בלוג בחירות #13: כת הספינים והצביעות של עיתונאי ישראל

שיתוף הפעולה בין גורמים במערכת החוק, עיתונאים מוטים ופוליטיקאים בעלי אינטרס הוא סכנה לא רק לאמון הציבור בתקשורת או בחוק, אלא לאמת בכלל

דנה ויס, אמנון אברמוביץ', קרן מרציאנו ורוני דניאל | פלאש90

1. הספין ועונשו

עוד שבועיים וקצת לבחירות. זו תמיד נקודת זמן קריטית בה מצד אחד המפלגות והמועמדים מתחילים להתעייף קצת לאחר שבועות ארוכים של קמפיין, ומצד שני כל צד מנסה לאזור כוחות עבור הספרינט האחרון לקראת קו הסיום. זו בדרך כלל התקופה בה יורדות לגמרי הכפפות, הספינים החזקים ביותר נשלפים מהבוידעם וההשמצות ההדדיות הופכות לאישיות ובוטות.

כך היה בימים האחרונים עם חזרתה לחיים של פרשת הצוללות-מניות שהשתלטה על סדר היום למרות שכל הידוע לגביה כבר נבדק ונטחן בעבר. אבל עבור ערוצי החדשות בישראל זה לא משנה שאין כאן שום דבר חדש, וגם לספין הזה ניתנה רוח גבית יפה בעיתונים ובאולפנים כולל התפריט הרגיל של הדלפות מ"גורמים במערכת המשפט" וראיונות עם מומחים לשחיתות כמו אהוד אולמרט.

כדי להשלים את התמונה ולהשכיח את הירידה בסקרים ואת פרשת הטלפון של גנץ והאיראנים גם ב'כחול לבן' הגבירו את הווליום, ובניגוד לדיבורים היפים מתחילת הקמפיין על דרך חדשה ואחרת החלו לפזר רמיזות על "בגידה" של נתניהו בביטחון המדינה. אז מסתבר שבסופו של דבר כל הממלכתיים והמוסריים הגדולים הם בסך הכל עוד פוליטיקאים קטנים, אבל אל דאגה – הם ימשיכו להטיף לנו על פילוג ושיסוי גם בימים הקרובים.

השיעור הראשון בכל קורס יועצי תקשורת אומר כי כגודל הלחץ כך גודל הספין, אבל אולי כדאי שמערך המוחות מאחורי לפיד וגנץ ילמדו דווקא שיעור אקטואלי הרבה יותר. בסוף השבוע האחרון דווח בארה"ב כי חקירת התובע המיוחד על החשדות לקשרים בין טראמפ ורוסיה עומדת ככל הנראה להסתיים ללא אישומים נגד הנשיא.

גם כאן מדובר בספין שנולד בדיפ-סטייט האמריקני לאחר ההפסד בבחירות ונופח לממדים מפלצתיים בידי התקשורת שהקפידה לדווח מדי יום על תיק סגור ואישומים בטוחים שיובילו להדחת טראמפ, וגם כאן ברור שאף אחד ממציתי המדורות לא יסיק מסקנות. להפך, הנרטיב החדש הוא שטראמפ בוגד בכל מקרה, ומולר בכלל מסייע לו לטייח הכל.

במילים אחרות, בשמאל בארץ או בארה"ב לא זקוקים לעובדות כדי לתמוך באמונה הדוגמטית. הקמפיינים הפוליטיים ימשיכו להתנהל על סמך חשדות בדויים ושלל הדלפות, אך שיתוף הפעולה הזה בין גורמים במערכת אכיפת החוק, עיתונאים מוטים ופוליטיקאים בעלי אינטרס הוא סכנה גדולה לא רק לאמון הציבור בתקשורת או בחוק, אלא לאמת בכלל ולמשטר הדמוקרטי בפרט. לכן הוא גם צפוי להמשך במלוא הכוח.

