המטרה – טראמפ: כך ניסה ג'יימס קומי להפליל את הנשיא

דו"ח משרד המשפטים חושף כי ראש ה-FBI לשעבר טמן לנשיא מלכודת בניסיון לגרום לו להודות בקשרים חשודים עם רוסיה, למרות שטען בפניו כי אינו תחת חקירה

דונלד טראמפ וג'יימס קומי | ויקיפדיה

המטרה כל העת הייתה דונלד טראמפ. כל הרעיון מאחורי החקירה בעניין רוסיה היה לבנות תיק נגד טראמפ, בתקווה שזה מה שיסלק אותו מהבית הלבן או לפחות יפגע בסיכויו להיבחר מחדש בשנת 2020. סוג האישום היה פחות משנה מהמטרה העיקרית: העמדה לדין פלילי או הדחה. בהתאם לנרטיב שהופץ על קנוניה, השגת מטרות אלו חייבה להראות את שיתוף הפעולה לכאורה בין קמפיין הבחירות של טראמפ לרוסיה ואת השליטה כביכול שיש לקרמלין על הנשיא.

זהו הלקח העיקרי מהדו"ח המדהים שפרסם המפקח הכללי במשרד המשפטים בנוגע להתנהלותו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי בכל הקשור לחקירה הרוסית. ואולי בעצם הוא לא כל כך מדהים, כי ממש במקרה התיאוריה לפיה טראמפ היה על הכוונת של ה-FBI כל הזמן הזה, היא בדיוק הרעיון שאני מציג בספרי החדש שראה אור לאחרונה. הדו"ח החדש של משרד המשפטים מאשר את התיאוריה, לשמחתי הקטנה כמחבר הספר ולדאגתי הגדולה עבור המדינה.

אך זהו אישור חלקי בלבד, מכיוון שמטרתו של הדו"ח לא הייתה לחשוף את כל האמת על חקירת טראמפ ורוסיה אלא כאמור לבחון את התנהלות ראש הבולשת לשעבר באיסוף ועיבוד המידע בתזכירים שערך ופירטו את ההתקשרות מול הנשיא טראמפ. מבחינה זו, הדו"ח החדש מזעזע.

מכיוון שיש מספיק הסחות דעת בעניין, אני שם את כל אלה בצד כרגע, יחד עם ההחלטה המצערת של קומי לפתוח בסדרת ציוצים תמוהה בדיוק עם פרסום הדו"ח. החדשות העיקריות מן הדו"ח עוסקות במפגש בין קומי לטראמפ שנערך ב-6 בינואר 2017, בו ראש הבולשת דאז היה אמור לתדרך את הנשיא הנבחר בטרם נכנס לתפקידו. ההכנות המדוקדקות שערכו קומי וצוותו לקראת הפגישה מראות כי הם התייחסו אליה לא כתדריך אלא כהזדמנות פז לאיסוף ראיות לחקירה נגד טראמפ, על אף כי קומי ציין בפני טראמפ באותו מעמד כי הוא אינו תחת חקירה, כנראה כדי לפתות אותו לדבר.

ביום המפגש, שנערך למחרת פגישה בין קומי לנשיא אובמה בנושא החקירה הרוסית, התוכנית הייתה להטיח בטראמפ את עובדת קיומו של "מסמך סטיל" – אותה טענה בלתי מבוססת לפיה הנשיא הנבחר בילה עם פרוצות במלון במוסקבה בשנת 2013 ותועד על ידי המודיעין הרוסי – ולבדוק את תגובתו לעניין, וכל זאת בפגישה בה קומי הצהיר בפני טראמפ במפורש כי אינו תחת חקירה.

זה לא היה תדריך, זו הייתה חקירה של ממש: לגרום לחשוד להרגיש בנוח ואז לנסות לטלטל אותו עם מידע חדש בתקווה שיפלוט אולי הודאה באשמה או הצהרה מחשידה אחרת. כל מקרה כזה מהווה ניצחון לחוקר, ובפגישה ההיא קומי בהחלט שיחק את תפקיד החוקר. המלכודת הייתה מתוכננת וגם מה שהגיע לאחריה, כאשר קומי העלה על הכתב את הדברים שנאמרו מיד בתום הפגישה, כשהזיכרון עוד טרי.

