דמעות התנין של התקשורת הישראלית

מקרה כמו זה של גיא פלג, בו עיתונאי אינו מדווח אמת אך זוכה לגיבוי מוחלט מעמיתיו, פוגע עוד יותר באמון הציבור בתקשורת שגם ככה נמצא בשפל

היכן האומץ הגדול? כתב חדשות 12 גיא פלג | צילום מסך

שוב סערה בביצת התקשורת הישראלית. הפעם עומדים במוקד ראש הממשלה נתניהו וכתב חדשות 12 גיא פלג, לאחר שהאחרון הביא סדרת פרסומים המציגים את ראש הממשלה באור שלילי, ותגובתו החריפה של נתניהו שאף יצא בקריאה להחרים את ערוץ 'קשת'. דיווחים שונים סיפרו על אבטחה שהוצמדה לפלג בשל איומים, למרות שכפי שחשף אמש עקיבא ביגמן, במשטרה אומרים כי לא התקבלה תלונה בעניין.

כמעט כרגיל, גם במקרה הזה הסערה התורנית מסיטה את הדיון מהנקודה החשובה באמת: הדיווחים השגויים אותם הציג פלג בכותרות המהדורות, המתבססים על ציטוטים שגויים וחלקיים. כך היה במקרה בו ציטט פלג את שלמה פילבר כמי שאמר לגבי המיזוג בין בזק ליס: “ברור לי שהמיזוג הזה הוא אסון לאומי”, אך כבר למחרת בערב פלג מיהר להתייצב שוב מול המצלמות והודה כי הציטוט לא היה מדויק כאשר למעשה פילבר אמר: “זה לא שמישהו אמר שהעניין הזה אסון לאומי".

כך קרה גם בעדות החלקית מאוד של גלעד ארדן ברשות לניירות ערך לגבי הרפורמות בשוק התקשרות בתקופתו כשר אותה הביא פלג, כך קרה גם בסיפור מילצ'ן והמסוק עליו דיווח כסנסציה שהייתה רחוקה מן האמת, וכך קרה עם שלל אי-דיוקים אחרים שהוצגו לצופה כדבר אחד אך התבררו לבסוף כמשהו אחר לגמרי.

פעם אחר פעם נתפס פלג בדיווחים חלקיים ומוטים, אך במקום להתנצל כראוי ולפרסם הבהרה לדברים החמורים, הוא מאמץ את הדפוס הקבוע של איש תקשורת המזוהה עם השמאל: קודם הצת מדורה, אחר כך הצג את עצמך כקורבן, ועל הדרך תזכה לגיבוי כמעט מוחלט מעמיתיך שלמעשה מעודדים את המשך ההתנהלות הרשלנית שלך כעיתונאי.

אין אמונה

גיא פלג החל את דרכו העיתונאית בשלהי שנות התשעים. החל משנת 1995, עת הצטרף לרשות השידור ובהמשך עבר לערוץ 2, הוא מופיע באופן קבוע על מסכי הטלוויזיה ובשנים האחרונות אף מגיש תוכנית רדיו אישית מספר פעמים בשבוע. במילים אחרות, במשך כמעט רבע מאה גיא פלג משמיע את דעתו בחשיפה רחבה בתקשורת מדי יום, מקושר במקומות הנכונים וזוכה למעמד מקצועי מכובד. לאור זאת, הטענה שמישהו מנסה להשתיק אותו נשמעת מגוחכת במיוחד.

גם הכתרים שקשרו לפלג עמיתיו בתקשורת על ה”אומץ” שהפגין נשמעים משעשעים להפליא. היכן האומץ הגדול בישיבה באולפן והקראה מן הדף של תמלילים אותם קיבלת בהדלפה ספק-חוקית? איזה עוז רוח נשגב יש בהשמעת אותה דעה בדיוק בה מחזיק כמעט כל מי שנמצא בסביבתך החברתית והמקצועית? ואם הוא כל כך אמיץ, איך זה שעיתונאי המביע ביקורת על כל דבר ועניין אינו מסוגל לספוג בעצמו אפילו בדל של ביקורת על עבודתו?

