מנהיגי הימין, קחו אחריות על הגירעון

דווקא בתקופת בחירות, במקום להגדיל את ההוצאות בצעדים פופוליסטיים חסרי אחריות, רה"מ ושר האוצר צריכים להציג תכנית ברורה לטיפול בגירעון

רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון | צילום מסך

תארו לעצמכם מצב בו משפחתכם נמצאת בחובות עמוקים. החשבונות החודשיים עולים על סכום המשכורת, ובמשך חודשים ארוכים אתם מוציאים יותר ממה שאתם מכניסים, ללא שום שינוי באופק. ההתחייבויות העתידיות נערמות ולא התחלתם אפילו לחשוב מה לעשות עם התשלומים לגן של הילדים, בטח שלא לחסוך להמשך. נשמע כמו הזמן המושלם לקחת עוד הלוואה כדי לטוס לחופשה חלומית בחו"ל, נכון?

לא הייתם מתנהלים כך באופן אישי, ובוודאי הייתם כועסים על חבר או בן משפחה שמגיע למצב כזה, מכיוון שכולם יודעים מהן ההשלכות החמורות שעשויות להיות לחוב תופח. אז מדוע נראה שכולנו דווקא די בסדר עם העובדה שככה בדיוק מתנהלת ממשלת ישראל בשנה האחרונה?

אתמול פרסם הממונה על התקציבים במשרד האוצר כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על שיעור של 3.8% מהתוצר, ומתחילת השנה נמדד גירעון של 28.7 מיליארד שקל. כל זה קורה בזמן שהכנסות המדינה ממיסים כמעט ולא עולות, והמשמעות היא  המשמעות היא חריגה של לפחות 12.5 מיליארד שקלים מיעד הגירעון כפי שנקבע בתקציב 2019.

אך למרות תמונת הגירעון המאיימת, נראה שהפוליטיקאים שלנו לא ממש מוטרדים מהעניין. במהלך מערכת הבחירות האחרונה כמעט ולא שמענו מראש הממשלה או משר האוצר הצעות ממשיות להתמודדות אחראית עם המצב, שהפך עוד גרוע עם דילים כמו הסכם השכר לגמלאי המשטרה או ההתחייבות להסכם חדש למורים כדי לפתוח את שנת הלימודים ללא שביתות.

עונת הבחירות תמיד הייתה זמן בו פוליטיקאים נסחטים להבטחות אך במקרה של השר כחלון, ההתנהלות חסרת הרסן בכספי הציבור החלה כמעט מיומו הראשון במשרד האוצר. כחלון קידם שלל תוכניות בזבזניות, ועד לרגע בו נחשפו מימדי הגרעון המבהילים אף התגאה מעל שלטי החוצות ומסכי הטלוויזיה בכך שהוא מחלק בנדיבות את הכסף שלנו. כל תוכנית או הסכם כזה הגדילו באופן ניכר את ההוצאות וגרמו נזק כבד למשק, ולמרות תקוותו של כחלון גם לא עזרו לו בקלפי בסופו של דבר.

המצב לא מזהיר גם כאשר מביטים אל הצד השני של המפה הפוליטית, והתוכניות הכלכליות שנשמעות משמאל מציעות בעיקר עוד ועוד בזבוזים. כך קורה במצע ה"חברתי" שהציגו עמיר פרץ ומפלגת העבודה הכולל בין השאר העלאה ניכרת בשכר המינימום והתערבות אגרסיבית בשוק הנדל"ן, וגם 'המחנה הדמוקרטי' הציג לאחרונה את תוכניתו ל"כלכלה ירוקה" בעלות של מאות מיליארדי שקלים. המשמעות של כל אלה היא המשך הצלילה המהירה לתהום הגרעון, אך מאין יבוא כל הכסף? לא על ידי קיצוץ בהוצאות הממשלה חלילה, אלא דרך העלאת מיסים מסיבית שהיא בעייתית בפני עצמה ותטיל עוד משקולות על הציבור.