זו גם טכניקה מוכרת של חוקרים ותיקים: לתעד הכל כדי לחשק את החשוד מכל הכיוונים. ברגע שישנה גרסה כתובה של הדברים, החשוד יתקשה להמציא בהמשך סיפור חדש לאחר שהואשם וכאשר הוא יודע שהראיות נמצאות בידי התביעה. לאנשים ישרים יש רק גרסה אחת ולכן עבור החוקר הצהרה סותרת כזו משמשת למעשה כהודאה, ומארבים כמו זה שנעשה לטראמפ עובדים כל כך טוב.

זיכרון גורלי

אך יש כאן גם הסתייגויות כמובן. אסטרטגיית המארב עובדת רק אם החשוד אכן אשם, ואם החשוד נותן הצהרה אחרת אותה לא ניתן להפריך, הרי שלחוקר אין שום קייס. כאשר אנו קוראים שוב את התזכיר שחיבר קומי לאחר הפגישה הראשונה עם טראמפ, רואים בדיוק איך התוכנית של החוקר יצאה לפועל עם ההטחה המפתיעה של קומי והתגובה המיידית של טראמפ:

אמרתי שלרוסים יש לכאורה קלטות שכוללות אותו יחד עם יצאניות במלון קרלטון במוסקבה בסביבות שנת 2013. הוא העיר: "לא היו יצאניות, מעולם לא היו יצאניות", ואז אמר משהו בסגנון שהוא לא סוג הגבר שצרך "להגיע לשם" וצחק (הבנתי הייתה שהוא מתכוון לכך שהוא לא צריך לשלם על סקס). הוא אמר "2013" לעצמו, כאילו מנסה להיזכר בתקופת הזמן, אך לא הוסיף דבר. הוא אמר שתמיד העריך שכל חדר מלון הוא שוהה נמצא תחת מעקב כלשהוא"

כעת כאשר אנו מבינים מה קומי ניסה לעשות, התזכיר הזה כבר לא מרומז. הנשיא הנבחר הודה רק שיצאניות לא היו מעורבות, ולא פסל את האפשרות שאירוע כזה יכול להתרחש. קומי כמובן הקפיד לכלול את ההרהור בקול של טראמפ לגבי השנה כאילו כדי לרמוז: אדם רגיל היה אומר שזה לא קרה, אבל עבור טראמפ מדובר כנראה בדבר שבשגרה והדחף הראשוני שלו היה למקם אותו במסגרת זמן. אם חקירת ה-FBI הייתה מעלה אימות כלשהו לסיפור הקלטות הרוסיות, דבריו של קומי היו מספקים עדות מסייעת לגבי הצהרת טראמפ וצורת החשיבה שלו. יתכן כי המזכר היה יכול לשמש אף כראיה במשפט על ידי התביעה בתור "זיכרון מתועד".

וזה בדיוק היה ההסבר של קומי בחודש יוני 2017, כאשר התגלה דבר קיומם של התזכירים והוא טען שחיבר אותם כ"זיכרון מתועד (recollection recorded) של השיחה עם טראמפ". עבור מי שאינו בקיא בשיח המשפטי היה זה משפט חסר משמעות אבל עבור המתמצאים בתחום כמוני הייתה כאן נורת אזהרה, שכן "זיכרון מתועד" אינו סתם מונח אלא חלק מחוקי הראיות הפדרליים.

מרבית ההצהרות הניתנות מחוץ לבית המשפט נחשבות כלא יותר מעדות שמיעה לא קבילה, אך בנסיבות מסוימות "זיכרון מתועד" יכול להיות יוצא מן הכלל הזה. כדי להיחשב כעדות קבילה התיעוד צריך להיעשות בזמן בו האירוע עדיין טרי בזיכרון העד, ומשקף באופן מדויק את ידיעותיו. ולכן אם אתה משפטן מנוסה כמו ג'יימס קומי אתה מעלה על הכתב את רשמיך מיד לאחר השיחה, אולי אפילו ברכב הנוסע לפגישה עם שאר החוקרים כדי לדווח על ההתקדמות, למרות שזה עתה סיפרת לחשוד העיקרי שהוא אינו תחת חקירה כלל.

הודות לדו"ח משרד המשפטים אנו כעת יודעים את רוב הפרטים המטרידים לגבי התנהלותו של קומי וה-FBI אך כפי שכתבתי בספרי, האמת הבסיסית הייתה ידועה זה זמן רב: ממשל אובמה פתח בחקירה נגד הנשיא טראמפ במטרה לחבל בנשיאותו.


