השבוע בו התקשורת הישראלית איבדה את עצמה לדעת

כאשר עיתונאים הופכים סופית לדוברים פוליטיים במקום לדווח עובדות, הם למעשה כורתים את הענף עליו ישבו בנוחות שנים כה רבות

מימין: גיא פלג, רביב דרוקר, נדב איל ואביעד גליקמן

הערפל סביב תוצאות הבחירות החוזרות שנערכו השבוע עדיין לא התפזר, ונראה כי צפויים לנו עד שבועות ארוכים של דיווחים, שמועות ומגעים בטרם תקום ממשלה חדשה, אם בכלל. אך לחלק מעיתונאי ישראל חוסר הוודאות הזה לא משנה, ולאחר שחגגו (מי יותר ומי פחות) את "ניצחון" השמאל על הימין הנורא, התפנו לקמפיין פוסט-בחירות נמרץ שמטרתו לקבע עוד יותר את הנרטיב הכוזב הזה, תוך שהם מתנערים סופית מכל מראית עין לאובייקטיביות.

כך למשל, כתב חדשות 13 אביעד גליקמן פצח כבר מיום שלישי בלילה בסדרה ארוכה של  ציוצי שמחה לאיד על כך ש"כל תוכניותיו של ראש הממשלה לחסינות הולכות לפח", והוסיף כי במקרה בו אמיר אוחנה לא יהיה שר המשפטים הבא "עובדי המשרד יכולים לנשום לרווחה", מכיוון שהשר הבא "בטח יגן עליהם ועל מערכת אכיפת החוק יותר ממנו", ונראה שגם גליקמן עצמו נשם לרווחה כשהבין שזרם ההדלפות מהפרקליטות לא נמצא בסכנה.

ביום חמישי בערב חגיגות הבחירות החלו להירגע מעט לאחר שהתברר שהיכולת של גנץ להרכיב קואליציה תהיה מוגבלת מאוד, והמיקוד עבר מתוצאות ההצבעה לסוגייה חדשה: ההכרעה בתיקי נתניהו והאפשרות לעסקת טיעון או חנינה. גם כאן גליקמן נתן את הטון כאשר צייץ כי ההודעה מטעם ראש הממשלה המכחישה עסקת טיעון "מצביעה על לחץ גדול של נתניהו" וקבע ש"מגעים לעסקה עוד יגיעו בעתיד הקרוב". בהמשך דיווח על הכנות בלשכת היועמ"ש ל"מרתון של דיונים" לאחר השימוע כדי להגיע להחלטה מהירה ועל הכוונה להגיש כתב אישום נגד שאול אלוביץ', ולא שכח להוסיף כי "שני הדברים כמובן מהווים בשורה רעה לראש הממשלה".

כדי להשלים שבוע עמוס של ציוצים, קינח גליקמן עם פרשנות אישית בערב שישי בה הכריז כי אין סיכוי לחנינה וייעץ לראש הממשלה: "אם נתניהו רוצה חנינה שיתכבד ויגיע לעסקת טיעון, יודה, יורשע ואז יבקש מהנשיא חנינה", זמן קצר אחרי שעמיתו רביב דרוקר דיווח במהדורת החדשות על אפשרות של "חנינה תמורת עזיבת החיים הפוליטיים". כותב 'מעריב' רון מיברג אף הגדיל לעשות כאשר כתב כי הדיון על חנינה הוא "מטופש", ובמקום זאת צריך לעסוק ב"החזרה חד פעמית של עונש המוות". מאוחר יותר הוא מחק את הציוץ והסביר כי היה מדובר ב"דוגמה אבסורדית לדיונים על חנינה לעתיד נתניהו".

עוד כתב שעשה הסבה מדיווח חדשות לייעוץ לפוליטיקאים הוא גיא פלג מחדשות 12, שכבר ביום רביעי בערב הודיע לראש הממשלה על הברירה שניצבת בפניו כיצד להגיע להסדר: "ראש ממשלה ברוטציה, או אחד שיודיע במסגרת ההסדר על עזיבת החיים הציבוריים". גם ברוך קרא טמן את ידו בצלחת העצות (או משאלות הלב) כאשר תהה מדוע המפלגות החרדיות מתעקשות לתמוך בנתניהו, ובכך לדבריו "מנטרלות את חופש הפעולה שלהן לטובת הישרדותו האישית".  נתי טוקר מ'דה-מרקר' לא נשאר מאחור כאשר קבע כי ההצבעה ל'כחול לבן' הייתה "מחאה נגד נתניהו המסית והמושחת" והזהיר את בני גנץ כי "אם יעז לשבת עם נתניהו סביב שולחן אחד", תהיה זו "ההונאה הכי גדולה שהייתה פה אי פעם". אז אם נתניהו כל כך מושחת, למה חבריך מציעים לו בנדיבות כזו עסקה או חנינה?

