ימנית, לאומית ולא מתנצלת: נרנדרה מודי ממשיך לעצב את הודו בדמותו

לאחר שניצח שוב בבחירות וחיזק את מעמדו כמנהיג, מודי מוביל רפורמות מהפכניות ביחסי החוץ, במשפט ובביטחון

נרנדרה מודי | PMO India

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אוהב תמונות ניצחון, בעיקר כאלה שהן גם תמונות התבוסה של יריביו במפלגת הקונגרס. תמונת הניצחון של מודי בתחום יחסי החוץ הייתה התמונה המשותפת עם בנימין נתניהו בחוף חיפה: הביקור ההיסטורי בישראל סימן יותר מכל את ההיפרדות ההודית מהאתוס הפרו-פלסטיני, מההסתייגות מהמערב, ומהצביעות כלפי מדינת ישראל. מודי קצר שבחים על מדיניות ריאליסטית ומבוססת אינטרסים לעומת מדיניות צדקנית ומנותקת מהמציאות שהובילה לתמיכה עקבית וחסרת תוחלת בפלסטינים, בעידן הארוך בו שלטה מפלגת הקונגרס.

אבל עם כל הכבוד למדיניות החוץ, מודי היה זקוק לתמונת ניצחון בזירה הפנימית, זו שבאמת מעניינת את ההודים. את ביטול האוטונומיה ממנה נהנו הקשמירים עדיין קשה לימין לחגוג; כוחות הצבא שנוהרים לחבל הסוער, והכנסת המנהיגות הפוליטית של קשמיר למעצר בית מסגירים את העובדה שהודו מודעת לסיכון שהיא לקחה, ויעברו עוד שבועות ארוכים עד שיתברר אם מדובר בצעד מבריק או במעשה פזיז.

אבל בכל הנוגע לאוטונומיה המוסלמית כבר ניתן לסכם כי מדובר בניצחון הפוליטי הגדול ביותר של מודי מאז שנבחר לפני חמש שנים. הבית העליון של הפרלמנט ההודי אישר הצעת חוק המפלילה גברים מוסלמים שמגרשים את נשותיהם על פי מנהג ה'טאלאק' – אמירת המילה "מגורשת" שלוש פעמים. נשיא הודו נתן אור ירוק לחוק ביום חמישי האחרון, וגם העתירות שמוגשות כעת לבית המשפט העליון לא יעניקו דבר מלבד עוד תבוסה צורבת.

מלבד חיוב מזונות מלא, צפויים הגברים שיגרשו את נשותיהן באופן מיידי גם לשלוש שנות מאסר. למעשה, זו הפעם הראשונה שדיני האישות בהודו כפופים למשפט הפלילי, אך חוק הטאלאק אינו רק ניצחון של הימין ההודי אלא גם השפלה לשושלת נהרו-גנדי ששלטה בהודו רוב שנות עצמאותה.

סערת הגירושין

מעמדה של האשה המוסלמית הוא סמל מרכזי בוויכוח בין ימין ושמאל על דמותה ומהותה של הודו כבר עשרות שנים. בשנת 1985 חייב בית המשפט העליון בהודו את עורך הדין אחמד חאן לתת מזונות לגרושתו שאה באנו. חאן נשא אשה שנייה, ולאחר מכן החליט גם להוציא מהבית את אשתו הראשונה וחמשת ילדיהם. כאשר פנתה באנו לבית המשפט כדי לקבל מזונות, גירש אותה חאן ב'טאלאק' משולש, וטען בפני בית המשפט כי באנו זכאית לקבל רק לסכום חד פעמי אותו קובעת השריעה, אך השופטים כאמור פסקו קצבה לאישה.

הפסיקה חוללה משבר פוליטי גדול בהודו, וארגונים מוסלמיים תקפו את השופטים ההינדואים המעזים לפסוק בנושא דתי פנימי ואפילו לפרש הלכה למעשה את הוראות הקוראן. למרות שהיו גם ארגונים מוסלמיים שתמכו בפסיקה, ראש הממשלה ראג'יב גנדי חשש מזעם שיחליש אלקטורלית את מפלגת הקונגרס. הוא ניצל את הרוב בפרלמנט על מנת לחוקק בזריזות חוק "עוקף בג"ץ", שניסה להנציח מצב בו נשים הינדואיות נהנות מחוקי אישות שעברו רפורמות מרחיקות לכת, ואילו נשים מוסלמיות בהודו כפופות לחוקי השריעה.

