחות מגינה על מנת למנוע מעצרי ילדים במזרח ירושלים".

הדוגמאות הללו מראות כי לא תמיד  מדובר בסיוע הומניטארי או בניסיון לשפר את חיי התושבים. הארגונים מנצלים את המצב במזרח ירושלים כדי להעביר מסר אחיד לקהילה הבינלאומית – ישראל היא הגוף הכובש (והזר), שמפרה זכויות אדם בירושלים, מפלה אזרחים על רקע מוצאם, מונעת חופש תנועה ופולחן.

העובדה שלתוך הוואקום במזרח העיר נכנסו גורמים המנצלים ערכי זכויות אדם וסיוע הומניטרי למטרות פוליטיות, מהווה נורת אזהרה לממשלת ישראל כמו גם למממנים האירופאים. חמורה יותר היא העובדה שמעורבות זאת מתבצעת דרך סוכנות של האו"ם המהווה את אחד השחקנים המרכזיים בתיאום הפעילות והמימון של ארגונים לא-ממשלתיים.

בניגוד לקטאר, סעודיה וטורקיה, סוכנויות וארגונים אלו מקבלים לגיטימציה כמעט מלאה מממשלת ישראל והקהילה הבינלאומית, מבלי שאף אחד עוצר לחשוב אם פעילותם משפרת את המצב או רק מעמיקה את הקרע בין חלקי העיר.


ליאורה הניג-כהן היא חוקרת בכירה במכון המחקר NGO Monitor

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. ומי ראש הממשלה בעשור האחרון שנתן להם לפעול חופשי ולא טיפל בבעיה?

    1. בהתאם להוראות והכללים שניסח סול אלינסקי הקומוניסט (“כללים לרדיקלים”) עבור השמאל בארה”ב: “בחר את המטרה למתקפה שלך, הקפא אותה, הפוך אותה לאישית… רדוף אנשים ולא מוסדות". השמאל הישראלי אימץ את הכללים האלה ופועל על פיהם. אי לכך ובהתאם לכך לא משנה מה מי ומו – המצווה היא תמיד לתקוף את נתניהו ולהאשים אותו בכול. הכלל הזה פעל מצוין גם באירופה כאשר פוליטיקאים השתמשו בשנאת היהודים כנשק רב עוצמה לשם הישגים פוליטיים. הדבר הזה תומצת בבדיחה הידועה: “בכול אשמים יהודים ורוכבי האופניים”. בימינו המילה “יהודים” הוחלפה במילה “ישראל” ואילו בישראל היא הוחלפה במילה אחת “נתניהו”. כל היתר נותר כפי שהיה. אחד הכללים שניסח סול אלינסקי הקומוניסט לשמאל האמריקני (“כללים לרדיקלים”) הוא: “בחר את המטרה למתקפה שלך, הקפא אותה, הפוך אותה לאישית… רדוף אנשים ולא מוסדות". גם השמאל הישראלי אימץ את הכללים האלה. הוא כבר לא מתווכח איתנו אם צריך מדינה פלסטינית, מדינה דו-לאומית או בינאום של ירושלים, אלא רק תוקף את נתניהו ומאשים אותו בכל הרעות, ובעיקר באותן רעות שנתניהו מנסה להתמודד איתן. הכלל הזה כבר הוכיח את עצמו באירופה: "הכה ביהודים והצל את המדינה". אצלנו הסבו אותו השמאלנים לצרכי השעה: "הכה בנתניהו והצל את השמאל". זוהי דוקטרינת אלינסקי, גם כשהנוקטים בה מסתתרים תחת חזות בדויה של אנשי ימין.

    2. המושל האמיתי הוא בגצ, החונטה המשפטית. לא הממשלה.

    3. תגובות אופייניות של מעריצים שוטים.
      לפי ההגיון הזה ביבי לא אחראי לשום דבר שקורה במדינה.
      אתם לא מסוגלים להביע אפילו טיפת ביקורת עליו.

      אני לא לוקח מביבי את הקרדיט שמגיע לו על הכלכלה, הטיפול באיראן ועל זה שהחזיק מעמד מול
      נציג האחים המוסלמים בבית הלבן. אבל בטיפול בחתרנות הזרה, במסתננים ובשלטון בג"צ הוא נכשל כישלון חרוץ!

      הוא עדיף על גנץ/לפיד, אבל זו לא חוכמה גדולה, גם החתול בחצר שלי עדיף עליהם.

      כשאתם תהיו מסוגלים להתייחס לעובדות בצורה אובייקטיבית ולתת גם ביקורת ולא רק קרדיט, אז תחזרו אלי.