אנדרו מקארתי הוא משפטן ופובליציסט, בעבר שימש כעוזר לתובע הכללי של מדינת ניו-יורק. הטור התפרסם לראשונה באתר ‘נשיונל רוויו‘.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. מני נפתלי שירת בשב"כ ועף משם בגלל התנהגות אלימה ובגלל שאביו דקר את אדם בסכין. אבל פתאום השב"כ, בראשות דיסקין איש השמאל, העביר את מני לתפקיד מנהל הבית של ראש הממשלה. כבר בתחילת ההאשמות נגד שרה נתניהו היה למני נפתלי, שלא ממש שוחה בכסף, צוות גדול של עורכי דין ויועץ תקשורת צמוד. מי מימן את זה?
    עורכת הדין שלו נעמי לנדאו טענה שכל החקירות נגד נתניהו התחילו ממני נפתלי. הוא אשר יזם את הפנייה למשטרה בחקירות 1000, 2000, 3000, 4000. כנראה שהבטיחו לו בשב"כ לסגור את החובות של אביו בשוק האפור – בתמורה לפרובוקציות בבית ראש הממשלה, למשל ניפוח מכוון של ההוצאות בבית ראש הממשלה כדי שאפשר יהיה להאשים את משפחת נתניהו בבזבזנות (ובאמת, מני זרק לפח אוכל שהכינה המבשלת והזמין חמגשיות אוכל ממסעדות בטענה שהאוכל לא הוכן). מני גם שפך מים בפרוזדור כדי לגרום לשרה להתרגז ואז תיעד את תגובתה הנרגזת.
    לכן הוא יצא נקי מכל חקירות המשטרה ואפילו קיבל מעמד של עד מדינה. אדם שצילם והקליט את המתרחש בבית ראש הממשלה היה צריך להישלח לכלא על בגידה אבל מני יצא נקי (כמו שאבישי רביב יצא נקי). אפילו לא עצרו אותו בעקבות שתי תלונות על הטרדה מינית – כמו שעוצרים כל חשוד בעבירה כזאת, והתעלמו מהשקר שלו לגבי סיבת התפטרותו מתפקיד אב הבית בבית ראש הממשלה: פעם אחת העיד בשבועה בבית המשפט כי עזב בגלל שרצה לתמוך באביו שהיה מסובך במשפט פלילי ופעם שנייה העיד שהסיבה היא שרה נתניהו.
    מסקנה: מני נפתלי היה שתול של השמאל בבית ראש הממשלה.

    1. החסינות שמני נפתלי קיבל מעוררת שאלות קשות. המשטרה, התקשורת והפרקליטות כולם התאחדו על מנת להגן על מי שניהל את ההזמנות והיה חתום עליהן, כשבסופו של דבר הכל הסתכם במילה שלו מול מילה של אשת ראש הממשלה. כל העדות שלו הסתכמה ב"היא אמרה לי" בלי שום הוכחות. מעבר לזאת כל ההחלטות של מתי וכמה להזמין היו כפופות כביכול לתקנות של פקידים שלא עוגנו בשום חוק. הזוי ומפחיד שעל דברים כאלו בונים תיקים פליליים במדינה שאמורה להיות דמוקרטית ומתוקנת רק כדי להחליף שלטון נבחר.
      כמובן שאחרי כל זה ניסו לתפור מכרז על מנת לקדם את הפקידונת המצטיינת שכיכבה בתפירת התיקים לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה וסירבו לפרסם את הפרטים שלו…