2. כת התקשורת

ואם כבר עסקו בתקשורת ובאמריקה, קשה היה לפספס את האווירה הקשה באולפני החדשות בערב חמישי האחרון לאחר הכרזת הנשיא טראמפ על כוונתו להכיר בריבונות הישראלית בגולן. התמונה הייתה מדהימה: בעיצומו של רגע משמעותי עבור מדינת ישראל, יושבים פרשנים ועיתונאים ישראלים חמורי סבר ומחפשים כל דרך אפשרית כדי להסביר לציבור עד כמה זה רע לנו.

ומי שקצת מעז לסטות מן השורה ולהביא למשל את תגובת ראש הממשלה לסערת אמנון אברמוביץ' בלי הפרשנות הרגילה שמוצמדת לה, כפי שעשתה דנה ויס ביום שישי, מיד חוטף על הראש ומוחזר לסורו ונאלץ להצדיק את המעידה.

ערוצי התקשורת המרכזיים בישראל פשוט לא מסוגלים יותר לדווח באובייקטיביות – לפחות בכל הנוגע לראש הממשלה ולליכוד – ולתת לציבור לשפוט בעצמו את העובדות. כל כותרת וכל ציטוט חייבים לעבור קודם כל דרך מסנני האג'נדה של המערכת לפני שהם מופצים לעם. אלה אותם אנשים בדיוק שמתגאים בתקשורת חופשית ודמוקרטית, בזמן שהם עצמם מתנהגים כמו חברים בכת.

אפשר היה לראות כיצד אנשי התקשורת בישראל שכחו את תפקידם גם בנסיעות האחרונות של ראש הממשלה לפגישות ופסגות מדיניות בחו"ל, בהן חלק מהעיתונאים המתלווים ניסו בכל דרך לחפש סקנדלים ולהטיח שאלות פרובוקטיביות במנהיגים זרים בתקווה לקבל כותרת שתפגע בנתניהו או בישראל. כל ציטוט כזה כמובן מקבל מיד תהודה על ידי שאר הקולגות ברשתות החברתיות, והכתב המאושר בטוח שהשיג את הישג חייו.

דיווח אמיתי על המתרחש בשטח? פרשנות מדינית מפוכחת ומציאותית? תשכחו מזה. הדבר היחיד שחשוב היא הכותרת נגד נתניהו והחיבוק החמים מהברנז'ה. צפו לעוד מזה השבוע במהלך ביקור נתניהו בוושינגטון.

דוגמה אחרת לכך הייתה גם בראיון של נתניהו אמש מול קרן מרציאנו בחדשות 12, שהקפידה לקטוע את ראש הממשלה בכל הזדמנות, עסקה בעיקר ברכילות, הראתה חוסר כבוד באופן כללי וזכתה על כך לתשואות מהקולגות. תשוו את זה לראיונות המלטפים, המוקלטים מראש והערוכים של בני גנץ בשבוע שעבר ותבינו שמרציאנו לא יכלה לנהוג אחרת – היא פשוט פעלה לפי מה שמצופה ממנה בכת.

3. זהות אבודה

בתוך כל הביצה התקשורתית, היה שווה לשים לב בשבוע שעבר גם לניסיון הפאתטי של מפלגת העבודה לחזור לשיח הציבורי לקראת הבחירות. ראשית הייתה זו חשיפת התכנית הכלכלית של המפלגה והבטחתו של אבי גבאי להעלות את שכר המינימום ל-7,000 ש"ח, ועוד פנטזיות כמו בניית 300 אלף יחידות דיור ציבורי או העלאת קצבאות הזקנה.

המצחיק הוא שבאותו משפט בו פיזר הבטחות לעוד בזבוזים של מיליארדים ללא שום מקור תקציבי, הוא גם הבטיח להוריד את יוקר המחייה. תוסיפו לכך את הגמגומים של גנץ (חברו לרשימה של יו"ר ההסתדרות) כאשר נשאל בשבוע שעבר כיצד יטפל בגרעון ללא קיצוץ בתקציב והעלאת מיסים, ותגלו מגמה של פופוליזם כלכלי מסוכן וחסר אחריות. לא ברור מי באמת מאמין להבטחות האלה, אבל המגמה בהחלט מדאיגה.