דרושה אחריות

למדיניות גירעונית עשוי להיות היגיון כלכלי כל עוד ההוצאות הממשלתיות מביאות תשואה גדולה, וזו הסיבה שיעד הגירעון נקבע כל שנה מראש ובהתאם לחוק הנומרטור לא ניתן להוציא כספים משמעותיים נוספים ללא מקור תקציבי מתאים. האחריות הכלכלית הזו היא חשובה ביותר והביאה בין השאר להעלאת דירוג האשראי של ישראל, אך מגמת הבזבוזים בשנה האחרונה לא רק עשויה לפגוע בדירוג אלא גם לעלות הון בריבית על החוב ולטלטל את המשק כולו.

כאמור, אין צורך להיות גאון כדי להבין את הסכנה ואת ההשלכות הכלכליות הכבדות. אנחנו כבר חווים על בשרנו האטה בצמיחה שעשויה להוביל למיתון חריף. ברור לכולם שהמשך הבזבוז הפרוע לא יעלים את הבעיה אלא רק יחמיר אותה ושללא פתרון רציני החשבון הכבד יגיע במוקדם או במאוחר, אך אף אחד לא עושה צעד בכיוון.

לא פחות חשוב מכך, יש לגירעון התופח גם פן בעייתי מבחינה מוסרית. אנו בוחרים לתת למנהיגים שלנו את הסמכות להוביל מדיניות כלכלית ולהוציא את כספי הציבור על פי שיקולם, אך אין זה אומר שהם רשאים להמר בקופת המדינה על חשבון העתיד. כל תינוק שנולד היום יורש למעשה חלק מן החוב אותו אנו יוצרים, ומשמעות המשך העמקת הגרעון היא שאנו חיים על חשבון הדורות הבאים.

לא היינו רוצים להעמיד את ילדינו ונכדינו במצב כזה, והגיע הזמן שנדרוש מנבחרי הציבור אחריות דומה. דווקא בתקופת בחירות, במקום להגדיל את ההוצאות בצעדים פופוליסטיים חסרי אחריות, מנהיגי הימין צריכים לצאת בקריאה ברורה ובהתחייבות לשידוד מערכות רציני בכל שדרות השלטון, במטרה לקצץ בהוצאות ולהתחיל ולחסל את הגירעון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. כחלון פרץ את המסגרת והגן על הבג"צ בניגוד מוחלט למדיניות הימין. הוא אשם באי סילוק המסתננים הגיב:

    והכל בניגוד לרצונו הפוליטי של נתניהו שהעשיר את הקופה ואיזן את התקציב עד שבא הכסיל הזה כחלון וייצר גירעון והשאיר לנו את שלטון בג"צ ואת המסתננים שמילה אחת על המיליארדים שגם הם עולים למדינה הוא לא מוציא.

    כחלון איש קנאי, צר אופקים, עם רגשי נחיתות על סטרואידים ורודף כבוד, שאילו נתניהו היה מעז להעיר לו על מעשיו המזיקים, הוא היה פורש, מפיל את הממשלה או מתנכל לשלטון הימין. גם כך הוא התנכל בלי סוף לשלטון הימין כשליקק לבג"צ יום יום ועזר לו לסכל את מדיניות הליכוד והימין.

    כחלון הוא נוכל פוליטי.

    רק כחלון אשם ואין לתת לו בשום אופן אפשרות להיות שר אוצר.

    מי שהגן על שלטון בג"צ אין לבטוח בו לעולם עוד והוא אינו איש ימין לאומי בכלל.

    הוא מזיק בלבד.

    1. אכן רועי פולקמן הסמולן הקיצוני וכחלון הסמולן הקיצוני פעלו כסמול הגיב:

      כחלון הוא שרלטן והוא אשם בבזבוז כספי הציבור על התוכנית המטומטמת שלו דיור למשתכן שיצרה חוסר איזון בשוק הדיור ובריחת השקעות של מיליאדים בדירות להשכרה. רועי פולקמן איש הקרן החדשה. את כחלון יש לסלק מהאוצר.

      מי הטיפשים שמצביעים עבור כחלון?