אותה סולידריות מרגשת לא נרשמה כאשר עיתונאים מימין ספגו גידופים מאנשי ציבור או איומים שונים, הותקפו בשל אמירות שנויות במחלוקת או עמדו בסכנת פיטורים, סבלו מחרם של עמיתים או הושעו מעבודתם בגלל שהעזו להשמיע דעה אחרת, וכלי תקשורת בהם עבדו ניצבו בפני איום סגירה. בכל המקרים האלה לא צפינו בנאומים מרגשים ב'אולפן שישי' או קראנו טורי דעה קורעי לב ב'ידיעות אחרונות' על מות התקשורת החופשית, כי עבור עיתונאי ישראל נראה שחופש הביטוי עובד בכיוון אחד בלבד.

על פי מדד הדמוקרטיה של 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' שמתפרסם מדי שנה, אמון הציבור בתקשורת הישראלית עומד על כ-33 אחוזים בקרב הציבור היהודי, וכ-18 אחוזים בלבד בקרב ערבים. יש לשפל הזה סיבות רבות כמו הטיה פוליטית ברורה והשתקת קולות אחרים במשך שנים, אך המסקנה ממנו היא אחת: הישראלים לא מאמינים יותר לתקשורת, ומקרה כמו זה של פלג בו עיתונאי אינו מדווח אמת אך מוצג כקדוש מעונה על ידי חבריו ודאי לא עוזר לשקם את האמון. לכן אם העיתונאים רוצים לחפש אשמים במצב הזה, ראוי שיבדקו קודם כל את עצמם.

בסופו של דבר, ההתגייסות הכמעט גורפת של אנשי תקשורת לצדו של פלג מוכיחה שוב דווקא את אחת הטענות המרכזיות שנשמעו נגדם במשך שנים ארוכות: הברנז’ה התקשורתית בישראל, שאוהבת להתהדר בפלורליזם וריבוי דעות, היא למעשה עדר כבשים הפועה כולו יחדיו בקול חד-גוני ומשעמם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. איפה היו כל הגיבורים
    כשהכנסת עמדה לסגור עיתון.
    לא יאומן.

  2. ובכל זאת, גם אם יש פה ושם אי דיוקים בציטוטים (ולא דעות!!)של פלג, מה לגבי עיקר הדברים? ומה כל זה קשור לימין ושמאל או לכל תחלואי והטיית התקשורת?

    1. בוא נסביר לך קצת איך עובד גיא פלג והוא ממש לא לבד. גיא פלג בדרך כלל לא ישקר, זה פשוט מידי. הוא יביא חצאי אמיתות – לא פחות גרוע משקר. דוגמה, לאו דווקא האחרונה: לפני כמה שבועות (הבחירות מתקרבות וצריך לטפטף) פרסם גיא פלג מתוך תמלילי חקירת נתניהו בתיק 1000. קוראים שם איך החוקרים מאשימים את נתניהו בקידום "חוק מילצ'ן", נתניהו מכחיש ואז החוקרים מטיחים בו שזו עדותו של מילצ'ן עצמו. עד כאן הדיווח מפלג. שומעים את זה ומשתכנעים (כמוך).

      מה חסר – העדות האמיתית של מילצ'ן שהעיד שדווקא יאיר לפיד נפגש עם מילצ'ן וניסה (אך לא הצליח) לקדם את החוק.
      מה עוד – שחוק מילצ'ן "המקורי" נחקק בכלל בימיו של אולמרט. כאן מדובר רק על הארכת התוקף. כל זה משנה מאוד את הרושם לא?

    2. כל הקמפיין התקשורתי הזה כאילו נתניהו מושחת לא באמת נועד להיאבק בשחיתות, לגלות את האמת או לעשות צדק אלא יש לו מטרה אחת בלבד: לנטרל את נתניהו, בתקווה שהימין יתרסק והשמאל ישתלט על המדינה כי השמאל לא מצליח לזכות בשלטון בדרך דמוקרטית. התוצאה העתידית של החקירות וההאשמות נגד נתניהו לא חשובה לשמאל בכלל – חשוב לו רק להעיף את נתניהו מהזירה עכשיו, כדי להשיג את השלטון עכשיו. אם השמאל יצליח במזימה הזאת – אף ראש ממשלה אחר מהימין לא יצליח למשול, כי הוא תמיד יהיה מאוים שלא לחרוג ממדיניות שהשמאל יאשר לו ושלא להיאבק בחונטה ששולטת כאן מאחורי הקלעים באופן אנטי-דמוקרטי. הרי תמיד אפשר למצוא משהו על כל אחד ולנפח את זה וגם אם לא מוצאים – אפשר להמציא. ועד שמתבררת האמת – החיסול בוצע. קודם תופרים תיקים מצוצים מהאצבע ואחר כך טוענים ש"המושחת" לא יכול להמשיך בתפקיד.

