הפלסטינים הם המפסידים הגדולים מהחרמת הפסגה הכלכלית בבחריין

במקום לקבל או לפחות לשקול תכנית סיוע נדיבה, ברש"פ בחרו להמשיך באיומים והסתה ולהחריף עוד יותר את המתח מול מדינות ערב וממשל טראמפ

ממשיך בדרך לשום מקום. מחמוד עבאס | U.S. Department of State

בשנת 2009, במהלך ועידה כלכלית ערבית שנערכה בכווית, המלך הסעודי המנוח עבדאללה בן עבד אל-עזיז הודיע על החלטתו לתרום סכום של מיליארד דולר לשיקום רצועת עזה. ההבטחה מעולם לא התממשה, בעיקר בשל הסכסוך המתמשך בין ארגון חמאס השולט ברצועה לבין הרשות הפלסטינית בראשות מחמוד עבאס.

אין ספק שלמלך היו כוונות טובות כאשר ביקש לסייע לאחיו הפלסטינים שחלקם חיים במציאות כלכלית לא פשוטה, אך כאשר הוא נפטר שש שנים לאחר מכן אותם פלסטינים לא היססו להביע את הבוז שרכשו למנהיג שניסה לשפר את חייהם ולהבטיח עבורם עתיד טוב יותר.

הזלזול והגיחוך כלפי הסעודים היה כה חזק עד שמתפללים במסגד אל-אקצא בירושלים קטעו את דבריו של אחד הדרשנים שהתאבל על מות המלך בשריקות בוז, וקראו סיסמאות המוקיעות את עבדאללה. הסירוב לקונן על מות אדם ולחלוק לו כבוד במהלך תפילה נחשב לאחד המעשים המשפילים ביותר שמאמין מוסלמי יכול לבצע כלפי מוסלמי אחר, פעולה השמורה בדרך כלל לכאלו שביצעו פשעים חמורים או בגידה.

עשר שנים חלפו מאז ההצעה הנדיבה של עבדאללה, אך נראה שדבר לא השתנה בעולם הפלסטיני, שכעת זועם על סעודיה ומדינות ערביות אחרות בשל הסכמתן להשתתף בפסגה שארגנו האמריקנים בבחריין. מטרתה העיקרית של הפסגה שנערכת תחת הכותרת "שלום ושגשוג" היא לעזור לפלסטינים לבנות חברה מתוקנת ומשגשגת, ובתוכנית הכנס הרשמית נכתב כי זהו "המאמץ הבינלאומי המקיף והשאפתני ביותר לגייס עוד השקעות".

כצפוי, הרשות הפלסטינית הודיעה כי היא מחרימה את הכנס ודוחה את התוכנית, אותה הגדירו ברשות כ"שוחד" שמטרתו לפתות את הפלסטינים לוותר על "זכויותיהם הלאומיות". דחיית תכנית הסיוע מצד הפלסטינים אינה הפתעה של ממש, אך הגינוי החריף כלפי המדינות המשתתפות בפסגה הוא סימן נוסף לבוז שרוחשים ברמאללה למנהיגי ערב.

בשבוע החולף ניסו בארגון הפת"ח בראשות מחמוד עבאס לשכנע מדינות ערביות להצטרף לקריאת החרם. עבאס עצמו הצהיר במספר הזדמנויות כי מי שישתתף בפסגה יחשב כבוגד. בפת"ח גם הפצירו בערבים ברחבי העולם לקיים הפגנות מול שגרירויות בחריין בערי הבירה שלהם.

האסטרטגיה הפלסטינית ברורה: להסית את ההמון הערבי נגד מנהיגיהם ונגד ממשלותיהם. ההתקפות הפלסטיניות כבר לא מכוונות רק נגד הנשיא האמריקני טראמפ ויועציו "הציוניים" כמו ג'ארד קושנר, ג'ייסון גרינבלט והשגריר פרידמן. כעת גם ראשי מדינות ערב הפכו למטרה, במיוחד אלו הנתפסים כמשתפים פעולה עם ישראל ועם ממשל טראמפ.

עליית מדרגה

אך בזמן שהפלסטינים גינו במרץ כל מנהיג ערבי שהסכים להגיע לבחריין, מנהיגי הפלסטינים עצמם המשיכו לפנות לאותן מדינות ממש בבקשות לעזרה כספית. וכך נוצר המצב האבסורדי בו מצד אחד הפלסטינים מגנים השתתפות בוועידה שנועדה לשפר את חייהם, ומצד שני הם לא רואים בעיה בתחנונים לאותן מדינות לסיוע דחוף.

הערבים מצידם כבר למדו את השיטה, ומלבד הצהרות ריקות פה ושם נראה שאינם ששים להיפרד מכספם לטובת הפלסטינים כפויי הטובה. ביום ראשון השבוע נערכה בקהיר פגישה של שרי החוץ הערביים שדנו בבקשה הפלסטינית ל"רשת ביטחון כלכלית". הפלסטינים דרשו סכום חודשי של מאה מיליון דולר על מנת "לעמוד בפני לחץ אמריקני וישראלי", אך נראה שגם הם עצמם כבר לא תולים תקוות גדולות במפגשים כאלה.