ראהול גנדי | ויקיפדיה

הכעס שפרץ בקרב הרוב ההינדואי בעקבות החוק מסמן בעיני רבים את תחילת ההידרדרות של השמאל ההודי ומעבר המעמד הבינוני לחיק הימין – באמצע שנות השמונים היו למפלגת העם ההודית (BJP) רק שני צירים בפרלמנט, לעומת 404 צירים למפלגת הקונגרס בראשות ראג'יב גנדי. היום המצב הפוך, כאשר BJP בראשות מודי מחזיקה במעל ל-300 מושבים לעומת כחמישים בלבד למפלגת הקונגרס בראשות ראהול גנדי, בנו של ראג'יב.

 

גם לאחר סערה זו, ובזמן שמדינות מוסלמיות כמו אלג'יריה ומצרים כבר אסרו על הטאלאק המשולש בחוק, ההודים לא העזו לגעת באוטונומיה המוסלמית בענייני אישות. אפילו האיסור על טאלאק משולש בבנגלדש ופקיסטן – שכנותיה של הודו – לא הזיז את מפלגת הקונגרס מדעתה בנושא. הציניקנים יאמרו כי שיקולים אלקטורליים הניעו את השמאל בנושא, אבל שיקול זה הוא רק חלק מהסיפור.

בעיניי השמאל ההודי, המוסלמים שייכים לקהילה פצועה שבחרה להישאר בהודו החילונית על פני פקיסטן. לפיכך חובתה של הודו לנהוג ברגישות מרבית בקהילה המוסלמית, ולא לפגוע בשום זכות שהייתה לה בזמן השלטון הבריטי, ולכן החוק החדש בעניין גירושין אותו דחף מודי מהווה בשורה כה גדולה.

המהפך של מודי

לעתים קרובות מושווים ביניהם נרנדרה מודי ודונלד טראמפ כשני מנהיגי ימין חזקים, המטפחים פולחן אישיות ועושים שימוש ברשתות החברתיות כדי לעקוף את העיתונות הממוסדת, אך למעשה מדובר בשני מודלים הפוכים. מודי הוא שמרן שנמצא במשחק הפוליטי במשך עשרות שנים, הוא צמח במפלגה וידע לקבל את מרותה גם כשלא הסכים עמה, וכעת בונה תשתית לשלטון ימני שיפעפע לכל מוסדות המדינה.

תוך קדנציה אחת הביא מודי את הודו למצב בו השמאל רואה במוסדות כמו לשכת החקירות, ועדת הבחירות ואפילו בית המשפט העליון כמוטים ימינה, ובזמן מערכת הבחירות האחרונה, אילץ בית המשפט העליון את ראהול גנדי להתנצל על ייחוס אמירה שלו בגנות מודי לבית המשפט, וחיסל למעשה את הקמפיין של מפלגת הקונגרס. גם בחוק הטאלאק נתן בית המשפט למודי רוח גבית ואף שיבח אותו. אפילו משרד החוץ שהיה בעבר מבצר השמאל, הפנים את הכללים החדשים והוא מאפשר למודי לקדם את המדיניות שלו, שהפכה לנושא פופולארי בתקשורת ובמחקר.