ואם זה לא הספיק, יצאו בעבודה בשבוע שעבר בקמפיין מגוחך עוד יותר שמאשים את נתניהו ב"גזענות", בניסיון להחיות את השד העדתי ולקושש עוד כמה קולות. כתבנו בהרחבה בעבר על ההתדרדרות של תנועת העבודה המפוארת לקיצוניות פרוגרסיבית ופוליטיקה של זהויות; עצם העובדה שמישהו במפלגה חשב שקמפיין מסוג כזה הוא רעיון טוב מוכיחה שוב את כלל האצבע של השמאל הישראלי: ככל שהתנועה הפוליטית גוססת, כך היא מקצינה יותר מבחינה אידאולוגית. עד כמה מקצינה? אבי גבאי צפוי לגלות בקרוב מאוד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. באהבה ובמלחמה אין חוקים
    וב "כחול לבן" הורידו כפפות.
    צריך להחזיר מכות בחכמה
    ולא להתבכיין, בעידן הרשתות החברתיות
    אמנון אברמוביץ' הוא לא כזה תותח גדול
    וחבל לבזבז עליו פגזים מיותרים.
    הייתי שמח לניתוח על המהלך של ביבי
    האם פעל בחכמה כשנכנס לגוב האריות ?
    או רק הפסיד מזה ?
    נקווה לטוב.

    1. לב תרגיל ההסחה נועד להסיח את הדעת מהטלפון של השפן גנץ. מה יש לשפן הזה בטלפון שהוא כל כך חושש ומזיע מלחשוף? כל ההשערות המופצות הם דיס אינפורמציה שנועד בעקיפין לגמד את הבעיה. זה מאד מאד רציני. זה מסכן את חיי כולנו. את חיילי גולני כבר גנץ סיכן ועכשיו את חיי כולנו. זוחל גחון עלוב חסר כל חוט שדרה. נתניהו שגה שלא הרחיב בעניין הזה, אלא עבר הלאה. זה נושא חמור.

  2. ללפיד אין סיווג מתאים כדי שמישהו אפילו יאמר לו ברמת הכותרת על מה מדובר….
    כולנו יכולים לדמיין את פרצופו במוצאי יום הבחירות!
    יהיה לו דיי פנאי לגשת להתכונן לבחינות הסקר של כיתה ח' ….

    1. יאיר לפיד בקושי סיים 12 שנות לימוד ואפילו לא קיבל תעודת בגרות. את השירות הצבאי עשה בתפקיד כתב העיתון "במחנה". קימבן לעצמו תוכנית לימודים לתואר דוקטור, למרות שלא עמד בתנאי הקבלה הנדרשים. על פי דו"ח מבקר המדינה, הוציא במרמה מהמוסד לביטוח לאומי פרטים אישיים של ניצולי שואה ושל אזרחים ותיקים לשם שימוש פוליטי (ולא מתבייש לצאת לכיכרות ולומר "מושחתים נמאסתם"). מחזיק בהון ובנכסים של 22 מיליון שקל (על פי הערכה של פורבס ישראל). מעבד תמלילים לכל מטרה. פשפש שעלה למעלה בזכות הסיכולים
      הממוקדים שהשמאל עושה לטובים, בחסות מערכת התמיכה של בג"צ והמחבלים התשקורתיים – וכך מבריח אותם מהזירה הציבורית לטובת טיפוסים כמו לפיד.

  3. אני מתכוון להצביע ליכוד רק בשביל שביבי ייבחר, והמון אנשים בארץ שאני לא אוהב ימשיכו להיות מרירים.

  4. בתעמולת כזב מהסוג שכחול-לבן מפיצה, לאמת אין שום חשיבות. מציגים בליל של אמיתות, חצאי אמיתות, ושקרים, כדי להוביל את הציבור למסקנות שנקבעו ע"י התועמלן מראש, וליצור אוירה מורעלת סביב יעד התעמולה. ככה עשו מאז ומתמיד ליהודים למשל, תועמלנים אנטישמיים למיניהם. בשיטת תעמולה כזו,שאופיינית למשטרים מזוהמים במיוחד,לאמת אין שום חשיבות. הדבר היחיד שחשוב הוא חיסול היריב.