בימים הקרובים עוצמת המתקפות נגד מדינות ערב צפויה לעלות מדרגה, והפגנות המוניות נגד "הבוגדים" בבחריין מתוכננות ביהודה ושומרון וברצועת עזה. נראה כי אט אט מחלחלת ההבנה בקרב הפלסטינים כי מדינות ערביות כמו סעודיה, מצרים וירדן, לא מוכנות יותר להמתין והחליטו לעלות על הרכבת הכלכלית לעבר עתיד מבטיח יותר לכולם.

הפסגה הכלכלית בבחריין מסמלת את תחילת תהליך הגירושין בין מדינות ערב רבות לפלסטינים, והאחרונים  עשויים לגלות בקרוב שלאחיהם הערבים יש סדר עדיפויות חדש, כזה שמתעלה מעל להתקרבנות הפלסטינית התמידית ומביט גם לעבר איומים כמו זה האיראני.

המנהיגים הפלסטינים היו יכולים רק להרוויח מהשתתפות בפסגה ומהצהרה לפיה הם לפחות שוקלים את התוכנית הכלכלית. במקום זאת, הם בחרו לדחות מיליארדי דולרים של סיוע אמריקני ולהסית את בני עמם נגד ישראל וממשל טראמפ ולהחריף עוד יותר את המתח מול מדינות ערב.

החלטת המדינות הערביות להגיע לפסגה למרות האיומים בחרם פלסטיני מראה על כיוון חדש בעולם הערבי, כזה שישאיר את הפלסטינים לדאוג לעצמם ולקבל אחריות על מעשיהם. כל עוד ברמאללה ובעזה ימשיכו לעקם את האף מול כל הצעה או תוכנית לשיפור המצב ולהטיח עלבונות בכל העולם, הפלסטינים ימשיכו להיות המפסידים הגדולים.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. הטור פורסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. מאחר וארץ ישראל שייכת לעם ישראל בלבד - ה׳ תמיד יקשה את לב הפרעה התורן על מנת להטביעו בים יחד עם פרשיו בבוא עת הפרעון הגיב:

    אין עם פלסטיני ולא היה כזה מעולם ולאף אחד אין זכויות על אדמות ארץ ישראל.

    הערבים פלשו מערב ונושאים את שם כור מחצבתם מאז ועד היום – ערבים.

    הם כולם חלק משבטי הבדואים הערבים המקוריים שהגיעו לכאן עם הכיבוש הערבי של מוחמד ושות׳.

    כפי שם ישראל חזר לישראל כך יחזור העם הערבי לערב הסעודית משם הגיע ושם ארצו ואדמתו.

    כל תוכנית אחרת תטבע בים האשליות.

    בבוא היום, כאשר עמי אירופה יתעוררו לכיבוש האיסלם ויתחוור להם לאיזה אסון הם הביאו את עצמם – יוצא הקוראן אל מחוץ לחוק שם וכל מאמיניו יועזבו ל- 67 מדינות מאמיני הספר הזה כדי ששם יוכלו לעשות את דין מוחמד בסכין ובסייף שלהם, כפי שממליץ ודורש מהם הקוראן!

    התהליך העולמי של נסיון האיסלמיזציה וכיבוש העולם ויצירת החליפות המוסלמית והערבית נידון לכישלון חרוץ.

    אז הם גם יופנו מכאן בחזרה אל ארץ המקור ממנה הגיעו.

    אברהם אבינו לא התיר לאף אחד לרשת את האדמה הזו ביחד ובשותפות עם במו יצחק.

    לא ועידות ולא הסכמים ישנו זאת.

    זה לא ניתן לביצוע.

  2. הפרצוף המטומטם של אבו עבאס הזה מעיד כאלף עדים על חבורת הנוכלים האפסים שהוא הראש שלהם הגיב:

    הדג מסריח מהראש כידוע.

    בעעעעע

  3. חוששני שבטווח הקצר הם אולי המפסידים,
    אך הטווח הארוך מי ישורנו
    לאורך ההסטוריה של הסכסוך הם לא ויתרו אפילו על גרגר חול קטנה, ואילו אנחנו נסוגוני ונסוגונו ככל שחלף הזמן. נראה שהם המרויחים בטווח הארוך.

    1. יהיו עוד שינויים מפתיעים בעלילה. קיראי את הנבואות בתנ״ך.

      שם תיראי שעצם העובדה שארץ ישראל חיכתה לעם ישראל כמעט אלפיים שנה מוכיחה שיש פה אצבע אלוהים נעלמה.

      הוויתורים המטומטמים שלנו לא ישנו את מה שעתיד להיות עפי הנבואה.

    2. לצערי הרב את יותר מצודקת. טראמפ לא יהיה לנצח, אולי אפילו לא לעוד 4 שנים.