רה"מ נתניהו באירוע בהשתתפות ר"מ הודו מודי ויוצאי קהילת הודו בי…

ראש הממשלה, אלה הם יהודי הודו. הם אוהבים את הודו, הם אוהבים את ישראל, הם אוהבים את הידידות בינינו.אנחנו פה במפגש היסטורי, ביקורך הוא מפגש בין שני עמים עתיקים שתופסים את העתיד.היתה תקופה לפני מספר עשורים שבה השותפות הטבעית בינינו היתה קפואה.היתה אישה צעירה, ציפורה מאיר, צעירה יהודיה בקוצ'ין. לפני 50 שנה, ממש לפני מלחמת ששת הימים, היא כתבה חיבור שבה היא הביעה את רצונה העז לראות שותפות בין הודו לישראל.היא זכתה בפרס על החיבור הזה. אך שאיפתה לא התממשה. ציפורה מאיר, כמו רבים אחרים, באה לישראל, הקימה פה בית, תרמה לחיינו, אך היא שמרה על אהבתה למסורות ולתפילות של יהודי הודו והמשיכה לקוות שיבוא יום שבו יקימו הודו וישראל את השותפות הזאת ואת הידידות הזאת.ציפורה ובעלה ששון נמצאים כאן היום. היום הזה הגיע. היום הזה הוא היום.ראש הממשלה מודי ואני החלטנו על תכנית מקיפה שתעלה את השותפות בינינו ואת הידידות שלנו לגבהים חדשים. אך אנו זוכרים תמיד שקיים בינינו גשר אנושי – אתם. אנו מעריכים אתכם, אנו מכבדים אתכם, אנו אוהבים אתכם.לפני 70 שנה, המדינות שלנו קיבלו עצמאות. ישראל קיבלה עצמאות והודו קיבלה עצמאות. מדינותינו עלו וצמחו ושגשגו וכעת הן נפגשות.החלטנו לשתף פעולה בתחומים רבים, אך דבר אחד מבטיח באמת את העתיד, וראש הממשלה מודי מדבר על כך כל הזמן. מדובר בדור הצעיר, הצעירים בהודו והצעירים בישראל.סטודנטים הודים באים לכאן, זה מחמיא לנו מאוד. צעירים ישראלים נוסעים לשם. אך יש משהו שברצוננו להגשים: היום כאשר ישראלים נוסעים להודו, הם נוסעים כתרמילאים והם מטיילים במה שנקרא שביל החומוס. קיימים שם שלטים בעברית, שומעים אנשים מדברים בעברית. אני רוצה לראות הודים צעירים שיבואו לפה כתרמילאים ויטיילו על שביל הקארי.איני רוצה שיבואו הרבה מטיילים, רק אחוזים שווים.אנו בונים את העתיד הזה בינינו ביחד, העתיד בין שתי הדמוקטרטיות המצויינות שלנו, בין שני העמים העתיקים שמאמינים בעתיד. מדובר בשותפות מהשמים אך היא מתרחשת ממש עכשיו, כאן על הקרקע, היום.ברוך בואך ראש הממשלה מודי, ידידי הטוב. ברוך הבא לישראל.וידאו: רועי אברהם, לע"מסאונד: דור לרנטל, לע"מ

Posted by ‎ראש ממשלת ישראל‎ on Wednesday, July 5, 2017

אין במודי גחמנות, אין סביבו שערוריות של שחיתות ונפוטיזם שכה אפיינו את מפלגת הקונגרס, והוא נדיב כלפי שותפים פוליטיים פוטנציאליים ונערץ במפלגתו שלו. לכן מודי הוא גיבור המעמד הבינוני ההודי שהתגייס סביבו בבחירות האחרונות והעניק לו ניצחון שלא נצפה בשום סקר.

הפללת הסדרי האישות ששררו בקהילה המוסלמית ההודית בחסות שלטון הקונגרס הם הביטוי המובהק ביותר לשינוי שהודו עוברת. אם נוסיף לכך את שינוי שמן המוסלמי של ערים לטובת שמות הינדואים, ביטול חגים ופסטיבלים המוקירים את השלטון המוסלמי מן העבר, מדיניות תקיפה של גירוש פליטים מוסלמים חזרה לבנגלדש והענקת עדיפות למהגרים הינדואים, ביתור אזור המריבה בקשמיר וביטול מהאוטונומיה ממנה נהנים הקשמירים, וכמובן שינוי מערך הבריתות של הודו בזירה הבינלאומית – נראה שהשינוי שהביא איתו מודי הוא עמוק, מוסדי וקשה להיפוך.

במהלך הארוך שהביא להפללת הגירושים המידיים, ובצעדים נוספים שמודי עושה כדי לשנות את דמותה של הודו, מצליח מודי להיות בו בזמן המקטב והמאחה, התגרן השש אלי קרב ושחקן השחמט קר הרוח, הפוליטיקאי העממי נטול ההשכלה היוקרתית והנביא של הודו החדשה, הנדיבה והבטוחה בעוצמתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. הסיפוח של קשמיר יכול להגמר במלחמה אטומית, יש גל של מנהיגים פסיכים בכל העולם

    1. יכול, אבל לא סביר
      היה כבר כמה משברים שם ומלחמות ולא היה שימוש בגרעין בכלל מה שהוכיח ששני מדינת גרעיניות יכולות להילחם ללא שימוש באטום

    2. גם אם הפקיסטנים ישמידו 10 ערים הודיות בפצצות אטום עדיין יהיו מאות מיליוני הודים שבכלל לא ידעו שפקיסטן קיימת.

    3. עלי עבדו איפה אתה חי? כל ההודים מכירים את פקיסטן ומדאגים ממנה

  2. פעם היה אינטרנציונל קומוניסטי. היום יש אינטרנציונל לאומי. תם לא מבינים שהלאומיות של אחרים באה על חשבונכם? הם אמנם סולחים לכם על שלכם, אבל רק בגלל שהם יודעים שבסוף שלהם תנצח.