    1. כל הקמפיין הזה של השמאל כאילו נתניהו מושחת לא באמת נועד להיאבק בשחיתות, לגלות את האמת או לעשות צדק אלא יש לו מטרה אחת בלבד: לנטרל את נתניהו, בתקווה שהימין יתרסק והשמאל ישתלט על המדינה כי השמאל לא מצליח לזכות בשלטון בדרך דמוקרטית. התוצאה העתידית של החקירות וההאשמות נגד נתניהו לא חשובה לשמאל בכלל – חשוב לו רק להעיף את נתניהו מהזירה עכשיו, כדי להשיג את השלטון עכשיו. אם השמאל יצליח במזימה הזאת – אף ראש ממשלה אחר מהימין לא יצליח למשול, כי הוא תמיד יהיה מאוים שלא לחרוג ממדיניות שהשמאל יאשר לו ושלא להיאבק בחונטה ששולטת כאן מאחורי הקלעים באופן אנטי-דמוקרטי. הרי תמיד אפשר למצוא משהו על כל אחד ולנפח את זה וגם אם לא מוצאים – אפשר להמציא. ועד שמתבררת האמת – החיסול בוצע.

  5. כל אחד במקום נתניהו היה מחרים את יעני הכתבים בפמליה לארה"ב . במיוחד דנה וייס השמולאנית שכונתה את בנו "ילד קקה" כנראה לילדים שלה היא קורת כך .

  6. פרפורי גסיסה של השמאל הדיקטטורי. בכל העולם קרנו של השמאל דועכת עד לחיסולו הסופי בעזרת השם

  7. מה שמפחיד יותר מהכל הוא לא התקשורת העלובה אלא הפרקליטות הניצוחו של שי ניצן שפותח וסוגר תיקים כאוות נפשו, מעקם חקירות, ומהלך אימים על כל מי
    שיעז לפתוח נגדו את הפה. בתי המשפט עושים משפטי ראווה כמו באיראן, וזה כבר בכלל לא משנה אם אתה צח כשלג או עבריין, אם סימנו אותך בפרקליטות, אתה גמור!

  8. גנץ היה וישאר מועמד של פשרה בכל מקום אליו הגיע. סגן רמטכל, רמטכל, ואפילו מועמד המרכז-שמאל לראשות הממשלה. ונטול קילר אינסטינקט זה גם.
    אבל אחים יקרים, למשמע המשפט "מדינה לא מנהלים עם בני דודים" הרגשתי לא בנוח. חשבתי על כך שאין זר חוץ, ואין משנה לראש הממשלה, ויש יצחק מולכו וכל מיני "בני דודים" למינהם. זה לא נראה טוב.
    מדינה מנהלים עם שר הביטחון, רמטכל, שר חוץ, וקבינט טוב ורציני.
    אשמח שחברי הליכוד ילחצו את נתניהו למנות ולאייש את המשרות הללו. ברקת יכול להיות שר חוץ נהדר, וישראל כץ הרציני משנה לראש הממשלה. ביבי נותן חומר לשמאל וזה לא טוב.

    1. השמאל עובד לפי תוכנית שטיפת מוח מחושבת – הן כדי לנסות להוציא את ראש הממשלה ובני משפחתו משווי משקל, והן כדי לגרום חיכוכים בין הפוליטיקאים של הימין לבין ראש הממשלה ובכך לפורר את גוש המחנה הלאומי. השמאל גם עושה כל מאמץ לבודד את נתניהו מאנשי אמונו, מכריו ובני משפחתו על ידי רדיפה של מי מהם שאינו נכון להפיל אותו בפח. המטרה היא שאנשים טובים ואנשים שנתניהו מכיר היטב כאנשים אמינים (ביניהם בני משפחה שלו) לא ירצו לשתף פעולה איתו (לטובת מדינת ישראל) ושרק אנשים מושחתים יחפשו את קרבתו כדי לטמון מלכודות לו ולבני משפחתו.

    2. רגע אז לא הבנתי.
      אתה בעד איוש המשרות ההלו או נגד?