    3. את בהחלט צודקת שישנה מדיניות (קל לומר אידיוטית) של ויתור תמורת שלום אבל גם מנהיג אידיוט מבין בסופו של דבר, שעם מוסלמים ערבים זה לעולם לא יתרום באמת לשלום כי מוסלמים ערבים קיצוניים לעולם לא יוותרו למי "שחייב" להם משהו.
      אם היה הגיון בעולם הזה, קיצוניים אלה היו מושמדים במלחמת חורמה עד אפר.
      לצערנו זה לא יקרה ונצטרך להמתין למשיח.

  4. נורא מצחיקה המציאות בימינו אבל גם מוזרה ומבעיתה חחחחח. שמעתי את השם מנאמה וצחקתי היזכיר לי שיר של החבובות מנה מנה. כי זה כאילו הכל הבל הבלים. רוחות שטות הנה והנה וכולך מישתומם ומלא תימהון. אכן עידן המוח . ומוח זה המונה המונה גם רוחות שיטיון רוחות הבל. האמת נעדרת לגמרי אז נותר להיתפלא כולך מלא בתימהון. פעם אתה בוכה פעם צוחק פעם כולך מזוויע כאילו למה מה הסיבה.
    מישחק. המישחק שולט . מישחק ורוחות שטות שזה גם במוח. מישחק מזכיר ילד. מלמדים את הקטן מיום היוולדו מישחקים. ככה הוא גדל על השעשוע. כאילו אומרים לו החיים זה מישחק ואנחנו כאילו מה. מלמדים אותך וואן טיים ילד, לשחק את מישחקך. כי חיים פעם אחת. מלמדים אותך לנצח. נותנים לך כלים. ואז הילד גדל עם מישחקו בצידו חחחחח. וככה במישחקי החיים הולכים ונוסעים הלוך ונסוע. כל כך מעורר הישתוממות העולם. הוא כה מוזר משונה. היום. מה יהיה מה נישאר מה אנחנו מי אנחנו לאן נוסעים כי מדובר בעולם בנסיעה. לאן . בסופו לנצח. הנצח התנכי העיברי. חחחחחח.

  5. הפסגה בבחריין מדגימה כמה מצחיקה ומגוחכת החשיבה האנושית. לפלסטינים לא מגיע כלום. אפילו לא תמיכה כלכלית. עצם המחשבה שכל הזמן יש לתת להם ולעזור להם – היא הבעיה! הם לעולם לא יקומו על רגליהם ויקחו אחריות אם מדינות העולם והאמריקאים בראשם יתייחסו אליהם כאל חבורת ילדים בכיינים. לתת להם 50 מליארד דולר? זו שטות ממדרגה ראשונה. מה שצריך לעשות הוא להניח להם לנפשם. לא לתת להם שום תמיכה, לא מאמריקה ולא ממדינות ערב. ואז תראו כיצד הכנופייה הזו נעלמת. כולם יברחו למדינות ערב או לאירופה. אף אחד מהם לא יישאר באיו"ש או בעזה. תפסיקו את התמיכה ותראו מה קורה. הם יעשו את הדבר ההגיוני ביותר שהאינטרס שלהם מכתיב להם וזה ללכת. כרגע, בגלל הכספים שישראל, מדינות ערב, אמריקה ואירופה נותנים להם – יש להם את כל הסיבות להמשיך לדקלם את הנרטיב הפלסטיני הקורבני פשוט כדי לקבל עוד כספים! מי שאשם אינם הפלסטנים אלא מדינות העולם שגידלו מפלצת רעבתנית ועצלה ואלימה ואח"כ מתפלאים על התגובות של הפלסטינים. חחחחח… צריך להבין טיפה בנפש האדם.

    1. כמה נכון. נו, אז הם עושים את זה בעצמם, עם סירובם לעזרה.

  6. מרקס אמר "לעובדים אין מה להפסיד חוץ מהאזיקים שעל ידיהם " על אותו משקל אפשר לומר זאת גם על הפלסטינים .התכנית של טראמפ באה ליצור תקווה לפלסטינים והכי חשוב שיהיה להם מה להפסיד לפחות מהכיוון הכלכלי . זה לא שוחד כלכלי אלא תקווה לשיפור החיים . זה גם אינטרס ישראלי. שגשוג כלכלי מצמצם את הטרור האישי ואת היאוש מהחיים העלובים . החמאס יודע זאת ולכן יעשה הכול כדי להכשיל התכנית . גם האמריקנים יודעים זאת וינסו לשכנע את האדם הפשוט מעל לראש של המנהיגים….אבל אז תעורר בעיה אחרת…מי יהפוך את הכסף לכלכלה ??? החברה הערבית מושחתת והכסף יישאר בצינור אצל המנהיגות….

  7. כל הכבוד לפרשן המעולה חאלד אבו טועמה שאינו חושש מהפלשתינצים ואומר את דברו באומץ לב רב.