טיהור השורות

האופוריה הלא מוסברת שאחזה בתקשורת השמאל לא נשארה בגבולות הפוליטיקה, וכמה מהעיתונאים לא הצליחו להתאפק וחזרו להרגל הישן של סימון חשודים בקרב קולגות כהכנה לטיהור השורות. בליל יום שלישי ובעוד הקולות עדיין נספרים, התפייט פרשן חדשות 13 נדב איל על הלילה המותח שעובר על "הקרנפים למיניהם, מלחכי הפנכה…התועמלנים בסגנון שבתאי…מנהלים ברדיו איזוריים למיניהם…אלה שגילו את האור של ביבי וזה גם השתלם להם לגמרי במקרה".

ומה צריך לעשות עם כל אותם אנשים שדעתם שונה משל בכירי החונטה התקשורתית? כותבת 'הארץ' איריס לעאל השלימה את התמונה למחרת בערב כשפירטה את מדיניות החינוך מחדש: "עיתונאים שהתגייסו למען נתניהו, הפיצו בשמו שקרים וידיעות פייק ולבסוף עברו על חוק הבחירות וראיינו אותו, צריכים לתת את הדין. הם בגדו בעבודתם ואין להם מה לחפש בתקשורת ובעיתונות".

הבליץ נמשך עם הזלזול הקבוע בכל מי שסוטה מעט מהשורה ולהשמיע זווית שונה כמו יעקב ברדוגו ("עילג") או שרון גל ("תועמלן ביביסטי") וההתקפה המכוערת על אלי לוי רק בגלל שהעז לדווח על אחוזי הצבעה גבוהים בישובים ערביים, מול ההתגייסות המוחלטת להגן על כתבי שמאל כמו גיא פלג, עמרי מניב או נתי טוקר שהפיצו בשבועות האחרונים דיווחים לא מדויקים בלשון המעטה, או ערכו מופעי הערצה מגוחכים לגנץ. ערן זינגר מ'כאן' ממש הכה על חטא כשצייץ בבוקר חמישי כי "במשך שנים נמנעתי מלהביע בפומבי את דעתי על נתניהו, ואם נשאלתי, הקפדתי להיות הוגן ולמנות את צעדיו החיוביים לצד השליליים. מודה שטעיתי". אכן תופעה מדהימה: עיתונאי המתנצל על כך שסיקר באופן הוגן את החדשות בניגוד לעמיתיו המוטים, ומבקש כעת את מחילתם על כך שהעז לבצע את עבודתו.

חוג סגור ומנותק

אז מה אפשר ללמוד מכל זה? ראשית כל, למי שעוד היה בטעות תחת הרושם שכלי התקשורת המרכזיים מחויבים לדיווח עובדתי חסר פניות, פרץ הכנות של עיתונאי ישראל בטוויטר בימים האחרונים צריך להסיר סופית את הספק הזה. לכל אדם יש אג'נדה ובוודאי לעיתונאים, אך הברנז'ה התקשורתית הפכה לחוג כל כך סגור ומנותק עד שהיא משוכנעת שהאג'נדה שלה, שלרוב מבוססת על רגשות ולא על עובדות, חייבת להיות היחידה. הצביעות הזו בולטת עוד יותר כאשר היא מגיעה מאותם אנשים בדיוק שאוהבים לחשוב על עצמם כנאורים, מכילים ופלורליסטים, אך מתגלים כמי שלא מסוגלים לסבול אף דעה אחרת.

בעיה חמורה נוספת עולה כאשר עיתונאים כמו גליקמן או פלג רואים בעצמם כדוברים הלא-רשמיים של מערכת המשפט ולוקחים חלק פעיל בקמפיין הדלפות והכפשות פוליטי, שמטרתו להרוס את המתנגדים. וכך נוצר מעגל הקסמים אותו ראינו מגיע לשיא בשבוע האחרון – ככל שהסטנדרטים העיתונאיים הולכים ונזנחים, כך מקצינות הדעות הפוליטיות ונעלמת לה היכולת המקצועית; המבט על כל סיפור דרך עדשה אידאולוגית בלבד מוביל לטעויות גסות כמו של פלג ומניב, בזמן שאמון הציבור בתקשורת מתדרדר לתהומות.