    2. תיראו מי הם כחלון ופולקמן: רועי פולקמן יו''ר כולנו של כחלון עבד בעמותת סיכוי של הקרן החדשה הגיב:

      עבד במהלך השנים בעמותת "סיכוי" לקידום שוויון אזרחי

      רועי פולקמן יו"ר כולנו עבד בעמותת סיכוי התומכת בהכרה בערבים כמיעוט לאומי בישראל

      בשנת 2015 יצאה עמותת סיכוי לדרך במהלך רחב-היקף שמטרתו לחולל שינוי.

      סיכוי מקדמת נוכחות שוויונית במרחב הציבורי לשפה, לתרבות, להיסטוריה, לנרטיב הפלסטיני ולזהות של האזרחים הערבים כמיעוט לאומי, ילידי, פלסטיני. כלומר פועלת למען הכרה בערבים כמיעוט לאומי שיש להעניק לו בצד הזכויות האישיות, גם זכויות קבוצתיות של מיעוט לאומי.

      http://www.sikkuy.org.il/%d7%90%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa/

      ********************

      בשנת 2015 יצאה עמותת סיכוי לדרך במהלך רחב-היקף שמטרתו לחולל שינוי משמעותי בייצוג האזרחים הערבים בתקשורת.

      היעד הראשון שלנו הוא לגרום לעלייה מהירה וגדולה בכמות המרואיינים והמומחים הערבים המופיעים בה.

      לשם כך פיתחנו אסטרטגיה ייחודית להפעלת לחץ על התקשורת לעשות כן, ואנו מאמינים שזהו יעד בר-השגה.

      במסגרת מהלך זה השקנו בחודש מרץ 2016 את מדד הייצוג – מדור שבועי המתפרסם באתר ”העין השביעית” ועוקב אחר מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המשודרת ובתוכניות האקטואליה המובילות.

      בששת החודשים הראשונים לפרסום הנתונים, המדד הצליח לחולל שיח מקצועי וציבורי ער… ואף הביא לעלייה ניכרת בשיעור המרואיינים הערבים במספר תוכניות מובילות. אך זוהי רק תחילת הדרך…

      http://www.sikkuy.org.il/wp-content/uploads/2016/09/mehir_hahadara.pdf

      ********************************

      'אדם גולד' במתקפה על חבר הכנסת פולקמן: שרלטן שבדק הצטרפות למר"צ

      "שרלטן שעד אתמול עוד בדק הצטרפות למר"צ נואם בפומפוזיות למה הימין בעצם מוכרח להילחם כדי לשמר בית משפט שמממש אג'נדה שמאלית מובהקת"…

      http://www.kolhazman.co.il/297165

      ********************

      אלה האנשים של כחלון:

      רחל עזריה מבטיחה לרפורמים ולקונסרבטיבים: נפרק את המונפול של הרבנות

      בדבריה בפני הקהל שכלל נציגי ארגונים רפורמים וקונסרבטיבים, אמרה עזריה כי "אנחנו עובדים על פירוק מונפול הרבנות אבל זה לא יהיה קל. ייקח לנו כעשור אבל זה יקרה".

    3. כחלון הוא חיה מוזרה בעיני.. אני מזהה אותו כשמאלני שעוסק ב"צדק חברתי" ובחילוק משאבים מחדש
      אבל מצד שני נוקפים לזכותו את פתיחת שוק התקשורת והסלולר לתחרות..
      עד עכשיו אני לא בטוח איך להתייחס אליו
      אולי יש כאן מישהו שיוכל לעזור לי להגדיר אותו?

  2. אי אפשר לקחת אתכם ברצינות כשכל ההוצאה הכי כבדה ועם הכי הרבה נזק לטווח ארוך, החזקת המגזר הגדל במהירות הגדולה ביותר – החרדים, בסל הרווחה ההולך יגדל, אתם לא אומרים כלום. אין השוואה בגודל הפלח הכלכלי על תקציב המדינה ובטח לא כשהבעיה רק תופחת ומייצרת עוד נטל תקציבי לעתיד. אז בוא נרד מהעץ של 'ליברטניאניזם כלכלי' אתם לא עובדים על אף אחד.
    (אין קשר לאהבה, חרדים הם זרם לגיטימי ביהדות, אבל כפלח אוכלוסיה אין הצדקה לקריסת מדינה שלמה כדי להחזיק אותם מובטלים).