  3. חייבים לפרק את המאפיה השמאלנית ולסגור את התאגיד המיותר!!

    דבר ראשון שממשלת הימין צקריכה לעשות עם היבחרה!!

  4. שפטל לא בחל בביקורת: "פלג בעל ותק של 20 שנה בכלבלבות חצר של הפרקליטות" הגיב:

    שפטל לא בחל בביקורת: "פלג בעל ותק של 20 שנה בכלבלבות חצר של הפרקליטות"

    יורם שפטל שוחח עם המאזין, שביקר את הדיווחים מפי גיא פלג בפרשות כמו רצח תאיר ראדה ז"ל וחקירות בנימין נתניהו. בהמשך שפטל הצטרף לדברי הביקורת וחשף מקרה מן העבר: "מי שהופיע מולי בתקשורת בסוגיה הזו בשם הפרקליטות היה גיא פלג, כמו שהוא עכשיו עושה בפרשת זדורוב. כך שאנחנו ממש לא צריכים לשים לב למה שיוצא מפיו, כי הוא בפועל דובר הפרקליטות".

    https://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx?ZrqvnVq=HHGDFF&c41t4nzVQ=KL

  5. למה אתם כותביל "אי דיוקים" בדיווח?
    מה שהיה עם הציטוט של פילבר זה לא אי דיוק, זה סילוף.
    סילוף מכוון כדי ליצור רושם הפוך ממה שעולה מהציטוט המקורי.
    זה סילוף זדוני.

  6. הסמול טובל ושרץ בידו - או שמא השרץ טובל וסמולני בידו הגיב:

    תגוביות:

    גבאי צבר במהלך כ-5 שנים שכיהן כמנכ"ל בזק, הון כולל בשווי 52 מיליון ש"ח

    אבי גבאי, מנכ"ל בזק, התפטר באופן מפתיע מתפקידו, זאת לאחר כהונה בת 6 שנים מנכ"ל בזק אבי גבאי פורש באופן מפתיע לאחר 5 שנים בתפקיד לפי בדיקת "גלובס", גבאי צבר במהלך השנים שכיהן כמנכ"ל בזק (2007 עד כה), הון כולל בשווי מינימלי של 52 מיליון שקל – הון די מכובד עבור תקופה של חמש שנים. מי שמרוויח כ-10 מיליון ש"ח לא מתפטר באופן "מפתיע" על ראש הגנב בוער הכובע. אצל ה00מולנים יש קדר של מושחתים. מושחת מחליף מושחת

    ה00מול מושחת עד היסוד

    **************

    המדינה צומחת משגשגת ופורחת הסמול קמל, נובל וגוסס והכל בזכות נתניהו!!!

    עיתונות מעוותת שמטרתה אחת: הסחת דעת הציבור משחיתות הסמול.

    ברק מואשם ע"י אולמרט בקבלת שוחד מכל עסקות הנשק של ישראל. יוק אף מילה. כיצד ברק שהיה איש צבא ועובד מדינה הפך לאוליגרך בן לילה.

    הסמול המושחת מחפה על מושחתיו. שבו בשקט חלאות. אתם מפגינים נגד השחיתות כאשר אתם גדולי המושחתים. כמה צוללות אפשר לקנות ב-20 מיליארד ש"ח שהמדינה מחקה לכם. גנבים.

    הסמולנים שדדו את המדינה. לפי בדיקת "גלובס", גבאי צבר במהלך השנים שכיהן כמנכ"ל בזק (2013-2007), הון כולל בשווי מינימלי של 52 מיליון שקל – הון די מכובד עבור תקופה של חמש שנים. מעל 10 מיליון ₪ בשנה. היתכן??? לקיבוצי הסמול מחקו קרוב ל-20 מיליארד ₪ .כן, כ-20 מיליארד. (20.000.000.000) מה זה מחקו. אזרחי ישראל שילמו במקומם.

    הסמול טובל ושרץ בידו או שמא השרץ טובל וסמולני בידו. היינו הך.

    https://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.4426152

    *******************

    תשקורת של פאק ניוז. שקרים, סילופים, הכפשות והסתה פרועה.