להט הרדיפה הזה נמשך כבר זמן רב וכעת עם התנהלות אותם כתבים לאור תוצאות הבחירות, נראה שההרס הזה עובד לשני הצדדים: כאשר עיתונאים מתנערים לחלוטין מכל כללי האתיקה המקצועית וההוגנות הציבורית, הם למעשה כורתים את הענף עליו ישבו בנוחות שנים כה רבות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. עכשיו הם מרכזים את המאמץ בניסיונות לפרק את הליכוד באמצעות הדלפות של מתפקדים וחברי כנסת על ידי מרידה של אנשים ספורים!!

  2. גנץ אינו שמאל. למעשה המצע שלו ימני ברובו. לא כל מי שמתנגד לביבי הוא בהכרח שמאלני.

    1. לא כל מי שמתנגד לביבי הוא בהכרח שמאלני אבל כל מי שמתנגד למועמד הראוי ביותר לראשות הממשלה מבחינת שגשוגה של המדינה היהודית – מבחינה בטחונית, מדינית, כלכלית וחברתית – הוא בהכרח רק-לא-ביבי.

    2. גנץ הוא לא שמאל בינתייים אבל הוא בקושי ימין.
      מצד שני, המצע והקמפיין שלו מועתקים לחלוטין ממה שברק עשה כשהוא נבחר לראש ממשלה, נדמה לי בשנת 2000(מ ה שהיה דומה להחריד למה שרבין עשה ב1992 כשהוא עלה לשלטון).
      אז תסלח לאלה שלומדים מההיסטוריה וחוששים.

      חוץמזה-העובדה היא שהמפלגה הראשונה אליה הוא ניגש למשא ומתן היא הרשימה המשותפת…
      וכידוע בדיבורים וכתיבה אפשר להעמיד פנים, במעשים קצת יותר קשה.

    3. ממש לא שמאל. רק שאין לו בעיה להיות ראש ממשלה בתמיכת תומכי טרור.

    4. לא יודע , כל מי שאין לו בעיה להספיד פלסתינאים לצד חיילים , ומעדיף להגן על חיי ערבים על פני חיילים , הוא שמאל עבורי

      בכלל , כאשר אני נזכר בשמאל הציוני שהקים את המדינה

      אני חושב שהדיון שמאל וימין כבר לא מספר את הסיפור האמיתי

      ההבדלה צריכה להיות ציוני ופוסט ציוני

    5. מי שמדבר על הצורך בתיקון לחוק הלאום ועל הצורך "ללמוד את לקחי ההתנתקות" הוא שמאל.

  3. אני מבינה הים התקשורת הכתבים הפרשנים מותר להם לדבר כך
    לראש ממשלת ישראל. הים זה השמאל הנאור
    תגידו השתגעתם. מה קורא לכם
    היו בחירות סבבה תשבו בשקט. ותיראו שאים לא נתניהו אין ממשלה לגנץ. ותפסיקו לבלבל המוח.
    רגע. מה קשור גיא פלג לבחירות
    מה הקשר והעיתונאי. שעובד במעריב שכתב שמגיע לנתניהו עונש מוות וערד ניר עשה לייק. איפה כל המדינה איפה השמאלנים הנאורים. שום מילה מחר תראו איזה מהפכות יהיו במדינה

    1. זה די שקוף שאחרי כישלון חלקי של רצח אופי מתמשך וללא הפוגה, מישהו החליט שהגיע הזמן ל"דבר האמיתי".

  4. איזה פרצופים יש להם. רואים עליהם איך הם חדורי מטרה להחריב הכל הגיב:

    אמר אביו של נתניהו בנימין בראיון עם ארי שביט שאין לעם היהודי את מה שנחוץ כדי לשרוד ואין לו למרות מה שעבר ראייה בריאה של הסכנות.

    מטומטמים חידלי אישים ומחבלים תיקשורתיים מנהלים בארץ מסע חורבן והרס שמוביל לחורבן המדינה הטוטלי.