    1. לא רואים שהמדינה קורסת בגלל החרדים! הם היחידים שיולדים ילדים בארץ הגיב:

      אחרת הערבים כבר מזמן היו מטביעים אותנו בים ההתרבות שלהם.

      בשבדיה משלמים לשבדים על מנת שילדו ילדים.

      רק בישראל בה יש בעיה קשה מול אויב ערבי שמתרבה בקצב מבהיל יוצא השמאל נגד התרבות יהודית בישראל.

      80% מילדי החרדים אינם חיים כחרדים בבגרותם שכן אחרת כבר מזמן היתה המדינה עם רוב חרדי.

      לסך כל היהודים הדתיים בישראל יש כ- 24 מנדטים שפירושו 20% מהציבור היהודי. כך זה כבר דורות.

      מחקר שד"ר יצחק נוי הציג פעם בתוכניתו בשבת הראה שבכל אוכלוסיה בעולם – מכל הדתות – רק 20% מהציבור הוא דתי.

      לא כולל ציבור מסורתי כמובן.

      אז די עם האזעקות שווא של השמאל נגד החרדים. די.

    2. . "חרדים" זה מה שאמרו תמיד "יהודים" , אתה משתמש בשיטות תעמולה של הפצת שקרים נגד קבוצת אוכלוסיה זו גזענות אמיתית. אתה מסית ומדיח למלחמת אחים כדי לערער את קיום מדינת היהודים. ה"חרדים" הם הבסיס האיתן ביותר להמשך קיומו של העם היהודי ולא קבוצת הגויים עולי רוסיה נאמני הבהמה ליברמן שאין להם כל קשר אמיתי לעם היהודי. ה"חרדים" היא קבוצה אצילית תרבותית נעימת הליכות בעלת ערכים גבוהים ומסירות נפש למען יהודים בכל מקום בעולם.

    3. קודם שידע הוא מה הוא. אבל בסלולר זו לא בעייה אלו חברות פרטיות, הבעייה זו עם חברות הסתדרתיות וועדים גדולים כאן המילכוד של הליכוד. הבולשביקים בתנועה ימנית מביאים קולות וצרות ביחד.

  3. יו"ר הקואליציה: "תאגיד השידור נחטף על ידי אנשים עם אג'נדה שמאלנית"

    דוד ביטן, שמקדם חקיקה לסגירת תאגיד השידור החדש, הסביר את עמדתו בראיון לערוץ 2 ותקף את שר האוצר: "כחלון מפחד מהתקשורת"

    יו"ר הקואליציה דוד ביטן, המקדם הצעה לסגירת תאגיד השידור הציבורי החדש "כאן" בתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסביר בראיון הערב (חמישי) לחדשות 2 את עמדתו בנושא, וטען כי "תאגיד השידור נחטף על ידי אנשים עם אג'נדה שמאלנית".

    "ברור לנו שהתאגיד יהיה תאגיד שמאל מובהק, לפי ההרכב שלהם ומה שהם מדברים", אמר ביטן והוסיף כי "ראש הדסק הכלכלי (שאול אמסטרדמסקי) כתב ציוץ בזוי נגד ראש הממשלה. לא אכפת לי את מי הם לוקחים, הם צריכים לקיים את הוראות החוק במובן הזה שאנשים יבינו שזה שידור ציבורי".

    יו"ר הקואליציה התייחס גם לעמדתו של שר האוצר משה כחלון בנושא, שעשויה להיות מכריעה: "כחלון מפחד מהתקשורת. כל הפוליטיקאים רוצים אווירה טובה עם כלי התקשורת ולכן נכנעים כל הזמן לכל הרפורמות שהיו".