    אתם מעלילי עלילות וצמאי דם. מתגוללים על נתניהו ומשפחתו לא הרף ומזה שנים רבות והסיבה: הוא מתעקש להציג אתכם במערומיכם. את אפסותכם. את עליבותכם. ואת חוסר היושרה הטבוע בכם. תמשיכו להתבזות ולהיות פתטיים. הישראלים השפויים לא הולכים שולל ולא קונים את הרפש שאתם מפזרים. הם לא פרייארים. ה00מול חלש. נרפה וחסר בטחון. לוזרים

    ססמול רדוד.שטוח ופתטי.

  7. היבסקציה גוססת. היבסקציה שהיתה ברוסיה מ- 1917 עד 1921 גרמה לאנטישמיות בכל העולם, העולם חשב שכל יהודי הוא יבסקובץ. הגיב:

    היבסקציה גוססת

    היבסקציה שהייתה ברוסיה מ 1917 עד 1921 גרמה לאנטישמיות בכל העולם, העולם חשב שכל יהודי הוא יבסקובץ.

    בא יהודי אמיתי , ששמו בנימין נתניהו וכל העולם התחיל להבין מי הם היהודים האמתיים.

    כל העולם פתאום רוצה לקשור קשרים עם היהודים. מדינה שכל אחד בה מאושר (לפי סקרים חיצוניים) אין אבטלה, החינוך משתפר.

    תנו ליבסקציה הגוססת לקראת המוות כמה נשימות לנשום עם התיקים 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000 ואנחנו קמים ומתעודדים.

    אנחנו אומרים נתניהו ינהיגנו.

  8. עדיף סיגרים, חמגשיות ושמפניה ולא את האוטובוסים המתפוצצים שהביא עלינו השמאל עם אוסלו הגיב:

    עדיף סיגרים חמגשיות ושמפניה, ולא את האוטובוסים המתפוצצים שהביא עלינו השמאל עם אוסלו

  9. אז יבואו ויאמרו , הנה 5 שנים (בערך) יושבים בתחנות רדיו וTV עיתונאים מהמין. נכון. אך ייקח הרבה מאוד שנים עד שתודעת תקשורת מוטית לשמאל תטוהר מהמוח שלנו. ועם זאת עדיין התקשורת לא מאוזנת. אפשר לראות זאת בפאנלים של הערוצים המובילים 12 ו 13 יושבים עיתונאים מדושנים, המובילים קו אחד, מייררים, מול עמית סגל אחד. למשל.

  10. ומה דעתי האישית, ואיך אני רואה אותם.

    עיתונות ?
    עדיף לקרוא ניר טואלט משומש.
    עיתונאים ?
    שם מקביל לשקרנים וגנבי-דעת.

  11. מפרסמים שקרים בכותרות ענק ומתנצלים למחרת בעמוד האחרון בקטן …..
    אינני מבין ולעולם לא אבין. מה היתרון של עיתנואי על כל אזרח אחר בהבעת דעה.
    עיתונאי איננו חכם יותר. איננו מבין יותר. דעתו תמיד מצויה לכוון מסוים או אישי או כפי שמכתיב לו עורך העיתון או הטלביזיה.
    נשגב מבינתי. לכן לא פלא שאנשים מתעבים את הכתבים והדרשנים למיניהם. אין כאן דעה אובייקטיבית .

  12. ימין שמאל בכלל אין חשיבות לנושא. מנהיג ראש ממשלה חייב להיות תקופה קצובה. השלטון הכוח היכולת לשלוט בסופו של יום משנה את האדם טוב ונקי ככל שיהיה. לכן על ביבי לסיים את תפקידו כראש ממשלה. הוא הפך להיות כוחני, נרקסיסט, שם בסדרי העדיפויות אותו ומשפחתו לפני הכל. ללא קשר לאישום כלשהו מוצדק או לא, עליו לשים את המפתחות וללכת לביתו.

    1. ביבי חייב להתפטר. למה? כי הוא ממש סכנה האיש הזה. מרוב שלא אכפת לו מהמדינה הוא השליך אותנו לתנופה מדינית ללא תקדים. בשביל גלידת פיסטוק בחינם הוא סידר פה כלכלה יציבה שצלחה מפולות עולמיות. ובשביל לשמור על הכיסא שלו הוא עושה הכל כדי לבלום את הגרעין האירני המטורף. לא רוצים מדיניות מבריקה, כלכלה משגשגת וביטחון מוגבר. רוצים פרוטקציה מתחת לשולחן בחסות מפלגת הגנצים-אלשייכים, קשרים בינלאומיים עם מפלגות סוציאליסטיות רקובות, טרור ברחובות ואוטובוסים מתפוצצים. מה תעשו לנו?