  3. תמיד שמח לקרוא את לב ארן והזויות המרעננות שמביא במאמריו

    1. תודה על הכתבה המענינת.
      עידן חדש של מנהיגים שלא מתנצלים ועושים את מה שברור לכולם שיש לעשות

    2. תודה ללב ארן על מאמרים בהירים ומדוייקים.
      מנהיגים פסיכים או אמיצים? ימים יגידו…

  4. להיסתכל על העולם בהישתאות ובהלם. זה של היום. הם כולם מחוברים לפריזמת הגלובליזם המועדון האקסלוסיבי הזה. הגלובליזם מאמין בעצמו בכוחו. הבין מה יש לו ביד כוח עצום בטרוף שזה ההיטק .הבין שהוא יכול באמצעותו להישתלט על העולם כולו. והביא עידן חדש שמולו רומא וכיבושיה הפכו לשיטות פרמיטיביות.זה כבר לא בוטס און דה גראונד נוסח של פעם . אלא חיילים אפורים מעולם ההיטק או סתם המון אנשים. והכל כדי לשווק מכונה אדירה בטרוף שמחוברת לרשת קורי עכביש ענקית. זה למעשה החלפת המהנדס הראשי -הלא הוא אלוהי צבאות ישראל. בבשר ודם ובאיי איי מה שניקרא בינה מלאכותית. ואליטוינו השוטות גם רוצות בשיטיון הזה. שהרי מלא ביפנים גם רוחות שיטיון הבל הבלים ואלילות אנסופית. שכחו מוצאם מבואותיהם. גם אותנו יכניסו לחגיגה. גם מודי נימצא ביפנים גם ארופה רוסיה סין והעולם הערבי כולו. הרי זו הקרן של הנביא דניאל שמיתגרה באלוהים. שאומרת לו העולם שלי לא שלך אני אהנדס אני אברא אני אחייה ואני אמית. אני אשנה אני אהפוך . להיסתכל על זה מהצד בהלם והישתוממות. לא היה כדבר הזה מעולם, הצלחה כזו עצומה. הם הרי שולטים בכל היבשות חצו מיגבלות. זה ניכתב ברוח מיקדם. תופעה כל כך מדהימה. הביאו את עידן המכונה. גם אצלנו שם למעלה כולם במכונה. מזמרים מקלסים במחולות למינהם. נורא מדהים מבהיל מבעית. חחחח.

    1. הפוך גוטה הפוך
      מה שקורה היום בעולם הוא שאחרי מאה שנה של שלטון הפרוגרסיבים\סוציאליסטים\פאשיסטים\קומוניסטים – או בקיצור השמאל לגוניו ומימוש החלומות הפרועים שלהם העולם חוזר לליברליזם קלאסי – שמרנות ולאומיות טבעית על בסיס עבר משותף דת משותפת וכד'
      כן יש הרבה סיכונים לחופש מצד הטכנולוגיה ולשלטון טוטאליטרי באמצעות טכנולוגיה (ע"ע סין) וכן יש אתגרים רבים כמו תיקון מעמד המשפחה במערב והגדלת הילודה
      אבל הכיוון בסך הכל חיובי

  5. אכן מודי מחולל פלאים ומראה כיצד צריך ימין אמתי לנהוג והלוואי כך על נתניהו שהוא היפוכו שמאל המתחזה לימין. אבל, עם הלאומנות ההודית יש גם בעיות קשות, הממשלה ההודית מתנכרת למיעוטים הנוצרים במדינה, לא רק למוסלמים, מיעוטים נוצרים אלה אינם אנטי הודים, ההפך, נאמנותם לאתוס ההודי אינה מוטלת בספק, אבל הלאומנית ההינדית תובעת מחירים יקרים מהמיעוטים השונים גם אלה שידיהם נקיות. ועל כך גם תבוא ההיסטוריה חשבון עם מודי, למרות גדולתו הלאומית – בבחינת טראמפ ההודי ואולי הרבה מעבר לכך.

  6. על פי האיסלאם ניתן להתגרש מאותה אישה באמירת את מגורשת פעם אחת בלבד עד שלוש פעמים במהלך החיים. לאחר שלוש פעמים הגירושין הם גירושין מוחלטים בטאבו כלומר שלגבר המגרש לא ניתן יותר להתחתן עם אותה אישה. נשים מוסלמיות רבות שגורשו בעת מריבה עם הבעל מחכות שהבעל ירגע ויתחתן אתן מחדש. אך אם הגבר המוסלמי הכריז "את מגורשת" שלוש פעמים הוא ניצל את הזכות שלו לגרש את אותה אישה שלוש פעמים כבר במשפט אחד. מה שהופך את הגירושים האלה לסופיים ובלתי ניתנים לחזרה על פיה השריעה המוסלמית.