    ביום ראשון מתכוון נתניהו להעלות את ההצעה לסגירתו של תאגיד השידור הציבורי בישיבה הקבועה שייכנס עם ראשי מפלגות הקואליציה. נתניהו קיים בימים האחרונים שיחות עם שרים בליכוד, שבהן הציע לשקול את עמדתם בעניין. נתניהו, המכהן גם כשר התקשורת, מבקש להשיג תמיכה של ראשי סיעות הקואליציה על מנת לקדם בכנסת ובממשלה חוק לסגירת התאגיד ולהמשך תפקודה של רשות השידור.

    יצוין שעל פי ההסכם הקואליציוני מחויבות כל סיעות הקואליציה לתמוך ברפורמות בתחום התקשורת שיציע נתניהו. גורמים פוליטיים מעריכים כי ההצעה לסגירת התאגיד תלווה בהצעה לפתוח גוף תקשורת חדש שיכלול את רשות השידור, הטלוויזיה החינוכית וגלי צה"ל. כך יוכל נתניהו להציג זאת כרפורמה בשידור הציבורי, ובנימוק זה ידרוש את תמיכת כל השותפים הקואליציונים.

    http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.3105307

    תגוביות:

    1.עוד לא הבנתי בשביל מה צריך מהדורה חוזרת של ערוץ 1? 50 שנה זה לא עובד, למה אתם חושבים שעכשיו הוא יצליח?

  4. השרים יזמו רפורמה לחיזוק המשילות במשרדי הממשלה, עמותות השמאל עתרו ובג"ץ הקפיא את החוק.

    הפתרון: ביטול זכות העמידה.

    הבעיה: כחלון מסרב

    שלטון המשפטנים ממשיך לשבור שיאים נוספים של אבסורד: שופט בית המשפט העליון ניל הנדל הקפיא יישום חוק שנועד לחזק את המשילות במשרדי הממשלה. "ניתן בזאת צו ביניים האוסר על המשיבים (הממשלה) לפעול על פי החלטת ממשלת ישראל", כתב הנדל, וקבע כי הקפאת החוק תקפה "עד להכרעה בעתירות". נכון לכתיבת שורות אלו אין תאריך לדיון בעתירות, וככל שהמועד יתארך יצליחו העותרים במשימתם למנוע את יישום החוק…

    "בית המשפט ממשיך לרמוס את עקרון הפרדת הרשויות", אומר ל'מידה' עו"ד שמחה רוטמן, היועץ המשפטי של 'התנועה למשילות ודמוקרטיה'. "העובדה שבג"ץ מתיר לעצמו להוציא החלטה שכזו על ידי שופט יחיד, ללא הנמקה וללא דיון, מעידה על חוסר מודעות קיצוני לתפקידו של בית המשפט. השרים הם האחראים הבלעדיים על אופן מינוי הבכירים במשרדי הממשלה. נושא זה אינו מעניינם של השופטים"…

    הפליק פלאק של כחלון

    החלטתו המקוממת של השופט הנדל לקבל את טענות עמותות השמאל ולהקפיא את רפורמת המשילות במשרדי הממשלה, מהווה סימפטום לבעיית יסוד: השימוש החריג של ארגוני השמאל ב'זכות העמידה'. הפתרון הרצוי טמון בהצעת חוק שניסחה התנועה למשילות ודמוקרטיה, ולפיה לא תינתן זכות עמידה בבית המשפט לגורם שאינו נפגע ישיר מפעולה שלטונית. אם החוק המדובר היה תקף כבר עתה – 'מעש' ו'התנועה לטוהר המידות' כלל לא היו יכולות לעתור לבג"ץ נגד רפורמת המשילות.