    זה ללא ספק מתקדם.

    הקרן להשמדה.

    מאות המיליונים שזורמים.

    השלטת הערבים והערבית על המרחב היהודי שהולך ומבוטל (כתוביות בערבית על האוטובוסים שלנו וכריזות בערבית ברכבת הקלה כאילו פה סעודיה).

    בג״צ שפועל להצפתנו במסתננים גויים שיש להם מדינות והם פולשים פושעים ותו לא.

    יצורים צבועים רודפי כוח וכבוד עם אגו מנופח כמו כחלון שמנע טיפול בבג״צ ובשמאל שם וכמו ליברמן המפלצתי עם עיני הדג והפרצוף חסר ההבעה שלו.

    משטרה שפועלת בניגוד לחוק.

    צמרת בטחונית עלאק – מוצפת בסמאלנים דוגמת שרון אפק ושאר הכנופיה שם.

    כדאיניקים שואפי קריירה וחוששי שי ניצנים ודינות זילבריות כמו מנדלבליט.

    המדינה היהודית בדרך לשאול.

    פעם שלישית לא תוקם עוד מדינה יהודית אחרי שנחריב את זאת – השלישית.

    שונאינו הגדולים הם מחריבינו ממעינו.

    תסתכלו על הפרצופים המחליאים האלה.

    כהגדרת שפטל:

    הביוב שזורם בעורקי העם היהודי בדורנו.

  5. צריך פשוט להתנתק מהתקשורת השמאלנית ולעזור לנתק אנשים אחרים.
    לי הייתה חוויה אישית שגרמה לי להבין שאין כל קשר בין המציאות לתקשורת בארץ.
    אני זוכר שהייתי בהפגנה גדולה בתקופת ההתנתקות, סביבות 100-400 אלף איש (כבר לא זוכר כמה)
    אנשים שהגיעו מכל הארץ, משפחות משפחות עם עשרות אלפים ששהו בשטח ימים. חילונים,דתיים, חרדים, רוסים, צברים והרבה אחרים. מסביב כוחות בכמויות שלא ראיתי בשום מקום מאז, אלפים של שוטרים, יס"מ, מג"ב, וכו…
    כשהגעתי הביתה ופתחתי חדשות, למטע איזכור לקוני וקצר לא הייתה שום התייחסות לאירוע העצום.

    ואז הבנתי שאין שום קשר בין תקשורת המיינסטרים – לעם או למציאות.
    מאז שמתי חרם אישי על כל השקרנים. וויינט, הארץ, וואלה, ערוץ 2 (היה אז, לא איכפת לי מה יש היום)…
    טלוויזיה אין לי כבר 15 שנה וגם לעולם לא תהיה, ולא יכול להיות מבסוט יותר. (יש נטפליקס)
    היה לי שנים מנוי למקור ראשון ובשביל אינטרנט יש את ערוץ 7 וישראל היום (NRG בזמנו)

  6. בשולי הדברים יש להוסיף את התקשורת המיגזרית-דתית ובפרט את ערוץ שבע שהפך לתשדיר בחירות מתמשך של איילת שקד, תוך סתימת פיות, הטיות דיווח, פופוליזם ואלימות מילולית.

    1. באתר של ערוץ 7 ביטלו את האפשרות להגיב על מאמרים שמהללים את תרומתה של איילת שקד למפלגה הדתית-לאומית (ושחלקם מבצעים רצח אופי למיכל פרץ, אשתו של הרב רפי פרץ – בנוסח שמוכר לנו מרצח האופי שנעשה לשרה נתניהו), כולל מאמר שערורייתי של עורך האתר עוזי ברוך המפאר ומקלס את איילת שקד – הסוס הטרויאני של הרפורמים בארה"ב ומטיל את האשמה להיחלשות המפלגה הדתית לאומית על כל העולם כולו חוץ מאלו שעמלו בשנים האחרונות ללא ליאות להחליש אותה ולהפוך אותה ליריבה של הליכוד שמנסה להחליש גם את הליכוד: בנט ושקד.

      https://www.inn.co.il/News/News.aspx/413623

      conspil.com/2018/11/benneth-ve-shaked-sojney-shinuy-reformim-shel-ha-cfr

      וגם העיתון בשבע והעיתון מקור ראשון הפכו לשופר של הסוסים הטרויאנים בנט ושקד – מקור ראשון כבר מזמן משתף פעולה עם הקרן להשמדת ישראל.