    4. החונטה המשפטית דואגת לפתוח תיק פלילי לכל אחד שמנסה להלחם בה. ברגע שנפתח תיק כזה, כל ניסיון לרסן אותם עובר טוויסט והופך לנסיון כביכול להמנע ממשפט "צדק". כל מי שלא רואה את זה פשוט קובר את הראש בחול.

    5. כלומר נתניהו הוא מנהיג חלש שלא מסוגל להתמודד מול החונטה המשפטית, ואי אפשר לצפות ממנו שיטפל באויבי ישראל מחוץ.
      אם כך, לשם מה אנחנו צריכים אדם כזה בראשות הממשלה? נבחר מנהיג חזק שיטפל בחונטה המשפטית תחילה, ואחר כך הוא יטפל בארגונים הזרים בחופשיות.

    6. כלומר אלון הוא מגיב "גיבור" מטעם אסכולת סול אלינסקי, שלא מסוגל לנסח טיעון אמיתי נגד ההתנהלות של נתניהו ולכן הוא טופל עליו בדיוק את הפשעים שנגדם נתניהו מנסה לפעול. הוא מגיב שפל שלא מתבייש לעשות שימוש נבזי בטכניקות של הינדוס תודעה ושטיפת מוח ואי אפשר לצפות ממנו שיקיים ויכוח הוגן.

    7. כדי להעביר חוקים צריך רוב בכנסת. מדינת ישראל אמורה להיות דמוקרטיה פרלמנטרית לא שלטון יחיד של חונטה שקובעת הכל. נתניהו מתמודד מול מערכת האכיפה המסואבת של מדינת ישראל וזאת בדיוק הסיבה שהם משתמשים בכל הכלים המלוכלכים שלהם ע"מ להפיל אותו. כולל שתילת תגובות מתלהמות אבל חסרות כל הגיון.

  2. רק ממשלת ימין אמיתית תוכל לטפל התופעות מהסוג הזה.
    לצורך כך יש להתארגן ולודא מציאות שכזו לאחר הבחירות הקרובות….

    1. דף המסרים של השמאל נגד הליכוד-איחוד מפלגות הימין מונח לפניך ואתה מנסה לשכנע אותנו שאתה "ימין אמיתי"… בררר

    2. לאזרח המודאג:
      אנחנו נוודא שזה לא יקרה, והנציג שלנו במשרד ראש הממשלה ימשיך לעבוד שם גם אחרי הבחירות.

    3. מתוך דף המסרים של הקרן החדשה למגיבים מטעמה: האשימו את היהודים הנאמנים התומכים במנהיגי המחנה הלאומי הנאמנים, שהם ומנהיגיהם הינם אנשי הקרן.

  3. האשמה היא אשמת רשויות המדינה.

    כפי שנכתב בטקסט, הפעילים הללו נכנסים תחת ויזת תייר ומייצרים נזק למדינת ישראל ומדיניותה.

    במדינה נורמאלית, כל פרובוקטור שכזה היה מוצא את עצמו נאסף ע"י ניידת, מוחזק במעצר 12 שעות עם חקירה מתסכלת ואווילית.

    נלקח לנמל התעופה ומועלה על המטוס הבא הביתה לאן שלא יהיה.

    כל תייר הוא אורח, אורח שלא מתנהג כיאות – מראים לו את הדלת.

    כך נוהג בעל הבית.

    האשמה כולה על ממשלת ישראל לדורותיה.

    הסמכות כולה של שר הפנים \ שר לבטחון פנים ביחד ולחוד. לא של מערכת המשפט ולא של שום גוף לא ממשלתי.

    1. ותודה למגיב שלנו שאינו מחמיץ אף מאמר כדי להאשים את נתניהו בכל רעה חולה שנתניהו מנסה להיאבק בה. הידד למגיב שלנו!

    2. ותודה למגיב הקודם שממשיך להאמין לנתניהו (אחד מפעילינו הבולטים, אגב) בעיניים עצומות.
      בזכות אנשים כמוך נתניהו ימשיך לקדם את מטרותינו מתוך משרד ראש הממשלה גם בקדנציה הבאה!

    3. האשימו את מנהיגי המחנה הלאומי ואת היהודים הנאמנים התומכים בהם שהם מגיבים מטעם הקרן החדשה. המטרה מקדשת את האמצעים.

  4. התמונה בכותרת, במרכז ירושלים. זוג קשישים שמצאו עניין בפנסיה. להפגין נגד היהודים בארצם. הבעיה זה הבגץ שמונע גירושם מהארץ.