    3. בארה"ב זה דווקא בגדר הנורמה.
      טראמפ למשל מעדיף לעבוד לא רק עם מקורבים אלא גם עם בני משפחתו.
      (גם אובמה עבד עם מקורבים שלו שהיו אנשי סודו. כך גם כל נשיאי ארה"ב. ג'ון קנדי מינה את אחיו לאחד התפקידים החשובים בממסד).
      אז אם זה עובד טוב במדינה הדמוקרטית כמו ארה"ב מדוע שזה יהיה לא טוב אצלנו?
      בין ישראל לארה"ב יש קווי דמיון רבים וזה יכול להיות נכון גם בתחום הזה.

  9. קשה להבין איך "עיתונאי" מגויס מימין יכול לכתוב ביקורת על אוביקטיביות
    אם תמצא משפט אחד שבו נתניהו אמר אמת בשנים האחרונות זו תהיה סנסציה וראוי לכותרת ראשית
    גם בראיון הנדיר שנתן ישב ושיקר ללא בושה על מידע שכביכול חלק עם היועץ המשפטי
    ההודעה הנדירה שיצאה מהיועץ לא מדליקה לך נורה אדומה ?
    כשבגין היה בדכאון עבדה מערכת שלמה שהסתירה את מצבו וקיבלה החלטות במקומו ,באופן לא חוקי בעליל ,
    כשנתניהו הפך לשקרן פתולוגי שאינו דובר אמת זה ראוי להיות חשוף גלוי ומדובר , איש כזה לא יכול לקבל החלטות גורליות מדובר בסכנה אמיתית לישראל ,הוא יעשה הכל להציל עורו ואתה תמשיך לעצום עיניים

    1. רק כנופיית "רק לא ביבי" מסוגלת לייחס את כל הרע בעולם לאדם אחד ובכל צעד שראש הממשלה המוצלח הזה עושה – להציג אותו כמושחת, מרושע וסכנה למדינת ישראל:
      "נתניהו, אם ידעת שהיה פשע – אתה פושע שלא אמרת או עשית משהו בעניין, אם לא ידעת שהיה פשע – אתה פושע שלא ידעת".
      אם הוא מבצע מדיניות שנראית שמאל – הוא שקרן. אם הוא מבצע מדיניות שנראית ימין – הוא פאשיסט.
      ירדו גשמים סוערים במישור החוף? זה בגלל שהוא לא בנה סכר בשמים. נבחרת ספרד הפסידה לנבחרת פקיסטן? זה בגלל שהוא אכל גלידת פיסטוק.
      שיטת "השקר הגדול" היתה שיטת התעמולה האהובה על היטלר: אף פעם אל תיתנו לציבור להירגע, אל תסכימו שיש גם צד חיובי לאויב שלכם, התרכזו בו והאשימו אותו בכל מה שרע, ותחזרו על השקר בלי הרף. לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את היהודים. שיטת "השקר הגדול" היא שיטת התעמולה האהובה על כנופיית "רק לא ביבי": לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את ביבי.

    2. גנץ ישב עם נתניהו או לא ישב? מה הגירסה המעודכנת האחרונה של השפן? מה קרה עם הגב' ג'יקובס מה הגירסה האחרונה? השפן השתתף בכנס זכרון למרצחי החמאס כן או לא? הוא חמור או סתם בהמה ? צריך לשאול את אשכנזי. כל הגנץ הוא בלוף, כולו מתחזה. אין מילה אחת אמת בכל התעמולה שלו. כל סנטימטר ממנו שקר. שמאלן קיצוני שמציג עצמו יעני מרכז. כולו בלוף.

  10. ביבי בשל את הדייסה ואנחנו אוכלים אותה ביבי זועק ימין ומבצע שמאל השמאל והבהמות התקשורתיות התנפחו ופרחו רק בגלל ביבי

  11. יש לפיד שרוצה למסור שטחים לאויב מקשקש שטויות. גנץ שהפקיר את מדחת יוסוף ואת צד"ל גם הוא פולט שטויות. הם שבג"ץ נרתם לעזור בבחירות וחלק מהתקשורת הבזויה תמיד לצדם כדי לקדם את אינטרס האויב הערבי. אני מצפה וממריץ בנוסף על חיסול המחבלים לתפוס שטח כך שלפחות ישובי העוטף יהיה שקט. הערבים מבינים היטב שתפוסים שטח.