  7. כתבה מצויינת, מדוויקת וקולעת. עתונאי היה פעם מקצוע, תואר של אדם אמין, כמו שאמרנו רופא אחד אמר לי…עתונאי מביע דעה שמבוססת על מידע, נסיון יותר מאשר יש לציבור. היום זה אמין כמו מתקן מכוניות שמספר לך סיפורים.

  8. לא רק שהתשקורת לא מדויקת מסבנת ממציאה חדשות פרשנויות לא נכונות ללא כל בסיס של דיוקים התשקורת בישראל עובדת על המוח של הצופים . מיצרים הרגלים לא רציונליים על המוח , נראה כי שדרנים ופרשנים בעלי כוח ועצומה לא מובנת כנראה המאיימת על קהל האנשים באמצעי התשקורת נותנת לכאורה דף מסרים שלא כתוב שמנתב זרם אנוכי בלתי מובן מצופה בתפאורת שקר וניחוח של פרחים רעילים שכל כוונתם לשנות סדר יום ישראלי קיים הכרה בלתי פרופורציונלית בכתבי אישום פייקטיביים בלתי מובנים על עסקאות לכאורה של מתן דבר על שום דבר אין בעולם דוגמה לכתבי רישום כגון אלה , לכאורה ניוון מוחי של הצופים ופמפום בלתי סביר בעל כל תכונות החושים , כאשר צד אחד של התשקורת מפמפמת שיש "ניחוח" באוויר של שחיתות, צד אחר "מראה" עיוותים , צד שלישי "חש" שיש כאן משהו בלתי סביר ,כולם מדברים על דף המסרים שנבנה בלוק בלוק עד בדמיון שיש קיר דמיוני שלא נתן לעבור לסדר היום אלה עם נשבור אותו , לכן רוב רובו של העם נופל ברשת של שחיתות ומשחיר חצי מדינה , אני מבין כי יפול דבר והממשלה תוחלף התשקורת שבנתה את הקיר וגרמה לקהל להרוס אותו תבנה סביב בממשלה החדשה עריסה נוחה שגם עיוותים פלילים יומתקו עד כדי כך כדי להסתיר את התקלות שיצוצו ויגרמו נזק באמת לא מידתי למדינה באמתלה של כיסוי נזק עתידי . לתשקורת לעולם לא תיקח אחריות על נזק שהיא מייצרת כתובנה פנימית שהם רק מזהים סימני הדרך ולא אלה שממצאים את הסימנים.

    1. כאשר אתה רואה , קורא או שומע "חדשות" תשנה את ההגדרה שלך למונח הזה , אלה לא חדשות אלא הדרך המקצועית להטות את דעתך לכיוון מסוים , אני קורא לזה תשדירי " מה רוצים שתחשוב כרגע"

  9. אני תמהה על כך שגנץ מבקש את תמיכת את מי שלא יתנגד להעמדתו לדין בהאג. וכן אני תמהה איך תקויים מילה זה מילה להשמדת הנייה תוך 48 שעות בממשלת גנץ לפיד הנייה

  10. אין כזה דבר עיתונאי יותר,
    מדובר במעצבי דעת קהל פוליטים בתחפושת של עיתונאים.
    כבר אין היכן להשיג חדשות ניטרלים ואמיתיים.
    צריך לבטל את המקצוע הזה שנקרא עיתונות.

  11. אני חושב שהם מתמודדים על משרה ב דר-שטירמר
    הם גם נראים מתאימים לעיתון הזה
    שיחליפו שמות, ואף אחד לא יחשוד

  12. ומה הסיכטי שהמאמר הזה יתפרסם מחוץ לחממה של "מידה", למשל ב"עין השביעית"?

  13. מצחיק שאתה חושב שהפרקליטות היא המדליפה חומרי חקירה. זה נתניהו עצמו, וגיא פלג רמז על כך מספר פעמים.

  14. המעניין הוא שהחבורה הזאת כבר לא טורחת להסתיר את דעותיה/חלומותיה הוורודים בדבר הפלת ראש ממשלה בישראל, תהיה הדרך אשר תהיה.

    לדעתי כדאי היה להעלות בכתבה דרכים, רעיונות, דרכי פעולה אפקטיביים לתיקון המצב הקיצוני בחונטה התיקשורתית ושות'