  5. ישראל נישלטת על ידי זרים טוטאלית. החלום האוניברסאלי של אהרון ברק מומש כדיבעי. מלא נוכריות באדמה זו מיכל הסוגים. וגם דירדור נורא.
    צריך ביסמארק עיברי שיבצע המון רפורמות. אני מאמינה באלוהים. אולי דברים שיקרו יביאו לרפורמות הנחוצות כל כך. זו אדמתו של אלוהי צבאות ישראל .הוא ידע מה לעשות. הנה הסיפור עם ליברמן נורא מצחיק מה שקרה. כאילו מה זה לוח שחמט. והוא הזיז כלים וחטף את השילטון מיתחת לחלק מהאליטות הישנות. טרף את הקלפים. חחחחחח.כי כל האליטות ישנות. כמו הצגה הטובה בעיר. ניצל חלון היזדמנויות כדי להשפיע. אולי הוא שואף להחליף את ביבי. אני מיסתכלת על כל מה שקורה פה בארץ באיזה הצגה. אבל הכי מעניין אותי מהלכיו של אלוהים מיתחת לשטח. בינתיים הוא ישן רדום חחחח.אני מאמינה באלוהי התנך שזה משהו אחר מהגמרא. המנהיג הבילעדי שלנו. שום משיח גלותי אלילי שום גאולה גלותית, אלא האל הוא המנהיג שלנו. מנסה להבין מיהו מה הוא רוצה למה השיב אותנו מה הצפי. מתי יחזיר לנו את אליהו הנביא. אולי הוא אליהו יבשר את עידן הנבואה. איזה ניפלא התאור שם במערה. לא ברעש לא ברוח סערה ואחרי זה דממה. אלה המחזות באמת שלנו. כמו של אליהו כמו של עולם הנבואה. רוחות אל יה נימצאות פה רדומות אבל במיסתרים. פה ניברא העולם כולו. זה כוחות אדירים בטרוף. היוליים בראשיתיים בריאתיים. מה הסיבה ששבנו כאילו. כדי מה להגיד . אולי שכל מישחקי האדם עומדים להיגמר. האמת באמת כל כך נעדרת , והכל מישחקים. ואחרי זה תבוא האמת.

    1. כל מה שכתבת – אפשר לכתוב גם הפוך:
      טוטאלית זרים ידי על נשלטת ישראל. נורא דרדור וגם. הסוגים מכל זו באדמה נוכריות מלא. כדבעי מומש ברק אהרון של האוניברסלי החלום.
      זה נראה לא רע, לא פחות טוב מהמקור.

  6. אין יותר משרות של שומרים במחנות אז אנשים צריכים להעסיק את עצמם במשהו

  7. כאשר מערכות שלמות תוקפות על פי שיטת אולינסקי שאגב היה יהודי קומוניסט מהסוג הכי גרוע…אפשר להבין כיצד ניתן לערער מדינות ולייצר כאוס אזרחי. זוהי בדיוק השיטה. שיטת האביב הערבי
    . בישראל האגוז קשה לפיצוח. אז מפעילים המון כוח. משתמשים בשיטות שלא היו מביישות את הקגב. מערכות רקובות שכל מטרתן שליטנה. עדיין לא מוכנים לקבל שהימין הוא הרוב במדינה והוא יוביל אותה בעתיד. אסור לפול לשקרים ולסכסוכים שגרמו לנפילת הימין ב92. גם היום המאמץ שךל השמאל מרוכז כדי לפורר את מחנה הימין. התשובה המוחצת שלנו כיהודים גאים- לא ניתן לשמאל להרוס את המדינה. מספיק טעמנו את הפירות הבאושים של שקר אוסלו.

    1. אנחנו טעמנו מהפירות הבאושים של אוסלו, אבל ראש הממשלה מילא מהם מלוא כריסו, והוא עדיין לא שבע מהם.

  8. אם השב"כ יודע (וחייב לדעת) על כל הפעילויות האלו, מדוע לא מגרשים את התורכים, הקטרים ואת הפעילים האחרים?

    1. א. כי בג"ץ מתנגד
      ב. כי השר הממונה על השב"כ לא מעיז ללכת נגד בג"ץ, ובכלל לא נראה שהנושא מטריד אותו.

  9. מדוע אין אף חבר כנסת. קבוצה או אירגון הפועלים נגד כל אותם הורסי המדינה? מדוע המדינה זונחת ומאפשרת להם להמשיך לפעול ואיננה סוגרת את משרדיהם ושולחת אותם לכל הרוחות???