    הצעת החוק הוגשה במרס האחרון והובאה לדיון מקדים במליאת הכנסת. החוק זכה כמעט לקונצנזוס בקרב חברי הקואליציה, אך ביוני האחרון ביצעו במפלגת כולנו פניית פרסה ושמו של ח"כ אכרם חסון הוסר מהצעת החוק. בתנועה למשילות ודמוקרטיה מקווים כי הפסיקה האחרונה של הנדל תשיב את הצעת החוק שלהם לסדר היום של הממשלה: "אם בג"ץ לא מבין את מושכלות היסוד הללו לבד, הממשלה צריכה לפעול בעצמה כפי שמסמיך אותה החוק", אומר רוטמן.

    https://mida.org.il/2017/12/12/%D7%91%D7%92%D7%A5-%D7%91%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94-%D7%9B%D7%A9%D7%90%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%9D

  5. הדבר היחיד שמונע את הצלתה של הדמוקרטיה הישראלית מחרב שופטי העליון הוא משה כחלון הגיב:

    כך הפך כחלון לשכפ"ץ של העריצים בבג"צ שמחריבים את הדמוקרטיה הישראלית / ארז תדמור
    הדבר היחידי שמונע את הצלתה של הדמוקרטיה הישראלית מחרב שופטי העליון הוא משה כחלון

    אחרי התאדות נסיכי הליכוד, ועמם ואחרוני המתחסדים הנאיביים והעבדים הנרצעים משורות הליכוד והימין, נותר מחסום פוליטי אחד להצלת הדמוקרטיה הישראלית: משה כחלון ומפלגתו 'כולנו'.

    …השכפ"ץ של העריצים

    כעת קפץ משה כחלון – השכפ"צ החדש של הרודנות השיפוטית – ובפיו טיעון חדש להגנת עוצמת היתר של מערכת המשפט. לשיטתו "בית המשפט העליון הוא המעוז האחרון של החלשים".

    רשימת החלשים להם דאגו שופטי העליון מרשימה ומגוונת.

    היא כוללת את האזרחים המוחלשים עזמי בשארה וחנין זועבי, את ארבעת חברי החמאס המוחלשים ממזרח-ירושלים ובהם מיודענו מוחמד אבו-טיר, עשרות עמותות הממומנות בעשרות מיליונים על ידי ממשלות זרות וזוכות לדלת פתוחה למאות עתירות במטרה להגן על זכויותיהם של מחבלים ובני משפחותיהם, וכן את עשרות אלפי המסתננים גנבי הגבול שהפכו את חייהם של תושבי השכונות לחרפה.

    תושבי השכונות, כמו רובם המכריע של אזרחי ישראל בסוגיות אחרות, דווקא לא זוכים לדלת פתוחה ולאוזן קשבת אצל שופטי העליון, שכן טרם נמצאה הממשלה האירופית שתממן להם בג"צים או תתקצב ארגון שידאג לזכויותיהם.

    בקיצור, כמו יתר טיעוני הקש, גם הטיעון החדש של כחלון הוא לא יותר מקלישאה שאינה מחזיקה מים.

    …משה כחלון, אופורטוניסט חסר תקנה שהתחיל את הקריירה כסנצ'ו-פנשה של עוזי לנדאו ובנה את עיקר מעמדו כשהתחזה לאידיאולוג בתור אחד ממורדי הליכוד, חשף בשנים האחרונות את פרצופו האמיתי כעבד נרצע של אליטות השמאל.

    הוא מפנה עורף בשיטתיות לבוחרי הימין ומציב את כל כובד משקלו כלשון המאזניים הפוליטי לשימור עוצמתה המופרזת של הרודנות השיפוטית. כפי שראינו לאחרונה בפרשת התאגיד, הוא נוהג כך גם בשירות ההגמוניה של השמאל בתקשורת.

    טיעוני הקש המצחיקים של כחלון לא מחזיקים מים ולא הם המקור להתייצבותו הפתאומית לשירות מרים נאור ועוזי פוגלמן.

    המקור להתנהלותו של כחלון הוא פחד.

    https://mida.org.il/2017/09/30/%d7%9b%d7%9a-%d7%94%d7%a4%d7%9a-%d7%9b%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%a9%d7%9b%d7%a4%d7%a5-%d7%a9%d7%9c-%d7%9e%d7%97%d7%a8%d7%99%d7%91%d7%99-%d7%94%d7%93%d7%9e%d7%95%d7%a7%d7%a8%d7%98%d7%99%d7%94/