    2. אצלנו היסטוריה של קנוניות השמאל נגד הימין מלווה אותנו עוד מלפני קום המדינה:
      1. רצח ארלוזורוב והטלת האשמה על הרוויזיוניסטים שינתה את מאזן הכוחות
      בקונגרס הציוני ובמאבק על תמיכת הישוב בשמאל
      2. עלילת טבח דיר יאסין שלא היה ולא נברא. מה שהפך לנרטיב שסייע ליצור לראשונה אצל
      הערבים את תודעת "הלאומיות הפלסטינית" שמאז זוכה לטיפוח בקרב השמאל
      3. פרשת רצח רבין והטלת אשמה קולקטיבית בכל מחנה הימין מי שהעז להשמיע קול מחאה או
      אפילו ספק בנרטיב דוכא עד עפר מאז ועד היום 25 ש' אחרי…
      מנגד, כל המעורבים בפרשה מצד הממסד זכו לצ'ופרים:
      ראש השב"כ כרמי גילון מונה לשגריר ישראל בדנמרק, סוכן השב"כ אבישי רביב כאמור יצא נקי,
      חזי כאלו מי שהיה מפעילו של אבישי רביב בשב"כ, זכה בתואר ראשון במדעי המדינה של
      אוניברסיטת חיפה, אותו קיבל במסגרת לימודים בתוכנית החד-שנתית של המכללה לביטחון
      לאומי. תואר ראשון בתום שנת לימודים 1! במקום 3 שנות לימוד כנדרש… התמנה לסמנכ"ל
      קופ"ח כללית. והופ! ב-2008 "דרישות התפקיד שונו" והוא מונה למנכ"ל בנק ישראל. לא פחות.
      עם השכלה של שנה 1 במדעי המדינה… יורם רובין מאבטחו של רבין קודם והפך לראש מחלקת
      האבטחה בשב"כ …
      4. סירוב עיקש מצד הפרקליטות לפתוח בחקירת התנהלות עבריינית לכאורה מצד אשכנזי בפרשת הרפז, וכמי שחשף סודות מדינה כדי ללחוץ על רונן ברגמן שלא יפרסם ספר שכתב על מעלליו …
      5. סירוב לחקור התנהלות עבריינית מצד הניצב לשעבר סגלוביץ' והיום ח"כ וכן המפכ"ל לשעבר דודי כהן, שהדליפו לאשכנזי ותדרכו אותו מה לומר בחקירתו במשטרה… הכול מתועד ומוקלט בקלטות צה"ליות המצויות בידי הפרקליטות
      6. גרירת רגליים בהחלטה לפתוח בחקירת פרשת "המימד החמישי" תחת ראשותו של בני גנץ , והתנהלות צמרת המשטרה בתקופת אלשיך כמפכ"ל בפרשה
      7. שתיקת הפרקליטות והתקשורת נוכח התנהלות בעייתית של יאיר לפיד כמי שמסר עדות שכולה שקר בעניין מילצ'ן,
      8. שתיקת המערכת המשפטית בפרשת התנהלות עבריינית של חוקרי המשטרה מול שלמה פילבר, ניר חפץ, אלוביץ' כדי שיסכימו לשמש עדי מדינה נגד נתניהו
      9. התנהלות "בעייתית" של שי ניצן כפרקליט הראשי בשורה של פרשות ובין היתר כמי שהחזיק בקלטות (החושפות התנהלות פלילית לכאורה מצד אשכנזי כרמטכ"ל, מנדלבליט כפצ"ר, סגלוביץ' ודודי כהן כניצב וכמפכ"ל) כדי להחזיק במנופי כוח בפוליטיקה . אגב החקירה בפרשת הרפז נסגרה מה שאומר שצו איסור פירסום הקלטות הוא "בעייתי" ומעורר חשד כבד שלמערכת יש מה להסתיר
      10. תפירת תיקים סידרתית בידי המשטרה והפרקליטות נגד נתניהו תוך התערבות בבחירות ותוך מפגשים עם עיתונאי החצר והדלפת חומרי חקירה. התנהלות המהווה עבירה פלילית בפני עצמה

  2. החלף "טראמפ" ב"נתניהו" וקנל את ישראל כאן ועכשיו.
    פשוט מבהיל. מבהיל ומבחיל.

    1. זה אכן מבחיל ולכן צריך לעשות הכל על מנת לנקות את המערכת מהנורמה הזאת…

  3. מסכן טראמפ
    סתם נטפלים אליו
    נשמה טובה שכמותו
    טוב שהכתבה הזאת מופיעה כל יום בגוגל…

    1. תוך שישה חודשים מהיום כנופיית המהפכנים הבוגדים קומי/סטרוק/פייג/מקייב/הזוג אור יועמדו לדין (חלקם יהפכו לעדי מדינה) אחריהם (לפני בחירות 2020) יובאו לדין הבוגדים קלאפר/ברנן/רייס/הילרי קלינטון ואחרים ולבסוף ראש הנחש, משיח האופל האיסלמו/שמאלני, חוסיין אובמה יחקר ויועמד למשפט!

      לשמאל בכול העולם המערבי, מחכות שנים (רבות) קשות מאד